Blijvend slechte Wii U-verkoop levert Nintendo opnieuw verlies op

Nintendo blijft last houden van slechte verkopen van de Wii U-console, zo is op te maken uit de jaarcijfers van het bedrijf. De Japanse consolebouwer wist in het afgelopen fiscaal jaar maar 2,72 miljoen Wii U's te slijten, veel minder dan Nintendo had verwacht.

Volgens de jaarcijfers, waarbij het boekjaar loopt tot eind maart, heeft Nintendo in totaal 6,2 miljoen Wii U-spelcomputers weten te verkopen. Ondanks een opleving in de verkoop rond de feestdagen zijn de verkoopaantallen teleurstellend, want het bedrijf verwachtte een jaar geleden nog 9 miljoen consoles te verkopen. De 3DS-handheld deed het beter en kwam uit op een verkoopaantal van 12,2 miljoen stuks.

Voor het lopende fiscaal jaar verwacht Nintendo een groeiende verkoop: er zouden in deze periode tot eind maart 2015 volgens de inschatting 3,6 miljoen Wii U's over de toonbank moeten gaan. De 3DS-verkoop zou volgens Nintendo goed zijn voor circa 12 miljoen stuks.

Over het gehele boekjaar zag Nintendo het verlies toenemen tot 328,6 miljoen euro. Een jaar daarvoor bedroeg het verlies nog 257,7 miljoen euro. Desondanks verwacht Nintendo het lopende boekjaar weer zwarte cijfers te kunnen schrijven en uit te komen op een winst van circa 280 miljoen euro.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

07-05-2014 • 11:26

168 Linkedin

Lees meer

Reacties (168)

168
159
126
16
0
7
Wijzig sortering
Een kleine kanttekening: een groot deel van dit verlies is ook te wijten aan R&D en marketing. Zo'n 106 miljoen euro voor research en 56.6 miljoen euro voor marketing.
Marketing kost dan wel iets maar misschien is dit nog een reden dat de verliezen beperkt zijn gebleven. Als ze de 56.6 miljoen in de pocket hielden was dat misschien in een veelvoud bij de verliezen gekomen.
Maakt dit uit dan? Verlies is verlies... Daarbij is het niet zo dat je opeens geen marketing en research kan doen. Dat zou pas fataal voor Nintendo zijn.

Daarbij houdt Nintendo het nog wel even vol met de grote bankrekening die ze hebben...
Dat budget aan R&D is natuurlijk positief! en ik denk dat ze altijd vernieuwd zijn geweest, zowel qua consoles als games.
Kennen we de Virtual Boy nog :-)
Voor marketing is nou eenmaal een flink budget nodig. Mogelijk hadden ze hierop kunnen besparen als de Wii U geweldig was geweest ;-)
Het grote probleem is toch echt titels. De Wii staat bol van Mario en Zelda franchise. Als je kijkt naar de SNES daar had je Turtles in Time, Battletoads en Double Dragon, Bubsy en Sim City. Dat is weg. Het grote probleem van Nintendo is dat heel veel innovative en grote producers van spellen gewoonweg ijn weggelopen van de Nintendo.

Dit probleem is tweeslachtig. Aan 1 kant is het zo dat veel van de oorspronkelijke producers van het soort spellen wat traditioneel op de Nintendo consoles draaide nu liever gaan voor mobile plaforms zoals Android.

Aan de andere kant is het ook NIntendo's eigen houding en aanpak van hun console die wat een groot deel an de commerciele titels wegkannibaliseerd. Veel mensen en de media kijken nauwelijks nog naar wat er voor de Nintendo consoles uitkomt. Bij de aankondiging van een nieuwe grote tiel vraagt men zich af of hij uit komt voor de PC, XBoX One of de PS4. Nintendo heeft besloten niet mee te doen aan het grafische geweld en te kiezen voor gameplay maar moet het opnemen tegen hordes Indy developers die voor de PC en mobile platforms uitbrengen.

Daarnaast bleek de innovatie van de Wii uiteindelijk niet practisch en was adoptatie vooral groot door de lage prijs. De Wii U doet hetzelfde truukje uihalen alleen is het nu minder interessant omdat de extra feature vand e Wii U door veel mensen van te voren al werd afgeschoten. Er is gewoon een wijziging nodig in de strategie van Nintendo.
Wii U officieel ingehaald door de PS4
Nieuws | 7 mei 2014 -

De jaarcijfers van Nintendo zijn binnen en de Wii U staat nu op 6,17 miljoen verkochte exemplaren.

Daarmee is de console officieel ingehaald door de een jaar later verschenen PlayStation 4, die volgens Sony's laatste cijfers op ruim 7 miljoen exemplaren staat. Afgelopen fiscale jaar verkocht Nintendo 2,72 miljoen exemplaren ten opzichte van 3,45 miljoen het jaar daarvoor. Voor fiscaal 2015 zijn de verwachtingen dat er 3,6 miljoen exemplaren over de toonbank gaan. Daarvoor heeft Nintendo nog tot eind maart 2015 de tijd.

Over fiscaal 2014 noteerde Nintendo een operationeel verlies van 328,59 miljoen euro, vergeleken met 257,71 miljoen euro het jaar daarvoor. Geen goede cijfers dus. We zijn benieuwd wat CEO Satoru Iwata er over te zeggen heeft tijdens het gesprek met investeerders later vandaag.

bron: IG..
Het probleem van de Wii U:

1) slechte reclame/marketing. Niet echt duidelijk gemaakt aan de massa wat het verschil met de wii is.

2) een start line up van games waar teveel ontbrak: Kart, Zelda, Mario Bros. Die drie games hadden een verschil van jewelste kunnen maken.

Nu is de achterstand groot, op het moment van release zaten ze nog ruim voor ps4/nieuwe x-box en hadden ze met zulke titels en betere marketing veel hogere aantallen kunnen verkopen.

Volgens mij doet de 3ds het nog wel redelijk.

Zoontje is aan het sparen voor de wii u, dat de oude wii spellen gespeeld kunnen worden is wel een voordeel. Maar effe afwachten wat Nintendo gaat presenteren.

En ik ben het er mee eens: qua gameplay (en vooral speelbaarheid, leukigheid en balans) zijn de Nintendo titels als Mario, Kart, ect fantastisch. Vooral van Galaxy was ik zwaar zwaar onder de indruk.
My two cents.... (ik heb niet alle commentaar gelezen dus wellicht dubbelop)

De WII sprak een hele grote groep mensen aan en zo werd het ook op de markt gezet.
'Ouderen' die in de woonkamer een spelletje 'golf' of 'tennis' konden spelen, ouders en grootouders die met hun kleinkinderen Mario Party (oid) aan het spelen waren.
Zo'n markt krijg je maar 1 keer zo gek om een console te kopen, maar dit is geen vervangers markt. Dit zijn ook niet de die-hard gamers.
Daarnaast werd het als een kind-vriendelijk console neergezet zodat ouders voor verjaardagen/kerst en sinterklaas eerder geneigd waren een WII te kopen dan een PS3/XBOX360 (ook nog eens als in de winkel op de WII een Mario spel getoond werd en op een PS3/XBOX een actie of vechtgame).

De console-eigenaren met met XBOX-360 of PS3 zijn wel meer die-hard games en zijn ook sneller bereid om te upgraden.

