Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 94 reacties
Submitter: Peetke

Valve heeft een nieuwe versie vrijgegeven van SteamOS, het op Linux gebaseerde besturingssysteem waarvan het een bètatest heeft lopen. De nieuwe versie ondersteunt grafische chips van Intel. Aan ondersteuning voor AMD wordt nog gewerkt.

De alchemist_beta-update van versie 1.0 van SteamOS die Valve heeft vrijgegeven, voegt officiële ondersteuning toe voor grafische chips van Intel. De eerste editie van de SteamOS-bèta ondersteunde officieel alleen grafische kaarten van Nvida, hoewel het besturingssysteem ook met kaarten van AMD overweg bleek te kunnen. Om gpu's van Intel te kunnen gebruiken, was een kleine modificatie nodig. Officieel ondersteunt de huidige versie van SteamOS nog steeds geen AMD-kaarten. Valve hoopt die binnenkort echter wel toe te voegen.

Valve kondigde SteamOS in september aan, als alternatief voor de Windows- en OS X-client van Steam, het downloadplatform dat door de ontwikkelaar wordt uitgebaat. De eerste versie van het besturingssysteem is sinds december te downloaden. Met SteamOS wil Valve een opensource- en gratis te gebruiken besturingssysteem maken op basis van Linux. Het besturingssysteem dient als ondergrond voor de al langer bestaande Linux-versie van de Steam-client. SteamOS moet het voor hardwarefabrikanten makkelijker maken om pc-hardware aan te passen voor gebruik in de woonkamer. Zij kunnen zonder kosten SteamOS gaan bundelen met hun systemen. Tijdens de CES, die deze week in Las Vegas plaatsvindt, zullen diverse fabrikanten een Steam Box aankondigen. Valve is zelf ook van plan om diverse modellen op de markt te brengen. Het heeft 300 testexemplaren verstuurd naar diverse Amerikaanse media.

SteamOS

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (94)

Betekent dit nou een boost voor grafische ondersteuning onder linux?
Hopelijk wel, want hoewel het meeste hardware wel werkt blijft grafische ondersteuning nog achter t.o.v. Windows.
Niet direct. In principe is het gewoon de zoveelste linux distro, met dezelfde kernel, grafische drivers, Xorg, Gnome etc.
nVidia is hier de uitzondering, omdat nVidia met Valve heeft samengewerkt aan de port van Source, en ook wat optimalisaties in hun drivers heeft doorgevoerd (maar zoals je in de tweakers review van SteamOS kon zien, is de performance nog niet zo goed als onder Windows, al begint het er nu wel redelijk dicht tegenaan te zitten).
Maar voor Intel en AMD betekent het nog niks.
Als SteamOS een succes wordt, zullen ze misschien meer prioriteit geven aan het ontwikkelen/optimaliseren van drivers voor linux/SteamOS, maar voorlopig hebben Intel en AMD nog niets gedaan.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 7 januari 2014 11:43]

de laatse 3 maanden is de amd driver voor linux tog sterk vooruitgegaan, ik denk wel dat amd er al aan bezig is, intel heeft zowizo goede driver support op linux, bij hun intel HD-series in ieder geval, performance loopt niet ver achter op windows
intel heeft zowizo goede driver support op linux, bij hun intel HD-series in ieder geval, performance loopt niet ver achter op windows
Intel is ook de enige die hun volledige drivers open source heeft, en compatible met MesaGL. Dat scheelt.
Ze hebben bij Valve natuurlijk een groot potentieel aan programmeerkennis. Een van de zaken waar hun games afhankelijk van zijn zijn de grafische prestaties.

Ik heb SteamOS laatst in een VirtuaBox VM geïnstalleerd en moet zeggen dat dit behoorlijk goed en snel draait.

Het lijkt erop dat de ze eerst de ondersteuning voor NVidia regelen. Het zou me niet verbazen dat ze dit ook voor AMD gaan doen en daarmee het platform toegangkelijk maken voor mensen die zelf een game pc bouwen en daarop SteamOS willen draaien. Het kan natuurlijk zijn dat NVidia de hardware is zij uitsluitend zullen gebruiken in hun computers.

