Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties

Volgens directeur Yves Guillemot houdt uitgever Ubisoft een volledig afgeronde game voor de Wii U achter. De Franse uitgever wacht tot de console van Nintendo meer verkocht heeft. Wat voor soort game Ubisoft achter de hand houdt, is niet bekend.

Ubisoft heeft een game voor de Wii U op de plank liggen die al een half jaar af is. Volgens Guillemot is het een game die voor een groot publiek geschikt en dus wacht de Franse uitgever tot de verkoop van de Nintendo-console is aangetrokken. De directeur wil niet zeggen hoeveel exemplaren van de console er verkocht moeten zijn voor hij de game op de markt wil brengen. "Ik heb geen getal in m'n hoofd. De verkoop moet echter aantrekken zodat de console meer mass market is en we het marketing budget kunnen uittrekken voor een grote marketingcampagne." Wat voor game Ubisoft op de plank heeft liggen, wil Guillemot niet zeggen.

De directeur maakte in het interview met Polygon verder bekend dat Watch Dogs nog steeds voor de Wii U verschijnt. Die zou in november uit moeten komen. Verder wil Ubisoft een Wii U-versie op de markt brengen van de nieuwe Just Dance. Die moet in 2015 uitkomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

Nou dat is lekker dan voor Nintendo. En deze redenatie is toch totaal de omgekeerde wereld? Als ze zo'n goede titel hebben liggen kan het er een zijn die de WiiU uit het slop trekt, wat vanzelfsprekend goed is voor de game van Ubi.

Dit is wel het probleem wat Nintendo eigenlijk al tijden heeft, de third party developers zijn zo ontzettend voorzichtig met games uitbrengen voor Nintendo consoles, waardoor die consoles minder verkopen, third parties nog voorzichtiger worden, etc. Eigenlijk een enorm negatieve vicieuze cirkel waar Nintendo met de Gamecube ooit in terecht is gekomen. Wel ontzettend jammer, gezien de first party titels van Nintendo.
Juist bij een console als de Wii U is het denk ik niet echt mogelijk dat 1 game het hele platform uit het slop trekt omdat het niet aan de games ligt dat mensen de Wii U links laten liggen.

Als Ubisoft nu zijn game uitbrengt en dus de marketingcampagne begint bereiken ze daarmee x mensen. Blijkbaar verwachten ze dat het aantal Wii U bezitters groter zal worden waardoor het aantal potentiŽle klanten groter zal zijn en zal de marketingscampagne y mensen bereiken, waarbij ze dus verwachten dat het verschil tussen x&y groot genoeg is om nog even te wachten. Juist bij de Wii U is het risico dat je verkoop lager uit zal vallen omdat je nog even wacht relatief klein, aangezien graphics niet een topprioriteit is.

Een marketingscampagne is al duur en loopt niet eeuwig door, goed timen is dus belangrijk (in dit geval). Daarnaast zal waarschijnlijk 99% van de Wii U bezitters nooit ook maar enig idee hebben dat deze game misschien al een jaar eerder op de markt had kunnen komen.
Misschien willen ze hem pas uitbrengen als Nintendo een update heeft klaar liggen om de beveiliging opnieuw te garanderen zodat deze game niet in het illegale circuit terecht komt voordat er een goede market base is gevestigd.

Rekensom is dan simpel, van alle WiiU is een bepaald percentage gemod zodat er backups kunnen worden afgespeeld vanaf een externe HDD. Dan is er ook een verwacht verkoop percentage van de Game t.o.v. alle verkochte WiiU's. Neem deze 2 onzekere zekerheden mee in je berekening en je weet bij benadering bij welke hoeveelheid verkochte WiiU's het winstgevend wordt om de game uit te brengen, deze neemt inneens enorm toe als alle gemodde WiiU's uit deze vergelijking weg gestreept kunnen worden. (Tenminste als het aantal gemodde WiiU's groot is..)

Is maar een idee. 8-)
Ik denk niet dat ze dat meegenomen hebben in de beslissing. De doelgroep van de Wii U is toch voornamelijk de 'casual gamer' en een beetje de nintendo liefhebbers. Kijkend naar de doelgroep verwacht ik niet dat het percentage U's die gemod zijn significant is voor ubisoft.

Daarnaast zal er na elke 'patchronde' weer een groep op zoek gaan naar een nieuwe wijze om de U te modden en dat is een cirkel die zich zal blijven herhalen, waardoor het uitstellen van een release hiervoor niet echt veel nut heeft.

Ook is het niet zo dat elk spel dat gespeeld wordt op een U die gemod is ook daadwerkelijk was aangeschaft indien diegene niet de mogelijkheid had gehad om zijn U te modden.
ik weet niet waar jij je percentage vandaan haalt gezien de WiiU helemaal niet gemod kan worden, op de VirtualWii mode (vWii) na.

Dan kan je oude Wii spellen wel via een backup HDD spelen, maar WiiU games niet.
ik weet niet waar jij je percentage vandaan haalt gezien de WiiU helemaal niet gemod kan worden, op de VirtualWii mode (vWii) na.

