Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 177 reacties

Nintendo hint op een wijziging van de strategie nadat het de verwachtingen voor de verkopen van de Wii U en 3DS fors naar beneden heeft bijgesteld. Het Japanse bedrijf onderzoekt hoe 'slimme apparaten' het bedrijf weer kunnen laten groeien.

Het Japanse bedrijf bestudeert de mogelijkheden en bezint zich op een nieuwe strategie, zei topman Satoru Iwata tijden een persconferentie waar Bloomberg over bericht. Het is onduidelijk welke mogelijkheden Nintendo overweegt. Nintendo maakt met de 3DS en 2DS al mobiele apparaten, maar die werken niet op veelgebruikte platformen als Android, maar op een eigen besturingssysteem. Bovendien hebben ze geen mobiele verbindingen, waardoor ze niet bij telecomproviders met korting te koop zijn, zoals met smartphones en tablets wel het geval is.

Het zou kunnen dat Nintendo zijn games op mobiele platformen tegen betaling zal aanbieden, maar ook dat ligt niet voor de hand: eerder wees het Japanse bedrijf die mogelijkheid van de hand, omdat het op de lange termijn niet genoeg zou opleveren: nu maakt Nintendo zowel de hardware als de games, waardoor het controle heeft over het eigen platform. Een van de mogelijkheden zou zijn om een tablet te maken met een fork van Android waarop Nintendo's games te spelen zijn of een mobiel apparaat op Android te maken als de Nvidia Shield. Nintendo zou jaren terug al een keer geprobeerd hebben om met Nokia een game-telefoon te maken. Nokia maakte uiteindelijk alleen de geflopte N-gage.

De wijziging in strategie is nodig nadat Nintendo eerder deze week bekendmaakte dat het de verwachtingen voor de verkoop van hardware sterk naar beneden bijstelt. In een periode van twaalf maanden eindigend in maart wilde Nintendo negen miljoen Wii U's verkopen, maar dat worden er volgens de nieuwe schatting 2,8 miljoen. De Japanse fabrikant zal bovendien volgens de eigen inschattingen een miljoenenverlies draaien.

Gameboys

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (177)

Het zou kunnen dat Nintendo zijn games op mobiele platformen tegen betaling zal aanbieden, maar ook dat ligt niet voor de hand: eerder wees het Japanse bedrijf die mogelijkheid van de hand, omdat het op de lange termijn niet genoeg zou opleveren: nu maakt Nintendo zowel de hardware als de games, waardoor het controle heeft over het eigen platform.
Het zou eigenlijk wel cynisch zijn. Nintendo heeft zich jarenlang negatief uitgelaten over het mobiel platform. Ik ben er zelf enorm van overtuigd dat heel die Wii U tablet er is gekomen in de hoop dat ze ook die markt grondig konden verstoren.

Mobiel is voor Nintendo altijd een doorn in het oog geweest en dat omdat het een gevaar betekende voor hun lucratieve handheldmarkt. Dus mobile games zou voor nintendo zoveel betekenen als dansen op een slappe koord. Ik herinner mij nog de uitspraken dat de lage prijzen een gevaar waren voor de creativiteit van de games bedrijven en nog zo van die kul.

Ik noem het kul omdat ik de afgelopen jaren (naast de PC) vooral veel innovatieve en creatieve games heb ervaren op mijn tablet/smartphone. Toch innovatiever dan terug altijd met dezelfde figuurtjes te moeten worden geconfronteerd. Ik speelde vroeger enorm graag mario en zelda (ben er zelf mee opgegroeid) maar nu heb ik het echt wel een beetje gezien.

Trouwens de prijs is ook gewoon relatief veel te hoog voor een pure mario/zelda box. Ik zie dikwijls het argument passeren dat je Nintendo consoles koopt voor Nintendo games , maar dat staat gewoon niet in verhouding naar de prijs die je moet ophoesten.

