Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 175 reacties
Submitter: Matricidic

Nintendo heeft zijn verwachtingen voor de verkoop van de Wii U bijgesteld. Waar Nintendo eerst nog dacht in zijn financiële jaar, eindigend in maart, negen miljoen exemplaren te verkopen, is die verwachting nu bijgesteld naar 2,8 miljoen.

De verkopen van de Wii U afgelopen kwartaal vielen tegen, ondanks de release van Super Mario 3D World en het feit dat concurrenten Xbox One en Playstation 4 nog lang niet wereldwijd verkrijgbaar zijn. Waar Nintendo eerder vasthield aan een doel van negen miljoen Wii U's, is dat nu gesteld op 2,8 miljoen. In het jaar ervoor, waarin de Wii U uitkwam, verkocht Nintendo er 3,5 miljoen.

Het doel van negen miljoen leek al een tijdje minder haalbaar: in de eerste zes maanden van zijn fiscale jaar, dat eind maart eindigt, verkocht het 460.000 consoles. In de resterende zes maanden zou het daarom meer dan 2,3 miljoen consoles moeten verkopen, maar hoeveel er in de laatste maanden van vorig jaar zijn verkocht, wil Nintendo niet zeggen.

Door het achterblijven van de verkoop van de console, verdient Nintendo ook minder aan de verkoop van games. Daardoor is ook de verwachting voor het aantal verkochte games naar beneden bijgesteld. Ook van de handheld 3DS wordt de verwachting bijgesteld, van 18 miljoen exemplaren naar 13,5 miljoen. Door de tegenvallende verkopen zullen ook de financiële cijfers lager uitvallen dan verwacht, waarschuwt het bedrijf.

Nintendo Wii U

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (175)

Geen verrassing. Er zijn echt vele oorzaken aan te wijzen.

naamgeving
Mensen denken niet aan een nieuw apparaat bij het horen van WiiU. Die denken dat de tablet een upgrade is voor hun eigen Wii. Vergis je niet in de doelgroep, dat zijn mensen die normaliter niet aan games denken.

doelgroep
De casual gamer heeft een Wii gekocht in ~2006-2008. Het apparaat staat al 2-3 jaar uit. Dus waarom de opvolger kopen?

aanbod
Weinig games bij launch, vervolgens ook nog een hoop remakes van oude spellen. Dat is allemaal niet erg vernieuwend.

kwaliteit
Misschien is dit meer een gevoel, maar toen ik de tablet in de winkel vasthad, had ik gelijk geen trek meer om ooit dat apparaat in huis te halen. Ook is de WiiU nu pas geschikt voor full HD, maar staan de vele malen sterkere PS4 en X1 alweer in de startblokken.

concurrentie
De concurrentie is moordend door tablets en smartphones. Mijn neefjes spelen zich helemaal suf op hun tablets. Waarom dan een WiiU in huis halen met een gecastreerde tablet?

[Reactie gewijzigd door Señor Sjon op 17 januari 2014 11:17]

doelgroep
De casual gamer heeft een Wii gekocht in ~2006-2008. Het apparaat staat al 2-3 jaar uit. Dus waarom de opvolger kopen?
Dit kan ik voor mezelf en nog wat meer mensen bevestigen. De Wii werd ineens gekocht door mensen die nooit eerder een console gekocht hadden, na een paar jaar is de nieuwigheid en fun eraf en staat het stof erop. De WiiU bied voor deze mensen zo goed als niks nieuws/verassends of extra om deze aan te schaffen.
Toch denk ik dat je behoorlijk kort door de bocht gaat.

- Waarom werkt een PS3-PS4 wel en een Wii-Wii U niet? De naam is het probleem niet zo, de achterliggende marketing lijkt me eerder het probleem. Het is namelijk niet duidelijk, maar dat komt niet door de naam.
- De softwareverkopen van de Wii zijn nooit echt ingekakt over lifetime. Je hoort vaak dat de Wii bij velen stof ligt te happen, maar dit kan enkel onderbouwt worden door onderbuikgevoelens, de software bleef immers goed verkopen. Ik durf te stellen dat ook dat het probleem niet is, het blijft immers een bekende naam.
- Hoewel een Mario 3D World bovenin de charts van Gamerankings weet te eindigen, willen blijkbaar core gamers dit niet accepteren ofzo. Bovenal, heeft de PS4 of de Xbox One wél games? Toch worden die wel verkocht.
- Persoonlijk vind ik de Gamepad zeer goed in de hand liggen.
- Omdat je op de Wii U de Nintendo exclusives hebt, die in multiplayer te spelen zijn - al heeft Nintendo dat eigenlijk zelf een beetje om zeep geholpen door maar 1 gamepad te ondersteunen.

Nintendo had het totaal anders moeten aanpakken, maar op de door jou genoemde punten ben ik het niet helemaal eens :P
Van 3 naar 4 is één stap hoger. Ons numerieke stelsel gaat niet van niks naar 'U' ;)
Aangezien op een gegeven moment overal Wii voor geplaatst werd (WiiFit, WiiSports, WiiPay, etc), wat wijst er dan op dat WiiU een nieuwe console is? Die prutreclame's?
Ook is de hype rondom de andere consoles veel groter, onder andere door mond-op-mond reclame.


Meest verkocht zijn de gebundelde spellen, maar buiten dat? Veel andere developers lieten de bal vallen en eigenlijk moest je het met de Nintendo exclusives doen. Op andere consoles had je met dezelfde titel meer van alles (graphics, fatsoenlijke multiplayer, etc.).

Je kan wel hoog in de Gamerankings staan, maar veel mensen gaan daar niet meer een WiiU voor kopen. Er zijn zoveel musthave titels tegenwoordig... dat is niet meer met goed fatsoen te verzamelen.

Gamepad vind ik er zoals gezegd niet uitzien. Een willekeurige kloontablet ziet er al beter uit en heeft al een capicatief scherm. Dat ding maakt de WiiU onnodig duur en het voelt als weer een gimmick aan. Secondscreen werk heb je al met de 3DS, waarom zou je dat nog een keer willen? Ook de matige support na ruim een jaar is natuurlijk een minpunt. Ze krijgen het gewoon niet voor elkaar om twee tablets te linken.

Nintendo exclusives hebben mij alle consoles van de SNES tot de WiiU gebracht. Maar het moment is wel bereikt dat ik er klaar mee ben. Mijn Steamlijst groeit harder dan ik kan spelen. Ook zijn op steam steeds meer gratis games te vinden die je als MP kan spelen. WW vond ik op de GC al een matige Zelda, dan is ie ~10 jaar later weer gereleased. Dat vind ik gewoon suf, maak gewoon een nieuwe game in plaats van een refurbished spel.

[Reactie gewijzigd door Señor Sjon op 17 januari 2014 12:07]

Beste oplossing voor Nintendo nu zou zijn de Wii-U opnieuw uitbrengen als een echte tablet. Daar is zeker markt voor, en ze zouden de huidige Wii-U kunnen blijven ondersteunen. Daarnaast zouden er dan ook heel veel games ontwikkeld worden die daadwerkelijk gebruik maken van de tablet controller.

Enige probleem is dat Nintendo weer zo nodig voor PowerPC moest gaan, waarvan dus geen chips zijn die geschikt zijn voor tablets.

[Reactie gewijzigd door TheDukemaster op 17 januari 2014 12:30]

Tja, ik kan me wel voorstellen waarom die Wii U's voor geen meter verkopen.
Zat zelf ook te denken om er een te nemen, maar 300,- vindt ik gewoon veel te veel geld voor wat je krijgt, vooral als je ziet dat je voor 100,- meer een Playstation 4 kan krijgen.

Nintendo heeft deze generatie gewoon de plank compleet misgeslagen.

En dan hebben we het nog alleen over de prijs, de marketing laat ook flink te wensen over.
De console zou de hardcore gamers weer aan moeten spreken volgens nintendo echter wordt het product geplaatst alsof het gewoon een casual family gaming console is.
En ja, de casual gamers hebben al een Wii die al maanden stof ligt te happen, dus die gaan zich niet een tweede keer branden aan het "Wii" merk.
Nintendo vergat voor het gemak dat de casual gamers de Wii flink populair hebben gemaakt. De Wii U voor de hardcore gamer is het domste wat ze hebben kunnen doen. Dat betekent concurreren met Sony en Microsoft en dat win je echt niet op features, games en online.

Nintendo had gewoon net als de Wii met iets revolutionairs moeten komen welke de casual gamers weer massaal een console laat kopen. De focus had nog steeds moeten liggen op het samen spelen ipv alleen spelen.

Nu ook Microsoft in hetzelfde vaarwater komt van de casual gamer waarbij MS meer diensten levert die casual gamers (waar ook ouders onder vallen) aanspreken en toegevoegde waarde brengen, wordt het steeds moeilijker voor Nintendo om de casual markt te bedienen.

Nu heeft Nintendo een console gericht op hardcore gamers zonder dezelfde kwalitatieve ervaring die de concurrentie aanbiedt. Weinig games en veroudere technologie.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 17 januari 2014 12:13]

Nintendo is denk ik juist meer het type console dat je gebruikt met vrienden/familie, je kan hem niet vergelijken met een PS of Xbox.

Ik vind de Wii U teleurstellend doordat er weinig games voor uit komen die de moeite waard lijken, daarentegen als ik het afgelopen jaar terug kijken en waarop ik het meeste gegamed heb dan is dat ongeveer deze verhouding:
90% PC: Voornamelijk online met vrienden
10% Wii U: Voornamelijk met vrienden/familie op de bank
0% Xbox360 en PS4
Ik heb vorig jaar 280 betaald voor de bundel met Zelda. Het was het meer dan waard. Had al jaren niet meer zo genoten van een goede game. Inmiddels wat meer games gekocht en ik vind de Wii U toch een pracht van een console. Ik speel er ook veel meer op dan alle voorgaande consoles die ik had vanwege de mogelijkheid om de games op de tabletcontroller te spelen. Heerlijk in de woonkamer terwijl mijn vrouw wat op TV kijkt.

Ik zou dus geen PS4 kopen, ook al kon ik die voor hetzelfde geld krijgen. Ik heb een PS3 gehad en alhoewel het allemaal best aardig in elkaar stak kon het mij niet echt bekoren.

En dat de Wii U niet goed loopt, ook dat kan me eigenlijk maar weinig schelen. De gebruikers zijn toch verzekerd van de gebruikelijke Nintendo toppers en de rest wat erop uitkomt is een leuke bonus.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 17 januari 2014 11:24]

Je kunt wel zeggen dat het je niets scheelt, maar een niet verkopende console is eenmaal niet interessant voor ontwikkelaars. Op een gegeven moment zal het Nintendo meer geld kosten om games te ontwikkelen dan wat ze aan de verkoop zullen verdienen.

Jij hebt duidelijk geen kaas gegeten van economie.
Je kunt wel zeggen dat het je niets scheelt, maar een niet verkopende console is eenmaal niet interessant voor ontwikkelaars. Op een gegeven moment zal het Nintendo meer geld kosten om games te ontwikkelen dan wat ze aan de verkoop zullen verdienen.

Jij hebt duidelijk geen kaas gegeten van economie.
Ik heb geen geen graad in de economie. Dus wat dat betreft kan ik niet claimen dat ik veel verstand heb van economie. Jij wel?

Wel weet dat ik dat al sinds de N64 Nintendo de beste en meest interessante games maakt voor Nintendo consoles. Ook weet ik dat Nintendo nog een hele stapel interessante games voor de Wii U in ontwikkeling heeft. Wat ik ook weet is dat ik games van andere uitgevers over het algemeen stukken minder interessant vind. En ik weet dat Nintendo met zijn 3DS behoorlijke winsten maakt, zo veel dat de verliezen van de Wii U opgevangen worden.

Al die gegevens maken dat ik mij bijzonder weinig zorgen maak over het plezier wat ik heb en nog ga beleven aan de Wii U. Dat jij daar anders over denkt is ook prima, het interesseert me simpelweg weinig.
Dat de 3DS de verliezen opvangt, wil natuurlijk niet zeggen dat ze die verliezen willen blijven maken. Het houdt een keer op.
Voor Nintendo is belangrijk is dat er genoeg mensen zoals jij zijn. Maar ik vrees dat werelwijd maximaal 30 miljoen die-hards Nintendo fans zijn. Daarom verkoopt Wii U zo slecht. De vraag is dit genoeg om winst te draaien met de huidige resources bij Nintendo. Nintendo zal aan de eind van zijn console levenscyclus maximaal 30 miljoen console verkopen.
Nintendo is laks en lui geworden. De Wii U verkoopt belabberd en wat doen ze vervolgens: Niks!

Op de E3 waren ze niet aanwezig terwijl dit een goede plek is om veels persaandacht te krijgen. In plaats daarvan zenden ze streaming Nintendofilmpjes uit waar alleen de hardcore Nintendo fans naar kijken. De streams zelf waren van belachelijke kwaliteit. (stotterden veel)

Kerst komt er aan dus Nintendo komt met een Gamecube remake en een nieuwe Mario. Vervolgens verwachten ze dat op magische wijze de verkopen enorm toenemen maar worden vervolgens weggeblazen door PS4 en X0. Het feit dat er in 6 maanden 460.000 Wii U's verkocht zijn, terwijl de concurrenten in 1 dag ruim 1,5 keer zoveel verkocht. Tja.. zegt wel iets.

De casuals blijven weg en het gros van de gamers wil een technisch sterke console. Beiden kiezen niet voor Nintendo dus.
Nintendo zelf verkocht er op die eerste dag ook een paar ton, dat zegt nou ook weer niet zoveel
Een paar ton wanneer een enkele console uitkomt of zo'n 900.000 verkopen per console voor 2 consoles die vrijwel gelijk uitkomen Dat verschil zegt juist veel over de vraag naar de consoles.
Op de E3 waren ze niet aanwezig terwijl dit een goede plek is om veels persaandacht te krijgen.
Ze waren wel degelijk aanwezig op de E3, alleen hielden ze geen persconferentie.
Als ik het artikel goed begrijp, is het zelfs nog veel slechter gesteld. Zie de derde paragraaf.

Initiële doelstelling was 9M, maar dat is bijgesteld naar 2.8M. Maar in de eerste 6 maanden van die periode zijn er slechts 460k stuks, dus om nu te denken dat in de 2de (fiscale) jaarhelft, waar notabene de PS3 en XBox One uitkwamen de verkoop ineens 2.3M zou bedragen is wel enorm optimistisch (zelfs al zit je met de eindejaarsperiode)..
En dit is nog wel het ergste stuk uit het persbericht
Het bedrijf denkt nu 2,8 miljoen Wii U-spelcomputers te verkopen, tegen een eerder gestelde verwachting van 9 miljoen. De eerste zes maanden van fiscaal 2013 werden wereldwijd 460.000 exemplaren van de Wii U verkocht.
Het fiscale jaar loopt van 1 April tot en met 31 Maart in Japan. Dit betekent dat er in de maanden April-September 460.000 Wii U's verkocht zijn. Dat betekent dat ze denken dat er in de maanden Oktober-Maart ca 5 keer zoveel Wii U's verkocht worden (4,6*5=23) als in de periode daarvoor ondanks de release van xe X0 en Ps4. Waanbeeld.
Je moet wel indenken dat zowel de X1 en PS4 nog niet in Japan uit zijn ;)
Het feit dat ie komt hindert de sales bij voorbaat al.
Als Japan echt zo dol was op de Wii U dan had dat ding beter verkocht. Verder het wachten op de nieuwe consoles drukt de verkopen van alle current-gen consoles.
2/3 minder verkoop dan verwacht. Dat is pittig.

Mag ik de Wii U dan een grote flop noemen of is dat te kort door de bocht?

edit: Typo

[Reactie gewijzigd door technomania op 17 januari 2014 11:16]

Dat mocht bij launch al, je kon op je klompen aanvoelen dat het niks ging worden, het geroep van de Nintendo-fans ten spijt.

Aan de vooravond van een nieuwe console-oorlog een console uitbrengen met matige specs, dat trucje lukt echt maar 1 keer (met de Wii), en eigenlijk lukte dat trucje de eerste keer ook al helemaal niet, want de voortekenen voor de Wii waren exact hetzelfde als voor de Wii U realiteit is geworden. Niemand zat te wachten op een console met matige graphics toen de PS3 en Xbox 360 uitkwamen. Nintendo heeft destijds met de Wii launch op het perfecte moment motion gaming aangekondigd en de console daarop laten drijven. Dat was helemaal niet de planning geweest bij ontwikkeling van het apparaat.

De Wii U is het product van luiheid. Nintendo dacht nog steeds, na het uiteindelijke succes van de Wii en de 'nieuwe markt' die ze daarmee aanboorde, dat ze een relatief prijzige console (voor wat je ervoor terug krijgt) op de markt kon brengen die qua graphics zwaar onder deed voor de concurrentie. De IP's die Nintendo al tientallen jaren laten voortbestaan zijn niet meer zo speciaal, en zeker niet meer uniek. We kennen die IP's wel, dus die moeten zich ook doorontwikkelen om interessant te blijven. Dat heeft Nintendo nagelaten.

En Motion/touch gaming is ook niet speciaal meer, zelfs de hond van de buren heeft een tablet.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 januari 2014 11:29]

In vergelijking met andere nintendo platformen wel.
Ook hun nieuwste handhelds doen het niet bijster goed, spijtige zaak.
Hun nieuwste handheld generatie (3DS) is momenteel juist het best verkopende videogame platform in veel regio's.

Onder andere de NPD data (VS regio) brengt de 3DS naar voren als niet enkel het best verkopende platform in december, maar tevens over geheel 2013.

De geschiedenis van de 3DS toont ook gelijk aan hoe irrelevant de initiële verkopen bij Nintendo kunnen zijn. Was het probleem van Nintendo daar in het begin ook gebrek aan third party support, kleine verkoop aantallen, etc. Heeft dat het afgelopen jaar eigenlijk een totaal andere wending gekregen.

Ook de Wii U zit niet in een neerwaartse trend qua verkoop aantallen. December 2013 is hun best verkopende maand dusver geweest geeft de NPD data aan. Hierdoor weten we in ieder geval dat er in de VS afgelopen maand meer dan 460 K Wii U's verkocht zijn.

Voor een overzicht van de laatste NPD data, zie ook neogaf:
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=752867

Het is vooralsnog onduidelijk wat de werkelijke globale cijfers zijn. Maar er lijkt een stijgende lijn in de verkoopaantallen te zitten. En met de introductie van diverse goed beoordeelde games de laatste tijd (o.a. Wind Waker HD, Super Mario 3D World) trekken de software verkoop aantallen ook goed bij.

De week van 4 januari laat op VG Chartz bijv. een verkoop aantal van 602,356 zien. Waarbij meer software voor de Wii U, dan voor de PS4 of Xbox One verkocht is.

Zie voor de charts VG Chartz:
http://www.vgchartz.com/charts/weekly.php?reg=date=41644

Hoewel Nintendo hun verkoopaantallen voor dit jaar dan wel heeft moeten bijstellen. Denk ik dat 2014 echter toch nog best wel eens een stuk gunstiger voor de Wii U kan gaan uitpakken. Het bredere aanbod van games, de nieuwe marketing campagnes om de verschillen tussen de Wii U en Wii toe te lichten en ook mede dankzij het nu beschikbaar zijn van de concurrerende platforms zal kunnen helpen de Wii U in een ander daglicht te zetten.

@Curumir: Misschien zie je het liever vergeleken in het daglicht van de xbox 360 in zijn eerste jaar. 5.9 miljoen verkochte exemplaren, 0.9 miljoen in het laatste kwartaal daarvan. Een vergelijkbaar aantal verkochte consoles na ruim 1 jaar welk nu voor de Wii U staat (5.3 miljoen volgens VG Chartz). En ondanks doomsday berichten dat de PS3 als enige victor zou staan, en slechts 13.5 miljoen in de 1e 3 jaar. Heeft de xbox 360 bijv. .toch ook na 8 jaar alsnog 80 miljoen exemplaren verkocht.

En overigens zou je juist in de launch gekte van consoles als de PS4 en Xbox One toch eigenlijk wel verwachten dat hun software verkopen hoger zouden liggen dan de Wii U, indien deze laatste het echt dusdanig drastisch zou doen.

Kortom, ik ben er nog lang niet van overtuigd dat de Wii U echt ten doden opgeschreven is zoals menig hier wilt doen vermoeden.

[Reactie gewijzigd door psychodude op 17 januari 2014 13:01]

Wow. Je vergelijkt verkoopdata van games voor een console die al meer dan een jaar uit is met consoles die net uit zijn of nog uit moeten komen in sommige regio's... Daarbij heeft/had de PS4 moeite genoeg te leveren.

En dan nog heeft de wiiu wel de meeste met 602.356, maar nét daaronder zit de PS4 met 589.310. Dat is nauwelijks een voorsprong te noemen. Kijk je naar de verkoopaantallen qua hardware: 264.916 die week voor PS4, 4.382.474 in totaal, WiiU 111.325 met 5.340.720 in totaal. En dat met bijna een jaar voorsprong...

Een decembermand gebruiken om een neerwaartse trend te counteren is ook niet zo overtuigend. Normaal gesproken zou dat de beste moeten zijn en vrijwel alleen moeten concurreren met december 2012.

Dat de 3ds het goed is overduidelijk.

Edit: Geen idee waarom de xbox360 zo'n verloop had, maar je kunt niet zo maar vergelijkingen erbij halen die je het resultaat geven dat je het liefst wil. De PS4 heeft in twee/drie maanden al 80% verkocht van het aantal dat de Wii U in meer dan een jaar heeft verkocht. En dat terwijl er een levertijd van 12 weken(!) is bij bv bol.com, net gekeken.
Wat games betreft is het aanbod voor de zowel de Xbox One en PS4 zover ik begreep nogal karig, zo raar zijn lage sales van games dus niet. Ook koop/krijg je met kerst eerder een game als je niet net een console hebt gekregen.
Het is toch best een beetje struisvogel om bij een headline als deze te beweren dat het wél goed gaat. Als het nu een of andere analist was, maar het is Nintendo zelf die de verwachting met 2/3 omlaag schroeft.

Ten dode opgeschreven lijkt me ook overdreven. Het is immers nog steeds een van de drie grote game consoles. Dat het niet goed gaat is echter overduidelijk. Laten we hopen dat het wat bij trekt, want drie grote consoles is toch wel fijn voor de concurrentie onderling.

[Reactie gewijzigd door curumir op 17 januari 2014 16:14]

Als ze in 2014 ook nog de prijs laten zakken, naar rond de ¤150,-, dan kunnen ze de verwachtingen wel weer bijstellen. Voor ¤150 zijn een hoop gamers, waaronder ik, bereid de wii u naast mijn ps4 if xone te zetten.
De Wii U kost nu zo'n 300 euro.
De prijs halveren is gewoon een idiote beslissing.
3ds verkoopt de laatste tijd juist erg goed. Er zijn wereldwijd bijna 35 miljoen 3ds verkocht, dus dat zou ik zeker geen flop willen noemen. Heb er recent ook een aangeschaf, in het begin waren er amper games maar tegenwoordig is er een ruime library van echt toffe spellen.
35 Miljoen op 2 jaar voor alle types van 3ds is niet bijster goed in vergelijking met de cijfers van de Originele DS waarvan er (alle modellen combined) 150 miljoen verkocht zijn.

Het is dus op de cijfers van de originele DS dat ik deze uitspraak deed. In vergelijking met andere Handheld doet hij het natuurlijk heel goed.
35 miljoen op twee jaar is exact evenveel als dat dat de origele ds heeft verkocht.;

bron : http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_DS_sales
De originele DS verkocht vooral zo goed omdat er flashcards voor te verkrijgen waren waarna je elke game illegaal kon spelen.
Zo werd de ps1 ook populair, naast iedere PlayStation stond een stapel kopieën. Misschien moet Nintendo een console uitbrengen die goed te kraken is zodat mensen het apparaat kopen voor de illegale kopieen. En de console daarna streng beveiligen tegen het kopiëren de helft van de vorige kopers gaan meteen mee naar de volgende console.
Die zijn er nu ook voor 3DS, al speelt alles dan in 2D af.
Voor 3ds is dit lastiger omdat de firmware constant ge-update wordt
En om de punt van Timmmeeehhh te versterken. Heb ik er recent ook 1 gekocht wegens pokemon en de nieuwe zelda. Heb daarnaast toch nog even Ocarina of time er naast gekocht omdat ik die al dood heb gespeeld op me gamecube!
Uiteraard doen hun handhelds het goed, als je het vergelijkt met de verkoop van andere handhelds. Nintendo is de enige die een degelijk handheld maakt en is de enige die ook daadwerkelijk geschikt is voor de doelgroep 5-12 (grove schatting) jaar. Ik zou niet zeggen dat de PSVita voor die doelgroep geschikt is. Ik denk dat als je toch redelijke de enige bent, je een enorme doelgroep hebt (want naast 5-12 zijn er veel meer mensen die hem willen) het helemaaaaal niet zo goed doet... En daarnaast is dat verkoop gebasseerd op een ENORME prijsdaling van het apparaat in 2011 omdat dat ding gewoon niet goed liep... Dus ja, kazaamjt heeft wel ergens gelijk
Ze zijn helemaal niet de enige. Je kunt wel een leuke niche creëren genaamd handhelds en de enige zijn die zon ding maakt en zeggen dat je marktleider bent, maar je moet kijken waarmee je concurreert, en dat zijn vooral mobiele telefoons (en iPhone touch achtige apparaten). En die telefoons kunnen meer dan alleen games afspelen, krijgen steeds betere kwaliteit games, en er komen steeds meer controller achtige click-ons voor deze telefoons. De handheld markt is dan ook over 5 jaar zo goed als dood denk ik.
Ja ok, daar heb je wel een punt, agree.

Maar dan kan je het nog generieker gaan kijken. Want dan is 'gamen' hetgeen je mee concurreert. En dan zou je zelfs de handhelds nog kunnen vergelijken met een PS4. Wat doe je als je zin hebt om te gamen? Ga je dan op een handheld op de bank, auto of waar dan ook liggen of koop je een PS4 waar je minder mobiel bent...

Zo kunnen we natuurlijk elke vorm van concurrentie gaan vergelijken met totaal andere producten. Dan zitten we zomenteen op het laagste concurrentie niveau van; waar geef je geld aan uit? Games of een nieuwe keuken xD..

Wat ik probeer te zeggen; Een iPod is meer dan een game-apparaat... Hij is niet ontworpen voor alleen gamen. Dat mensen inderdaad soms een iPod kiezen omdat deze meer kan EN natuurlijk gamen een optie is, is een ander soort concurrentie dan van handheld op handheld...

Dat dus

[Reactie gewijzigd door Giga_ op 17 januari 2014 14:56]

De vergelijking tussen games op handheld en mobiele telefoons/ tablets is wel correct. Het gaat hoe, waar en welke beleving men verwacht van een handheld game. Wanneer en hoe men gamed met een handheld is bepalend . Het tijdstip en locatie waar men met een handheld gamed komt overeen met hetzelfde tijd en locatie waar men een tablet/ smartphone gebruikt. Dus de verwachte 'beleving' en doel is hetzelfde.

De hele top van Sony heeft dit al gezegd. Games zijn een vrijtijdsbesteding, dus concurreren hun handhelds met alle andere apparatuur die hetzelfde 'beleving' geeft als hun handhelds. En nu zijn dit smartphones en tablets.

Het voordeel van Nintendo is dat hun handhelds en games gericht zijn op 5 -12 jarige. Net het populatie die geen dure smartphone en tablets krijgt van hun ouders. Maar als je de verkoop van Nintendo handhelds vergelijkt generatie na generatie, dan zie je duidelijk een dalend trend. Dus de volgende generatie handhelds van Nintendo zal minder verkopen dan de huidige. Daarom begrijp ik de geruchten dat Nintendo overweegt om tablets te gaan maken.
ik denk dat hij de 2ds bedoelt...wat een onding is me dat....
Dat mocht vorig jaar ook al
Ik denk dat de Wii U te veel lijkt op de voorganger. De gamepad is natuurlijk het unique selling point, maar toen de Wii uitkwam, was er meer. Misschien werd er ook wat meer verwacht van de Wii U. Ik had toch liever gezien dat ze wat meer op graphics zouden inzetten (ook al zou het apparaat meer kosten) en dan ook enigszins in het vaarwater van de Xbox one en PS4 gaat zitten. Vaak bepalen de games welke consoles je koopt, mijn voorkeur gaat sterk uit naar Zelda, anders zou ik een PS4 kopen als ik een console wilde.

Ze hebben nu wel een Zelda uitgebracht, maar dat is een refresh. De laatste nieuwe console-zelda is weer even geleden...
Het succes van de Wii was natuurlijk moeilijk te evenaren. De Wii werd gewoon enorm populair door de lage prijs, de motion controls en ook met een aantal goede/populaire titels direct aan het begin.
Nu zijn we een jaartje of 7 verder, motion control is niet bijzonder meer, de Wii had het al, maar ook de 360/PS3 en ook de opvolgers. De prijs is minder aantrekkelijk en de titels waren voor velen niet genoeg om een Wii U aan te schaffen. Doe daar vervolgens nog een crisis bij en mensen denken echt wel even na of ze echt een Wii U willen of niet.

Nintendo moet echt goed over hun strategie nadenken, en dat moet vooral in het prijsgebied gebeuren, ze moeten weer in de prijsklasse dat iedereen en hun moeder, grootmoeder, buurvrouw en slager op de hoek zo'n ding eventjes koopt, want wanneer mensen moeten gaan nadenken of dit wel de goede keuze is, zullen net zo makkelijk wat meer neerleggen voor een PS4/XBO of een goedkopere 360/PS3.
Nou ik denk dat het ook deels ligt aan die doelgroep waar men op mikt.

De casual party en non gamer. De Wii basis was een console met een lage initiele kosten drempel. Nou dat deed hem. Alleen dat publiek staat sowieso niet te trappelen om het te vervangen. Ook dat soort games zijn niet zo veel eisend dat de Wii al voldoet. Daar heb je geen WiiU voor nodig.

Blijven de hardcore nintendo gamers nog over.

Daarnaast de WiiU core systeem is niet zo duur maar de pad controler maakt het net wat duurder.
Daarbij de PS4 zit er dan niet meer zover van af. De vorige gen bied ongeveer dezelfde spects.

Dus de cusual doorstomers gaan dan meer voor de gevestigde consoles. Of kijken welke de meeste interresantste games bied.

Mischien dat xbon one en PS4 juist mee liften op de Wii.

Grote volkstammen zijn bekend geworden met gamen. En een casual of beginner kan een intermediate of hardcore gamer worden en die kijken dan wat er nog meer op de markt is.
Mensen zijn zonder meer verzadigd, veel zullen een Wii niet vervangen, en andere hebben bijvoorbeeld Kinect, ook deze mensen zullen niet snel een Wii U kopen. Ik zie dat ook binnen mijn werk, ik werk binnen de psychiatrie en overal staat zo'n Wii, want ja dat is leuk, kan je een spelletje met mensen doen, lekker goedkoop enz enz. Maar nu denken ze geen seconde na om een Wii U te kopen.

De Wii U is inderdaad niet heel duur, maar met zo'n 300 euro zit die toch stevig boven een PS3 of 360 en ook vergeleken met een PS4 scheelt het maar 100 euro. Vergelijk dat met een paar jaar terug met de Wii tegenover de gangbare 360 met HDD en PS3 waarbij je dus 400 en 500/600 kwijt was, en dan scheelt het wel weer de nodige centen.

De Wii U moet zich gewoon gaan onderscheiden en dat doen ze gewoon echt niet, het is een leuk ding, maar het is zeker niet voldoende op dit moment.
Nintendo moet echt goed over hun strategie nadenken, en dat moet vooral in het prijsgebied gebeuren, ze moeten weer in de prijsklasse dat iedereen en hun moeder, grootmoeder, buurvrouw en slager op de hoek zo'n ding eventjes koopt, want wanneer mensen moeten gaan nadenken of dit wel de goede keuze is, zullen net zo makkelijk wat meer neerleggen voor een PS4/XBO of een goedkopere 360/PS3.
De doelgroep van de Wii en waarop Nintendo nu weer op mikt, verschillen op veel punten met de "hardcore gamers". Een opsomming (volgens mijn analyse) wat de doelgroep van de Wii wou:
  • Het mag het niet te veel geld kosten (ook de games niet)
  • Het moet het vrij toegankelijk zijn (dus "geen ingewikkelde" controller)
  • Het hoeft niet het nieuwste van het nieuwste te zijn
  • Online functionaliteit is leuk, alleen om samen tegen andere mensen/gezinnen te strijden.
Veel mensen die een Wii hebben gekocht, speelde vooral Wii Sports en Mariokart. Veel mensen kochten 1 a 2 games erbij, alleen dit waren meestal wel de slechtere (zie marktplaats, welke.. 8)7 ). Dus na een gegeven moment is de Wii "saai" en verdwijnt hij onder het stof.

Oplossing
Nintendo moet deze doelgroep weer overtuigen dat zij de Wii U moeten aanschaffen! In mijn optiek een nieuwe Wii sports o.i.d. Tevens zou Wii U Sports pakket het goed doen en dan eentje zonder Wii U tablet. Dit drukt de prijs gigantisch, 1/3 wel te verstaan
Nintendo moet slechte games gewoon bannen, wanneer een game niet aan voldoende kwaliteitseisen voldoet niet uitbrengen. Dit zorgt alleen maar ervoor dat de gebruikersbeleving en het imago, omlaag gaan. (tevens ben ik geen fan van het beleid van Apple).

Ok wie ben ik dat ik even een snelle analyse maak, maar dit is wel het gene wat ik constateer (dmv navragen) aan mensen die een oude wii hebben.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 17 januari 2014 18:45]

Dat niet veel geld kosten is dus wel een probleem bij Nintendo, neem New Super Marion Bros U, die is nu ruim een jaar uit, maar kost nog altijd iets onder de 50, dat kan dus gewoon niet, dat is met alle Nintendo spellen. Nintendo moet ook gewoon na een jaar zo'n spel op 30 zetten enz.
Nu krijg je idd dat mensen de slechte spellen gaan kopen, omdat de goede gewoon volle pond kosten, terwijl bij Xbox en Playstation je toptitels voor onder een tientje hebt.
Laatst een artikel gelezen over een developer die werkte aan een game voor de Wii-U. Hij beschreef dat Nintendo nogal traditioneel werkt en erg stug is qua communicatie. Hierdoor liepen ontwikkelaars weg bij de Wii-U omdat het zonder goede support het niet mogelijk was om games op hetzelfde niveau te krijgen als op de 360 en PS3. Het hebben van een betere GPU hielp niet omdat alle tijd zou zijn verspilt aan het aan het werk krijgen van de basis functionaliteit.
De games zien er op de wii u toch een heel stuk beter en scherper uit dan op de 360 en P3. Dus dat argument slaat nergens, lijkt me mee onwil.
Het gaat niet om onwil. Nintendo wou een console met heel lage stroomverbruik. Hierdoor is hun CPU zwakker dan xbox360 en PS3. Alleen de GPU is sterker. Maar de GPU wordt toch tegengehouden door de zwakke CPU. Nintendo heeft laat ingestapt naar HD en online functionaliteiten.

Lees maar artikel op Eurogamer. http://www.eurogamer.net/...rs-wii-u-the-inside-story
Vreemd, ik zou juist zeggen dat het andersom zou zijn. Ik geloof dat bij de ontwikkeling van de gamecube ook is gekeken naar ontwikkelbaarheid voor het platform Jammer dat ze die lijn dan niet doorzetten, als dat zo was.
Tja, het kan nog best goedkomen met de Wii U maar dat lijkt me niet gebeuren. Probleem is dat Nintendo niet straks halverwege een generatie met een nieuwe console aan kan komen want dan stoten ze alle kopers van de Wii U voor de kop.

Ze moeten dus eigenlijk het beste maken van een console die van het begin af aan niet competitief was met de concurrentie.

Ik denk dat Nintendo dacht dat er nog steeds een markt was voor een console die eigenlijk alleen Nintendo games speelt, maar die blijkt er niet te zijn.
Ik denk dat er nog steeds een markt is voor een nintendo only console alleen ze hadden hem nooit Wii-U moeten noemen maar Wii 2.. dan hadden mensen gesnapt dat het om een nieuwe console ging.

Voor alsnog heb ik ene geweldige tijd met mijn wii-U. Goede games en er komen er meer aan. prijs moet nog verder naar beneden (199 voor het basis model en 249 voor het uitgebreide model) dan gaan mensen overstappen vanaf de wii.

ook de virtual console games mogen fors goedkoper. 7,99 voor een snes spel wat je 2e hands voor 3-4 euro op de kop kan tikken is gewoon onhandig. 1 euro voor NES en 2 Euro voor Snes virtual console games.. dan zou ik me blauw kopen.. :D

ik wens Nintendo iig erg veel succes en sterkte toe met de huidige markt.
Eens - prijs moet fors omlaag om meer publiek te trekken. Marge moet sowieso op games gemaakt worden in deze markt. Voor 150 euro voor het basismodel, zou ik er direct een kopen.

Goede support voor oude Wii games op de tablet zou ook niet misstaan. En dan doel ik op herconfiguratie van de inputapparaten (knopjes gebruiken ipv wiimote en nunchuck). Dan kan ik eindelijk mijn oudere spelletjes spelen als moeder de vrouw tv wil kijken.
Inderdaad, zo dacht mijn vriendin dat de Wii-U slechts een controller met scherm was voor de Wii.
En helaas denken meerdere dat in de doelgroep waarvoor deze console is bedoeld.
Dus zo kan ik al stellen dat ze wat fout hebben gedaan met de marketing.
Misschien over 10 jaar bestaat Nintendo niet meer, wie weet. Ik heb zelf een Wii en 3ds alleen de spellen voor de Wii zijn erg kinderachtig en voor de 3ds heb ik 3 spellen die ik "echt" leuk vind. Ze moeten is een keer een goede spannende game uitbrengen, die alleen te spelen is op Nintendo consoles. Net zoals Sony met Uncharted, Heavy Rain en nog andere titels.
Ik denk dat Nintendo nog wel bestaat, maar dat ze dan bijvoorbeeld games voor Playstation, Xbox en eventueel andere platformen maken.

Dan zijn ze dus net als Sega de consolemarkt kwijt.
Ik denk dat je geen idee hebt van de financiële reserves van Nintendo.

De kans is groter dat de console en de handheld volgende generatie samengevoegd worden. De ontwikkel divisies die voorheen gescheiden waren (handheld enerzijds en console anderzijds) zijn ik geloof vorig jaar al samengevoegd.
Daar heb je gelijk in... ik heb er geen idee van. ;-)

Wellicht waren de reserves van Sega kleiner.

Ik hoop dat Nintendo het nog een tijdje volhoud, want ze hebben wel een aantal topconsoles op hun naam staan.

[Reactie gewijzigd door Remco K. op 17 januari 2014 13:27]

Meer dan 60 miljard aan reserves aldus Financial Times.
http://markets.ft.com/res...ets/Financials?s=7974:TYO

(als ik het goed lees, verbetering indien nodig is welkom)

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 17 januari 2014 13:57]

Dat je reserves hebt wil niet zeggen dat je het maar over de balk moet smijten. Wanneer het niet meer lukt om succesvol te zijn, moet je een andere weg kiezen. Voor dit soort globale spelers maken de eigen reserves sowieso minder uit. Zolang je je schulden kan betalen, en dus genoeg investeerders hebt, ben je altijd in staat om business te doen. Eigenlijk ben je dom wanneer je dat niet doet, omdat wanneer je faalt, je ook zelf de klappen zult oplopen. Het enige nadeel is dat het verdienen van geld minder snel gaat. Dit verschil is overigens minder groot dan je zou denken, omdat de kosten van business natuurlijk ook gedeeld worden.
Het draait uiteindelijk om de games. Aan consoles draaien ze toch verlies. Mensen zijn tegenwoordig erg kritisch. Als een console er lelijk uitziet hoeven ze hem al niet of omdat die een rare naam heeft. Het gaat toch om de games die je erop kan spelen. Heel veel mensen kopen een console omdat ze specifiek die ene toffe titel willen spelen.
Off topic: Ben ik wel benieuwd naar die drie games die jij echt leuk vindt... zijn dat er niet meer? Als ik voor mezelf ga tellen dan gaat dat best rap... heb nu net 4 maanden een 3DS XL en nu al vijf games: Zelda AlbW, Zelda OoT, Super Mario 3D Land, Pokemon Y en Luigi's Mansion 2. :D
Daar komt nog bovenop dat ik zou willen hebben: Mario Kart, Mario Party Island Tour, Bravely Default, Kirby, Fire Emblem, Batman Blackgate, Shin Megami Tensei IV, Mario & Luigi: Dream Team en dan zal ik er nog wel wat vergeten ;)

More on topic: ook ik denk dat Nintendo zich grof heeft verkeken op de markt en het heeft ook niet meegeholpen dat de blockbuster games van Nintendo niet snel van de band rollen. Alle negatieve berichtgeving omtrent de Wii U helpt ook niet en de naam overigens ook niet... Als ik het over de Wii U heb dan vragen mensen me soms nog steeds of dat iets is dat voor de Wii is |:(

Ben benieuwd wat ze gaan doen met de Wii U... Misschien zijn ze al bezig met een andere console? Dunno, we will see!
"More on topic: ook ik denk dat Nintendo zich grof heeft verkeken op de markt en het heeft ook niet meegeholpen dat de blockbuster games van Nintendo niet snel van de band rollen. "

Wat nintendo imo vooral niet meehelpt, is dat ze al drie consolegeneraties lang totaal geen enkele third party support hebben. Gewoon echt geen.
Heel af en toe komt er een keer een leuke game uit, en ik ben zelf ook groot fan van de nintendo games en heb alles tot de Wii gehad, maar voor een gevarieerd aanbod aan games moet je nu toch echt bij de andere twee grote jongens zijn.

Ik speel niets liever dan een zelda (geen remake) of metroid prime of mario galaxy, maar daarvoor alleen koop ik geen console voor honderden euro's. Dan heb ik liever een console waar daadwerkelijk interessante games voor verkrijgbaar zijn...
Niet voor niets legt de Wii U het kei- en keihard af tegen de Xboxen en Ps's, en legt om dezelfde reden de vita het keihard af tegen de 3ds.
Games, games, games...
Ik heb de Wii U en ben er tevreden over. Heb ook een PS3 en PS4. Voor die laatste zijn nog geen games beschikbaar althans niet genoeg. Ditzelfde is ook het issue met de Wii U de mario en zelda titels blijven uit waardoor er geen interesse is naar aankoop.

Ik heb bv, beide Mario titels uitgespeeld en nu staat die weer stof te happen.
Een grote flop is het pas als het na jaren nog niet lukt. Een console kun je nooit volledig beoordelen op z'n eerste jaar; eigenlijk pas aan het eind van z'n levenscyclus. Er zit altijd een bepaald verloop in de verkoopcijfers, afhankelijk van allerlei factoren.

In het geval van de Wii U is de technische inferioriteit ten opzichte van de PS4 en de X1 niet het probleem. Technisch zijn Nintendo consoles namelijk al langer inferieur en de originele Wii had daar geen enkel nadeel aan. Nee, het probleem is het gebrek aan goede first-party titels, en het feit dat de "gimmick" (de tablet-achtige controller) minder succesvol is dan die van de originele Wii (de bewegingscontrols).

Ik ben het niet eens met Wolfos boven mij: Er is juist wel een markt voor de specifieke Nintendo-franchises; mensen zitten daar zeker op te wachten en er waren te weinig goede titels in het eerste jaar. Daar begint nu verandering in te komen met nieuwe delen van Super Smash Brothers, Mario Kart, Zelda en meer. De doelgroep van T.net zal daar misschien (statistisch gezien) niet zoveel mee hebben, maar wereldwijd zijn er vele fans van Mario, Kirby, Zelda, enz. En deze franchises worden nog altijd met zorg en kwaliteit behandeld door Nintendo, wat goede spellen oplevert.

De originele Wii pakte naast die first-party-fans een enorme lading fitness-vrouwen mee als doelgroep. Dat is de reden waarom er van de Wii 100 miljoen stuks zijn verkocht. Dat succes zal de Wii U moeilijk gaan herhalen, maar ik verwacht dat het alsnog (wat) aan gaat trekken de komende jaren. Drijvende op de first-party titels. Ik zou het dus nog geen flop noemen, maar ik verwacht wel lagere cijfers dan de Wii, de PS3/4 en de X360/1.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 17 januari 2014 11:35]

Ik vind ook wel dat veel Wii kopers het apparaat hebben gekocht om eens samen een spelletje te spelen. 9 v/d 10 mensen in mijn omgeving hebben het apparaat gekocht voor de party games. Natuurlijk is mijn omgeving niet helemaal representatief maar ik merk wel dat deze hype niet aanwezig is bij de WiiU. Denk persoonlijk dat iedereen daar na de Wii wel op is uitgekeken.
Ik ken genoeg mensen die een Wii onder het stof hebben liggen. En inderdaad op een party komt hij soms wel eens tevoorschijn.
Als er vraag is aan specifieke Nintendo games, waarom maakt Nintendo deze games ook niet voor andere platforms. Financieel is dit aantrekkelijk dan verlies lijden op hardware gebied.
Nintendo hardware heeft lage attach rate.
Dus
- Nintendo verdiend geen geld aan third-parties developer die ontwikkelen op hun platform
- Hun platform is niet aantrekkelijk voor third parties.
- Hun ontwikkeltools hebben heef veel bugs en zijn niet gebruikersvriendelijk
( http://www.eurogamer.net/...rs-wii-u-the-inside-story)
- Technologisch en functioneel lopen hun platforn achter (geen online functionaliteit)
http://www.eurogamer.net/...rs-wii-u-the-inside-story
- Doelgroep van hun platform is niet financieel aantrekkelijk voor third parties (Third parties maken geen winst ondanks dat hun games kwalitatief goed is)

We kunnen concluderen dat er geen voordeel is om geld te investeren in een hardware platform.
Je hebt zeker een punt dat de Wii U z'n zwaktes heeft, en dat het voor third-party-ontwikkelaars niet het meest interessante platform is. Fans van Call of Duty en Assassin's Creed, zullen vooral voor andere platforms kiezen. Dat dergelijke third-party games ook uitkomen op de Wii U is meer een leuk extraatje voor wie er toch al één heeft, dan dat het system sellers zijn.

De strategie van Nintendo is echter tot op heden altijd geweest om de first-party-titels als lokmiddel te gebruiken voor de aanschaf van de hardware. Dat is de reden dat je Mario, Pokémon en de andere franchises alleen op Nintendo-consoles ziet, en nergens anders. Dat heeft in het verleden meestal goed uitgepakt, zowel met de thuisconsoles als de handhelds, met enorme verkoopaantallen. Andere consoles werken ook met exclusieve franchises, maar Nintendo gaat hier een stuk verder in.

Volgens mij zou deze strategie ook nu nog kunnen blijven werken, zolang er maar genoeg kwaliteitstitels uitkomen. En daar schort het met deze generatie nog aan. Als het Nintendo lukt om in 2014 een flinke lading goede titels van haar eigen franchises uit te brengen, gecombineerd met een prijsverlaging voor de console, dan zie ik het nog wel goed komen. De first-party-titels hebben nog altijd een grote aantrekkingskracht volgens mij, bij een brede leeftijdsgroep. De 100 miljoen verkochte exemplaren van de originele Wii zullen ze misschien moeilijk evenaren (de verkopen daarvan werden met name gestuwd door de fitness-doelgroep), maar ook de Wii U kan alsnog een succes worden. Ondanks het feit dat deze console technisch gezien niet op kan boksen tegen de PS4 en de Xbox One, en ondanks het feit dat de tablet-controller van de Wii U bij lange na niet dezelfde buzz heeft gegenereerd die de bewegingscontrols van de originele Wii deden.

Het uitbrengen van de Nintendo-franchises op andere systemen kan ook een slimme strategie zijn, maar dan blijft er weinig reden over om een Nintendo console in huis te halen. Nintendo zou dan alleen een software-bedrijf worden verwacht ik. Ook dat kan werken, als ze genoeg omzet kunnen draaien met software alleen. De thuisconsole zal dan vrij snel falen, en later ook de handhelds, lijkt mij, omdat de games dan op mobile en de technisch superieure consoles van Sony en Microsoft gespeeld zouden kunnen worden.

Beide opties kunnen goed uitpakken, en het lijkt erop dat Nintendo nu zoekt naar een nieuwe strategie. Daarbij wordt blijkbaar ook nagedacht over het introduceren van weer nieuwe hardware, hoewel het nog onduidelijk is hoe we dit recente bericht van Nintendo moeten interpreteren. We zullen de komende jaren gaan zien hoe het loopt.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 18 januari 2014 13:01]

Dat hangt helemaal af van wat je als maatstaf voor succes hanteert. De meest voor de hand liggende maatstaf bij bedrijven is of ze aan het eind van de life cycle van het ding netto winst hebben gemaakt of niet. Ik heb geen idee of ze daarvoor op koers liggen, maar gezien de relatief lage hardwarespecs van het ding zal hij niet al teveel kosten om te maken en zal de R&D ook niet miljarden zijn geweest. In die zin denk ik dat ze er nog steeds wel aan gaan verdienen.

Daarnaast zullen ze achter andere doelen hebben m.b.t. marktaandeel, en aangezien de verwachtingen dermate fors naar beneden worden bijgesteld mag je wal aannemen dat dat doel niet gehaald zal worden. Ze zullen bij Nintendo nooit verwacht hebben bij het succes van de Wii in de buurt te komen maar de Wii U is toch qua adoptie bij de gemiddelde gamer wel underwhelming te worden.
Dat is te kort door de bocht.
Zodra er een goede software-mod te krijgen is, zullen de verkopen flink aantrekken.

ik heb zelf een Wii-U en het is een fantastische console, maar het software aanbod laat te wensen over. AC4 spelen op de Wii-U is echter een belevenis op zich.
Een tweede punt is dat het nog altijd onmogelijk is om een tweede tablet erbij te komen.
Allerhande (Wii) controllers zijn er te krijgen, maar een controller met een tweede scherm is niet los te koop. Dat is voor veel mensen een showstopper.
Te kort door de bocht. 1 jaar na de release verkocht de 3DS ook niet bepaald goed en noemde iedereen het een flop. Inmiddels nu een paar jaar verder is het een van de best verkopende game computers ter wereld. Nintendo heeft wat dat betreft altijd een langere aanloop dan andere fabrikanten. Des al niet te min is dit wel een behoorlijke bijstelling.
Iedereen op forums wilde een vergelijkbare console als de PS3 en ze komen met een wii plus. Ik denk dat men snel met een nieuwe console moet komen en wii weg moet laten in de naam.

Gewoon Nintendo gamemedia NGM
hij is iets beter dan de Ps3 en Xbox360 hoor qwa specs...
OK wist ik niet dacht dat het gewoon een wii was net als ds en 3ds dus exyta toevoeging met controller.


Dan hadden ze de naam wii moeten schrappen
Persoonlijk snap ik niet waar al die haat tegen de Wii U vandaan komt. Uiteraard is het een feit dat de verkopen flink tegenvallen, maar ik denk dat de fanboy logica wel een beetje te hard klinkt als ik de reacties zo lees.
Overigens ben ik niet per se een nintendo fanboy. Ik heb altijd alle consoles van sony en microsoft gehad (behalve de twee nieuwste, die ik ook niet ga kopen).

Wat klopt over de Wii U is dat het mindere graphics(/hardware) heeft, maar dat mensen nu roepen dat ze daarom al voorspeld hadden dat het mis ging lopen vind ik nogal kort door de bocht. De Wii had ook slechtere hardware/graphics dan de PS3 en de XB360, maar is een groot succes geworden hoe je het ook wendt of keert.
Ook heb ik een PS Vita en een 3DS welke ik allebei fantastisch vind. De Vita krijgt echt dezelfde shitlading over zich heen in de handheld wereld als de Wii U in de console wereld (slechte verkopen en bashing van nintendo fanboys) en dat terwijl de graphics juist beter zijn dan de 3DS. Graphics/hardware zegt dus helemaal niks.

Ik lees ook veel dat mensen zeggen dat nintendo laks en lui is geworden. Dit is juist het omgekeerde van wat er aan de hand is. Nintendo durft risico's te nemen en nieuwe dingen uit te proberen. Bij de 3DS en de Wii is dit goed uitgepakt en blijkbaar bij de Wii U wat minder.
Juist Sony en Microsoft vind ik laks en lui aangezien die exact hetzelfde uitbrengen maar dan met betere hardware. Blijkbaar is dat wat de meeste mensen willen, hetzelfde maar dan met betere graphics.

Voor mij gaat het nog altijd over de gameplay en het plezier wat ik aan de games beleef. De graphics kunnen mij verder geen reet schelen.
Ja de Wii U is langzaam op gang gekomen (en het gaat nog steeds langzaam). Maar dit komt ook voor een heel groot deel omdat ontwikkelaars nu niet meer hun vingers er aan durven te branden.
Juist op de Wii U zijn er voor mij een hoop exclusives die ik niet zou kunnen spelen op de zogenaamde "next-gen". Ik ben zelf totaal niet onder de indruk van de line-up van de PS4 en de XBone, ook niet van wat er komen gaat. De zoveelste CoD, AC, Fifa en racespel kunnen mij niet zoveel schelen (de zoveelste mario vind ik dan ook echt geen argument).
Natuurlijk is dat hoogst persoonlijk, ik beleef veel meer plezier aan een nieuwe Zelda terwijl iemand anders liever een CoD heeft. De Wii U bied mij in ieder geval games met inhoud die je niet op andere consoles kan vinden (Zelda, Pikmin, Wonderfull 101, Mario zijn daar voorbeelden van).
De PC biedt mij vaak genoeg opties om CoD, AC, Fifa etc. alsnog te spelen.

Op het moment dat een console/handheld slecht verkoopt wordt er altijd gebashed en dat terwijl dat niet betekend dat het apparaat niet goed of een stuk slechter is. Bij de Wii U is het naar mijn mening grotendeels de marketing die fout is gegaan (net als bij de Vita).
Ik speel in ieder geval vrolijk verder op mijn Wii U en laat de XBone en PS4 naast mij liggen.
Dit is een aanname , maar ik denk dat het komt omdat we hetzelfde zien wat we in dezelfde twee generaties van Nintendo consoles hebben gezien :

Er komen weinig titels voor uit die het aanschaffen van de console verantwoorden. Of er komen een paar titels voor uit en daarna bloed het apparaat dood (aka stofhappen thuis). Ja ik ken 1000 mensen in de buurt die een Wii hebben maar niemand speelt er meer op. De meeste hebben er misschien een maandje lol mee gehad en dat was het.

Bij de gamecube had je die hele aparte controller (was niets mis mee , maar hij voelde toch beetje apart in de hand) , bij de wii had je een Wii mote waardoor je eig een classic controller nodig had om een beetje fatsoenlijk te kunnen gamen (of een gamecube controller)

De trend die sinds de gamecube gaande is is dat er weinig titels beschikbaar worden , en de titels die er komen zijn nou amper noemenswaardig , ja de nieuwe generatie zelda / super mario etc , maar voor de rest zul je nou niet echt een supertitel tegenkomen . dan is het voor de rest van het jaar wachten op 3th party titels die of gecanned worden of veels te laat uitkomen.

In de detailhandel (waar ik vroeger multimedia draaide ten tijde van de NGC/WII) werd al heel snel duidelijk dat ninteno eigenlijk weinig boeiends had voor consumenten. (in aantallen van titels)

-Pc was 8 meter aan titels
-Gameboy / NDS was 3 meter
-NGC / Wii was eerst 2 meter bij elkaar , later werd dat 1 meter met "titels" en 1 meter wat eigenlijk meer opvulling was dmv wii dozen , wii fit doos etc, domme bongo's enz.
-xbox 2 meter
-xbox 360 was 3 meter
-ps2 was 4 meter
-ps3 was eerst 1 meter maar groeide uit naar 4 meter.

Na een jaar of 2 was de ps3 en de xbox 360 nog steeds op 3+ meter , na 2 jaar had de wii nog maar amper genoeg titels om 1 meter mee op te vullen zonder dat je allemaal vage spellen inkoopt die niemand wilt.

Bij de gamecube was dit precies hetzelfde . Vanwege dat nintendo zijn koers niet veranderd ga ik er 100% van uit dat er weinig zal veranderen deze generatie , over een jaar heb je ook nog steeds niet meer dan 1 meter (winkeloppervlakte) aan wii U games. Als je nu bij een intratoys / bart shit binnen loopt zul je zien dat ze veel gebruik maken van winkelopvulling dmv dozen en dubbel uitgezette titels , soms wel een hele plank vol voor 1 titel omdat er gewoon te weinig spul voor uitkomt.

Qua marketing hebben ze bij de vita het niet heel erg verkeerd aangepast , het apparaat mist gewoon bepaalde dingen en de keuzes van bv het touchpad aan de achterkant is ook niet echt het handigste geweest. Het hele apparaat van de vita komt gewoon over als een gimmick ipv een goede opvolger voor de psp. Van de fouten bij de psp hebben ze niet geleerd.

Qua marketing voor de Wii U heeft nintendo gewoon gedaan wat ze moesten doen , ze hebben alleen fouten gemaakt bij de ontwikkeling van de Wii U :

Door de nadruk te leggen op de gimmick van de "tablet" aangezien er zoveel gehyped wordt over tablets tegenwoordig hoopte men dezelfde hype te krijgen zoals men ten tijde van motion sensing had gecreeerd . helaas lukt het je gewoon niet 2x als bedrijf om een console met oude hardware als een nieuwe generatie te promoten. Er is voor een klant die een Wii heeft niet echt een reden om een Wii U te kopen. Daarbij zijn klanten niet vergeten wat voor vieze spelletjes er gespeeld werden met de controllers. Immers een wii koste 250 euro ooit met 1 controller / nunchuck. Wou je dan met zijn 4n spelen dan moest je nog 3x wiimote (3x 39,95) en 3x nunchuck erbij halen (3x 19,95) ,dan wou je misschien mario karten en heeft maar 1 iemand stuurtje dus dan nog maar 3x stuurtje ter waarde van 9,95 erbij.
Dit heeft ervoor gezorgt dat mensen (zeker in crisis tijd) er een stuk bewuster tegenaan kijken.

De reden dat er gebashed wordt op deze console is gewoon terecht , Nintendo is Weer op zijn gezicht gevallen door een inferieur apparaat aan te bieden onder een lokprijsje , maar om het compleet te hebben voor 4 kinderen is het gewoon een te duur apparaat , Daarbij is het zo dat maar 1 iemand kan genieten van de "tablet" ipv 4 mensen tegelijkertijd zoals je dat met de Wii wel had (wii motes) . De tablet is in mijn optiek dan ook gewoon een gimmick en je hebt er eigenlijk weinig aan. De consument heeft bij de WII wel een paar titels gehaald maar het was gewoon niet aantrekkelijk genoeg voor ontwikkelaars om voor de wii titels te maken , Net als dat het nu ook weer zo is. Als je al kijkt hoeveel er aangekondigt is voor bv de ps4 en voor de xbox one ,dan is dat een ratio van 5:1 in verhouding met aangekondigde wii U games .Hierdoor durf ik wel een aanname te maken dat de Wii U ook weer een korte levenspan heeft , zei het een levenspan waarbij het weer goed uitgemelkt gaat worden.

Uiteindelijk mag iemand zelf bepalen of ze kindvriendelijke spelletjes op de Wii-U spelen of dat men een echte console in huis haalt. Het staat dus in je goed recht om lekker vrolijk verder te spelen op de WII-U , er zijn namelijk altijd wel wat fans die een console tot aan de dood volgen. Voor de algemene consument is het nu eenmaal zo dat als bedrijf in 5-6 jaar 2x dezelfde fout maakt en dan de 3e keer het nog niet heeft geleerd dat het dan beter is om naar alternatieven te zoeken , en met de online diensten van de Xbox one en PS4 hebben deze twee providers toch een beter alternatief . Ja je zult mario en luigi moeten missen , maar er zullen voldoende kindvriendelijke alternatieven beschikbaar komen op de Live omgevingen. Het mooie ervan is dat je ook wat variatie hebt ipv 1001 spellen met mario , de (excuseer mijn taalgebruik) "hoer" van nintendo.
Dit is zeer pittig. En wat zegt dit mogelijk over het voortbestaan van Nintendo? Ze zijn in Japan volgens mij nog wel groot... maar verder?
Ik begrijp de WiiU echt niet. Het lijkt ouderwetser dan de Wii en bied niet voldoende vernieuwing, zeker niet met de XBO en de PS4 in hun nek.

Vervroegde next gen? WiiU tegen dumpprijzen aanbieden? Tja...?
Nintendo heeft genoeg geld in kas om nog 3 van dit soort scenario's te overleven. Bovendien maakt het bedrijf erg veel winst met de 3DS.

Ik snap niet wat je vernieuwend vind aan de Xbone en PS4 overigens. Niet dat ik zo'n fan van de Wii U ben - ik heb er zelf ook geen - maar het systeem is ongetwijfeld vernieuwender dan die andere twee.
Tjah de hardware is er wel, maar zelfs de in-house Nintendo ontwikkelaars weten niet wat ze er mee moeten aanvangen. Net zoals de oude Nintendo DS wordt het tablet voornamelijk gebruikt als een interactieve kaart of rugzak.

Ook de 3DS gimmick kent veel problemen. Het is lastig om te marketen, het stereoscopisch 3D effect moet uit voor de kleutertjes en zelfs volwassen krijgen soms hoofdpijn als ze er meer dan een uur naar kijken. Nu is er een goedkopere versie van de 3DS zonder de gimmick: de 2DS.

Mensen kopen die 3DS omdat het een sterkere handheld is dan de oude DS en omdat er in het voorbije jaar wel 5 grote titels voor uitkwamen: Animal Crossing, Zelda, Pokemon, Luigi en Monster Hunter. Heeft absoluut niets te maken met innovatie.

De Wii U koppelt al jouw gedownloade games aan je console in plaats van aan een online account, gaat je Wii U stuk dan verlies je al die games. De Wii U is de enige nieuwe console die niet regiovrij is. Je kan geen Wii U games streamen naar je 3DS. Je kan nog steeds geen tweede aparte Wii U tablet kopen voor co-op games. De Wii U komt standaard met maar 32GB hdd ruimte, heeft geen group chat, kan geen Blu-Rays of DVD's afspelen, etc.

Nintendo heeft vele goede game ontwikkelaars, maar het Nintendo management is arrogant en communiceert nauwelijks met ontwikkelaars, al zeker niet met andere game bedrijven. Hun console loopt gewoon jaren achter op zelfs de PS3/X360. Dan moet je nog rekening houden met het feit dat die Wii U veel te duur is voor wat het is door de tablet controller en dat ding heeft niet eens een capacitief scherm.

[Reactie gewijzigd door symphoon op 17 januari 2014 16:15]

Hou nu toch eens op met dat 'geld-in-kas' argument. Dat je als bedrijf over grote reserves beschikt betekent nog niet dat je die over de balk blijft smijten in een project wat nooit rendabel gaat worden... Ook Nintendo staat onder druk van aandeelhouders en investeerders. Misschien niet op de manier die wij kennen in het westen, in Japan gebeurt dit allemaal 'beschaafder', maar als je hoort dat dividend voor dit jaar geschrapt wordt dan gaan die aandeelhouders zich echt wel roeren.

Je investeert ergens geld in als je vervolgens meer rendement krijgt dan op een risico-vrije belegging. Dat leert de theorie. Als je verlies na verlies maakt dan investeer je dus niet meer. Ongeacht de hondermiljoenmiljard die je in je portefeuille hebt.
Geld in kas bij een bedrijf is hetzelfde als spaarcenten van een persoon of gezin. Die gaan niet zo maar hun spaarcenten verbranden of weggooien. Als je operationeel verlies lijdt en moet teren op je reserves, kun je beter de tent sluiten en leven van de rente.
Ik denk dat de WiiU tegen dumpprijzen aanbieden het enige is wat Nintendo nog kan doen. Méér consoles en meer omzet uit de games halen (duurdere games).

Zelfde concept als met printers. Je kan ze voor een habbekrats kopen, en uiteindelijk betaal je je scheel aan de inkt
Wat zegt dit over het voortbestaan van Nintendo?

Niets.

De 3DS verkoopt inmiddels als een trein, dus daar halen ze genoeg geld mee op, en het is al vaker becijferd dat ze twee generaties keiharde flops zouden overleven, zoveel hebben ze achter de hand. En Nintendo heeft, op de Virtual Boy na, nog nooit een console op de markt gezet die uiteindelijk geen commercieel succes werd.
Nintendo heeft dit denk ik toch echt aan zichzelf te danken.

- niet backwards compatible met de Gamecube standaard (terwijl via hacks dit wel mogelijk blijkt)
- Vanaf het begin werd er al verteld dat er ondersteuning was voor 2 wii U Display controllers (dit werkt ook nog steeds niet).
- Het gameaanbod is best slecht te noemen, weinig echte top titels welke niet op andere consoles te krijgen zijn.
- De mensen met een Wii zie niet echt veel redenen om over te stappen naar een Wii U heb ik het idee.
Nintendo heeft dit denk ik toch echt aan zichzelf te danken.

- niet backwards compatible met de Gamecube standaard (terwijl via hacks dit wel mogelijk blijkt)
Niet zo relevant, de GameCube is twee generaties oud, de hardware wordt niet meer verkocht en ook alle games liggen al lang niet meer in de schappen. Mensen die nu tweedehands die games nog kopen, kunnen ook tweedehands een GameCube of Wii aanschaffen.
Daarnaast, ik hoef in een PS4 of XB1 ook geen PS2 of Xbox games te stoppen – die zijn zelfs niet meer BC met de PS3/360. Waarom zou Nintendo dat dan wel moeten doen?
- Vanaf het begin werd er al verteld dat er ondersteuning was voor 2 wii U Display controllers (dit werkt ook nog steeds niet).
Nintendo heeft van begin af aan gezegd dat er slechts één gamepad ondersteund zou worden. De fabrikant van de module die die draadloze verbinding regelt heeft echter aangegeven dat het met twee gamepads ook moet kunnen werken. Er is echter nog nooit aangegeven dat dit ook daadwerkelijk gebruikt zou gaan worden.
- Het gameaanbod is best slecht te noemen, weinig echte top titels welke niet op andere consoles te krijgen zijn.
In zekere zin wel waar, maar niet onverwacht. Nintendo brengt de eigen games wel uit en daar zitten inmiddels echt wel toppers bij, of die zitten nog in de pijplijn. Exclusives zijn tegenwoordig sowieso zeldzaam, want derde partijen werken liever voor alle platformen tegelijk – daar zit meer winst in. Ook bij Sony en Microsoft zie je vrijwel geen 3rd party exclusives meer.
- De mensen met een Wii zie niet echt veel redenen om over te stappen naar een Wii U heb ik het idee.
De doelgroep is inderdaad wel anders ja. De Wii was echt een systeem dat ook casuals moet aanspreken, de WiiU is weer meer gericht op de core gamer. Voor de casuals zal de WiiU inderdaad weinig interessant zijn. Voor de rest echter wel, want je bent gewoon weer verzekerd van de gegarandeerde klappers – Zelda, Metroid, Mario, Smash Bros… Dáár koop je uiteindelijk toch dat systeem voor, niet voor die 3rd party knoei, want dat kan op de PC/PS4/XB1 ook wel.
- Vanaf het begin werd er al verteld dat er ondersteuning was voor 2 wii U Display controllers (dit werkt ook nog steeds niet).

Nintendo heeft van begin af aan gezegd dat er slechts één gamepad ondersteund zou worden. De fabrikant van de module die die draadloze verbinding regelt heeft echter aangegeven dat het met twee gamepads ook moet kunnen werken. Er is echter nog nooit aangegeven dat dit ook daadwerkelijk gebruikt zou gaan worden.
Nintendo CEO Satoru Iwata heeft op de E3 in 2012 al aangegeven 2 gamepad controllers te gaan ondersteunen en hier ook games voor te gaan ontwikkelen...
Een spel wat toen al genoemd werd met de mogelijke ondersteuning voor 2 gamepads is The Legend of Zelda Wii U.
[...]
Niet zo relevant, de GameCube is twee generaties oud, de hardware wordt niet meer verkocht en ook alle games liggen al lang niet meer in de schappen. Mensen die nu tweedehands die games nog kopen, kunnen ook tweedehands een GameCube of Wii aanschaffen.
Daarnaast, ik hoef in een PS4 of XB1 ook geen PS2 of Xbox games te stoppen – die zijn zelfs niet meer BC met de PS3/360. Waarom zou Nintendo dat dan wel moeten doen?
Misschien niet relevant, want voor Nintendo economisch niet interessant, maar hoe mooi was het geweest om je GameCube games via HDMI te kunnen spelen, en met wat krachtiger hardware GameCube en Wii games in 1080p zoals met de Dolphin emulator. Dan had hier nu al lang een WiiU gestaan.
Nu is de enige titel waar ik echt een WiiU voor wil hebben Lego City Undercover (en misschien Pikmin 3), maar natuurlijk niet voor de huidige verkoopprijs.
Backwards compatibility is echt geen reden. Zowel de PS4 als Xbox One hebben die functionaliteit ook en de verkoop daar gaat als een tierelier.

Er is maar één reden waarom de Wii U niet verkoopt en dat is een gebrek aan visie.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 17 januari 2014 11:44]

Dit komt voor mij dus totaal niet onverwacht.

Nintendo doet het allemaal op hun eigen manier , vroeger was die manier gewoon perfect maar sinds de gamecube is dat beleid toch enorm aan het falen.

De Wii had weinig tot geen titels waar je echt voor zou willen gaan , ja de gebruikelijke mario / zelda etc maar voor de rest was er geen 1 titel (ok ik lieg , ik vond punch out wel heel leuk) waarvoor men eigenlijk een wii zou kopen. Ik heb destijds 2x een wii gehad en heb hem ook 2x weer verkocht omdat het apparaat gewoon liep te verstoffen.

Voor mij persoonlijk was de Wii U al helemaal geen optie , ik ben nooit een fan van de Wiimote geweest , en ben al helemaal geen fan van die achterlijke tablet die ze erbij gooien. Dat plus het feit dat er gewoon geen goede 3th party games uitkomen , de first party games zijn natuurlijk weer top maar het is te weinig om de aanschaf van de console te verantwoorden.

3th party games zijn altijd leuker en beter te spelen op een xbox / playstation. de controllers liggen beter in de hand , het ziet er stuk mooier uit op een 360/ps3 dan op de wii. Nu de ps4 / Xbox one bijna volledig leverbaar zijn zullen de verkopen van de Wii U nog verder gaan dalen.

De Wii Was een verkoopsuccess omdat het iets anders was en het een console was die niet heel veel koste (initieel) maar waar een hoop sociale "gamers" werden aangesproken. Deze gebruikersgroep heeft de Wii U niet heel erg nodig en veel van de first generation wii aanschaffers zullen niet gebaat zijn bij het aanschaffen van een Wii U.

Ik voorzie een donkere toekomst voor nintendo. Ze lagen al een hele generatie achter en het verschil word alleen maar groter.

Ik denk niet dat nintendo de kant op gaat van de dreamcast , maar wel in een SEGA achtige manier. Aka als dit doorgaat zullen ze bij de volgende generatie er misschien maar voor moeten kiezen om met MS of Sony in zee te gaan voor hun games uit te brengen op de andere consoles.

Of men komt weer met een console waarbij ze al een verliezerspositie innemen en dan zullen ze de overige kosten weer proberen te drukken door 50 euro per extra controller te rekenen en 20 euro per substukje zoals bij de wii-mote en de nunchuck . Ondanks dat gebleken is dat de prijs om een nunchuck te maken niet hoger ligt dan 6.95 en de wii-mote niet duurder is dan 20 euro om te produceren.

Uiteindelijk zal dat de qualiteit van de console en games weer niet te goede doen.

Ik hoop het niet voor big N maar ik denk dat dit misschien wel eens de laatste console van hun zou kunnen zijn.