Nintendo heeft tot dusver 12,6 miljoen Wii U's verkocht

Nintendo heeft tot nu toe 12,6 miljoen exemplaren van zijn Wii U-console verkocht. Concurrent Sony zette tot dusver bijna drie keer zoveel consoles af. In de afgelopen maanden verkocht Nintendo 1,87 miljoen exemplaren van zijn Wii U.

De Wii U loopt met een totaal van 12,6 miljoen stuks fors achter op de Xbox One en PS4. Microsofts console komt tot 19 miljoen en is daarmee nu van de consoles van deze generatie de nummer twee achter Sony. De Xbox One en PS4 verschenen een jaar na de Wii U.

Nintendo noemt het totale aantal verkochte consoles in zijn kwartaalcijfers over de laatste maanden van 2015. Daarin zette het 1,87 miljoen Wii U's af, ongeveer evenveel als in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal 3DS-handhelds dat Nintendo verkocht, kwam uit op 3,6 miljoen. Het bedrijf sleet ook nog 40.000 Wii's.

Het Japanse gamebedrijf behaalde een operationele winst van 33,5 miljard yen, omgerekend momenteel rond de 255 miljoen euro. Die winst steeg iets, maar de omzet daalde met 17 procent naar 224,5 miljard yen, ongeveer 1,7 miljard euro.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

02-02-2016 • 10:02

101 Linkedin

Reacties (101)

101
91
58
1
0
24
Wijzig sortering
Kan ik hier uit concluderen dat een WII U gebruiker gemiddeld 5 spellen gekocht heeft? Dat lijkt mij niet zo veel.

Het lijkt er dan toch op dat de WII gebruikers het een miskoop vind/ toch niet zo vaak speelt.
Ik denk dat een Wii U gebruiker het geen miskoop vindt, zelf heb ik een PS4, PC en een Wii U. Wii U speel ik het vaakst, dit omdat je veel leuke spellen hebt die je samen op de bank kunt spelen. In tegenstelling tot de rest. Ikzelf heb meer dan 5 spellen voor de Wii U(10 geloof ik).

Wii U mist online games zoals COD BO3 of Battlefield etc.
Dat is de reden waardoor gebruikers toch gaan voor een PS4 of Xbox One.

[Reactie gewijzigd door konyali42 op 2 februari 2016 14:18]

Idem hier. Speel op de pc, of mijn wii u. De rest staat stof te vangen.
Als het om online multiplayer gaat vermaak ik me uitstekend met mario kart+dlc, splatoon en bayonetta 2.
BO2 speelt anders héérlijk op de WiiU. Koptelefoon op, off-tv play op het gamepad, en knallen maar. 600 uur nu! :) Echt geweldig. De kinderen kunnen ondertussen Netflix kijken of wat anders doen zonder al dat geweld te hoeven aankijken en ik kan ook tijd voor mezelf besteden. Ideaal.
Kan ik hier uit concluderen dat een WII U gebruiker gemiddeld 5 spellen gekocht heeft?
6.29 volgens cijfers van Nintendo.
Dat lijkt mij niet zo veel.
Het lijkt er dan toch op dat de WII gebruikers het een miskoop vind/ toch niet zo vaak speelt.
Je kunt niet stellen dat dit veel of weinig is zonder het te vergelijken met andere platformen. Het is alleen jammer dat deze cijfers niet gemakkelijk te vinden zijn. Volgens dit artikel had de PS4 bijv. een attach rate van 4 games per PS4 een jaar geleden.
Ik denk dat een Nintendo-koper kieskeuriger is. Als ik naar mezelf kijk tenminste .. (en dat is verre van representatief ;) ).

Voor Nintendo koop ik eigenlijk alleen de games die alleen Nintendo biedt. En ja, ik heb Call of Duty: BO2 voor de WiiU gekocht (6 euro bij de Bart Smit!). Omdat m'n vorige schijfje van BO2 voor de WiiU (Marktplaatsje..) de geest heeft gegeven/grijs gedraaid is. Heb er bijna 600 uur inzitten nu, druk op weg naar 8th prestige ..

