Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Op een foto die naar verluidt is genomen tijdens de opbouw van Nintendo's E3-stand is een poster te zien met daarop het nog onaangekondigde Mario Maker. Uit de poster is op te maken dat de nieuwe game of uitbreiding gebruik maakt van een stylus van de 3DS.

De foto, die gevonden is door NintendoEnthusiast, komt volgens de site overeen met eerdere foto's van het Nintendo-gedeelte op de E3 van dit jaar. Mario Maker is vermoedelijk een uitbreiding of compleet nieuwe game waarin gebruikers hun eigen Mario-levels kunnen creëren, vergelijkbaar met hetgeen dat gamers in Little Big Planet kunnen doen. Het Japanse bedrijf kondigde eerder al aan op de E3 een volledige presentatie te geven voor een nieuwe 3DS-game. Meer dan dat het om een game voor de handheld zal gaan, maakte Nintendo toen niet bekend.

In tegenstelling tot de Wii U, verkocht de 3DS afgelopen jaar een stuk beter. Er zouden in totaal zo'n 12,2 miljoen exemplaren van de handheld over de toonbank zijn gegaan. Over heel 2013 zag Nintendo zijn verlies toenemen tot 328,6 miljoen euro. Een jaar daarvoor bedroeg het verlies nog 257,7 miljoen euro. Desondanks verwacht Nintendo dat het in 2014 weer positieve cijfers mag noteren; het denkt zelf aan een winst van circa 280 miljoen euro.

Mario Maker Nintendo E3-stand

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Het is echt een leuk idee van nintendo om dit tot leven te roepen. Graag had ik zo iets dan liever op de pc gezien.
Hier kan jezelf ook leuk eigen levels maken. Echter heb je wel altijd je portal gun bij de hand :Y) http://stabyourself.net/mari0/
Voor de mensen die geintresseerd zijn in levels maken voor Super mario world: http://fusoya.eludevisibility.org/lm/ ook zijn er ontzettend veel customs levels te vinden op: http://www.smwcentral.net/ en echt super gave packs zitten er tussen!
Lunar Magic is echt een heerlijk programma om mee te werken. Al vele levels mee gemaakt. Al zouden sommige dingen wel iets makkelijker kunnen. Het kiezen van de juiste sprites is niet altijd even makkelijk bijvoorbeeld. En ik zou graag willen zien dat ik een Mario World rom from scratch kan maken ipv bestaande roms aanpassen.
Op de pc bestaat dit al jaren, gemaakt door 'de community'

Ik ben niet helemaal zeker van de legaliteit (zal wel sketchy zijn) dus je zal zelf even moeten googlen, "Super Mario Editor" geeft je resultaten van een paar verschillende versies voor o.a. oude gameboys en ds versies.
je twijfelt over de legaliteit een door community gemaakte super mario editor voor de pc, daar hoef je geen twijfel over te trekken meer :P
Het verschil is dat je roms edit, dus dat de tools zelf niks bevatten en ook niet linken naar de roms.
Precies, de editor is niets mis mee, het is eerder de roms (die vaak gewoon bij de editor zitten)

Degene die SuperflipNL ietsje lager noemt (http://stabyourself.net/mari0/) is schijnbaar wel helemaal legaal, omdat ze daar zelf alle assets etc hebben gemaakt (ipv uit een rom getrokken)
Mijn ervaring is juist andersom en dat de rom zeker niet meegeleverd wordt.
Het lijkt me op een Gamepad of DS ook wel heerlijk werken met een stylus. Lekker drag 'n drop. Misschien zelfs dat speler 2 op de tv het spel kan spelen, terwijl player 1 met de gamepad monster toevoegt in realtime :D
BAM! Bowser op je kop! :P
Daar zal vast wel rekening mee gehouden worden (bv. dat je x aantal punten per level kunt besteden, en dat elk monster dat je hebt een bepaalde "recharge" tijd heeft. Maar het zou wel cool zijn.
Zou inderdaad ook geniaal zijn!
Nintendo maakt geen PC games ;) En de pogingen in het verleden van Nintendo om PC games te maken zijn gigantisch gefaald..
Dat Nintendo geen pc games ontwikkeld in volgens mij een algemeen bekend feit. De wens daarentegen is er bij sommigen wel.
Als je Nintendo games wilt spelen koop je een Nintendo Console.
welke pogingen waren er dan?

