Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Nintendo heeft in de afgelopen maanden meer exemplaren geleverd van zijn 3DS-handhelds. Waar de leveringen in dezelfde periode vorig jaar bleven steken op 820.000, kwamen ze dit voorjaar uit boven het miljoen.

De stijging die Nintendo meldt in de kwartaalcijfers is vermoedelijk te danken aan de release van de nieuwe modellen New 3DS en New 3DS XL. Van die laatste leverde Nintendo er dit voorjaar 710.000. Het aantal games dat Nintendo afzette nam wel af, van 8,6 miljoen naar 7,9 miljoen.

De toename van het aantal geleverde handhelds staat in contrast met de trend dat veel mensen in plaats van op een handheld gamen op een smartphone of tablet. Die trend is zo sterk dat Nintendo aankondigde dat het games gaat maken voor mobiele platforms.

Het aantal Wii U's dat Nintendo afzette, daalde van 510.000 naar 470.000. Het aantal games voor de Wii U dat Nintendo kwijt kon steeg wel, van 4,4 naar 4,6 miljoen. De Japanse fabrikant presenteert volgend jaar een nieuw gameapparaat, dat het vooralsnog aanduidt als NX.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Wat een half bericht op tweakers.
Nintendo rapporteerde verder een kwartaalwinst 8,2 miljard yen, omgerekend 60 miljoen euro, op een omzet van ruim 661 miljoen euro. In dezelfde periode van vorig jaar maakte het bedrijf nog een verlies van bijna 10 miljard yen.
Mag er best bij staan. ;)

En dat de Wii U de 10 miljoen grens is gepasseerd.
Tien miljoen verkochte Wii U's na drie jaar op de markt te zijn geweest: het is een teleurstellende mijlpaal. Sony verkocht tegen de vijftien miljoen PS4s in het eerste jaar dat die op de markt was. De Gamecube werd door Nintendo als een teleurstelling beschouwd omdat daar maar 22 miljoen exemplaren van verkocht werden. Maar vergeleken met de Wii U was dat een regelrecht kassuscces.
Mee eens. 10 miljoen is natuurlijk hartstikke weinig en is gewoon geflopt op dat gebied. Helaas. Want de Wii U biedt (naar mijn mening) de leukste spellen (tot nu) van deze generatie.

Oh ja, Spatoon verkopen op 1,6 miljoen.
Het verbaast me ondanks de geschetste trend niet veel. Er zijn ook echt een heel aantal ontzettend leuke games voor de Nintendo 3DS inmiddels.

Of daarnaast de New Nintendo 3DS iets toevoegt voor mensen die al de reguliere Nintendo 3DS hebben weet ik niet. Ik vind het zelf wel leuk, al wacht ik nog op Animal Crossing: Happy Home Designer voordat ik een New Nintendo 3DS ga aanschaffen vanwege de ingebouwde amiibo ondersteuning. Een losse reader lijkt me dan toch wat minder.

[Reactie gewijzigd door eThomas op 29 juli 2015 10:44]

Ik heb de reguliere 3DS en de New 3DS. Persoonlijk vind ik de New 3DS wel wat toevoegen. Zeker de C-stick, ingebouwde NFC ondersteuning en het verbeterde 3D, maar ook de vernieuwde browser vind ik gewoon prettig werken. En de optie MicroSD-beheer vind ik wel mooie functionaliteit.
Hoe doet de youtube app het op de new3ds?
Ik heb weinig ervaring met de youtube app op de New 3DS. Ik kijk op de New 3DS youtube video's namelijk voornamelijk via de browser, en gebruik de youtube app dan ook niet heel vaak.

[Reactie gewijzigd door -zeehond op 29 juli 2015 12:10]

Hoe doet de youtube app het op de new3ds?
Volgens mij heeft Google geen moeite gestoken in de YouTube app, dus die is zowel op de oude als de nieuwe 3DS gewoon brak.

Het positieve nieuws is dat je gewoon YouTube filmpjes in de browser kunt kijken op de New 3DS (en in 3D als het een 3D video is).
Helemaal mee eens. Ik ben vooral blij met de C-stick en de verbeterde 3D. En de extra rekenkracht kan natuurlijk ook geen kwaad.

De C-stick kan wel geëmuleerd worden in het onderste venster (zie bijvoorbeeld Codename S.T.E.A.M.). Maar dat vind ik beduidend minder intuďtief dan de fysieke C-stick.

Ik mag de 3D dan weinig gebruiken. Maar als ik het gebruik is het op de N3DS wel vele malen stabieler dan op de reguliere 3DS. Je hoeft niet meer per se in 1 bepaalde hoek te kijken. Als je even half wegkijkt van je scherm, dan blijft het beeld stabiel.
Enige irritante vind ik (New3DSXL) dat als je wel helemaal wegkijkt van je scherm en dan weer naar je scherm kijkt, de 3D even opnieuw moet calibreren. Gaat wel heel snel maar het flitst toch een seconde nogal irritant in je ogen.
Ik vind de C-stick maar niks omdat de downward beweging zo belachelijk moeilijk is uit te voeren. De C-stick moet je echt met kracht naar beneden drukken om het (amper) te laten werken.