Dan kan je oude Wii spellen wel via een backup HDD spelen, maar WiiU games niet.
Onjuist, ik kan wel linken naar de pagina waar de mod beschrijving staat maar dat is denk ik tegen de regels van dit forum / website, maar het is wel degelijk de WiiU die gemod kan worden om Backups van WiiU spellen te spelen (vanaf HDD only)

Hint: je gebruikt een exploit vanuit de Wii modus om de hardware van de WiiU aan te spreken, hierna is het mogelijk (voor het hoe: ...duck duck go) de WiiU in de U modus te gebruiken en vanaf USB HDD te spelen.

edit: regels forum

[Reactie gewijzigd door BenGenaaid op 12 juni 2014 10:31]

Dan weet je meer dan de hele WiiU (Hacking) community.. Alle hacks gaan over het Wii gedeelte in de WiiU. Alle andere meldingen zijn geruchten, of wordt alleen gemeld binnenkort..
Aangezien dat de eerste modchips pas een paar dagen geleden verstuurd is en nog niet eens door heel veel mensen is uitgeprobeerd...
Dus dit smoesje kunnen ze nog niet gebruiken

[Reactie gewijzigd door quinn77 op 12 juni 2014 13:47]

third party zijn voorzichtig omdat ze al vaker zich gebrand hebben aan games voor nintendo consoles, en een ezel stoot zich nooit 2 keer aan dezelfde steen...

Vergeet niet dat UBISOFT al enkele games had uitgebracht voor de Wii-U met dramatische verkopen, vindt je het gek dat ze dan niet zomaar nog een hoop geld er in gaan steken in de hoop dat er dan misschien toch nog enkele Wii-U's meer verkocht gaan worden.. We zijn nu al bijna 2 jaar verder en nog amper noemenswaardige games voor de Wii-U...
Groot gelijk. Waarom zou je het uitbrengen op een console die zo slecht loopt? Er moet wel minst gemaakt worden met de games en zoiets gebeurt alleen bij een grote installed base,
De game is af, de kosten zijn gemaakt. Hoe meer spellen beschikbaar zijn hoe beter de console verkoopt.
Dus ja, ik vind het een vreemde beslissing.
Het grote probleem is waarschijnlijk dat de marketing niet genoeg op zal brengen waardoor er niet genoeg games worden verkocht om de kosten eruit te halen of een bepaalde target qua winst te behalen. Kortom: nu uitgeven is niet interessant genoeg omdat de doelgroep niet groot genoeg is op dit moment.
Het punt dat iedereen hier over het hoofd lijkt te zien is dat de kosten, op dit moment, weggegooid geld zijn. Dit komt omdat het spel (nog) niet uitgebracht is. Wat ik me afvraag is of het spel niet outdated is op het moment dat de wii-u genoeg verkopen heeft en wat er dan gebeurd. Of wat er gebeurd als dit verkoopaantal nooit bereikt wordt. Wordt het spel dan alsnog uitgegeven? Hoe denkt ubisoft dan nog geld te verdienen om onkosten te dekken? Ik zou namelijk nog zo veel mogelijk verkopen trachten te maken om de gemaakte kosten te laten slinken, zelfs beneden kostprijs. (Liever 15 euro per game krijgen terwijl de kosten al 20 euro per game zijn dan niet uitgeven en zo 20 ipv 5 euro verlies per 'verkoop' draaien)
Grote kans dat ze wel een uiterlijke datum hebben (leningen die aflopen), maar ze kunnen hem best uitstellen tot december 2014 bv.
Het punt wat jij over het hoofd ziet is het begrip 'sunken costs' : welke beslissing ze ook nemen, uitbrengen of op de plank leggen, deze kosten toch al gemaakt zijn. Hoogstwaarschijnlijk zijn deze kosten al als verlies genomen tijdens de ontwikkeling van het spel. (Zo werkt een bedrijf namelijk, eerst de verliezen en in de volgende boekjaren de winsten).

Ze zijn dus niet meer van belang bij het nemen van de investeringsbeslissing over de advertentiekosten.

Hou kan een console game outdated raken? Je maakt gewoon gebruik van de hardware die er in zit, en je verwacht niet dat opeens iedereen een betere videokaart in het systeem zet. Het zou hooguit kunnen gebeuren dat een andere uitgever hetzelfde soort spel maakt, dat risico loop je altijd en is dus niet van belang voor de beslissing. Als het spel succesvol is, zal het binnen no-time nagemaakt worden, dus ook de tijdsduur van het uniek zijn niet van belang zijn.
De doelgroep zal nooit groot genoeg zijn want de Wii U verkoopt voor geen meter. Mensen zullen rapper een Wii U kopen als er meer spellen voor beschikbaar zijn. Dus Ubisoft moet dat spel gewoon uitbrengen.
De kosten van marketing kunnen bij een game de kosten van de productie benaderen. Die kosten zijn nog niet gemaakt en zijn op dit moment niet de moeite waard.

Wat denk je dat een weekje E3 kost voor Ubisoft?
Minder dan een Wii U game promoten, volgens mij ;)
Ergens heb je gelijk, maar het gaat hier dus om een game die nu al 6 maanden volledig af is.

