Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Nintendo wil gratis trials van zijn games uitbrengen voor mobiele platforms. Dat schrijft een Japanse krant. De trials zouden consumenten moeten interesseren voor een game, die gebruikers daarna alleen kunnen spelen op hardware van Nintendo zelf.

De voorproefjes van games zouden onderdeel zijn van de nieuwe strategie die door Nintendo wordt ontwikkeld naar aanleiding van de tegenvallende verkoopcijfers van de Wii U en 3DS. Dat schrijft de Japanse krant Nikkei. Met de gratis trials zou Nintendo willen proberen om meer mensen ertoe over te halen zijn hardware te kopen.

Er gaan al langer geruchten over de manier waarop Nintendo de markt voor mobiel gaming wil gaan benaderen. Nintendo bracht zijn games tot nu toe uit op eigen hardware en heeft eerder openlijk gezegd geen brood te zien in het uitbrengen van volledige, betaalde games voor bestaande mobiele platforms.

Naast de trials zouden er in de apps ook video's zitten over de hardware van Nintendo. Wanneer de consolemaker de software voor mobiele platforms wil uitbrengen, is vooralsnog onbekend. De Japanse fabrikant heeft nog niet gereageerd op het gerucht. Oude Nintendo-games zijn veelal al wel speelbaar op smartphones via emulators, al zijn de benodigde bestanden niet op legale wijze te verkrijgen.

Xperia Play

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Bericht is inmiddels ontkracht door Nintendo zelf
http://www.engadget.com/2...-denies-smartphone-games/

"we can confirm that there are no plans to offer minigames on smartphone devices."
Ze blijven hun business model handhaven terwijl de wereld om hun heen verandert.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 28 januari 2014 18:13]

Ze gaan echt wel wat veranderen, anders zijn ze er over een paar jaar niet meer. Dit was echter gewoon een slecht idee.
Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan aanpakken.

Gaan ze dan games als Super Mario 3D World volledig aanpassen voor een smartphone, puur om te dienen als trial? Daarnaast is bij trials juist de impuls van groot belang. Als je nog in de mood zit dat het een leuk spel is, kan je het met een paar klikken kopen.

In dit geval moet je eerst nog even een console of handheld aanschaffen.
Stel je voor dat je al een 3DS hebt, in de trein speel je ff de nieuwe net uitgebrachte trial op je mobiel, dat is leuk en met 2 knoppen kan je hem kopen dat ie automatisch gedownload wordt uit Nintendo's e-shop op je 3DS en je thuis direct kan spelen.

Dat zou nog kunnen werken als Nintendo eens wat lagere prijzen voor zijn games gaat vragen.
Dan brengen ze een demo uit op de 3ds :p
Waarom op je mobiel spelen als het ook op de 3ds kan??
Omdat ik me mobiel vaker bij me heb dan de 3DS. Maar als ik een leuke gratis demo kan spelen als ik ff de tijd heb in bijv. de trein zou me dat best kunnen overhalen om het spel te kopen.

Mijn punt was dat je hem zo op afstand wel direct zou kunnen kopen voor je 3DS als impulsaankoop.
Het is een hellend vlak voor Nintendo. Ik denk dat ze vroeg of laat toch volledige versies uitbrengen. Het huidige idee is een beetje vreemd. Eerst laten zien dat je het spel prima op een smartphone kan spelen en vervolgens eisen dat mensen een of ander apparaat erbij kopen.
Ik denk juist dat hun spellen niet goed te spelen zijn op een smartphone. Bij Nintendo heeft de spelervaring altijd voorop gestaan. Op een smartphone boet je hiermee enorm op in en valt de grote kracht van hun spellen weg. Nintendo zal daarom nooit zomaar hun spellen overbrengen op smartphones of tablets.
Ik las al eerder een interessant artikel hierover:
http://www.wired.com/gamelife/2014/01/nintendo-mobile/
Echt handig lijkt dit me niet, een DS/Wii-u game proberen te demo-en op een smartphone gaat geheid stuk lopen op het feit dat je controls niet hetzelfde zijn als in het uiteindelijke spel wat wel op nintendo hardware draait. Zo probeer je dus iemand warm te krijgen om niet alleen een spel (a 40-60 euro), maar ook een stuk hardware van minimaal 120 euro te kopen, door een simpele software demo zonder fysieke knoppen.