Bovenstaande samenvattend lijkt mij dat juist door het ontbreken van een vervangersmarkt de WIIU achter blijft. Alleen voor ouders met nu jonge kinderen en die hard Nintendo game fans is de WiiU wellicht de eerste keus.... en dat is te weinig voor een gezonde installed base. Met als gevolg dat game makers de console minder aandacht geven, minder games=minder verkochte consoles......en de hele zooi valt in elkaar.

maar nogmaals: my two cents!
Ik zelf zie mij als een Die Hard Gamer.
En Nintendo kan (althans mijn mening) al sinds de N64 niet meer de die hard gamers aanspreken.
PS en Xbox hebben hier goed op ingespeeld en daar lijdt Nintendo gruwelijk van. Om heel eerlijk te zijn die Mario komt me de strot uit... Elke keer weer hetzelfde gefrummel. Ontwikkel iets nieuws.

Overigens zijn de specs qua Hardware ook niet geweldig.
Dat nodigt ook niet uit om een game te ontwikkelen, want je moet echt hier op gaan richten.
Nintendo moet echt alles omgooien en een nieuwe krachtige naam gaan gebruiken met goede hardware. Geld steken in het Netwerk en vooral richten op de Die Hard gamers. De fierefluiters gebruiken hun mobieltje wel als een idioot door de kamer te gaan zwieren....
Ik heb zelf een Wii-U en waar ik me mateloos aan irriteer is dat de controller met scherm zo rete snel leeg is. En het schermpje wat erin zit is niet meer van deze tijd als je kijkt naar menig tablet. Ook heeft de Wii-U als tekortkoming dat de controller met tweede scherm vrijwel in dezelfde ruimte moet blijven om op dat schermpje te kunnen gamen. Dus even meenemen naar de plee, slaapkamer o.i.d. zit er niet in. Dit had op Wi-Fi gemoeten. Concurrenten hebben een vergelijkbaar concept zoals Xbox Smart Glass (i.c.m. tablet), dus echt onderscheidend is het niet.

Waarom heb ik dan een Wii-U? Nou, vanwege de Nintendo titels, maar het aanbod daarin valt ook vies tegen. Mario Kart 8 is natuurlijk de volgende top titel, maar daarvoor is het heel lang stil geweest. Ik heb het gevoel dat ze bij Nintendo niet goed meer weten wat nou the time to market is. Bij de concurrenten heb je iedere aantal maanden gewoon een paar super dikke nieuwe titels beschikbaar waar je uit kan kiezen. Door de releases van dit soort titels uit te smeren zorg je er voor dat de console minder snel staat te stof-happen. Ook ben ik het steeds opnieuw uitbrengen van bekende franchisen een beetje beu; volgens mij is Mario de hardst werkende videogamefiguur ter wereld. Nintendo zou er goed aan doen om een nieuwe franchise te bedenken zodat deze een systemseller kan worden.

Omdat ik opgegroeid ben met de NES en SNES draag ik ze nog steeds een warm hart toe maar er moet echt iets gaan veranderen anders zijn de Wii-U en 3DS mijn laatste Nintendo consoles.
Je controller functioneert over een soortgelijke verbinding als wifi, maar gericht op zo weinig mogelijk latency. Controller bevat een hardware decoder voor de ontvangen video. Maar goed... de controller ansich levert weinig meerwaarde behalve dan als je inderdaad wilt gamen terwijl er tv gekeken wordt. En dat gekke schermpje staat altijd aan... ookal gebruik je het niet. Doet de accu geen goed.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 7 mei 2014 12:09]

Anoniem: 181786
@Roorensu7 mei 2014 12:01
Je weet dat je de accu in je GamePad kan upgraden naar een exemplaar met meer capaciteit?
Ja, maar dat neemt niet weg dat daar gewoon aantoonbaar op bezuinigd is - voor die grotere accu is gewoon ruimte vrijgehouden in de behuizing. Ik heb weinig problemen met de WiiU maar dat is inderdaad wel een erg lullig minpunt.
Anoniem: 181786
@Seal647 mei 2014 13:52
Het is misschien een verassing voor je, maar bij consumenten elektronica wordt altijd aantoonbaar bespaard op bepaalde onderdelen. Ikzelf heb geen probleem met de accucapaciteit van de GamePad en zal dus deze upgrade niet kopen. Fijn dat het wel beschikbaar is voor mensen die het wel nodig vinden.
Het probleem is denk ik dat iedereen al een Wii heeft. En Nintendo prijst de Wii U door de naamgeving aan als een soort verbeterde versie van de Wii.
denk het niet; wii kun je als succes rekenen wanneer je puur naar sales kijken, en alle briefjes in de winkelstraat over uitverkochte systemen. denk dat bijna ieder huishouden een wii aangeschaft heeft. Het was nieuw, innovatief en aantrekkelijk; er was een meerwaarde tozv de concurrent.

echter, staat de wii bij vele niets anders te doen dan stofhappen. rede; gebrek aan fatsoenlijke games.

Nintendo heeft niets te bieden hierin (heb ik niet over mario/zelda etc.) maar over niet nintendo producten. Er is een shitload aan flut games verschenen voor dat console; met resultaat dat die niet meer serieus genomen word. (zie ook jr. 80/90 met 1001x flut games op floppie)

Nintendo heeft de naam, heeft de kennis, heeft de mensen en middelen; waarom krijgen ze dan geen fatsoenlijke voet aan de grond omtrent aanbod??
1. wii-u is niet krachtig
2. consument vertrouwen is terug gelopen

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 7 mei 2014 11:35]

Iedereen schrijft de Wii U af omdat de console niet krachtig genoeg zou zijn. Dit is een aanname puur op een paar cijfers en door mensen die niet weten hoe een console werkt.
Nee ik zal niet zeggen dat hij niet zo krachtig is als een PS4 maar vlek de Wii U niet weg van alle console bouwers is Nintendo degene die wel degelijk weet hoe je een console moet maken.
Het grootste probleem bij de Wii U zit hem niet in de specs maar in het online gebeuren. Online moet Nintendo nog steeds bijsluiten met Sony en MS en hoewel het beter is ondertussen hebben ze daar nog wel een weg te gaan.

Een ander punt is gewoon dat 3rd party al 3 generaties de Nintendo links laat liggen. Het enige wat ze doen zijn matige ports maken of Nintendo's ideeën kopieren en vervolgens mopperen dat ze niet verkopen omdat Nintendo het gewoon beter aanpakt. Over de laatste 3 generaties kan ik misschien 2 dozijn titels opnoemen die echt de moeite waard zijn op een Nintendo console die van een 3rd Party komen.
Die matige ports belanden al heel snel in de budgetbak en ouders die dan kunnen kiezen tussen Mario Party a 40 euro of party time (ik noem maar iets uit mijn kop) voor 10 euro pakken dan zo'n half afgeraffelde port om vervolgens te zien hoe kids ze links laten liggen.

