Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties

Nintendo voegt de ondersteuning voor twee Gamepads op korte termijn niet toe aan de Wii U, ook al is dat mogelijk. Dat heeft Shigeru Miyamoto, ontwerper bij Nintendo, bekendgemaakt. Het Japanse bedrijf zou zich voorlopig nog willen richten op het verkopen van meer Wii U-consoles.

Nintendo logo met MarioDaarnaast is het volgens Miyamoto niet realistisch om momenteel te verwachten dat mensen een tweede Gamepad aanschaffen. "Gameplay die bedoeld is voor twee Gamepads staat momenteel niet in onze planning'', aldus Miyamoto tegenover IGN. Hij laat weten dat het technisch mogelijk is om ondersteuning voor twee Gamepads toe te voegen via een systeemupdate. Nintendo beloofde in 2012 nog dat in 2013 dual-Gamepad-functionaliteit en bijbehorende games zouden verschijnen.

Miyamoto noemt het gebruik van twee Gamepads een heel interessante functie: ''Vanuit het oogpunt van gameplay is het interessant omdat er veel mogelijk is met twee Gamepads. Het nadeel is alleen dat het resources en ontwikkeltijd opsnoept.'' De beperkte ontwikkelcapaciteiten maken volgens hem een keuze noodzakelijk tussen het creëren van reguliere games die maar één Gamepad gebruiken, of games die gebaseerd zijn op het gebruik van twee Gamepads.

De verkopen van de Wii U vallen al sinds het uitbrengen ervan tegen; in totaal had Nintendo er begin mei zo'n 6,2 miljoen stuks weten te verkopen. Nintendo werkt er volgens Miyamoto hard aan om de verkopen te stimuleren, onder andere via nieuwe titels zoals de onlangs aangekondigde nieuwe Zelda-game. De komst van grote titels als Mario Kart 8 lijkt de verkoop wel een duw in de rug gegeven te hebben, maar de Xbox One van Microsoft en de PS4 van Sony verkopen nog steeds aanzienlijk meer.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

ik heb zelf een WiiU en ik ben er erg blij mee, maar de toegevoegde waarde van het scherm is bij veel games niet groot. Meestal is het een of twee gimmicky aspecten/extra's, maar over het algemeen voegt zelfs een scherm al niets toe.

De optie voor twee gamepads voegt volgens mij dan ook erg weinig toe en het is denk ik verstandig van Nintendo om hier niet te veel tijd aan te besteden.
Ja precies, gewoon lekker aan de nieuwe zelda en starfox werken. Daar zit iedereen WEL op te wachten =)
Er zijn tot nu toe niet zoveel games uitgebracht die het scherm echt gebruikten, behalve dan als tweede scherm of om bijvoorbeeld de kaart te zien.
Op dit moment is het enige grote pluspunt het feit dat je een super-deluxe handheld hebt, die feature is wel erg fijn.
Klopt eigenlijk wel wat je zegt, bij Mario Kart hebben ze de map erop gezet maar tijdens het racen en vooral online is kijken naar iets anders dan het scherm funest.

Wel is het scherm overzichtelijk zonder deze shit op je main screen, vooral bij FPS(Zombie U) of RPG(Zelda) games erg handig items zijn direct beschikbaar zonder start, inventory etc.

[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op 19 juni 2014 19:18]

Ik wil eigenlijk wel zo'n ding, maar met games van >60 per stuk, hoeft het van mij niet zo.
Spellen voor ps4 of xbox one zijn net zo duur.. Probleem is dat nintendo een hele andere markt bedient, maar wel veel geld voor hun games vragen, terwijl de kwaliteit om het even is.
Als ik zo andere berichten lees, moet het volgens nintendo alles zo goedkoop mogelijk gedaan worden, en ze er geen geld in willen steken maar willen verdienen.. Maar ik denk dat je om deze redenen gewoon hun eigen console naar beneden haalt..

Willen ze het nog intressant maken...

Maak eens gewoon hele andere goede game titels (en niet continu van het zelfde)
En release eens wat nieuwere functies voor deze console.. En zorg ervoor dat de console intressant blijft.. Als ze denken dat het aan de kant van de klant ligt, weten ze duidelijk niet wat ze aan het doen zijn..
je roept maar wat.

als je denkt dat de kwaliteit om het even is dan heb je nog nooit zo'n game gespeeld. twee opeenvolgende games binnen een IP lijken in de verste verte niet op elkaar. Galaxy is compleet anders dan Sunshine, en ook weer compleet anders dan 3D World. Skyward Sword is niet te vergelijken met Twilight Princess en bijna een compleet andere genre dan Wind Waker. En al die games scoren >96% op aggregated scoring sites. kwaliteit is niet om het even, en de varieteit is enorm.

