Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 10 reacties

Na een dienstverband van negen jaar verlaat Dan Adelman Nintendo. De Amerikaan was binnen Nintendo verantwoordelijk voor het contracteren van indie-developers. Hij wil in de toekomst indie-games blijven promoten. Nintendo zet zijn werk voort.

In de lange uitleg geeft Adelman als reden voor zijn vertrek aan dat zijn werk volbracht is. Nintendo heeft inmiddels een team dat met indie-ontwikkelaars samenwerkt en dat team blijft gewoon bestaan. Adelman wil de naamsbekendheid van indie-games nu buiten Nintendo om bevorderen.

Hij stelt dat hoewel de markt voor onafhankelijk ontworpen games nog steeds groeit, de naamsbekendheid van de verschillende games nog steeds te wensen overlaat. Of Adelman ergens in dienst treedt of voor zichzelf gaat beginnen maakt hij niet bekend.

Adelman was jarenlang de spreekbuis van Nintendo op het gebied van indie-games. De Amerikaan zette negen jaar geleden de afdeling op die indie-ontwikkelaars moet overhalen games uit te brengen op de platforms van Nintendo. In die functie haalde Adelman games als World of Goo, Cave Story, Little Inferno en Shovel Knight naar Wii U en 3DS.

In de vele interviews die Adelman namens Nintendo gaf, nam hij zelden een blad voor de mond, wat hem in conflict bracht met zijn werkgever. In oktober vorig jaar kreeg hij zelfs een Twitter-verbod opgelegd van Nintendo. Toen een 3DS-bezitter via Twitter had geklaagd dat de handheld regiogebonden is, gaf Adelman aan dat hij het gevoel van de fan begreep.

World of Goo

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (10)

Van de andere games weet ik het niet, maar World of Goo werd uitgebracht voor de Wii, niet de Wii U. ;)
Schijnbaar kunnen ze bij Nintendo wat minder goed omgaan met een kritieke noot. Persoonlijk denk ik dat het alleen maar een aanvulling is en dat je daar dan ook naar moet kijken. Jammer dat hij weggaat, hopelijk (en ik denk van niet) dat het niet het einde gaat betekenen van de samenwerking met Indie.
Een kritieke noot lijkt me prima binnen een organisatie. Als werknemer moet je echter wel zo professioneel blijven om die kritieke noot intern te houden. Dat gaat eigenlijk op voor alle bedrijven waar ik voor gewerkt heb.
Een kritieke noot lijkt me prima binnen een organisatie. Als werknemer moet je echter wel zo professioneel blijven om die kritieke noot intern te houden. Dat gaat eigenlijk op voor alle bedrijven waar ik voor gewerkt heb.
Als hij op persoonlijke noot twittert, dan mag hij toch een eigen menig hebben lijkt me.
En het is niet eens zo dattie Nintendo afkraakt, maar hij begrijpt het gevoel van de consument zonder uitspraak te doen over of hij 't beleid goedkeurt, afkeurt of wat dan ook. Begrip tonen voor iemands gevoelens of meningen is heel wat anders dan het eens zijn met die gevoelens of meningen...
[...]
Als hij op persoonlijke noot twittert, dan mag hij toch een eigen menig hebben lijkt me.
Vaak, eigenlijk altijd werkt dat niet zo. Afgelopen weekend hebben we dat kunnen zien bij bijvoorbeeld de politieman die op eigen titel op Twitter melde dat hij de Gaypride maar niets vond.
En het is niet eens zo dattie Nintendo afkraakt, maar hij begrijpt het gevoel van de consument zonder uitspraak te doen over of hij 't beleid goedkeurt, afkeurt of wat dan ook. Begrip tonen voor iemands gevoelens of meningen is heel wat anders dan het eens zijn met die gevoelens of meningen...
Daar heb je gelijk in. Maar schijnbaar speelde er al meer.
Het werkt inderdaad niet zo, maar dat is toch een enorme tekortkoming die ontstaat vanuit de klassieke reflex van een grote organisatie: paniekerig proberen de schade ongedaan te maken, in plaats van toe te geven dat een bepaalde zet toch inderdaad niet zo handig was geweest.

Het toeval wil dat JUIST die transparante houding tegenover de klant enorm veel goodwill en positiviteit met zich meebrengt. We kennen allemaal het tegenovergestelde, bedrijven die angstvallig ontkennen dat er fouten zijn gemaakt of volhouden dat een bepaalde beleidskeuze toch écht wel de juiste is geweest terwijl om de managers heen allerlei werknemers met de voeten stemmen of naar buiten komen met andere verhalen en praktijkvoorbeelden die duizend maal sterker en geloofwaardiger zijn dan het PR-verhaaltje.

Kijk bijvoorbeeld naar Ubisoft en hoe die steeds handelt in de media ten aanzien van de consolitis, piraterij en DRM. Het is allemaal niet handig en nog steeds is het percentage piracy op Ubisoft titels groot, Uplay wordt nog steeds alom verguisd. En vergelijk dat dan eens met hoe Indies het doen - en hoe goed een titel als Divinity: OS bijvoorbeeld wordt ontvangen, dat bij release in 1 klap bovenaan de Steam sales stond. Het imago van een Larian studios is nu al, met één recente degelijke titel, duizend keer beter dan dat van Ubisoft op PC. Dat betaalt zich uit.

Ik merk het ook op de klantenservice aan de telefoon. Toegeven dat er een fout is gemaakt is vaak al de halve oplossing van een probleem en maakt de rest van het gesprek stukken prettiger, maar vooral ook eerlijker. Je krijgt meer van je klant terug, je kunt er beter mee praten, en de klant is zelfs bereid fouten te vergeven. Geef je de fout echter níet toe, dan ben je rustig een kwartier in discussie met veel ontevredenheid en boosheid tot gevolg.

Het is zo simpel...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 augustus 2014 15:15]

Klopt, maar in dit soort functies wordt daar alsnog goed op gelet. Onze verkopers mogen van mening zijn dat de concurrent beter zijn best doet, maar zelfs als ze dat in hun vrije tijd op Twitter gooien verwacht ik wel dat ze daar toch voor op het matje worden geroepen.
Juist doordat dit soort uitingen tegenwoordig gelijk vastliggen – ze worden gepost op Facebook, Twitter of dergelijke sociale netwerken – mag je van zulke publieke persoonlijkheden verwachten dat ze ook buiten de werkuren een beetje op hun woorden letten.

Overigens heb je weliswaar het recht op vrije meningsuiting, maar dat wil niet zeggen dat daar nooit gevolgen aan kunnen of mogen hangen.
Waar haal je die wijsheid vandaan dat dit zou zijn vanweg een kritische (niet kritieke ;-)) noot?

Rechtstreeks van de bron:
Don’t Worry - The eShop Is in Good Hands

I’m often viewed as the main person behind Nintendo’s indie strategy and that without me, there would be no indie push by Nintendo. Although that may have been the case in the early days, in recent years the business has grown, and more and more groups have been established to take up the mantle. While my core team of awesome folks (shout out to Scott, Luke, and Shannon!) and I did everything from handle the operations to the marketing to reaching out to new developers, in the last few years whole new teams of people responsible for each of those areas have been formed. People at Nintendo don’t need to be reminded that indie games are important. They play them every day. In fact, one of the reasons I decided to leave was that there were fewer and fewer new battles to wage. Everyone was getting on the same page and starting to work together like a well-oiled machine. What fun is getting into an argument if the other person already agrees with you?

It’s time. There are new windmills to fight.
Hij vindt juist dat zijn werk er bij Nintendo op zit en dat hij op zoek gaat naar nieuwe en bredere uitdagingen. Dus deze aanname van jou is ongegrond en volledig uit de lucht gegrepen.

Jammer dat hij weg gaat, maar goed voor hem dat hij zich op bredere dingen gaat richten.
Um, laatste alinea van het artikel waar we op reageren?
Negen jaar vechten tegen de bierkaai. Respect voor de man dat hij het zolang heeft volgehouden. De resultaten zijn in ieder geval duidelijk te zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True