Anyway - ik koop alleen de Mario-, Zelda zodra die uitkomt en bijv. Xenoblade-games. Terwijl ik op m'n PS4 'gewoon' de third parties koop die Nintendo niet biedt.
Dan krik ik het gemiddelde wel redelijk omhoog denk ik :) Heb het systeem voor de first-party titles en die heb ik dan ook bijna allemaal gekocht, plus games als Monster Hunter 3 Ultimate.

Dat alles uiteraard naast een PC ;)

[Reactie gewijzigd door Seroczynski op 2 februari 2016 10:26]

Ik lig onder het gemiddelde met 4 titels inclusief Monster Hunter 3. Maar zelfs met Mario Kart 8 en Super Mario 3d World ziet de Wii U weinig actie op het moment. Ik ben op een of andere manier meer actief met mijn PS3 dan met de Wii U... Ik begin bijna te denken dat ik een miskoop heb gedaan, maar ik draag Nintendo nog steeds een warm hart toe en eigenlijk het gebrek aan software zorgt er voor dat ik geen gigantische backlog heb van Wii U titels.
Wat mij betreft is Super Smash onmisbaar op elke recente nintendo console :+
Nope, geen miskoop gewoon een slome start. Ook hier meer dan 5 (19 zelfs).. veel exclusieve titels, en daar komen nog wel 3 a 4 bij dit jaar.
nu ben ik wel benieuwd naar het gemiddelde aantal spellen van een Xbox one of ps4 speler.
heb even rond gezocht, maar de daadwerkelijk cijfer zijn moeilijk te vinden.

fora, met deze vraag leveren toch vaak mensen op die aangeven 20-100 spellen voor hun ps3 of ps4. Als iemand de daadwerkelijke cijfers kan vinden zou fijn.

Daarnaast heb ik voor mijn WiiU ook een stuk of 10 spellen momenteel en heb er toch nog wel een aantal op mijn lijstje staan. Voor mij meer dan genoeg om voorlopig nog niet alles 100% uitgespeeld te hebben
Ik heb ook maar iets van 4 spellen gekocht, en ben verder alleen van plan om Zelda te kopen. Er zijn gewoon veel te weinig games voor het platform, en veel dingen die me niet zo trekken. De bizar hoge prijs van de games helpt ook niet, want je bent niet zo snel geneigd om iets te kopen dat je misschien niet leuk vind voor €50.
Ik heb drie games voor mijn Wii U, maar dat zijn wel drie games waar ik me heel lang mee kan vermaken. Het lijkt me dan ook niet zo'n goede maatstaf of mensen blij zijn met de console. Iemand die een PS4 of XBO heeft en 10 spellen gekocht heeft, maar die spellen allemaal op tijd van een paar dagen uitgespeeld heeft en er nu niks meer aan vindt... die is misschien een stuk ontevredener dan een Wii U speler die elke avond vrolijk zit te Mario Karten.
Mmm heb er 14 :P fanboy alert!
En pas 3 op de ps4.. Witcher neemt klote veel tijd in beslag XD en heb de ps4 ook maar laar maanden.

WiiU nog steeds de moeite waard geweest tot dusver hoor
Nintendo heeft een Wii-U vervanger/opvolger nodig. Waren er geen geruchten dat ze het in 2016 of 2017 gingen lanceren?
Yup, hij gaat dit jaar aangekondigd worden, volgens mij is dat door Nintendo zelf gezegd. Het zou mij niks verbazen als hij eind dit jaar in de winkel ligt.
Er gaan al een tijd geruchten over de Nintendo NX, deze zou een compleet nieuwe ervaring moeten bieden op het gebied van gaming.