nintendo is zeer actief met het proberen van nieuwe ideeen. sony en microsoft houden zichzelf in stand dankzij de lucratieve andere divisies binnen hun bedrijven. ze hebben alle ruimte om dingen te proberen. maar wat doen ze? ze zetten al hun resources in op het zo goedkoop mogelijk produceren van een high-range general purpose PC met controller. en dat doen ze al 2~3 generaties lang. hun eigen first party games zijn... niet echt memorable en inconsistent in kwaliteit.

op de gamecube na heeft nintendo altijd een console op de markt gebracht dat compleet anders is dan z'n voorganger en de concurrent (de gamecube leek gewoon teveel op die andere 2 in mijn ogen). het is een bedrijf dat niet kan leunen op andere inkomsten, maar het is wel het bedrijf dat de grootste risico's durft te nemen. het is de enige van de 3 dat een videogame bedrijf is. de andere 2 zijn videogame afdelingen van een bedrijf. eigenlijk is het hetzelfde als calve pindakaas vergelijken met de AH en C1000 huismerk pindakaas.

Maar aan de andere kant moeten we ook niet gaan twisten om smaak. Sommige mensen vinden river cola net zo lekker als coca cola. Dat mag en juich ik alleen maar toe.
Bij Sony is een van de weinige divisies die winst maken de gamedivisie. Microsoft heeft uiteraard meer divisies die winst maken maar het is zeker niet meer zo dat de gamesdivisie geholpen moet worden door andere takken binnen het bedrijf.

Daarnaast is het kwaliteitsverhaal een subjectief verhaal. Voor jou zijn alle Mario's anders. Voor die hard call of dutyspelers zijn ook alle call of duty's anders. Ik zie weinig verschil tussen diverse mario's maar ja ik ben dan ook geen platform liefhebber en jij kennelijk geen shooter liefhebber anders zou je ook niet alle shooters op een hoop gooien.

Overigens leken alle consoles van Nintendo gewoon op die van de concurrenten totaan de Wii. De Wii is juiste de vreemde eend in de bijt , niet de Gamecube.
Ik zou je het nog even leuker maken..

Als jij zegt dat ik nooit zo`n game hebt gespeelt, hoe moet jij dat weten? Je kan wel suggesties doen om dit uit mijn verhaal te halen, maar hoe kan jij weten dat ik nooit een nintendo console heb gehad..

Ik heb trouwens in de tijd voor de nintendo wii een nintendo gameboy advanced sp gehad... En ik dacht dat het een leuke handheld was.. Maar de games waren zowat allemaal het zelfde.. Hiermee bedoel ik..

Het zoveelste tennis spel.. Dus als voorbeeld een wimbeldon tennis spellen, en een roland garros tennis spel.. De betere games waren na 3 jaar nog steeds sky high kwa prijs..

En dan komen ze met allelei een dag vlieg games die je even speelt en naar 1 week in de hoek word gesmeten.. En dan is de plezier eraf..

Ik heb toen die handheld verkocht omdat:

1. Steeds van het zelfde uitkwam (niks verassends of vernieuwends)
2. De betere games gewoon naar een bepaalde tijd niks in waarde dalen..
3. En dan het game aanbod.. Als daar maar 15 - 20 % echt de moeite is en intressant is en de rest gewoon snel van de band afgemaakte games zijn is het snel afgelopen voor mij voor die handheld / console..

En daarna een nintendo wii gehad... Na een tijdje was de lol daar snel vanaf. Heb ook mario galaxy gehad, en dat vond ik wel de beste titel van die tijd..
De rest had je van de spellen zoals carnaval games die letterlijk je keel uitkwamen..

Nou heb ik een nintendo 3DS.. Naar mijn mening momenteel wel het beste systeem van nintendo..
De mate van verfijning, gameplay en game-mechanics van de wat grotere Nintendo-titels vind je niet bij andere companies. Die is uniek. Maar je moet dit, zonder vooringenomenheid, echt gespeeld hebben en er open voor staan om dit ook daadwerkelijk te ervaren. Maar laten we het erop houden dat het wel afwijkt van andere companies. Nintendo vraagt niet meer geld, maar ze verlagen hun prijzen niet. Net als Apple vertrouwen ze op hun product en de tijdloosheid van vele van hun titels.

Tijdloos, ook zo'n kenmerk, Mario1, nog steeds prima speelbaar. Super Metroid, nog steeds geweldig. Zelda64, nog steeds enerverend om te spelen. Terwijl menig andere titel van overige companies uit die tijdsperiode niet echt speelbaar meer is in huidige tijden. Probeer maar eens Tekken3, Tombraider1, MGS1 op psx erop te gooien en dan een goede tijd te krijgen.

Titels waar ze overigens wel veel in investeren, het gehele idee achter een generatie is kostbaar, ze investeren veel in R&D. Hoewel de Nintendo-stijl imo beeldschoon is en door de jaren heen steeds verder verfijnt, klopt het dat de kosten voor het maken van de graphics bij Nintendo minder zijn, het is ze te doen om het idee te verkopen en een idee is in principe onbetaalbaar, dat zit geen prijskaartje aan en die toegevoegde waarde, daar verdienen ze hun geld mee. Dat is hun strategie, prima toch?
"De mate van verfijning, gameplay en game-mechanics van de wat grotere Nintendo-titels vind je niet bij andere companies. Die is uniek. Maar je moet dit, zonder vooringenomenheid, echt gespeeld hebben en er open voor staan om dit ook daadwerkelijk te ervaren. Maar laten we het erop houden dat het wel afwijkt van andere companies. Nintendo vraagt niet meer geld, maar ze verlagen hun prijzen niet. Net als Apple vertrouwen ze op hun product en de tijdloosheid van vele van hun titels."

Onzin verhaal. Ik heb Mario Galaxy op de Wii. Het is een leuke game maar niet mijn ding en echt niet zo bijzonderder dan andere games. Wat Nintendo fans maar niet willen befrijpen is dat iedereen een andere smaak heeft. Ik geniet weer van games als Fallout en de Elder scrolls. Een ander weer van Battlefield. Het is maar net wat je leuk vindt.
Dat is weer wat anders, maar als je Mario Galaxy gespeeld hebt, wil ik je vragen, noem mij dan 1 andere titel in de soort genre dat dezelfde verfijning heeft en dezelfde variatie. Ik ben benieuwd naar je antwoord.
Maar voor 3 titels ga ik geen nintendo console kopen.. Heb je 3 goede titels, en de rest is shit wat er uit komt..

Daarnaast met die 2 controller support.. Ik had er er juist wel erin gebouwd als dit goed zou werken.. Dan trek je de nintendo wii u toch weer net iets meer uit het slijk. En zullen kopers zien dat de console waarschijnlijk toch weer intressanter is geworden..

Ik zou pas die console kopen als er veel meer intressante nieuwe titels komen.. Kijk in de tijd van de SNES hoeveel van die goede games waren uitgekomen die momenteel gewoon al weer vergeten zijn.. Breng daar maar eens een nieuwere versie van uit..

Nadeel is dat nintendo gewoon de innovatie te veel op de rem laat staan..
Er valt zoveel moois uit die wii U te halen, alleen doen ze dat niet omdat ze eerst willen dat klanten hun geld betalen en later wel zien over hoe en wat.. En als ze er dan geen brood meer inzien direct de console dumpen en met iets nieuws komen.. Leuk voor je klanten kring..

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 21 juni 2014 00:14]

Voor drie titels haal ik ook geen console, maar gelukkig zijn het er altijd veel meer hoor die het verdienen gespeeld te worden.

Mij boeit de kwantiteit mij sowieso niet zoveel. Op de PS en XBOX haalde ik alleen maar de AAA titels en bij Nintendo is dat niet anders. Het aantal titels dat ik hierdoor speel in een generatie is in enkele handjes te tellen. Heb er sowieso niet meer het geduld voor om middelmatige software te spelen. Maar het mooie dus van die manier van spelen is dat het mij opvalt dat Nintendo over het algemeen ongeveer hetzelfde aantal of meer van die titels heeft per generatie en vaak zelfs de beste.

SNES: Super Metroid
N64: Zelda64
GC: RE4
Wii: helaas
Wii u: ?
Dat valt reuze mee, nieuwe releases zijn kort 60euro en vergeet niet op Amazon te kijken voor b.v. Zombie U.

http://www.amazon.com/s/r...403197808&rnid=3075112011
De nieuwe Mario Kart, de absolute toptitel van dit moment voor de Wii U ligt anders gewoon voor 50 euro in vele winkels. Wellicht dat je et op internet nog wat goedkoper kan halen.
Bovendien krijg je er dit moment een gratis game bij als je mario kart 8 registreert.
Call of Duty is ook een melkkoe. Mario Kart komt eens in de 5~7 jaar uit op een console. Call of Duty 2x per jaar.
Volgens mij gaat Nintendo het niet heel lang meer maken als ik het zo lees.

Ik ken tientallen mensen met PS3/4 en Xbox 360 (die naar One over willen), maar niemand met een Wii U. Alleen twee mensen met een oude Wii en die staat al maanden te verstoffen. (3)DS ken ik helemaal niemand die hem heeft. Dit zou aan mijn kennissenkring kunnen liggen, maar opvallen is het wel.
Ik wil alleen maar Nintendo consoles, al dat grafische gedoe op die andere consoles zijn niet mijn ding. Bovendien kan ik op de PS4 en de XBOX one niet genoeg spellen kopen die ik ook met mijn kinderen kan spelen. Terwijl ik met mijn kinderen gewoon een willekeurig nintendo spel kan pakken en het is 9 van de 10 keer geschikt voor alle leeftijden.

Ik heb ook COD, Batman en andere "volwassen" spellen maar die worden bijna niet gebruikt. Nintendo heeft als motto leuke spellen maken, dat slaat bij een groot deel van de gamers bevolking erg aan.
Ik ben het met je eens de Wii u is gewoon leuk, maar dit artikel gaat niet op voor de mensen die er al een hebben, het gaat om nieuwe users, meer omzet.