Overigens melden verschillende bronnen dat het om een casual game gaat.
Alleen stoppen de kosten dan niet. Het spel moet nog altijd geperst worden (moet je dus al een oplage gaan bepalen) en moet daarna ook nog eens gepromoot worden. Ja, na ontwikkeling is de grootste kost gemaakt, maar die laatste stappen kunnen ook al snel enkele miljoenen kosten. Als je dan niet gelooft dat je die meerkost nog gaat recupereren loont het simpelweg niet om het spel uit te brengen.
toch is de logica simpel,
met meer verkochte consoles ga je over het algemeen meer games verkopen...
kortom wacht een half jaar en je verkoopt dan gewoon meer games, en de kosten nemen niet toe door te wachten dus dat is direct gewoon meer winst.
Ik weet de verhoudingen even niet tussen ontwikkeling en marketing, maar in wezen hebben ze nu tot nader orde de ontwikkelkosten door de plee gestouwd, terwijl ze door het uit te brengen (met een kleiner marketing budget) ze de verliezen kunnen indammen.

En het is maar de vraag of de WiiU markt wel gaat aantrekken, als die nog verder naar beneden sukkelt dan valt er steeds minder verlies goed te maken...

Ik zou me als development-studio na dit soort berichten me heel erg gaan afvragen of ik mijn volgende game wel voor WiiU ga uitbrengen als UbiSoft al zit te wachten (in het beste geval gaat mijn nieuwe game de WiiU verkopen omhoogstuwen en dan brengt UbiSoft een concurrent uit, in het slechtste geval verlies ik geld).
En als deze sentimenten bij meer studios gaan leven, dan komen er weinig goede games uit en wordt het een self-fullfilling prophecy.
Maar misschien worden er juist meer Wii U consoles verkocht door deze 'geheimzinnige' game. Misschien hebben ze een special splintercell voor Wii U only. Lijkt me best een goed argument om dan een WiiU te kopen.
Als dat zo zou zijn kan je verwachten dat Ubisoft genoeg vertrouwen in de afgemaakte spel had. Echter blijkt dus door het niet verkopen van het spel dat dus niet het geval is. Oftewel we gaan ook niks missen.

Had het een goed spel geweest en Ubisoft vertrouwen erin gehad, dan had ongeacht hoeveel consoles er verkocht zijn deze toch wel zijn uitgebracht...

Next!
Ik denk dat het spel afhankelijk is van andere WiiU bezitters. Maybe een soort van MMO, multiplayer only spel. Als er maar 10% van de WiiU bezitters het spel aanschaft zijn er niet genoeg mensen die het spel tot stand kunnen houden. Als je dan nu het spel vrijlaat dan heb je enorme kans dat het spel flopt en slechte recenties krijgt doordat het dus leeg is.
Of zou World of Warcraft ook net zo succesvol zijn geweest als per server realm er maar 10man rond zou lopen?
Dus er is een game ontwikkeld die miljoenen gekost heeft, die ze nog nooit aangekondigd hebben en waar dus nog nooit een teaser/trailer van te zien is geweest en deze game is ondertussen een half jaar oud. Nog even wachten en de game is alweer verouderd en levert dan helemaal niets meer op. Klinkt een beetje als een onzin verhaal in mijn oren.
Klinkt eventueel stom, maar zo een onzin is het niet. Als ze het spel releasen en het flopt heel hard dan staat dat wel bij ze in de boeken.

Het is hetzelfde als bij alle lege panden die je tegenkomt (vooral in Zwolle is er veel leegstand). Je zou denken dat ze dan de huur wat lager moeten doen want dan hebben ze wel iets van een inkomsten. Echter als ze de huur verlagen staat dat in de boeken en is het pand volgens die boeken ook minder waard. Dan kun je beter verlies hebben en een bedrijf zijn met waarde dan je verlies te beperken en de waarde van je bedrijf te laten dalen.

Het is heel krom, maar dat is nu eenmaal zo in de economie.
Dan zou het toch de eerste keer zijn dat Ubisoft een volledige game maakt zonder hier ook maar iets publiekelijk van te maken (zou er Łberhaupt een developer zijn die dit doet?). Daarnaast gaat de ontwikkeling (met name graphics) van spellen behoorlijk snel. Het spel veroudert nu dus al terwijl het nog ligt te wachten op een release. Dit is totaal niet te vergelijken met leegstaande huizen.
De ontwikkeling die je aan haalt is afhankelijk van het soort spel. Veel FPS spellen en race spellen verouderen de graphics erg snel. Kijken we naar de MMO's die er zijn dan valt dit heel erg mee. Ik ben deze week weer eens aan StarWars KotoR 2 begonnen, als je die vergelijkt met de StarWars MMO van begin dit jaar of eind vorig jaar dan zie ik niet veel verschil. Daar komt ook nog eens bij dat het om een WiiU spel gaat, die verouderen veel langzamer dan spellen die bijvoorbeeld puur op de PC uitkomen of een spel voor de PSx/Xbox die elk jaar weer een nieuwe release krijgt die alleen in graphics zich wat kan onderscheiden van het vorige deel.