Kijk nu eens hoe 3rd party met de second screen omgaat. Slecht is het op zijn zachts gezegd Ik geloof dat alleen Assasin's Creed er aardig mee omging de rest doet er eigenlijk niks mee aan 3rd party en dan vreemd vinden dat Nintendo gamers 3rd party links laat liggen.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 7 mei 2014 12:48]

Ik denk dat Nintendo third party partijen net zo veel heeft genegeerd als third party partijen Nintendo. De consoles zijn niet makkelijk om games op te porten en dat terwijl de consoles zwakker zijn dan de concurrentie. Een groot deel van de Nintendo doelgroep heeft weinig aandacht voor third party games, de multiplayer is minder goed (zowel qua kwaliteit als aantal spelers) en als je een game moet kopen voor de PS4 of WiiU of vroeger PS3 of Wii dan kozen de meeste mensen voor de mooier ogende Playstation versie. Waarom zou een third party partij, die voor alle platformen een game maakt, moeite moeten doen om iets voor de gamepad te verzinnen waardoor het meer een gimmick wordt? Tevens bieden de meeste games van Nintendo amper noemenswaardige gamepad functionaliteit.
Anoniem: 398509
@DieHappy7 mei 2014 13:57
Helemaal mee eens. Het probleem van de 3rd party developers ligt volgens mij een stuk meer bij Nintendo dan bij de 3rd parties.
Historisch gezien was het altijd al zo dat Nintendo zelf de 3rd parties links lieten liggen. Als je niet Nintendo was moest je zelf maar uitzoeken hoe je het beste de hardware kon aansturen; er werden geen experts beschikbaar gesteld of development tools gedeeld.
Volgens de developers gaat het momenteel wel beter dan vroeger, maar het is nog steeds een groot verschil met Sony/Microsoft welke actief proberen de developers over te halen.

Daarnaast heb je ook gewoon de realiteit dat WiiU games slecht verkopen, en 3rd party WiiU games het slechtste. Daardoor is het een vrij groot risico voor een 3rd party om een WiiU game te maken.
De Wii U wordt nu verkocht voor €300, en het is bekend dat de (kost)prijs van de Tablet Controller rond de €100 ligt. Redelijkerwijs KAN de hardware van de Wii U dus in geen enkel opzicht opboksen tegen de PS4 en Xbone, tenzij Nintendo zware verliezen lijdt per verkochte console.

De Wii U loopt qua rekenkracht gewoon hopeloos achter, en ik ben eerlijk gezegd blij om te merken dat "de markt" dit niet accepteert.
Anoniem: 181786
@himlims_7 mei 2014 11:40
echter, staat de wii bij vele niets anders te doen dan stofhappen. rede; gebrek aan fatsoenlijke games.
Dat zegt men bij borrelpraat wel eens ja. Toch blijkt dat niet uit de feitelijke gegevens.
De ratio van games/consoles ligt maar een paar tienden punt achter op die van de PS3 bijvoorbeeld. Toch vreemd dat er voor al die stof happende consoles schijnbaar toch vele games weggezet zijn. En als je vorig jaar (nu weet ik het niet) keek bij top tien lijstjes van verkopen stond er ook altijd wel een Wii titel tussen als Just Dance 4.

Als we dan kijken naar games die uitgekomen zijn op de Wii; daar zat veel meuk tussen wellicht wel meer als bij de 2 andere consoles. Er zaten echter ook echt wel toppers tussen. Dat kunnen we zien aan de top10/20 lijstjes die sommige sites/bladen hebben samengesteld van de afgelopen generatie.
En als dans games je niet liggen; heeft nintendo je niets te bieden??

dus in meest gunstigste geval komen er voor de console 10-12 goede titels per jaar? daarmee ga je het niet redden, veel te weinig aanbod en variatie.

begrijp me niet verkeerd, waardeer ninendo en hoop dat ze positie verstevigen, maar dat zal echt niet gebeuren met paar beetje interresante titels. Je moet knallers hebben, dikke AAA of unieke projecten vanuit indie (limbo bijv.) geen zoethoudertjes die je eventjes speelt en tegen einde van de avond rond hebt of behoefte hebt aan iets nieuws.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 7 mei 2014 11:46]

Anoniem: 181786
@himlims_7 mei 2014 11:50
dus in meest gunstigste geval komen er voor de console 10-12 goede titels per jaar? daarmee ga je het niet redden, veel te weinig aanbod en variatie.
Wat ga je daarmee niet redden? Veruit de meeste mensen zullen nog geen 6 games per jaar kopen.
Ik wilde net zeggen. als je aan 12 goede titels niet genoeg hebt op een console per jaar dan weet ik het niet meer.

De wii heeft het zeker niet slecht gedaan. maar als je deze console net als ik heb gedaan, aansluit op een 107 cm full hd scherm met de componenten kabel dan zien de games er om te huilen uit... dit is wat uit eindelijk heeft gezorgd voor de flut games en de lack aan ondersteuning. Als je als dice zijnde BF3 kan uitbrengen op de ps3 met 1080p graphics en alles draait vrij aardig. en je moet dan voor de wii een versie maken die eruit ziet om te huilen, dan is de keuze snel gemaakt. Zoals ik hierboven al zei, Nintendo is 6 jaar te laat begonnen met een HD console. en dat is wat nu de oorzaak is dat iedereen is afgehaakt.

Iedereen kan roepen dat graphics niet alles is, en daar ben ik het mee eens. maar Zelda op broodje poep kwaliteit op mijn 107cm tv is toch wel even slikken als je 720p en 1080p gewend bent op mijn ps3. En ik speel het dan toch omdat ik helemaal weg ben van Zelda, maar de jongeren van tegenwoordig die mij op die kwaliteit zien spelen lachen je gewoon uit.

En dan heb je nog het online gedeelte wat Nintendo mist. Als je een player base hebt van miljoenen spelers die online COD spelen op de ps3, die blijven daar gewoon.... al komt morgen COD uit voor de WiiU dan nog zal er geen een fanatieke PS3 COD gamer zijn die over gaat stappen.

Er zal verdomd veel moeten gebeuren voor Nintendo om hun plaats in de markt weer terug te veroveren

[Reactie gewijzigd door sygys op 7 mei 2014 12:32]

Je moet er wel rekening mee houden dat niet iedereen dezelfde smaak heeft qua games. 10 Goede games per jaar lijkt leuk maar bij die 10 games moet wel iets zitten dat je aanspreekt. Er zijn veel gamegenres. De een houdt van rpg's de ander van shooters en weer een ander van platformers. Het probleem bij Nintendo is vaak dat zij vooral goed zijn in bepaalde genres en bij andere genres hebben zij weinig te bieden. Vooral blij platformers zijn ze heel groot. Als je daar niet van houdt zit je niet goed bij Nintendo.
Ik zal er hooguit 6-10 in totaal kopen en voor de wii-u heb ik er al een aantal dus hooguit zullen er in de komende jaren nog maar een paar bij komen. Ik wacht nog op mario cart 8. Dat is namelijk een super verbetering met de vorige. Leuk voor de kids.
Vorige maand de oude Wii 2de hands gekocht voor 40 euro. En cheap de enige 9 spellen die het waard zijn aangeschaft:
Mario galaxy 1-2
Zelda skyward sword/twilight princess
Metroid 3
Mario kart
Xenoblade
The last story
Super smash bros melee

Op zich nu toch al flink wat uren plezier eruit kunnen halen. Maar wel treurig dat dit alles het enige noemenswaardige is dat er in al die jaren is uitgekomen voor de Wii
Anoniem: 181786
@Mirved7 mei 2014 12:30
Je hebt zeker een leuke collectie in huis gehaald, maar er zijn zeker nog wel meer spellen die zeer de moeite waard zijn als het genre je ligt.
Dat is wel een punt, als het genre je ligt. Het is namelijk vaak bij Nintendo consoles dat de enige serieuze third party ontwikkelaars van die ontzettend Japanse games maken, die de mainstream markt hier nooit zou kunnen waarderen. Wat er dan overblijft zijn alleen Nintendo's eigen games, en daar zit voor mij ook maar 1 leuke per jaar tussen. Om nou voor die ene game per jaar een console van €350 te kopen is echt teveel van het goede.
Nintendo mikt met de Wii U niet op de "gamer" vaar veeleer op jeugd en party games.
Helaas geen ze bij hun vooruitzichten wel uit van een "gamer" publiek en aantallen.

Wat nodig is :
1. beter hardware gebruiken om meer prestatie er uit te halen.
2. meer echte games laceren
3. afstappen van hun verplicht kindvriendelijk imago van de Wii (U)
hier en daar eens een echte game titel hebben is niet voldoende , zeker niet op die hardware.
1 & 3 hebben waarschijnlijk veel te maken met de kostprijs, waardoor 2 indirect ook verklaard kan worden.
die doelgroep is er niet meer, althans niet in die rol; de kids/jeugt speelt allemaal op de mobiel/tablet
Ik weet 100% zeker dat als de hardware dichter bij de PS4 en de Xbox One had gelegen dat third parties bijna allemaal bereid waren geweest om hun games ook voor Wii U uit te brengen.

De Wii U ligt qua prestaties echter dichterbij de Xbox 360 en PS3, maar heeft naar verluid een veel zwakkere CPU, dus zelfs last-gen games zijn nog lastig te porten. Dat terwijl bij de introductie van de Wii U iedereen wist dat er een nieuwe generatie aan zat te komen, dus ontwikkelaars waren gewoon niet geinteresseerd om te investeren in hardware die het volgende jaar al hard gepasseerd zou worden.
Denk dat het grootste probleem is dat er HEEL VEEL brol uitgekomen is voor de Wii. In elke winkel die ik kwam lagen er vooral veel slechte kopieën van Wii Sports of één of andere brakke racegame.
Ouders kopen dat en het kind is er na enkele minuten (terecht) klaar mee. Dat motiveert niet echt neem ik aan.
Precies, Mario Kart was goed te spelen op de Gamecube, maar op de Wii met die draadloze remote is het bagger. Alleen met de nunchuck of de Gamecube controller heb ik goede controle over de rijrichting.

En als je al een Wii hebt, is er weinig reden om de Wii-U aan te schaffen...
Families kopen 1 of 2 keer een gameplatform voor hun opgroeiende jeugd, daarna is het gedaan, want dan willen ze alleen op de PC hardcore gamen, alleen.

De Wii is leuk, maar de Gamecube gaat bij ons nog steevast mee op vakantie voor de party games....
Precies, Mario Kart was goed te spelen op de Gamecube, maar op de Wii met die draadloze remote is het bagger. Alleen met de nunchuck of de Gamecube controller heb ik goede controle over de rijrichting.
De Wii Wheel geeft je juist meer natuurlijke controle, maar goed met de nunchuck / GC controller kan je ook gewoon spelen, dus voor ieder wat wils.
En als je al een Wii hebt, is er weinig reden om de Wii-U aan te schaffen...
Families kopen 1 of 2 keer een gameplatform voor hun opgroeiende jeugd, daarna is het gedaan, want dan willen ze alleen op de PC hardcore gamen, alleen.
Ja. Want het gaat al jaren zo goed met de PC games...
De Wii is leuk, maar de Gamecube gaat bij ons nog steevast mee op vakantie voor de party games....
Psst. De Wii kan GameCube spellen spelen.
Ik vind de Wii Wheel juist helemaal geen natuurlijke controle geven. Je krijgt er kramp van in je armen omdat je dat ding constant omhoog moet houden en verder is vibratie de enige feedback die je krijgt.
Ik vind het niks natuurlijker dan een 'normale' controller. Je krijgt er alleen maar ongemakken bij.
Niet helemaal akkoord. Het is veel makkelijker om te winnen als je met nunchuck rijdt dan enkel met het wiel. Al is het alleen maar voor de turbo in de bochten.
Je vergeet punt 3: (3rd party) developers laten het links liggen.
Denk dat Iwata eens moet overwegen een telefoontje te plegen naar Microsoft. Als Microsoft echt van de Xbox divisie af wil dan zou dat de beste optie zijn om weer een console met 3rd party support te krijgen.
Misschien dat Nintendo beter hun games op de andere consoles uit kan brengen en hun eigen consoles stoppen. Het enige USP van de Wii (U) zijn de Nintendo-only games en de controller. Voor de rest heeft het niets.

Ik ben een fan van MarioKart, maar ik ga echt niet voor één game een console kopen, zelfde voor Ratchet & Clank. was ik ook niet bereid een PS2 of PS3 voor te kopen. Alle andere spellen van mijn gading zijn breed beschikbaar op de Xbox, welke ik daarom tot nu toe steeds in huis heb gehaald.
Dat zouden ze in dat geval sowieso moeten doen. Je moet als bedrijf toch wel gek zijn als je mega franchises als mario(kart) exclusief houd op een console met zo'n kleine install base. Zodoende lopen ze echt miljoenen verkopen mis en dus honderden miljoenen aan winst.

Hun huidige Wii-U games porten naar andere consoles zou ze per direct uit de rode cijfers halen.
Hun huidige Wii-U games porten naar andere consoles zou ze per direct uit de rode cijfers halen.
Een aantal zou ik direct gaan kopen als ze het zouden doen.
Anoniem: 398509
@himlims_7 mei 2014 12:19
Volgens mij is een redelijk groot probleem bij de Wii niet eens zozeer het aanbod of gebrek van aanbod van kwalitatieve games, maar dat een enorm groot deel van de mensen die een Wii hebben gekocht gewoonweg NIETS koopt.

Ik kan het verkeerd hebben, maar ik meen enige artikelen te hebben gelezen met statistieken waaruit bleek dat iets van de helft van de Wii eigenaars de Wii gekocht hebben met Wii Sports en nooit een andere game erbij hebben gekocht. De Wii is voor hun simpelweg het speelgoed om mee te bowlen op de TV en niets anders.
Daar is niets mis mee voor de consumenten, maar dit is wel jammer voor Nintendo. Ze rekenen toch op winst door verkoop van games, en de 3rd party developers (die al vaker een slechte geschiedenis hebben met Nintendo) zijn vaak de pineut.
Om nog maar te zwijgen hoe dood eenvoudig je aan een mod chip kon komen en die zelf kinderlijk eenvoudig tussen de dvdrom speler en de huidige chip kan worden gemonteerd waarna iedere gekopieerde game speelbaar is.

Legaal gekochte spellen werken gewoon met de modchip, en zelfs updaten van de console is geen probleem.

Ik denk dat mensen wel degelijk veel games spelen op de wii... maar er is voor de meeste geen cent betaald. althans dat is wat ik in mijn omgeving heb gezien.

[Reactie gewijzigd door sygys op 7 mei 2014 12:57]

Het is idd niet heel spannend qua aanbod qua games op de oude wii, interactie kan wel leuk zijn qua sportgames/beweging. Maar als je daar op uitgekeken bent, wat dan? Misschien hetzelfde gevoel dus voor de U.

Bij mij verstoft hij ook, ik heb amper 10 spellen, waarbij ik op de gamecube het 5 voudige heb. Omdat ik de gamecube spellen op de wii makkelijk kan spelen en de hardware niet erg verhoogd is(is ook nooit de bedoeling geweest voor een redelijk familie-gerichte console).

[Reactie gewijzigd door ByteMe_ op 7 mei 2014 12:04]

Het probleem is dat er sinds december 2 noemenswaardige titels zijn uitgekomen. Mario 3d World en Donkey Kong.

Waarbij beiden niet de grenzen opzoeken van wat het apparaat kan, maar relatief simpele games zijn.