Waarom kan er geen tweede gamepad worden bijgezet zonder hiervoor extra games te ontwikkelen, meer features ipv Nintendo lands games ( die naar mijn idee niet schokkend zijn of op lange termijn speelbaar)

Sinds de laatste update van de Wii u en de quickstart feature ben ik erg tevreden met de Wii u plus het aanbod games rond de 20 euro dat steeds hoger wordt.
Nintendo heeft aangegeven dat een extra gamepad rond de 125 euro zou zijn.
Dat is een forse aanslag op de prijs van de Wii U en dat hebben ze er op dit moment niet voor over. Ik zou graag zien dat ze het ondersteunen, want ik vind het een prettige manier van gamen, maar ik zou er geen 125 euro voor neerleggen.
Een ander belangrijk argument is dat de games van Nintendo zelf 9 van de 10 keer extreem goede games zijn met een geweldige gameplay. Er zijn tientallen Super Mario en Mario Kart clones, maar niets verslaat het origineel. Daarnaast heb ik gewoon een zwak voor die Italiaanse loodgieter en zijn vriendjes. :)
Bij mij is het meer dat ik het grafische wel fijn vindt, maar dat het niet het zwaarst wegends is, zeker niet bij Nintendo software. Overigens hebben de AAA-titels imo geweldige graphics, alleen niet op het gebied van realisme. Een grafisch spel is zonder uitmuntende gameplay houdbaar totdat een mooiere zich aandiend. Veelal verliest een spel zonder die wow-factor na enkele jaren volledig diens charme.
Helemaal mee eens. Hier precies hetzelfde.

Daarnaast, ik ben eigenlijk met echt gamen gestopt toen de first person shooters e.d zo enorm het speelveld begonnen te domineren. Dat is gewoon een genre dat mij niet trekt.

De Nintendo spellen vind ik zelf gewoonweg enorm sterk kwalitatief gezien, of dit nu op de wii, de wii u of de 3ds is.
Volgens mij gaat Nintendo het niet heel lang meer maken als ik het zo lees.

Ik ken tientallen mensen met PS3/4 en Xbox 360 (die naar One over willen), maar niemand met een Wii U. Alleen twee mensen met een oude Wii en die staat al maanden te verstoffen. (3)DS ken ik helemaal niemand die hem heeft. Dit zou aan mijn kennissenkring kunnen liggen, maar opvallen is het wel.
Uiteraard ligt dat daaraan. Kwestie van een biased sample. Zo ken ik iemand die onlangs een Wii U heeft aangeschaft nadat ik de console aan 'm getoond had en een collega van me heeft plannen om de Wii U later dit jaar te halen voor Bayonetta 2. Verder ken ik genoeg mensen met een (3)DS.

Kortom, een kwestie van een niet-representatieve steekproef.

Verder is het te vroeg om te zeggen dat Nintendo het niet heel lang zou redden. De E3 heeft toch wel voor wat meer interesse gezorgd. Zo steeg de groei van de Wii U subreddit best sterk en kun je in die subreddit maar ook op een forum als NeoGAF genoeg posts vinden van mensen die naar aanleiding van de E3 een Wii U gekocht hebben.
Nintendo kan het in de ogen van veel mensen helaas tegenwoordig niet echt meer goed doen. De meesten hangen teveel naar een bepaald soort genre game en heeft geen oog meer voor wat anders. Dat is jammer als je het mij vraagt. De Wii U kan in mijn ogen prima naast de PS4/XBone, omdat ze gewoonweg een ander soort game laten zien. Jammer dat veel mensen dat hier niet in kunnen/willen zien.
Hier is het trieste aan heel dit verhaal:
De meesten hangen teveel naar een bepaald soort genre game en heeft geen oog meer voor wat anders.
Nintendo werd pas 'anders' toen ze slecht werden.

'Now you're playing with Power' was de slogan van Nintendo vroeger. Dit om aan te geven dat je topgames kon spelen op de Nintendo Entertainment System (NES, 8 bit). Later werd dit de Super NES (16-bit) met dezelfde slogan maar met als toevoeging: "Super Power!". De games die je er op kon spelen waren ports van de arcade hallen, zoals Street Fighter, maar ook Nintendo's eigen spellen. Die zagen er mooi uit en speelden leuk. Ze waren echt goed. Maar ze zaten gewoon in bestaande genres. Zelda was ook weer niet zo bijzonder. Mario 2 was zelfs een ingekocht spel waar Nintendo de Mario graphics overheen geplakt had. Zo anders waren ze, dat ze hun spel vrijwel af van een kleine studio konden overnemen en die game vervolgens in de reeks past.