Veel geruchten maar weinig bevestigd.
http://www.techradar.com/...e-news-and-rumors-1289401
En wie zegt dat het slecht gaat met Nintendo? Dat zijn nog steeds enorme bedragen bovenop de bergen met geld die ze nog in kas hebben. Nintendo kunnen we voorlopig nog lang niet afschrijven ondanks dat er anderconsole fanboys zijn die dat graag zouden zien.

Keep on going, de wii U was misschien niet zo een success, het is nog altijd de enige console van de 3 die hier af en toe aan gaat. Ik ben erg benieuwd naar hun nieuwe project!
Ik gun Nintendo haar succes, maar ik gun mijzelf eens wat echte nieuwe goede Nintendo titels. De software ontwikkelingen gaat VEEL te langzaam.
had je liever dat ze elk jaar een nieuwe super mario eruit poepen? Juist het feit dat Nintendo niet hun franchises uitmelkt is een van de redenen dat die games altijd nagenoeg bugvrij en erg leuk zijn. Hopelijk blijft Nintendo lekker eigenwijs en gaat het niet de ubisoft kant op met elk jaar een vervolg.
Doen ze toch al bijna? Er komt bijna ieder jaar een New Super Mario Bros uit. Met 3D World en 3D Land nog daarnaast, en dan heb je ook nog Mario Maker. Nee, Nintendo is zeker niet vies van uitmelken.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 februari 2016 12:04]

Nintendo houdt zich voor de meeste IP's aan 1 spel per console generatie, ook met New Super Mario Bros. Dus helemaal niet bijna elk jaar.

New Super Mario Bros. (DS) 2006
New Super Mario Bros. Wii 2009
New Super Mario Bros. 2 (3DS) 2012
New Super Mario Bros. U (WiiU) 2012
New Super Luigi U. is een expansion/DLC voor NSMBU

Alleen de delen voor de 3DS en Wii U kwamen uit in hetzelfde jaar, en dat is voor 2 verschillende systemen, voor de rest kwamen de andere spellen om de 3 jaar uit. We zitten nu in 2016 en er zal hoogstwaarschijnlijk geen volgende deel uitkomen voor de huidige systemen.

Ben het er wel mee eens dat de Mario IP wel vaak voorbij komt in verschillende soorten games. Maar het zijn allemaal zeer diverse games, en de meesten komen ook maar 1 keer uit per console generatie.

Als je kijkt naar bijvoorbeeld een Assassin's Creed, dat heeft al 4 of 5 delen gehad in 1 console generatie.
Ik zou het geen uitmelken noemen omdat elke release weer een nieuw deel is van een bepaald IP en niet een remake zoals je dat ook veel op de andere systemen ziet. Hierbij doel ik specifiek op de Mario games, want het is wel gebleken dat ze Zelda kennelijk wel lekker uitmelken. Daar ben ik persoonlijk ook geen fan van, alhoewel ik WWHD, OOT3D en MM3D wel goede remakes vond.
Die Zelda games zijn meer dan 10 jaar oud. Velen hebben die nooit gespeeld. Het zijn ook geen ports maar effectief mooie remakes. Ik vind het goed dat Nintendo spelers de optie biedt om oudere games te ervaren met betere graphics. Dat ze dit met een Mario niet doen, is logisch maar een adventure game zoals Zelda is een unieke ervaring en dus een remake waard imo.
Off-topic, maar ik zou graag nog een Super Mario 64 remake zien.
Super Mario 64 is opnieuw uitgebracht voor de DS. Ze zouden een adapter moeten maken voor Gameboy spellen zoals ze dat gedaan hebben voor de GameCube. Zou de verkopen (en het aanbod voor) de Wii U mogelijk opdrijven. Ik vind het aanbod voor de DS fantastisch maar speel niet graag met een handheld.

