Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Nintendo heeft op zijn Japanse website bevestigd dat het definitief is gestopt met de productie van de Wii-spelcomputers. De fabrikant richt zich voortaan geheel op de Wii U-console, de opvolger van de aanvankelijk zeer succesvolle Wii-spelcomputer.

Nintendo Wii-logo (klein)Op de Japanse Wii-productpagina was sinds begin deze maand te lezen dat de productie van de originele Wii 'snel zal worden gestopt'. Inmiddels is deze mededeling aangepast naar 'de productie is gestopt'. Vermoedelijk zal Nintendo uitsluitend nog zijn laatste Wii-consoles uitleveren die het op voorraad heeft.

Dat Nintendo stopt met de Wii is niet onverwacht: de fabrikant richt zich steeds meer op de Wii U. De Wii-console is een van de best verkopende consoles ooit: het Japanse bedrijf heeft sinds de console in 2006 op de markt kwam meer dan 100 miljoen stuks verkocht. Met name de Wii-motes en launchtitel Wii Sports waren publiekstrekkers.

Opvolger Wii U kan tot nu toe het succes van de Wii allerminst evenaren. Volgens analisten komt dit niet alleen door de relatief hoge prijs maar ook door een gebrek aan games, ondanks dat Nintendo al in 2012 besloot om de Wii U onder de kostprijs te verkopen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Een nieuwe (goede) first party IP zou denk ik ook een flinke boost geven in verkoop. Kijk bijvoorbeeld naar Lego City Undercover, die heeft toch wel een aantal mensen over de streep geholpen ondanks dat de marketing voor die game niet eens zo geweldig is/was. Hardware, zeker wanneer deze niet het beste van het beste is, moet het nou eenmaal hebben van goede software. Zonder een boel goede en het liefste ook unieke games zal het nooit echt een succes worden. Je moet voor alle markten wat goeds bieden of voor tenminste één markt het beste bieden.
Als ik eerlijk ben doet die hele wij hebben de snelste hardware race mij niet zoveel meer. Vroeger van 8 bit naar 16 bit, was het zeker relevant omdat niet alleen de graphics, maar ook de gameplay er op vooruit gingen, maar tegenwoordig? Ik was op Gamescom en Firstlook. Op beide beurzen uiteraard met xbox one en PS4 gespeeld. En eerlijk is eerlijk, ik kon er gewoon niet echt warm voor lopen. Het was gewoon weer meer van hetzelfde met net even iets mooiere graphics. Nintendo daarentegen is nog steeds echt bezig met proberen ons nieuwe spel ervaringen te brengen. Eerst met de Wii en hun motion controls en nu weer met het toucschreen op de controller. Ik kan dat wel waarderen. Nintendo lijkt te begrijpen dat onze spelervaring vernieuwen niet meer alleen ligt in nog snellere chips, maar dat daar meer voor nodig is. Ondanks dat Nintendo lang niet de beste hardware heeft waren ze wat mij betreft wel de grote winnaar van beide beurzen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 21 oktober 2013 16:48]

Maar wat denk je dat de mogelijkheden voor vernieuwing in games in de eerste plaats vergroot?

Juist, de hardware. Krachtigere hardware is ook fundamenteel om de mogelijkheden en ambities van innoverende ontwikkelaars te kunnen realiseren.

Verder vind ik het 'innovatieve' aspect van de Wii U nogal overgewaardeerd, dat scherm in de controller wordt door Nintendo zelf bijna alleen maar gebruikt om er de HUD op te zetten. De Wii was ok, (maar PS2 Eyetoy had natuurlijk al eerlijk motion games) alhoewel de motion detectie ook weeral slechts in een handvol games zinvol werd toegepast. Skyward Sword, Red Steel 2, en de Wii sports games zijn de enige die in mij opkomen, voor de rest werd het vaak als gimmick gebruikt en werd het "schud de remote ipv op een knopje te drukken".

Ik vind het erg vreemd dat je precies spreekt alsof krachtigere hardware innovatieve gameplay belemmert terwijl dat helemaal niet het geval is.. Gameplay en graphics zijn complementair aan elkaar, het is niet dat een game ontwikkelaar moet kiezen voor het ene of het andere hoor.

Als ik eerlijk moet zijn is voor mij het gezegde "Nintendo is de enige die innovatief is etc en nieuwe ervaringen biedt" nogal flauwe PR praat. Kinect, Playstation Camera, nieuwe Dualshock 4 met touchpad en lightbar vind ik van wat ik tot nu toe gezien heb zonder twijfel minstens even vernieuwend als de gamepad van Nintendo, maar op één of andere manier krijgt Nintendo steeds alle krediet voor 'innovatie' omdat zij voor zwakkere hardware kiezen. En nogmaals is die Gamepad echt zo magisch innovatief? Een scherm in de controller dat vnl. wordt gebruik om de HUD weer te geven. Bovendien hebben we PSP Remote Play al gezien, en ook gameboy advance link met gamecube.

[Reactie gewijzigd door Cyrso op 21 oktober 2013 16:57]

Verder vind ik het 'innovatieve' aspect van de Wii U nogal overgewaardeerd, dat scherm in de controller wordt door Nintendo zelf bijna alleen maar gebruikt om er de HUD op te zetten.
Off-TV play is ook een heel groot voordeel. Ik denk dat 70% van m'n speel tijd op de gamepad is terwijl iemand anders TV aan het kijken is. Ik zit te twijfelen over de PS4 maar ik merk gewoon dat de momenten dat ik tijd heb om games te spelen dezelfde momenten zijn wanneer de TV/huiskamer in gebruik is. Zonder off-TV play zal ik zo'n PS4 gewoon bijna niet gebruiken. En je hebt niks aan super-fancy hardware die uit staat.
Ik zeg niet dat hardware innovatie belemmert, ik zeg dat het ook niet meer zoveel toevoegt aan gameplay als het in de tijd van 8bit naar 16bit deed. Alles wat ontwikkelaars lijken te bedenken is veelal mogelijk op de huidige generatie consoles. Hardware is al langere tijd niet meer de belemmerden factor. In ieder geval in stuk mindere mate dan dat vroeger was. De nieuwe generatie xbox one en ps4 lijken dan ook op dit moment alleen maar mooiere graphics toe te voegen en qua gameplay/spel ervaring is er niet veel veranderd tegenover de vorige generatie. Ik vind dat jammer en kan Nintendo wel waarderen dat hun de innovatie dan ook op een andere plek zoeken dan enkel alleen in de chipsets. Of het geslaagd is of niet dat mag ieder voor zichzelf bepalen.
Bij Nintendo is het grootste probleem dat naast zijzelf er maar weinig partijen zijn die echt goede games ontwikkelen waar ook wat geld is ingestoken. Door het gebrek hieraan ben je , naar mijn mening, op de Wii aangewezen naar enkel first party software. Daar zit het hem de crux, zelfs wanneer je naar gameplay-over-graphics kijkt.

Nintendo mag dan wel met de Wii de beste console verkoop ooit, mede door de goed gekozen prijs. De beste console award gaat die in mijn ogen nimmer halen.
Het zou eerder zijn dat zij de award van het hebben van de meeste triple A titels niet winnen. De console en de insteek van hoe er vernieuwd wordt op gameplay moet je even los zien van de beschikbare software.
Uiteraard is het 1 + 1 of je een console gaat aanschaffen, maar dat veel software aan Nintendo hun neus voorbij gaat kan je hun persoonlijk natuurlijk niet aanrekenen. Dat is uiteindelijk de keuze van de publishers, en die keuze zou overigens ook behoorlijk beïnvloed zijn door de pakken met geld die zij van Sony en Microsoft ontvangen. Pakken met geld waar een relatief toch wat kleiner bedrijf als Nintendo niet zo 123 tegenop kan.
Nogmaals het is natuurlijk geheel persoonlijk, maar ik liep gewoon niet echt warm van de xbox one en ps4. Het was mij allemaal een beetje te veel van hetzelfde. Op een gegeven moment toen ik Forza aan het spelen was had het echt net zo goed xbox360 kunnen zijn. Qua spelervaring beleefde ik gewoon helemaal niets nieuws. Is toch wel jammer dat in de 7 jaar van de 360, Microsoft niet meer heeft kunnen bedenken als "er moet een betere graphics kaart in de volgende Xbox".