ik heb vaak mario game gallery gedaan, maar dat was van Interplay
Graag had ik zo iets dan liever op de pc gezien.
Ik zou dit wel op een tablet willen zien. Als je naar plaatje kijkt zie je de demopods met een scherm, maar dit lijkt niet op iets wat Nintendo heeft en zou dit best een tablet kunnen zijn. Geen idee. Komende week zullen we het wel zien.
Ziet eruit als de mogelijkheid om je eigen SMB te maken gebaseerd op de NES versie. Tof :)
Lijkt mij een beetje op het "Drawn To Life" idee, dat eerder op de Nintendo verscheen.

Misschien dat ik voor deze game toch maar eens een de Nintendo uit de kast moet halen.
Zeker als er mogelijkheden in zitten om bepaalde dingen zelf te ontwikkelen / tekenen, zoals in Drawn To Life wel kon. :)
Als dit goed wordt uitgewerkt kan dit heel erg vet zijn! Ik ben benieuwd :)
Er zijn al geruchten dat dit een hoax is.
Redenen:Mocht het zo zijn dat het toch waar is, dan is dit spel hoog waarschijnlijk voor de WiiU.

[Reactie gewijzigd door HtheB op 6 juni 2014 14:02]

Tsja,

Na zoveel mario games uitgebracht te hebben is de inspiratie bij Nintendo zo ongeveer ook op. De oplossing: laat mensen zelf mario games maken.....

Ik ben zo benieuwd of Nintendo ooit nog met nieuwe IP's komt, in plaats van steeds te teren op de oude glorie.
Als je je dat afvraagt dan ben je werkelijk niet op de hoogte van wat Nintendo de afgelopen 10 jaar aan nieuwe IP's op de markt heeft gezet. Natuurlijk veel kleinere titels die nog moeten groeien in bekendheid maar als je klaagt over het gebrek aan nieuwe IP's dan had ik verwacht dat je zelf wel even wat onderzoek zou verrichten.

Overigens heb ik niet het idee dat de ideeën bij Nintendo op zijn, zelfs niet voor wat betreft Mario. Super Mario 3D Land en World waren weer hele andere games als de voorgangers. Mario Kart 8 is toch weer heel anders dan de Wii versie. Tijdens de Wii en DS generatie heeft Nintendo heel wat nieuwe IP's uitgebracht en dat zal deze generatie niet anders zijn. Wat de Wii U duurt het alleen wat langer omdat ze zich eerst moeten concentreren op een stevige ondergrond.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 6 juni 2014 11:53]

Het kan aan mij liggen hoor, maar welke IPs dan, waar Mario en zijn vriendjes niet in zitten?
Een paar uit Nintendo and the Misguided New IP Debate:
  • Style Savvy
  • Wii Fit
  • Nintendogs
  • Steel Diver
  • Pushmo
  • Dillon's Rolling Western
Afgezien van WiiFit is er geen enkele titel die ik serieus kan nemen.
Het zijn niet de Battlefields en de GTAs die jullie hier noemen. De hierboven genoemde titels zijn uitzonderingen die de regel bevestigen. Nintendo focust grotendeels op Mario en zijn vriendjes, met hier en daar een uitstapje. En zelfs in de niet-mario titels overheerst cartoony-uitstraling. Ninendo neemt zijn eigen markt niet serieus.

Prima dat ik -1 gemodereerd word. Maar ik spreek diegene wel weer als Nintendo over 5 jaar zijn strategie heeft omgegooid, of over 10 jaar van de aardbol is weggevaagd.

[Reactie gewijzigd door Miks op 6 juni 2014 15:36]

Het zijn niet de Battlefields en de GTAs die jullie hier noemen.
Wat is de definitie van "een Battlefield" en "een GTA" dan? Mensen zeuren dat Nintendo niet innovatief is en alleen maar hun oude IPs "uitmelkt", maar zodra anderen met een lijst met nieuwe IPs komen wordt dat weer afgedaan als "die titels tellen niet mee".
Ik bedoel daarmee een titel waar iets meer werk in wordt gestopt dan de lijst die je geeft. Waar dus meer budget achter zit. Want de niet Mario titels die genoemd worden zijn bijna allemaal slechts kleine games.

