Nintendo ontkracht berichtgeving over productiestop Wii U

In tegenstelling tot berichtgeving uit de Japanse zakenkrant Nikkei, stopt Nintendo niet dit jaar met de productie van de Wii U. De consolebouwer ontkracht het gerucht zelf in een reactie tegenover het eveneens Japanse ITMedia.

Nintendo benadrukt dat het bericht van Nikkei geen officiële aankondiging is en zegt dat het niet waar is dat de productie van de Wii U nog dit jaar stopt. Dinsdagavond Nederlandse tijd bracht Nikkei een artikel naar buiten waarin staat dat Nintendo deze zomer stopt met het bouwen van de console. Het bericht werd door veel binnen- en buitenlandse media overgenomen met de aanname dat de productiestop samen zou kunnen hangen met de introductie van de Nintendo NX, waar al lange tijd geruchten over gaan.

Ondanks dat Nintendo niet stopt met het maken van de Wii U, is het niet onwaarschijnlijk dat de Nintendo NX op korte termijn op komst is. De verwachting is dat de fabrikant tijdens de E3-gamebeurs in juni meer informatie naar buiten brengt over het apparaat, waarvan nog weinig concrete details bekend zijn. Volgens de laatste geruchten is de NX een hybride apparaat, dat dienst kan doen als handheld en als 'vaste' console.

Consolefabrikanten blijven echter ook na de introductie van een nieuw model vaak het oude model produceren. Een productiestop van de Wii U in 2016 zou daarmee erg vroeg zijn. Tussen 2012 en december 2015 heeft Nintendo 12,6 miljoen exemplaren van de Wii U verkocht. Dat is veel minder dan de Wii-consoles van de vorige generatie, waarvan sinds 2006 ruim 100 miljoen exemplaren zijn verkocht.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

23-03-2016 • 09:00

116 Linkedin

Reacties (116)

116
112
94
3
0
0
Wijzig sortering
De Nintendo Wii U is een prima console die een grote groep mensen aan zou kunnen spreken. Uiteindelijk is het vanaf het begin af al mis gegaan, waarschijnlijk grotendeels door de naamgeving. De berichtgeving is nooit echt positief geweest volgens mij. En het is toch ook wel een imago dingetje, in mijn omgeving zie ik heel wat Wii U's, maar dat zijn allemaal gezinnen met kleine kinderen (onder de 8 jaar). De 'grote' kinderen willen veel liever een stoere PS4.
zoals ook in ons gezin....terwijl ik liever een Wii U had ipv een PS vanwege het fun gehalte van de uitstekende Nintendo games met bijhorende motionplus controllers (die veel beter werken dan een PS motion camera). Onze 'grote' zoon wilde een stoere PS4 ter vevanging van de oude Wii en de speplconsole- familiefun is volledig weg met de PS4.
Dus zoals vele meningen hier is de Wii U volgens mij ondergewaardeerd.
Ik vind het nog steeds bijzonder om te zien dat een console welke vanaf de launch door iedereen de grond in gestampt is, weinig 'mainstream' titels heeft en hardwarematig onder doet voor de andere twee partijen, nog steeds 2/3 van het aantal Xbox consoles in aandeel heeft.

Moet je indenken wat er zou gebeuren als N een dertien in een dozijn mainstream stuk game hardware zou aanbieden puur gericht op makkelijk beinvloedbare, hype gevoelige, tieners. Dat in combi met hun eigen franchises.

Ik vind het altijd wonderbaarlijk wat ze weten te presteren.
Daarom vraag ik mij af of derde partijen Nintendo wel willen ondersteunen zoals hun Sony en MS steunen dat wordt waarschijnlijk beantwoord na de E3.

Als de NX dezelfde architectuur en specificaties heeft als de rest en er is derde partij ondersteuning dan toont ieder goede wil en komt er meer software aanbod op Nintendo hardware.

Als Nintendo weer niet voor dezelfde architectuur en specificaties gaat als de rest dan is het ook vrij duidelijk dat Nintendo voor hun eigen software gaat en dat is ook prima.

Het blijft spannend en er is goede hoop maar wat denk jij Ben ? welke kant gaat Nintendo op en wat verwacht jij :)
Nu Microsoft en Sony crossplatform hebben "afgesproken", blijft er (helaas) nog minder overtuigingskracht over om een Nintendo console aan te schaffen: buiten de exclusieve games.

Zo heb ik enorm veel plezier beleefd aan mijn Wii; Zelda, Mario, nog meer Mario en SuperSmashBros.
Ook FarCry Vengeance was vermakelijk! De point-en-shoot controllers werkten prima. Zwaaien en richten vond ik leuker dan een pookje gebruiken.

Pokémon en Mario op de Gameboy en zelfs op m'n smartphone via een GameBoy Advance emulator is leuk, maar ook alleen de oudere spellen. Zo komen Pokémon Black en SoulSilver mij kinderachtiger over dan de gouwe-ouwe Red, Yellow, Silver, Crystal en zelfs FireRed.
Want na FR ben ik de tel en interesse in nieuwe Pokémon avonturen kwijtgeraakt.

Zo zijn dus de games ook niet alles voor de Nintendo consoles: veel herhaling, kiddy look (soms prima) en vaak gewoon weinig vernieuwend. En da's jammer. Want Nintendo was zo goed.