Blijkbaar moet ik hem naar een nintendo repair center brengen om de C-stick meer sensitief te krijgen met een downward motion.(Het is touch-sensitief blijkbaar)

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 29 juli 2015 12:51]

Ik heb zelf de reguliere 3DS XL en heb zelf de behoefte nog niet gehad om die te vervangen (mede omdat ik 'm pas sinds november vorig jaar heb, impulsaankoop, lekkere timing dus :')). Al heel veel plezier mee gehad, de game collectie voor het ding is inderdaad erg indrukwekkend.

Ik ken alleen Xenoblade Chronicles uit m'n hoofd als exclusieve New 3DS game (in het zwarte doosje), maar er zullen er vast nog wel meer volgen. Voor de c-stick feature in Majora's Mask 3D haal je dat ding niet i.i.g... ik heb 'm in de winkel al wel even geprobeerd, maar ik vind het maar een irritant te bedienen knopje vergeleken met het type dat links zit.

Het 3D effect van het scherm als je er niet helemaal recht voor zit is m.i. dus het grootste pluspunt van de nieuwe 3DS, dat werkt best goed moet ik zeggen. Leuke bonus voor mensen die nu aan een 3DS beginnen, maar ik wacht nu wel op een nieuwe handheld met een ietwat minder belachelijke schermresolutie (geef toe, die is laag te noemen vergeleken met het gemiddelde scherm van een mobiel apparaat tegenwoordig :P).

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 29 juli 2015 10:54]

Monster Hunter 4 werkt ook geweldig met die C-stick. 3 ook trouwens...

Wel schijnt het zo te zijn (nog niet geprobeerd) dat de resolutie van de textures op de New3DS hoger is dan op de gewone 3DS. Er lijkt toch iets aan optimalisatie te zijn voor de New3DS op dat gebied.
Ik vind gamen op een smartphone of een tablet nog steeds niet op kunnen tegen de ervaring op een dedicated handheld die de juiste control mogelijkheden heeft.
Verder erger ik me in de telefoonmobiel-game wereld HEEL erg aan de micotransacties die nodig zijn om het spel te spelen zonder een tijdpenalty te krijgen of bepaalde items niet te hebben.

Ik betaal liever 50 euro aan een spel wat compleet is.

Overigens zit mijn aanschaf ook in de cijfers die genoemd worden.. ben sinds dit jaar eigenaar van een New 3DSXL.. heerlijk apparaat!
Zodra ik nog niet via een normaal pookje of d-pad kan sturen en dat ook niet echt als zodanig kan voelen.... Dan is daar al de ervaring niet compleet. De sensatie en beleving op een handheld is gewoon nou eenmaal iets wat zich bewezen heeft te werken en is zodanig verfijnd dat verbetering ook niet meer nodig is. Het is concept-af. Een mobiel heeft slechts de touch-screen ervaring, waar heel goed het een en ander mee te doen is, maar kom, uitgebreid platformen/shooters/hacknslash/etc is het gewoon qua ervaring compleet anders. Let wel, ik zeg niet minder.
Op de smartphone kun je ook gewoon een gamecontroller gebruiken van Moga bijvoorbeeld

Zo kun je Tomb Raider, Modern Combat 5 en N.O.V.A 3 - Near Orbit spelen met een controller. Of wat dacht je van de exclusive Mass Effect: Infiltrator

[Reactie gewijzigd door xyouri op 29 juli 2015 17:24]

een handjevol spellen op een aanbod van duizenden en duizenden games die het niet nodig heeft.
Dat een smartphone niet op kan tegen een handheld, is iets waar veel mensen het met je eens zullen zijn, ik ook tot een bepaalde hoogte (ik ben tevens ook zo'n nieuwe eigenaar van een New 3DS XL). Waarom tot een bepaalde hoogte? Mijn broer heeft bijvoorbeeld de Samsung Gamepad, waardoor het spelen van games veel prettiger wordt, naast een x aantal goede games op smartphones zelf, kan je natuurlijk ook talloze games emuleren, waardoor er een wereld open gaat met topgames.

Maar daarnaast heb je ook veel met casual gamers en kinderen te maken. Waar ik vroeger standaard met mijn PSP/DS in de trein zat, werd dat vaak vervangen door mijn smartphone. Ik wilde iets doen in de trein, niet zozeer een volledig spel, maar gewoon iets. En dat is wat veel mensen hebben, of het nou een spelletje of internetten is, je wilt je met iets bezig houden, en daar heb je gewoon geen handheld meer voor nodig.
En dan dus kinderen, ik ken ouders die voor hun kind een tablet kopen ipv een handheld, ze kunnen er vanalles mee en doen daar zat spelletjes op. Er wordt dan ook geen apart apparaat gekocht voor nog meer spelletjes wat uiteindelijk voor lagere prijzen zorgt.