Nintendo was het merk voor gamers. De PC was nog best ruk toen qua gamen en Nintendo had de vetste spellen. Maar door de jaren heen is er veel concurrentie gekomen waar Ninteno moeite mee had. Dus gingen ze de concurrentie uit de weg. Steeds nieuwe consoles waarop je dan steeds dezelfde spellen moet spelen. Mario Kart 8? Echt? En die nieuwe Zelda. Sorry maar voor mij is het voorbij. Als Zelda er net zo uit ziet en speelt als SkyRim kijk ik er wel weer eens naar maar Nintendo heeft wederom gekozen voor een über-kiddie look en totaal geen progressie van de reeks, niet in graphics maar ook niet in gameplay. Tenminste, dat filmpje dat we laatst te zien kregen overtuigde mij ervan dat dit weer een vrij standaard Zelda verhaal gaat worden. Sorry Nintendo, maar ik wil en verwacht veel meer van jullie. Aangezien jullie dat nu al jaren niet meer leveren haak ik af. Eigenlijk is het alleen maar bergafwaarts al sinds de SNES en dat te moeten toegeven als jarenlange fan is pijnlijk. Ik ben te oud voor Nintendo blijkbaar. Of Nintendo is te kiddie geworden...

Kijk naar de SNES games die je toen kon kopen en het wordt duidelijk dat het laatste helaas het geval is. Temidden van een hele generatie van 30 - 40 jarigen die zijn opgegroeid met games van Nintendo gaat dat bedrijf steeds infantielere games maken...
Mario 2 was zelfs een ingekocht spel waar Nintendo de Mario graphics overheen geplakt had.
De Japanse Mario 2 was gewoon een opgevoerde Mario 1 met moeilijkere levels. De westerse Mario 2 was een aangepaste Doki Doki Panic wat gewoon door Nintendo zelf is ontwikkeld.
Steeds nieuwe consoles waarop je dan steeds dezelfde spellen moet spelen.
Niets moet.
Zelda [...] totaal geen progressie van de reeks
Yup, ALBW is bijv. gewoon een regelrechte kloon van LttP, nietwaar? Bevat nul nieuwe ideeën. :X
Nintendo heeft zich altijd al gericht op "family games".
Met andere woorden voor het hele gezin. Dus ja je bent er gewoon uitgegroeid.
Ik zou eerder zeggen : Nintendo heeft altijd een basis gehad van family games.
Maar in vroeger tijden had Nintendo daarnaast ook nog vele andere genres.

Waardoor je vroeger mams en paps kon overhalen om een NES te kopen voor de family games en dan kon je met je spaargeld je eigen games kopen.

Nintendo heeft nooit echt blood & gore gehad, maar het had vroeger zeker wel meer dan family games. Alleen de markt is steeds meer richting blood & gore gegaan en daar wil Nintendo zich niet mee bemoeien dus dan krijg je automatisch dat extra genres af gaan vallen.
Sorry maar heb net Japan vs Griekenland gekeken, maar ja, wat ik me herinner van de SNES was er inderdaad een game met een helicopter die meer militarybased was, en natuurlijk Cannonfodder (was dat Nintendo) ja toch?
Ergo, ja er waren wel games die ook voor de rts speler waren maar altijd op de manier van "och wat leuk" nooit van dat is niet voor kinderen.
Dat is wat ik ermee wou zeggen.
Als jij games weet waarvan ik geen weet heb, "geen zin meer om te googlen" zie eerste zin, zie ik je reactie graag tegemoet.
2 van mijn kameraden hebben nogtans een Wii U gekocht na het zien van de E3. Hangt van je vriendengroep af :)
Moet ik dan hieruit afleiden dat de ontwikkelteams van de console tevens games ontwikkelen?
Hier een overzicht van alle core development teams binnen Nintendo. Toen ik het een tijd terug las dacht ik te begrijpen dat het system software update team ook aan game development doet (wii sports en nintendoland en dat soort games).

http://en.wikipedia.org/w..._Analysis_and_Development
Waarschijnlijk raakt het geld op en moet nitendo kiezen wat ze eerst brengen.
Dit zal wel gek klinken. Maar als je die functionaliteit toevoegd verkoop je misschien meer consoles.
misschien. maar ik ga geen tweede gamepad er bij halen. redenen: gamepad waarschijnlijk te duur. reden 2. waarvoor hebben we het nodig nu? geen enkele game support het nog een update moet worden gemaakt en games er voor die genoeg toevoegen dat ik bijvoorbeeld het zou moeten kopen. tegen die tijd zijn we al anderhalve jaar veder.
Reden 2 is nou precies waar Nintendo het over heeft. Die firmware update is echt niet waar het werk in zit hoor, ze kunnen het zo enablen dat is het probleem niet. Het punt is dat ze dat niet willen doen als er geen games zijn die ook goed gebruik maken van twee tablets. Die games maken kost echter wel veel resources en die willen ze daar momenteel nog niet aan besteden.
Die games maken kost echter wel veel resources en die willen ze daar momenteel nog niet aan besteden.
Waarmee ze imho feitelijk de doodsteek geven aan dit experiment.

In 2012 aangekondigd als uitkomend 2013 en dan een jaar later nog niet de resources voor willen spenderen, dan praat je dus over minimaal 2015 voordat Nintendo met games ervoor komt en dan moeten 3rd party devs het nog gaan oppakken voordat het echt door veel games ondersteunt wordt en het de verkoop kan bevorderen.

Dan zit je ruim over de helft van de levensduur van de hele console heen en dat noem ik dus een doodsteek.
Dit is heel erg kip of ei discussie natuurlijk. Er zijn mensen die de WiiU gekocht hebben, uitgaande dat in 2013 die functionaliteit toegevoegd zou worden. En er zijn ook mensen die de WiiU niet kopen, totdat er twee van die tablets op kunnen.
Heeft dat dan nut als er geen games voor zijn die het ondersteunen??
Ja, games gaan iets pas ondersteunen als het er is. Developers gaan geen content maken die enkel werken op iets wat niet bestaat. Zolang er geen ondersteuning voor 2 tablets is vanuit nintendo, zal geen enkele ontwikkelaar spellen daarvoor gaan ontwikkelen (dat is praktisch gezien ook erg lastig).

Ik snap ook totaal niet waarom nintendo hiervoor kiest, het succes dat ze hadden met de Wii was volgens mij voornamelijk doordat het zo'n unieke besturing had. Iedereen wilde dat even proberen, in de praktijk bleek het dan wel enkel geschikt voor een paar specifieke soorten games, toch was de nieuwigheid genoeg voor veel verkopen. Nu hebben ze echter die tablet wat in mijn ogen juist veel praktischer en nuttiger is dan die controller van de Wii, alleen het maakt veel uit als je 2 tablets tegelijk kan gebruiken. Als je dan met iemand anders speelt kan je veel leuke gameplay elementen bedenken wanneer iedere speler een eigen schermpje heeft, maar ook een gedeeld scherm (TV).
Ja, games gaan iets pas ondersteunen als het er is.
Maar dit is een Nintendo console, dus moeten zij er eerst gebruik van maken voordat en dan lanceren ze de hardware wel.
Het is inderdaad raar dat Nintendo z'n grote potentiele voordeel en unique selling point niet uitbreid en uitbuit.

Het grote probleem van samen gamen met 1 groot gamepad is dat alleen een persoon die kan gebruiken. Dus games die tegen elkaar zijn te spelen moeten asymetrische gameplay hebben, iets wat niet zo makkelijk is om eerlijk/leuk te laten zijn. Dus ook iets wat te weinig in ''system seller' games gebeurt.

Zodra je twee grote gamepads tegelijk toelaat, kunnen twee mensen met/tegen elkaar spelen op een manier die niet op andere consoles mogelijk is. En dat kan systemen verkopen, nog veel meer dan als enkel 1 persoon met n map/input/inventory/whatever kan spelen; dat gevoel van op een unieke manier gamen.

Tegelijkertijd kan Nintendo enkel maar zoveel. Door de mogelijkheid te openen aan developers om die twee pads te gebruiken breid je ook de vijver uit waaruit die innovatieve system seller game kan komen.

En de huidige situatie bewijst dat de huidige configuratie het gewoon niet doet; de verkoop is schandalig laag. De enige manier om daar iets aan te veranderen is ... de situatie veranderen!
De afwegingen die het kopen van een Wii U (of elke andere console) hebben hoop ik toch meer te maken met de vraag "komen er games op uit die ik wil spelen?" dan "heeft deze console deze kleine feature?". Aangezien er dus ook nog geen titels zijn aangekondigd die van twee tablets gebruik maken, zie ik niet in hoe dit zo'n kip-en-ei-verhaal is eigenlijk. Bovendien zal de dubbele tablet nooit een killer app kunnen produceren; er is met reden nooit een "killer app" geweest die de aanschaf van extra hardware vereiste.
Tja ik noem het niet echt een kleine feature. De tablet functie is het hele vernieuwende aan de Wii U en die kun je dus niet met zijn tweeen gebruiken. Nintendo games zijn toch vaak social games (denk aan Mario Kart met split screen, party games, met WIi Sports tegen elkaar e.d.) en dan is met zijn tweeën iets kunnen doen met die tablet wel belangrijk.

Zoals lappro al zegt zijn er tal van leuke kleine innovaties te bedenken. En het hebben van een 'prive' scherm op de tablet biedt nou juist leuke mogelijkheden voor multiplayer games. Denk aan het tonen van geheime informatie op het prive scherm zodat alleen jij het kan zien en niet je tegenstander.
En laat het nou net de Game console voor de hele familie zijn, veel gezinnen hadden de vorige nintendo's aangeschaft, juist omdat je met z'n vieren tegelijk tegen elkaar kon spelen.

Ik kan mij levendig herinneren dat we met zijn vieren tegen elkaar mariokart aan het spelen waren op een 4-split screen.

DAT was nu net het koop argument voor veel gezinnen met kinderen, je kon de kids tegelijk laten spelen. werd het niet de gezins console genoemd? prestaties waren ondergeschikt aan de gameplay met meerderen..

Dus... conclusie: erg domme strategie...ik blijf nog wel ff karten met de kids op de Wii met 4 remotes...

nog steeds erg leuk...:)

edit: multiple gamepads met dezelfde functies (schermpje met extra functies) zijn dus een must om de families over te laten stappen van de Wii naar de WiiU.

[Reactie gewijzigd door BenGenaaid op 20 juni 2014 09:40]

Had Nintendo en hun familie-imago van in het begin full feature local multiplayer toegelaten, dan was de geschiedenis wellicht anders verlopen.
Ik denk niet dat mensen wachten op 2 gamepads. Ze wachten voor grote games als Super Smash. Mario Kart heeft al de Nintendo Wii U verkopen zo'n beetje ge10voudigd. Maar een 2e gamepad is gewoon een leuke/handige accesoire om te hebben als je met vrienden speelt maar die kan ook net zo goed met een wii mote verder. Wel handig dat er ondersteuning komt voor gamecube controllers. Zo kun je Cube games ook op meerdere controllers spelen zonder classic controller nodig te hebben.

Ikzelf ben niet in het bezit van een Wii U maar vind het wel leuk om op te spelen bij mijn neefje. Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat Mario Kart en straks Super Smash mij wel de optie geven de Wii U alsnog te willen kopen later. Op dit moment eerst wachten op de Xbox One release in NL
Dingen kopen met beloofde (toekomst) functionaliteit moet je echt niet doen. Het gebeurt iets te vaak dat men het toch niet doet of zoiets. Ik ben daar mee opgehouden. Ik koop product as it is of wacht nog even.

Ik begrijp Nintendo overigens niet: een tweede gamepad zou mensen ook weer over de streep kunnen trekken. Kunnen er alvast games voor gemaakt worden (zou dat gebeuren?)...
De komst van grote titels als Mario Kart 8 lijkt de verkoop wel een duw in de rug gegeven te hebben, maar de Xbox One van Microsoft en de PS4 van Sony verkopen nog steeds aanzienlijk meer.
Interessant. Want alhoewel de X1 een leuke start maakte verkoopt het wereldwijd de laatste tijd wekelijks minder dan de Wii U. Ook heeft de Wii U nog een flinke voorsprong op de X1.

Sinds het uitkomen van MK8 verkoopt de Wii U in Japan wekelijks ook beter dan de PS4. Een verschil wat de PS4 dan weer ruimschoots goedmaakt in Noord-Amerika en Europa.

http://www.vgchartz.com
Al zet je het bovenste plaatje op 2014 krijg je dit: http://vgchartz.com/embeds/worldwide_ytd.png?a=868

wii U: 0,9M
Xbox One: 1,5M
PS4: 3,7M

De wii U is dus weldegelijk de console die het slechtst loopt.
Een behoorlijk vertekend beeld krijg je dan. Aangezien de X1 in 2014 gelanceerd is en de Wii U in 2013. De wekelijkse verkoopcijfers zijn nu echter al lange tijd zo dat de Wii U veel meer verkoopt dan de X1. Tel daarbij op dat de Wii U ook best een aardige lancering had en dus qua absolute aantallen ook voorloopt op de X1.

De X1 heeft dus simpelweg een achterstand op de Wii U die elke week groter wordt. Dan past het niet om in een artikel te vermelden dat de X1 nog steeds aanzienlijk meer verkoopt.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 19 juni 2014 17:40]

kleine correctie. wiiu 2012. X1 2013 :)
Je krijgt ook behoorlijk vertekend beeld als je de totale verkoopcijfers pakt. De wii u is al ruim 3x zo lang op de markt. De wii u is in totaal slechts 1,5x zoveel verkocht is in ruim 3x zoveel tijd. Dat zou je zelfs als argument kunnen gebruiken om te zeggen dat de wii u slechter loopt als de xbox one.
''Vanuit het oogpunt van gameplay is het interessant omdat er veel mogelijk is met twee Gamepads. Het nadeel is alleen dat het resources en ontwikkeltijd opsnoept.''

Met andere woorden; op het moment zijn er geen resources (geld) genoeg om de dual-gamepad functionaliteit uit te werken. Logisch gevolg dat er eerst geld binnen moet komen door de gerichtheid op het verkopen van meer Wii U-consoles. De Wii U-console is bijna 8 keer minder verkocht dan de 3DS. Geen goed nieuws dus binnen Nintendo.
met resources bedoelt hij cpu kracht etc van het systeem. Nintendo heeft 30 miljard achter de hand dus geld zal ut niet zijn.......
Mmm Forbes heeft het over ruim 5 miljard dollar. Scheelt nogal. Assets zijn gebouwen, fabrieken etc, maar daar kan je niet van eten.

http://www.forbes.com/companies/nintendo/
ALs je het oorspronkelijke artikel gelezen had, had je geweten dat hij het wel heeft over resources als geld, maar vooral mensen en tijd om het te ontwikkelen. Die CPU-kracht die het volgens jou verbruikt wordt echt niet minder als ze meer U's verkocht hebben

[Reactie gewijzigd door tinzarian op 20 juni 2014 00:39]

Met resources bedoelen ze geld en developers, die developers hebben ze al flink t kort (veel launch-window games zijn uitgesteld geweest of nu pas uit omdat het meer tijd kostte dan ze dachten) dus daar mensen op zetten om met meerdere gamepads iets mee te gaan doen.. Niet realistisch.
NIntendo gooit naar mijn mening zijn eigen ruiten in.

Waarom wacht je met het toevoegen van een veel gevraagd iets omdat de verkopen laag liggen ?

Zie ook fifa 2015 die niet op de Wii U uitkomt omdat het weinig gebruikers heeft, of spellen van andere 3rd party publisers die in feite klaar zijn om uit gebracht te worden, maar toch niet op een schijfje worden geperst door de beperkte verkoop van de WiiU

Met al dat uitstellen van alle partijen komt er natuurlijk nooit aan solide basis van gamers die games voor hun console kopen.
Tja, te weinig gebruikers. Meer dan X1 nog steeds hoor. Nee, het is EA alleen maar te doen omwege het feit dat Nintendo niet hun online-dienst wilde implementeren en daar zijn ze boos over geworden. EA-games interesseren mij toch niet, ik koop een Nintendo-console vanwege Nintendo en hoewel het fijn is om dezelfde content te krijgen als andere consoles is het geen must en zeker niet als de hardware sowieso niet zo krachtig is. Ik hoop daarnaast op 2nd party software van Nintendo, van Retro bijvoorbeeld en de speciale games van 3rd party, zoals destijds bijvoorbeeld Viewtiful Joe op GC.
Dat EA geen games naar de Wii U gaat brengen zou imho juist een reden zijn om er eentje aan te schaffen :)
Voor mij ook, de laatste keer dat ik een EA-game speelde die ik echt goed vond was met Dead Space, maar het origineel dat niet geinfecteerd was door EA was verreweg de beste. Deeltje twee ging nog maar drie hebben ze helemaal verziekt. Bah.
Ik koop geeen wiiU omdat het steeds de zelfde games titels worden gereleased waarvan de titels zijn die weinig anders is dan hun vorige uitgaven...

Wat ik nogal jammer is dat er kwa games maar tot een beperkt aantal titels word rekening mee gehouden..

Vroeger op de SNES had je een hoop andere goede titels..

Wat ik heel graag zou zien is weer een nieuwe versie van `streetracer`. Vroeger dit spel gespeeld met een oud vriendje van destijds, en dit spel is wel erg in mijn geheugen blijven hangen hoe leuk die game was zodat je elkaar van de weg moest meppen..

http://www.youtube.com/watch?v=L5IpT_C_Ufo

Ik vind het ook jammer dat microsoft killer instinct heeft over genomen.. Deze game had ik ook wel op de wiiU willen zien.. Overigens zijn er nog meerdere SNES titels waarvan nooit meer een opvolger is geweest..

Diversiteit is gewoon erg belangrijk voor de console.. En dan nog de prijs verschil tussen WiiU en PS4 en Xbox one.. Die is niet erg groot.. Vandaar dat mensen sneller geneigd zijn om de laatste twee consoles te kiezen.

Ik wil best een WiiU kopen, maar wat krijg ik er voor aan support in de toekomst.
Ik zit niet te wachten op een console net als de Wii snel ze waarde verliest.. Wil wel er spullen en games voor kunnen blijven kopen.. Nou dat dit allemaal op het randje ligt, ga ik het risico niet nemen.. Denk dat dit voor vele mensen ook dit geld.

Gewoon te veel beperkingen zorgt er voor dat die console niet makkelijk van de grond komt..
"Ik koop geeen wiiU omdat het steeds de zelfde games titels worden gereleased waarvan de titels zijn die weinig anders is dan hun vorige uitgaven..."

Als er één ontwikkelaar is die bij elke sequel voldoende weet te vernieuwen en innoveren, dan is het Nintendo wel. Het is vooral op de PS4 en Xbox One dat er telkens dezelfde sequels verschijnen, die grotendeels meer van hetzelfde zijn t.o.v. hun voorganger. Als er al eens iets nieuws wordt gedaan, dan is het meestal nog gejat uit een andere game. Games voor die consoles maken is immers zo duur geworden, dat de uitgevers liever geen risico nemen en liever bestaande concepten recycleren.
Dan mochten ze van mij ook de concepten van de SNES recyclen, alleen doen ze daar niks mee.. Of je alleen op water en brood moet teren..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True