Alleen... Welke gamer (jeugd) zit nog op Mario, Zelda of Pokémon te wachten? Sowieso een stuk minder als vroegâh. Ik ben er deels mee opgegroeid (1991). Is daarmee een soort (jeugd)sentiment. Maar die sentimentele gamer gaat er uit. En met sentiment aanroepen alleen, gaat Nintendo er waarschijnlijk niet komen.

Nintendo moet dus iets nieuws verzinnen. En dat is lastig. En het zou zo jammer zijn als ze 't bijltje erbij neer zouden leggen. Zo'n mooi bedrijf.

Note to myself:
Niet te hard van stapel lopen; Nintendo is er nog.
Nintendo hoeft helemaal niks te verzinnen; We hebben het hier namelijk over een bedrijf dat op de waarde van 17 biljoen is geschat.

In de praktijk houdt dit in dat ze de komende 80 jaar, jaarlijks 200 miljoen verlies kunnen draaien en dan nog steeds niet failliet zullen zijn.

De mensen die denken dat het slecht gaat met Nintendo moeten eerst maar eens onderzoeken hoe machtig Nintendo eigenlijk is.
En jij weet op jouw beurt weer niks van bedrijfsvoering en investeringen. In het kort: Nintendo heeft aandeelhouders en die hebben geld geïnvesteerd in het bedrijf. Die willen rendement. Bij nul rendement verkopen zij aandelen tegen een lagere prijs en is nintendo minder waard. Op een gegeven moment wordt nintendo interessant voor partijen als sony/microsoft/apple voor een vijandige overname. En geloof me, dat kan allemaal harder gaan dan je denkt.

Het is een fabeltje dat nintendo 20 jaar lang lekker achterover mag leunen en haar reserves mag weggooien. Onzin.
Wat ze op de WiiU verliezen dat zet de Amiibo-gekte recht.

En uit de handheld markt halen ze dikke winst.

De enige fabel is een eventuele vijandige overname om het simpele feit dat zelfs de Pokemon franchise alleen (Een franchise zo groot en machtig dat het een eigen pretpark heeft), al genoeg winst genereert om Nintendo overeind te houden.
uit de Forbes lijst:

Rank Company Country Sales Profits Assets Market Value
#12 Apple United States $199.4 B $44.5 B $261.9 B $741.8 B
#347 Nokia Finland $16.9 B $4.2 B $25.5 B $28.6 B
#1394 Nintendo Japan $4.9 B $247 M $12.4 B $22.2 B

even 2 voorbeelden erbij gezet.
We weten allemaal hoe het met Nokia is gegaan in 5/6 jaar. en die zijn veel groter dan Nintendo.
En zoals je ziet heeft apple met de half van de jaaromzet net zoveel geld als Nintendo in zijn totaal waard is. Financieel gezien zijn er dus wel bedrijven die Nintendo als pap kunnen opeten.
Het totaal is inderdaad veel meer ten opzichte van Nintendo en eerlijk gezegd verbleekt Nintendo bij deze anderen.

Maar hoeveel is er beschikbaar "dat zal mede bepaalt worden door aandeelhouders van verschillende marktaandelen"om even Nintendo in het geheel over te nemen inclusief hun rechten.

Bedrijven als Apple lijken oppermachtig en het zal ook zo zijn maar Nokia leek dat ook en die moeten vanaf een bepaald punt weer opbouwen.

Je kunt met één euro wel duizend euro verdienen je kunt met die duizend euro weer een miljoen verdienen maar er komt een moment dat investeren een tegenovergestelde werking krijgt.

Nintendo creëert juist meer en investeert minder en dit lijkt tot zover succesvol te zijn toch ? hun creaties plus rechten krimpt de ene keer maar blijft groeien in het algemeen.

Dus als ik Nintendo wil overnemen dan wordt het alleen maar duurder door de tijd heen dus waarom deze pap laten pruttelen en niet zsm aan tafel gaan :)
de Pokemon franchise alleen (Een franchise zo groot en machtig dat het een eigen pretpark heeft), al genoeg winst genereert om Nintendo overeind te houden.
Dus ze worden overeind gehouden en de kans is daarmee aanwezig dat ze lui worden. Ze hoeven immers minder te innoveren om te blijven bestaan.

Is dat goed? I don't know.

Het is gewoon dat ze wakker moeten blijven. Want hun consoles zijn lang niet zo populair dan de consoles van twee grootste concurrenten (Sony en Microsoft). Is misschien ook niet nodig. Gaat misschien prima zoals Nintendo het nu doet.

Wil gewoon aangeven dat Nintendo een prachtig bedrijf is en ik het zonde zou vinden als ze lui worden/zouden (moeten) stoppen. Iets meer spanning in het bedrijf zou misschien wel goed doen?
Ik weet ook niks van het bedrijfsleven maar Nintendo heeft lage onkosten ten opzichte van de bedrijven die jij noemt en juist de optelsom van hoge onkosten en weinig winst zijn fataal voor bedrijven.

Daarnaast kan Nintendo bijna hun gehele tijd en energie en financiën op een markt storten terwijl Sony en MS zich per markt moeten verantwoorden.

Of maakt het weinig uit waar het ene aandeel mee geïnvesteerd wordt zolang het maar onder hetzelfde merk valt ?

