Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

De Chinese overheid heeft het verbod op de verkoop van buitenlandse spelcomputers voorlopig opgeschort. Dat maakt de weg vrij voor Sony, Microsoft en Nintendo om hun consoles op de Chinese markt te brengen, al moet de regering de consoles wel goedkeuren.

Met het opschorten van het verbod maakt China een einde aan een periode van veertien jaar waarin het buitenlandse bedrijven niet was toegestaan een spelcomputer op de markt te brengen in China. Microsoft, Sony en Nintendo mogen nu hun consoles naar de vrijehandelszone van Shanghai brengen, al moet de Chinese regering formeel nog wel zijn goedkeuring geven aan de spelcomputers, zo meldt persbureau Reuters. Vooralsnog is het verbod niet expliciet definitief geschrapt, al is niet duidelijk hoe lang de tijdelijke opschorting van kracht blijft.

Het opschorten van het verbod op de verkoop van door buitenlandse bedrijven gefabriceerde consoles komt niet als een verrassing. Bij de introductie van de PlayStation 4 in Europa ging Sony Computer Entertainment-president Andrew House tegen Eurogamer nog in op de potentie van de Chinese markt. House verklaarde toen al te verwachten dat Sony die markt op korte termijn zou kunnen betreden via de vrijehandelszone in Shanghai. De SCE-topman bekeek dat vooral vanuit het perspectief van de PlayStation 3, al is nog niet duidelijk welke strategie Sony precies heeft klaarliggen voor China.

Behalve Sony mogen ook Microsoft en Nintendo de stap naar China maken. Nintendo onderzoekt momenteel wat het zou kunnen doen op de Chinese markt, maar meer dan dat wil het Japanse bedrijf er nog niet over kwijt, zo verklaarde Nintendo-woordvoerder Yasuhiro Minagawa tegenover Bloomberg. Ook Microsoft heeft nog geen uitspraak gedaan over een eventuele release in China van een van zijn consoles.

Het verbod op de verkoop van buitenlandse consoles werd in het jaar 2000 door de Chinese overheid ingevoerd om de Chinese jeugd te 'beschermen tegen de slechte invloed van videogames'. Vorig jaar maakte China al bekend dat dat verbod binnen de vrijehandelszone in Shanghai opgeheven zou worden. Die zone werd in september vorig jaar geopend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Voor Microsoft een geweldige kans, de Chinese consument kijkt heel wantrouwend tegen Japanse producten door recente en geschiedkundige gebeurtenissen, dus hier zou Microsoft absoluut een voordeel kunnen hebben.
Enkele jaren geleden waren er ook gigantische protesten tegen de Fransen. Filialen van Carrefour en andere franse winkels werden uit voorzorg gesloten. De Carrefour bij ons in de straat werd zelfs door zwaar bewapende paramilitairen bewaakt.

Je krijgt dan al snel de indruk dat Chinezen wel echt een hekel moeten hebben aan de fransen. Nadat een enkele demonstratie uit de hand liep riep de regering echter dat het zo wel genoeg was geweest. (Letterijk; in Chinese kranten.) Van de een op de andere dag was het ook echt over. Er werd geen woord meer over gerept.

Hoewel de Japanners een serieuzere historie hebben met de Chinezen dan de Fransen denk ik dat het nog steeds hoofdzakelijk propaganda is wat je hier aan het werk ziet. Het zijn vooral jongeren die de straat op gaan en die hebben de gruwelen tijdens WO2 toch echt niet aan den lijve ondervonden.

Hoeveel Tweakers hebben nou ECHT een hekel aan de Duitsers om wat er in de twee WO is gebeurd? Dat valt best mee denk ik.
"door recente en geschiedkundige gebeurtenissen"

Zou je me ook kunnen inlichten met een voorbeeld? Geen idee waarom ze japanse producten zouden wantrouwen.
Bedankt, heb de afgelopen tijd niet echt de krant gelezen maar wist wel dat de spanningen opliepen wegens de eilanden. Eigenlijk vreemd dat hierdoor de consumenten japanse producten gaan wantrouwen. :o
Heeft denk ik minder met wantrouwen te maken, tis meer een soort van boycotten. Japan berokkent iig volgens de Chinese regering het land China veel schade en schaamte etc, ze willen daarom geen producten van Japanners en dat heeft dus eigenlijk niets met de kwaliteit of het niet vertrouwen van een product te maken... alhoewel er vast en zeker ook een stuk achterdocht achter zal zitten want dat is de Chinese regering eigen.
Ze willen genoeg producten van Japanners hoor, alleen als het de Chinese overheid goed uitkomt dan worden mensen boos.
En toch blijken Japanese producten bijzonder populair in China, de zwarte markt in China zit vol met Playstations. Chinezen rijden met hun Toyota's enz.

Als China echt boos zou zijn op Japan dan hadden ze de verkoop van buitenlandse consoles niet toegestaan, sloten ze de Japanese fabrieken en verboden ze het verkoop van Japanese producten.

Maar mensen zien op het journaal: "oh ze gaan bijna op oorlog over die eilanden", en dan krijg je first posts als op dit nieuwsbericht.
Je kan beter wat verder in de geschiedenis kijken. Het hele gedoe over de Sankaku eilanden is namelijk weer een gevolg van wat we hier kennen als de 2de wereld oorlog. Japan heeft in de eerste helft van de 20ste eeuw een groot deel van China bezet en daar aardig huisgehouden. Dat zijn de Chinezen nog niet vergeten.
Bijvoorbeeld de massale verkrachting en slachting van Chinese burgers tijdens WO 2.
Chinezen (ook de jeugd nu nog) zijn o.a. daardoor zeer wantrouwend t.a.v. Japanners.
De haat zit dus veel dieper dan een simpel eiland geschil.

[Reactie gewijzigd door 254370 op 7 januari 2014 11:23]

Je zou kunnen zeggen dat dat eiland geschil een uitwerking is van de haat die vanuit WOII is ontstaan.
De historie tussen China en Japan gaat vele honderen jaren verder terug dan WO2. Chinezen vinden bijv dat Japan hun schrift / taal gejat heeft (vinden ze van Korea ook tho). :)
Wat hij bedoelt is dat China en Japan elkaar niet zo goed liggen, en dat het (met name in het verleden) nog al eens tot gerommel en oorlog heeft geleid (en nog steeds zijn er wel conflicten). Of dat ook daadwerkelijk zo bij het volk speelt, en ze daardoor voor andere consoles zouden kiezen weet ik echter niet. Amerika en China liggen namelijk ook niet bepaald altijd op een lijn.
Geloof me dat speelt bij het volk zeer zeker een rol! Waarom denk je dat in dat torentje in Shanghai niet een rond gat is gemaakt maar een rechthoek?

Hier het oorspronkelijke ontwerp van de Shanghai World Financial Center:
http://www.architravel.co...loads/2013/05/sfwc_3i.jpg

En hoe hij uiteindelijk is geworden:
http://upload.wikimedia.o...orld_Financial_Center.jpg

Oeps klein verschil en de link daar is:
http://www.nieuwsmotor.nl/images/stories/japanse-vlag.jpg
Haha, hoe tof. Dit had ik nog niet gezien. Maar inderdaad, de relatie tussen de Chinezen en Japanners is nog lang niet goed. Gek genoeg wordt dit ook nog eens gevoed door recente martial arts movies zoals de IP MAN serie, waarin de Japans/Amerikaanse overheersing sterk wordt benadrukt.

De Chinezen zijn daarin duidelijk de underdog. De Japanners worden neergezet als wrede overheersers. Wat waarschijnlijk bijzonder accuraat is.
Nou, Toyota had en heeft er flink last van. Als de Chinezen nou niet weten dat Sony Japans is, dan zal het meevallen. Maar ik denk dat dat meeste Chinezen Sony wel als Japans bedrijf kennen.
Tja, maar als je naar een van de reacties hieronder kijkt dan zie je dat ook de autoverkopen weer flink in de lift zitten, dus zo diep zit het nou ook weer niet meer schijnbaar.
Denk aan het eiland dat tussen China en Japan ligt, waarvan beide claimen dat het hun grondgebied is. Dat is groots op het Journaal geweest. Of een google/bing op "china japan island". Dat geeft : http://www.bing.com/searc...RM=IE11TR&conversationid=

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 7 januari 2014 11:21]

China en Japan zijn als water en vuur.

Een tijdje geleden hadden ze ruzie over wat eilanden:

http://www.volkskrant.nl/...m-een-paar-eilanden.dhtml

http://nos.nl/artikel/421...pan-in-china-groeien.html

China is heel nationalistisch ingesteld en door bovenstaande acties van Japan worden ze direct wantrouwig richting japan

Edit: 2e link toe gevoegd

[Reactie gewijzigd door Getto op 7 januari 2014 11:22]

De vraag is alleen bedoel je dan in de zin dat de PS4 niet wordt toegelaten (goedkekeurd) of zijn al die Chineze daar zelf zo bewust mee bezig?

Zelf zou het me echt niet kunnen verotten, ik koop iets voor mezelf of landen dan wel of geen ruzie hebben zou me echt niet uitmaken...
Ik betwijfel dit. Er is genoeg Japanse technologie in China te koop. Auto's zat om maar wat te noemen.

Even heel snel gegoogeled maar er zijn vast meer en betrouwbaardere bronnen te vinden.
http://nl.gbtimes.com/zak...autos-verkopen-weer-china

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 7 januari 2014 11:18]

Precies. Af en toe wordt er wat geboycot als er in het nieuws iets te veel gepushed wordt zoals met eilanden of wat oorlogsretoriek maar al snel is het weer business as usual en koopt de Chinees liever een Japanse wagen dan een van Chinese makelij. En met consoles zal het niet anders zijn. Bovendien denk ik dat Chinese gamers van een generatie zijn die zich heel wat minder aan de geschiedenis zal laten liggen, die verschillen niet zo veel van ons, importeren die handel en boeien waar het vandaan komt. Er staat sowieso Made in China op:) En ook ouders hebben weinig keus, gaat hun enige kind eenmaal jengelen dan komt die PlayStation of Xbox er alsnog, net als hier en overal.
Je vergist je in hoe diepgeworteld het nationalisme is bij de jeugd. Zeker bij de jeugd van het binnenland of middelgrote steden (<10milj inwoners). Het wordt er in het onderwijs en door hun ouders met de paplepel ingegoten.
Tuurlijk zijn er Japanse producten maar dat is meer omdat andere alternatieven echt slechter zijn. Als er een goed alternatief is gaan ze daar voor.

Ik mis sushi eten omdat mijn vriendin niet bij een japans restaurant wil eten (ook niet als ik al uitgelegd heb dat 99% vd japanse resto's gerund worden door chinezen) :'(
Ja maar je moet denk ik niet alle Chinezen over 1 kam scheren. Als er een klein deel zich hier niets van aantrekt dan praat je wellicht nog steeds over een groter aantal mensen als dat in heel Nederland woont.

De snackbar in mijn oude buurt is bijvoorbeeld van Chinezen. En die Chinezen zijn allemaal gek op Honda's. Stonden er soms 5 voor de deur.

Ook voor Chinezen geldt, verschillende mensen verschillende wensen. En aangezien zij met zo veel zijn is een klein deel vaak nog steeds een hele grote groep.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 7 januari 2014 12:12]

Er zijn zelf anti japanse advertenties , tv shows en games die uit komen. Om ze zoveel mogelijk in het slechte daglight te zetten
Je leest in je link toch dat de verkopen een dive genomen hadden?!
De stijging is nog altijd minder als de daling, dus het effect, al is het minder geworden, is er nog steeds. Er valt dus niets te betwijfelen.
Jazeker. Echter is een stijging een stijging.
Als er had gestaan, de boel blijft dalen dan had ik het met je eens geweest.
Voor Microsoft een geweldige kans, de Chinese consument kijkt heel wantrouwend tegen Japanse producten door recente en geschiedkundige gebeurtenissen, dus hier zou Microsoft absoluut een voordeel kunnen hebben.
Het heeft daar helemaal niet mee te maken, maar heeft te maken met de Chinrese wetgeving om de jeugd te beschermen tegen de 'weerzinwekkende game verslaving' Sinds begin 2000 zijn consoles offcieel verboden in China. Dat is ook de reden dat er een vrij grote PC game markt is in China, je hebt specifieke game cafe's (ik heb er voor de lol een bezocht in Shanghai waar een kleine honderd tieners niets anders deden dan urenlang spelletjes spelen.)

Losstaande daarvan. Via illegale import vanuit HK zijn er al veel 'illegale' consoles in China verkocht, met name de PS3 en Nitendo Wii.

M.b.t. de geschiedkundige gebeurtenissen. Het gros van de Chinese consument koopt vaak liever Japanse producten, mede omdat de kans dat er mee gerotzooid is kleiner is. Dit geldt van levensmiddelen t/m electronica en auto's (zo staat er bijv. regelmatig op Chinese producten "made with Japanese technology" of "made in Japan for Chinese market"). De door de Chinese overheid geregiseerde demonstraties en zwart makerij van Japanse producten is door de meerderheid allang vergeten.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 7 januari 2014 11:43]

Microsoft kan blijkbaar niet eens een wereldwijde release binnen een week realiseren (wij hebben hem nog steeds niet!?). Ik denk dat China erbij nemen gewoon te veel hooi op de vork is voor Microsoft. Nintendo en Sony staan er wat dat betreft een stuk sterker in.

Maar gezien het feit dat de chinese overheid wel een oogje in het zeil houdt qua wat wel en niet geschikt is voor koters, denk ik dat alleen Nintendo door zal breken. Sony kan, zoals in de tijden van Playstation 1, wel alvast naamsbekendheid vergaren in het illegale circuit.
Ik denk dat Sony en Nintendo hier het meeste van profiteren. Ookal is China anti Japan, men is nog meer tegen producten vanuit Amerika. Mijn collega's uit china geven altijd aan dat ze altijd zullen proberen om componenten uit Amerika te ontwijken en als het kwaliteits componenten moeten zijn liever Japanse producten nemen! Dus blijkbaar is China ook tegen Amerika en ondanks wat er gebeurd is met Japan toch nog steeds meer verbonden met Japan! Zie bijvoorbeeld Hong Kong, daar is Sony consoles veel populairder dan MSFT en dat is ook China!

Vergeet niet dat Japan in electronica land nog steeds bekend staat als kwaliteit in tegenstelling tot Amerika!

[Reactie gewijzigd door Kappie1977 op 7 januari 2014 12:49]

Het is de vraag of de MS console wel goed gekeurd gaat worden door de chinezen. Zeker na alle NSA verhalen en de Kinect op de One.
En toch worden Sony, Panasonic tv's, Nissan, Toyota en andere Japanese producten er wel met succes verkocht. Maar dat wist je waarschijnlijk niet, en dat de Japanese consoles op de zwarte markt in China heel populair zijn ook niet.

Veel mensen doen niet mee aan politiek en nog een kleiner minderheid zal actief uit nationalistische gevoelens een buitenlands product boycotten, zeker niet als de overheid dat niet doet.
Ik ben recent in de Chinese hoofdstad Peking geweest, en daar keek de iedereen me raar zoniet boos aan wanneer ik over Sony begon. Ik was op zoek naar telefoons, en ze zijn daar helemaal gek van Samsung, Apple en Huwai, maar zijn extreem argwanend richting Sony.

Het feit dat er nu een markt van 1,7 miljard mensen opengaat (bijna 25% van de wereldbevolking) is geweldig nieuws voor Microsoft. Voor Sony betekend het echter niets. De relatie tussen China en Japan is nog steeds slecht...
Heeft dit misschien ook gevolgen voor de markt van de pc's? Of was hier al een vrije markt voor?

Persoonlijk heb ik het idee dat deze markten (China en rest van de wereld) geheel gescheiden waren. Maar dat kan een misvatting zijn.
PC gaming was al wel toegestaan in China, hoewel afzonderlijke games ook vast gekeurd worden op de inhoud. Er wordt zelfs veel gegamed op de PC aldaar; het is de grootste markt qua PC-gaming. Helaas wordt er ook erg veel aan piraterij gedaan, als ik het zo lees, en ook farm bots en dergelijke komen vaak uit China.

De consoles kunnen nu dus gestaag beginnen weer een plekje in te nemen in de enorme Chinese markt. Dit zal dan vast ten koste gaan van de PC tot op zekere hoogte, en daarnaast van de arcadehallen. Die zijn nog behoorlijk booming in China, waarschijnlijk mede door het ontbreken van thuisconsoles. Ik verwacht dat de arcadekasten verdrongen zullen worden, net als in het Westen. Maar misschien in mindere mate, omdat de arcadehallen meer deel zijn van de Chinese cultuur, dan ze waren in het Westen.

Ik ben benieuwd welke consoles en games er daar gaan uitkomen, en tot in hoeverre de overheid alsnog zaken zal blokkeren.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 7 januari 2014 11:41]

Nee, de pc markt is open...evenals de software markt, met uitzondering van seksueel georienteerde spelletjes.
als ik mijn Chinese collega's moet geloven is het soms moeilijker om legale software te kopen dan illegale. Dan bedoelen ze in winkels.

Het is eerder andersom dat de VS verbiedt bepaalde technologieen in China te verkopen.
Ik denk niet dat dit veel uitmaakt. Ik verwacht dat ze er geen dollar op verdienen daar. Veel games zullen er niet uitkomen vanwege strenge eisen van de overheid. Andere games zullen aangepast moeten worden op gebied van grafisch geweld, bloed, lijken, etc. Nieuwe games ontwikkelen en bestaande aanpassen kost veel geld dus dat moet terugverdient worden. China staat er niet echt om bekend dat de massa graag betaald voor echte/legale media en software.
Andere games zullen aangepast moeten worden op gebied van grafisch geweld, bloed, lijken, etc.
Ik denk dat je in de war bent met Duitsland. China heeft totaal geen probleem met bloed, geweld en lijken in games. (zolang het maar geen Chinese lijken zijn ;) )

Kijk voor de gein eens wat van die nieuwe tv-series over WO2 uit China. Soort van Spartacus in WO2 setting, de lichaamsdelen vliegen in het rond.)
Volgens mij is China daar ook erg in hoor. Misschien op een andere manier, maar als je bijv. naar WoW kijkt dan halen ze alle referenties naar bloed en botten weg. Het "ondode" ras heeft in de rest van de wereld delen van het lichaam dat niet bedekt zijn door vlees maar in de Chineze versie niet. Ook worden lijken op de grond grafstenen.
Dat heeft niet zo zeer met censuur te maken als met het feit dat skeletten niet populair zijn. Soort van bijgeloof / traditie. (in de zin van dat het nummer 4 ook niet populair is omdat het woord voor 4 en 'dood' bijna hetzelfde klinkt.

Bloed & gore, niet zo'n probleem mee.
The Walking Dead is aardig populair in China :*)
Het lijkt me meer symbolisch. In de praktijk vrijwel onuitvoerbaar. Elke game zal uitvoerig worden getest op geweld drugs sex en politieke gevoeligheden. Dat betekent veel topgames niet mogen uitkomen. En dan zit je met het volgende punten: Hoe wil je deze games ook online weren? Uit de online store? Hoe wil je film fragmenten van verboden games weren uit de streaming pagina, mogen de Chinezen vrij praten met westerlingen? Enz enz

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 7 januari 2014 12:16]

In Duitsland gebeurd dit ook vaak. Sommige actie games moeten (of moesten) worden aangepast want anders mogen ze niet daar niet uit komen.
Is al paar jaar niet meer wettelijk verplicht volgens mij.
Als dit zo blijft, krijgen we dan ook Chinese game releases voor consoles?
Die zijn er al lang, Hong Kong is een grote markt. Laatst nog Chinese versie van Dynasty Warriors Next (Vita) in mijn handen gehad.
Positief voor de economie. Gaming is altijd al big business geweest en nu dat China, een grote speler, deze producten zal afenemen van de westerse markt is dat goed nieuws!
Dat zal MS, Nintendo en Sony een boost geven denk ik.

China is zo een grote markt dat kan niet mis gaan.
Ze schroeven die handel al jarenlang in elkaar, leuk dat ze er nu ook zelf aan mogen. Maar ergens ook wel jammer, namaak zal nu wel niet zo'n vaart lopen...ik herinner me een filmpje met wat Japanse techneuten die niet meer bijkomen van het lachen als ze de binnenkant van een zogenaamde Vii console bekijken. Daar zat gewoon niets in:)
Dat zou echt een gigantische markt zijn voor eerder genoemde bedrijven.

Los daarvan denk ik dat het ook een grote stap is voor game ontwikkel studio's. Met die extra inkomsten mogen we ook verwachten dat de kwaliteit van games nog hoger wordt omdat er meer budget zal zijn om games te ontwikkelen.

Win win win voor iedereen!
Wat veel mensen hierboven vergeten is dat de markt voor China opengaat nu maar dat er allang games voor de Chinese markt gemaakt worden.

Denk aan Hong Kong, Singapore, Taiwan en Malaysië. Die games kunnen zo in China geintroduceerd worden (na keuring).