[Reactie gewijzigd door ro8in op 21 oktober 2013 17:03]

Mario galaxy 1 en 2 red steel 2, skyward sword, twilight princess, sin and punishment, no more heroes 1 en 2. mario kart, smash brothers brawl, madworld, house of the dead overkill, endless oceaan. monster hunter 3 , xenoblades (OMFG) was die game vet, Last story, En kan er nog wel 10 opnoemen maar kom er nu niet op. ;-) wii sports, wii sports resort ( nog vetter) metroid prime trilogy, Metroid prime 3 Zack en wicki quest for barbaros, TETSUNOKU VS CAPCOM waarom kijken mensen niet verder dan hun neus lang is En oh ja Donkey Kong Countre returns oh ja en nog 1 PUNCH OUT !!!!
Kan jij mij een reden geven waarom prachtige graphics en unieke gameplay niet hand in hand kunnen gaan? Leuk voor Nintendo dat ze iets unieks hebben bedacht, maar als ik een nieuwe console koop wil ik ook wat eye-candy en geen graphics die ik met mijn AMD Thunderbird ook al kon behalen. Ik zeg overigens niet dat graphics alles zijn, maar voor een grote groep mensen wel, en ik denk ook dat Nintendo deze groep graag wil bereiken. De Wii U loopt eigenlijk nu al een generatie achter, waardoor ze third-party ondersteuning al helemaal ver weg lijkt te zijn.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 21 oktober 2013 17:12]

Ik ben het hier mee eens. Ben zelf ook een aanhanger van 'gameplay boven graphics', wat dat betreft zat ik altijd goed bij Nintendo. Maar als de gameplay dan minder wordt, zoals nu veroorzaakt door het uitblijven dan wel uitstellen van grote titels, dan blijft er weinig over.
Nintendo was de 'hardcore' gamer al een tijdje kwijt, maar lijkt zich alleen maar verder van hen te vervreemden. Waar blijft die grote Mario of Zelda knaller? Het duurt te lang.
Ben ik met je eens, de spellenmarkt is nog steeds wat magertjes, maar het wordt beter met Wind Waker HD erbij. Smash Bros komt, Super Mario 3D Land wil ik graag hebben, Mario Kart 8, en hopelijk ook nog Mario Party 10, de jubileumeditie. Helaas was Wii Party U vertraagt afgelopen week bij Bart Smit (Wii U Party + Wii Remote Plus voor slechts 50 euro) anders was ik nu al lekker met vrienden bezig dat te verkennen.

Als bovenstaande games komen wordt de Wii U eindelijk volwassen en kan je lekker Multiplayer spelen met vrienden en heb je een goede reden ze uit te nodigen (en om een Wii U te kopen). :)

[Reactie gewijzigd door KoploperMau op 21 oktober 2013 15:31]

Op zich zijn er wel al leuke spellen uit, Nintendoland, Lego City Undercover, Sonic all star Racing transformed, Wonderful 101, Monster Hunter 3 Ultimate, Trine 2, Duck Tales Remastered, Zombie U, Pikmin 3. Niet alle spellen zullen bij iedereen in de smaak vallen, maar het zijn wel goede spellen met hoge recensies.
Ik vond de reclame van Lego City best leuk, meer marketing is er niet nodig denk ik. Het is gewoon een kinderdroom om door een Lego stad heen te lopen :)
In principe geen slechte keuze, want de vraag naar de Wii is helemaal weggevallen.
Maak me wel zorgen over Nintendo, qua verkoopcijfers houdt enkel de handheld-tak ze overeind.
Zoals te zien is in dit lijstje verkoopcijfers, laatste week van augustus (bron: http://www.n1ntendo.nl/ar...endo-3ds-verkopen-stijgen)
3DS LL – 49,149
PS3 – 20,090
3DS – 17,873
Vita – 8,405
Wii U – 6,741
PSP – 6,218
Wii – 1,141
Xbox 360 – 177

Cijfers zijn extra pijnlijk omdat het de Japanse cijfers betreft.
De Wii verkoopt slecht, maar dat mag geen verrassing zijn met een nieuwe generatie op de markt. De Wii U verkoopt daarentegen dramatisch, relatief gezien. De Wii U verkopen zijn ongeveer een derde van de Playstation 3 verkopen (beetje vertekend beeld door een aantal game releases, maar toch is dit de tendens), terwijl die console op zijn retour is. Nintendo doet dankzij de 3DS echter nog steeds aan klantenbinding, en zal dan ook wel niet al te snel in de problemen komen. Maar dit is natuurlijk niet wat Nintendo wil, ze willen als het even kan weer de grootste worden op console gebied. En daar zijn ze nu wel heel erg ver van verwijderd.
Als dit cijfers uit augustus zijn, maak ik me niet zo'n zorgen. Drie maanden later is het namelijk Kerst, ook in Japan. Vakantie is afgelopen, mensen hebben geld uitgegeven aan vakantie en gaan weer even sparen. :)
Hier zijn cijfers van twee weken terug:
3DS LL – 141,245
3DS – 72,325
Vita – 60,166
PS3 – 12,395
PSP – 3,467
Wii U – 3,276
Wii – 703
Xbox 360 – 575
http://www.n1ntendo.nl/ar...3-13102013-pokmon-xy-op-n

En cijfers van vóór de vakantie.
3DS LL – 33,351
3DS – 16,412
PS3 – 12,793
Vita – 12,331
Wii U – 7,974
PSP – 6,360
Wii – 1,506
Xbox 360 – 485
http://www.n1ntendo.nl/ar...nintendo-3ds-daalt-met-33

Zelfde dramatische beeld, dus het is geen toeval of uitzondering.
Kerst gaat misschien een tijdelijke boost zorgen, maar dat gaat dan juist de uitzondering zijn. Het gaat gewoon slecht met de Wii U.
Kijken we naar het aantal games welk beschikbaar zijn voor de Wii U, dan zijn de aantallen niet eens dusdanig slecht. Het grote probleem voor de Wii U is en blijft gewoon het gebrek aan content voor de serieuze aanschaf.

Een tweede probleem welk ook zeer zeker niet vergeten dient te worden is de verwarring welk de Wii en de Wii U met zich mee brengen. Voor veel winkeliers is het niet eens goed duidelijk dat dit 2 verschillende producten betreft. Marketing technisch is dat niet heel soepel verlopen. Het compleet eruit gooien van de Wii, is wat dat betreft dan ook een handige zet. Het scheelt een hoop verwarring.

Als laatste wat niet vergeten dient te worden is dat Nintendo consoles eigenlijk nooit als zoete broodjes verkocht werden. NES ruim 60 miljoen, SNES ruim 50 miljoen, 64 ruim 30 miljoen en GameCube ruim 20 miljoen. Laten we eerlijk wezen, de Wii was voor een home console statistisch gezien niets anders dan een outlier.

De vraag is echter, is het nodig om het verhaal van de Wii nogmaals te herhalen? Ja, natuurlijk is het als bedrijf leuk qua inkomsten. Maar aan de andere kant denk ik dat Nintendo het ook gewoon graag safe speelt en rendabel blijft over hun core consumers. Kijken we naar hun huidige line-up, dan zien we dat ook terug komen. Oud en vertrouwd, niet zozeer nieuwe IP's.

Het enige nieuwe welk Nintendo met de Wii U mee lijkt te dragen is de support voor indie games en de e-Shop. En in the long run denk ik dat dat mogelijk toch best iets is waar Nintendo wel het één en ander aan kan gaan verdienen.
Maar Japan staat ook bijna gelijk aan Handheld...
Toch mooi om te zien dat de 3DS de hele Wii U kan dragen als het nodig is.
Zo kan Nintendo lekker doorgaan met consoles terwijl de handhelds het echte geld in het laatje brengen. Totdat de Wii U natuurlijk wel de nodige goed verkopende spellen heeft en aanslaat bij het grotere publiek. Ondanks de slechte verkopen van de Wii U heeft Nintendo namelijk gewoon weer winst gedraaid.
Probleem is ook gewoon dat waar de Wii iets nieuws bood, namelijk motion control, waardoor veel gamers Nintendo de slechte hardware vergaven, is er nu volop concurrentie op die motion control, waarbij veel ook systemen zoals Kinect preferen. Hierdoor heeft de Wii U veel minder te bieden, de hardware loopt namelijk weer dramatisch achter en hun enige echte plus is dan de exclusieven.

Nintendo had er beter aan gedaan om in ieder geval op iets van 66% van de kracht te gaan zitten van consoles zoals de Xbox One en PS4, hierdoor zou je in ieder geval op lange termijn beter mee kunnen.
Waarom blijven mensen de mindere verkopen van de Wii U toch relateren aan de hardware?! Dat is namelijk gewoon niet waar. De echte reden is dat het spellen aanbod van de Wii U momenteel nog te wensen overlaat. Het is (zoals ik hierboven ook al schreef) inmiddels iets beter geworden maar echt veel spellen zijn er nog niet. Vanaf eind november gaan we echt wat leuke spellen krijgen zoals Super Mario 3D World. Reken maar dat deze sets leuk zullen verkopen met Sinterklaas voor de deur! Daarnaast nog Wii Party U en ook Mario Kart 8 is aangekondigd.

Nintendo draait niet om graphics, maar om speelbaarheid. Dat ene randje wat door die 'prachtige' anti-aliassing er nog net even wat beter uitziet bij een FPS van 60 per seconde zal me werkelijk een dikke worst zijn. Geef mij dan maar gewoon een paar leuke Mario werelden waar ik met plezier met m'n vrienden doorheen kan lopen.

De Wii U kan gewoon 1080p beelden uitzenden en dat ziet er op mijn TV prachtig uit. Je hebt echt geen super graphics nodig om een goed spel neer te zetten.

Edit: Nog even een aanpassing: De doelgroep van Nintendo is toch nog steeds kinderen, naar mijn mening. Er zijn inderdaad iets meer games voor 'volwassen gamers' verschenen maar dat zijn er toch ook niet zoveel. Kinderen kijken niet naar hardware. Die willen gewoon spelen, klaar.

[Reactie gewijzigd door KoploperMau op 21 oktober 2013 15:43]

Precies, als het er maar niet lelijk uit ziet. Sonic daartegen zag er wel degelijk uit op 1080p, geen rare glitches of zo. De echt mooie spellen moeten nog uitkomen (Mario spellen en Zelda), maar dat is even een paar maanden afwachten. Als alles er echt realistisch en mooi uit moet zien, dan houd het voor mij ook op. De Xbox 360/ PS3 graphics waren al prachtig (Bioshock bijvoorbeeld), en de Wii U kan op grafisch gebied nog meer van de Xbox360 en PS3, dus daar maak ik mij niet druk om.
Ik denk eigenlijk dat de doelgroep van Nintendo niet zozeer "kinderen" is, maar meer "de hele familie, van acht tot tachtig". Omdat de rest zich vooral focust op de groep van pak 'm beet 15 tot 35 krijgt Nintendo daardoor al snel het imago dat ze kinderspellen maken, want Sony en Microsoft zijn daar veel minder actief in, en al helemaal niet met first-party spul.
Je spreekt jezelf nu toch wel redelijk tegen.

Je beargumenteerd dat het niet aan de hardware ligt, maar aan het spellen aanbod. Het spellen aanbod is direct gerelateerd aan de hardware.

Ik begrijp dat Nintendo zich richt op familie spellen (is iets anders dan alleen kinderen), maar doordat ze op andere tereinen heel veel spellen missen, maakt dat de console minder aantrekkelijk voor families waar vader ook nog de laatste spellen wilt spelen. Tevens is de groep volwassen zonder kinderen die een Wii hebben gekocht, nog steeds erg groot, maar met de hogere prijs en de lagere hardware, is het wel een hele dure aankoop naast een Xbox One of PS4, terwijl op motion gebied ze geen enkele reden hebben om de Wii U te kopen.

De Wii heeft altijd de pluspunten van prijs, first party games en motion control gehad terwijl het minpunt altijd de hardware was met de gevolgen daarvan (veel minder multi-platform games), haal nu de pluspunten van de prijs en motion control van de Wii U af, en je hebt nog maar 1 plus punt en je behoudt dat minpunt.

Jij kan vinden dat dit niet zo is, ik kan zeggen dat dit voor mij wel geldt en dat ik vele mensen ken die hetzelfde erover denken, en dan blijft dus het feit dat dit wel degelijk een effect heeft op de verkoop.
Het spellenaanbod is niet (rechtstreeks) geralateerd aan de hardware, maar aan de wil van de developers. De Wii U is krachtiger dan de PS3. Waarom moet het nog sterker? Daar kan je toch prima games maken op die hardware?

Daardoor lijkt het magere spellenaanbod van de Wii U te liggen aan luiheid: De third party developers zijn gewoon te lui om spellen genoeg te optimaliseren zodat deze wél draaien op Wii U. Als excuus gebruiken ze dat de PS4 en XBox One wel sterk genoeg zijn. Echter, in mijn ogen heeft Nintendo een prima console neergezet en Microsoft en Sony een overpowered bakbeest. Daardoor wordt men lui: We proppen alle features er gewoon in 'want-het-kan-toch-wel'.

Daarom kost de Wii U bij launch ongeveer 350 euro en inmiddels 300 euro. PS4 doet het met 400 euro en XBox One met maarliefst 470 euro! Je betaalt voor gebakken lucht die 99% van de spellen toch niet gebruikt. Bij Nintendo heb ik dat gevoel niet.

In dat opzicht is het spellenaanbod inderdaad gerelateerd aan de hardware. Luiheid omdat het toch wel kan. Bij Nintendo moet je gewoon ietsjes beter je best doen - kennelijk is dat voor de deveopers van Microsoft en Sony niet weggelegd... :/
[...]...maar met de hogere prijs en de lagere hardware, is het wel een hele dure aankoop naast een Xbox One of PS4...[...]
Dit argument is wel heel krom. Eerst kopen we de PS4 en dan klagen we dat de Wii U zo duur is en dat we die niet kunnen kopen.

[Reactie gewijzigd door KoploperMau op 22 oktober 2013 10:07]

Goed lezen is ook een vak.

Ik zei niet dat de Wii U zo duur is, ik zeg dat het een dure koop is naast een Xbox One of PS4. Aub niet mijn verhaal uit context trekken om je punt te maken.

De Wii U is zeker niet op alle fronten krachtiger dan de PS3, het algemene oordeel is dat de Wii U vergelijkbaar is met de 360 en PS3.
Waarom moet het krachtiger? Simpel, de game wereld verandert constant, consoles houden ontwikkelingen altijd al wat tegen, omdat developers een game maken die vaak hetzelfde is op de consoles als op de PC. Zou je nu op het niveau van de Wii U blijven steken, dan zit je straks 15 jaar op dezelfde hardware games te maken, dat is niet goed.

Third party developers zijn lui? Wat een onzin, bedrijven maken gewoon een bewuste keuze of iets de moeite waard is, als ze de mogelijkheid zien om er goed geld aan te verdienen, dan maken ze het, kunnen ze energie in iets winstgevender steken, dan doen ze dat. Dat mag jij niet leuk vinden, maar dat heeft niets met lui te maken, het zijn bedrijven en zijn verplicht om winst te optimaliseren.

Dat gebakken lucht verhaal is echt volstrekte onzin, 99% van de spellen gebruikt die extra kracht niet? Je bedoelt dat bij Nintendo ze die extra kracht niet gebruiken. Zowel bij MS als Sony doen ze keer op keer weer hun best om het maximale eruit te halen, straks met de release zullen ze dan ook al met games komen die de Wii U niet zou kunnen draaien. Over 5 jaar hebben ze nog meer uit die hardware gehaald. Feit blijft in ieder geval dat de Wii U hardware oud is.

Nogmaals ik vind het allemaal best wat jij vindt, als jij tevreden bent met de Wii U dan is dat toch mooi? Feit blijft echter dat veel mensen dit niet vinden, hierdoor kopen veel mensen geen Wii U, dit heeft als gevolg dat het ook minder aantrekkelijk is voor third party developers om er iets mee te doen.
Uiteindelijke resultaat is dan ook dat de oude hardware in de Wii U wel degelijk effect heeft op het game aanbod en de verkoopcijfers.
Ontken het zoveel je wilt, maar Nintendo heeft dit zichzelf aangedaan en niemand anders.
...ik zeg dat het een dure koop is naast een Xbox One of PS4...
Naast een Wii U is een PS4 ook een dure koop. Ik snap hier je denkwijze niet helemaal. :?
99% van de spellen gebruikt die extra kracht niet? Je bedoelt dat bij Nintendo ze die extra kracht niet gebruiken.
Ik heb het hier over de nieuwe gen consoles, niet over de oude. Als jij mij gaat vertellen dat alle games die op de PS4 verschijnen de 8-core die erin zit tot de max gaan drijven, verklaar ik je voor gek.
Feit blijft echter dat veel mensen dit niet vinden...
In mijn ogen nog steeds een mening. De meeste mensen die over de Wii U lopen te schreeuwen hebben er zelf namelijk geen een, omdat ze'm te langzaam vinden.

Voor de rest ben ik het met je eens dat tevreden = goed is. Daarnaast blijf ik er ook bij dat de games voor een groter deel verantwoordelijk zijn.
Naast een Wii U is een PS4 ook een dure koop. Ik snap hier je denkwijze niet helemaal.
Ik spreek vanuit de visie van een (hardcore) gamer, die zal nooit een Wii als hoofdsysteem kopen.
Ik heb het hier over de nieuwe gen consoles, niet over de oude. Als jij mij gaat vertellen dat alle games die op de PS4 verschijnen de 8-core die erin zit tot de max gaan drijven, verklaar ik je voor gek.
Wel even goed lezen he, jij hebt het over het niet gebruiken van de extra kracht, niet hoeveel meer. Ook al gebruiken ze maar 1% meer dan wat de Wii U kan bieden, dan is dat nog steeds meer.

Natuurlijk zullen de meeste spellen niet alle kracht gebruiken, maar veel spellen zullen wel veel meer kracht gebruiken dan dat de Wii U kan bieden, en dat is waar het omgaat. Tevens worden GPU's vaak wel optimaal gebruikt, een hoop spellen draaien immers niet op een stabiele 60FPS, dus ieder extra beetje is al snel meegenomen, dus ja op de CPU pakken ze niet zo snel de 100%, maar door de GPU zijn de verschillen met de Wii U wel heel erg groot.
In mijn ogen nog steeds een mening. De meeste mensen die over de Wii U lopen te schreeuwen hebben er zelf namelijk geen een, omdat ze'm te langzaam vinden.
Het is een mening dat mensen die mening hebben? Het is een feit dat mensen de Wii U om de eerder genoemde redenen laten staan.
Of jij het eens bent met hun mening en of je het een terechte mening vindt, dat is een ander verhaal, maar daar heeft Nintendo niets aan.

Dat veel mensen maar wat schreeuwen klopt zonder meer, ik heb hem een paak gebruikt en vind het opzicht een leuk apparaat en met de juiste games zal die ooit wel in mijn huiskamer belanden, maar op dit moment vind ik het hem nog niet waard. Tevens koop ik voorlopig ook geen Xbox One of PS4, dit terwijl ik alledrie de voorgangers wel heb (Wii destijds nog met de release)
Dat werd ook wel een beetje tijd. Als je ziet hoe lang de Wii eigenlijk al gemaakt werd. Destijds had ik de Wii als een van de 1e in Nederland in huis, 2 dagen voor de officiële release 8-)
Ondertussen staat die van mij al vele maanden stof te happen. Het laatste spel waar ik echt van kon genieten was toch wel Zelda Skyward Sword.
Misschien moet ik weer eens nadenken over een Wii U als weer een nieuwe Zelda topper uitkomt :)
Zelda The Wind Waker is een goede game maar een remake van de game cube versie. Geen NIEUWE Zelda topper dus.

Voor mij, Zelda fan, nog geen reden om een wii u te kopen.
Gelukkig gaat nintendo spoedig nieuws over Zelda U openbaren !! Sowieso op de E3 van 2014 maar wellicht al veel eerder in een nintendo direct afleveringetje ofzo
Bron? Je maakt me erg nieuwsgierig.
Het artikel gaat over de Wii, niet de Wii U.
Is een ontzettend goede game. Maar als je in het Gamecube tijdperk gamede heb je de game waarschijnlijk al gespeeld en is het geen aanwinst. Ik zou TWW graag nog een keer spelen, zeker in HD, maar het is voor mij geen game die me over de streep trekt, puur omdat ik de game al ken.
Goede Game: Ja.
Nieuwe Game: Nope.

Nintendo heeft er een beetje het handje in games keer op keer te remaken/relaunchen. Dat is tot zekere hoogte ok.

Maar om eerlijk te zijn had een gloednieuwe WiiU Zelda Launch tittle consoles verkocht.
Maar om eerlijk te zijn had een gloednieuwe WiiU Zelda Launch tittle consoles verkocht.
Dat had zeker consoles verkocht. Maar het is schijnbaar gewoon niet realistisch om in 1 jaar een hele nieuwe Zelda neer te zetten. Skyward Sword komt uit laat 2011. Laat 2012 was de lancering van de Wii U daar zit gewoon te weinig tijd tussen. Maar als die dan uiteindelijk uitkomt (op de E3 2014 is hij speelbaar) dan zal het alsnog veel consoles verkopen. Ik heb een paar weken geleden de Wii U gekocht om Wind Waker te kunnen spelen ondanks dat ik hier ook een Gamecube heb staan met hetzelfde spel. Tot op heden ben ik er behoorlijk enthousiast over, zowel over de game als over de Wii U zelf.
Ik vind het erg knap dat Nintendo haar consoles groot heeft gehouden ondanks alle veranderingen. Gezien de evolutie in zowel als console en controler, vind ik altijd al Nintendo een voorbeeld in innovatie is geweest. Kijken we naar Microsoft of Sony, zijn dit twee bedrijven die zich altijd vast houden aan het oude werkende concept (Natuurlijk innoveren ze wel, maar proberen ze de oude klanten zich op hun gemak te laten voelen met herkenningspunten in het product).

Helaas heeft de Nintendo de spijker naast de plank geslagen met een slechte introductie van de WII U. En de Fun Factor is helaas ook omlaag gegaan. Soms is een oud goed team een Winning team.
Je moet Nintendoland eens proberen, die is hardstikke leuk, ook is de Gamepad best een leuke innovatie (beelden worden daarbij draadloos gestreamt). Je kan gewoon samen spelen zonder splitscreen.
Vraag me toch af wat Nintendo gaat doen om een comeback te maken.
De huidige hardware line-up loopt hopeloos achter op wat de concurrentie doet en de games ontbreken op het platform.
In mijn ogen zouden ze er slim aan doen om games te gaan ontwikkelen voor iOS. Daar is goed geld te verdienen, doordat er relatief veel minder piraterij is.

[Reactie gewijzigd door 254370 op 21 oktober 2013 16:50]

Naar mijn idee doen ze er niet goed aan...
Zulke games mogen in de regel niet duurder zijn dan 5 euro, en om dan een hele afdeling van Nintendo te besteden aan die kleine spelletjes waarvan het lang niet zeker is of het wel goed gaat verkopen, is het het geld niet waard.
Als je weet om welke aantallen het gaat praat je wel anders ;)

En Infinity Blade 2, die wordt in een normale week 1 - 2 miljoen keer geïnstalleerd x ¤5,99. Dat is een omzet van 6 - 12 miljoen per week, buiten de in-app aankopen om.
Daarnaast is het al langer bekend dat freemium, free-to-play, games erg lucratief kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door 254370 op 21 oktober 2013 20:04]

Dus... wie zegt dat de Nintendo games ook gaan aanslaan?

Als mensen Nintendo spellen willen, kopen ze echt wel een Wii U of een 3DS
Nintendo gaat met de Wii U denk ik precies hetzelfde doen als met de 3DS om een comeback te maken. Namelijk goede games uitbrengen die zichzelf (en de console) verkopen. In de decembermaand staan er 3 nieuwe bundels in de winkel (dat soort nieuws mis je op Tweakers.net). 3 aantrekkelijke bundels voor verschillende doelgroepen. Tel daarbij op dat Super Mario 3D World dan ook al in de schappen ligt.

Ook de 3DS heeft in vergelijking met de concurrent (PS Vita) hardware die op grafisch vlak achterloopt. Toch zijn er van de 3DS inmiddels zo'n 35 miljoen verkocht en van de concurrent zo'n 6.
Soms is er niet alleen de hardware. Mijn zoontje heeft Nintendo Dsi xl en de Sony. Hik zei vandaag nog van "De Nintendo is veel leuker". En idd zijn Sony PSP heeft hij zelden gebruikt.
Ik snapte al niet dat ze überhaupt nog een goedkopere Wii gingen maken na de launch van de Wii U. Ze hadden beter de Wii U in een leuke pack kunnen verkopen met een Wii spel en Nintendoland, zoals Mario Party 9 bij je Wii U samen met twee Wii Remotes. Dat had volgens mij veel meer mensen bereikt.

[Reactie gewijzigd door KoploperMau op 21 oktober 2013 15:27]

Met de nieuwe generatie consoles in aantocht zou de Wii het hoofd toch niet boven water kunnen houden. Het is een leuk concept om games via bewegingen te besturen, en dat zal het ook wel blijven, maar de hardware is niet toereikend meer.
Helaas blijven de spellen inderdaad uit. Het zijn meer party spellen die erg leuk zijn, voor de rest geen speciale games. De echte grote games komen aan het eind van het jaar en volgend jaar. De Mario franchise die van de Wii afkomen moesten ze ook even uitmelken (Super Mario Bros Wii U en de Luigi versie)... En niet te vergeten de Zelda franchise (Windwaker HD). Ik wacht op Mario 3D en Mario Kart. Voor de rest moet er nog een Zelda verschijnen.
Volgende maand is je wachten deels afgelopen. Want dan ligt Super Mario 3D World in de winkel. Ik heb er in ieder geval erg veel zin in. Voor Mario Kart 8 moet je een stuk langer wachten, ergens in 2014 komt die pas, helaas.
Precies, daarna ook Smash brothers :). Lijkt een soort Capcom clash te zijn :)
Stopte de productie van de PS2 ook niet eerder dit jaar? :P


Toch enkele geweldige games op de Wii, met name Super Mario Galaxy 1&2. Aanbod van games van dat caliber was helaas vrij beperkt, een handvol leuke Nintendo exclusives maar eenmaal je daar doorheen was werd het inderdaad snel een stofhappende console. Het beheer van hun succes met de Wii kon veel beter in mijn ogen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True