Misschien doen ze dat wel voor de NX.
Super Mario 64 DS is tegenwoordig ook te krijgen voor de Wii U VC. Ik ben bang dat Nintendo liever nog wat eurootjes vangt voor de VC titels, dan zo'n adapter uit te brengen. Wel jammer, want 3DS titels (en veel andere ds titels) staan nog niet in de VC, terwijl ik ze liever op de TV zou spelen.
Nintendo mag van mij elk spel een Remake maken want de keuze blijft toch aan de speler om het te kopen.

Remakes die voor mij een instant buy waren en worden is elke Zelda, Xenoblade, Pandoras tower, The last story, Baten kaitos, Resident evil, Metroid, Megaman, Fire emblem, Skies of arcadia, Tales of, Grandia, Golden sun, Dragon quest, Final fantasy etc.

Het kost inderdaad wel tijd maar voor mij zijn deze spellen het wel waard plus Nintendo hoeft zelf hier geen tijd aan te besteden zoals met Twilight princess.

Ik heb liever de keuze om het ene spel wel te kopen en opnieuw in HD te beleven en gun ieder dit en zeker diegene die het origineel nog nooit ervaren hebben.

Jij zei het ook al de 3DS heeft prachtige Remakes gekregen en ook de WiiU heeft er één en daar komt nog één bij plus origineel spel ;)
Elk jaar een nieuwe Super Mario moet je inderdaad niet willen maar eens wat anders dan die platformers zou leuk zijn. Waarom niet eens wat RPG's die je op de 3DS wel ziet naar de Wii U brengen?
toch krijg je het
Super mario kart
New super marioU
New super luigiU
Super mario 3D
Super mario makter
Toads adventure

Maar als het goed is dit jaar zelda :)
Mario Kart, Captain Toad en Super Mario Maker/3D/U zijn wel even drie compleet verschillende typen games, hè? Het is niet dat omdat er een Mario-logootje op staat dat het allemaal hetzelfde is.
Nee maar Metroid 5 zou leuk zijn. Fusion kwam meer dan 13 jaar geleden uit :'(
Ik heb er ook net eentje gekocht voor mijn dochter en als je naar de titels kijkt, zijn deze inderdaad wat beperkter dan voor de andere consoles.

Het feit dat je origineel probeert te zijn, maakt ook wel dat het voor ontwikkelaars iets meer werk vergt om je game werkend te krijgen voor je console. Die controller met extra scherm is een leuke gimmick, maar het maakt wel dat software niet 1 op 1 te porten is tenzij je het gewoon als een copie van het tv scherm bekijkt.

Een nieuwe 'originele' console uitbrengen zal dus ook geen invloed hebben op het aantal titels dat beschikbaar is voor je platform. Maak je het ding minder origineel, moet je zorgen dat je je op hardware en prijs onderscheid van de concurrentie, maar dat is ook niet evident met grote jongens als Sony en Microsoft.
Precies! Dat is dikke onzin, zelfs met een redelijk matig verkopende console weet Nintendo het nog wel voor elkaar te krijgen om winst te maken.

Ik heb zelf een PC, PS4 en een Wii U en de laatstgenoemde staat meer aan dan de PS4. Dat komt misschien omdat ik alle multiplatformers op de PC speel, maar het geeft wel aan dat het exclusives aanbod van de Wii U gewoon vrij sterk is - zeker als je met wat vrienden wilt multiplayeren :)
Das bij ons dus precies hetzelfde, speel alles op de PC en de Wii U gaat aan voor de familie/vrienden spellen. De andere consoles bieden gewoon niet echt iets om daarop te zitten ipv op de PC.
En dat is dus waarom Nintendo nooit hun ip's op andere platforms gaan uitbrengen :>
Nintendo heeft nooit gezegd hun eigen software te porten naar Mobile.. het mobiele platform wordt een aanvulling om hun eigen software en hardware te versterken :)
maar meneer Berg heeft het over de IP's (intelectual properties) die nooit op andere platforms gaan uitkomen.
Het mobiele platform is een platform, en Mario is een IP. :)
Dan heb ik het niet over de smartphone industrie(daar is amper markaandeel op, en kan Nintendo daarvan profiteren) maar over de consoles en PC.

Als daar nou eens serieuze games voor gemaakt worden zou Nintendo sterk kunnen staan in de mobiele industrie, net zoals Konami zich wil gaan focussen op mobile platform.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 2 februari 2016 12:23]

Als er iemand serieus software op de mobiele markt gaat brengen dan denk ik als eerste aan Steam.

Volgens mij willen hun nog meer naast de PC en hun services zijn toepasbaar van PC naar Mobiel :)

Mogelijk nog een controller zoals een Valve Pad zoals wat een 3DS heeft voor spellen als Monster hunter.
Sorry er kwam een schrans moment tussendoor.. inderdaad er komt wel degelijk Nintendo IP op de mobiele markt.

Ik heb over jullie gesprek een beetje verkeken en had het anders moeten zeggen :)
Als je het vergelijkt met het succes van de Wii, valt alles tegen. En dat is wat iedereen doet.

De Wii U is ook helemaal niet zo slecht als dat de media destijds liet doorschemeren. Als je kijkt was ze ermee kunnen doen in Mario Kart 8 of Mario 3D World, zie je graphics in 1080p60 die nog jaren meekunnen. En het ziet er niet minder dan fenomenaal uit.

Ik baal dat er waarschijnlijk niet meer games voor uit gaan komen uit de Nintendo stal. DLC voor MK8/Mario3D/New Super Mario bros wordt hier direct in huis gehaald.
Mario Kart en 3D World zijn niet 1080p, maar 720p 60fps.
Liever 720p met 60 fps dan 24-30 fps op 1080p, toch? Overigens zou ik die verwachting ook niet bij de Wii U hebben, waar PS4 en de Xbox One zich voordeden als echte next gen graphic monsters.
Jij begint er over hoor. Nintendo is nooit een bedrijf dat als eerste wil eindigen, en ja, dit komt ook wel weer goed. Vooral nu Nintendo moderne ideeën begint te omarmen.
Over de WiiU in het algemeen heb ik weinig klachten maar één van de punten is wel Online functies en DeNa gaat volgens mij daar mee bezig voor de NX.

Nintendo spellen blijven uniek en prachtig maar een soort standaard co op erbij is zeker gewenst.

Bijvoorbeeld met Zelda de één speelt als Link de ander Zelda voor puzzels waardoor je eerder verder kunt dan wanneer je alleen speelt.

Voor een gevecht kun je als Zelda of Sheik strategische ergens wachten op de vijanden die door de andere speler als Link opgejaagd worden.

Voor gevechten op paard kan de ene speler Link met zwaard en schild of Zelda met magie of boog besturen en de andere speler bestuurd Epona :)

Voor Metroid zouden er ook prachtige co op of online mogelijkheden zijn die misschien wel in de buurt komen van HALO ;)
Zoveel mensen, zoveel smaken. Je voorbeeld met Zelda lijkt mij dan ook weer helemaal niks. De kracht van Zelda waren de puzzels en de exploratie. Ik wil helemaal niet opgejaagd worden. De online multiplayer van Metroid (prime 2) was ook RUK en daar hebben ze wat mij betreft de serie mee kapot gemaakt... Prime 1 was geweldig, maar CoD werd een succes, dus moest Nintendo's 'shooter' ook maar een arbitrair bounty hunter-plot krijgen... Heel jammer. Perfect voorbeeldje van 'schoenmaker blijf bij je leest'. Ik weet niet of de gemiddelde nintendo-koper zit te wachten op (online) multiplayer. Nintendo's kracht is altijd geweest: singleplayer, local casual multiplayer. Misschien maar accepteren dat dat het is en dat ze die markt van sony/microsoft helemaal niet nodig hebben. Daar snij je jezelf alleen maar mee in de vingers. Ik heb althans nog nooit mijn neefje van 5 horen klagen over de kracht van de WiiU. Dat waren de pubers/volwassenen die naast Mario OOK CoD willen spelen, bij wijze van... Laat Nintendo lekker Nintendo blijven en laat die NX een perfect samenspel worden van een Nintendo console en handheld. Dat zijn hun krachten.
Van mij mag Nintendo alles bij het oude houden ik blijf toch via hun gamen puur vanwege de software met de PC erbij dan is bijna elk spel beschikbaar :)