Voor Ubisoft (frans) zal het dan eventueel de eerste keer zijn maar er zijn zat Japanse bedrijven (Konami voornamelijk) die zelfs weken of dagen na release pas aankomen zetten met marketing.

Ik had het over (kantoor)panden, niet huizen
Waarschijnlijk zijn ze bang voor een effect dat ZombiU had. ZombiU is met veel bombarie aangekondigd, maar is niet winstgevend geweest voor Ubisoft (wiki), het was zelfs zo dat er bundels met ZombiU beschikbaar waren rond launch... Het was dus geen system seller. Als een nieuwe gamer nu een WiiU koopt is de kans klein dat hij ook ZombiU oppakt omdat dit immiddels alweer een game van een paar jaar oud is. Ze kunnen hun nieuwe game dus beter tijdelijk in de ijstkast stoppen om zo de impulskopers te overtuigen die game te kopen als ze "toch net een WiiU gekocht hebben".
kip ei verhaal... slechte zaak dit.

Da's hetzelfde als zeggen dat je je goedkope natuurvriendelijke alternatief voor de combustionengine achter de hand houd omdat er niet genoeg vraag naar is en je winst wilt maximaliseren... oh wacht. :+

Schijt maatschappij dit, de reden dat niemand een WII U koopt is vanwege het magere game aanbod (de console zelf is prima mijns inziens!).. ubosift neemt dus letterlijk de stelling aan van "laat andere mensen maar eerst spellen uitbrengen voor een magerder publiek zodat wij straks de hoofdprijs kunnen pakken".. wat een arogante kwallen. :|

(tl;dr: Ubisoft gaat, net als EA, op mijn boycot blacklist.. was uPay toch al ernstig beu)
Maar nu hebben ze een game gemaakt die ze neit verkopen. Die ontwikkelingskosten zijn nu dus 100% verlies. Al zouden ze de game gewoon brengen en hij zou minder verkopen als bonodigd is het verlies mischien maar 50% van de ontwikkelingskosten.
Uitbrengen zullen ze sowieso doen, dus 100% verlies zullen ze zeker niet leiden.

Voordat je een game uitbrengt begin je een marketingscampagne, voor die stap zitten ze nu. Indien ze nu de game uitbrengen en de campagne beginnen zijn ze daar ook nog geld aan kwijt. Blijkbaar is het volgens hun verwachtingen dus voordeliger om nog een tijdje te wachten totdat er meer Wii U bezitters zijn en daardoor voor dezelfde prijs meer mensen benadert worden. Zeker op de Wii U, die minder graphics gericht is, is het risico kleiner dat je verkoopcijfers er onder zullen leiden omdat je game net niet meer de kroon spant qua graphics.

Dit is niet verlies minimaliseren, dit is winst maximaliseren.
Dit is niet verlies minimaliseren, dit is winst maximaliseren.
Het is ook maar hoe je het bekijkt, hoe vernieuwend is deze game? En is deze game nog net zo interessant over 2 jaar (bijvoorbeeld) of zijn mensen dan al helemaal klaar met een dergelijk game. Het moet wel een hele unieke game zijn imho dat ik een game die 2 jaar oud is nog wel kopen. (kijk naar DNF...)
Nee hoor, het is heel goed mogelijk dat ze de game dus NIET gaan uitbrengen op de Wii-U, maar mogelijk wel porten naar een ander platform, OF misschien icm de port voor de andere platformen...

Maar dan nog, soms is het gewoon goedkoper om een project op de plank te laten liggen (en em later af te schrijven) dan em daadwerkelijk uit te brengen..
Wat ook vaak gebeurd is dat dan toch de gamecontent alsnog in 1 of andere vorm bij een nieuwe andere game gebruikt gaat worden..
Als het echt zo'n grote game is zoals Ubisoft beweert zal er toch al lekker wat geld in zijn gepompt, waarom zou je het niet doen? Natuurlijk komen er marketing kosten bij etc., maar zijn deze kosten dan zo hoog? En natuurlijk zou je met een goeie titel de verkoop van een console ook weer kunnen stimuleren.
Waarschijnlijk is het dus zo dat de marketing kosten en de reeds gemaakte kosten samen te hoog zouden zijn om winst te maken met het huidige aantal gebruikers.. Dan kun je dus misschien beter de game porten (voor weinig) naar een platform dat wel genoeg gebruikers heeft om de kosten er uit te krijgen..

Zeker met de huidige nieuwe consoles zullen er maar weinig mensen zijn die een Wii-U zullen kopen puur voor 1 of 2 games (in iedergeval met de huidige prijsstelling van de console)...
Porten (voor weinig) gaat je anders ook niets opleveren hoor.
Een goede port maken is ook kostbaar, als het voor weinig moet dan wordt het gewoon een crappy port.