Het zal wel wartaal van een fan boy zijn "bedankt als je dat vindt het is een eer" maar Nintendo geheel overgenomen ?

Dat is niet mogelijk en als dat wel mogelijk is dan was het al gebeurt in de GC tijd :)
Ik weet ook niks van het bedrijfsleven maar Nintendo heeft lage onkosten ten opzichte van de bedrijven die jij noemt en juist de optelsom van hoge onkosten en weinig winst zijn fataal voor bedrijven.
Als dat structureel is dan is dat zeker het geval. Qua home consoles mist Nintendo echter al zeer lang de boot; de Wii was een gigantisch succes, maar de N64, GameCube en Wii U totaal niet. Dat baart investeerders zorgen, niet zozeer een jaartje verlies of winst.
Daarnaast kan Nintendo bijna hun gehele tijd en energie en financiën op een markt storten terwijl Sony en MS zich per markt moeten verantwoorden.
De respectievelijke afdelingen van Sony en MS kunnen zich ook vol storten op die markt. Dat verschilt niet als je plots verantwoording moet afleggen aan een mother holding.
Of maakt het weinig uit waar het ene aandeel mee geïnvesteerd wordt zolang het maar onder hetzelfde merk valt ?
Een aandeel neem je inderdaad in de complete holding, niet in één enkel onderdeel.
Dat is niet mogelijk en als dat wel mogelijk is dan was het al gebeurt in de GC tijd
De markt is enorm veranderd sinds '98 tot '03. Niet alleen zeer gegroeid, maar ook volwassen geworden ten opzichte van andere markten; de game-industrie behaalt meer omzet dan de filmindustrie. Er is dus veel meer kapitaal beschikbaar en ook veel meer bedrijven die op een andere markt opereren maar raakvlakken hebben met de game-industrie die eventueel interesse hebben in Nintendo (Apple?).
Bedankt voor de reactie en informatie het is ook erg zorgvuldig gedaan :)

Quote Michiel.
Als dat structureel is dan is dat zeker het geval. Qua home consoles mist Nintendo echter al zeer lang de boot; de Wii was een gigantisch succes, maar de N64, GameCube en Wii U totaal niet. Dat baart investeerders zorgen, niet zozeer een jaartje verlies of winst.

Inderdaad er zijn momenten waar Nintendo net naast of zelfs achter de rest staat terwijl dat in de jaren 80 en 90 ondenkbaar was maar goed.. de feiten staan op zwart en wit.

Er is bijna een systeem te bespeuren van het vallen en opstaan en de NX wordt een opstaan moment voor Nintendo en ons allemaal :)

Over de investeerders en aandelen weet ik weinig tot niets maar zelfs nu met de WiiU staat van dienst en de geruchten om Nintendo heen staan hun nog steeds overeind.

Het is puur mijn gevoel wat spreekt zonder feiten maar er zal altijd een markt voor Nintendo zijn want hoe kan dat anders zijn.. en vele investeerders denken ook zo maar hun hebben ook de kennis.

Quote Michiel.
De respectievelijke afdelingen van Sony en MS kunnen zich ook vol storten op die markt. Dat verschilt niet als je plots verantwoording moet afleggen aan een mother holding.

De afdelingen inderdaad maar kunnen Sony en MS hun gehele financiën van verschillende marktaandelen in één marktaandeel steken zoals Nintendo het kan ?

Sony heeft verschillende markten als Telefoons, Consoles en Handhelds, Multimedia, etc.

Ik kan mij niet voorstellen dat aandeelhouders van het één het prima vinden dat hun financiën even geïnjecteerd wordt in het andere om deze uit negatieve getallen te halen.

Quote Michiel.
Een aandeel neem je inderdaad in de complete holding, niet in één enkel onderdeel.

Inderdaad als dat zo is dan ben ik blij niks met aandelenhandel te maken te hebben want één specifiek aandeel is er dus niet ?

Het ene marktaandeel kan het andere inderdaad helpen voor Sony was het Telefoons en Multimedia.

Voor Nintendo was en is het nog steeds de Handhelds en daar zijn Amiibo's bijgekomen.

En Sony gaat ook niet zo even onderuit en dat is gebleken en heeft respect en sympathie verdient met hun PS3 aanpak.

Quote Michiel.
De markt is enorm veranderd sinds '98 tot '03. Niet alleen zeer gegroeid, maar ook volwassen geworden ten opzichte van andere markten; de game-industrie behaalt meer omzet dan de filmindustrie. Er is dus veel meer kapitaal beschikbaar en ook veel meer bedrijven die op een andere markt opereren maar raakvlakken hebben met de game-industrie die eventueel interesse hebben in Nintendo (Apple?).

Inderdaad het blijft groeien en de grens is onbekend en dit komt mede door de komst van Sony en MS en er is ook verandering maar of het ten goede komt ?

Vroegah kregen wij één spel per jaar en mogelijk kochten wij één andere met gespaard geld en dat was meer dan genoeg.

Deze spellen bleven ook in onze (mijn broer en ik) collectie en het idee van ruilen of verkopen daar dachten wij niet eens aan.

Maar het gevoel dat wij als gamers kwantiteit kopen in plaats van kwaliteit groeit elk jaar en ben op het punt dat er nog maar een bepaalde series nieuw gekocht worden.