Het concept en specificaties van de NX maakt mij ook weinig uit zolang er Nintendo spellen op komen en de rest is mooi meegenomen.

Maar omdat DeNa erbij betrokken wordt lijkt het mij dat Nintendo toch iets van Sony en MS over wil gaan nemen en de nieuwe Nintendo services is officieel bevestigd.

Oei.. ben zelf ook aardig Metroid fan maar.. moet bekennen dat ik nog nooit eerder van Metroid Online heb gehoord maar bedankt ik kijk daar zo even naar ;)

Over Zelda inderdaad het mooie is zelf het moment nemen van ontspannen puzzelen en ontdekken tot uitdagende gevechten enz.

Maar deze keuze kan verder uitgebreid worden tot Online functies.. omdat het kan betekent niet dat het moet toch ? dus waarom iets beperken.

Mooi om te horen dat je neefje zich vermaakt op de WiiU en als jullie eens iets zoeken neem gerust contact op dan zoeken wij naar de aanbiedingen :)
Nintendo staat er bedrijfstechnich niet zo geweldig voor hoor. De Wii verkocht een hoop maar per console werden er relatief weinig games verkocht. De Xbox 360 had bijvoorbeeld stukkenmeer software voor zijn systemen verkocht. Iets waar ze uiteindelijk meer aan verdienen.
Nintendo heeft zoveel geld in kas dat zij elk jaar 250 miljoen verlies kunnen lijden en het nog uithouden tot 2070. Ik zit nu op mijn mobiel dus kan de link er ff niet zo snel bij pakken, maar daar is een tijd terug een heel artikel over geweest.. Google anders maar ff

Edit:
Kon de link toch wel vinden
http://www.gamesradar.com...-much-money-its-got-bank/

Overigens maken ze dus nog steeds winst elk jaar dus het bank saldo zou inmiddels zelfs gegroeid zijn..

Ik weet dat Nintendo vaak word vergeleken met Sega en bij een slechte console men meteen graag roept oh het einde van Nintendo, maar dit is echt by far niet het geval en Nintendo staat een stuk sterker nu nog dan Sega ooit deed.

Vergeet niet dat Nintendo natuurlijk altijd nog hun succesvolle 3ds lijn heeft, de mario games die steen vast in de top 3 verkopen van alle games komen etc etc. Een falende console is voor hun peanuts en kunnen ze makkelijk dragen. De reden dat hun ook meer expirimenteel durven te zijn!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 2 februari 2016 13:44]

De PS3 bijvoorbeeld had slechts een klein beetje hogere game/console ratio. En qua absolute aantallen won de Wii het van de PS3 en komt vrij dicht in de buurt van de X360.

http://www.vgchartz.com/a...m_totals/Software/Global/
Klein beetje hogere? 1 Game mee rop die aantallen is al een enorm bedrag.

Ik kwam zelf deze lijst tegen. Maar ooit kwam ik er eentje tegen waar mgieddeld PS3 en Xbox 360 gebruikers 8 tot 10 games gemiddeld hadden en de Wii maar 3 tot 4. Kan deze alleen niet terug vinden.
Wat je ziet kende totale verkopen van Wii, PS3, X360 en anderen.