En dus die titels tellen niet mee. Als de marketingmachine volop draait voor de zoveelste mariokart, maar niet voor de onbekende spellen die Nintendo blijkbaar uitbrengt maar niemand van gehoord heeft, dan komt al snel het beeld naar voren dat Nintendo niks nieuws op de markt brengt. En dat klopt, want je kan niet verwachten dat een spel goed gaat lopen als je amper moeite doet om het spel aan de man te brengen.
Want in de eerste GTA werd net zo veel werk gestopt als 5.
Afgezien van WiiFit is er geen enkele titel die ik serieus kan nemen.
Het zijn niet de Battlefields en de GTAs die jullie hier noemen. De hierboven genoemde titels zijn uitzonderingen die de regel bevestigen.
Of jij het serieus kan nemen of niet, doet er verder weinig toe.
En dat het geen Battlefields en GTA's zijn, gelukkig niet. GTA heeft mij nog nooit lager dan 15 minuten kunnen boeien. Maar ook ik ben geen maatstaaf natuurlijk.
Nintendo focust grotendeels op Mario en zijn vriendjes, met hier en daar een uitstapje. En zelfs in de niet-mario titels overheerst cartoony-uitstraling. Ninendo neemt zijn eigen markt niet serieus.
Of juist wel, juist door de cartoony uitstraling en differentieert zich daarmee ten opzichte van de andere twee consolebouwers. Persoonlijk ben ik er best content mee dat Nintendo een andere weg in slaat dan de weg die de andere twee inslaan. 3 bedrijven die hetzelfde kunstje doen zorgt namelijk voor minder variatie en minder echte keuze. Laat Nintendo maar lekker eigenwijs zijn en de vreemde eend in de bijt.
Prima dat ik -1 gemodereerd word. Maar ik spreek diegene wel weer als Nintendo over 5 jaar zijn strategie heeft omgegooid, of over 10 jaar van de aardbol is weggevaagd.
Dat soort verhaaltjes hoor ik al sinds de N64.
GTA heeft mij nog nooit lager dan 15 minuten kunnen boeien
Dat hoeft ook niet, maar vele andere gamers wel. Nou gaat het mij niet om GTA an sich, maar meer de hoeveelheid budget die deze games hebben, de ontwikkeltijd die erin zit en de markt die het aanspreekt.

De verzameling bestaande uit mensen die GTA leuk vinden en mensen die Mario leuk vinden is groter dan de verzameling bestaande uit mensen die enkel Mario leuk vinden, toch?
Laat Nintendo maar lekker eigenwijs zijn en de vreemde eend in de bijt.
Absoluut mee oneens. Ze mogen best vreemde-eend-in-de-bijt-spellen maken, maar ontwikkel ook voor mainstream en non-mario gamers. Nintendo is de focus op de echte gamers al een tijd kwijt. Daarnaast zijn er nog maar amper producenten die voor de Wii-U een serieus spel willen ontwikkelen.
Dat soort verhaaltjes hoor ik al sinds de N64.
En dat is niet voor niks. De N64 was een console voor gamers. Denk aan Goldeneye en de overige non-mario titels die beschikbaar waren voor deze console.
De gamecube viel tegen qua verkopen. De Wii sloeg nog goed aan. Echter is de Wii U een Wii-Update. Zelfde brakke spellen als op de Wii en kopers van de Wii vertikken het om de Wii-U aan te schaffen, zie de verkoopcijfers. Want de Wii is leuk voor een avond, misschien een half jaar. Maar daarna ligt deze te verstoffen en hetzelfde zal waarschijnlijk zo zijn bij de U versie. Dat is de mening van het grote publiek waar deze console op gefocust wordt. En dus zal dit console nummer 3 zijn in de verkeerde richting.

En waarom was de N64 zo goed? Het was een vooruitstrevende console, en je wilde hem hebben omdat het een gaaf product was. De N64 sprak elke niche in gamersland aan. En dat doet de Wii-U absoluut niet. Sterker nog, ik ken niemand die vol trots zegt dat hij of zij een Wii of Wii-U bezit, je bent dan toch altijd een beetje het sulletje tussen de gamers.

[Reactie gewijzigd door Miks op 6 juni 2014 17:02]

Nintendo doet waar het goed in is qua games en dat zijn voornamelijk cartoony games. Wil jij andere type games dan zijn er meer dan genoeg andere ontwikkelaars om uit te kiezen. Helaas ontwikkelen die echter zelden voor Nintendo consoles.

Wii Fit en Wii Sports lijken mij nou de ultieme mainstream titels. Meer mainstream kan voor wat betreft die laatste echt niet.

Alle Nintendo consoles zijn gemaakt voor gamers. Dat jij die groep binnen bepaalde krappe kaders plaatst doet daar niets aan af. De N64 was goed, maar kreeg een schijlading kritiek over zich heen, net zoals de Wii U nu. Ook liep de console voor geen meter en moest Nintendo toekijken hoe het de leiderschap verloor. Leiderschap wat ze pas weer terug wisten te pakken met jawel, de Wii. Een gigantische commercieel succes die echter met minachting door 'gamers' bekeken werd.

En als jij een console bezit om leuk daarover te praten met je vriendjes en je schaamt voor je eigenkeuze, dan ben je simpelweg nog niet volwassen genoeg. Die groep pubers hebben bij een Nintendo console idd maar weinig te zoeken en te vinden.
dan ben je simpelweg nog niet volwassen genoeg
En daar komt de ware aard van jou bovendrijven. Als een mening je niet aan staat, dan verhef je jezelf boven diegene.
Die groep pubers hebben bij een Nintendo console idd maar weinig te zoeken en te vinden.
En dat zijn relatief gezien wel de big spenders. En als deze nu geen nintendo spelen, tsja, dan zullen ze ook geen merkloyaliteit tonen in de toekomst, want ze hebben geen affectie met Nintendo.
[...]

En daar komt de ware aard van jou bovendrijven. Als een mening je niet aan staat, dan verhef je jezelf boven diegene.
Lol, jij begint over serieuze titels en dergelijke en degradeert Nintendo liefhebbers. Maar bij het kleinste tikje terug begin je al te piepen. Prima hoor.
O dan heb je me echt verkeerd begrepen hoor. :)
En weer hetzelfde riedeltje. Nintendo focussed zich niet op Mario, Zelda, Metroid etc, Nintendo focussed zich op ideeen, nieuwe playmechanics, innovaties en gameplay-ideeen. De enige reden dat ze er vaak Mario op plakken is omdat dan het idee beter verkoopt, makkelijker. Zelfs de cartoony stijl komt hieruit voort, overigens op een grandiose manier, want ik vind het persoonlijk gewoon kunst, zo herkenbaar en identificeerbaar als een schilderij van Van Gogh. En ze weerstaan de tanden des tijds, Mario1 is nog steeds goed speelbaar. Het is cartoony omdat ze zich niet teveel bezig willen houden met miniscule details omdat dit hun werkzaamheden ophoudt van dat wat ze echt belangrijk vinden. Vaak hebben ze al een spel in de basis klaar voordat ze besluiten dat het een Mariogame wordt.

Alleen de (hoofd) Mario-serie heeft al een staple aan ideeen en gamechangers opgeleverd die MS en Sony as whole inhouse al niet gebracht hebben. Laat staan alle franchises. Ze bouwen zelfs hun console om naar concept van de introductiegame.

Ideeen zijn, als je ze hebt, goedkoper dan een (in jouw boekje) gelikte game uitbrengen, nietemin zijn ze onbetaalbaar. Nintendo heeft vele van diens games beter verkocht dan beide bij elkaar, dan doen ze toch wel wat goed. En nee, de kans dat Mario er nog over tien jaar is acht ik een stuk groter dan de COD's van deze wereld.
Mooi betoog maar de redenatie klopt niet.

Je kan het Microsoft/Sony in house systeem niet goed vergelijken qua innovatie met Nintendo's, omdat M en S veel meer externe ontwikkeling hebben. Maar dat geef je al te kennen in je vergelijking. Maar als je de drie gehele ecosystemen naast elkaar legt, dan denk ik niet dat Nintendo een voorsprong heeft op de veel complexere ecosystemen van Sony en Microsoft. Maar ook dit is lastig te vergelijken. Is een Wii-fit vernieuwender dan Kinect? Is de Wii-controller vernieuwender dan die van Sony?

En dan het cartoony vergelijken met een van Gogh? Eerder een Keith Harrington. Van Gogh weet de werkelijkheid juist goed over te brengen, Keith is altijd herkenbaar in dezelfde stijl. Van Nintendo kan je niet zeggen dat ze de werkelijkheid proberen weer te geven. Ook is er veel minder kunst aan iets cartoony te maken dan om het realistisch te krijgen.

Wat vormt de basis van een spel? Het verhaal, de graphics, de attributen? Als je er voor kiest om nadat de 'basis' is gelegd, er een Mario spel van te maken, kies je dan voor herkenbaarheid? Doorgaan op eerder succes? In het eerste geval neemt Nintendo zijn klanten niet serieus en in het tweede is Nintendo aan het melken. Lekker zwart wit van mij. Maar wat zou je er anders van moeten maken? Als een kunstenaar ervoor kies om blikken soep te schilderen, dan kan hij daar een tijd mee door gaan. Maar er komt een moment dat alle critici zeggen: "hou nou eens op met die soep!".

En het is een beetje flauw, maar natuurlijk overleeft Mario het van COD, omdat Mario op elk speltype te plakken is. Een beetje een oneerlijke vergelijking niet? Mario reïncarneert rustig verder in welke vorm dan ook, terwijl COD moeite moet doen om vernieuwend bij de leest te blijven. En ook bij COD wordt keihard gemolken. Ik haalde COD en GTA aan omdat games van dit kaliber ontbreken bij de Wii U. Niet omdat deze zo goed zijn in zichzelf opnieuw te presenteren.

Het probleem van Nintendo zit in hun mellow cartoony spellen. Die zijn een uur leuk, maar na een paar uur ben je er alweer klaar mee. Vandaar dat de Wii's al snel stonden te verstoffen bij de meeste mensen. Een spel als Goldeneye heeft de Wii nooit gekend.

En ik zeg niet dat de gehele focus van Nintendo verkeerd is. Laat ze maar komen met 100+ Mario games, als ze maar genoeg gave games uitbrengen die bij andere doelgroepen horen. Er zit meer in het emotionele spectrum dan blijdschap en humor.

[Reactie gewijzigd door Miks op 7 juni 2014 10:09]

Uiteraard heb ik het over game-innovaties, wat ze op gebied van accounting doen enzo interesseert me geen fluit.

" Wii-fit vernieuwender dan Kinect? Is de Wii-controller vernieuwender dan die van Sony?" Euh, serieus, je weet toch hopelijk wel dat Nintendo met deze dingen begonnen is en dat de innovator altijd vernieuwender is dan de copy-cat?

Je leest niet goed, ik zeg alleen, herkenbaar als een Van Gogh, dwz, een schilderij van Van Gogh ken je als duizenden, Nintendo's huisstijl idem, die zijn zo eigen en uniek. Het is zeker wel kunstzinniger, wil je realisme, neem een foto, hoe meer je afwijkt van de foto hoe meer je je eigen ideeen implementeert, hoe verder je hierin gaat, hoe kunstzinniger ( Kunst : het product van creatieve menselijke uitingen ).

Nintendo kiest ervoor om hun ideeen zo goed mogelijk te verkopen, zoals elke compnay, simpel. Het is overigens niet zo dat het hele spel af wordt gemaakt en dan wordt gekeken voor welke character, maar de basics zijn er vaak al wel, het idee en dan gaan ze kijken wat er zoal mee kan worden gedaan voordat het spel bepaald wordt. Zodra ze niets vernieuwends, niets goeds uitbrengen en alleen de naam erop plakken om het te verkopen, zoals met Sonic, dan noem ik het melken.

Zoals ik je al probeerde uit te leggen, ze verkopen geen Mario-games, maar ideeen, waarbij hun icons gebruikt worden om ze beter te verkopen. Dat is hun markt en die nemen ze dus zeker wel serieus. Jij wilt dat ze zijn wat ze niet zijn. Grappig dat je Goldeneye aanhaalt. Goldeneye werd gemaakt door Rare die onder Nintendo's vleugels dezelfde strategie toepaste, de game / engine was al bijna af voordat men besloot een James Bond licentie ervoor te gebruiken, zelfde manier van werken dus, voor hetzelfde geld was het een Mario-shooter geworden, ware het niet dat Nintendo die niet zo gauw overheveld aan externe companies. Ik wil niet veel zeggen hoor, maar nu ze onder MS vleugels vallen, de hardcore holy grail zou je kunnen zeggen, bakken ze er niets meer van. Nu moeten ze wel dat maken dat MS vraagt, ook al is er geen idee beschikbaar en dan krijg je dat soort zielloze games. Je had niet met een beter voorbeeld kunnen komen.
Even uit mijn hoofd; Pikmin, Kid Icarus (weer tot leven gewekt met een 3DS versie), Wonderfull 101, Steel Diver, Battallion Wars, Wii Sports, Exite Truck, Wii Fit, Xenoblade, Wii Music, Golden Sun, Nintendogs, Brain Age.

Het zijn er nog veel meer, maar dit schiet me even te binnen aan bekendere titels en nieuwe IP's die Nintendo op de markt heeft gebracht buiten Mario om.

En je kan natuurlijk ook niet zeggen dat een IP als Luigi's Mansion of Nintendoland ook maar in iets lijkt op de 2d/3d Mario games.
Gamers? Volgens mij zijn de mensen die Farm Heroes Saga! ook gamers. Gamers is geen elite titel die enkel of voornamelijk een game van een bepaalde prijs en een bepaald genre spelen.

Wii fit en Wii Sports zijn dus wel degelijk 2 nieuwe IP's en nog ontzettend succesvolle ook.
Maar wat te denken van Wonderfull 101, Lego City Undercover, Nintendoland. 3 nieuwe IP's door Nintendo uitgegeven voor de Wii U.
Weet iemand of Zelda voor de Wii U word aangekondigdt?
Ik gok Satoru Iwata ;).

Maar nee, hier is nog niets over bekend. Is ook het hele principe van de E3 een beetje hé.
Totally offtopic natuurlijk maar..

Zelda voor de WiiU IS al aangekondigd. Maar.. verder is er letterlijk niets over bekend. Nintendo heeft ook al aangegeven dat er nieuwe info vrijkomt deze E3 over de nieuwe zelda, die hopelijk volgend jaar december (?) in de schappen ligt.

Ontopic:
Dit zou echt een hele leuke game kunnen zijn. Community driven platforms with Mario. I think this could be a big hit. Kijk er best naar uit deze E3!
Ze hebben volgens mij al meerdere malen beloofd Zelda op E3 te laten zien.
Ga er maar volledig vanuit hoor. Het zal niet speelbaar zijn maar een demo zal te zien zijn, ik ken Nintendo lang genoeg om te weten dat ze in de cyclus van dit spel hem nu zullen aankondigen.

Nintendo heeft al aangegeven dat het spel in ontwikkeling is, twee jaar lang. Dit is het jaar dat ze m aan gaan kondigen en volgend jaar op e3 speelbaar en eind van het jaar verkrijgbaar, zoiets.

Er is al wel wat bekend van de game, ze gaan net als bij de 3DS versie af van het vaste stramien van kasteel, item, item gebruiken, volgende. De wereld waarin deze Zelda zich afspeelt zal niet realistisch zijn zoals in de demo maar de wereld zal iedereen verbazen, weer volledig anders.

Most anticipated game voor mij na MK8 gezien te hebben.
Miyamoto heeft het niet van Little Big Planet overigens, met het concept zijn ze al bezig sinds Mario vs. Donkey Kong. Miyamoto was er al lange tijd in geïnteresseerd maar de technologie was nog niet van dien orde dat het juist geimplementeerd kon worden. In New Super Mario Brothers Wii u kun je als speler op de pad al blokken plaatsen via de touchscreen, achteraf gezien al een teken aan de wand.
Ik vind het een leuk idee. Ik weet dat er een hoop rom hack tools zijn maar op de pc speelt het toch niet het zelfde. Hoop alleen wel dat dit voor de 3Ds uitkomt in plaats van de WiiU.
Je mag het melken noemen, maar ik en vele andere kunnen altijd weer niet wachten op de volgende mario/zelda iteratie. Je kan dus eerder stellen dat Nintendo gewoon gehoor geeft aan wat de fans willen. Mario en Zelda zijn inmiddels niet meer gewoon spelletjes, maar synoniemen voor gaming. Iedereen kent ze en iedereen heeft ze ooit wel eens gespeeld. Tot de dag van vandaag zijn het nog steeds de spelletjes die vele mensen tot de wereld van gaming introduceerde. Nintendo hoeft wat mij betreft nooit te stoppen met deze 2 franchises en zal ik ze altijd een warm hart toe dragen.
Nintendo mag luisteren naar zijn fans. Maar ze luisteren alleen maar naar hun fans. En dat lijkt me verkeerd.
De fanbase wordt alleen maar kleiner. En dat kan je terug zien in de verkopen van de Wii U.
Nee, dat is juist doordat Nintendo met de Wii de fans heeft genegeerd en voornamelijk mainstream troep maakte (Alles wat draaide om de Mii's) en games die alleen maar speelbaar waren met de Wiimote terwijl veel mensen toch liever een controller in hun handen hebben.

Het probleem met de Wii was gewoon, te weinig goede titels, te veel dodgy controls en daardoor zijn veel mensen afgehaakt.
Ja je hebt ook gelijk. Het speelt beide mee. Zowel de mario-focus als dat de Wii ging vervelen met slecht uitgevoerde rotzooi.
Hoezo melk melk melk? Never change a winning team. En aangezien de Mario games nog steeds als warme broodjes over de plank gaan :)
Ik snap nooit dat gezeur over uitmelken bij Mario.

Naar mijn weten komen er nog altijd nieuwe kids bij die nog hun eerste Mario-game moeten spelen. Dat je als volwassene mogelijk bent uitgekeken doet daar weinig aan af.

Daarnaast is Nintendo één van de weinige developers die telkens het roer aardig durft om te gooien. Behalve de hoofdfiguren verschillen de games vaak enorm. Galaxy, Sunshine en Mario 64 waren bijvoorbeeld totaal verschillende games qua level design en mechanics. Bij de Zelda games switchen ze van realistisch maar cartoon naar top-down. Ik vermoed dat de meeste andere developers na het succes van Ocarina of Time tig kloons daarvan hadden gemaakt.

Verder zit er altijd genoeg vernieuwing en inventieve gameplay in om het als geheel nieuwe game te laten aanvoelen en niet als jaarlijke nieuwe levelpack voor 60 euro. Van de meeste series (Kart, Smash Bros, een 3D platformer) maken ze één of twee per generatie consoles en je krijgt standaard veel gameplayuren per game.

Zodra de kwaliteit van de games achteruit gaat is er pas reden om te klagen.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 6 juni 2014 11:23]

De Super Mario reeks is nog altijd de beste platformserie verkrijgbaar op welke console dan ook. In dat geval is Melk.. Melk.. Melk.. helemaal niet erg.

Titels waar je Melk.. Melk.. Melk.. wel naar mag roepen zijn o.a. FIFA en Call of Duty. ;)
1) Never change a winning team
2) Hoewel het main character hetzelfde is, kun je onmogelijk zeggen dat de volgende spellen in de verste verte op elkaar lijken:

Mario 2d games (New Super Smash Bros, links-naar-rechts platformgame)
Mario 3d games (Galaxy, 3d platformgame)
Super Smash Bros (knokken)
Mario Party (Spreekt voor zichzelf)

3) Zelfs de games die binnen eenzelfde genre vallen, blijven verrassend divers en interessant. Vergelijk jij eens Mario Galxy met Mario Sunshine. Twee games met dezelfde main character, maar zo divers.

Ik vind het dus gelul dat er sprake zou zijn van 'melk, melk, melk'.
Om niet te vergeten:

Paper mario
Mario & luigi
Alle verschillende sport games

Allemaal games die in de verste verte niet op elkaar lijken, maar gewoon in een toegankelijk jasje gestoken zijn door de keuze van karakters in de game :)

[Reactie gewijzigd door Gutanoth op 6 juni 2014 11:28]

mario kart, mario paint , dr mario, donkey kong, etc
Die lijst is niet compleet :(
En waar wil je naartoe met die opmerking? In vergelijking met veel andere spellen blijft de aanbod groot als het gaat om de mario games ;)
Ik klinkte op het artikel met de gedachte welke simpelton als eerste zou gaan zeuren over uitmelken.

Gefeliciteerd.
Zoals hierboven al gemeld is zijn er genoeg verschillende soorten spellen, alleen met dezelfde personages.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True