Ik denk dat Nintendo gaat knallen deze E3 en al z'n kruit bewaard heeft voor komende winter. Nu de Xbox One en Ps4 op voorraad komen is het een mooi moment om met games als de nieuwe Zelda & Bayonetta te komen. Nog een F-Zero en/of Star Fox er bij en je hebt met Mario Kart, Smash Bros en die titels een geweldig breed aanbod.
Ik kijk zelf ook erg uit naar Smash 4. Maar om daar nou een WiiU voor te kopen... Dan koop ik de 3DS versie wel.

Ik hoop dat de Wii U zelfde boost krijgt als de 3DS afgelopen jaar. Eerst een jaar bijna geen games en nu heb ik in bijna een jaar tijd al 11 games voor de 3DS gekocht.
Mee eens, er zijn nog te weinig grote Nintendo-titels uitgekomen en ik denk zeker dat ze gaan knallen deze E3.

Ik lees overigens niet goed een mening uit jouw zin over grenzen opzoeken, maar ik ben zelf van mening dat een goede game niet per se alle grenzen van de hardware hoeft op te zoeken.

Ik vind wel dat als er iemand is die moet laten zien wat er allemaal mogelijk mee is, dat Nintendo dat zelf moet zijn, of in ieder geval een keer een flink goede indruk geven. Er zijn misschien 3rd party bedrijven die een betere 'Out of the Box'-mindset hebben en er nog betere mogelijkheden in weten te vinden (al is 3rd party nu een beetje een issue natuurlijk).

En vergeet Metroid niet! :9
Ze moeten fatsoenlijke titels uitbrengen voor de Wi-U. Nieuwe Zelda oid.
Punt is wel dat het even duurt om een Zelda game te maken. Ga maar uit van een jaar 4-5. En de vorige Zelda was uit 2011. Dus 2015-16 kunnen we een nieuwe Zelda verwachten.
Nieuwe Zelda komt binnen nu en een jaar uit. ZIjn ze al een behoorlijke tijd mee bezig en wordt deze E3 getoond.
Ik vermoed eind 2015 op zijn vroegst ;) En ja ik weet dat er Zelda op e3 getoond zal worden.
Ik denk en hoop eind dit jaar, begin 2015. We gaan het zien. Nintendo heeft die game wel snel nodig... :)
Een dergelijk uitgebreide game maak je niet even idd. Maar ze bepalen zelf hoeveel mensen er aan een echte nieuwe goede game werken voor de Wii-U natuurlijk. En dat kan de verkopen wellicht ook zo maar echt omhoog stuwen van de console zelf.

O-)
Exact - in plaats van dit ding Wii-U te noemen hadden ze beter een andere naam aan dit ding kunnen geven, en een ander uiterlijk.
Het lijkt net een Wii, en ook al zijn er een aantal verbeteringen in,. de interface om oude Wii spellen te kunnen spelen is helemaal anders / een soort emulator - niet echt handig te noemen.
Echt bijzonder nieuwe spellen valt ook tegen.

Veel mensen denken "ik heb een Wii, waarom zou ik een Wii-U aanschaffen?"

Als ze het Wii-2 hadden gedoopt had het waarschijnlijk al een stuk beter gedaan.

[Reactie gewijzigd door bbr op 7 mei 2014 20:37]

Er is juist erg veel veranderd, naast de specificaties (die gen 7,5 zijn, hoewel gen8, de XB1 en PS4 nou ook weer niet zo "super" zijn). Enige wat ik als nadeel kan geven is dat Nintendo voor PPC is gegaan ipv X86, wat het porten lastiger maakt... De Gen8-ers en de PC zitten nu wel heel dicht bij elkaar.

Die grote logge controller is inderdaad een "innovatie" die misschien te vroeg kwam. Wie er mee gespeeld heeft is wel blij, en het heeft potentieel, maar het kwam er niet zo goed uit. Gelukkig is er ook nog een gewone controller (de Wii U Pro controller is eigenlijk een van de fijnste controllers die ik ken, enig nadeel is dat de analogs net zoals bij Sony symmetrisch zijn, maar ik denk anders dat ze pas echt problemen met MS hadden gehad).

Het feit dat wiimotes ook werken is juist wel handig!!!
Hoezo beweer je dat de PS4 voor 399 niet "zo super" is? Voor 399 euro is dat de beste dat je kan kopen zonder toegevoegde gimmicks zoals een kinect of tablet, ze hebben voor dat budget de beste hardware erin gestoken dat ze konden zonder verlies te lijden. Prijs/performance van de PS4 is gewoon niet gezien en nergens word het overtroffen, ook niet op pc's. De vorige gen consoles waren veel duurder, hadden hitte problemen en kwamen ze veel trager op gang. De PS4 zet nieuwe verkoopsrecords neer, ondertussen al 7 miljoen keer verkocht in 5 maanden tijd.

Eigenlijk is de PS4 de meest super console, je krijgt belachelijk veel voor terug voor 399 euro.
ze hebben voor dat budget de beste hardware erin gestoken dat ze konden zonder verlies te lijden.
Dat is natuurlijk niet waar, voor de zelfde prijs hadden ze er snellere hardware in kunnen stoppen, echter moeten ze ook rekening houden met het stroom verbruik

Voor 400 euro bouw je een PC in elkaar met betere specs als de PS4, dat hij hoogstwaarschijnlijk in games minder gaat presteren door de overhead en dergelijke is een ander verhaal
Nee voor 400 euro ga je geen betere pc kunnen bouwen dan de PS4. Die pc gaat het nog geen 2 jaar volhouden. Laat me een pc zien van 2005 dat Bioshock Infinite of GTA op 720p kan afspelen?

En nog eens nee, voor 400 hadden ze geen betere hardware erin kunnen stoppen zonder er verlies op te lijden.

[Reactie gewijzigd door segascope op 7 mei 2014 17:50]

Nee voor 400 euro ga je geen betere pc kunnen bouwen dan de PS4
Voor 400 euro kan je zeker een pc in elkaar zetten die op papier krachtiger is als de PS4, ik heb nergens geroepen dat hij het jaren gaat uithouden

Feit blijft als ik nu een pc voor 400 in elkaar zet, heeft hij betere specs als de PS4

Voor paar tientjes heb je al een processor die krachtiger is als wat in de consoles zit.. hou je genoeg geld over om een krachtigere GPU erin te zetten

Geloof je me niet? open een willekeurige webwinkel en bouw een pc in elkaar

edit:
Laat me een pc zien van 2005 dat Bioshock Infinite of GTA op 720p kan afspelen?
Nu ik er aan denk.. ik heb een pc van meer als 5 jaar oud staan die Bioshock Infinite makkelijk op 1440x900 kon draaien

[Reactie gewijzigd door Sinester op 8 mei 2014 09:52]

Eigenlijk is de PS4 de meest super console, je krijgt belachelijk veel voor terug voor 399 euro.
Inderdaad, belachelijk veel. Iedere keer als ik iemand hoor roepen dat de hardware van de Wii U niet voldoet of dat PS4 hardware 'beter' is, serveer ik deze persoon al onmiddellijk af. Zo ook jou reactie. Het is namelijk totale onzin.

Waarom is Nintendo wel in staat mooie games te maken voor de Wii U, en een aantal third party developers ook, maar anderen niet? Super Mario 3D World, binnenkort Mario Kart 8, Rayman Legends, ZombiU, Wonderful101, NFS: Most Wanted U, Lego City: Undercover. Dit zijn allemaal goede titels, ook van third party developers. Waarom is de rest van de developers niet in staat iets te maken? Nou roepen een hoop mensen slechte ondersteuning van Nintendo, maar dat is volgens mij niet het geval.

In mijn ogen is het als volgt: Sony en Microsoft zetten met Gen8 een spelconsole op de markt met zware specificaties. Specificaties die je niet nodig hebt. Op zich leuk, een 8-core in je PS4 of XBox, maar dat heb je helemaal niet nodig. Sterker nog, op de PC hebben we al jaren quad cores, en vele games op PC gebruiken deze power nog steeds niet. Jazeker, het wordt beter, maar ook in de BBG zie ik nog regelmatig voorbijkomen dat een dikke dual core ook wel kan. En raad eens wat Nintendo in zijn systeem heeft zitten? Precies, een triple core processor. Fit for purpose dus. Nintendo denkt tenminste na over de hardware en stopt niet het snelste van het snelste erin, maar een processor die ze nodig hebben voor het maken van games.

De developers, zijn, in mijn ogen, gewoon te lui om de boel voldoende te optimaliseren. De PS4 heeft voldoende kracht, dus het zal toch wel werken. Oh, de Wii U kan het niet aan. Naja dan doen we die toch niet, kost teveel tijd en moeite...

Ik vindt de hardware een ongelooflijk non-argument. Die ene pixel die er anders uit ziet vanwege anti-aliasing... Nee bedankt.
Prijs/performance van de PS4 is gewoon niet gezien en nergens word het overtroffen, ook niet op pc's.
Zie hier. Kan je nog veel meer mee dan alleen gamen, da's het voordeel.

[Reactie gewijzigd door KoploperMau op 7 mei 2014 20:59]

En jij denkt dat ze dat allemaal niet doen bij sony of MS ? Kijk maar eens naar de laatste games die op PS3 en xbox360 uitkwamen, stuk voor stuk prachtige games die ze uit een toestel van 2005 stampten. Bij Sony en MS is er op dit moment ten minste nog veel ruimte voor optimalisatie. Ik begrijp uw appreciatie voor nintendo, maar ik vind het een triestige verantwoording voor de minder goede hardware die wiiu biedt tov PS4.
Anoniem: 580327
@KoploperMau8 mei 2014 00:09
"De developers, zijn, in mijn ogen, gewoon te lui om de boel voldoende te optimaliseren. De PS4 heeft voldoende kracht, dus het zal toch wel werken. Oh, de Wii U kan het niet aan. Naja dan doen we die toch niet, kost teveel tijd en moeite..."

Dat heeft helemaal niets met lui te maken. Ik hoor dit soort argumenten vaker van Nintento adepten. Niemand beweert dat er voor de Wii U geen goede spellen te maken zijn. Het probleem is dat Nintendo games maakt exclusief voor hun eigen platform. Third party developers maken games voor multi platform systemen. Daar zit meteen een probleem. Je kan gewoon meer halen uit de hardware van de PS4 en de One en de Pc dan uit de Wii U. Het gevolg is dat de versies voor die laatste platformen gewoon superieur worden aan de WII U versie en dus gaan mensen massaal voor de PS4/One/PC versies. Dan is het dus niet meer rendabel om voor de Wii U te ontwikkelen. En die hardware is zelfs zo belangrijk dat veel games uberhaupt niet mogelijk zijn op Nintendo consoles. Ik noem er even twee van de vorige generatie en ook meteen twee van de grote blokbusters. Grand theft auto 5 en Skyrim. Je denkt toch niet serieus dat deze twee games mogelijk waren geweest op de Wii of wel?
Oh nee, op de Wii zeker niet. Dat de Wii niet krachtig was, zal ik niet ontkrachten. Het feit dat de Wii ook geen 720p had vond ik ook jammer, maar niet zo'n groot dilemma als een hoop mensen ervan maken.
Je kan gewoon meer halen uit de hardware van de PS4 en de One en de Pc dan uit de Wii U. Het gevolg is dat de versies voor die laatste platformen gewoon superieur worden aan de WII U versie en dus gaan mensen massaal voor de PS4/One/PC versies.
Superieur zou ik niet zeggen. Aan jou de vraag: Waarom lukt het bepaalde ontwikkelaars wel om een game te ontwikkelen (Rayman Legends bijvoorbeeld) waarbij alles gewoon goed gaat maar andere ontwikkelaars roepen dat het niet kan? Nou was Rayman Legends een vrij simpele game qua design (2D game), maar ook Call of Duty: Ghosts heeft de Wii U gehaald. Het kan dus wel. En waarom de een wel en de ander niet, dat vraag ik mij af.
Anoniem: 580327
@KoploperMau8 mei 2014 02:24
Andere developers roepen helemaal niet dat het niet kan. Assassins Creed 4 was misschien wel de beste versie op de Wii U als je kijkt naar de Xbox360/PS3 en de Wii U. Op de One en de Ps4 is hij echter weer beter. Het punt is dat developers nu nog games maken voor alle platformen dus ook voor de last gen. Die last gen games maken ze nu nog vanwege de grote installbase van 160 miljoen consoles en de nog geringe installbase van de currentgen. Het punt is dat de mensen die nu nog geen PS4 of One hebben games kopen voor de 360 of de PS3. De mensen die een PS4 of een One hebben kopen hem daarvoor. De Wii U hangt daar dus precies tussen in. De Wii U is marginaal beter dan de PS3 en de 360 en zwaar minder dan de One en de PS4. De Wii U heeft een geringe installbase en dus is het onrendabel om daar voor te porten. En dat blijkt ook uit de verkoopcijfers op de Wii U. Die zijn erbarmelijk slecht.

En over twee jaar worden er geen 360 en Ps3 versies gemaakt en dan gaat alles over naar de PS4/One en de pc. En dan krijg je exact dezelfde situatie als bij de Wii. Geen third party support omdat mensen toch massaal voor de superieure versies gaan.
Anoniem: 398509
@segascope7 mei 2014 13:44
... ze hebben voor dat budget de beste hardware erin gestoken dat ze konden zonder verlies te lijden...
Volgens mij wordt het momenteel met verlies gekocht. Dit is meestal gebruikelijk (behalve bij Nintendo), ze maken het geld terug met de verkochte games. Daarbij komt ook nog eens kijken dat de PS4 eigenlijk $100 had moeten zijn, maar ze de prijs op het laatste moment omlaag hadden gegooid (om nog eens even de dolk te draaien in Microsoft's zijde).
Volgens mij zit je verkeerd, Sony maakt winst op hun console divisie en Nintendo maakt verlies. Ik neem aan dat je 500 dolar bedoelde? Daar zit je ook verkeerd, dat de PS4 500 dollar zou kosten maar op het allerlaatste moment beslist werd om de Camera eruit werd gehaald als een reactie is een belachelijke stelling. Denk je nu echt dat Sony in enkele uurtjes na de bekendmaking van de Xbox prijs zo iets significants heeft kunnen beslissen? Toen de persconferentie van MS aan de gang was, was Sony bezig met het oefenen van hun.
Anoniem: 398509
@segascope7 mei 2014 14:19
Let op: Ik heb het niet over de hele divisie, ik heb het puur over de hardware. De console divisie van Sony maakt misschien wel winst, maar de PS4 hardware wordt voor minder verkocht dan het kost om te maken, ze halen de winst uit de games. http://www.polygon.com/20...-4-hardware-loss-sony-tgs

Nintendo verkoopt de WiiU nu ook goedkoper dan de fabricage kost, maar gewoonlijk doen ze dat niet, zie http://www.gamesindustry....l-selling-wii-u-at-a-loss