Totale verkopen
X360: 988 miljoen
Wii: 958 miljoen
PS3: 949 miljoen

Ratio
X360: 11,6
Wii: 9,5
PS3: 11 (redelijk gestegen door de lange levensduur en ondersteuning)


Zoals je ziet ben je weer eens behoorlijk aan het overdrijven. Dat kan je overigens terugvinden via de link die ik al gaf.
VGchartz staat niet bekend als zeer betrouwbaar. Het is alleen lastig om wel echt credible sources te vinden. Helemaal omdat VGcharts geen digitale sales bij KAN houden en beide de Xbox 360 en PS3 tegenover de Wii een veel geavanceerder digitaal software platform boden.
Veel geavanceerder klopt. Of het veel populairder was dan de uitermate populaire Virtual Console is maar de vraag.
Het is inderdaad lastig beoordelen. Playstation had zijn playstation plus en een lange tijd kreeg je 2 games per maand erbij. Als dat meegerekent gaat worden schiet het omhoog natuurlijk dus waar trek je dan ook de grens.
Opzich doet de Wii U het niet eens superslecht inderdaad, komt zelfs nog wel een beetje in de buurt van de Xbox One. En natuurlijk de 3DS/2DS lijn die ze hebben. Nog steeds immens populair (zelfs na opkomst van smartphones). De enige concurrentie in dedicated handhelds is de PS Vita, die niet eens in de buurt komt van de DS lijn qua verkopen.

[Reactie gewijzigd door jleijdekkers op 2 februari 2016 10:18]

Niet eens superslecht? Het is de slechtst verkochte Nintendo-console ooit. De Gamecube werd door Nintendo zelf als een grote teleurstelling gezien, maar daar werden er uiteindelijk nog 22 miljoen van verkocht. Dat aantal zal de Wii U bij lange na niet halen als de opvolger aan het eind van dit jaar al wordt uitgebracht zoals het er nu naar uitziet.
Ik denk dat de Virtual Boy het niet eens met je is :+
Het blijven geruchten maar als het wel een Hybride wordt dan wordt een NX Handheld 2016 al een uitdaging en de NX Homeconsole is bijna onmogelijk.

Daarnaast blijft de WiiU in hardware en software op de markt en terecht want ik was laatst in de stad en nog steeds worden er Wii producten verkocht.

Deze aantallen zal nauwelijks de moeite waard zijn voor Nintendo maar de fans zijn blij dat hun deze producten nog kunnen kopen :)

Ik verwacht dat de WiU producten na de volledige NX lancering voor kostprijs verkocht worden en dat de consument meer keuze krijgt.

Zoals in Japan kun je de Gamepad los kopen net als andere hardware en software ;)
Nou ze maken winst, dat is het belangrijkste als je als bedrijf wilt blijven bestaan.
Voor de rest zijn de games die er op uit komen erg goed en ook ik merk dat of de PC of de Wii U aanstaat.

De dreamcast was ook geen slecht product, maar Sega zat al in slecht weer, hierdoor konden ze niet overleven.
Dreamcast heeft maar 9,13 milioen verkocht dus daar is de WiiU allang voorbij en hij word voorlopig ook nog verkocht, dus nee niet te vergelijken met de Dreamcast
Heb je ook gecorrigeerd voor de marktgrootte? ;)
Dat je minder verkoopt dan eerdere modellen betekend niet dat het niet goed gaat. Ze maken winst aan het eind van het jaar. En daar zit dan nog r&d kosten voor de NX in..

Daarnaast er zijn consoles die veel minder zijn verkocht dan de Wii u.. De Vita bijvoorbeeld.. Het volledige lijstje:
https://en.m.wikipedia.or...est-selling_game_consoles
Ik ken weinig van aandelen, maar ik ben teruggekeerd tot 2012 (lancering WiiU), en de waarde is nu een stuk hoger dan toen :?

Ik denk dat je vergeet dat Nintendo ook nog andere consoles heeft. De 3DS is waanzinnig populair.
Als ik aandeelhouder was zou ik mij niet druk maken zeker niet door de Historie van Nintendo en de huidige conditie van Nintendo.