Serieus ik krijg soms bijna tranen in mijn ogen als je hoort en ziet wat sommige voor hun geld krijgen.. het wordt standaard om eerst een Demo te spelen voor de aankoop.

Apple gaat volgens mij ook met van alles bezig van Indie tot VR en het zal mij benieuwen hoeveel invloed hun krijgen en wat het voor Apple en gamers betekent.

Want je kunt prima gamen met de Macs maar Windows is toch de favoriet in gaming door het aanbod software en de prijzen.

[Reactie gewijzigd door Tri Force op 23 maart 2016 18:46]

Waar haal je 17 biljoen vandaan, als ik zoek op de waarde van Nintendo kom ik uit 17-19 billion, hetgeen vertaald 17 miljard is, ongeveer 1/1000 van wat jij beweert.

[Reactie gewijzigd door separhim op 23 maart 2016 16:46]

Onzin natuurlijk. Daarin zit voor een groot deel de waardering van de merknaam en patenten. Daar heeft het bedrijf zelf weinig aan wanneer ze die niet ten gelde kan maken.

Neemt niet weg dat Nintendo nog aardig in de slappe was zit met 2,3 mld beschikbare cash en bijna volledig gefinancierd met Eigen Vermogen zijnde 9,7 mld en voornamelijk winstreserve. .. (bron: JR 2014/2015)

Edit:
Ik zie net dat iemand de Forbes lijst aanhaalt. De daarin genoemde waarde is niks anders dan de waarde van het uitstaand aandelenkapitaal.

http://useconomy.about.com/od/glossary/g/Capitalization.htm

[Reactie gewijzigd door Flozem op 24 maart 2016 08:24]

Ik heb er zo'n hekel aan wanneer graphics worden neergezet als 'kiddy'. Ja, het is kleurrijk, en cartoonish, maar is dat nou echt meteen kiddy?

En herhaling valt echt wel mee vergeleken met MS, Sony en de grote publishers (Ubisoft, EA). De 3D mario spellen zijn bijna altijd wel nieuw te noemen, m.u.v. Mario Galaxy 1 en 2, en de Zelda spellen brengen allemaal wel hun eigen unieke ervaring. Verder is ook nog Splatoon uitgekomen, wat een gigantisch succes is gebleken voor Nintendo.

Zelda vraag ik me inderdaad af of het voor de jeugd is, maar Mario en Pokemon verkopen nog steeds denderend, ook onder de jeugd.
Ik heb er een hekel aan dat het bij Nintendo altijd het een of het ander is. Waarom kan een console niet voor beide groepen gebruikers zijn? Ik hoef niet altijd een unieke ervaring, soms wil ik gewoon een avondje lekker knallen in COD, maar niet in Wii U graphics.
Het grafische verhaal heeft meer met de ontwikkelaars en of uitgevers te maken dan de console zelf maar de reden van het ontbreken van derde partij ligt wel aan de console.

Of dat nu door de architectuur ligt of de specificatie's dat blijft onduidelijk maar het schijnt een hele kunst te zijn om voor de WiiU te ontwikkelen.

Daarom ben ik ook dankbaar met Studio's als Platinum en Monolith _/-\o_ bedankt en hoop op Bayonetta en XCX vervolgen!
Dat bedoel ik precies, Nintendo heeft altijd wel iets. Ze doen net of je alleen Mario-games kan maken op low-end hardware. Kom gewoon met een console die op zijn minst net zo krachtig is als de PS4 van dit moment en ga ook wat doen aan de interface, want ik vond het persoonlijk echt onacceptabel traag.
Ik heb weinig klachten over de WiiU hardware en software en services ondanks dat het één of ander minder is dan de rest.

De WiiU heeft pluspunten die de minpunten weer recht trekt en dat verschilt per persoon en smaak maar voor mij werkt het uitstekend.

Ben sinds vorige maand bezig met XCX en het is werkelijk een Meesterwerk! maar eerlijk het is niet perfectie.

Tot nu toe was er één kever in mijn data packs en de server connectie wordt weleens in de week verbroken en de Coop is beperkt.

Terwijl juist XCX zich uitstekend voor Online ervaringen geschikt is en de Nemesis etc. Coop werkt prima maar even een Party met vrienden maken en elkaar ontmoeten in de velden ontbreekt...

Mogelijk wordt de NX backwards compatible met WiiU hardware en software en Nintendo wou het anders aanpakken met de services enz. dit is ook uitgegeven aan derden.

In het meest gunstige geval krijgt de NX X86 architectuur met vergelijkbare specificatie's als de rest voor derde partij ondersteuning plus WiiU emulatie inclusief de NX services :)
Zo is de Wii U nota bene gepresenteerd 8)7 Wii U staat zelfs voor 'Wii' zoals de oude Wii was (wij, casual), en 'U' voor wat jij soms wil (jij, core). Die presentatie ging gepaard met een Battlefield demo van EA en niet veel later werd bekend dat Assassins Creed en Call of Duty naar de Wii U gingen komen, tezamen met de Pro Controller. Op de launch volgden games als ZombiU, Tekken en nog meer core games.

En toch dacht iedereen nog steeds "bij Nintendo is het altijd kiddie" en kocht geen enkele core gamer de Wii U. De core games verkochten slecht, ontwikkelaars zagen er ook geen heil meer in en de rest is geschiedenis...
Geen enkele core gamer kocht een Wii U omdat de PS4 en Xbox One in het verschiet lagen. De Wii U sloot aan bij de PS3 en Xbox 360 al was deze iets krachtiger. Niet bij de "echte " next-gen games die toen al beloofd werden, met next-gen graphics waar iedereen enthousiast van werd.

Nintendo heeft voor mijn gevoel na de GameCube hardwarematig steeds 1 generatie achter gelopen op de concurrentie, en die concurrentie is inmiddels ver uitgelopen. Was de Wii een HD console geweest, met PS3/360 power, dan was het de Wii U veel beter afgegaan. Al is dat speculatie.
CoD BOII is er ook gewoon voor de WiiU hoor :)
Ik heb, zoals aangegeven, veel plezier gehad aan mijn Wii. Soms nog spijt dat 'ie weg is.

Ik heb denk ik zelfs meer plezier beleefd aan Mario en Zelda dan ik nu doe met Battlefield 4, COD of GTA5.

Herhaling komt inderdaad overal voor, maar het lijkt bij Nintendo net wat meer (lijkt). Elke nieuwe Mario Kart beschikt over nieuwe banen en nieuwe auto's, maar verder is alles identiek. Zo heeft de nieuwste COD ook enkel nieuwe maps en nieuwe wapens/perks, maar daar zit dan soms meer een verhaal achter of een thema, waardoor het meer vernieuwend overkomt.

Althans, dat is bij mij zo.

Neemt niet weg dat ik Nintendo geweldig vindt met al haar casual, chille en relaxte games!
Anoniem: 476703
@HetGezegde23 maart 2016 15:04
Mario Kart heeft altijd wel een aantal nieuwe mechanics die het weer interessant maken.

In Mario Kart 8 bijvoorbeeld kan je op de muren rijden.
Niet alleen op de nieuwe tracks maar ook de oude zijn aangepast aan deze mechanic.
Wat een hele nieuwe dimensie toevoegt.

En dan heb je nog die toeter.
Voor die in het spel zat was het onmogelijk om een blauwe shell te ontwijken.
Dus die toeter is ook wel een game changer.


Het ding is dat Nintendo maar elke 3 jaar een nieuwe Mario Kart uitbrengen, in tegenstelling tot CoD die dit elk jaar doet. Waardoor het verschil wel duidelijk te merken is.
Over herhaling gesproken; wat te denken van de Call of Duty franchise? Hoeveel delen heeft die? Misschien is dat niet jouw game, maar voor meer dan genoeg anderen wel en deze game is niet echt vertegenwoordigd op de consoles van Nintendo.
Ja inderdaad. Je hebt gelijk. Is overal van toepassing.
Nu Microsoft en Sony crossplatform hebben "afgesproken", blijft er (helaas) nog minder overtuigingskracht over om een Nintendo console aan te schaffen: buiten de exclusieve games.
Naast dat dit absoluut nog niet rond is, Is het niet juist meer reden om een nintendo te hebben?

Sommige mensen hebben nu nog wel eens een xbox en playstation staan ivm vrienden die op 1 van de 2 zitten. Als die nu nog maar 1 console hoeven te hebben ivm crossplatform kunnen ze dat geld dus stoppen in een nintendo console, als ze dat willen.
En zo maak je een console kapot. Consumentenvertrouwen schaden met een 'scoop' dat het product niet meer wordt gemaakt, zorgen dat het door een gerenommeerde bron naar buiten wordt gebracht en hopen dat de rest van de wereld het oppakt.

De kracht van viral/guerilla marketing. Daar had Buckler ooit ook eens last van - al was dat een grap van Youp die verder ging dan hij eigenlijk ooit wilde.

Nu is de Wii-U niet echt een hit - ik ken niemand met zo'n apparaat, maar zoals vaker tegenwoordig gebeurt: eerst het nieuws verspreiden en dan eens een check doen bij de betreffende partij. Het kwaad is dan al geschied...
Het "gerucht" werd gemeld in de gerenommeerde Japanse zakenkrant Nikkei. Geen kleine jongen. Die publiceren dit niet als het niet geerifieerd kan worden. Da's geen viral/guerilla marketing of een click bait artikel van gaming sites van laag allooi.
En ontkrachtigd door Nintendo. Had die gerenommeerde zakenkrant wel even mogen navragen bij Nintendo zelf voordat ze het publiceren.
Nikkei bracht ooit een dag voor E3 het nieuws dat de 3DS XL eraan kwam.
Meteen ontkrachtigd door Nintendo. Dag later aangekondigd door Nintendo.

Just saying...
Er zat niet een dag tussen, maar iets meer dan twee weken. Nikkei berichtte over een nieuwe 3DS op 4 juni, Nintendo reageerde dezelfde dag dat het artikel in Nikkei vol stond met speculaties en incorrecte informatie, en daarna werd op 21 juni de 3DS XL met de door Nikkei al beschreven specificaties aan het E3-publiek getoond.

Wat Nintendo nu zegt over het bericht in Nikkei is: "“This is not an announcement from our company. Production is scheduled to continue on and after the next quarter.”

De reactie van Nintendo weerspreekt dus helemaal niet het bericht van Nikkei omdat het de mogelijkheid open laat dat in Q4 inderdaad de productie van de Wii U gestaakt wordt.
Nieuws naar buiten brengen zoals een 3DS XL dat een dag later bevestigd wordt door Nintendo heeft vrij weinig consequenties.

Maar om te publiseren dat ze stoppen met een product dit jaar zonder 100% zeker te weten dat dit waar is heeft voor Nintendo potentieel veel negatieve invloed op de verkoop van hun primaire console (totdat ze officieel een nieuwe hebben aangekondigd) voor minimaal de komende 9 maanden.

Het kan misschien wel waar zijn, maar als het niet waar is kan het wel veel gevolgen hebben voor Nintendo. De enige die 100% invloed heeft op het wel en niet in productie zijn van de Wii U is Nintendo en die zeggen nu dat ze blijven produceren.
Nope,

zolang Nintendo niks nieuws heeft aangekondigd zullen zij alles ontkennen om alsnog zoveel mogelijk Wii U's te verkopen.
alsof een firma ooit bevestigend zou reageren op dit soort dingen :')

Die willen dit zo lang mogelijk onder de pet houden om iig de huidige voorraad tegen zo hoog mogelijke prijzen nog kwijt te komen.
Nintendo stopt niet in 2016, maar dat is ook het geval als ze januari 2017 stoppen.
en ook het geval als ze in 2025 stoppen...?
Maar even realistisch hè? Als Nintendo van plan is om te stoppen met de Wii U, denk je nu echt dat ze bij navraag van de pers dan zouden zeggen "inderdaad, we stoppen er eind van het jaar mee"? Dan verkopen ze nauwelijks hun oude voorraad nog.

Ik ben het wel met je eens dat als het inderdaad zo is dat ze doorgaan, het wel schadelijk is, zulke geruchten. Maar de reactie van Nintendo spreekt ook boekdelen. Formeel heb je gelijk dat "in 2016 stoppen we niet" ook kan betekenen dat ze nog tot 2025 doorgaan, maar als dat werkelijk het plan was, hadden ze dat wel gezegd om vertrouwen te wekken. Iedereen weet wat "we stoppen in 2016 niet" betekent: dat is wat ze van hun juristen mogen antwoorden, een correcte uitspraak die later niet tot verbazing kan leiden bij aandeelhouders of klanten. Immers: 1-1-2017 stoppen is inderdaad "niet in 2016 stoppen".
wat je zegt is in algemene zin wel waar. dat is de manier waarop alle bedrijven gemiddeld genomen wel reageren. en over een korte tijd kunnen ze opeens wel met de officiele melding komen dat ze gaan stoppen.
Dat betekend nog niet dat wat je beschrijft altijd 100% waarheid is.

Het punt dat ik wilde maken is dat ze best even eerst contact op hadden kunnen nemen met Nintendo. Daarmee trek ik in twijfel dat het een gerenommeerde krant is zoals ymmv omschrijft.
Wanneer Nintendo stopt met de productie is hun keuze, en dat ze daarover een discussie krijgen met klanten en aandeelhouders moeten hun oplossen. Maar in dat geval weten ze in ieder geval dat die discussie gaat komen. Nu kan een aandeelhouder bellen met de vraag of dat ze gaan stoppen nog voordat Nintendo weet dat een grote krant dit soort nieuws plaatst.
Dat betekend nog niet dat wat je beschrijft altijd 100% waarheid is.

Het punt dat ik wilde maken is dat ze best even eerst contact op hadden kunnen nemen met Nintendo.
Maar wie zegt dat dat niet gebeurd is? En dat ze daar hetzelfde antwoord "we gaan in 2016 niet stoppen" gekregen hebben. Formeel zegt Nikkei ook helemaal niet dat ze dit jaar stoppen, maar eind dit jaar. Dat kan dus op 31-12-2016 zijn om 23:59:59, wat effectief gewoon "per 2017" betekent. Het feit dat Nintendo zo op zo'n detail reageert zegt een hoop.

Eigenlijk is het, ongeacht de waarheid, vragen naar de bekende weg. Als je een topsporter, die van dopingmisbruik verdacht wordt, vraagt of hij doping heeft gebruikt, zal hij ook altijd "Nee" antwoorden, tot hij daadwerkelijk veroordeeld is of er onomstotelijk bewijs is (wat de pers zelden of nooit heeft).

Overigens heb je wel gelijk dat het netjes is om te vermelden dat Nintendo de geruchten ontkent. Ik bedoel: als je het toch navraagt...

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 23 maart 2016 18:22]

Wat dat aan gaat lijkt het wel een beetje op het bestuur van Nederland momenteel.

Bijvoorbeeld door de NOS te melden dat ze het Oranje licht een halve seconden langer op oranje willen gaan laten staan.
De NOS meld het vervolgens aan de kijkers, wat maakt dat alle kijkers er gelijk vanaf weten, en het zo dus eigenlijk averechts werkt, en mensen (vast niet allemaal) omdat ze het weten eerder nog even gas bij zullen geven :+

En hetzelfde geld voor geen mobiele telefoons meer mogen gebruiken onder het fietsen, wat uiteindelijk ook weer is terug gedraaid, omdat het niks uithaalde. vindt je het gek als iedereens er al zo'n beetje vanaf weet omdat ze het op het journaal hebben meegekregen :+

Meld dit soort dingen dan gewoon niet, als je wilt dat het ook wat gaat uithalen, althans dat denk ik dan telkens.
Al snap ik dat je als overheid open wil zijn naar je burgers, maar soms |:(

Off-topic, i know, maat toch

Anyhow, je hebt daarentegen wel een punt natuurlijk, als ze dit nu al zouden melden dat ze inderdaad bijna helemaal geen Wii-U's meer zullen verkopen.
Ik heb overigens zelf meer het idee dat Nintendo zich steeds meer zal gaan richten op smartphones, mede doordat hier door Tweakers redacteur Paul Hulsebosch op 18 maart al een stuk over geschreven werd.
En ook hij zo'n vermoeden had.
Maar goed, ook hij en ik kunnen er naast zitten natuurlijk.
Hoe dan ook, Time will tell ;)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 23 maart 2016 18:21]

Of als ze er nog 7 maken in december :+
De console is qua verkopen niet echt een hit nee, maar wat ik vaker onder de tweakers lees en zelf ken ik zo'n 11 mensen (maandelijkse gameclub) met een wii u dat we daar allen meer plezier mee hebben dan met de ps4/one die ook in bezit zijn.

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 23 maart 2016 09:21]

er zijn ook heel veel unieke games op die het een heel aantrekkelijk platform maken. En de "off tv play" op de gamepad heeft mij persoonlijk ook al heel veel plezier gebracht.

TV kijken en gamen tegelijk voor zowel mij als mijn dochters heerlijk.

Als je uit de jachtige "ik moet elke AAA game spelen die uitkomt" race stapt heb je aan de WiiU een hele fijne machine. Helaas dat er (op een handje vol indies na) bijna geen andere spellen op uitkomen dan de spellen die Nintendo zelf maakt (zoals alle andere nintendo consoles aan het einde van hun leven :))
Toch leuk om es een keer de console uit de markt te plukken als de Nintendo NX wordt uitgebracht. Zijn een leuk aantal games op (Splatoon / Mario Ganes)
Het is toch wel echt jammer, aangezien de console genoeg games kent die gewoon echt goed zijn. Mario Kart / Splatoon / Smash / Bayonetta / Mario World en nog veel meer toppers, al zijn het natuurlijk wel allemaal Nintendo titels.
De Buckler lul is een klassieker, maar niet meer dan de laatste druppel. Buckler was al aangeschoten wild vòòr de oudejaarsconference." Ik verwacht dan ook niet dat de Wii U nou veel minder zal gaan verkopen door dit bericht.
Precies, de Wii U is ook al heel lang aangeschoten wild door slechte verkopen, weinig titels en onlangs nog bijvoorbeeld het uitstel van Zelda.
Dit is puur om ervoor te zorgen dat het Aandeel Nintendo weer daalt, want door het (launch-) succes van Miitomo is/was er een behoorlijke toename in het aandeel Nintendo. Nu komen er dus geruchten van een vroege productiestop van de Wii U, sorry maar ik geloof er niks van.

Gelukkig heeft Tweakers wel gewacht op de ontkenning van Nintendo!
Anoniem: 732079
@9071023 maart 2016 09:28
Inderdaad, zie het bericht van die scoop nog steeds op sites als ad.nl en nu.nl staan.
Maar, het zal niet de eerste keer zijn dat een bedrijf iets ontkent, maar uiteindelijk toch wel doet.
Eens, je moet als media altijd voorzichtig te werk gaan met geruchten, maar dit is de Nikkei en die zijn altijd heel (heel) betrouwbaar gebleken.

Iwata heeft bijvoorbeeld vlak voor zijn overlijden nog toegegeven dat hij had gelogen toen hij zei dat Nikkei het onjuist had over het verschijnen van Seaman op de GBA inclusief een streetpass achtig systeem. Daar is zelfs een vriendschap tussen Iwata en de hoofdredacteur van Nikkei op prat gegaan. Niet echt japans van nintendo destijds. Daar waren namelijk wel degelijk concrete plannen voor incl prototype.

[Reactie gewijzigd door Emgeebee op 23 maart 2016 14:14]

precies hetzelfde als de ps4,5 destijds, je ziet nu overal reacties van ik wacht wel op de ps4,5 of psvr graat alleen werken op de ps4,5. in dat opzich is tweakers in alle opzichte de meest proffesionele tech site van nederland. maar ook vergeleken met amerikaanse sites steken ze er boven uit.
Voor mij is dit wel een reden om geen console van Nintendo te kopen. Het is de laatste generaties afwachten hoe lang er ondersteuning voor is en games worden gemaakt. Bij de eerste Wii werden eerst services één voor één geannuleerd, waarna er plots geen games meer uitkwamen na de release van de Wii-U. Ik heb altijd consoles van Sony gehad alwaar de ondersteuning in eerste instantie beduidend langer was en waar de ondersteuning van een console nog een hele poos werd gegarandeerd na het uitkomen van een nieuwer model.
Dat verschilt per persoon ik heb liever backwards compatible bij de nieuwe cyclus dan nieuwe software bij de oude cyclus die ook nog eens niet backwards compatible zijn.