Je merkt trouwens ook op dat Aziatische bedrijven (neem nu capcom) een heel andere kijk hebben en echt de hoofdprijs vragen voor hun games. Ik vraag mij af of je daarmee echt hoge ogen gooit in zo'n competitieve markt.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 18 januari 2014 13:46]

De markt is door de tijd ook veranderd. Er verschijnen steeds meer Free-to-Play (F2P) en Pay-to-Win (P2W) titels. Ook wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van abonnementsvormen en DLC.

Dat zijn zaken waar Nintendo zich (naar mijn beste weten) nog niet mee bezig heeft gehouden. Gamers kunnen op veel andere platformen voor relatief weinig geld een spel aanschaffen en net zo lang maandelijks betalen tot ze de titel moe zijn.

Ik zeg niet dat Nintendo-spellen slecht zijn, maar echt veel (zinvolle) innovatie heb ik niet gezien. De gamepad bij de Wii-U is op zich wel geinig, maar heb sterk de indruk dat ze bij diverse titels echt hebben moeten zoeken naar een nuttige functie voor de touchpad. Een soort van excuus om de extra investering van het touchscreen goed te praten. Bij sommige titels voegt het wel wat toe maar vaak ontgaat de toegevoegde waarde mij en geeft het meer de indruk dat het een dure gimmick is.

Het is wel grappig om bijvoorbeeld je inventaris of kaart op het schermpje te hebben staan, maar die functionaliteit heb ik vroeger in SNES tijden ook niet gemist. Inventaris bij "Zelda : A Link to the Past" ging met "Start", de kaart met "X". Werkte prima; geen dure controller voor nodig.

Maar goed; wie ben ik om te bepalen hoe anderen hun spelplezier beleven :P
Ik heb bij Nintendo een beetje het gevoel dat ze na de innovatieve Wii een beetje zijn doorgeslagen in de wil om te innoveren, zonder echt kritisch te zijn of de wijzigingen iets zijn waar de consument echt op zit te wachten, of wat toegevoegde waarde heeft.

Persoonlijk zou ik het nog steeds niet gek vinden als ze zouden stoppen met het maken van consoles (wel nog handhelds) en de IP's naar andere consoles gaan brengen. Dat zal niet snel gebeuren alleen..
Nouja, nieuwe, echt vernieuwende, toffe en vooral voldoende games uitbrengen (bij launch) helpt ook. Dus niet alleen Super Mario zoveel en Wii U - fit.
Ik ben het helemaal met je eens. De Nintendo64 had in Europa rondom launch zeer sterke titels, Super Mario 64, PilotWings, Waverace 64, Goldeneye 007 (half jaar later). En nog veel leuke andere games in het verschiet.

Hoe moeilijk kan het zijn om te begrijpen dat Waverace64 een succesformule heeft terwijl Waverace Blue Storm deze totaal overboord gooide? En dat een Waverace game voor de Wii U , afgeleid van de succesformule van de N64 versie zeker hoge ogen scoort.

En wat Mario Chase aan game mechanics laat zien, daar zoveel meer mee te bedenken is, capture the flag, hold the briefcase, en dan in visueel interessante settings (forest, castles, etc).

Er is nog zoveel potentie, maar deze wordt niet juist benut.
Ik ben het helemaal met je eens. De Nintendo64 had in Europa rondom launch zeer sterke titels, Super Mario 64, PilotWings, Waverace 64, Goldeneye 007 (half jaar later). En nog veel leuke andere games in het verschiet.
Altijd leuk hoe mensen de N64 als heilige graal aanhalen van Nintendo

Feit is echter dat de PSX vele male beter verkocht en veel meer en betere games had
de N64 was verre van een flop, maar ook in die tijd brak de stugheid van Nintendo hun al op (blijven vasthouden aan Cardridge)

[Reactie gewijzigd door Sinester op 18 januari 2014 15:13]

Ik moet zeggen dat ik ook juist bij die console ben afgehaakt.
Begonnen met een NES, daarna SNES maar toen kwam de PSX, die was eerder dan de N64 en zag er spectaculair uit ( destijds ). De PSX had ook alle spellen zoals de N64 ( Crach Bandicoot Kart + multitap _/-\o_ ), enige wat ze niet hadden, en dat vond ik wel een gemis aangezien we altijd met een stel vrienden speelden, was Mario Party, dat was toch echt geniaal onder het genot van een paar biertjes.
Ik heb ook een PSX gehad maar ik miste daar de lage drempel van four player games en de zachte kant van games, die terug te vinden zijn in Mario etc.