De WiiU is volgens velen een flop en als je naar de verkoop aantallen kijkt dan lijkt het inderdaad zo maar zelfs met deze *flop* staat Nintendo nog als een Titaan.

Er zijn menig bedrijven die zelfs met succes voor de afgrond staan en de een springt erin en de ander doet een stap terug maar Nintendo bouwt gewoon een andere brug ;)
@ro8in; volledig mee eens, als ik kijk naar de historie van verkochte consoles, dan is het misschien nog verbazend voor sommige mensen hoeveel er van Nintendo in de Top 10 staan.

Zolang er een Azie (voornamelijk Japan) is, Nintendo zijn exclusieve Wii U games heeft waar veel bekenden tussen zitten en er altijd een grote community is hoeven ze zich nog niet druk te maken.
Ik had eigenlijk verwacht dat het verschil tussen de Wii U en de Xbox One groter zou zijn. Dat beeld wordt op diverse media namelijk wel geschetst naar mijn idee.
Ook goed om te zien dat Nintendo een gezonde winst maakt. Als je dat afzet tegen veel andere grote publishers, die vaak geen hardware business hebben, doen ze het toch behoorlijk goed. Zeker als je bedenkt dat ze op dit moment vol in de ontwikkeling zitten van een nieuw platform (de NX) dat nu veel geld aan development kost maar nog niets op brengt. Ondanks dat je vaak hoort dat Nintendo dood zou zijn lijkt het er op dat ze prima gezond zijn en het goed doen.
Ten opzichte van de Xbox valt het reuze mee en niemand spreekt hel en verdoemenis over de Xbox. De Wii U heeft een aantal problemen maar is nog steeds een uitstekend "tweede platform" naast een PC of andere console.
Sinds 3 maanden een Wii U, ik was er zelf op tegen omdat de software niet leuk genoeg zou zijn.
Maar onderhand toch weer iets van 5 a 6 games, die het spelen allemaal waard zijn.
moet natuurlijk ook niet vergeten dat Nintendo ook een komplete nieuwe markt heeft open gegooit met die Amiibos die je op de Wii U en de 2/3DS ook kunt gebruiken, applicaties zijn nog gering omdate het nieuw is maar daarmee hebben zij wel een markt open gezet voor een nieuwe generatie gamers EN verzamelaars.

en tot dusver heeft iedere huidige console developer een console gemaakt die wat minder scoort dan de rest, betekend niet direct dat het allemaal maar slecht is.
Ik zou zo graag eens een pokemon op mn Wii U willen.

Toch vind ik een WiiU voor ons (gezin met 2 kleine kids) de perfecte console.
De Mario games, Lego City Undercover.. echt geweldige games.
En het is ook leuk om in de wintermaanden een middagje gamen met het gezin te doen :) leuke gezelschapsspellen zijn erbij.

Ben wel benieuwd naar de NX. En ik hoop voor Nintendo en de verkoopcijfers dat er wel 3rd party titels voor komen.
Het is een goede zaak om 3 console makers te hebben denk ik. Zowel voor innovatie als voor de consument om te kiezen.
Nintendo heeft met hun line-up van consoles en games gewoon een hele andere doelgroep dan de PS en Xbox. Toch vergelijken we ze met elkaar alsof ze hetzelfde aanbieden. Alsof we familie auto's vergelijken met sportwagens ofzo. Het zijn beide auto's, maar geven een andere beleving. Ze zijn ook bedoeld voor een andere doelgroep. Kunnen we het niet gewoon daarbij laten?

Als bedrijf hebben ze een strategie en zo te zien maken ze daar gewoon winst mee. Welliswaar een daling in omzet, maarja elk bedrijf krijgt tegenslagen. Er is genoeg markt voor Nintendo om hun eigen producten neer te zetten. Playstation en Xbox mogen het lekker uitvechten op hun eigen terrein. Voor degene die iets anders willen is Nintendo er.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee