Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo stopt dinsdag online-multiplayer voor Wii en DS

Door , 102 reacties

Gebruikers van Nintendo's DS en Wii hebben vanaf dinsdag geen toegang meer tot Nintendo's Wi-Fi Connection-dienst. Die dienst verzorgde onder andere de online-multiplayer voor veel games. De Wii U en Nintendo 3DS zullen echter geen last ondervinden.

Nintendo liet eind februari al weten dat het ging stoppen met het aanbieden van zijn gratis Wi-Fi Connection-dienst. Met die dienst konden spelers tegen elkaar spelen via het internet. Ook zijn matchmaking en de leaderboards vanaf dinsdag niet meer beschikbaar.

Het offline gaan van de dienst zal geen invloed hebben op overige diensten als de browser, YouTube, de shop en Netflix. Nintendo Nederland heeft een lijst gepubliceerd van Nintendo-games die gevolgen van het offline halen ondervinden. Op de lijst staan onder andere games als Super Smash Bros. Brawl en een groot aantal Pokémon-games.

Het is niet helemaal duidelijk waarom de Wi-Fi Connection-dienst offline wordt gehaald. Er zijn berichten bij onder andere IGN dat de overname van GameSpy door Glu Mobile er mede aan ten grondslag lag. Het uitschakelen van de Gamespy-servers door Glu zorgde ook voor het verdwijnen van online-functies voor een groot aantal oude pc-games en op een support-pagina van GameSpy stond dat deze provider ook voor de middleware- en backend-dienst van de Wii en DS zorgde.

Nintendo stopte in maart 2009 met de productie van de DS Lite en in oktober 2013 werd de laatste Wii geproduceerd. Een hele belangrijke dienst was Wi-fi Connection echter niet, ook al hadden veel games er wel ondersteuning voor.

Door Taco Blauw

Stagiair

20-05-2014 • 12:25

102 Linkedin Google+

Reacties (102)

Wijzig sortering
Niet helemaal getreurd. Wie zijn wii gesoftmod heeft, kan nog WEL online... Nintendo zal er niet blij mee zijn, maar er is een groep hackers die er dus in geslaagd is een eigen nintendo netwerk aan te maken, genaamd wiimfi. Het werkt al op enkele spellen en sowieso met Mario Kart.

http://wiki.tockdom.de/wiki/Wii-Server_Project
Ik zie dat er ook enkele Pokémongames toegevoegd worden. Ben benieuwd als dat gaat werken! Is namelijk wel interessant voor de mensen die de National Dex willen completen :).
Nice! Gelijk maar eens even testen!

Bedenk me nu net wel dat de hoeveelheid mensen die dan online zullen zijn flink minder zijn... :( Maar voor vrienden is het een goede oplossing!

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 20 mei 2014 14:31]

Gamespy zet de servers uit en Nintendo neemt servers af van Gamespy, de spellen voor de Wii en DS zijn niet tot moeilijk te patchen. Dus het is heel moeilijk een nieuwe versie te maken met een nieuwe netcode. Juist omdat je niet een patch kunt uitsturen maar alleen maar nieuwe schijfjes kunt stempelen en die aan aan je klanten kunt geven.

Dus het is helaas maar nu Gamespy weg gaat gaat de Wii/DS online functie ook weg.
Jammer maar helaas, nog 2 weken tot mario kart 8 die kan ook online :)
En de 3DS online omgeving is niet Gamespy dus die blijft wel gewoon bestaan.
Gamespy zet de servers uit en Nintendo neemt servers af van Gamespy, de spellen voor de Wii en DS zijn niet tot moeilijk te patchen.
Op de Wii helemaal niet inderdaad. De Wii sluit in principe alles af en draait alleen de software die op de DVD staat wanneer je een game speelt, zo is hij ontwerpen.
Dit is ook een reden waarom de online omgeving zo beperkt was, die moest namelijk per game meegeleverd worden op de DVD en was dus naderhand onmogelijk te updaten of uit te breiden. Zaken als cross-game chat was al helemaal ondenkbaar op deze manier.

[Reactie gewijzigd door job_h op 20 mei 2014 13:20]

Ik kan de keuze ergens begrijpen maar ik vind het ronduit schandalig. Zeker in het licht van de slecht verkopende WiiU's.

Pas in oktober 2013 is de laatste Wii verkocht (volgens mij is de Wii-mini nog te koop). Ik vind dat nogal snel. Overigens, Mario Kart Wii op de WiiU werkt dan ook niet meer? Of blijft die compatibiliteit wel?
Het is jammer dat Nintendo deze keuze maakt. Ik ga in ieder geval niet voor een WiiU. Ze kunnen de pot op.
De wii mini, was al in de winkel gelegd zonder online mogelijkheden. Misschien is dit niet zozeer een gevolg van het Gamespy gebeuren, maar had Nintendo nooit de bedoeling om voor langere tijd hun product te ondersteunen.
Komop zeg. Ondersteuning van zoveel games stoppen na een paar jaar. De Wii is 8 jaar oud, tijd voor iets nieuws. Dat kan je Nintendo niet kwalijk nemen, laat staan als iedereen het doet.
Komop zeg. Ondersteuning van zoveel games stoppen na een paar jaar. De Wii is 8 jaar oud, tijd voor iets nieuws. Dat kan je Nintendo niet kwalijk nemen, laat staan als iedereen het doet.
Op het moment dat je als bedrijf ervoor kiest om een product in de markt te zetten met een nuttige levensduur gemeten in decennia en je ervoor kiest om een belangrijke feature ervan afhankelijk te maken van centrale infrastructuur dan moet je daar ook achter staan imo en niet na een luttele acht jaar er al mee kappen.

Er zijn vandaag de dag nog steeds mensen die NES en SNES-spellen spelen. (Uiteraard geen probleem bij gebrek aan online-mogelijkheid). Mario Kart Wii is ook nog steeds zeer populair online. Daar nu al mee stoppen is gewoon slecht voor je imago.

Als je niet tot in lengte van dagen die infrastructuur wilt onderhouden (wat in zichzelf redelijk is), maak dan je spel er niet van afhankelijk en gebruik een gedecentraliseerd model.
Dit is toch niet het geval? Je kan de games gewoon spelen hoor, alleen niet online.
Asjeblieft zeg. EA stopt de ondersteuning van haar FIFA games standaard na 2 jaar en daar hoor je niemand over. GameSpy gaat stoppen (daarom stopt dit dus ook), zoveel games worden online gestopt, maar bij Nintendo is het een probleem? Wat een onzin.
Nintendo is helemaal niet het probleem. Dat EA al na twee jaar stopt is ook belachelijk.
Niet alle spellen zijn ook zo oud. Er zijn ook spellen die nog niet eens 2 jaar oud zijn, daarmee kun je nu dus al niet meer online spelen. Faseer iets dergelijk dan een paar jaar uit na het stoppen van de verkoop van de Wii/DS zelf. Maar die kun je nu ook nog steeds in diverse winkels kopen.
Hoe gaat dat met FIFA dan? Daar hoor je niemand over. Bovendien ben ik erg benieuwd naar het lijstje met games van 2 jaar oud.
FIFA speel ik niet, dus geen idee. Maar in mijn geval gaat het bijvoorbeeld om Pokemon Black 2 & White 2. Deze komen uit oktober 2012 (<2 jaar) en worden vandaag de dag nog verkocht met online mogelijkheden. Een ander spel wat ik heb, maar niet online speel, is Professor Layton and the Last Specter, deze komt uit november 2011 (+/- 2,5 jaar oud). Nu weet ik niet of deze nog te koop zijn, maar een verkoopargument was toentertijd dat je online wekelijks een nieuwe puzzel kon krijgen.
Dat gratis puzzels krijgen bij Layton is voor een jaar. Inmiddels zijn er al wat 3DS delen van dat spel uitgekomen. Je Pokemon uit B2 en W2 kan je probleemloos importeren in de nieuwste 3DS versie van Pokemon. Nintendo heeft ook een speciale applicatie ontwikkeld (Pokemon Bank) waar je al je Pokemon in kwijt kan, ook uit eerdere spellen.
Yup, heb ik ook. Dat gaat trouwens vanaf BW met aparte software, en niet de eerdere spellen, die moet je weer via andere apparaten (oudere) ruilen, lastig allemaal. Daarvoor is Pokegen ;) Maar dat neemt nog niet weg dat je niet met anderen over het internet kunt battlen, iets waar pokemon toch bekend om is geworden, spelen tegen elkaar. Vroeger in de aula van de school, nu met iemand aan de andere kant van de wereld :)

Anyway, het feit dat er nieuwe versies van zijn uitgekomen klopt natuurlijk, maar dat is een dooddoener. Het zou ook erg vreemd zijn als KPN zegt dat ze gaan stoppen met 3G, en dat iedereen maar een 4G toestel moet gaan kopen. Dit zou ook pas logisch zijn over enkele jaren als 4G goed ingeburgerd is. Kijk eens naar de Wii U, vorige week nog een artikel dat de verkopen enorm tegenvallen. Dan lijkt dit meer op een manier om mensen te pushen naar de Wii U (voorbeelden Mario Kart van div gebruikers).
Het is een samenloop van omstandigheden natuurlijk (GameSpy stopt er mee) en Nintendo vind het simpelweg niet een nieuwe investering waard aangezien ze van mening zijn dat er inmiddels een prima alternatief door hun om de markt is gebracht. Heel vervelend voor de mensen die nog graag online een potje Mario Kart Wii hadden willen spelen maar het is niet anders.
Zoals al gezegd word, Mario kart is super online, echt jammer speelde dit heel vaak met online mijn zoon.
Jammer, nu kan ik niet meer... euh... wacht, er was een online multiplayer voor de Wii en DS?
Nu kunnen we hem inderdaad wel weg flikkeren want Mario kart was online echt gewoon veel leuker als offline.
Nu kunnen we hem inderdaad wel weg flikkeren want Mario kart was online echt gewoon veel leuker als offline.
Als nog echt online wil spelen na vandaag (ze momenteel nog online namelijk :Y) ), is er een mogelijkheid om te spelen via custom matchmaking server. De MKWii Network Protocol/Server/Wiimmfi-Patcherpached je huidige ISO, waardoor de custom server wordt toegevoegd aan het spel. Hiervoor moet je dus wel over de mogelijkheid bezitten om ISO's in te laden via Homebrew.

Wil je gebruik maken van je huidige DVD en niet te veel rare capriolen uithalen dan is er ook nog CTGP waardoor je direct 217 tracks er bij krijgt :P .

Desniettemin blijft het jammer, zelfs voor de mensen met een Wii U of een 3ds, die nu niet de online functionaliteit kunnen gebruiken van oudere games. Ook al is er een manier om het te omzeilen, het aantal spelers zal waarschijnlijk niet heel hoog zijn hierdoor.

edit: Aangezien ik in niet direct de bovenstaande gepatchde iso werkend kreeg (weet niet wat ik fout deed) Heb ik een andere mogelijkheid geprobeerd: Wiimms Mario Kart Fun patcher. Deze laatste heeft een hele boel custom tracks (160). Hiermee kun je ook gewoon online (vanavond nog getest), zowel alleen de reguliere als de custrom tracks.
Leuke toevoeging: Server statiestieken. Hierop kun je zien hoeveel mensen er online zijn! Momenteel zijn er bijvoorbeeld de afgelopen 24 uur 2189 aanmeldingen geweest waarvan ongeveer 1100 uniek.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 21 mei 2014 13:33]

Ik vraag mij af of je dan nog wel een nieuwe WiFi verbinding kan opzetten, bij het aanmaken van de lokale netwerk verbinding zoekt de Wii namelijk contact met een nintendo server, komt dit contact niet tot stand, wil de lokale Wifi verbinding niet opgeslagen worden, krijg je de melding dat verbinding maken niet is gelukt en staat er geen draadloze wifi verbinding als beschikbaar. Dit is elke keer als je van netwerk wisselt.... blijft deze functie (callback denk ik ) dan nog wel bestaan? Zal het vanavond eens proberen, een nieuwe wifi verbinding op te zetten.
Dat zou wel een nare bijwerking zijn, kan je zelfs niet meer je youtube channel op de Wii gebruiken...

edit: sorry had ff moeten checken: http://www.nintendo.nl/Kl...ection-dienst-859609.html

[Reactie gewijzigd door BenGenaaid op 20 mei 2014 17:57]

En toevallig komt over anderhalve week mario kart 8 uit.
En? Mario Kart 7 op de 3DS is er al lang en die blijft gewoon werken.
Wel de en is natuurlijk dat dit een tactische zet is door Nintendo want de klant is niet koning maar een sukkel.
Ook voor de Wii? Zo ja hoe gaat deze online werken dan of slopen ze dat eruit?
Nee, MK8 is alleen voor de Wii-u
Persoonlijk zou ik hier alleen maar markt in zien. De mensen die dit nog willen spelen kunnen dan een bedrag per maand/jaar betalen om nog online te mogen. Zo pak je nog een groep aan die nog online wilt spelen en hoef je zelf niet meer servers in de lucht te houden voor de mensen die 1 keer per maand een potje doen.

Zelf heb op koningsdag een splinternieuwe Wii gekocht en zou nog wel de komende 6 maanden online willen spelen. Ik zou het niet erg vinden om 5 euro per maand voor te betalen om online te mogen.
POKÉMON BITCHES
En laat nu net volgende week vrijdag MarioKart 8 uitkomen. Dus... Wii de deur uit en Wii U er in :)
Ik vind het juist absurd dat ze de oude Mario Kart eerst offline voordat ze de nieuwe hebben uitgebracht.

Nu kun je dus de hele week geen Mario Kart online spelen, terwijl zowel de Wii- als de WiiU-versie gewoon klaar zijn.
Agh, als je dan MK van verschillende consoles gaat vergelijken, haal dan ook MK7 erbij. Die kan je gewoon doorspelen. En trouwens, Mario Kart Wii kan je ook gewoon spelen, alleen niet online ;)
Er is al een MarioKart 7 welke nieuwer is dan de Wii versie en gewoon online speelbaar blijft...

..op de 3DS.
Dat is inderdaad wat. Waarom niet gewoon beide games naast elkaar laten draaien?
Omdat GameSpy (heel veel andere spellen van andere makers stoppen er ook mee deze week) er mee stopt en Nintendo er geen nieuwe investering in wil doen. Ik neem aan op basis van een kosten/baten analyse.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 20 mei 2014 13:24]

Je zou ook naar buiten kunnen gaan. Ofzo.
Dat is naar mijn mening inderdaad één van de grootste problemen van Nintendo producten. De online services zijn vrij weinig aanwezig en werken vaak erg sloom.
Nu met de 3DS kun je al meer online doen, maar zowel de software als de online store werken naar mijn mening tergend sloom.
Met de WiiU heb ik geen ervaring, en die hoef ik ook niet omdat ik een goed werkend product wil hebben (waar online services één van de belangrijkste onderdelen voor zijn).

En daar zit dan ook het probleem: je verliest door de slechte of afwezige service het vertrouwen in het merk.

Overigens wel jammer dat de diensten stoppen. Veel stellen ze ook niet voor (Pokémon Trading services, hoeveel ruimte en kracht kan dat kosten?), dus waarom kunnen ze die functies niet in leven houden?
Bij mij werken de online diensten van Nintendo erg snel. Oké het duurt wel even voordat je een spel van een paar GB gedownload hebt, maar dat heeft meer te maken met je internet verbinding dat de Nintendo consoles.
Nou dat is ook niet helemaal waar. Een update downloaden van ~500 mb duurt zo een half uur. Ik heb 70mbit internet.

Ook even een standaard Mario Kart 7 online speel sessie starten:
- Connecting to Nintendo....beepbeepbeep (20-30 sec)
- Selecteer wat je wil doen
- Preparing to join game... beepbeepbeep (20-30 sec)
- Preparing to watch game in progress... beepbeepbeep..... (20-30 sec)
- (afhankelijk van hoelang de wedstrijd nog duurt wachten)
- Preparing to join game.... beepbeepbeep (10-15 sec)
- Wachten tot iedereen een racebaan heeft geslecteerd (~20 sec?)
- Starting game... beepbeepbeep... (10-15 sec)

Voordat ik gas kan geven ben ik zo 5 minuten verder. Dat kan echt beter hoor :P
Ik ga pokemon trading echt missen, nu verplichten ze me bijna om een 3DS te kopen.
Neuuuuujjjj nu kan ik geen alakazam meer krijgen in mn pokemon heartgold :(
Je kan altijd nog via dat Bluetooth/Infrared traden
Als je online kijkt zijn er (illegale) websites die pokemon naar je ds sturen zonder problemen.
Dus als je vandaag nog snel bent kan je mischien nog je kadabra omtoveren.
Ik had vanochtend nog verbinding +/- 4 uur geleden
Ik had van Nintendo een ruimere support verwacht, Ze zijn immers net gestopt met de productie van de Wii. Ik kan me voorstellen dat klanten zich in de kou gelaten voelen nu. Zou N er niet verstandig aan doen klanten aan zich te binden?
Tekenend voor Nintendo toch? Sinds het korte succes van de Wii zitten ze in een neergaande spiraal. En vooralsnog zijn er geen tekenen dat ze hieruit gaan komen. Ik verwacht dat Nintendo binnen een paar jaar volledig van de markt verdwenen is.
Dat zij men net na de introductie van de N64 ook. Ten tijde van de GameCube zeiden veel mensen het ook. En zelfs met het gigantische succes van de Wii zeiden heel veel mensen dat. Kortom, al een jaartje of 18 zeggen mensen die Nintendo consoles niet zo interessant vinden dat in de ijdele hop dat Nintendo eindelijk eens games gaat maken voor hun platform naar keuze.

Gaat niet gebeuren.
Games interesseren me niet tot nauwelijks. En zeker niet de kinderspelletjes van Nintendo. Echter de verkoopcijfers zijn er nu niet bepaald rooskleurig uit. En de Wii was wellicht een verkoopsuccess maar belandde bij 90% ook in een stoffige kast na een paar maanden.
Het interesseert je dus niet, maar je maakt je er wel heel druk over in alle Nintendo gerelateerde nieuwsberichten. Heel bijzonder.
De kinderspelletjes interesseren jouw niet, maar vele gezinnen met kleine kinderen wel. En raad eens waar de meeste Wii's in huis staan? ;)
Ik vind dat overigens de meest infantiele opmerking die er is, " kinderspelletjes ". Sure, Nintendo heeft er een handje van familievriendelijke spellen te maken, maar om de hele catalogus af te doen als kinderspelletjes. Zo kortzichtig. Kinderspelletjes maakt dat de software an sich afgeserveerd wordt als eenvoudig spul, terwijl Nintendo een company is die op gameplay-gebied, qua mechanics en implementaties juist veelal enorm volwassen producten afleverd. De omlijsting is echter vaak Disney meets Japan. Jammer, ik ken er meer zoals jij, vaak ook nooit een echte Nintendo-game in de klauwen gehad en laat je het ze een keer proberen zijn ze wel enthousiast.
Ikzelf ben niet zo'n fan van de Wii, was de meest afwijkende Nintendo console die ze uitgebracht hebben (Virtual boy not included). Jammer dat je alleen Mario party titels gespeeld hebt, dat is alsof je Knack speelt op de PS4 en de console afserveert op die ene game.
korte succes van de wii? 8 jaar lang goed verkocht. heb je enig idee hoeveel inkomsten Nintendo genereert van de ds / 3ds??? van pokemon etc?? merchandise?

Nintendo heeft 30 miljard eigen vermogen en kan meer dan 25 jaar lang dikke verliezen lijden. alleen denken mensen dat Nintendo alleen leeft van de wii u ofzo. ze hebben zoveel patenten ernaast...
Als je als bedrijf geen winst maakt draai je niet goed, als je verlies maakt houdt het gauw op en als je ieder jaar minder winst maakt ook.
Dat ze 30 miljard zouden hebben betekent niet dat dat maar rondslingerd als buffer, ze moeten zoiezo winst maken om te blijven bestaan, net zoals ieder ander bedrijf...
Nintendo kan, als het wil, alleen al met diens intellectual property bergen met geld verdienen. Ik vind ze op vele zaken wel dommig en naief, maar op andere vlakken echter zijn ze weer geniaal. Maar dat maakt ze dan ook wel het interessants als company zijnde, wat gaan ze nu weer doen?
De laatste versie van de Wii, de Wii mini had geen internet mogelijkheden.
Daarnaast zal Nintendo echt wel gekeken hebben hoe veel mensen er nog gebruik van maakten. Nu was online multyplayer op de Wii toch al niet mateloos populair dus het aantal gebruikers wat hier last van zal ondervinden zal vrij laag liggen.

Ik had overigens weinig te klagen over de WiFi connection. Mario Kart (en enkele andere spellen) deed het altijd prima. Ik zit met smart te wachten op Mario Kart 8 voor de Wii U.
De oude NDS Fat en NDS Lite hadden wel WiFi, maar alleen WEP. Draadloze netwerken met WEP zijn ook al bijna uitgestorven, defacto had de DS dus eigenlijk ook al geen internet verbinding meer.

Wat nog wel werkt is mutiplayer met 2 DSsen, want die heeft geen centrale server nodig en geen netwerk infrastructuur.
Heel dom dit, zeer klant-onvriendelijk, en inderdaad ik had dit ook niet verwacht van Nintendo, ze hadden best een oplossing kunnen vinden. Ik koop nooit meer een game die voor online play afhankelijk is van een centrale server, connect to IP ftw!
Mee eens! Ik heb 2 weken terug een splinter nieuwe kopie gekocht van MarioKart Wii en hoor nu dat het allemaal offline gaat. Heb zelf nog niet online geprobeert maar het is gewoon jammer.

Nintendo is gewoon niet sterk op het gebied van internet. Als ik hun was zou ik kijken of ze een ander bedrijf kunnen inschakellen om alles over te nemen en op dit gebied en het als 1 pakket aan te bieden op elke platform
Ik denk niet dat er nog veel mensen op speelden. Het vereist immers een WiFi netwerk met WEP beveiliging, want WPA(2) wordt niet ondersteund. De 3DS en Wii U doen dat echter wel.
Het zou me stug lijken als mensen hun netwerk met WEP gaan beveiligen omdat een outdated console geen WPA(2) aan kan.

Desalniettemin: Ik heb er wel hele goede herinneringen aan.
Zelf heb ik heel veel Mario Kart, Animal Crossing, Pokémon etc gespeeld. :)

[Reactie gewijzigd door Zorian op 20 mei 2014 12:30]

Dat was inderdaad zwaar irritant. Zette meestal met een Wi-Fi stick een nieuw netwerk op met een WEP beveiliging als ik iets online moest met de DS. De DSi ondersteunde echter wel WPA, dus DSi enhanced spellen (Pokémon Black(2)/White(2)) kon je wel met een normale Wi-Fi verbinding online krijgen.
En de Wii ondersteund ook gewoon WPA.
Dat zou kunnen, daar heb ik mij nooit heel erg in verdiept aangezien mijn Wii al sinds de aanschaf voorzien is van een modchip en online gaan dus geen goed plan is. ;)
Nintendo heeft nooit consoles gebanned voor zover ik weet. Ik ben al gechipt sinds de WiiKey uitkwam, en nooit ergens last van gehad.
de DS had die limitatie echter wel...
Ze laten er geen gras over groeien. Mario Kart 8 komt 30 mei uit in Nederland en dat is toch wel een vervolg op een van de meestgespeelde games over de WiFi connection van de Wii. Monster Hunter Tri kon je hier ook over spelen, er waren ook nog wel wat lui online daar, en ook daar is een vervolg op voor de Wii U.
Het is niet helemaal duidelijk waarom de Wi-Fi Connection-dienst offline wordt gehaald
Lijkt me dat Nintendo dit doet om de Wii U online modus te pushen, omdat de dienst nou niet zo veel kost om in de lucht te houden. Je kan natuurlijk gewoon een Mario Kart 8 pak halen en gelijk weer online racen. De nieuwe functie miiverse voor de Wii U maakt het ook mogelijk om contacten te onderhouden met andere spelers.
Daarbij draaien de Nintendo WiFi Connection servers op het netwerk van GameSpy.. en laat die nou net ook offline gaan deze maand....
Kan je zo migreren naar een ander serverpark dus dat hoeft helemaal geen reden te zijn... Het komt Nintendo wel goed uit denk ik eerder.
Capcom migreert een aantal spellen van de Gamespy servers naar andere servers zodat hun klanten gewoon door kunnen blijven games. Het is dus geen kwestie van kunnen maar willen.
en er zit voicechat in MK8 (beperkt tot de lobby's maar toch)

en Monster Hunter tri (wii versie) was al door capcom offline gehaald eerder in het jaar.

[Reactie gewijzigd door 4play op 20 mei 2014 12:44]

Jammer dat het ook geldt voor DS spellen, want die kun je op de 3DS ook prima spelen, de spellen zijn zelfs nog in de winkel te koop. Zelf heb ik laatst Pokemon White 2 gekocht, maar online hiermee kun je zo dus vergeten. Is dit dan zo anders dan de Pokemon X/Y online mogelijkheden?
Wii spellen kun je ook op de Wii U spelen. Best vreemd dat het zo snel stopt. Hoeveel kost het nu helemaal om het in de lucht te houden. Eigenlijk zouden ze het protocol moeten publiceren zodat mensen zelf een gameserver kunnen hosten.
Laatst nog een potje online Mario Kart Wii gedaan. Direct alle spelers waren verzameld en gelijk begon het spel.
Ik denk dat je dan wel kunt concluderen dat de dienst niet dood was.
hang er van af als jullie de enige 10 spelers waren hebben jullie wel een volle lobby maar wil nog niet zeggen dat de servers het druk hebben nintentendo heeft jammer genoeg niet genoeg informatie gegeven over de huidige server drukte
kan me echter voorstellen dat de DS met pokemon nog in volle touren draaide

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*