Het is gewoon een extreem laat moment om deze beslissing nu te nemen, of had niet aan het spel begonnen (voor de WiiU) of breng het gewoon uit en probeer het verlies te beperken.
Spellen zijn meestal een jaar of 2 in de maak, en bij het starten van het project hadden ze een verwachting dat de Wii-U ver over de 10 miljoen zou zitten, maar de Wii-U zit na 2 jaar nog maar net op de 7 miljoen, en dat dus terwijl de xbox-one daar na 8 maanden al bijna aan zit, en de PS4 daar al weer ruim over heen is.
Aan de andere kant. Waarom loopt de console zo slecht? Omdat er geen games voor zijn. Dus Ubisoft breng die game gewoon lekker uit! :z
Tja, en de reden daarvoor is dat de Wii-U maar marginaal beter is dan de PS3/xbox360 (en dat ook nog eens alleen op bepaalde punten, sommige punten is het zelfs minder)..

Met het aantal consoles dat er op dit moment actief op de markt is, is het voor veel developers sowieso al kiezen, en dan ga je natuurlijk niet een platform pakken waar maar weinig gebruikers zijn..

Het is Nintendo zelf die de bal heeft laten vallen..
Het apparaat is gewoon te duur voor de specs die het heeft.
Leuk zo'n tablet erbij, en het idee is zeer zeker origineel op een bepaalde manier maar ik ga geen 300 euro neer leggen voor een last-gen console (want dat is de WII U qua specs feitelijk). Maak er 150 van en ik zal zeer zeker gaan overwegen deze te halen (mede omdat ik toch stiekem wel hou van de Nintendo franchize games. Het is ook meer een console voor erbij, net zoals de Wii dat voor mij was met de vorige generatie consoles. Maar ook over de current gen consoles ben ik tot dusver nog niet echt enthousiast voor te krijgen, de grote vernieuwing kan ik nog niet echt bespeuren op dit moment.

[Reactie gewijzigd door netblade op 10 juni 2014 23:43]

Het apparaat is ongeveer net zo duur als een xbox 360.. dus hoe kun jij zeggen dat het apparaat te duur is...

de ps3 en x360 kun je ook niet voor 150 kopen.
En het is zeker geen last-gen console.

Laat wel weer zien wat voor type je bent.
De prijs is inderdaad niet verkeerd. Maar het is zeer zeker wel een last gen console. De hardware is zo verouderd dat de Wii U een console uit 2005 (al bijna 9 jaar oud!) nauwelijks kan bijhouden of overtreft. Dit betekend dat game-devs dus bij voorbaat al concessies moeten gaan maken om een game op deze console uit te brengen.

Als ik een game koop wil ik dat de game dev zijn creativiteit zijn volle gang kan laten gaan zonder wat voor concessies dan ook. Als hij levels moet gaan beperken omdat de console dit niet aankan of iets anders waardoor het spel min of meer water bij de wijn is dan is dit in mijn ogen een slechte zaak.

Ik verwacht heus niet dat een console met een pc de strijd aan kan gaan maar de specs van de WiiU zijn gewoon ronduit zielig voor een console die in eind 2012 is uitgegeven. Dan mag je al een hele goed games catalog hebben wil je zon achterstand in hardware goedmaken, en dat heeft Nintendo op dit moment niet.
tja, ondanks dat het apparaat ongeveer net zo duur is als de PS3/xbox 360 zit het probleem em toch echt in het feit dat er amper games voor zijn, en die paar games die er zijn zijn ook niet echt de moeite waard (op mogelijk die enkele nintendo games dan, welke ook maar weer niets anders zijn dan rehashes van hun oudere games met amper toegevoegde waarde)..

Wil de Wii-U nog echt iets betekenen dan zal die toch echt met de prijs gigantisch naar beneden moeten gaan, en nog een paar echte killer games releasen..
Soms zijn ze nog weleens met wat kortingacties te koop voor rond de 220 euro, soms nog minder. Dan heb je nog een bundel ook. Voor die prijs is het geen slechte koop. Gewoon even goed zoeken.
Thanks zal er eens op letten, met de nieuwe Zelda en Smash in aankomst begint het hier langzaam wel te kriebelen
Nintendo heeft al bewezen dat de wii u snel genoeg is met de nieuwe mario kart 8 en de aankomende zelda, het is dus wel degelijk next gen.( en bayonetta 2)
Dat het niet zo snel is als de ps 4 is wat anders.
Ik vindt de games op de ps 4 ook ondermaatse graphics hebben, met lage fps en resolutie, dan prefereer ik snel al een pc.
Het ligt er dan maar ook aan hoe de developers de hardware benutten, nintendo is vergeleken met de 3 rd party developers hierin een stuk beter.
Dit is misschien ook de reden dat ubisoft deze game achterhoudt, omdat ze er zich misschien voor schamen.
uhh.. De Wii-U is wel degelijk gelijkwaardig aan de PS3/xbox360, qua CPU is die wat trager en qua GPU is die wat beter, maar al veel developers hebben gezegd dat de Wii-U in globale zin echt niet beter is dan de PS3/xbox360, ja misschien na een paar jaar development dat ze er meer uit kunnen halen, maar daar gaan ze nu geen tijd meer in steken..

Enuh, Mario kart 8 draait native dus gewoon 720p, en ook bij bayonetta 2 is de verwachtiging dat die intern gewoon op 720p draait.. Hoogst waarschijnlijk zal de nieuwe zelda dat dus ook gewoon doen..
Zoals ik al heb gezegd falen de 3rd party developers...
Cpu van nintendo is gelijk aan die van de xbox 360 ( niet ps3)
Maar gpu?
De gpu is 3 tot 4 keer zo snel.
Het heeft tevens 2gb werkgeheugen, dat is ook 9x meer dan de xbox 360/ps3.
Als nintendo gebruik van mantle zou maken, dan is de console op alle vlakken dubbel zo snel.
Dus wii u niet next gen?
Do your homework bro.
Ontopic: Ubisoft kan het beter nu releasen, het kan een sale boost veroorzaken...
Misschien het effect juist andersom is waarom zullen er meer het console kopen wanneer er zo weinig games uitgebracht worden?

De Wii U op zichzelf is een goede console en betreft de graphics doen ze helemaal niet minder goed dan de PS4 en dat met 2GB geheugen ipv 8GB.

En al zal de Wii U beter verkopen dat betekent niet per definitie de spellen meer verkocht zullen worden.
Lol, de game is al gemaakt dus je hebt er al voor betaald. Het verlies is al geleden dus uitbrengen is slimmer dan terug houden. De Wii-U gaat de Wii echt niet overtreffen qua verkoop dus ze kunnen het net zo goed nu uitbrengen.
Waarom zou je een game die al af is (!) niet verkopen??? Dat kost pas geld. Daarnaast leveren goede games vaak ook tot een betere verkoop van een console (zie mariokart 8).
Ik vind dit echt een hele kromme redenatie :/
En zei geloven dit zelf?
Een bedrijf dat geen geld wilt verdienen zeker ^^?

Slap excus om te zeggen: Eerst moet de Nintendo meer verkopen...... breng het spel dan in mindere oplagen uit, dan kan je vanzelf zien of het wat is.
In het verleden heeft Nintendo wel vaker geprofiteerd van games die uitkwamen en de verkoop van de console stimuleerde!
Nintendo consoles worden vaak aanschaft voor de 1st en 2nd party games. De Mario's, Zelda's, Pokemons etc. Een 3rd party game zal niet zomaar een Nintendo console seller worden, helemaal niet wanneer ze vele malen beter vertegenwoordigd zijn op de concurrentie. Ze kunnen nu de game wel uitbrengen, maar dan ligt hij over een maandje of 2 alweer in de budgetbak.

Zodra de console wat meer verkocht is (en de verkoopcijfers trekken eindelijk een beetje aan) brengen ze hem alsnog voor de volle retailprijs uit, maar verkopen er dan misschien meer omdat ze een grotere doelgroep hebben.

Dit is een strategie die goed kan uitpakken, helemaal als je de ontwikkelkosten nog moet terug verdienen.

Doen ze in Hollywood al heel erg lang. Soms ligt een film een paar jaar op de plank omdat er teveel concurrentie is in een bepaald genre, of omdat er net een ramp is gebeurt waardoor de betreffende film op een gevoelig punt kan liggen en dergelijke. Er zijn zat scenarios te verzinnen waardoor het slimmer is om een game/product wat later uit te brengen.

Daarnaast wilt Ubisoft tenminste nog wel iets uitgeven. De meeste grote uitgevers zijn allang vertrokken bij Nintendo.
Wat een rare (en vooral arrogante) actie... Ieder verkocht spel is er toch eentje? Misschien is het wel zo'n goed spel dat het mensen aanspoort om een U te kopen?
Hoezo Arrogant, als je een bedrijf een marketing campagne moet starten van waarschijnlijk miljoenen kost is het niet zo gek dat je wacht tot de market voor die game aantrekt. Anders heb je gewoon te maken met een giga verlies. (Ja er gaan volgens de slimme mensen op deze aardbol geruchten de ronde dat marketing geld kost, zo is er volgens bepaalde mensen met de marketing van L4D ruim 10 miljoen USD gemoeid geweest)

Voor de leesgrage onder ons een stukje over de kosten van game development en alles wat er bij komt kijken http://vgsales.wikia.com/wiki/Video_game_costs
Arrogant omdat ze zeggen: 'Wij hebben hier een spel dat zooooo goed is, maar jullie moeten eerst meer consoletjes verkopen, want anders brengen we het niet uit hoor!'

In dat opzicht vind ik het arrogant. Ook wat al aangehaald wordt; een spel laten liggen kost geld, de ontwikkelkosten heb je al gemaakt, en het verouderd alleen maar.
Ik snap wel wat ze willen, maar om het zo te verkondigen is gewoon fout. Vind ik.
Ik vermoed dat ze niet anders kunnen, als ze zien dat het spel niet genoeg gaat verkopen door bijvoorbeeld imitaties van het platform (te weinig consoles verkocht) zullen ze hem niet uitbrengen. Overigens als het in de winkel licht verouderd het eigenlijk harder omdat mensen dan denken, o dat ligt er al even die is oud. Terwijl als ze hem achterhouden en hem later uitbrengen denkt een groot deel van de massa dat het nieuw is, en aangezien niemand hier weet om welk spel het gaat zullen de meeste hier dat wel denken. Kortom ik denk dat ze hem achter houden om geen verlies op het spel te maken, dat kan ik niet arrogant noemen, eerder slim.
Dan geef je toch wat minder uit aan marketing?
Een game een half jaar laten verouderen is gewoon dom en zal de prijs alleen maar drukken.
Als ze het maximale uit de Wii U hebben weten te persen hoeft er grafisch over een half jaar niet ineens een wondertje verwacht te worden.
Een spel dat nu goed is, is dat over een jaar ook.
Ok, dat is waar, maar hoe zit het dan als de markt niet aantrekt?
Wordt de game dan maar nooit uitgebracht of alleen voor concurrerende platformen? Lijkt me geen goed idee, als je er al veel geld in gestoken hebt.
Ik koop in ieder geval geen Wii U door dit soort negatieve berichtgeving van games achterhouden.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 10 juni 2014 19:40]

Het maximale uit weten te persen is een rekbaar begrip, als je bijv naar de ps2 of de ps3 keek dan werd er elk jaar bijna opnieuw het maximale verlegd.

De hardware is vast, maar de methodiek / algoritmes / "het maximale" zijn allemaal te verbeteren en dat gebeurt ook continu
Volgend jaar komen er een paar leuke games van Nintendo uit. Als Ubisoft hun game daarna uitbrengt is er dikke kans dat ze meer verkopen.
Volgend jaar komen er een paar leuke games van Nintendo uit. Als Ubisoft hun game daarna uitbrengt is er dikke kans dat ze meer verkopen.
Ja of juist niet om dat de het merendeel dan toch wel een budget uitgeven aan Super mario bros of de nieuwe Zelda en dan maar wachten met een game die weinig toevoegt, als je hem misschien nu uitbrengt gaan mensen hem kopen bij gebrek aan beter (niet kijkend naar de nieuwe MK).
Geniaal juist. Ubisoft brengt nou niet echt troep uit, wat dat betreft. Iedereen wil het weten, het is exclusief. Dit kan juist de verkoop onverwacht stimuleren!
Ja, hypen op deze manier kan wel, maar breng het dan iets subtieler :P
Omgekeerde wereld. Je wilt juist nieuwe spelers aantrekken door middel van mooie exclusive games of grote titels?? Vreemd om te wachten op achterlopende verkopen.
Het Wii U platform is niet van Ubisoft maar van Nintendo. Nintendo moet zorgen dat het platform aantrekkelijk genoeg is voor uitgevers om er spellen voor te ontwikkelen en niet omgekeerd.
Aanvankelijk vond ik de keuze opmerkelijk. Je hebt al in het spel geÔnvesteerd, en dan laat je het op de plank liggen. Je spel kan de console helpen, en daarmee weer zichzelf helpen. Maar ik gok zo dat de beginperiode het belangrijkst is voor een spel. Ten eerste worden dan juist alle marketingcampagnes gehouden, en als maar 1 man en een paardenkop je console bezit, bereikt je marketingcampagne bijna niemand. Bovendien kan je de prijs van je spel dan nog lekker hoog houden. Uiteindelijk zal je die naar beneden moeten laten gaan, dus als je het spel vooral voor de early adaptors releaset. Als ik er even over nadenk kan ik me voorstellen dat als ze nu het spel releasen de winst die ze maken zeer beperkt is. Bij een spel als Watch Dogs ligt dat toch wel anders. Als je dezelfde logica zou toepassen zou je het spel allang op de PC, PS4 en Xbox releasen, om nog na een jaar aan te komen kakken met een Wii U release, als de Watch Dogs hype allang over is, je niet meer doet aan marketing voor het spel en niemand nog interesse heeft in het spel.

Desondanks blijft de keuze een beetje apart. Gamers gaan niet in een console investeren, in de hoop dat er spellen uitkomen als ze maar de console kopen. Een console lijkt me toch wel een apparaat dat vooral moet teren op de exclusives. Als console A geen exclusives heeft en elke titel hiervoor ook op console B zou uitkomen, terwijl de console B wel exclusives zou krijgen, dan kocht niemand nog console A, want bij B krijg je meer waar voor je geld.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 10 juni 2014 19:25]

Ook early adaptors willen wat te spelen hebben.
Ze kopen ook veelal meerdere games bij de release.
Vaak ook als de keuze eigenlijk vrij dramatisch is.
Je zou dus ondanks de kleine install base goed kunnen verkopen omdat er simpelweg geen beter spel voor handen is.
Wacht je een jaar dan moet je ipv 10games ineens met 50games concurreren en als er ook nog 2 pareltjes tussen zitten dan kan je het wel vergeten.
Enige reden die ik kan bedenken dat dit ergens op slaat zijn ten eerste torenhoge investering van ubisoft (achteraf een domme beslissing) en ten tweede een beetje achterbakse manier om nintendo onder druk te zetten meer uit te geven aan marketing voor de wii u, ipv hun kapitaal 'op de bank laten staan' (wat ze nu een beetje lijken te doen).

Moet zeggen dat ik de presentatie van de Wii U op de E3 erg vet vond, maar als dit het wordt voor nu t/m medio 2015, wel een beetje beperkt. Waar hebben we het over, 4 tot 6 goede titels die de aanschaf waard zijn? Ook grotendeels allemaal van Nintendo's eigen bodem... dan denk ik wel, wat komt daarna dan? Metroid, Castlevania, of alleen nieuwe levels net zoals voor Luigi U? Ben benieuwd of Nintendo het op kan nemen tegen de XB1 en PS4 want dat was toch wel velen malen indrukwekkender en toegespitst op een groter (en volwassener) publiek.
Nintendo heeft het nooit van de 3rd party titles moeten hebben en zoals het er nu uitziet wordt 2015 het jaar van Nintendo. Want laten we nou eerlijk zijn, een zelda of smash bros overtreft alle CoD's Battlefields en watchdogs bij elkaar
Laten we eerlijk zijn, ik koop geen Wii-U speciaal voor Zelda & SSB...
dan ben je een van de weinigen. Ken genoeg mensen die mario kart 8 alleen al reden genoeg vinden om een Wiiu aan te schaffen. Tel daar Zelda, mario party en ssb bij op en je hebt een lineup zoals je die alleen bij nintendo ziet :) en daar kunnen de PS en Xb echt niet tegenop (op first party gebied)
We zullen het zien. Tot nu toe vallen de verkopen van de Wii-U aardig tegen tov van de PS4 en Xbox One. Dus tot nu toe staat Nintendo op achterstand.

Ik ben eerlijk gezegd een beetje uitgekeken op de standaard franchises van Nintendo. Ik heb inmiddels al zo veel Mario Kart, Zelda en Mario Party spellen gespeeld dat de rek er wel een beetje uit is. Het is bij Nintendo iedere keer gewoon hetzelfde, nieuwe console betekend dezelfde spellen in een nieuw jasje.

Ik heb vroeger al de eerste GameBoy gehad, op de NES/SNES gespeeld, GBA, GameCube, NDS, 3DS en Wii gehad. Maar de Wii is echt bijna niet gebruikt en de 3DS af en toe.
Wat vernieuwd er dan zoveel aan Mario Kart met iedere nieuwe iteratie? Een keer de mogelijkheid tot vliegen of onderwater racen of zoals nu in 8 ondersteboven racen? Dat voelt toch echt niet als vernieuwing voor mij.

Neemt niet weg dat ik het eens ben met je opmerking over Ubisoft en CoD. Ik heb ook maar 1 CoD gespeeld en 2 recente Battlefields. Watchdogs komt er hier ook niet in, teveel gelijkenis op de spellen die je noemt. Assassins Creed heb ik wel gespeeld, maar dat kwam ook door het verhaal en de omgevingen. Maar alle spellen waren wel een welkome afwisseling tussen de zoveelste Mario Bros game.

Neemt niet weg dat iedere Mario Bros ijzersterke gameplay heeft. En toch altijd weer leuk om te spelen. Maar echt wezelijk anders zijn de spellen niet, over vernieuwing in de Mario Bros reeks kan je in mijn mening ook niet echt spreken. Een keer een ander pakje.
Daar geef ik je gelijk in. De games die ik mis zijn degene zoals Rare ze vroeger uitbracht. Banjo kazooie en Donkey kong 64 :o
Kom nu gewoon met die Rayman.
Ik ga er vanuit dat het de nieuwe Beyond Good & Evil 2 is zoals te lezen is op de engelse wikipedia BG&E2 Zie je dat er in 2012 al gerept wordt dat het voor de next gen consoles wordt uitgebracht. Daarbij dit is een mainstream game een heel geschikt voor de Wii -U. Ik verwacht dan ook dat net als zijn voorganger dat deze na 1 a 2 jaar een HD versie voor andere consoles/PC krijgt/
Ik leid hier alleen maar uit af dat het spel niet goed genoeg is om zelf de verkoop aan te trekken. Op dit spel zit je waarschijnlijk dus niet te wachten.
Ubisoft moet vooral zo doorgaan. Ik wacht nog steedsop mijn watch dogs preformance patch. En ze hebben het al over een deel 2. Het enige wat ze doen is games die op elkaar lijken uitkomen. Met rayman origins hebben ze nintendo ook al een hak gezet. En nu weer. Ze maken zo geen vriendjes met mij. Dat zal ze niks kunnen schelen. Maar ik hoop dat er meerdere mensen zo over denken. Het is ook iets waar om een naam te hebben die mensen aantrekt. Nintendo heeft die naam al jaren met hun bescheiden gedrag. En altijd goed afgeleverde games. Je weet precies wat je kunt verwachten. Netjes altijd 60fps. Het doel is geld maken. Maar het gaat ook om de manier waarop. Dit is iets wat je op de lange termijn sterk maakt. En dit heeft nintendo nou juist bewezen. Ondanks dat iedereen ze laat zitten, ea/ubisoft en andere thirthparty uitgevers. Blijven fans toch trouw.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True