En dat ze de prijs van de PS4 op het laatste moment met $100 omlaag was gehaald was een gerucht dat door meerdere bronnen was gemeld, zie http://au.ign.com/article...o-beat-microsoft-on-price
Uiteraard hebben ze dat niet tijdens de presentatie van Microsoft besloten, dat is belachelijk.
Bovendien is de combinatie met de games die je krijgt bij PS+ moeilijk te kloppen voor de concurrentie.
Anoniem: 325202
@segascope7 mei 2014 13:43
Als je een desktop op marktplaats koopt van 250 euro en je koopt er een 750ti bij heb je ook ps4 performance.
Non argument, een tweedehands PS4 is ook goedkoper dan die 400 euro.
Anoniem: 325202
@segascope7 mei 2014 14:38
Je betaalt alleen 2x zoveel per spel dat dan weer wel, en er is minder keuze...
Ja goedkopere spellen voor de PC. Die je vervolgens niet weer verkopen kan vanwege Steam...
Dark Souls 2 kost 50 euro op Steam, 60 euro in de Bartsmit voor PS3, fysiek, in je hand, die je nog verder kan verkopen. Hoezo 2x?
Slechte vergelijking, steam is erg duur buiten hun steam deals. De PC versie valt perfect legaal te kopen op simplycdkeys voor €25. Is dus zeker het dubbele.

Natuurlijk, je kan hem wel niet doorverkopen.
PC games zijn alleen 10 keer zo goedkoop en PC's kunnen veel meer als consoles. Uiteindelijk ben je met een PS4 veel en veel meer kwijt dan bij een PC.
Er is juist erg veel veranderd, naast de specificaties (die gen 7,5 zijn,
Nou, maak daar maar 7,1 van, want de Wii-U is op sommige punten maar marginaal beter dan de PS3/xbox360 en op andere punten zelfs iets slechter...

En sorry hoor, maar die controller noem ik verre van "innovatief", net zo min dat de wiimotes innovatief waren (enige 'innovatieve' was dat ze standaard meegeleverd werden, want dat was de reden waarom in het verleden zulke controllers niet aansloegen)..
Die logge controller is in mijn ogen wel de meest ergonomische controller ooit gemaakt. Houdt maar eens een boek op een normale manier vast de duimen staan dan omhoog de MS controller doet dit half goed door 1 stick juist te plaatsen. sony snapt er al jaren niks van en houdt stug vast aan de sticks plaatsen op on ergonomische wijze. Nintendo doet dit als enige al vanaf de Nintendo 64 goed. er was welliswaar 1 stick maar door de 3 handvaten kon je de controller op alle mogelijk wijzes vast houden.

de wii heeft de wii mote waarbij ook de hand met duim in natuurlijke houding staat. samen met de nunchuck zelfde verhaal. nu de wii u met de tablet achtige controller staan beide sticks boven aan waardoor deze ontzettend natuurlijk in de hand ligt.

Nintendo is eigenlijk de enige die snapt hoe een controller in elkaar hoort te zitten.

Ik denk niet dat het probleem, de naam is van de console. In 2008 bracht sony hun ps3 uit die toen full hd beeld weergaf. Nintendo kwam datzelfde jaar met de wii waarbij de graphics in vergelijking om te huilen waren. Nintendo heeft sindsdien een beetje achter MS en Sony aan gehobbeld en komen nu de echte next gen uit komen met een console die eindelijk hd afspeelt. Dat is in mijn ogen een jaartje of 6 te laat. De meeste zijn overgestapt op een console met mooie graphics. en blijven daar nu bij. De line up van de wiiu was verder tot op heden vrij zwak. de prijs voor zijn kunnen vrij hoog en de lack aan ondersteuning door developers schrikt iedereen af.

Als er vervolgens ook nog eens geen goede mariokart is en geen Zelda dan is de markt die je aanspreekt erg klein. Iedereen weet dat deze spellen eraan komen, maar ook ik wacht met het kopen van de console tot er een paar echte Nintendo games uit komen.

Mario, mariokart en Zelda zijn daar de voorbeelden van, waarbij Zelda echt mijn favoriet is. Zodra deze uitkomt dan koop ik gelijk een WiiU. dit heb ik destijds ook gedaan met de Wii toen Zelda uit kwam

[Reactie gewijzigd door sygys op 7 mei 2014 12:22]

Helemaal mee eens, de Nintendo controllers zijn erg goed. MS heeft ook een goede controller (asymmetrische sticks), maar die kan inderdaad niet "uit elkaar". Vandaar ook mijn kritiekpunt op de pro-controller, en waarom ik dus ook zelf niet zo snel een PS4 zal kopen, sowieso: ik heb kolenschoppen voor handen.

De gamepad pro houd inderdaad erg lekker vast, en is groot genoeg dat de symmetrie eigenlijk niet uitmaakt. Het speelt wel erg lekker, en heeft een beetje dat "DS" gevoel, met een "tool-scherm". Ik zou graag een Diablo-stijl game daarop zien met paper-doll & inventory daarop. Windwaker speelde heerlijk weg zo. Ondanks dat ik WIndwaker al erg goed ken.

Ik heb een WiiU, en dat was voornamelijk voor Pikmin, Mario 3D land, Mario Bros (wat erg leuk is met wat mensen samen), en windwaker replays, en stiekem ook om ouwe Wii games op te spelen zodat ik HDMI kan gebruiken... Opzich viel het wel te verantwoorden, hoewel ik een "echte" Zelda, een "echte" Mario (3D land was leuk, maar het was een "land" titel), en vooral: een METROID nog gigantisch mis. Het online & menu systeem is geweldig gedaan, Nintendo heeft een hoop geleerd. Ze zitten tegen het niveau Microsoft aan nu, en zijn Sony voorbij.

Mario Kart (wat elke trailer me weer meer laat kwijlen, ook qua graphics) en Smash lijken me nog leuke system sellers, maar inderdaad: meer games zou leuk zijn. Ook een paar RPG's zouden nooit weg zijn, of een Fire Emblem. De reden dat ik nog geen XB1 (of zelfde geld: PS4 heb hoewel die me het minst aanspreekt qua ergonomie en ik vertrouw Sony niet zo) heb is helaas dat er nog niks qua games is wat me aanspreekt...
Weet je, je hebt helemaal gelijk. Het liefst zou ik morgen een WiiU halen. het is een geweldig ding en hoe dan ook ik ben een echte Nintendo fan in hart en nieren. Ik ben een week geleden begonnen aan windwaker maar dan als gamecube game op de wii. en dit spel ondanks de totaal andere stijl is zeker weer een geweldige game waar ik me nog uren mee zal vermaken! Dit zal er denk ik op de WiiU nog veel mooier uit zien.

Maar zoals ik al zei ga ik de WiiU pas kopen in 2015 als de nieuwe Zelda er is. Althans dat zijn de geruchten.

Ik koop iedere keer weer een nieuwe playstation bij een nieuwe uncharted en een nieuwe Nintendo bij een nieuwe Zelda. Ben van beide games een erg grote fan. als na de nieuwe Zelda de wiiU weer weg staat te stoffen dan is dat pech hebben... maar iedere Zelda moet ik gewoon uitgespeeld hebben.

Die games zijn gewoon zo ontzettend uitgebreid en groot dat je er uren plezier aan hebt. syward sword heb ik 50 uur gespeeld. welke single player game in dit genre haalt 50 uur? je mag tegenwoordig al blij zijn als je de 6 uur haalt voor de single player!