Performance is voor SteamOS een absolute must. Hopelijk zullen deze aanpassingen op Linux ook openlijk beschikbaar komen zodat andere distros daarvan kunnen profiteren.
Het lijkt erop dat de ze eerst de ondersteuning voor NVidia regelen. Het zou me niet verbazen dat ze dit ook voor AMD gaan doen en daarmee het platform toegangkelijk maken voor mensen die zelf een game pc bouwen en daarop SteamOS willen draaien.
Het ligt natuurlijk iets gecompliceerder dan dat: de drivers van nVidia en AMD zijn closed source. Valve kan daar dus niks mee.
nVidia heeft zelf interesse getoond en werkt samen met Valve aan de linux-versie van Source/Steam.

AMD heeft vooralsnog geen interesse getoond. Het zou natuurlijk best kunnen dat AMD SteamOS teveel als een concurrent van de PS4 en XBox One ziet (die natuurlijk allemaal met AMD APUs geleverd worden, en bij SteamMachines is dat niet zo), en daarom niet mee wil werken aan SteamOS.
nVidia heeft zelf interesse getoond en werkt samen met Valve aan de linux-versie van Source/Steam.
nVidia zal het wel benauwd hebben gekregen toen zowel de xbone als de ps4 naar AMD gingen en daardoor bereid zijn geweest om wat extra moeite in de steambox te steken.
nVidia zal het wel benauwd hebben gekregen toen zowel de xbone als de ps4 naar AMD gingen en daardoor bereid zijn geweest om wat extra moeite in de steambox te steken.
nVidia en Valve werken al jaren samen, zeker al sinds de OS X/OpenGL versie van Steam/Source, en dat was lang voordat er sprake was van de PS4/XB1.
Misschien dat AMD contractueel vastzit, of de bestaande markt willen beschermen.
Dit gaat waarschijnlijk wel een boost geven. Valve is een groot bedrijf met best wat invloed, en AMD staat nu zeker onder druk om de drivers eens te verbeteren. Ik meen ergens te hebben gelezen dat de ontwikkeling van drivers (AMD, en natuurlijk ook nVidia die samenwerkt met Valve) in ieder geval een stuk sneller gaat tegenwoordig.

Overigens zijn de drivers van Intel al bijzonder goed (en open source). Alleen komen de integrated graphics chips natuurlijk niet in de buurt van de dedicated GPU's.

[Reactie gewijzigd door Sh4wn op 7 januari 2014 11:48]

ff een vraagjes:

Waar dien je dat Steam OS nu eigenlijk op te installeren? Gewoon je PC, of kan het ook op andere apparaten werken... een NAS ofzo?
Werkt het dan als een OS of als een Programma wat je opend, zoiets als uPlay of Plex ofzo?

Wat kan Steam OS straks allemaal behalve spelletjes spelen? Wat is de meerwaarde?
SteamOS installeer je gewoon op een PC. Bijvoorkeur natuurlijk een HTPC, die in je woonkamer staat (als een soort console). Het kan theoretisch waarschijnlijk ook wel op een NAS, is alleen niet aan te raden denk ik.

Het OS is gebaseerd op Debian, een zeer bekende en stabiele Linux distributie. GNOME 3.x verzorgt de grafische schil (dat je mapjes e.d. hebt, makkelijk programma's kan opstarten etc.). Standaard start SteamOS bij het opstarten natuurlijk wel meteen Steam in Big Picture mode op.

Maar onthoud dat Steam niets anders is dan een programma wat draait op verder een volledige computer. Je kan Firefox installeren en dus lekker browsen, of installeer andere software voor Linux (en er is gigantisch veel software voor Linux), en ga daar mee spelen. Het is simpelweg een volwaardige computer waar je alles mee kan.
Klinkt wel interessant, maar ik ben ook erg tevreden over Windows 8.1 tot nu toe en heb een 2e HTPC met WMC draaien waar ik films, muziek, foto's en tv op kijk en ook een spelletje op kan installeren. Dus waarom dan Steam?

Wat is beter?
Het voordeel moet vooral uit gemak komen: Kastje insteken, tv aanzetten, klaar. Je hoeft zelf niet na te denken over de hardware of het updaten van de software. Zoiets als een HTPC maar dan veel krachtiger en primair op gamen gericht.
Tweakers die al een volwaardige PC aan hun TV hebben hangen zullen er weinig voordeel van hebben.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 7 januari 2014 19:32]

SteamOS is een x86 linux distributie. Moet dus draaien op iets dat qua hardware op een x86 PC lijkt.
De meerwaarde zou moeten zijn dat SteamOS is gericht op huiskamergebruik, dus Steam fullscreen op je TV en bedienen met je controller vanaf de bank, net als bij consoles/settopboxen.
Maargoed,dat kan ook met andere OSen omdat de Big Picture mode in de gewone Steam-client ook zit.
SteamOS draait op iedere doos waar Linux Debian ook kan op draaiencitation needed, maar vereist uiteraard wel een grafische kaart. Op dit moment worden alleen nvidia en intel videokaarten ondersteund, maar AMD zal zeker volgen voor de release.

Het is zeer waarschijnlijk een systeem dat direct bij opstarten Steam's Big Picture mode opstart; een fancy UI van waaruit jij je game kan starten. Dit menu kan je bedienen met muis, toetsenbord of een willekeurige controllercitation needed.

Via een speciale magische knopcitation needed kan je naar desktop mode, waarmee je een Gnome desktop te zien krijgt, vergelijkbaar met de oudere Ubuntu releases. Ik denk dat je SteamOS kan zien als een XBMCbuntu (Ubuntu die bij opstarten direct XBMC opstart ipv Gnome of Unity) voor games.
Waar dien je dat Steam OS nu eigenlijk op te installeren? Gewoon je PC, of kan het ook op andere apparaten werken... een NAS ofzo?
PC, zoals makkelijk te vinden is via Google...
Werkt het dan als een OS of als een Programma wat je opend, zoiets als uPlay of Plex ofzo?
OS, zoals makkelijk te vinden is via Google...
Wat kan Steam OS straks allemaal behalve spelletjes spelen? Wat is de meerwaarde?
Alles wat een linux PC kan (maar vooral gericht op woonkamer/tv gebruik), zoals makkelijk te vinden is via Google...

http://store.steampowered.com/livingroom/SteamOS/?l=dutch

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 januari 2014 11:54]

Maar SteamOS is wel volledig Graphisch of heeft het ook dingen die via Shell gedaan kan worden omdat het gebouwt is op Linux? omdat ik persoonlijk wel geinterreseerd ben in Linux, en gewoon fijn vind om ook de Shell te gebruiken, dat vind ik altijd jammer aan Windows dat hun Command Prompt niet zo heel uitgebreid is.

[Reactie gewijzigd door RGravity op 7 januari 2014 11:42]

het heeft een desktop. Het is gnome 3.10 schijnbaar
http://distrowatch.com/table.php?distribution=steamos

desktop screenshot:
http://distrowatch.com/images/cgfjoewdlbc/steamos.png


edit: 4.2 naar 3.10 w/e (bedoelde bash 4.2)

[Reactie gewijzigd door Netrunner op 7 januari 2014 11:45]

Gnome 4.2 bestaat niet. 3.10 is de nieuwste release.
Hmm interresant, lijkt me wel zeker iets om naar te kijken voor mij persoonlijk, hopelijk zal de hardware geoptimaliseerd zijn met deze operating systeem, want ik zoek al tijden een alternatief voor windows (omdat ik persoonlijk gewoon geen fan ben van Windows en Microsoft, maar het wel gebruikt vanwege gaming), dus als er genoeg games compatible word met deze OS ga ik waarschijnelijk wel overstappen naar Steam OS :D

[Reactie gewijzigd door RGravity op 7 januari 2014 11:39]

Valve heeft al meerdere malen zeer nadrukkelijk aangegeven dat SteamOS géén vervanging is voor de desktop, als je wat anders dan windows wil dan wordt aangeraden een normale Linux build te nemen. SteamOS is een 'aanval' op de consoles/htpc, Steam wil het gemak van de consoles combineren met de flexibiliteit van een pc... ze noemen het dan ook het OS voor in de woonkamer.

http://www.tomshardware.c...machines-valve,24994.html

http://steamcommunity.com...ons/1/648814395741989999/

Als ik de FAQ zelfs moet gaan geloven, dan is het zelfs de bedoeling dat een 'Steam Machine' moet gaan samenwerken met een Windows machine om de volledige ervaring te kunnen bieden en de complete beschikbaarheid van games te kunnen hebben. Het is daarom duidelijk dat Valve de SteamMachine naast de pc plaatst en niet als vervanger.
ah ok dat is dan heel jammer :(, ik had graag gewilt dat SteamOS een alternatief was voor Windows :P

[Reactie gewijzigd door RGravity op 7 januari 2014 11:51]

Natuurlijk kan je ook gewoon de steamclient op een linux-pc installeren ;)
Daar draaien dezelfde spellen op als op steamOS
Ja dat zeggen ze nu, net zoals dat Steam geen vervanger zou worden als distributieplatform van andere modellen 10 jaar geleden... nu moet je Steam hebben om die games op te starten... Ze zijn gewoon voorzichtig en willen mensen geleidelijk laten overstappen, dat je Windows games kan streamen is logisch omdat er amper Linux games bestaan momenteel.

Aanval op de consoles zou ik dit niet noemen gezien de prijs van de huidige aangekondigde Steam machines die gemiddeld boven de 1000 dollar kosten. Zelfs als ze een concurrerende prijs zouden dragen is het onwaarschijnlijk dat ze druk kunnen leggen op de PS4.
Aanval op de consoles zou ik dit niet noemen gezien de prijs van de huidige aangekondigde Steam machines die gemiddeld boven de 1000 dollar kosten. Zelfs als ze een concurrerende prijs zouden dragen is het onwaarschijnlijk dat ze druk kunnen leggen op de PS4.
? De meeste zijn 500 dollar en daarvoor krijg je hardware die een stuk sneller is dan de PS4. Wat hardware betreft lijkt het me dus redelijk concurerend.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 7 januari 2014 19:51]

Dit is geen vervanger voor Windows, het is een gestripte versie van Linux enkel bedoeld om Steam games op te spelen. Waarschijnlijk gaan mensen wel aan het knutselen maar SteamOS is niet bedoeld als fullfledged OS.

Kijk eens naar Ubuntu zou ik zeggen, dualboot met SteamOS om te gamen? ;)

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 7 januari 2014 11:57]

Het is dan handiger om gewoon Steam op Ubuntu te installeren. Dan hoef je niet van OS te wisselen om te gamen, en er werken net dezelfde games als onder SteamOS.
Ik zat te denken aan speciale drivers voor SteamOS die niet worden uitgebracht op andere distro's, maar dat is natuurlijk bullshit. Zelfs al worden ze niet officieel uitgebracht dan zijn ze zo geport natuurlijk.

Dan inderdaad gewoon Ubuntu installeren (of een andere distro naar smaak)!
Als het daadwerkelijk een desktop heeft is het voor mij al per definitie gefaalt. Persoonlijk, verwacht ik bij SteamOS, en dat mag een verkeerd beeld van mij zijn, een console-achtige interface draaiend op een Linux kernel. Een Linux distro van alles ontdaan wat met desktop te maken heeft. Voorbeeld: printers, sluit je doorgaans niet aan op een console/media center ... 'hoppa weg met de support!' etc. etc. Volgens mij is dat wat Google gedaan heeft met ChromeOS gedaan heeft, maar dan voor games. Wie zit er nu te wachten op Linux distributie #999??
Als het daadwerkelijk een desktop heeft is het voor mij al per definitie gefaalt. Persoonlijk, verwacht ik bij SteamOS, en dat mag een verkeerd beeld van mij zijn, een console-achtige interface draaiend op een Linux kernel.
Die console-interface krijg je ook. Er staat wel nog wat extra software op (waarschijnlijk omdat het makkelijk is voor de ontwikkelaars) maar als gewone gebruiker heb je daar niks mee te maken. Het zou me niks verbazen als die extra software bij de uiteindelijke release weer verdwenen is.
Ik verdedig het OS niet hoor, ik laat alleen zien hoe en wat. Ik sta volledig achter je :P
Naar mijn weten is het Gnome 3.4.
Vrij logisch, want SteamOS is gewoon gebouwd op Debian 7.1.

Overigens is het naar mijn weten wel de bedoeling om steeds meer taken van die desktop omgeving te delegeren naar de Steam omgeving. Tot dit het geval is geeft Valve dan ook aan dat SteamOS gebruikers een beetje Linux-savvy moeten zijn. (Dat wil overigens niet zeggen dat ze de desktop omgeving er gewoonweg uit willen gooien, daar is niks over gezegd.)
Het is gebouwd op Linux, dus er KUNNEN dingen met de shell worden gedaan. Dit betekent natuurlijk niet dat zoiets moet. Zoals hierboven al is gezegd draait het GNOME 3.10, en daar boven op zit natuurlijk nog de Steam interface. Mocht je de Steam interface eraf willen gooien kan dat, en Valve moedigt het 'hacken' van die apparaten ook alleen maar aan.

Overigens is de shell in Linux echt een aanrader ;) Veel fijner dan cmd.exe op Windows, en je kan er bijzonder veel mee.
Ja klopt als IT'er/Programmeur, gebruik ik toch wel graag de Linux Shells (ik heb een Linux Dualboot) maar omdat ik ook veel game, heb ik dus nog steeds windows op de dualboot :P

Dus laten we hopen dat SteamOS wat word ;)
Meh. Je kunt ook linux zo ver strippen dat er ook geen shell is.
Je hebt geen shell nodig om te kunnen booten, enkel een kernel en een init.
Je zou zelfs een shell in de initrd kunnen hebben en na booten een systeem zonder bash, dash, csh, zsh, xterm, bla, zwets, en noem zo maar op.

Kortom, linux impliceert niet per se een shell.
Het kan, maar het zou beter voor gamers zijn als dat juist niet hoeft.

Overigens maak je een behoorlijke fout over Windows. De laatste versie van Windows Server draait standaard zelfs "headless". Puur command prompt. Ik vind de nieuwste iteratie van de command prompt (dus niet dat dos-compatible CMD-gedoe) juist een verfrissende blik na jaren en jaren Bash gebruikt te hebben: Powershell is erg flexibel, modulair, en verbazingwekkend uitgebreid.
Het is gewoon debian met een aangepaste kernel en compositor (fork van xcompmgr), het is alleen hip tegenwoordig om een distro als een apart OS te presenteren.
Ik zou zeggen, gebruik i.p.v. CMD eens PowerShell. Mogelijkheden genoeg ;)
Ben benieuwd wanneer de AMD videokaart support uitkomt.
Als alternatief kun je 'Ye Olde SteamOSe' gebruiken, een fork van de installer die een hoop extra functionaliteit heeft en wel AMD support: http://directhex.github.io/steamos-installer/
Of je installeerd 'gewoon' steam op een willekeurige linux distro met alle hardware ondersteuning en software functionaliteit die je bij steamos mist.
Voeg vervolgens 'Steam-Login' toe aan je systeem, en je hebt een behoorlijke steamos ervaring zonder steamos :+
Klopt, lekker met big picture modes op je TV aansluiten. Kan allemaal en daarom is de steambox/OS ook super tof. Jij kan kiezen hoeveel of weinig software je op je machine wilt hebben.
Het is in feite Steam big picture mode, dus eigenlijk kan je standaard alleen draaien wat er op Steam aanwezig is.

Lijkt erop dat er als bijzaak ook een desktop in zit waar je dan wel weer andere software op kan draaien, maar ik zie echt geen voordelen ten opzichte van Ubuntu of Mint.
Hetzelfde geld voor het modereren. De fipo is -1 gemod terwijl het volgens de regels 0 zou moeten zijn (irrelevant / off topic) Het is immers geen flamebait of troll.

Maar goed.

Ik zal zelf steamOS niet gaan gebruiken. Wellicht ooit in de toekomst wel een steambox kopen maar dan mag het eerst wel eens wat volwassener worden voor de mainstream. (de box, niet steam zelf).
Buiten de ondersteuning voor de hardware ben ik erg geïnteresseerd in de ondersteuning/interesse van de ontwikkelaars van spellen voor SteamOS. Elke console staat of valt met de software die er op uit komt. Hoeveel en welke developers gaan serieus met SteamOS aan de slag?
Ik verwacht heel erg veel, behalve natuurlijk de grootste speler (EA) EA zit al niet meer op steam met hun games en ik verwacht ook niet dat dat meer gaat gebeuren nu EA Origin heeft.

Qua hardware word het in iedergeval heel erg serieus genomen want er zijn volgens mij al meer als 15 hardware bouwers die een Steambox hebben aangekondigd of dit nog gaan doen, waaronder grote namen (Alienware, Gigabyte, ibuypower en nog veel meer)

Ik verwacht dat Valve rekening heeft gehouden met Software, maar zolang SteamOS nog niet ''af'' is zal de ondersteuning nog wel even kunnen duren omdat hier anders niet tegenop te boxen is.
Vergis je niet dat heel veel hardware fabrikanten al een tijdje met hun handen in het haar zitten met betrekking tot desktop hardware verkoop. Zij hopen natuurlijk ook dat SteamOS weer een nieuwe boost in deze markt kan geven. Niet zo gek dat ze meteen met grote getallen allemaal op de Steam trein springen. Ze hopen natuurlijk vooral dat door het onder de naam SteamBox ipv Desktop PC te verkopen mensen denken dat het echt iets nieuws is.

Ik vind het ontzettend cool wat er nu gebeurd en hoop dat dit ook onder de consumenten echt goed gaat doen. Alleen als ik naar SteamOS zelf kijk en vooral ook naar het game aanbod vind ik het toch erg moeilijk in te schatten of dit nou een succes gaat worden of niet.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 7 januari 2014 12:05]

ik denk dat de grootste problemen ontstaan waar de devvers directX features in hun spel hebben gegoten. Ik vermoed dat alle spellen die op OS X draaien zonder veel problemen naar steam OS kunnen worden geport. OS X en Linux zijn immers beiden unix op x86 instructies.
Ik denk dat SteamOS veel baat heeft bij het feit dat beide nextgen consoles ook op x86 CPU's draaien. Ik heb me er niets in verdiept maar ik verwacht dat de PS4 ook een UNIX-achtig OS draait. De PS4 gebruikt sowieso geen DirectX en het porten van spellen naar de verschillende OS'en zal veel eenvoudiger zijn dan het vroeger was. Nu maar hopen dat de uitgevers ook dat klein beetje extra effort erin wil steken.
De PS4 is op FreeBSD gebaseerd. Linux en FreeBSD zijn redelijk compatible al denk ik dat de meeste PS4 games gebruik maken van allerlei PS4-specifieke libraries. Spellen die voor meerdere platforms ontwikkeld worden zullen echter vrij eenvoudig de overstap naar SteamOS kunnen maken.
OS X en Linux zijn immers beiden unix op x86 instructies.
Behalve dat OSX vooral Objective-C gebruikt (moet niet natuurlijk) en gebasseerd is op NeXTSTEP ... getuige ook de vele NSxxxx api functies. Op een laag niveau is OSX idd Unix maar op API niveau heeft Apple toch echt een eigen API gebouwd zoals Cocoa en Quartz. In principe is een volgens de standaarden geschreven OpenGL-based C++ applicatie, gebruikmakend van de standaard C++ libraries (zoals oa. STL), vrijwel net zo makkelijk van Windows naar Linux te porten is als van OSX naar Linux.
Dat zal alleen een probleem zijn voor spellen die alleen voor OSX zijn ontworpen. Wie een multi-platform game bouwt zal niet snel met Objective-C werken. De meeste OSX spellen zijn voor een ander platform ontwikkeld en daarna geport. Als een programma eenmaal van het ene naar het andere platform geport is dan zijn volgende ports meestal vrij eenvoudig.
Niet alleen de games zijn belangrijk, dat is ook de prijs van een Steambox. Is die te hoog dan zal dat de verkopen van de Steamboxen niet gaan helpen.
De prijs is het dus juist niet omdat een SteamBox in principe de hardware kan bevatten die jij wil... Er zal uiteraard een basis prijs zijn want je moet immers hardware hebben, maar je kan het zo beschaafd houden of juist z gek maken als je zelf wilt. Zo kan je denken aan een SteamBox die alleen draait op de interne GPU, maar ook aan een SteamBox met triple Xfire/SLI... helemaal toegespitst op de wensen van de gebruiker.

Het meest doorslaggevend zal uiteindelijk toch de software zijn, die moet toch ijzersterk zijn wil het op kunnen boksen tegen Xbox en PS. Op de eerste plaatst uiteraard het aanbod van games, maar als overige functionaliteit zoals mediaspeler e.d. niet goed werken dan zal het snel gedaan zijn als vervanger... dat moet gewoon op het niveau van XBMC zijn.
Misschien een stomme vraag, maar is het niet zo dat lang niet alle spellen ondersteund worden doordat SteamOS op Linux gebaseerd is? Momenteel zijn er 'maar' 450 spellen op steam die Linux ondersteunen.
Je bent niet bekend met het verhaal over een kip en ei en welke er nou eerder was?
We kunnen hier heel makkelijk over zijn. Linux was eerder en daardoor games voor Linux ook. Het punt is alleen dat door trage vernieuwing bij openGL, directX (en dus windows) deze markt over heeft kunnen nemen. Nu openGL wel met vernieuwingen mee gaat, is ontwikkelen voor Linux dus niet meer zo beperkend als vroeger en dus valt het weer onder de mogelijkheden
offtopic:
Ik ben bekend met het verhaal, maar welke nou eerder was kan ik niet zeggen.


Ik snap ook wel dat dit voor een enorme groei in ondersteuning zal gaan zorgen als SteamOS aanslaat (wat ongetwijfeld zal gebeuren).

[Reactie gewijzigd door Devin19 op 7 januari 2014 11:58]

Linux wordt nu pas uitgevonden, na 30 jaar PC games?
Het spel zn engine moet een variant hebben voor OpenGL, en niet enkel voor DirectX. Steam kan daar als platform maar weinig aan veranderen...

Ik hoop echter stiekem dat Valve OpenGL spellen wat duwjtes in de rug geven, financieel of publicitair...
Ik hoop op crossplatform Mantle API (of vergelijkbaars) naast OpenGL.
ATI is altijd redelijk windows/microsoft minded geweest, aangezien mantle vooral voordeel tov direct3d bied vermoed ik dat het nog wel even kan duren voordat men linux zal ondersteunen.

Overigens is het geen slecht idee om eindelijk weer een gestandaardiseerde gameapi te hebben (zoals glide vroeger), opengl voldoet prima nu maar is natuurlijk niet primair op spellen gericht.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 8 januari 2014 06:36]

Ja maar goed misschien nu SteamOS bestaat, raken ontwikkelaars misschien wel geinterreseerd om voor meer games linux te ondersteunen, dus ik denk dat dat wel flink zal gaan groeien voor de komende tijd. ;)
Ik vraag me wel af hoe gebruiksvriendelijk dit gaat worden. Ik bedoel het opstarten van een .run bestand (daarmee werkt de installer van CCC) is al een brug te ver voor de meeste mensen. (inclusief chmodden).

Erg benieuwd of ze dit weten op te lossen en in hoeverre helpt AMD hierbij. Wordt Crossfire/Sli eigenlijk ondersteunt?
inderdaad, sli/crossfire en eyefinity/surround moet je al laten vallen in Linux. (SLI zou moeten werken, maar ik lees al enkele mensen waar de performance in het negatief schaalt, horror dus in vergelijking met hetzelfde in windows.)

Dus als je gehecht ben aan een van deze 2, dan zou ik als gamer maar eens slikken vooraleer je enkel op steamOS zou focussen, iets wat maar bijzonder weinig lijkt besproken te zijn omtrent steamos.

Omtrent de driver ontwikkeling ligt dus bij alle partijen nog een hele hoop werk klaar ivm Linux, dat zeker wel...
SteamOS is op dit moment dan ook nog in beta. Deze problemen zullen ze waarschijnlijk nog wel eruit halen. (Tenminste als ze een succesvolle lancering van het platform willen)
Dat zijn allemaal support gerelateerde issues, er is niets dat amd/nvidia tegenhoud om dat soort zaken in linux te ondersteunen.
Als linux gebruiker (en gamer) vind ik deze revival van linux gaming support in ieder geval wel mooi, alle gamers profiteren van de mogelijkheden tot optimalisatie en de bredere ondersteuning van open api's die linux bied, nu maar hopen dat microsoft dit keer niet weer de oorlogskas opentrekt om developers tegen te houden (gelukkig hebben ze daar nu geen echte reden meer voor nu ze hun eigen console hebben)
Dat hoeft met Steam nu ook al niet hoor. Draai het al weer maanden onder verschillende Linux distro's, alle spellen doen het "vanzelf" na installatie.
Als SteamOS en XMBC de handen in een slaan, dan hebben we pas echt een compleet pakket! Gamen, films kijken, muziek luisteren en gebruik maken van eigen hardware. Een droom waarvan ik hoop dat hij ooit nog werkelijkheid word.

Dualboot kan natuurlijk ook, dan heb je nog steeds één HTPC waarop OpenELEC en SteamOS draaien. Zou een mooie combinatie zijn, mede omdat ze beide prima in de huiskamer passen. Lijkt me wel gaaf, een beetje casual gamen in de woonkamer en af en toe film of serie kijken.
Je kan natuurlijk ook XBMC los installeren, je hoeft niet per se meteen het hele XBMC OS er op te zetten. ;) Andersom geldt natuurlijk ook, in OpenELEC kan je ook Steam voor Linux installeren.

[Reactie gewijzigd door Sh4wn op 7 januari 2014 11:56]

Ik ga er vanuit dat dat niet makkelijk is op de aangepaste Linux voor SteamOS. Daarnaast wil ik gewoon automatische updates hebben en wil me geen zorgen hoeven te maken over dependencies en dergelijke.
aangezien dezelfde packet manager als debian aanwezig is, en je eenvoudig toegang hebt tot de desktop en terminal, verwacht ik dat het niet zo moeilijk zal zijn
Dan nog zijn het 2 verschillende "schilletjes". 1 centraal UI zou wel leuk zijn, maar voor nu ben ik allang blij met het huidige resultaat.
Zoals op veel plekken te lezen is draait het gewoon Debian 7, en zoveel is er niet aangepast. Voeg wat extra repositories toe, sudo apt-get install xbmc, en gaan.
Nee, ik wil vanuit één interface kunnen gamen én films kijken. Dus niet Steam af moeten sluiten en XMBC opstarten. :+

Mogelijkheden genoeg, ik weet het! Maar een huwelijk tussen die twee is toch het allermooist? 8)
Hoe verschil het OS nu qua uiterlijk met Big Picture mode van huidige Steam?

Ik kan ook een mITX PC in elkaar slingeren met Win8.1, directe launch naar Big Picture, heb je in de basis toch hetzelfde? X360 controller erop, muis/keyboard én de hele game-library van Steam te pakken.
Er is dus geen verschil, behalve dat het OS gestript is tot de basics die nodig zijn om Steam (en games) te draaien en daarom wat lichter is.
Je skipt nu juist het grote verschil, en dat is dat een consument niet per se een HTPC in elkaar hoeft te rammelen, maar voor een kant-en-klare steambox kan gaan. ;)
Dat heeft niets te maken met SteamOS; Sinergy's vraag was expliciet over SteamOS. Je kan waarschijnlijk Windows installeren op een SteamBox en je kan SteamOS op ieder PC-like device installeren.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 januari 2014 12:49]

Wat gamebuster hieronder/boven ook zegt, ging mij om het OS en niet zozeer de hardware (logisch dat het x86 based spul is).

Als je Windows op een Steambox zou kunnen installeren, heb je ook al een kant-en-klare PC klaar staan, maar met een game-library van 10x zoveel groter (plus non-steam).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 7 januari 2014 13:27]

Raar, je zou ondersteuning van Intel chips als eerste verwachten, aangezien dat gewoon in de linux-kernel zit.
Ik denk dat ze de focus eerst op nvidia hebben gelegd vanwege de performance/features en stabiliteit, hoewel de intel drivers best ok zijn (en natuurlijk OSS) en ze met de nieuwe mesa redelijk wat performancewinst halen is het nauwelijks bruikbaar voor het concept van de steambox.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 8 januari 2014 06:22]