Dus waar echt gamers nog echt waarde zien in een handheld, en dan voornamelijk voor de games, ziet de casual gamer (waarvan we steeds meer hebben door spelletjes zoals Candy Crush) er weinig tot geen waarde in, en daarnaast vinden ouders die eenmalige uitgave aan een tablet erg fijn.
Erg mooi voor Nintendo. Ze zijn al sinds de allereerste Gameboy de absolute koning van de handhelds. Daarom zou ik het ook erg vreemd vinden als ze naar mobiele telefoons overstappen. Ze zijn veruit marktleider op de handhelds, die dingen printen gewoon geld. En de markt lijkt niet op z'n einde te zijn, gezien de groei. Dus het zou zeer onlogisch zijn om uit die positie te stappen en over te gaan naar mobile-gaming, een markt die alleen voor een heel select groepje ontwikkelaars echt succesvol blijkt te zijn.
Ze zullen ook niet helemaal overstappen lijkt me. Maar ook in die markt stappen is natuurlijk geen slecht idee.
Of het een slecht idee is zal moeten blijken. Maar wetende het overgrote meerendeel van de mobile-games vrijwel geen geld oplevert, en dat de meeste opbrengsten bestaan uit microtransacties en advertenties (beiden verdienmodellen die niet aansluiten op de Nintendo-cultuur), vraag ik me af waarom ze hun tijd en moeite erin willen gaan steken.

Tenzij de NX een Nintendo-phone is, een handheld met knoppen etc die verder ook android-apps kan draaien. Dan heb je eigenlijk het beste uit beide werelden
Wat dat betreft blijven ze hopelijk trouw aan hun verdienmodel om een kwalitatief goede game te maken op een mobile platform, waarvoor je slechts eenmaal hoeft te betalen.

Daarentegen lenen de Pokémon, Smash Bros en Amiibo franchises zich perfect voor microtransacties voor nieuwe items/poppetjes/pokémon. Ik zou het erg jammer vinden, maar in de tijdsgeest valt het wel te begrijpen als ze het op zijn minst proberen.
Ik zie al Mario Party 17 (of weet ik veel welke deel ze nu zijn) al op de tablet zien spelen een perfecte game die goed werkt op een tablet
Ze zijn bij mario party 10 :P

Ik denk ook dat mario party goed werkt op een tablet omdat je bijna alleen maar hoeft te tikken op de dobbelsteen. Minigames kun je ook makkelijk bedenken en sommige zou je zo over kunnen nemen van mario party 10. Alleen is mario party leuker als een local multiplayer game, wat je minder goed kunt doen op een tablet.
Het probleem is, de game kan leuk zijn - maar een hoop tablets (vooral oudere) zullen 'm niet kunnen draaien, of niet goed kunnen draaien, ivm de processor, geheugen, noem maar op. Nintendo belooft dat je een constante kwaliteit hebt als je hun hardware koopt. Punt. Elke game draait hetzelfde op hun hardware. Dat is natuurlijk ook het voordeel als je zelf de hardware maakt.

Dat maakt Apple ook succesvol. iOS en OS X draaien goed omdat het voor de specifieke hardware van Apple gebouwd is. Zij hoeven geen rekening te houden met 100 verschillende typen processoren, geheugens, videokaarten, schijven, beeldschermen met resoluties <x> en noem maar op.

Nintendo wil ook die garantie kunnen geven. Ze zullen om precies die reden érg voorzichtig omgaan met hun IP, want stel dat Mario ineens niet meer lijkt te performen simpelweg omdat hun eindgebruikers de juiste hardware niet hebben.
Volgens mij gaat Nintendo games voor smartphones maken meer om marketing redenen dan omdat het slecht gaat met hun handhelds. Smartphones zijn een mooie manier om mensen meer bekend te maken met het concept Nintendo. Met simpele leuke smartphone games mensen proberen door te trekken naar de 3DS.

De reden dat ze smartphone games maken zoals hier in het artikel vermeld lijkt me niet het geval.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 29 juli 2015 10:41]

De toename in de levering van het aantal geleverde handhelds staat in contrast met de trend dat veel mensen in plaats van op een handheld gamen op een smartphone of tablet. Die trend is zo sterk dat Nintendo aankondigde dat het games gaat maken voor mobiele platformen.
Die trend zet zich gewoon door. De enige reden dat er tov vorig jaar meer 3DSen zijn verkocht is de introductie van een nieuw model in februari geweest. Een paar jaar hiervoor waren de verkopen toch een stuk beter: Q1 2012 (1.86 m) en Q1 2013 (1.4 m). In de tijd van de NDS verkocht Nintendo in deze periode nog veel meer hw: Q1 2008 (6.98 m), Q1 2009 (6.94 m), Q1 2010 (5.97).
Bij de introductie van de 3DS voorspelden velen een flop vanwege de opkomst van mobile gaming. Maar na 4 jaar zijn er inmiddels meer dan 52 miljoen verkocht van de verschillende varianten van de 3DS. Erg knap van Nintendo dat ze tegen de trend in zo'n succes hebben kunnen neerzetten. Alhoewel ik fan ben had zelfs ik dat niet verwacht.
Mooi dat de 3DS het toch nog best netjes is gaan doen, waarmee mogelijk een ondergang van handhelds in het algemeen is voorkomen. Sony is nu wel uitgespeeld denk ik na de PS Vita.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True