De services maakt bij Nintendo niks uit je kan alle hardware aansluiten en de software spelen in tegenstelling bij de rest.

Ik kan ongeveer 35 jaar aan hardware en software aansluiten en spelen maar waarom kan jij dit niet ?
De laatste Wii game verscheen in 2015 toen de WiiU al bijna 3 jaar op de markt was.
Anoniem: 685603
23 maart 2016 09:30
Zal mij niks verbazen dat binnen 6 maanden Nintendo met een nieuwe update komt, dat zij per direkt zijn gestopt :)

Lijkt erop na het lekken van het slechte nieuws, Nintendo het goed probeerd te praten, zodat de verkoop nog eventjes doorgaat :P
De verkoop gaat gewoon door. Kijk maar naar al de geschiedenis. De Wii werd na de launch van de Wii U nog opgevolgd met de afgeslankte Wii Mini, en productie van deze gewone Wii's werd nog 11 maanden doorgezet. Dat zie ik bij de Wii U dus ook gebeuren.
Winst maximaliseren uit je investeringen heet dat :P

Maar zo bijster slecht gaat het ook niet met de Wii U, als ik de cijfers van de XBox One er naast zie. En niemand is over Microsoft aan het 'mekkeren'. Misschien heeft men hogere verwachtingen van Nintendo na de Wii-megaklapper.

@NotSoSteady hieronder:
12 miljoen verkochte Wii-U exemplaren betekent toch wel 'populair' IMHO, evenals die 19 miljoen van Microsoft. Als er nou een paar duizend verkocht waren, dan had ik je gelijk gegeven :P

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 23 maart 2016 13:01]

De Wii was populair, de Wii U niet.
Anoniem: 685603
23 maart 2016 09:52
Wat ben ik blij dat ik de Nintendo WII U niet heb gekocht.
Was nog van plan deze te halen.....
Voor mij word het nog even afwachten O-)
Wat ben ik blij dat ik hem 3 jaar geleden al heb gekocht, want nu heb ik er al 3 jaar mee kunnen spelen...
Anoniem: 685603
@jab7623 maart 2016 10:15
Als je de WII U al 3 jaar in bezit hebt, begrijp ik wel dat je al je geld eruit hebt gehaald.
Voor mij is dat even anders :)
Ik verkeer in de gelukkige positie dat ik niet hoef te kiezen voor slechts 1 systeem. En verdeel mijn speltijd inmiddels over de PC, PS4 en Wii U. Als ik wel had moeten kiezen, dan was er waarschijnlijk geen Wii U gekomen. Net als ik toentertijd de Wii aan me voorbij heb laten gaan. Ik moet wel zeggen dat het inhalen van een aantal oude Wii games een belangrijke reden voor mij was om toch een Wii U te kopen.
Anoniem: 685603
@jab7623 maart 2016 10:37
Ik ben zelf in bezit van de oude WII met heel veel leuke spellen.
Heb de WII U mogen testen bij de mediamarkt en was gelijk verkocht.
Ik ben zeker van plan de WII U te halen, maar wacht even tot een prijsdaling.
Zodra het een beetje betaalbaar is, word het gelijk halen :D
Ik zou niet wachten op prijsdalingen maar meer naar informatie zoeken en kijken zoals de aankomende E3.

Want de tweedehands prijzen kunnen iets omlaag gaan maar ook omhoog het hangt er maar net vanaf wat de NX gaat doen met BC.

De hardware nieuw prijzen gaan niet veel meer naar beneden hooguit nog een tiental euro's maar de software Selects collectie wordt telkens uit gebreider.

Op het moment zou ik gaan voor een tweedehands pakket met meerdere controllers en precies die spellen die jij zoekt en dit aanvullen met Selects.

Je moet niet vergeten of de WiiU productie nu wel of niet stop gezet wordt dat de focus verkoop in het oosten blijft net als de losse verkoop van hardware.
Ik ben erg blij dat ik de Wii U 2,5 jaar geleden al gekocht heb. Heb er veel plezier aan gehad en ga er nog veel plezier aan beleven. Erg goede en vooral ook leuke exclusives.
Waarom ben je daar blij over naar aanleiding van dit bericht? Het wordt juist niet gestopt. En zelfs als het gestopt werd, betekent het niet dat de ondersteuning stopt oid.
Ik zou het ook wel erg snel vinden.
De Wii U wordt bij mij minstens net zo vaak gebruikt als de PS4.
Er verschijnen misschien niet heel veel games voor maar de games die er zijn, zijn bijna allemaal de moeite waard.
in mijn ogen heeft Nintendo nog steeds de franchises met de meeste potentie. Mario (kart, party, world) Metroid, Pokemon, Zelda, Donkey Kong, F-Zero, Pilotwings, Punch-Out, Golden Sun, Kid Icarus, Star Fox, Super Smash Bros. Ze moeten het hebben van de nostalgie voor de ouders en de funfactor voor de jongeren. Meerwaarde is tevens het archief aan gameboy,nes,snes, n64, gamecube spellen, maar wie weet kunnen ze gewoon terug komen met spellen als: Kabuki Quantum Fighter, double dragon, Adventure island, battletoads, bionic commando, bomberman, mega man, castlevania, disney tekenfilm games, paperboy, power blade, rad racer, tetris, Snake Rattle 'n' Roll.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee