Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 219 reacties

Nintendo-coryfee Shigeru Miyamoto is van mening dat de Wii U niet zo succesvol is omdat de prijs hoger uitpakte dan Nintendo zelf eigenlijk wilde. Daarnaast verliep de opkomst van de tablet zo snel dat de unieke eigenschappen van de Wii U teniet werden gedaan. De Wii U kwam eind 2012 uit.

Wii U Shigeru MiyamotoShigeru Miyamoto, ontwerper van onder meer Mario, Donkey Kong en The Legend of Zelda, zegt in een interview met NPR dat de Wii U duurder werd dan Nintendo aanvankelijk voor ogen had. Op de vraag of dat de reden is dat de Wii U niet zo goed verkoopt, antwoordde hij: "Het is niet alleen de prijs, want als het systeem aantrekkelijk genoeg is, kopen mensen het ook wel als de prijs wat hoger ligt."

De uitdaging was volgens de bekende ontwerper dat gebruikers het 'unieke' systeem niet begrepen. "En wat jammer genoeg gebeurde was dat tablets op de markt verschenen en die ontwikkelden zich heel, heel snel. Het Wii U-systeem kwam daardoor op een moment op de markt dat de unieke eigenschappen niet meer zo sterk waren als toen we begonnen met de ontwikkeling."

Miyamoto zegt verder te hopen dat de opvolger van de Wii U weer een grote hit gaat worden. Nintendo heeft wel een console met de naam NX aangekondigd, maar onduidelijk is of dit de opvolger van de Wii U wordt. Details over het systeem zijn er niet, maar Miyamoto benadrukt dat Nintendo altijd met iets unieks probeert te komen en niet meedoet met de race om de hoogste tech-specificaties te bieden. Ook streeft het bedrijf er volgens hem naar dat systemen betaalbaar blijven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (219)

1 2 3 ... 7
Nintendo blijft het ook maar niet snappen. Ze maken geweldige games, en gameplay > graphics zeker.. maar..

"Details over het systeem zijn er niet, maar Miyamoto benadrukt dat Nintendo altijd met iets unieks probeert te komen en niet meedoet met de race om de hoogste tech-specificaties te bieden."

Één van de redenen dat developers de Wii U juist links laten liggen is omdat de Wii U gewoon veelste weinig power heeft, net als de Wii. Games draaien stukken minder, of zijn technisch niet mogelijk (Project CARS moet bijv. ontzettend veel aanpassen en zelfs een hele functie schrappen om proper te kunnen draaien). Mocht Nintendo met wat propere hardware komen die gewoon de PS4/XBone kan evenaren dan komen mensen en third party support vanzelf...

Edit: En ook blijven de titels gewoon achterlijk duur. Super Mario 64 DS kost nu nog 49,95 bij de MediaMarkt toen ik daar voor het laatst was een kleine 2 maanden geleden. De games zakken nauwelijks tot niet in prijs. Ook niet echt overtuigend voor mij om een WiiU te halen. :p

[Reactie gewijzigd door cheesefrog op 22 juni 2015 15:54]

Dan is er nog hoop? Wellicht kan Nintendo soortgelijke hardware als de PS4 en XB1 gebruiken, voor een lagere prijs, doordat zij er >2 jaar later mee komen.

Naar mijn idee is dat nog steeds de ideale combi, een console die alle nintendo games speelt, evenals alle non-exclusives/AAA titels.
Droom maar verder. Nintendo kan potentieel een console met de power van een PS4 (of beter) in 2016 op de markt brengen, maar daarmee krjgen ze nog steeds niet software-ondersteuning van derde partijen.

Nintendo richt zich in het algemeen op een heel ander publiek: kinderen en families. Ze maken al sinds het allereerste begin games voor alle leeftijden en hebben de bewust keuze gemaakt om zich op een ander publiek te richten dan hun concurrenten. Er zijn natuurlijk uitzonderingen op die regel (Fire Emblem, Xenoblade, The Last Story, Zelda, etc), maar die uitzonderingen blijven uitzonderingen. Wie de naam Nintendo zegt denkt aan dat handjevol games voor een ouder publiek. maar aan de core business van Nintendo: games met tekenfilmachtige karakters, platform games, spellen die je met de hele famile kunt spelen, etc. Nintendo is voor videogames wat Disney/Pixar is in de filmwereld.

Die brandimage is zo gigantisch sterk dat het Nintendo jaren zal kosten om gamers los te weken van hun traditionele platforms. Sterker nog, dat kan alleen als Nintendo zich zelf ook op die doelgroepen gaat richten.

Sony trekt al vanaf de eerste Playstation een ouder publiek aan en die focus op oudere gamers is alleen maar sterker geworden na de Playstation 3 in 2005. Sony's 1st en 2nd party-studios die eerst platformers en mascot-games uitbrachten (Sly Cooper, Jak & Daxter, Ratchet & Clank) gingen heel bewust games maken voor oudere gamers (inFamous, Uncharted/Last of Us, Resistance). Daarnaast is Sony al tien jaar bezig met investeren in een concurrerende online service (PSN, PS NOW).

Sony staat hier niet alleen in. Bijna de HELE games-industrie richt zich op datzelfde publiek. Kijk naar de games die EA, Ubisoft, Bethesda, Activision, Square-Enix, Capcom, etc op de markt brengen in het westen en je ziet een 100% match met het publiek dat een Sony- of Microsoft-console koopt.

Het is niet voldoende voor Nintendo om support van 3rd pary publishers te krijgen, als de Nintendo-doelgroep die games dan weer niet koopt. Dat is wat er elke keer weer gebeurd. Nintendo-fans roepen dan dat het ligt aan de gamesuitgevers zelf ligt: hun games waren kwalitatief minder dan dan op Sony/MS-consoles, of ze kwam te laat uit, of ze waren te duur, of er onbraken features, etc etc. Maar het echte probleem is dat het publiek dat een nieuwe Assassin's Creed, Batman, FIFA, Call of Duty, etc koopt al meer dan een decennium lang allang een Playstation of Xbox thuis heeft staan en niet geinteresseerd is in die typische Nintendo-games. En dat die Nintendo-gamers een pesthekel hebben aan de games die op andere consoles draaien.

Nintendo kan die archetypische Sony/MS/PC-gamers alleen maar aantrekken door het roer om te gooien. Ze moeten dan tientallen zo niet honderden miljoenen investeren in een eigen concurrerende online service, ze moeten een console die maken die overduidelijk beter is dan een PS4/Xbone, ze moeten al hun studios exclusieve games laten maken die qua online features en visuals kunnen concurreren met Halo, Uncharted, Killzone, Titanfall, Bloodborne, etc. En dat moeten ze een complete console-generatie vol houden.

Dat gaat Nintendo dus nooooooooit doen. Die brengen een lo-budget console met een grappige gimmick en achterhaalde technologie die fantastisch traditionele Nintendo-games kan draaien en die opnieuw alle makkes heeft die alle andere Nintendo-consoles hadden. Want Nintendo wil namelijk nooit echt concurreren met Sony en MS, ze willen hun eigen specifieke marktniche blijven houden. Da's veilig en heeft hun in het verleden veel voordeel gebracht. Alleen jammer dat Nintendo's doelgroep nu enkel oog heeft voor smartphones en tablets.
inderdaad. Zo zijn er reacties met "Maar wil jij een XBone clone? lolz omg nerd" maar het feit is wel dat Nintendo innovatieve controls heeft. Het bied altijd wel een meerwaarde, en vooral nu met de tablet. Tijdens een potje CoD je inventory checken, of tijdens Tomb Raider een minimap bijvoorbeeld. Watch_Dogs had een cool systeem waarmee je allerlei sensoren kon esturen via de "tablet". Daarbij komt, verwacht men nou serieus dat ik liever een XBone/PS4 koop + een wiiu? Ik heb alles liever gewoon op 1 platform, vrienden op 1 platform en scheelt een hoop geld. Blijf natuurlijk wel een Nederlander ;)
De Wii had ook niet de hoogste tech-specificaties en verkocht als een tierelier. Echter, ook daar verkocht third-party niet zo geweldig omdat het publiek niet overeenkwam met de meer hardcore titels. Bij de Wii U is Nintendo zelf gelukkig weer van de familie modus afgestapt (hoewel de laatste E3 anders doet vermoeden, maar de Wii U is dan ook zowat dood voor het bedrijf en alle hardcore first party titels worden bewaard voor de NX). Op de Wii U heeft het veel toffe spellen uitgebracht voor de meer hardcore ninty fan groep (waaronder ondergetekende).

Veel van de spellen die uitkomen zijn overigens niet de hoofdprijs zoals je beweert, maar worden bij de release al voor 40 euro in de schappen gelegd. En dat zijn heus niet de mindere games. Een stuk lager in prijs dan de gemiddelde PS4 / XOne game in ieder geval. Prijsdalingen zijn ze minder van overigens, hoewel ook op dit moment toppers erg sterk afgeprijsd zijn, maar alleen op de digitale e-shop van Nintendo zelf. Dat valt je natuurlijk niet op als je in de Mediamarkt een spel wilt halen. Ook een beetje vreemd aan je verhaal is dat je met een DS titel aankomt om te vertellen dat de prijzen niet zakken. Die verkoopt nog erg goed, geen reden om prijzen te laten zakken nee. Om dan geen Wii U te halen? 8)7

Kortom: ik zou als ik jou was nog steeds een Wii U halen, je kunt relatief goedkoop spelen met de console die vooralsnog de beste line-up heeft :9

[Reactie gewijzigd door CorrieK op 22 juni 2015 16:46]

maar de Wii U is dan ook zowat dood voor het bedrijf en alle hardcore first party titels worden bewaard voor de NX).
Knap dat jij weet welke titels er op de NX gaan draaien. Er is zover ik weet nog helemaal niets bekend over dat apparaat. Het zou een nieuwe handheld kunnen zijn, een nieuwe console, maar evengoed totaal iets anders. ( Zelf vermoed ik een box om games mee te streamen, dus geen fysieke of opgeslagen roms meer, maar een directe stream van de Nintende servers. Eveneens is ook deze gedachte nergens op gebaseerd )
De ontwikkelaar van Metroid heeft al gezegd geen Metroid voor de Wii U te maken. Metroid zal op de NX uitkomen.
Ik heb inderdaad geen glazen bol, maar er is toch wel iets meer over bekend... zo heeft Reggie Fils Aimes het tegenover de Washington Post afgelopen week toch echt over 'the next home console':

From a Nintendo perspective, we clearly have strength here in the Americas, we have strength in Europe and we have strength in Japan,” Fils-Aime said. “That isn’t necessarily true of some of our more direct competitors. We’ve also said publicly that we are already hard at work on our next home console and that’s another element we’ll be talking about much later.
http://blogs.wsj.com/digi...-and-the-skylanders-deal/

Verder is het wel erg toevallig dat de hoeveelheid games op de E3 zo tegen viel en niet verder ging dan een tijdsspanne van 6 tot 9 maanden. Zelda ontbrak, hoewel er nog keihard wordt gesteld dat die gewoon voor de Wii U uitkomt. Ben benieuwd of deze belofte nagekomen wordt. En ja... uitkomen op de Wii U én de NX (net als de dubbelversie vanTwilight Princes op de Gamecube en Wii) is dan geen breken van een belofte ;)
De Wii had ook niet de hoogste tech-specificaties en verkocht als een tierelier. Echter, ook daar verkocht third-party niet zo geweldig omdat het publiek niet overeenkwam met de meer hardcore titels. Bij de Wii U is Nintendo zelf gelukkig weer van de familie modus afgestapt (hoewel de laatste E3 anders doet vermoeden, maar de Wii U is dan ook zowat dood voor het bedrijf en alle hardcore first party titels worden bewaard voor de NX). Op de Wii U heeft het veel toffe spellen uitgebracht voor de meer hardcore ninty fan groep (waaronder ondergetekende).
Toen was het nieuw en interessant.. En speelde zelfs oma op de Wii. De Wii U is nooit interessant geweest, het voelde als een add-on en geen nieuwe console.

Ik hoop echt dat de nieuwe console het beter doet, m'n 3DS maakt gehakt van m'n Playstation Vita en er zijn echt een hoop Ninty first party titels die ik graag op een échte Nintendo console zou willen spelen.

De tijd zal het leren.. wat Miyamoto hier zegt is gewoon een slap excuus.
De Wii U is gewoon geen "next-gen console".
De Wii U is gewoon geen "next-gen console".
Bepaal jij dat tegenwoordig ;) .
Toen was het nieuw en interessant.. En speelde zelfs oma op de Wii. De Wii U is nooit interessant geweest, het voelde als een add-on en geen nieuwe console.
De ironie, de Wii kon je beter zien als een addon voor de Gamecube, beide gebruikten nagenoeg dezelfde hardware. De Wii U is een compleet nieuwe console. Ben benieuwd waarom je het als een Addon bestempeld??

Miyamoto heeft gewoon gelijk, ze probeerden het succes van de Wii achter na te gaan. Echter, de doelgroep die ze hadden met de Wii, hoeft geen console meer voor wat casual gaming. Deze spelen nu op hun telefoon of op hun tablet. Dat is een beeld wat ik ook kan bevestigen.

Bij de aankondiging van de Wii U, dacht ik juist dat Nintendo er goed aan deed een tabletbased console uit te brengen, doordat toen net de hele tablethype begon. Alleen de uitwerking is imho slecht, mede doordat er geen android apps op draaien. Want wat wil je nog meer dan een tablet voor ¤250,- met de beschikking van hardware van een nextgen console?
Ik hoop echt dat de nieuwe console het beter doet, m'n 3DS maakt gehakt van m'n Playstation Vita en er zijn echt een hoop Ninty first party titels die ik graag op een échte Nintendo console zou willen spelen.
hardware technisch is de Vita beter dan de 3DS, dus nu geef je aan dat het alleen om de titels gaat?

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 23 juni 2015 13:23]

Bepaal jij dat tegenwoordig ;) .
Mooie fanboy reactie, ga hier verder niet op reageren.
De ironie, de Wii kon je beter zien als een addon voor de Gamecube, beide gebruikten nagenoeg dezelfde hardware. De Wii U is een compleet nieuwe console. Ben benieuwd waarom je het als een Addon bestempeld??
De naam alleen al? Had het de Wii 2 genoemd en het was een duidelijkere opvolger geweest.
Hardware is nauwelijks tot niet verbeterd, "tablet-controller" kwam over als een nieuwe controller voor "off-screen" Wii-play.
Er is nauwelijks opslag capaciteit omdat er (alweer) geen harde schijf inzit, online gamen is nog altijd een grap door het slechte netwerk.

Qua games zijn er geen grote nieuwe releases waardeloze third-party support en het first party aanbod is ook mager.
Bij de aankondiging van de Wii U, dacht ik juist dat Nintendo er goed aan deed een tabletbased console uit te brengen, doordat toen net de hele tablethype begon. Alleen de uitwerking is imho slecht, mede doordat er geen android apps op draaien. Want wat wil je nog meer dan een tablet voor ¤250,- met de beschikking van hardware van een nextgen console?
Helaas, verkeerd gedacht. Bovendien had Android draaien had hier niks aan toegevoegd imho.
hardware technisch is de Vita beter dan de 3DS, dus nu geef je aan dat het alleen om de titels gaat?
In tegenstelling tot zijn gefaalde console broertjes biedt de 3DS een groot aanbod aan games zowel first- als third-party is de hardware sterk verbeterd t.o.v. de vorige DS.

De 3DS wint het in dit geval voornamelijk door de games maar de lat ligt voor mij ook een stuk lager voor een handheld dan een console.
Online gamen is minder belangrijk, graphics zijn minder belangrijk je hebt toch geen mooie TV om ze op te tonen.
Bovendien is het verschil tussen de PS Vita en 3DS qua graphics niet zo groot als het verschil tussen de PS4 en de Wii U het gaat niet alleen om de graphics maar het oog wil gewoon wat.

edit: Blikem B vraag jezelf maar eens af wat de reden was dat de NES, SNES en N64 succesvol waren.
Ik denk dat Miyamoto het het ook vergeten is ;)

[Reactie gewijzigd door Evernote op 23 juni 2015 22:33]

Mooie fanboy reactie, ga hier verder niet op reageren.
Hoezo? Waarom is het geen Next-gen concole? Next-gen is puur een naam voor de volgende generatie consoles. Momenteel zitten ze op de8e generatie..
De naam alleen al? Had het de Wii 2 genoemd en het was een duidelijkere opvolger geweest.
Vanuit dat standpunt is de Xbox One een voorganger dan de 360.
Hardware is nauwelijks tot niet verbeterd, "tablet-controller" kwam over als een nieuwe controller voor "off-screen" Wii-play.
Hardware is tov van de Wii aanzienlijk verbeterd! Nog steeds niet in par met PS4 en xone. Maar het gat is een stuk kleiner tov de Wii en de PS3/x360.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 24 juni 2015 13:41]

De Wii had ook niet de hoogste tech-specificaties en verkocht als een tierelier. Echter, ook daar verkocht third-party niet zo geweldig omdat het publiek niet overeenkwam met de meer hardcore titels.
Grapje zeker ;). Hardcore gamers zaten er er inderdaad weinig op, doordat je voor een spel met een controller beter naar de 360/ps3 kon gaan, welke betere graphics hebben. Toch deden de ports het niet slecht en tot heden spelen er nog zo'n 1500 man COD: MW3 (geen grap). Echter, de third party games verkochten slecht omdat deze simpelweg ruk waren! Deze waren gericht op de casual gamer en de partygamer, maar waren snel gemaakt, gameplay sloeg nergens op en voelde vaak buggy aan en het leken stuk voor stuk ports van free2play android games zie link..
Kortom: ik zou als ik jou was nog steeds een Wii U halen, je kunt relatief goedkoop spelen met de console die vooralsnog de beste line-up heeft :9
Mee eens, alleen jammer dat je voor GTA en BF je toch naar de PC/andere console moet.

De (party)games van Nintendo zelf deden het een stuk beter, zelf bij de hardcoregamer die in het weekend met een biertje en jointje op de bank samen Super Smash, MKWii, NSMB, etc spelen. Dus als EA de Wii niet zo had geprobeerd te willen uitmelken en voor meer kwaliteit ipv kwantiteit was gegaan, misschien dat het dan anders was geweest.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 22 juni 2015 17:27]

Klopt wat je zegt Nintendo hoeft het niet van de specs te hebben.
hun problemen liggen ergens anders en dat is piraterij.
Het is een kinderen spel om gepirated spelen er op te spelen en er woord weinig tegen gedaan.
En third-party ontwikkelaars leven van games vergelijken met Nintendo met de console ook.
nou ik zag dit al aan komen met toen de wii.
het is gewoon te gek voor woorden dat Nintendo zoveel consoles verkocht maar het spel verkoop achter lag en daar niks tegen deed of onderzocht wat het gevolgen in de toekomst er van zijn.
Ja Nintendo spelen verkochten goed maar vergeleken met console verkoop niet.
Piraterij werkt er wel aan mee maar volgens mij minimaal grote probleem met de wii spellen verkoop was dat mensen het kochten vanwege de gimmick dus zo snel ze daarmee verveelt zijn kopen ze geen spellen meer. Voor meer spellen verkoop heb je hardcore publiek nodig en daarvoor moet je console hardware mee kunnen komen met de andere consoles anders maakt niemand meer wat voor je console en dat gebeurde met de wii en de wiiu. Al was dat ook een groot probleem met de gamecube en Nintendo 64 vooral doordat ze aparte disk media hadden. En Nintendo 64 kleine ruimte duur te maken tegen over de cd.
als ze slim zijn focussen ze alleen op de Nindendo DS en niet meer op de console......als ze alleen consolegames maken voor de ps4/xone/pc zouden ze veel en veel meer geld verdienen dan alleen die games op hun eigen console uit te brengen.
Dat is waarschijnlijk waar, ik zou dan waarschijnlijk 1 van de weinigen zijn met een XB1 of PS4 en verder lauter Nintendo games :-) Maar van mij mogen ze, of het u een WiiU is, een XB1 of PS4 ... ze zitten allemaal achter een deurtje, ze zien er allen uit als speelgoed (stilletjes hoop ik nog altijd op een door Johnny Ive ontworpen Apple console).
De NX wordt denk ik een hybride. Voor 1 prijs een handheld en console waar je 2 soorten games voor kan kopen.

Door het gebruik van de 2 schermen zal dan ook alle DS, 3DS en Wii U titels backwards compatible zijn.
Nintendo blijft het ook maar niet snappen. Ze maken geweldige games, en gameplay > graphics zeker.. maar..
De Wii U is de eerste console na de gamecube die geflopt is en het keerpunt voor Nintendo, waarin ze geen winst meer maakten. Blijkbaar snappen ze wel íets dan, als je kijkt hoe oud het bedrijf is en ze altijd jaren afsloten met winst (tot voor de Wii U dus). ;)
Je vergeet de Virtual Boy. Of noem je dat een handheld ipv console?
Ik begrijp alleen niet helemaal wat dat met mijn opmerking te maken heeft. Dat product is inderdaad ook gefaald (handheld of console maakt daarbij toch ook niet uit? ;) ), maar dat wil niet zeggen dat je dan als bedrijf verlies maakt in je boekjaar, wat echt voor het eerst met de Wii U wel het geval was.
/Één van de redenen dat developers de Wii U juist links laten liggen is omdat de Wii U gewoon veelste weinig power heeft, net als de Wii. Games draaien stukken minder, of zijn technisch niet mogelijk
Dat is gedeeltelijk niet waar. De Wii U verschilt sterk van de Xbone en ps4, welke beide ongeveer dezelfde hardware(APU) hebben. Mogelijk kon Nintendo meer third party support krijgen wanneer zij een APU uit de stal van AMD hadden gehaald ipv een triplecore Wii CPU uit de stal van IBM. Echter had je dan ook geen/slechte WII-game support gehad.
Mocht Nintendo met wat propere hardware komen die gewoon de PS4/XBone kan evenaren dan komen mensen en third party support vanzelf...
Is dat zo? Zou jij een PS4 clone kopen alleen omdat er Nintendo op staat, terwijl je vrienden en PS4/xbone hebben? Denk het niet. Wel zou je een Wii U kopen wanneer daar een (online) exclusive opkomt van Nintendo zelf of doordat het unieke controller is. (zo niet dan hoor je simpelweg niet bij de doelgroep van Nintendo, maar bij die van Sony/Microsoft).

Mijn Conclusie
De grafische kwaliteiten zijn prima momenteel. Kijk naar een MK. Echter, de third part AA-titels missen doordat Nintendo exotische hardware heeft gekozen. Ik denk dat iedereen het me eens is dat ze liever BF op 720p spelen dan geen BF. Ofwel Nintendo had een goedkopere APU van AMD moeten kiezen :Y) .

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 23 juni 2015 13:07]

Speel liever BF op de pc dan op een console, maar dan niet naar console kwaliteit gebracht (gedowngrade). ;)
Dat de prijs juist gelijk blijft van de games is wel sterk. Nu belanden niet gelijk alle titels in de budget bak na 2 maanden. De filosofie van Miyamoto is juist dat goede games gewoon geld waard blijven. Een oude game voor je PS3 is niets meer waard, terwijl als jij een Mario game wilt verkopen, krijg je er gewoon nog goed geld voor.

Ik ben het helemaal met je eens over de hardware, alleen ik vind het juist wel goed dat Nintendo zijn eigen koers blijft varen, dat hebben ze altijd gedaan, cartridges > CD, gameplay > graphics. Dankzij deze werkwijze hebben ze flink kunnen cashen met de Wii, en hadden Sony en Microsoft het nakijken en probeerde binnen no-time een graantje mee te pikken met hun clones.

Nintendo heeft gewoon zijn eigen fanbase, en daar redden ze het mee. Ik zit niet te wachten op nog een Microsoft, Sony wannabee, geef mij maar gewoon het eigenwijze Nintendo, en hopelijk komt er snel weer een pareltje uit deze stal na een aantal missers.
Dat is leuk voor Miyamoto maar de consument geeft daar natuurlijk geen flikker om en baalt alleen dat die leuke Nintendo game ¤50 blijft tot jaren later. Het past ook niet echt bij de tijd. Mensen kopen via digitale distributie meer games, maar wel goedkoper. Consistent hoge prijzen zorgen ervoor dat die van Nintendo hier niet bijhoren en ze doen geen sales om spelers toch die ene game te laten proberen. Dan hoeft die Wii U ook geen stof meer te happen, is ook goed voor Nintendo.
Consistent hoge prijzen zorgen ervoor dat die van Nintendo hier niet bijhoren
Nintendo kan zich veroorloven om consistent hogere prijzen voor games te vragen gezien de verkoopcijfers van hun games doorgaans minder snel inzakken. Als Nintendo's games voor een lange tijd goed blijven verkopen, waarom zou je de prijs dan verlagen?
en ze doen geen sales om spelers toch die ene game te laten proberen.
In de eShop staan genoeg demo's en ik heb toch heel wat zooi in de eShop met korting kunnen kopen.
Nee bij de tijd past 60 euro betalen voor een uitgeklede game als early adapter. Een game die de hype niet waar kom maken en 1 maand later in de budgetbak ligt voor een derde van de oorspronkelijke prijs. En natuurlijk de zwaar overpriced DLC. Op zich ben ik er vrij content mee dat Nintendo dan wat ouderwets is.
Hogere tech specificaties passen gewoon niet binnen de strategie van Nintendo, je mag het wel mee oneens zijn, maar ze trekken wel een duidelijk plan.

Zoals Miyamoto al zegt, het gaat om het aanbieden van een unieke ervaring. Dat de nieuwste Black Ops niet kan draaien op de Wii-U interesseert ze geen ene bal. En ik denk de doelgroep die Nintendo voor ogen heeft, ook niet. Of de Wii-U daadwerkelijke een unieke ervaring biedt is een andere discussie, ik vind van niet dus dat is ook de reden waarom ik de Wii-U nog niet heb aangeschaft.

Ze zijn duidelijk op zoek, maar bij Nintendo staat betaalbare hardware en een unieke ervaring nou eenmaal bovenaan en ik zie dat niet snel veranderen.
Echter is het hardware gat vele malen kleiner dan met de vorige generatie. De Wii kon absoluut niet eens in de buurt komen van de 360/PS3, de lage resolutie maakte het ook dat dingen als art style en sfeer niet de lagere performance kon goed maken, want door de lage resolutie was het alsnog huilen met de pet op.

De Wii U haalt het duidelijk niet tegenover de XBO/PS4, maar spellen op de Wii U zien er wel echt mooi uit, als je dan bedenkt dat de 2 eerdere genoemde consoles minder krachtig zijn in verhouding, dan de vorige generatie (de vorige generatie had echt top of the line hardware), dan zijn de verschillen kleiner geworden.
Als je dan ziet dat bijvoorbeeld BF4 en BFH beide op 360 en PS3 zijn uitgekomen, dan is het niet zozeer de hardware waardoor er geen Wii U versie is, maar eerder dat ze er geen brood inzien door de doelgroep en dat het ontwikkelen mogelijk ook te moeilijk is.

En dit is dan ook denk ik het grote probleem. Nintendo had 2 groepen met gamers, mensen die echt gek zijn op Nintendo games, en gewoon mensen in het algemeen idee die af en toe casual een game willen spelen. De Wii haalde daar ook heel veel succes uit, gigantische groepen casual spelers kochten hem, maar met de Wii U zijn ze die weer massaal verloren, niet door de Wii U zelf, maar omdat veel casual gamers nu op telefoons en tablets spelen, mensen die zichzelf niet als gamer zijn, maar wel heel veel tijd spenderen op spelletjes op de telefoon. Dus dan blijft de vraag, wie is nu de doelgroep van Nintendo? Op dit moment zijn dat veelal de 'hardcore' Nintendo fans, en je moet wel echt hardcore zijn, want een console van 300 euro is moeilijk te verantwoorden wanneer er maar 5 games zijn die je echt wilt spelen, die inderdaad vaak ook niet echt in prijs zakken.

Dus ja, ik kan me zeker wel in zijn punten van de tablet en prijs vinden.
Ze hadden de Wii U allang af moeten prijzen om de verkopen te stimuleren zodat hun eigen en ook de 3rd party wat games konden gaan verkopen.

Verder geven ze de consument de schuld dat ze de console niet begrijpen, maar Nintendo adverteert zelf alleen maar met veel te simpele reclames op kinderzenders en daarbuiten laten ze zich amper zien.

Techniek wat populair is (VR, Twitch, media player functies etc) geven ze van aan dat dat zaken zijn wat consumenten niet op zitten te wachten....

Nee Nintendo moet de oudjes naar achter schuiven en scherpe jongen geesten aan het roer zetten
De prijzen van Nintendo-titels dalen nooit, dat is altijd zo geweest. Het is een beetje een Apple-filosofie (hoewel Nintendo er eerder mee kwam).
Volledig Nederlands (Gorinchem 0183 #represent!), wij gebruiken proper ook als woord haha!
Proper betekend niet alleen schoon. Zoek maar eens op wat het in het Engels betekend. ;)
Het feit dat Nintendo binnen de kortste keren de stekker uit de diensten voor de gewone Wii trok hielp ook niet. Na de introductie van de Wii-U kwamen er praktisch geen spellen meer voor uit en verdween online functionaliteit binnen de kortste keren. Ik zou wel twee keer nadenken voordat ik een Wii-U zou kopen.

Met de XBox360 en Playstation 3 kun je tenminste nog fatsoenlijk online spelen. Bovendien krijg je extra content via Playstation Plus.
Ook via xbox live
Uiteraard. Sony en Microsoft geven betere en langere ondersteuning dan Nintendo. Ik wil graag een console waar ik nog een poosje mee vooruit kan zodra de opvolger uit komt. Als de Wii-U rond de ¤ 100 zou kosten dan durfde ik het nog wel aan. Maar om honderden euro's uit te geven aan een spelcomputer met een beperkte technologische levensduur ? Sorry, maar dat vind ik zonde van het geld.

Met een XBox of Playstation kun je 5 - 8 jaar vooruit. Met de Wii een heel stuk korter.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 22 juni 2015 19:02]

Als de nieuwe NX een opvolger voor de Wii U gaat worden dan lijkt het me sterk dat de Wii U nog veel grote releases gaat krijgen. Volgend jaar Zelda, maar daarna? Xbox One en PS4 gaan inderdaad nog jaren mee, en hebben beiden al meer games dan de Wii U.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juni 2015 21:07]

Volgens mij heeft Nintendo al laten weten dat de NX naast de Wii U en de 3DS komt te staan en in beiden gevallen dus geen vervanger is.:
So what's the deal? Iwata explains: "I have confirmed that it will be 'a dedicated video game platform with a brand new concept,' it should mean that we do not intend it to become a simple 'replacement' for Nintendo 3DS or Wii U".
bron

[Reactie gewijzigd door CH40S op 23 juni 2015 16:43]

Is maar net wat je verstaat onder ondersteuning; Nintendo heeft van ergens in 1983 tot en met Oktober 2007 NES machines gerepareerd voor klanten. Dat zie ik Sony en Microsoft met hun consoles niet doen. ;)
Het is niet het probleem van de andere hardware, het is het probleem van te weinig aanbod van het eigen nintendo merk. Zelfs de Wii had meer Mario games dan de WII U.

Overigs heb ik geen Wii U gekocht, puur omdat ik het echt niet leuk vond dat ik opeens Mario Kart 7 niet meer online kan spelen.
Het Nintendo-aanbod is anders nog niet eens zo slecht. Het aanbod 3rd party titels is erbarmelijk. Je moet hem echt voor de Nintendo-games nemen, want de rest is echt niks.
Mario kart 7 kan je nog gewoon online spelen...
Waarschijnlijk gaat het hem om MK Wii
waarschijnlijk wel, ik vond het ook een rare beslissing om de stekker uit het Wii Online netwerk te trekken....MK Online was het enige spelletje waar ik destijd mn Wii nog voor aanzette! toen dat wegviel....is de Wii niet meer aan geweest!
DJ Neo Ziggy heeft het toch echt over Mario Kart 7. Dj Neo Ziggy in 'nieuws: Nintendo: Wii U niet succesvol door prijs en opkomst tablets'

EDIT:
Hmmm... En later - via een ander bericht - idd te kennen gegeven dat het om Mario Kart Wii gaat, jammer dat hij dus zijn bericht er niet even op heeft aangepast.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 23 juni 2015 16:58]

En voor online hoef je MK8 ook niet te kopen. Hartstikke laggy.
Jij hebt zeker nog nooit MK8 gezien, 60fps hoor.
Aantal fps zegt niets over de lag, lag is in de netwerkverbinding namelijk, niet de performance. Je merkt de lag in de haperingen in de verbinding.
Ik heb 'm hier zelfs in de kast liggen, dus die heb ik wel gezien ja. De single player is prima, maar online speelt het gewoon niet lekker.
Apart, hier geen problemen.
Ook bij mij geen problemen? Misschien even naar je internetverbinding kijken?
Misschien eens bedraad proberen, maar heb met laptops, chromecast, wifi via tv geen problemen. Heb een PS4 bedraad op dezelfde lijn zitten en daar speel ik games als GTA5 Online en Destiny zonder problemen op. Zou ook moeten kunnen met een 120/12 lijntje.
Sorry het was inderdaad Mario Kart wii:
34 million copies of Mario Kart Wii and 23 million copies of Mario Kart DS van de een op andere dag.
Waarvan niet iedereen online gespeelt heeft. Ik heb bijvoorbeeld maar weinig Mario Kart Wii online gespeelt. ;)
Op het moment dat de Wii U uitkwam waren er ook al enige tijd tablets beschikbaar. Dus om nou te stellen dat het een complete verassing was dat de Wii U is ingehaald is ook wat overdreven.
Maar toen de ontwikkeling van de Wii U gestart werd nog niet echt vermoed ik. En ik denk dat dit ook het grote probleem van de Wii U/ Nintendo was. De gimmick die het 'm had moeten doen, zoals de motion controller bij de Wii, was geen gimmick meer, maar een trage tablet met beperkte functionaliteit
Dat zou inderdaad wel eens kunnen. Waar Miyamoto ook naar zou kunnen refereren is de komst van games met bijbehorende companion apps voor tablets of smartphones. De opkomst van deze apps heeft er voorgezorgd dat hét unique selling point van de Wii U achterhaald is, immers de andere consoles bieden nu ook tablet gameplay.

[Reactie gewijzigd door Outersham op 22 juni 2015 19:25]

maar een trage tablet met beperkte functionaliteit
De beelden die getoont worden op de gamepad worden gerenderd door de Wii U en verzonden naar de gamepad, die verder vrijwel geen berekeningen doet. De tablet is dus net zo snel of traag als de Wii U dat zelf is, en die is gewoon snel genoeg bij de fatsoenlijk geprogrammeerde games..
Gameplay is belangrijker dan graphics. Maar graphics zijn wel rete belangrijk om een ervaring te creeëren. En om de game te verkopen. Als ik naar de laatste Nintendo games kijk ziet het er serieus niet uit. De gemiddelde game op een PS3 zit er al veel mooier uit. Voor Nintendo lijkt graphics echt helemaal niet te boeien, zelfs al kan de console wel degelijk betere graphics produceren. Anno 2015 kan je echt niet meer wegkomen met een simpele texture op de vloer als gras. Of duidelijke polygonen.
Dat is verschil in art style en niet perse graphics.
Tja, je kunt het stijl noemen. Ik noem het gemakzucht. Neem nu dit plaatje van een Wii U Nintendo game:
http://cdn2.pu.nl/media/g...sure-tracker-review-1.jpg
Kijk naar dat hekje. Een enkele spijl bestaat uit slechts 7 polygonen. Kom op zeg, deze hoeveelheid polygonen verwacht je op een Gamecube. Dit had er echt veel smaakvoller uit kunnen zien zonder dat de look and feel er anders door werd. Dat gras dan. Een goedkope texture op een vlak met hier en daar wat gras sprieten… euh sprieten? Het lijkt wel witlof wat er uit de grond steekt. Dat plantje op het gras bij die stijgerpoot, ook al zo hoekig.

Ach ja, Nintendo is na het succes van de Wii van mening dat graphics totaal niet belangrijk zijn. Maar nadat ik een PS3 gekocht had, heb ik door de slechte graphics die Wii niet meer aangeraakt. Krijg al de kriebels van die creepy Mii poppetjes.
Waarom is het aantal polygonen belangrijk?
Het is juist een art om zo iets stylish te maken met zo weinig mogelijk oppervlakken.

En ik vind dat er beter uitzien dan de vele bruine shooters die zo realistisch mogelijk proberen zijn. Die hebben geen karakter.
Plaatje:
http://www.vizzed.com/viz...%2064_Oct31%208_42_03.png

Een pijp in Super mario 64. Zou het serieus de bedoeling geweest van het design team dat die "pijp" er als een 8 hoek uit ziet? Of zou het design team liever een mooie ronde cilinder hebben gehad. En hadden ze niet een echte rand om die pijp gehad willen hebben ipv een schaduw effect in de texture om die te simuleren...

Dus ja, het aantal polygonen is belangrijk. Destijds was er niet de computerkracht om dit beter te doen. Maar nu is dat geen excuus meer. Gek genoeg zit ik nog steeds naar kaarsrechte hekjes te kijken die uit een minuscule hoeveelheid polygonen bestaan op die Nintendo games.

Ik begrijp dat jij nog steeds liever die 8 hoekige pijp ziet van de N64, omdat deze stilistischer is?
Opzichzelf een valide vraag. Maar ook eentje die subjectief kan worden opgevat. Wel denk ik dat wanneer meer mogelijk is, dat niet per definitie beter is. Dan komt het dus gewoon neer op smaak. Gameplay op zichzelf, is vaker belangrijk, dan enkel graphics.

Persoonlijk wil ik het beste van beide. Dus Nintendo (Mario) gameplay, met Crysis/BF4/GTAV graphics.

Aan de andere kant, kan juist het "kinderlijke" karakter (low poly, kleurrijk, niet serieus te nemen textures), ook bijdragen aan een toegankelijk spel.
Een cirkel misschien.
Maar een kubus moet er niet meer hebben dan 6.
Daar maakt het niet uit of het in de tijd van de Nintendo 64 is gemaakt, of van de Playstation 64.

Je logica zou zeggen dat er geen 2D games meer gemaakt mogen worden omdat 3D is uitgevonden. Gewoon omdat dat moeilijker is om te maken.

Als ze vonden dat het hekje meer polygonen nodig had dan hadden ze dat gedaan. Ze hebben er zeker de rekenkracht voor.

[Reactie gewijzigd door Vrije Stoner op 24 juni 2015 02:06]

Wat is er mis met die graphics? Het gaat om de sfeer van de games maar als graphics voor jou het allerbelangrijkste zijn dan wens ik jou veel plezier met je PS. Bij een goede game let je niet op de graphics maar wil je de game graag spelen.
Ik zal mijzelf even quoten:
Gameplay is belangrijker dan graphics. Maar graphics zijn wel rete belangrijk om een ervaring te creeëren.
En ik vind goede graphics erg belangrijk ja. En daar kan ik ook echt van genieten.
Ik geef dit voorbeeldje als voorbeeld dat Nintendo te makkelijk is met zijn graphics en dit met dezelfde hardware er gewoon veel beter uit had kunnen zien (zonder de stijl te verliezen). En ja, details zijn erg belangrijk. Overigens is een gras geen detail, de hele grond is er mee bedekt.

Dit wordt weer zo'n graphics vs gameplay discussie... ik heb gewoon liever een fantastisch spelend spel met fantastische graphics.

Ach ja, het is maar weer hoe pet staat kennelijk. Als Nintendo genoemd wordt, dan is slechte graphics kennelijk geen probleem, maar als er een spel op de one / PS4 uit komt wordt er weer moord en brand geschreeuwd dat het spel niet 1080p 60fps is.

[Reactie gewijzigd door satoer op 22 juni 2015 19:48]

Dat laatste zit dan ook een beetje ingesloten in de systemen - de makers ervan hebben (vooral in de aanloop naar de release) behoorlijk zitten ophemelen over hoe snel de nieuwe hardware wel niet is, en hoe deze met gemak 1080p @60Hz lopen, in tegenstelling tot de voorgangers. En als dan puntje bij paaltje komt, redden ze het geen van beiden.

Ik ben het met je eens dat een fantastisch spel met fantastische graphics heel fijn zou zijn. Maar in de praktijk is het altijd een compromis, want je hebt nu eenmaal maar een beperkt budget en je moet ook kijken naar wat je hardware aankan.
In zo'n situatie speel ik liever een game als Xenoblade Chronicles, waar duidelijk gekozen is voor gameplay boven graphics.
Kijk naar dat hekje. Een enkele spijl bestaat uit slechts 7 polygonen. Kom op zeg, deze hoeveelheid polygonen verwacht je op een Gamecube. Dit had er echt veel smaakvoller uit kunnen zien zonder dat de look and feel er anders door werd. Dat gras dan. Een goedkope texture op een vlak met hier en daar wat gras sprieten… euh sprieten? Het lijkt wel witlof wat er uit de grond steekt. Dat plantje op het gras bij die stijgerpoot, ook al zo hoekig.
Dus volgens jou wordt die game plotseling wel een stuk leuker en aanstekelijker om te spelen, als die spijlen uit 100 polygonen per stuk waren opgebouwd en je wel losse grassprietjes kon zien?
Puur het gedeelte graphics, speelt ook een rol, niet enkel art style. De beeldkwaliteit (denk aan resolutie bijvooorbeeld) is bij Nintendo producten (hardware) altijd lager dan bij de concurrentie. Dit speelt, zeker tegenwoordig, een erg grote rol.

Juist hun art style trekt mensen. En tóch dalen de cijfers...dan is het complete plaatje dus niet goed genoeg, aldus consumenten.

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 22 juni 2015 16:12]

My thoughts exactly. Te denken dat een game als Mario Kart 8 of zelfs een Super Mario 3D World in exact dezelfde grafische kwaliteit op een PS3 zou kunnen is natuurlijk allesbehalve realistisch.
Juist. Persoonlijk vind ik dat Mario Kart 8 de vloer aanveegt op grafisch gebied met een groot aantal AAA titels op andere consoles.
Ik snap niet waarom je een 0 krijgt, het is inderdaad een verschil van smaak. Sommige mensen vinden low-poly best mooi (inclusief mijzelf). Mario Games vond ik er dan ook nooit bagger uitzien.
En daar stuit je al direct op één van de problemen bij Nintendo...
Hun systeem is niet krachtig genoeg om andere grote titels aan te bieden die je wel op de PS4 of XONE hebt + hun eigen aanbod is ook al niet zo groot....
Om enkel die Mario titels te spelen wordt het al snel een duurdere "extra" aankoop
Wellicht ook tijd voor Nintendo om hun volgende gameconsole te baseren op pc-hardware zoals Sony en MS dat nu doen. En dus ook beter te porten voor third party ontwikkelaars.
Dat is dan toch vooral jouw mening en die wordt duidelijk niet door iedereen gedeeld. Veel indie games trekken zich er niet al te veel van aan (minecraft). Hoewel Windwaker HD er fantastische uit ziet, zit de ervaring ervan in het verhaal, de muziek, de sfeer... Dat maakt een game uniek. Graphics kunnen van dat pakket een deel uitmaken, maar dit is absoluut niet de regel, ook niet in 2015.
Volgens mij komt het ook gewoon doordat mensen die vreemde controls van de Wii consoles niet leuk vinden.

Als er nou een Nintendo console was met gewone control (dus een gewone controller, geen gezeur met motion controls of touch screens enzo) had ik er ook wel een gekocht.

Daarnaast moeten er gewoon meer goede games op komen, ook third party games. Ze zullen dan met wat betere hardware moeten komen zodat multiplats ook haalbaar zijn.
Werkt niet met bijna het volledige aanbod Wii games.

Alleen met deze games dus: https://en.wikipedia.org/..._the_Wii_U_Pro_Controller

In veel gevallen zelfs alleen in multiplayer.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 22 juni 2015 15:30]

De games die ik heb, werken allemaal vlekkeloos met de Wii U controller Pro? :)
Staat per game aangegeven, of die controller ondersteund wordt.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 23 juni 2015 16:53]

En dat is dus het probleem. De controller moet gewoon voor alle games werken, geen gezeur met motion controls of touch screen onzin. Die stomme gimmicks zijn na een uurtje al niet leuk meer.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juni 2015 16:59]

geen gezeur met motion controls of touch screen onzin. Die stomme gimmicks zijn na een uurtje al niet leuk meer.
Wat is het probleem met motion controls? In Zelda Ocarina of Time 3D (op de 3DS) is richten met gyro controls geniaal. Met de analoge controlpad kun je grof richten en met de gyroscope kun je met fijne bewegingen met hoge precisie richten. Ook in Splatoon (Wii U) werken gyro controls prima.

In Splatoon biedt het touchscreen een instantaan overzicht van hoe het speelveld er aan toe is en kun je per direct naar een teammate springen door hem aan te raken. In Hyrule Warriors kun je het touchscreen gebruiken om snel van items te switchen (a la een radial menu in bijv. OneNote MX). In Liberation Maiden en Kid Icarus: Uprising (beide op de 3DS) wordt het touchscreen gebruikt voor high precision aiming.
Het is een gimmick en het levert voor de spelervaring niets op naar mijn mening. Integendeel, het doet afbraak aan de spelervaring. De enige reden dat ik Zelda Skyward Sword niet heb uitgespeeld is omdat ik het zat werd om met die remote te zwaaien en het vliegen op die vogel niet goed aanvoelde.

De motion controls voelen niet intuïtief en niet lekker aan. Telkens wanneer er weer gezwaaid of gericht moet worden wordt ik uit het spel getrokken om met mijn ledematen te zwaaien alsof ik een aanval krijg.

OoT op de 3DS doe ik ook zonder gyro controls. Het richten gaat veel sneller door gewoon met de thumbstick te richten, zoals op de N64 ook prima ging.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juni 2015 23:12]

Fijn maar niet standaard en dus worden de controls niet effectief gebruikt. Daarnaast extra kosten.
Volgens mij was het ook gewoon de naam. Er was eens onderzoek naar gedaan, waarschijnlijk via reddit gezien dus ik weet de bron helaas niet meer, waarbij bleek dat men de Wii U veel makkelijker vergist met een accessoire voor de Wii. De originele accessoires hadden allen een "Wii X" naamgeving, dus een "Wii U" klinkt ook alsof het daarbij hoort. Het klinkt niet als een nieuwe console, zoals van de Gamecube naar de Wii. Ik ben vrij bekend met de consoles en zelfs ik denk nog steeds dat de Wii, niet de Wii U, de laatste console van Nintendo is.

Lang verhaal kort: Nintendo heeft heleboel kleine maar opstapelende foutjes gemaakt met deze console.
Het zit hem inderdaad in de combinatie van alle minpunten. De controls, matige specs, naam, vormgeving, het imago van de Wii (console voor kinderen en huismoeders), gebrek aan third party games (en bij de Wii U zelfs gebrek aan first party games).

Ik hoop dat Nintendo weer eens een echt goede console op de markt zet. Eentje die qua specs gewoon mee kan met de rest en gewone controllers gebruikt. Misschien willen third party devs dan ook weer spellen op Nintendo's platform uitbrengen. Nintendo mag dan ook wel een beetje meekomen op online gebied, hun online services zijn nog steeds zeer zwak vergeleken met Sony en Microsoft.
Sorry hoor, maar dat is echt het slechtste argument dat ik ooit gehoord heb.
Wat is er zo slecht aan? Ik herinner me nog felle discussies op Reddit waarin dit inderdaad - zowel onder de gebruikers als aangetoond middels onderzoek - naar voren kwam. Het is wel degelijk een bijdrage.
Ah oke, dat wist ik niet. In dat geval is de gemiddelde consument een stuk dommer geworden in mijn ogen :p Want zeg nou zelf...als je de naam Wii U hoort zul je vrijwel altijd of een plaatje zien of een of andere tekst/conversatie lezen/horen waaruit blijkt dat het om een spelconsole oid gaat.

[Reactie gewijzigd door killerfreak op 22 juni 2015 18:08]

Ik heb een tijdje een Wii U gehad, puur om het even uit te proberen en het viel me toch niet tegen. Het gebrek aan third-party ondersteuning is voor mij wel een reden om er niet weer aan te beginnen, de first-party titels zijn altijd prima, maar met deze hardware kun je grote titels van externe publishers gewoon vergeten, alleen lijken ze nog niet te begrijpen zijn dat de tijden zijn veranderd.
Onbegrijpelijk dat je met een "0" wordt beoordeeld. Wat je hebt natuurlijk gewoon gelijk.
Standaard zit de grote controller er bij, maar voor de Wii U is er ook een handzamere controller te krijgen: pricewatch: Nintendo Wii U controller Pro Zwart, Wii U

Edit: zucht, ik moet wat sneller worden of eerst wat verder lezen....... ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 23 juni 2015 16:54]

Nintendo glijdt gewoon langzaam steeds verder af.

Vroeger in de tijd van de NES 8-bit hadden ze de meeste macht op de markt bij gebrek aan serieuze concurrenten. Dit voordeel gebruikten ze handig in hun voordeel door:

- Selectief te zijn met softwaremakers licenties geven. Zo kregen de eigen titels van Nintendo meer waarde waar ze meer winst op maakten en hiermee werd o.a. Mario een icoon met veel waarde
- Winkels expres een te lage supply te geven, waardoor Nintendo de prijs hoog kon houden
- Goedkope generieke onderdelen te blijven gebruiken zodat modernere technieken van concurrenten zoals 16-bit te weinig afname hadden om goedkoop geproduceerd te kunnen worden.

Nintendo is hier destijds ook wel om aangeklaagd, maar het mocht. Maar ze konden dit alleen doen omdat er voor de consumenten nog niet een goed alternatief was op de markt en dat konden ze dus ook een tijdje tegenhouden.

Maar de macht zijn ze wel kwijt en de Wii U is gewoon een mispeer waar ze niet snel van zullen herstellen.
toen waren er ook veel meer thirdparty games
Je bedoelt de Seal of Quality, die was broodnodig. De Atari2600 had de markt verziekt door geen quality-control te hebben, uiteindelijk leidend tot allemaal copycats die snel in elkaar geflansd werden, met ET als hoogtepunt wat de markt liet crashen.

Toen Nintendo met de NES kwam was het een erg kwetsbare onzekere markt, om dezelfde toestanden te verhinderen heeft Nintendo TSOQ bedacht. Het hield in dat je niet meer dan drie games per jaar mocht uitbrengen, dat Nintendo keek naar de kwaliteit en dat het niet teveel op de rest mocht lijken. Tja, je mag er van denken wat je wilt, maar het was nodig in die tijd.

Mario was al een icoon vanwege Donkey Kong, ver voor de NES, en Mario1 was een launchtitle. De reden dat Mario zo groot is geworden is toch echt diens kwaliteit geweest, het is Sonic niet.

Nintendo werd aangeklaagd omdat de cartridges een chip hadden, waardoor je alleen hun cartridges kon gebruiken. Tecmo wist deze te omzuilen door op slinkse wijze (een octrooi aanvragen vanwege een rechtszaak die niet was) de broncode in handen te krijgen en met eigen (goedkopere) alternatieven te komen, maar de rechter vond dit ongeoorloofd. Ze hadden die vrijheid wel om ze te maken, maar niet op de manier waarop ze deze broncode verkregen hadden, daarnaast had Nintendo ook het recht om die chip in te bouwen.
Volgens mij heeft di Wii U geflopt vanwege zijn naam (wii u wekt de illusie dat het een soort uitbreiding is, en de naam is gewoon idioot) en weinig marketing. Op Nederland 3 tussen kinderprogrammas zie ik heel soms een exclusive exclusief spel, maar het apparaat zelf zie ik niet. Hetzelfde geld voor de commercielen, daar zie ik de wii u ook bijna niet voorbij komen.
Edit: Hierbij suggereer ik niet dat weinig marketing = weinig sales, kijk maar eens naar OnePlus, in mijn kringen is die donders populair maar die is populair geworden omdat het zeer goede specs heeft voor een lage prijs

[Reactie gewijzigd door Flippylosaurus op 22 juni 2015 15:46]

Dat klopt, want iedereen snapt dat de Xbox 1 de opvolger is van de Xbox 360.
Dat is ook idioot inderdaad. Microsoft noemt het echter met opzet niet xbox 3 omdat playstation 4 dan beter lijkt. (4>3).
Misschien hadden ze hem dan de xbox 5 moeten noemen. :-) Een naam kan je altijd uitleggen.
Het was niet altijd zo de (s)nes hadden veel 3rd party en cross platform spellen de ellende begon een beetje bij de N64 waar de (s)nes de koning waren in RPG's en actie spellen moest je daarna bij Sony wezen, toen kwam de gamecube met cd's zodat je wel cut scenes had ed maar het mocht niet baten door de imago deuk van N64 als kinder console.
Games als metal gear solid, Ninja Gaiden, Mortal Kombat, Doom, Streetfighter, Wolfenstein, Rival Turf
Final Fight etc waren niet kinderachtig waren 3rd party en kwamen allemaal uit voor de (s)nes
Ik was toen jong toen ik dit speelde. (RPG's waren wel vooral mijn ding), het is hartstikke leuk grappige mannetjes en kleurtjes maar een kind (jochie) wilt ook explosies schieten en vechten.
Als ik kijk naar vrienden met kinderen spelen die oa Lego, Blackops, StreetFighter, Sonic, het is de mix die het hem doet, en die is nu ver te zoeken en ik denk zolang dat niet gefixt is zal het alleen berg afwaarts gaan IMHO.
Nintendo en 3rd party is nooit echt een gelukkige combinatie geweest. Al sinds de NES laat Nintendo alleen games toe die uitvoerig getest zijn door Nintendo. Dit omdat Nintendo wou voorkomen dat er een E.T. of Custer's Revenge op de NES uit zou komen.

Tijdens de hoogtijdagen van de SNES hebben ze dit beleid voortgezet, en moesten dit beleid iets losser laten toen SEGA besloot om juist wat soepeler te zijn voor 3rd parties. Dit zorgde ervoor dat sommige multi-platformers vooral veel 'cooler' waren op de Megadrive.

Tevens heeft / had (?) Nintendo een censuurbeleid waar een communistische staatsomroep jaloers op kon zijn. Zo moest ID Software de Nazi's + Bloed verwijderen uit Wolfenstein 3D voor de SNES. Uit wraak hielp ID Software bij de release van het spel 'Super 3D Noah's Ark', wat een exacte kloon is van W3D, maar dan zonder alle gewelddadige elementen.
Toch speelde ik naast Mario bros/world en Zelda geen enkele Nintendo game hoe verklaar je dat dan?
En sony en Microsoft hanteren ook wel normen, het ging Nintendo vooral om de ongelicenseerde games die veel in Japan uitkwamen buiten Nintendo om daarom had je dat zegel ook. Mortal Kombat 1 was ook gecensureerd de latere delen niet meer.
(s)nes deed het heel goed met 3rd party je moet mss eens top 100 en top 50 of whatever lijstjes bekijken, hier van NES (als eerste met Google)
http://www.digitaltrends.com/gaming/best-nes-games-ever/
Alle platformen hebben zo hun normen. Feit is wel dat Nintendo het voor de 3rd party's wel enorm lastig maakten om games te bouwen.

De N64 bijvoorbeeld was opzettelijk lastig voor te programmeren zodat ze de wat mindere studio's buiten de deur konden houden.
Wat een bullshit zeg, ze kwamen gewoon te laat met te zwakke hardware voor die tijd. En dan na jaren nog steeds geen echte nieuwe 3d mario, zelda en noem het maar op... ook onze Nintendo slaat dan de plank mis. Ik had graag het dubbele willen betalen als er een "next gen" mario of zelda te krijgen was want daar koop je (ik) een Nintendo console voor. De controller heeft me nooit geboeit eigenlijk..

Dit allemaal komt op mij meer over als een boodschap voor de investeerders en Nintendo liefhebbers: alsof ze zeggen: we weten dat het niet goed gaat maar we hebben het in de hand hoor, we weten het probleem en we komen weer helemaal terug.

Ik zou zeggen kom gewoon met een nieuwe console volgend jaar die stukken krachtiger is dan de PS4/Xbox, breng die top games uit van eigen huis en mensen kopen het wel.

Will see..

[Reactie gewijzigd door Desadon op 22 juni 2015 15:47]

Uit nieuwsgierigheid: beschouwt u Super Mario 3D World niet als "echte nieuwe 3D Mario"? Ik heb hem niet gespeeld dus ik weet het niet, maar kunt U mij vertellen waarom niet?

[Reactie gewijzigd door anargeek op 22 juni 2015 16:45]

Ik kan de game niet beschouwen als een Mario64 of Mario Sunshine bijvorbeeld, de games waarbij ik enkel al genoot om in de wereld te hangen. :) Het gevoel van het rond huppelen in Mario64, of de hardcore kleuren levels in Sunshine waren de dingen die ik zoek.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True