Daarnaast, kan me voorstellen dat als je net een demo gespeeld hebt op een full-hd OLED scherm (oid), en je een 2ds/3ds koopt met het spel, de zeer lage resolutie nog wel eens kan tegenvallen, er wordt alleen maar meer nadruk gelegd op het gat kwa hardware/technologie tussen de nintendo hardware en moderne smartphones.
Trials... Daar zit ik niet op te wachten. Overigens zit in ook niet te wachten op games in de prijscategorie van final fantasy.. Maar de retro (lees nes/snes) games op mn telefoon zonder emulator.. Dat wel!
Zelfs oude Nintendo games zonder emulator vind ik nogal tricky... zo een Xperia als hierboven zijn daar prima geschikt voor, maar ik heb geprobeerd om ouwe Mario-games te spelen (ja idd via emulators op zowel Android als WP) en die zijn zonder fysieke knoppen echt een @#%$^& om te spelen... dus wanneer ze ooit toch over zouden gaan op de mobiele markt... fat chance... dan zou ik de games er toch niet op spelen als ze niet voor mobile geoptimaliseerd zijn... :/

En ik denk niet dat Nintendo al zijn oude games gaat optimaliseren...

Laat Nintendo zijn games maar fijn op zijn eigen hardware uitbrengen, daar werkt tenminste alles gewoon fatsoenlijk :)
Als je de tijd en moeite neemt om een emulator te downloaden is het ook niet meer zo lastig een controller erbij aan te sluiten. https://play.google.com/s...studios.sixaxiscontroller werkt uitstekend voor de ps3, zal er vast wel een zijn voor een xbox controller ook. Een namaak controller op dx.com werkt hier prima mee en kost $15.
Uiteraard ga je dit niet allemaal doen alleen voor de trials van Nintendo, maar als je toch wat serieuzer wilt gamen met je smartphone onderweg is dit zo ongeveer verplichte kost!
Toendertijd heb ik die gedownload omdat ik in de trein gewoon even een paar levels Mario wou spelen. Om daar vervolgens dan weer een extra controller voor mee te moeten slepen vind ik dan een beetje ver gaan, ondanks het feit dat het wel een goede en blijkbaar niet al te dure oplossing is. Dan nog koop ik liever dedicated hardware ervoor, bijv een GBA, die kosten ook vrij weinig :) Die ik dan ook heb, zowel die ouwe grijze baksteen, de GBA als de 3DS XL en daar heb ik erg veel plezier van :*)

Als we het gaan hebben over de nieuwste games, lees bijv 3DS games op mobiele telefoons etc, dan heb ik er a.) een hard hoofd in dat Nintendo deze zou uitbrengen b.) heb ik er alsnog liever dedicated hardware voor c.) werken de games op de dedicated hardware beter omdat de 3DS twee schermen heeft EN 3D *en ja ik gebruik dat* ;)

Ik denk dat Nintendo niet moet stoppen met het maken van eigen hardware, ja de Wii U doet het op dit moment niet goed, maar de 3DS is een kwaliteitsproduct wat ook fatsoenlijk verkoopt, mss niet volges de verwachting van Nintendo, maar toch fatsoenlijk :)
Ik heb tijden Mario (en ook Sonic) op mijn telefoon gespeeld via een emulator... Werkt prima hoor, geen crashes, besturing is even wennen maar werkt perfect, zelfs grafisch zag het er goed uit. Kan natuurlijk ook liggen aan mijn emulator of de versie van de games die ik heb gespeeld.

Ontopic: Ik vrees toch echt dat de hardware tijden van Nintendo nu definitief over zal zijn. Bij de Wii zag je de trend al en nu bij de WiiU helemaal (en de 3DS wordt ingehaald door andere apparaten). Natuurlijk hoop ik voor Nintendo dat ze bij een volgend apparaat een gat id roos schieten MAAR ik vrees het ergste en denk dat t beste is dat Nintendo zich gaat richten op multi platform titels

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 28 januari 2014 09:47]

Het zou inderdaad kunnen liggen aan de emulator en de specifieke games. Qua graphics inderdaad niets te klagen, maar de sprongen die je moet maken in de meeste Mario games en de timing die erbij hoort... ;( Daar wordt ik zonder dedicated knoppen echt compleet panisch van ;) En ja ik heb echt wel geprobeerd om het kans na kans te geven, maar voor mij speelt het gewoon niet lekker.

Ik denk dat dit wel een goede move is van Nintendo, zo kan je een beetje kennis maken met de games en wanneer je dit vet genoeg vind schaf je de hardware aan :) Zo duur vind ik de 3DS ook niet meer :)
Voor het oplossen van het besturingsprobleem heb je altijd nog speciale bluetooth controllers. Dan heb je de besturing op het touch screen niet meer nodig, en speelt het prima weg. Natuurlijk is het raar om een hele controller te gebruiken op zo'n klein schermpje, dus kan ik dit alleen voor tablets aanraden. Behendigheidsspelletjes zou ik gewoon niet op een smartphone doen. Dan ben je beter af met rustige, menu based spelletjes, zoals final fantasy.
Daar heb je toch een mooie MOGA controller voor?! (voor Android en Windows Phone)

http://www.wpcentral.com/moga-pro-controller-review
Zelfs oude Nintendo games zonder emulator vind ik nogal tricky... zo een Xperia als hierboven zijn daar prima geschikt voor, maar ik heb geprobeerd om ouwe Mario-games te spelen (ja idd via emulators op zowel Android als WP) en die zijn zonder fysieke knoppen echt een @#%$^& om te spelen... dus wanneer ze ooit toch over zouden gaan op de mobiele markt... fat chance... dan zou ik de games er toch niet op spelen als ze niet voor mobile geoptimaliseerd zijn... :/

En ik denk niet dat Nintendo al zijn oude games gaat optimaliseren...

Laat Nintendo zijn games maar fijn op zijn eigen hardware uitbrengen, daar werkt tenminste alles gewoon fatsoenlijk :)
Een echte nes/snes/N64 liefhebber kopen dan ook een IPEGA PG-9017 of een Wamo Pro of een Moga Pro, voor hun mobiel om al hun lievelings spellen te spellen.

En dan spellen ze fantastisch op een mobiel, net zo goed als op een Nintendo 2DS en Nintendo 3DS, en zo een controller is een STUK goedkoper dan weer een Nintendo 2DS en Nintendo 3DS te koppen, en er zijn honderden spellen op Android die het zonder problemen met een Controller het doen als je ook nieuwere of andere spellen wil spellen dan alleen die van Nintendo of andere oudere game controllers.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 28 januari 2014 22:07]

Tenzij je het complete spel opnieuw bouwt loopt het altijd in een emulator. Alleen zie je het minder.

En ik snap niet helemaal wat je met FF bedoeld? Als je het over de recente releases van SquareEnix hebt, ja die zijn erg duur maar dat is alles wat ze op telefoons uitbrengen (FF: All the bravest was toch echt de top).

Maar Nintendo gaat natuurlijk niet hun eigen platformen nog verder ondermijnen, en je kunt sowieso geen echte WiiU/3DS games op je telefoon spelen.

De hardware mist nogal wat essentiële delen.
Ik denk dat niemand echt op de trials zit te wachten.

Ik denk dat het vooral handig is voor mensen die twijfelen of ze een 3DS of WiiU willen kopen, zij kunnen dan zo een voorproefje van de spellen krijgen en daar hun keuze op baseren.
Beetje gemiste kans van Nintendo om de spellen niet volledig op mobiele platformen digitaal uit te brengen. Daarmee kunnen ze een heel nieuwe doelgroep aanboren, en hun spellen laagdrempelig verkopen. |:(
Maak ze dan wel beter dan de demo van Mickey voor de 3DS. Bestaat uit een eindeloze intro, waar iedere zin een minuut op het scherm staat en niet weg te klikken is. Na 10 minuten was het spel nog niet gestart, heb het maar opgegeven.

3DS is best een leuk apparaat maar Nintendo moet echt eens een PC leren gebruiken en snappen dat spellen in de afgelopen 10 jaar verbeterd zijn in basis functionaliteit.

Muziek: UIT kunnen zetten.
Niet zo zeiken rond saves, AUTO-SAVE met auto-rotatie.
Een Mii moeten aanmaken voor het gebruik van de webshop? Ben je nou helemaal belazerd?
DLC die duurder is dan vele spellen in je eigen webshop?

Nintendo, adapt or die. Je klanten zijn je aan het ontgroeien. Nintendo lijkt nog steeds te denken dat alles wat ze te hoeven doen is de spellen van tien jaar geleden precies hetzelfde nogmaals te bouwen.

Ze vergeten dat er steeds minder reden is om een oud spel nogmaals te kopen. De Wii doet het nog steeds, evenals de DS. Waarom zou ik het zelfde spel kopen voor de Wii U en 3DS?

Civilization mag het dan goed doen door iedere keer hetzelfde spel met iets meer pixels uit te brengen, voor de rest van de game industrie is het motto "innovate or die".

Of zou je Quake nogmaals kopen in HD? Nee toch.
Muziek uitzetten? Meestal kan dat bij vrijwel iedere game in het options menu, en anders kan je ook gewoon de volume-slider omlaag schuiven :')

"Niet zo zeiken rond saves", ik weet niet waar je het over hebt, maar met saven is er niets aan de hand. En wat bedoel je met Auto-rotatie?

Op bijna ieder platform is het wel de standaard om een of ander profiel aan te maken. Bij Nintendo mag je een Mii personage aanmaken, bij Xbox een Avatar, et cetera. Als het je niet bevalt kan je altijd nog de randomizer-functie gebruiken en op OK drukken...

DLC duurder dan vele spellen in je webshop? Noem eens een voorbeeld dan?

Voor de rest ben ik het wel met je eens. Nintendo brengt véél te veel oude spellen opnieuw uit d.m.v. Virtual Console en weet ik wat, dat zouden ze eens minder moeten doen, en meer 'nieuwe' games uitbrengen...

[Reactie gewijzigd door daan56666 op 28 januari 2014 10:06]

Pokemon, muziek kan niet uit.
Fire emblem, muziek kan niet uit. EDIT: dit is wel uit te zetten en heeft ook precies de settings waar ik om vraag.
Zelda, muziek kan niet uit.

En ik wil de MUZIEK uitzetten. NIET AL het geluid. Het is in vrijwel all PC spellen een standaard optie dat je de sterkte van verschillende geluiden zelf kan installen. Zachte muziek, luide stemmen, medium achtergrond geluid. Gewoon een paar sliders zodat de gebruiker dingen kan instellen naar wens.

Dat jij zegt dan maar al het geluid uit te zetten is precies waarom Nintendo markt aandeel verliest, het is gewoon niet meer van deze tijd.

En auto-rotatie is heel simpel, om te verkomen dat een slechte save je opbreekt saven spellen als civilization automatish naar verschillende save. A -> B -> A -> B. Waarom kan een spel als fire emblem niet gewoon de drie save slots zelf afwisselen. Nu zit je midden in een verhaal en wordt je iedere keer er hard uitgetrokken met het save menu. Doe dit gewoon automatish, zoals de meeste PC spellen als tien jaar doen.

DLC voor fire mblem, 5-6 euro, genoeg indie spellen die daar onder zitten. Steam doet dit veel beter. 1-2 euro voor een paar maps, okay. 5-6, vergeet het maar.

[Reactie gewijzigd door sfc1971 op 28 januari 2014 13:38]

Over pokemon en zelda kan ik weinig zeggen, maar fire emblem heeft vier sliders voor geluid(MUSIC, sfx, system en voice) . Verbaasde mij ook in eerste instantie maar hun opties menu is zeer groot voor een nintendo game.
Dlc bij fire emblem is inderdaad ook over-priced. Je leest op internet dat het het waard is je koopt het en het valt alsnog tegen. Paar oude maps met wat legacy characters er op en wat dialoog, soms gekopieerd voor meerdere episodes -_-. Er zijn uitzonderingen bij de dlc maar het meeste is vrij karig en simpel in vergelijking met de main game naar mijn mening.
Je kunt op steam de nieuwste tomb raider, elder scrolls, far cry, bioschock etc. kopen voor hetzelfde geld tijdens een steam-sale als een enkel dlc chapter. Ik weet de volgende keer wel wat ik dus doe met mijn geld. Om nog maar te zwijgen over de betalingsmethode van nintendo (yuk creditcard en prepaid).
Inderdaad, net gecontroleerd, Fire emblem klopt.

Pokemon en Zelda niet.
Daar heb je gelijk in, in de meeste Nintendo-games kan je het geluid niet uitzetten... Maar een pluspunt is dat meestal de muziek juist in die games top is. Van al die 3 games die jij noemt heb ik van de muziek genoten hoor. Maar dat Nintendo een marktaandeel verliest... omdat je de muziek niet harder of zachter kan zetten?! Dat vind ik wel heel overdreven.

Civilization dit, Civilization dat... Iedere game heeft zo zijn gebreken. De ene game heeft dan wat karige save-opties, maar dan is de gameplay weer dik in orde. Bijvoorbeeld andere games hebben tienduizend manieren om te saven, maar hebben dan bijvoorbeeld geen leuke gameplay, muziek, of story, of weetikwat.

Fire Emblem-DLC vergelijken met indiegames vergelijken... vind niet dat je dat moet doen. Tuurlijk, de DLC is aan de dure kant, maar dat is bij de meeste non-PC games wel zo eigenlijk. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld de Assassin's Creed-games. Om dan bij wijze van spreken te zeggen "kijk eens hoe Steam dat doet, belachelijk dat Nintendo zo duur doet!" is ook niet echt van toepassing, aangezien Steam met vrijwel álles belachelijk goedkoop is. Dan kan je net zo goed ook klagen over de prijzen van Nintendo-games, dat die niet laag genoeg zijn.

[Reactie gewijzigd door daan56666 op 28 januari 2014 11:30]

Je probeert voortduren jouw smaak op mij door te duwen. JIJ vindt de muziek geweldig en daarom mafg IK hem niet uit zetten.

Het gaat mij om keuze, persoonlijk vindt ik de muziek in Pokemon niet geweldig, zeker niet de combat muziek.
Ik duw mijn smaak helemaal niet door? Ik geef je gelijk, alleen zeg ik er wel bij dat de muziek meestal gewoon aan te horen is. Daarbij begrijp ik het eigenlijk wel dat developers zo een functie er niet in zetten, ze doen immers niet voor niets hun best om een mooie soundtrack te leveren bij een game...
Maar dat is juist mijn punt, die gedachtegang is verouderd.

Zeker in een tijd van MP3 spelers bepaald de speler zelf wel wat hij wel of niet wil horen.

Toon mij maar een PC spel waar je de muziek niet zelf uit kan zetten.

En heeft dit effect? Toen ik ditzelfde als punt aangaf op reddit onlangs kreeg ik van vele pokemon fans gelijk. Ze vinden het spel leuk, is het ook maar de combat muziek komt je na een tijdje de keel uit.

Gewoon de klant de keuze geven. Ik zet nu het geluid uit en dat is toch een mindere ervaring want sommige effect geluiden zijn wel weer leuk gedaan.

Het is de arrogantie van Nintendo dat ze denken "wij vinden dit goede muziek, dus je zal en moet er naar luisteren". En dat begint ze op te breken nu er een enorme concurrentie is aan goede, goedkope spellen op hardware die de mensen toch al hebben.

Het is niet alsof de 3DS slecht was, het ding verkocht enorm goed tot voor kort, maar wordt gewoon verdrongen aan de onderkant.
Leuk die trials voor de enkeling die gelokt wordt en een 3DS besluit aan te schaffen. Maar volledige games gaan nimmer ooit lukken op de smartphones. Nintendo hoeft het niet eens te proberen. De smartphone 'gamers' zijn gewoon heel anders dan mensen die games op een handheld/console aanschaffen. Op een smartphone zeuren ze al dat een game meer dan ¤0,89 kost. Deze mensen gaan echt niet een spel aanschaffen voor ¤30-¤40 om te kunnen spelen op de smartphone. Sterker nog, je vind net een paar games die ¤10 kosten, en in hele zeldzame gevallen tegen de ¤20. De meeste games zitten op ¤0,89, waar de grotere games op ¤4,99-7,99 zitten. Dit vinden de meeste mensen al te veel.

*Natuurlijk bedoel ik niet te zeggen dat smartphone gamers en handheld gamers andere soorten mensen zijn ofzo. Bedoel meer hoe het gebruikt wordt en wat de verwachtingen zijn. Zijn zat mensen met een smartphone én een handheld, zoals ik. Ik koop zo een game voor mn PS Vita (over 2 maanden ¤40 voor FF-X HD remake) maar op mn iPhone/iPad denk ik wel 2x na voordat ik een game aanschaf van ¤5.
Zou Nintendo het toch doen: Ik heb begrepen dat er een miljard (!) smartphones verkocht zijn.. Daar zitten best wel een paar kopers tussen die één of meer Nintendo spelletjes willen kopen. De macht van de aantallen.. Zoals het er nu naar uitziet is Nintendo gewoon eigenwijs. Ze houden kost-wat-kost vast aan hun eigen hardware, terwijl het een ieder duidelijk zou moeten zijn dat de doelgroep van Nintendo veel liever een goede (lees: representatieve) smartphone aanschaft dan een budget-smartphone en Nintendo hardware. Ik hoop dat dat Nintendo duidelijk wordt voordat het hun de kop kost.. Als middenweg zou Nintendo mijns inziens beter een Android-smartphone ontwikkelen die, naast de gratis en goedkope spelletjes uit de playstore, ook Nintendo spelletjes kan spelen.

Maar ik ben met je eens dat de tijd voorbij is dat 30 à 40 euro kan worden gevraagd voor een spelletje op een mobiel platform. Voor Nintendo geldt: Adapt or perish.
Ja alleen je vergeet wel een ding. Het is niet zozeer interessant om te kijken hoeveel smartphones er verkocht zijn, maar hoeveel smartphone gebruikers daadwerkelijk gamen en er geld voor willen uitgeven. Van die 1 miljard smartphones die verkocht zijn, zitten er een heeeele boel gebruikers die niet eens gamen, laat staan er geld voor willen uitgeven. De meeste 'gamers' spelen er simpele 1 hand games op. Even snel spelen in de trein of in de wachtruimte.

Tuurlijk heeft het een kans, maar dan moeten ze met prijzen komen die gelijk zijn in de smartphone games wereld. Alleen of dat nou zo slim is... Ze zijn dan noodgedwongen om de game prijzen te verlagen op de 3DS. Wat krijg je dan: de games zullen gestript worden, of de 3rd party support valt weg. Die gaan echt niet een game die ze voor ¤40 verkopen opeens aanbieden voor ¤5.

Achja, tijd zal het leren. Ze moeten in ieder geval iets want ze houden het op deze manier niet vol.
Zijn trials zoiets als demo's en shareware?
Jep, een demo of korte representatie van een Nintendo-game om je uiteindelijk overstag te laten gaan om een Wii U of 3DS te kopen met de volledige game.

[Reactie gewijzigd door Cheacker op 28 januari 2014 09:40]

Of een mini game die wel met de main game te maken heeft maar toch anders is.
inderdaad en het lijkt mij de ideale manier om ze terug wat meer onder de aandacht te brengen. Vroeger had je tientallen demo's per maand, maa die werden dan te groot of te complex om te maken naast het volledige product en werden dan maar volledig overgeslagen.
Ik zie niet in hoe ze hun games geschikt gaan maken voor touchscreen besturing. En zelfs al zouden ze dat doen, dan is het resultaat niet representatief voor de 3DS versie.
Afwachten hoe dit uitpakt, en hoe goed ze de ervaring weten te porten. Maar als dit werkt zouden ze best eens goud in handen kunnen hebben. Het is in ieder geval een interessante nieuwe manier van marketing. Ook al zijn ze (bijna) de enige die deze vorm van marketing in kunnen zetten.

Beetje jammer weer dat er voornamelijk haat reacties staan hier, omdat men iets niet gratis krijgt. Sorry, dit was niet waar.

[Reactie gewijzigd door Kraay89 op 28 januari 2014 09:41]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True