Crash Bandicoot vindt ik geweldig, maar als gamedesigner blijf ik de gemiddelde games van de N64 sterker dan die van de PSX.

Mario 64, Banjo Kazooie, GoldenEye, Perfect Dark, Mario Party, Waverace 64, Diddy Kong Racing, Donkey Kon 64, The Legend of Zelda OCT en MM, Lylat wars (Star Fox), MarioKart, Pokemon Stadium, Paper Mario, Super Smash Bros, Yoshi's Story.

Voor mij zijn deze games qua setting en kleur gebruik veel warmer dan de gemiddelde PSX game. Genoeg multiplayer uurtjes gemaakt die ik met moeite kon vinden op de PSX.

Het zegt niet dat de PSX minder is of de N64. Ik gaf met mijn vorige comment aan dat Nintendo genoeg ruimte heeft om iets tot een succes te maken, omdat het vroeger ook kon. En ja de PSX verkocht beter maar was de hardware ook niet een stukje goedkoper?
Wellicht niet super innoverend, maar het feit dat ik een tablet kan gebruiken en mijn vrouw tv kan kijken was voor mij de reden de Wii U aan te schaffen. Uiteraard ook vanwege de nintendo exclusives.
Heel veel mensen boeit dat niet zo.
Flatscreens kosten niets en de volwassen gamers hebben steeds vaker hun dedicated game screen en zitten daar.
In Nederland zal je nog maar weinig huishoudens vinden met slechts 1 TV.
Nintendo had gewoon beter na moeten denken over de Wii U. Mensen snappen het apparaat niet, zien het als een Wii met een tablet ("We hebben toch al een tablet?"). Ze hebben dezelfde fout gemaakt als in de begin tijd met de 3DS. Mensen zagen de 3DS als een Nintendo DS, maar dan met 3D beeld, wat ze niet wisten was dat het apparaat veel krachtiger was. Ik werk zelf bij een electronicaketen en hoorde vaak het bezwaar "ik hoef geen 3D". En nu: "Ik heb al een tablet". Ze hadden dit kunnen voorkomen door de Wii U een andere naam te geven, en de console zelf er aanmerkelijk anders uit te laten zien. Welgeteld heb ik het afgelopen jaar 2/3 Wii U's op m'n werk over de toonbank zien gaan, terwijl de Wii over de toonbank vloog. Nintendo was 5 jaar terug nog "hip" maar nu niet meer. Dan zie je dat Sony en Microsoft het stukken beter doen.

Ik hoor hier stukken over "meer apps", maar ik geloof daar niet in. De jeugd heeft al een iPod Touch of smartphone met app's. Een spelcomputer moet (naar mijn mening) een apparaat zijn die mooie games laat zien, met een verhaal. Avonturen waar je ingezogen wordt, alsof je een film kijkt. Alleen met dat soort games zal het nog een toekomst hebben. Ik hoop dat ze komen met een console die net zo sterk is als de nieuwe Xbox One en Playstation 4 zonder gimmick-accoires en met fatsoenlijke controller.
... je verhaal is een beetje dubbelzijdig. Je zegt dat het apparaat mooie games moet hebben met een verhaal, want dat is de toekomst. Vervolgens haal je de X1 en PS4 erbij, die beiden gimmick-accesoires ten top hebben, en die weeg je af tegen Nintendo die er om bekend staat dat de first-party games ongelooflijk goed in elkaar zitten? Ja, de tabletpad is een gimmick, maar Sony moest halsoverkop dergelijke functionaliteit ook op zijn PSVita inbouwen. Sony is echt niet gek; ze zagen de dreiging. Net als toen ze de Playstation Eye dezelfde functionaliteiten wilde laten hebben met Move. Copy-paste, copy-paste...
Ik doel met m'n verhaal meer op games als Tomb Raider en Uncharted. Beide games die spelen als films en -tot dusver- onmogelijk zijn op een tablet of smartphone. Daarnaast keur ik de gimmick-accessoires van de Ps4/Xbox one niet goed, sterker nog, ik merk dat er maar weinig interesse in is (behalve dan voor Just Dance :P ). Wat wel een feit is is dat de PS3/PS4 de winkel uit vliegt en er super veel interesse in is en het echt "leeft", terwijl de kids die vroeger achter de "Nintendo" zaten nu een iPod of iPad kopen.
"maar Sony moest halsoverkop dergelijke functionaliteit ook op zijn PSVita inbouwen"

Halsoverkop? Ik denk dat je het over Remot Play hebt wat geÔnspireerd of de gamepad Off-tv play zou moeten zijn? Remote Play bestaat al sinds 2006 hoor, je kon toen ook met bepaalde PS1 spellen en een handvol PS3 spellen die het ondersteunden op de PSP spelen (o.a. Lair volgens mij). Het concept was er in ieder geval al ver voor de Wii U en het is een logische stap om de Remote Play door te trekken en te verbeteren naar PSVita en PS4. (en PS3, maar opnieuw hier was de ondersteuning beperlt)

Playstation Eye was ook uitgekomen tijdens het PS2 tijdperk en Sony experimenteerde toen ook al met motion controls: https://www.youtube.com/watch?v=mheOtyWNjV0
In plaats van dat ze nu eerst de marketing aanpakken van de Wii U en 3D, het gameaanbod proberen uit te breiden met sterke titels (hun contact verstevigen wellicht met meerdere uitgevers). En interessante nieuwe apps ontwikkelen voor de 3Ds en Wii U. Gaan ze dus waarschijnlijk weer een nieuw apparaat ontwikkelen en uitbrengen.

Het probleem mijn inziens lijkt me dan, dat juist de userbase met de huidige apparaten behoorlijk huiverig zal zijn richting de nieuwe apparaten van nintie? De Wii U zie je weinig in gebeuren op de markt momenteel.Dit zouden ze toch echt eerst moeten oplossen lijkt me om het vertrouwen van hun klanten weer terug te winnen.
Nintendo heeft dat altijd al gehad. Ze verlaten relatief snel een platform en dat weten steeds meer mensen.
Kijk eens naar de geschiedenis van de consoles en je ziet dat ze elkaar in rap tempo opvolgen.
Met de gameboys gaat dat ook steeds sneller en steeds minder mensen geloven nu in de aanschaf van de WII U om over een jaar te zitten zonder nieuwe titels.


De oplossing is simpel:

Verkoop NU wereldwijd de Wii U premium in diverse kleuren met een Golden Game pakket erbij (Zelda, de 2 beste Mario games, Call of Duty Ghosts en Mario Kart 8) voor 225 Usd of 225 euro.

Hiermee bind je toch een redelijke groep twijfelaars aan de WII U en is het verschil qua prijs met de PS4 erg fors.
Deze groep zal zeer waarschijnlijk blijven investeren in games in de toekomst en dit gekoppeld met meer effort stoppen in exclusive maar vooral quality titles kan de boel toch enigzins redden.

Uiteindelijk wil iedere echte gamer toch best wel de Toffe Wii U titels spelen, maar niet voor 299 euro met een wazig spel erbij zoals die Zombie rommel en uiteindelijk ruim 400 euro kwijt zijn voor 3 top games erbij.
Die consoles volgen elkaar helemaal niet rap op

Nes 1986
Snes 1991
N64 1996
GameCube 2001
Wii 2006
Wii U 2012

Handhelds

Gameboy 1989
Gameboy Color 1998
Gameboy advanced 2001
Nintendo ds 2005
Nintendo 3ds 2011

Bij de consoles zit er dus minimaal 5 jaar tussen bij de gameboy 1 keer 3 jaar en een keer 9 jaar. Daarnaast zijn alle machines sinds de wii en de GBA, 1 generatie backwards compatible
Vergelijk dat eens met de andere consoles en dan zie je dat het best rap is.
En wees ook volledig, hoeveel DS versies hebben we gezien ?? Juist ja, de DS, de DSlite, De DSi en de DSiXL. En dat in pak hem beet 4 jaar tijd.
En in 2 jaar tijd een 3DS, een 3DSXL en een 2DS

Nee, het valt best mee ja.
Jij geeft aan dat ze de platforms snel verlaten en ik laat zien dat dat niet waar is. Dat ze elk jaar een iets gewijzigde versie uitbrengen maakt natuurlijk niet uit. Alle games zijn nl op alle versies van de hardware te spelen. (OK , behalve op de n64 met het expansionpak) Of gaan we de alle varianten van de ps1 PS2 en 3 en psp (slim extra slim noem maar op, zoals 5 versies van de psp) ook tellen? Want dan komen ze allemaal bijna elk jaar met nieuwe uitgave.

[Reactie gewijzigd door Banix op 18 januari 2014 18:28]

De PS varianten en zelfs de Xbox varianten veranderen NIETS aan de game experience. Pure facelifts aan de hardware, zuinigere cpu, usb poort meer of minder, grotere HDD, maar niks verandert er aan de game en er zijn ook geen specifieke games.

Met de Dsi kon je al dingen doen waar je niets mee kon op de DS en de 3DS games kun je al helemaal niets meer mee en werd je dus eigenlijk gedwongen mee te groeien qua hardware want anders was er steeds minder te spelen.
Jouw stelling ("Alle games zijn nl op alle versies van de hardware te spelen. " ) klopt dus helemaal niks van.

Pak nu een oer oude X360 of PS3 en pak de nieuwste Game, zeg bijv. GTAV en je zult zien dat die niks anders draait op een splinternieuwe slimline als op die 7 of 8 jaar oude machine.

Probeer dat eens met de nieuwste Nintendo DS games .....

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 18 januari 2014 20:54]

Wat een onzin. Op de psp kan je toch ook geen vita games spelen? Dan is het dus hetzelfde. De 3ds is geen ds. het is zijn opvolger. En ja de laatste games voor de ds. spelen net zo goed op de fat ds. Idem dito met de nieuwste 3ds games op de originele 3ds.

En aan de andere kant probeer maar eens een Xbox 360 game of ps3 game in de xbox one of de ps4 te schuiven. Dat gaat helaas niet werken. Ds en wii games daarentegen doen het prima op de 3ds en de wii u.

Sony heeft daarnaast een handje van steeds betere controllers toevoegen, of vergeet je hier heel bewust te noemen dat de eerste PlayStation eerst met een controller zonder analoge sticks werd verscheept en de ps3 sixaxis wel heel snel de dualshock 3 werd?

En heb je die Kinect games wel eens geprobeerd te spelen zonder duur Kinect accessoire? Die is bijna net zo duur als een nieuwe console en voegt ook extra functies toe aan je xbox360.
Ik praat niet over accesoires maar over consoles.
Zodra een console met geen mogelijkheid de nieuwe software kan spelen dan heb je al met een andere generatie te maken.
Ik praat NIET over backwards compatible zijn maar juist anders om, de nieuwste software spelen op het bekende systeem.
Zodra dat niet meer kan dan heb je te maken met een andere generatie.
Of wil je mij vertellen dat je de 3DS nog steeds hetzelfde is als de DS uit 2006 ?
Zelfde met de PSP en de Vita, NIET te vergelijken en de Vita is de 2nd gen handheld pure gaming console van Sony.
Serieus gast. Je zegt zelf dat de origele ds geen 3ds games kan spelen. Daarom kom ik met het voorbeeld van de vita vs psp. Ik zeg letterlijk hierboven de 3ds is geen ds. dus jouw reactie hieronder slaat helemaal nergens op.
Of wil je mij vertellen dat je de 3DS nog steeds hetzelfde is als de DS uit 2006 ? Zelfde met de PSP en de Vita, NIET te vergelijken en de Vita is de 2nd gen handheld pure gaming console van Sony.
Maar goed, veel verder dan het aangeven van de dsi (waar trouwens geen enkele game op cartridge specifiek voor is uitgekomen die niet speelbaar is op de ds) maar waar idd functionaliteit op zat die niet op de ds zat kom je ook niet. Ik kan me namelijk geen console van nintendo heugen die in een later stadium sommige games niet meer kon afspelen.
Juist ! daar slaat je de spijkers op zijn kop. Als je op een gegeven moment de nieuwste games niet meer kan spelen op je oudere device dan heb je dus te maken met een andere generatie.

Dat is dus wat ik wil zeggen met de hele DS serie, dat is NIET 1 Generatie maar tenminste 2.
Kijk dan naar de jaren en je ziet dus dat de levensduur bij Nintendo korter wordt en mensen dat door hebben.
Hoe lang denk jij dat de Wii U dan nog door kan gaan, nu nog dik 4 jaar ?

Get real.
Lijkt me dat de mobieltjes hier simpelweg ook mee te maken hebben. Steeds minder kinderen in mijn omgeving zie ik met een DS waar dat voorheen er heeeuul erg veel waren. Ze zitten vaak of op eigen mobieltje, of die van pap/mams of een tablet.

Daarnaast is de WII U ook niet spectaculair, waar heel veel mensen in mijn omgeving een WII kochten, al dan niet voor de kinderen (en de meeste staan ondertussen te verstoffen) ken ik niemand met een WII U.

Dus...innoveren Nintendo !!
Het lijkt niet zo. Het is gewoon een feit. Lees mijn opmerking boven.
Nintendo heeft al jaren geleden geleden vermeld dat ze games op de smartphones rotzooi vinden. Maar in mijn ogen willen ze hun businessmodel behouden. Bang om via de app store hun controle te verliezen.

Ook mijn neven en nichten van 18 hadden een game boy maar zijn nu smartphone zombies geworden. Nichtjes van 8-10 spelen nu nog op de game boy.

Een ander hand console heeft in mijn ogen geen zin. Smartphones/tablets krijgen nog krachtiger processoren en beter schermen. Naar mijn mening zijn ze koppig en zal dat hun onderneming kosten. Denk aan Nokia en BB. Nokia en BB treuzelden te lang met een nieuw OS en BB heeft helemaal de boot gemist door hun ping niet op andere platformen beschikbaar te stellen.
Nintendo moet het volgende doen. Overleven met de WiiU door veel games uit te brengen. Al hun oude bekende weer tot leven wekken. Extra personeel inhuren om meer games te kunnen uitbrengen. Het gaat gewoon te langzaam nu. Voor de volgende generatie risico nemen en een console uitbrengen dat technisch mee kan met de concurrent en een neutrale basiscontroller. Extra "rare controllers" worden optioneel. Ze hebben nu al lang genoeg winst gemaakt op (te)veilig spelen.

Oja en een volwaardige pokemon 3D RPG :)

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 18 januari 2014 11:52]

Oja en een volwaardige pokemon 3D RPG :)
Wat dacht je van http://www.indiedb.com/games/pokemon-generations? Is niet officieel, maar wel leuk project en hoop dat ze het klaar krijgen. De demo is al aardig, nu nog meer gameplay elementen. Ik speelde vroeger altijd pokemon snap op N64, pokemon in 3D.. alleen dat je vast zat in een vast traject :'(
Meh. Ik wil geen superspeciale dingen. Ik vind mijn Wii prima. Als ze gewoon braaf een ťchte HD console uitbrengen, zonder de noodzaak van de tabletpad, maar met Wiimote (ik vind die echt heel prettig werken) ben ik allang blij :)
De Wii U is een echte (full) hd console waarbij je de wiimote kan gebruiken. De tabletpad is trouwens wel ok. Hierop kan je dus gamen met de tv uit (ook met wiimotes), scheelt weer stroom of ruzies.
Het liefst zou ik van nintendo een console willen die net zo sterk is als een PS4, met de nintendo first party games en dan 3rd party games waar andere consoles ook van genieten

Maar dat gebeurt helaas toch niet
Mij boeit die power niet zo, ik geniet ook nog van een Snes game maar snap wel dat echte HD gfx quality en wat meer mogelijkheden qua effects toch uit raw power moeten komen.
Ik denk dat de WII U nu voldoende power heeft voor Nintendo zijn game Genre.

Het probleem is en blijft dat die speciale games te weinig uit komen en als je dan de 3rd party games ziet en dus vergelijkt met de andere consoles dan zie je wel het verschil en dus de tekort komingen.

Die power heb je dus nodig als je de populaire (FPS) en GTA games wilt spelen.
Voor de net te kloppen game experience van Mario, Zelda en dergelijke exclusives niet direct.

Resume, hardware veranderen gaat nu niet meer en iets nieuws op de markt brengen kost alleen maar geld.
Dus dan blijft het nog meer focussen op hun sterke genre de enige oplossing !

Enige minpunt: Blijft de kwaliteit nog zo hoog met meer releases ?? Waarschijnlijk niet.
het was ook de bedoeling dat 3th party naar de wii U zouden komen. natuurlijk net niet de kwaliteit van ps4 maar meer dan de ps3. alleen aangezien niemand een wii u koopt waarom zouden ubisoft en ea dan nog investeren in het omzetten van games?

Nitendo moet stoppen met hwardware en hun games gaan aanbieden op bestaande hardware. wie koopt er geen zelda/pokemon op zijn nexus/ipad? eventueel met controller van nintendo. wie koopt er geen mario kart op zijn ps3/ps4? laten de consoles liggen maar ze hebben een zooi aan games die iedereen geweldig vindt. ik zou op mijn ps4 direct alle mario's en zelda's kopen.
Nintendo moet oppassen dat ze niet in het rijtje Kodak en Nokia komen te staan als slachtoffer van de smartphone, want daar begint het wel op te lijken. De handhelds verliezen massaal terrein aan smartphones en de Wii U is de grootste misstap die ze in tijden hebben gemaakt. Geen goede zaak dus.
De 3DS bewijst nu juist dat handhelds wel degelijk een toekomst hebben. Iedereen voorspelde dat het een flop zou worden maar het werd een succes. En met de Wii U komt het ook wel goed. Qua marketing is Nintendo niet handig bezig geweest (o.a. door hem Wii te noemen) maar als apparaat is er niets mis mee.
Nieuwe strategie:

- stop met consoles, richt je op handheld.
- maak games voor de Xbox one, pc en ps4
- verkoop Mario 2d platforms games voor ios en Android

** profit **
Vergeet ook niet dat een deel van het succes van Nintendo ligt bij de hardware !
De controller destijds was revolutionair en het ging ook om de universele beleving die je met de game had en dus iederen had dezelfde playabillity.
Op mobiele platformen zal dat overal anders zijn door de vele verschillende hardware configuraties.

Kijk eens naar angrybirds, dat speelt echt niet op alle mobiele apparaten net zo fijn.
Nintendo streeft naar perfectie qua beleving, tenminste dat deden ze altijd en ik vrees dat ze dit dus niet zullen doen.
Succes ligt eerder bij software!! Iedereen kent Mario eerder dan Nintendo..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True