Maar ook games als donkeykong (in mijn ogen echter jammer dat ze van de oude verhaal lijn afgestapt zijn) heb ik uren gespeeld om alle DK munten te halen en weet ik het allemaal. Mario 64 met de 120 sterren waarna yoshi je 99 levens gaf op het dak van het kasteel. Sjonge jonge als ik daar aan terug denk dan wou ik dat ik weer als kind in die tijd was...

En ik denk dat ik dit als oude rot gewoon blijf spelen om die oude tijden weer te herleven. Iedere keer is het gewoon weer geweldig om zulke spellen te spelen. Hopen dat Nintendo zich weer kan herpakken!

[Reactie gewijzigd door sygys op 7 mei 2014 12:45]

Weet je, je hebt helemaal gelijk. Het liefst zou ik morgen een WiiU halen. het is een geweldig ding en hoe dan ook ik ben een echte Nintendo fan in hart en nieren.
Ik ben ook ben ook een grote zelda en Mario(kart) fan, maar dit is misschien wel het probleem.... De Wii U gaat de door hun gestelde doelgroep voorbij. De jeugd wil geen kiddy spelletjes spelen, maar spellen als GTA, Call of Duty. Tevens heeft dezelfde jeugd tegenwoordig allemaal een tablet of een smartphone ter beschikking en met daarop gratis/goedkopere games.

Grappig trouwens dat het jeugdjournaal er ook een onderwerp aan besteedt met onze eigen : Paul Hulsebosch in de hoofdrol.
Wat me opvalt dat er toch wel wat foutjes worden gemaakt en dat ze wel vrij hard zeggen dat de Wii U een "grote flop "is en "totaal mislukt" :P . Nog erger dat ze de controller de schuld geven dat GTA niet op de Wii U draait. Evenals andere games.

Vraag me trouwens af of deze negatieve publiciteit enige positieve effecten heeft, of alleen maar negatievere?

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 8 mei 2014 01:17]

En daar geef je mij een idee, de nieuwe DK Tropical Freeze game lijkt me leuk voor de komende vakantie op de WiiU!

Overigens: Miiverse vind ik een erg unieke toevoeging, hoe het in Windwaker (1080p, 60fps was erg erg erg mooi, ongelooflijk hoe die game schaalt) uitgewerkt is vind ik ook leuk, "flessenpost". Af en toe drijft er een voorbij, en daar kun je op reagereren, en als je vrienden er op hebt, krijg je veel meer. Dat het nu met 3DS integreert is nog beter, een uniform account systeem. Zelfs de stores zijn hetzelfde.
sony snapt er al jaren niks van en houdt stug vast aan de sticks plaatsen op on ergonomische wijze.
Wat een dikke onzin zeg, ook de controllers van Sony hebben zware ergonomische onderzoeken gehad, en er zijn een hoop gamers die juist de dualshocks fijner vinden dan die controlllers van microsoft.
Dat JIJ de controller van Sony bagger vindt is een hele andere zaak..
En toch, zodra Mario Kart uit is eind deze maand, ga ik zeker de bundel halen.

Ik verwacht niet dat ik veel andere games koop voor m'n WiiU, maar alleen al Mario Kart is het meer dan waard. Het is dan meer een soort arcadekast dan een console, maar dat is dan maar zo :P
Anoniem: 181786
@Dingen7 mei 2014 11:47
Je krijgt er dan in ieder geval een gratis game naar keuze bij als download. :D

Een ieder die komende maand Mario Kart 8 registreert kan kiezen uit:
Nintendoland
Super Mario Bros. U
Game & Wario
Pikmin 3
Zelda the Wind Waker
Sonic Lost World
Sonic en Mario op de Olympische winterspelen
Wii Party U
Wonderfull 101
Monsterhunter 3

Dat kwam laatst aan bod in de Nintendo Direct die Mario Kart 8 behandelde.
Jammer is dat Tweakers.net totaal geen aandacht schenkt aan dat soort leuke nieuwtjes maar eigenlijk enkel belang denkt te hebben bij negatief Nintendo nieuws.
Desondanks verwacht Nintendo het lopende boekjaar weer zwarte cijfers te kunnen schrijven en uit te komen op een winst van circa 280 miljoen euro.

Ik vermoed dan dat Nintendo iets weet wat wij niet weten?
Dat de Wii U ging floppen wist ik al toen de 3rd party support compleet wegliep. Geen games, geen verkopen. Ben bang dat Nintendo een langzame dood aan het sterven is en nu alleen in leven gehouden wordt door de handheldmarkt.

En in die markt gaan ze hevige concurrentie ondervinden van tablets en smartphones.

[Reactie gewijzigd door SS_Trunks op 7 mei 2014 11:30]

Ik heb wel eens gelezen dat Nintendo een enorm eigen vermogen heeft om op in te teren, dus ze zullen het voorlopig nog wel volhouden. http://www.gamesradar.com...-much-money-its-got-bank/ Al moet ik toegeven dat de bron niet heel sterk is.
Dat zeiden ze ook over Blackberry.
We zullen het zien. Veel oude spelers hebben het moeilijk. Nokia, Microsoft (beetje met win8 verkopen), Nintendo.
Niet vreemd want er verandert momenteel veel in een rap tempo.
Nintendo zou zich beter volop storten op die onaangeboorde markt van tablets en smartphones! Ze hebben makkelijk een dozijn klassiekers waarvoor menig liefhebber/fan enkele euro's zou betalen om dat te kunnen spelen op z'n i-device of android. Ik ben groot geworden met Nintendo (8-bit, 16 bit, 64-bit) en zou met plezier mario (kart) spelen op mijn Nexus tablet.
Die drang naar nostalgie is evenwel niet groot genoeg om effe een Wii-U gaan te halen, daar heb ik geen tijd voor of zin in.

Het heeft geen zin meer om een titel gegijzeld te houden op één platform dat dan nog slecht verkoopt ook. Mensen laten kennis maken met enkele klassiekers op hun tablet of smartphone kan mogelijk zelfs interesse aanwakkeren om toch over te gaan tot aankoop van een console en de recentste games uit de reeks bijvoorbeeld.
Ik vermoed dan dat Nintendo iets weet wat wij niet weten?
In het lopende boekjaar komen Mario Kart 8 uit (binnenkort), Super Smash Bros.(later dit jaar) en Zelda (2015).

Titels die misschien al bij launch aanwezig hadden moeten zijn, maar die wel de nodige consoles gaan verkopen.
Ben bang dat Nintendo een langzame dood aan het sterven
Maar dan wel heel langzaaaaam. Nintendo heeft genoeg miljarden op de bank om zich een geflopte console te kunnen veroorloven. De volgende console zal alleen snel op de markt moeten komen en de PS4 en XboxOne op alle fronten verslaan. Heel jammer voor de WiiU het idee was leuk, de uitvoering minder. Heb er zelf 1 en je kunt op alle fronten zien dat Nintendo geen idee heeft. Het menu alleen al ziet er bizar kinderachtig uit. Het is niet zo triest als Microsoft Bob, maar het is wel een goede 2e.
Desondanks verwacht Nintendo het lopende boekjaar weer zwarte cijfers te kunnen schrijven en uit te komen op een winst van circa 280 miljoen euro.

Ik vermoed dan dat Nintendo iets weet wat wij niet weten?
Inderdaad, als Nintendo 550 miljoen meer wil doen tov het afgelopen boekjaar ...
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee