Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 154 reacties

Valve heeft een aantal prototypes van de Steam Machine door een aantal Amerikaanse media laten testen. De 'testconsoles' beschikken over een Nvidia GeForce GTX 780-videokaart en een Intel Core i7-processor. Valve laat de Steam Machine op zijn Steam OS draaien.

Het prototype van de Steam Machine, die door The Verge en Engadget is getest, heeft een behuizing van aluminium en staal, en meet 30,5 centimeter breed en 7,4 cm hoog. De console heeft een ontwerp gekregen waarbij de cpu en gpu aparte ventilatiegaten hebben gekregen voor het afvoeren van de warmte. In het testsysteem is een Intel Core i7-processor geplaatst, samen met een Nvidia GTX 780-videokaart. De hoeveelheid werkgeheugen is niet duidelijk.

De Steam Machine zal als prototype door driehonderd gamers getest worden. De machine moet games uit Valves Steam-platform naar de huiskamer brengen. Valve heeft de console voorzien van Steam OS, het op Linux gebaseerde besturingssysteem. Volgens The Verge draait het besturingssysteem soepel, maar de functionaliteit is beperkt.

Valve zal de console leveren met de Steam Controller. De touchpads van de controller zouden nauwkeurig werken maar nog enkele problemen met een aantal games vertonen. Valve benadrukt echter dat de Steam Controller nog niet in productie is genomen.

De Steam Machine moet volgens Valve vooral als een prototype worden gezien. De Steam Box-consoles, die volgend jaar van verschillende fabrikanten op de markt moeten komen, zouden aanzienlijk compacter zijn. Verder meldt Valve dat het geen plannen heeft om eigen games exclusief voor de Steam Box uit te brengen. Ook zegt het bedrijf niets over een mogelijke Half Life 3-titel.

prototype Valve Steam Machine

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (21)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (154)

Als ik die achter kant bekijk zie ik dat nu goed? 3 dvi-d aansluitingen? ... voor een console die wss op een tv wordt aangesloten?
Ik mis de diepte van de console in de openingszin.
Bij Steam Community las ik: "Dimensions: approx. 12 x 12.4 x 2.9 in high"

In centimeters: 30,5 x 31,5 x 7,4

http://steamcommunity.com...etail/2145128928746175450
doet me toch denken aan de xbox one. leuke specs maar nog steeds niet iets echt om te halen
Steam heeft anders al een groot aanbod aan games die support hebben voor een controller. Dit samen met een goede hardware, lage prijzen voor pc games en geen abonnement voor online gaming zou ik dit eerder kopen dan een "next-gen" console die Call of Duty nog net op 720P kan draaien.
dat niet alleen dit zijn gewoon High end PC specs, en het is ook gewoon een High-end PC. het is alleen door valve geassembleerd ipv door dellof HP of mijzelf en komt niet met windows (maar dat kan je er zelf opzetten als je wilt)

de kast lijkt me idnerdaad nog niet final, maar hij is well lekker klein, en dat is zeker een plus voor mij. lijkt erop dat de videokaart niet 90 maar 180 graden gedraaid is tenopzichte van het moeterbord n dus "plat" kan liggen, waardoor de box een stuk platter is dan conventionele kasten.

hoedanook als de prijs redelijk is, (aka niet duurder dan een pc met gelijke specs) en je krijgt het in een mooi klein kastje dan vind ik dat best een plus eigenlijk. decontroller is apart, maar ik ga die zeker niet afschrijven tot ik hem zelf geprobeerd heb.

ik ben iig benieuwd wat ze weten te maken, en om preventief te zeggen dat het niets is lijkt me zeer voorbarig
Behalve dat de éérste steambox relatief duur zal zijn ten opzichte van een zelfbouw en consoles, daar staan wel de voordelen tegenover die jij al opnoemt.
Steam =/= SteamOS

Wie gaat al die games porten naar SteamOS?


Specs en prijzen moeten we nog zien.
Maar wat ga je dan doen? Je noemt het op linux gebaseerde OS niet, en daar kun je momenteel niks spelen dat een beetje op CoD lijkt (behalve dat het een schietspel is).

Je kunt er natuurlijk gewoon windows op zetten (in de hoop dat de 'console' als geheel goedkoper is dan een paar pc onderdelen los in de winkel) of enkel de controller kopen voor je eigen game pc.... Maarja, wat is dan het hele nut van een 'Steam Machine' :? .
Het heeft ook geen nut behalve marketing en de kruis tocht van Valve tegen MS.

Het is haat en nijd omdat met MS app store valve steam core bussness wordt aangevallen. De spoeling wordt dunner. Origin van EA kunnen ze niet veel tegen doen het is als publisher al een concurent. En grote publisher kan zijn eigen steam tegen hanger uitrollen.

Maar nu MS , de apple store , achterna gaan. Komen ze in valve vaar water.

Het dient niks, ze krijgen wel uiteraard veel bijval val gamende linuxgamers windows haters die eerder windows als game platform boycotten.

Dan dat ze zich laten lijden door het aan bod aan games en uiteraard de exclusives.

Wat eerder de hoofd reden is voor oorkeur voor platform. De IP waar meeste mee hebt.

Zoals een Halo fan voor xboxone kiest.
En PS3 the last for us de gamers trekt. En niet dat het freebsd en openl afgelijde is.

Sterker bij console gaat het veel meer om de games.

Bij PC eigenlijk veel minder en gaat het te veel om het OS terwijl alle OSen voldoen en in game mode sowieso compleet naar de achtergrond gedrukt wordt gezien de game de totale UI systeem zelf implementeerd.

Dus dat hele steambox steam os is puur windows haat.
Enige meer waarde is steamcontroler die PC in bigpicture mode aan TV op de bank gamen voor Pure PC games toegankelijker maakt.

Voor beetje meer of minder performance pak ik er geen extra platform erbij.

Maar de steam controller zie ik wel zitten.
Of unieke features zoals xbone Kinect en game daar extra en goed gebruik van maakt.

Dit is dus windows haat op corporate level ipv gamers.

Dus wat mij trekt is steam controller voor PC titels in big picture mode op TV
Valve heeft inderdaad een hekel aan het gesloten karakter van Windows. Ik ben dan ook enorm benieuwd hoe open of gesloten SteamOS gaat zijn. Als ik hier (eenvoudig zonder al teveel hackwerk) ook XBMC naast kan draaien en eenvoudig tussen Steam en XBMC kan switchen kon dit wel eens een heel leuk apparaat zijn.

Of misschien nog beter, gewoon Windows op kan installeren :+ . Windows 8 op een groot scherm en zo'n touch controler zou wel eens erg fijn kunnen werken, maar dan moeten de drivers wel beschikbaar komen en dat zie ik eigenlijk niet zo snel gebeuren.

Ik hoop niet dat Valve zo hypocriet is dat ze het ene gesloten OS gaan vervangen door hun eigen gesloten OS ...
Wat is er zo gesloten aan windows dan? Voor zover ik weet kun je alles wel oplossen/veranderen met wat register of .ini aanpassingen. Het is niet als een mobiele telefoon die je moet rooten of jailbreaken voordat je er vage software op kunt draaien.

Download je favoriete pakketje via de piratenbaai en je draait zo je custom shizzle. Ik zie het probleem niet.
Ik heb ook geen problemen met Windows, maar de top-man van Valve blijkbaar wel:
nieuws: Valve-directeur: Windows 8 is een ramp
nieuws: Valve-topman Newell: Linux en opensource zijn de toekomst van gaming

Ook Blizzard steunt dat statement:
nieuws: Blizzard steunt Valve in kritiek op Windows 8

Persoonlijk vind ik het overdreven. Echter het zou zo maar eens kunnen dat in de toekomst Windows, maar ook MacOS, richting een 'closed store' principe gaan zoals nu al het geval is voor Windows Phone en iOS. Dat lijkt me wel een kwalijke zaak.

Ik hoop dan ook dat SteamOS niet zulke beperkingen zal hebben en dat ik ook games (en software) kan installeren die NIET van Steam afkomstig zijn. Dat zou het toppunt van hypocrisie zijn.

[Reactie gewijzigd door iWishmaster op 5 november 2013 10:42]

Want de specs bepalen ook echt het succes van het apparaat. CONTENT DUS WEL !!!!!
Over de specs gesproken. Enig idee waarom er voor een i7 gekozen is? Een i5 is waarschijnlijk goedkoper en trekt ook alle games. In een aantal benchmarks komt de i5 zelfs beter uit de tests voor gaming.
Staar je niet blind op de specs van dit prototype, de overdreven zware hardware dient waarschijnlijk om zaken als slecht geoptimaliseerde code te compenseren. Als het toestel uitkomt werkt het waarschijnlijk vlotter dan dit met een I3 en een gtx 650 TI (of tegen dan 750 TI)
Er zijn nu al meer dan 200 games beschikbaar op Steam die zullen werken op SteamOS. Daar komen nog velen games bij, Valve is momenteel bezig om developers te overtuigen om hun games naar SteamOS te porten en we zien al dat een aantal grote studios de overweging maken.
En wat zijn die 'grote studios' dan? Komen ze gezellig met ports van oude games? Indie developers?

Leuk als ze straks weer Quake en Unreal Tournament beschikbaar stellen (vast allang op linux speelbaar intussen), maar als er straks 'honderden' indie games op zitten zit je wel mooi opgescheept met een GTX780 waar je ook prima afkunt met de interne GPU van de processor.

Zolang er geen CoD of BF games worden uitgebracht zit niemand op die overpowered 'console' te wachten.

Het aanbod zal wel een boost krijgen middels SteamOS, maar als ik nu google naar 'best games for linux' krijg ik nou niet bepaald een lijst met geweldige games.

Maar ik laat me graag iets anders wijs maken :).

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 4 november 2013 23:02]

Metro Last Light is sinds vanavond beschikbaar voor Linux/SteamOS.
De studio achter Two Worlds 2 investeerd nu 2 miljoen dollar om al hun games op SteamOS te krijgen. De studio achter de Total War series heeft aangegeven games te gaan porten naar Linux/SteamOS, niks specifieks helaas. Codemasters geeft aan intresse te hebben in SteamOS. Valve heeft ook hints gegeven met betrekking tot Civ 5 op SteamOS. Dice zegt ook intresse te hebben, over CoD weet ik niks.

Momenteel hebben we trouwens al een aantal populaire games beschikbaar:
Alle Valve games op 4 na, die komen nog. Dit zijn CS:GO, L4D1, Portal 2 en Alien Swarm.
Football Manager 2014
Killing Floor
Serious Sam 3
Metro Last Light
en een heel ruim aanbod aan goede indie games.

[Reactie gewijzigd door sharkwouter op 5 november 2013 01:28]

Tja, 'seen that, been there' games die al jaren geleden op de pc of consoles zijn gespeeld, met amper een handje vol 'goede' games van 2013.

Het is een begin, maar ik moet het nog maar zien gebeuren... Het is niet dat linux een nieuw OS is wat net om de hoek komt kijken.
Nee, maar het is wel de eerste keer dat een bedrijf, die in de pc gaming markt veel aanzien (en cash) heeft, het linux OS pushed.
het is een PC geen console .........
" Valve zal de console leveren met de Steam Controller. De touchpads van de controller zouden nauwkeurig werken maar nog enkele problemen met een aantal games vertonen. Valve benadrukt echter dat de Steam Controller nog niet in productie is genomen."

Ik zie toch echt het woordje console staan.
Maar het draait linux en je speelt er PC games mee, geen console games. Dus voor mij is het ook een PC.
Wat is een PC spel, in de nieuwe generatie zijn zowel de Playstation als XBOX op PC-architectuur gebouwd. Het besturingssysteem is niet van belang voor de definitie van een console.

Volgens de Merriam-Webster online dictionary is een console:

"an electronic system that connects to a display (as a television set) and is used primarily to play video games"

Een PC is niet een apparaat dat in de eerste plaats voor spellen is gebouwd, maar gebruikt wordt voor een legio aan applicaties (afhankelijk van de keuze van de gebruiker). De Steam Machine wordt aangesluiten op een TV (def 1) en wordt in de eerste plaats gebruikt voor spellen (def 2).

Ergo, de Steam Machine is een console, geen PC.

QED
En daar wil ik nog aan toevoegen, de Xbox One zou een Windows kernel draaien, en het OS van de PS4 is gebaseerd op Linux (FreeBSD, Unix, bedankt goarilla voor de correctie, ik had dit moeten nakijken). Dat maakt dat de grens tussen pc en console wel heel klein wordt (en de Steam Machines vallen daar volgens mij ergens tussenin).

De nieuwe consoles dienen ook voor meer dan video games, het zijn media centers op zich geworden, je kunt er mee browsen, films kijken, tv kijken, heel veel taken die een pc ook op zich neemt. Eigenlijk is die definitie die jij citeert stilaan outdated, het enige wat in mijn ogen nog een console van een pc onderscheidt is dat een console alleen dient om content te consumeren en dat je met een pc content ook kan produceren. Maar zelfs dan, voor sommige games bestaan level editors op console bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 4 november 2013 22:50]

Het OS PS4 is gebaseerd op FreeBSD, niet Linux.
Nou je kan op console ook met level editors modding maar gelimiteerd aan bestaande content assets. Bij PC is modden veel uitgebreider als je kan een game en engine op produceren.

zolang er geen dev tools op console komen zoals een modeleer app. zal er ook niet meer mee gedaan worden/
Daarnaast voor het echte werk heb je toch een PC nodig.

De console is niet zo geschik als productie platform.
Appels en peren.
Hardwarematig en softwarematig is het een PC. Je kan dezelfde images ook op je eigen PC afspelen. "Het is dus een PC."
Mijn PC is overigens wel in de eerste plaats voor spellen gebouwd, en ik denk niet dat ik de enige ben.

De term Console zegt iets over de vorm, niet over de functie.
De term PC zegt iets over de functie, niet over de vorm.
Dus misschien is het beide..
In mijn ogen kun je beter console vs PC alsvolgt definiëren:

Een PC is een naam voor een zelfbouw PC welke àlle vormen hardware, OS en software kan bevatten.
Een console is een PC met gelimiteerde/nadrukkelijk beschreven hardware en èèn OS.

Gevolg is dus, als we het 'gamen' aspect bekijken, dat PC games (bij productie) schaalbaar moeten zijn en rekening moeten houden met verschillende hardware waar een console game meer statisch (kwa hardware-benodigdheden) kan zijn, beter kan worden geoptimaliseerd voor de betreffende hardware/OS èn dus ook 'exclusief' kan worden uitgebracht voor <console X>.

Relevantie is belangrijk en bovenstaand is enige relevante onderscheid tussen een PC en een Console.
Mijns inziens is deze 'steam machine' dus wel degelijk een console. Ongeacht het feit dat je er een ander OS op kunt installeren èn het feit dat je SteamOS ook op PC's kunt installeren.
PC = Personal Computer, een stuk hardware dat ervoor gemaakt is bepaalde toepassingen makkelijker te maken in het leven. Hoewel die van jou voor gaming gemaakt is, is het nog gewoon een pc. De steambox is een console, die wat meer open is dan andere consoles. Maar ja, het is ook eigenlijk al niet meer te vergelijken. Mensen merken het verschil al niet meer.
Die steambox is werkelijk ook gewoon en PC, die boot in linux (geloof ik Ubuntu afgeleide), en je kan er net zo goed een muis en toetesenbord op aansluiten en in OPenOffice een brief gaan typen.

Ik heb hier een server in een kast die er sterk op lijkt, ook Ubuntu draaie en is dat dan een console?
haha met ubuntu server hoop ik dan? Steambox is gewoon een console, een gaming/media oplossing voor in de woonkamer. waarom een console kopen om hem om te bouwen naar pc. Dat is hetzelfde als je oude xbox omtoveren tot xbmc xD
Heel simpel. Een console heeft "vaste" hardware en een PC kan geupgrade worden, wat met dit apparaat kan. Tevens is het mogelijk om er zelf een te maken, nog meer reden om het een PC te noemen. Het is zelfs mogelijk om er Windows and OSX op te zetten, probeer dat maar is met een PS4 en XBOX1.
Maar het draait linux en je speelt er PC games mee, geen console games. Dus voor mij is het ook een PC.
Het draait steamOS, toch wel iets anders dan bijv ubuntu desktop OS beid linux gebaseert maar totaal andere doel, dat hardware overeen komt met desktop pc wilt nog niet zeggen dat het een dersktop pc is en ook zo gebruikt gaat worden. Hardware is maar hardware, software geeft hardware functionaliteit en bepaald dus in zeker zin wat het apparaat word. Hardware is dom van zichzelf en is dus nog niks, software maakt het tot werkend apparaat.
SteamOS is gebaseerd op Ubuntu.
Wat is volgens jou een console? Als je op de hoogte was van de nieuwe generatie's console's dan wist je dat er een custom AMD Jaguar chip in zit wat gewoon een X86 CPU is...

De Steam Machine is dus gewoon een console want:

-Het heeft een controller

Waarom noemt men een Xbox one en PS4 een console?:
-Het heeft een controller

Over de Steam Machine, Geweldig concept en kan de console markt nog wel eens een hele nieuwe richting in slaan, Als dit namelijk aanslaat moet Sony en Microsoft echt met iets goeds komen

[Reactie gewijzigd door interlude op 4 november 2013 21:13]

Als je consoles definieert ahv de input devices kan je dit ineens van tafel gooien door te stellen dat de steam machines ok gewoon perfect blijven werken met een keyboard en muis set up. Echter dit kan ook weer tegen bespoken worden door feit dat op current gen consoles ook beperkt muis en keyboard te gebruiken zijn en misschien ook op,next gen. Of het nu een console is of niet...als het kan waarmaken wat het belooft is dit de heilige graal in console en pc land. Immers een apparaat dat alle functies combineert vd pc met het gebruiksgemak van een console. Ik zeg ... Valve vind bij wijze van spreken opnieuw het wiel uit! :)
Zou je er een muis en keyboard op kunnen aansluiten ?

muis > gamepad in FPS 99% van de gevallen.
Ja dat kan perfect. Check even de site van valve zelf bij de faq.
Hoe noem je een PC met een controller dan ? :+

Mijn eigen conclusie over de steambox: PC en Console in 1.
Ik wil graag de controller. Ik hoef de steambox niet. Gewoon de controller die mijn eigen PC in een console kan veranderen wanneer ik dat wil. Ik sluit een Full HD TV erop aan met de Controller bedien ik de games voor de TV.

Hoef je geen dure console meer aan te schaffen als je al een Desktop Computer hebt. Zeer goedkope oplossing en zeer aantrekkelijk. Zeker omdat het ook op Linux draait en je misschien in de toekomst wel gewoon de Steam Client kunt draaien op ARM CPU's met dikke GPU erbij.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 5 november 2013 07:26]

De woorden console wordt er denk ik niet direct door Valve aan gehangen. De pers vindt dat makkelijk.

De content opmerking is verder wel terecht. Linux is een OS dat nog minder aandacht krijgt van de ontwikkelaars. Met de inzet van Valve lijkt dat langzaam te veranderen. Persoonlijk hoop ik dat het een succes wordt, maar dat heeft met mijn voorkeur voor Valve :D
Nou ik niet want met de conventionele console zit je met elk hun bulk aan exclusives aan alle platformen als je welk game dan ook die je leuk vind wilt spelen maar omdat het een exclusives is. Puur om eigenmplatform te pushen want commercieel gezien is crossplatform veel gezonder voor onafhankelijke publisher.

Zit je nu met Win PC die heerst kwa exclusives. En steam box dat vooral alleen hun crossports kunnen draaienmen lapmiddel wine . Maar aardig wat games missen.

Als die ook met een must have game komen en steambox exclusive.

Dan zit je weer met een extra platform.

WiiU
PS3
Xbox360 Elite
DX11 game rigs
Vita.

Dan komen erbij
PS4
XBone
Steambox.

Afhankelijk of er een game of een paar die mij naar het platform trekt.

Tenzij je op beetje PC die steamOS als multiboot erop kan kwakken.
Dan valt het nog reuze mee.
waarom ik dit een PC noem is simpel. je kan er zelf 1 bouwen. steamOS is volledig afhankelijk en je kan zelf de steam box omtoveren tot een windows PC.
als iemand iets "console" noemt is het een console? Ik ben ergens wel akkoord dat het een console is, want een playstation 3 of 4 is ook gewoon een PC met een exclusief besturingssysteem... Een console is een type PC. Maar uw argument dat het een console is omdat het in de tekst staat is complete onzin.
Een écht feit is dat jij hele genre's aan kwaliteit games mist die nooit op een console kunnen verschijnen zolang Sony en MS jou een dichtgetimmerd systeem verkopen. En dat in ruil voor een handjevol exclusives als Halo? Het zou hij mij niet waard zijn.

[Reactie gewijzigd door Kura op 4 november 2013 19:58]

Je mist sowieso een aantal exclusives, tenzij je van plan bent om alle consoles in huis te halen. De meeste games worden echter wel geport.
Zoveel exclusives zijn het niet hoor. Hier een lijst met exclusives voor de next-gen consoles:
http://en.wikipedia.org/w...s_%28eighth_generation%29
en hier een lijst met 2381 pc exclusives sinds 2000:
https://docs.google.com/d...excVBkMI1_5XQbg74_8M/edit
Ik zeg niet dat ze allemaal goed zijn of allemaal op Steam staan, maar het geeft een beetje een idee.
2381/13*2 = 366 exclusives gemiddeld per 2 jaar. De PS3 had volgens Wikipedia in de 7 jaar dat ie op de markt is geweest ongeveer 800 games waarvan er maar 150 exclusive zijn.

source:
"There are currently 793 games (multiplatform: 635; exclusive: 149; console exclusive: 9) and 15 cancelled games on this list as of August 18, 2013."
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_3_games
Dat is een verschil van 244% maar er zijn natuurlijk zat genre's die momenteel niet te doen zijn op de console (Strategy games) en niet te vergeten dat het gewoon duurder is je game te ontwikkelen/uit te brengen op de consoles waardoor het ook een bepaalde financiele achtergrond vraagt.

Immers als we alle games meerekenen neem ik aan dat dat getal nog wel eens kan verdubellen.

Het gene dat ik wilde aantonen is dat het nu op dit moment niet te zeggen valt of de komende generatie meer of minder exclusives krijgt dan de laatste, de markt is gegroeid en bewegend. Momenteel worden er steeds minder pc's verkocht (mede door smartphones en tablets) waardoor er voor jongere met weinig geld weining keuze over blijft.
Is het dan de architectuur die bepaald of het om een console of pc gaat? Ik kan nog wel een paar oude NAS en firewall systemen opsnorren die x86 compatibel zijn.

Daarnaast blijft het een mening of een spel leuk is of niet. Mogelijk een mening die gedeeld wordt door velen, maar het blijft een mening.
Een console is in principe een computer. Maak maar eens je console open, zelfde hardware. Reden dat het een console is, is vooral omdat het geïnstalleerd is om alleen maar bepaalde games (XBOX/X360/XONE/PS1/PS2/PS3 etc.) af te kunnen spelen

Weet niet precies wat het besturingssysteem van bijv. de X360 is, maar het is gewoon een computer met daarop een OS geïnstalleerd die alleen maar XBOX en X360 games afspeeld
Doet mij meer denken aan een Beamer..:)

ON-TOPIC:
Het ziet er niet heel pro uit moet ik zeggen, het is dan ook een prototype die meer gebruikt gaat worden voor de hardware dan het design denk ik. Zelf ga ik dit soort apparaten niet gebruiken denk ik. Maar ik ben benieuwd hoe Steam dit verder gaat uitpakken.
Vind je? Ik vind een i7 nogal onnodig, zeker als je Steam OS blijft draaien, gezien alle zware spellen onder Windows moet draaien ivm DirectX.
Lijkt me logischer dat ze kiezen voor een i5, meer dan zat voor games.
De specs van aan Xbox One zijn toch een stuk minder leuk dan de specs van dit beestje. :9
Kunststuk als je er een graka in zet waarvan de prijs hoger is van de hele xbox/ps4 ... MS en Sony hebben duidelijk een andere markt in gedachten.
Ben zeer benieuwd naar de eerste reviews. Hoe werkt de controller? Is het ding ook te gebruiken als mediaspeler? Of gaat dat in de toekomst nog komen, dergelijke zaken.
Kortom, wordt het een serieuze concurrent voor de PS4 en de Xbox One

[Reactie gewijzigd door Flimovic op 4 november 2013 18:40]

Ik moet het nog zien. Er zijn al een aantal "consoles" aangekondigd die dan de PC-markt zouden gaan omgooien, en tot nog toe zijn ze allemaal geflopt. Kennen we de Phantom nog? Of de Indrema? Nee?
Het helpt natuurlijk dat het deze keer in ieder geval een bedrijf is dat weet hoe de PC markt in elkaar steekt en ook zeker in staat zou zijn om hun systeem van de nodige games te voorzien, maar het staat of valt met hoe de rest van de branche het oppakt.

Er zijn maar heel weinig bedrijven die zo'n apparaat op de markt kunnen zetten en het dan alleen met first party software draaiend kunnen houden. Ik weet niet of Valve dat zou redden, als de rest er inderdaad niets mee te maken wil hebben.
Er is een wereld van verschil tussen die andere bedrijven en Valve. Al die andere dingen waren gebouwd met de hoop op content en dat de uitgevers met hun mee gingen doen. De uitgevers zijn natuurlijk niet van de pot gerukt om geld uit te geven aan mooie verhalen.

Wat Valve als voordeel heeft is gewoon simpel weg Steam. Het content is al aanwezig het platform draait goed en levert veel geld op voor de uitgevers die er mee samen werken. Dan is de vraag opeens niks meer dan "Kan je nou gewoon zorgen dat je game naast DirectX ook volledig OpenGL ondersteunt?" en daar tegen over geven wij een platform dat 10x beter werkt dan het xbox en playstation netwerk.

Veel game studio's hebben een tering hekel aan xbox en ps net gewoon vanwege de beperkingen en nonsense regels waar zij zich aan moeten houden.
Nou bij nextgen worden ie regels door sony juist versoepeld en ms volgt.
Die regel dienen ook de gamer. Het kaf van koren scheiden. Dev vinden het niet leuk. Maar hoop crap titels en andere prutzers worden weg gefilterd.

Dit houd in dat op een open platform er veel meer games op uit komen groot tot klein maar een scheeps lading aan crap.
Terwijl er minder games op gesloten olatformen uit komen maar de kwaliteit wat hoger ligt en ook meer de grotere titels en de prof veteranen indie studios met expertise daar meer aanwezig zijn.

Ook die zeiken maar houd de kwaliteit wel hoger. Certificatie is een barrierre.
Dat is nog maar helemaal de vraag. Het is inderdaad heel simpel om te vragen aan een developer of hij ook SteamOS wil gaan ondersteunen. Dat wordt nu namelijk ook al gedaan - SteamOS is Linux met een leuke skin eromheen, en we hebben gezien hoe populair Linux is bij game developers.

Dat platform dat 10x beter werkt als wat Microsoft en Sony hebben bestaat ook al decennia - het heet een PC. En dan verwijs ik weer naar mijn vorige punt - we hebben allang gezien hoe populair dat is, Linux op een PC en dan willen gamen.

Zolang Steam gewoon een digitaal distributiesysteem is, hoeft een developer er geen moeite in te steken, maar op het moment dat Steam compatibiliteit met hun SteamOS gaat afdwingen (en tenzij die SteamBox enorm aan gaat slaan zal dat de enige manier worden om dit voor elkaar te krijgen), denk ik dat Steam ineens veel minder populair gaat worden. Dan gaat de nadruk ineens veel meer op uPlay, Origin en al die andere varianten liggen.

Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben, mijn kristallen bol zit nog in de vaatwasser. Maar resultaten uit het verleden geven me in ieder geval genoeg reden om hier enorm sceptisch over te zijn.
Heel interessant om te zien hoe accuraat het d-pad is tijdens de counter-strike demo in de eerste link.
Zou je op deze console ook de games kunnen spelen die je al hebt voor Windows, of zou je daar dan apart de linux versie van moeten aanschaffen? Wordt wel een interessant apparaat op het moment als ik mijn huidige games mee kan nemen, ervan uitgaande dat de aanschafkosten enigszins vergelijkbaar zijn met de XBOXone en de PS4.
SteamPlay games waar een Linux versie van zijn (of komen) zullen op het apparaat meteen werken; als je zo'n game hebt staat het meteen in je library. Zover mij bekend zijn er geen games in Steam waar je voor elk OS een aparte versie moet kopen, wanneer een uitgever een port naar een ander OS maakt is deze tot nu toe altijd toegevoegd als dezelfde game of een gratis extra titel als je de oorspronkelijke versie al had (voor GTA bijvoorbeeld).

Voor games waar geen Linux versie van is kun je vanaf je Windows PC de game streamen naar de SM over je interne netwerk. Valve heeft er belang bij dat uitgevers zo veel mogelijk ook Linux versies maken van hun games, maar voor oude games of "vervelende" uitgevers is ook een oplossing.
Ik vind het zelf geen geweldige oplossing om eerlijk te zijn. Mijn PC IS mijn Steam Box. Ik zal alsnog naar Windows booten. Van Windows naar Linux streamen is zinloos, dan zit ik vanaf een verouderd laptopje naar mijn game PC die er pal naast staat te streamen. Het is alleen een leuke feature voor mensen die zo'n apparaat onder hun TV zetten en er games op willen draaien die al op hun PC staan. Het is geen magisch trucje om Windows games op Linux te draaien en is dan ook geen oplossing voor "vervelende" uitgevers.
De systemen zijn in eerste instantie gericht op mensen die al een pc hebben, maar graag van hun games willen kunnen genieten op de bank voor de tv. Ik zie zelf alleen niet waarom je dit niet als console vervanger zou kunnen zien. Als je een game wilt die niet voor SteamOS beschikbaar is kan je ook Windows installeren, het ziet er naar uit dat we in het komende jaar een hele lading aan SteamOS games gaan zien en dit niet nodig gaat zijn. Er zijn nu 386 games beschikbaar die op SteamOS werken, waaronder Team Fortress 2, Metro Last Light en Left 4 Dead 2.
Hier is wat over gezegd, in het kort komt het erop neer dat je NIET je windowsgames opnieuw hoeft aan te schaffen.
Er zouden toch CAD tekeningen beschikbaar komen? Ik ben vooral benieuwd hoe het binnenwerk is ingericht. (airflow en koeling)
Er zitten letterlijk aan alle kanten gaten/grills voor airflow. Het frontje uitgezonderd al zou het best kunnen dat onderaan bij de rand nog een luchtinvoer zit.

Wel interessant dat het zo te zien dat het met standaard pc componenten is gebouwd. Maar je moet dit prototype niet in een afgesloten kast met andere AV apparatuur (warmte) willen draaien.
Ik vind de case zelf ook zeer interessant. Zo klein voor zon power house.
Het lijkt me geinig als ze iets vets zouden kunnen maken a la de nieuwe Mac Pro, met het gave ontwerp waarbij alle onderdelen op 1 heatsink zitten die via 1 luchtkolom gekoeld wordt. Dat is toch een vrij innovatief ontwerp van een computer en dat maakt het volgens mij erg compact, ook eigenschappen die de Steam Machine zou moeten hebben.
De Steam Machines gaan upgradebaar zijn, dat lijkt me moeilijk met een Mac Pro-achtig ontwerp. Dan wordt het maar een lelijke doos, maar kun je tenminste wel de GPU vervangen zonder een volledig nieuwe Machine te moeten kopen.
Dat is zeker een goed punt, maar ik denk dat het idee van alles op 1 heatsink zetten bijvoorbeeld niet hoeft uit te sluiten dat het niet upgradebaar is. Als je een CPU vervangt moet je namelijk toch al de koeler opnieuw monteren, dus dat zou in dit geval niet per se moeilijker zijn. In het geval van de GPU wel, want die worden normaal met een gemonteerde koeler geleverd, maar goed.

Er zullen meerdere steam boxes komen op basis van certificering volgens mij, dus sommige kunnen meer gericht worden op huiskamer-toepassingen en andere weer meer op tweakers die gewoon een snel game-systeem willen.
CPU vervangen hoeft volgens mij niet zo vaak als de GPU, dus dan zie ik het nut niet zo. Stel nu dat OEMs GPU's gaan verkopen die speciaal voor zo'n systeem ontworpen zijn, dan ik zie dat hetzelfde straatje in gaan zoals de MXM modules voor laptops. Ze zullen wel te krijgen zijn, maar niet mainstream. Het leuke van de Steam Machine is voor mij eigenlijk dat je zelf eentje kan bouwen met off-the-shelf hardware. Zo'n cilinder vraagt unieke hardware, er is een reden dat Apple er meer dan $3000 voor vraagt.

Met heatpipes zou je trouwens toch de meeste warmte naar één heatsink kunnen geleiden waar dan de fans op gericht zijn. Dan maak je het moeilijk om die heatsink nog in een cirkel te kunnen bouwen, maar er hoeft helemaal geen "luchtkolom" te zijn om die heatsink te kunnen koelen, die kan even goed plat zijn.
Natuurlijk is het idee van de Steam Machine dat het in feite runt op hele veel mainstream hardware, en dat een aantal derde partijen een samengesteld apparaat officieel tot Steam Machine kunnen laten benoemen als het ding goed werkt. Dat je zelf een Steam Machine-compatible PC kan bouwen met losse onderdelen blijft natuurlijk zo.

Waar ik benieuwd naar ben is of bedrijven innovatieve dingen gaan doen om van redelijk standaard onderdelen een Steam Machine te bouwen die meer is dan alleen een PC in een mooi doosje. Ze moeten immers wel een beetje concurreren met de consoles. Ik denk dan ook dat in sommige Steam Machines er meer makkelijker te vervangen zal zijn dan in andere, en dat die eerste soort daarentegen compacter of stiller kan worden. Als voorbeeld noemde ik zoiets als het ontwerp van de nieuwe Mac. Dat zou je willen omdat je in een Steam Machine toch dikke hardware wil hebben en dat die toch heet wordt, terwijl je toch niet te veel herrie wilt beleven van het ding en geen full-size kast in je huiskamer wil zetten. Dat ontwerp leent zich toevallig dus erg goed voor toepassing als Steam Machine, maar een hoop andere dingen zijn ook denkbaar (maar kom er maar op, dat is de truc).
new GPU = new PSU ... denk maar niet dat die voeding die bijgeleverd is . Veel overschot gaat hebben. Dat is altijd zo goed als juist op elkaar uitgerekend.
Mijn PSU gaat nu toch al wel 2 videokaarten mee. Maar ik neem dan ook niet de duurste en meest energieslurpende GPU's maar de iets goedkopere en zuinigere (voldoende voor 1080p op high). De Steam Machine is te krijgen met videokaarten van een GTX660 tot Titan maar gebruikt voor al die kaarten dezelfde PSU. Dus zo juist kan dat toch ook niet uitgerekend zijn. Als je een sub-top GPU neemt, heeft die PSU nog marge. En ik hoop dat we nu wel stilaan het maximum bereiken van wat een GPU mag verbruiken.
De meeste consoles worden in een tv-meubel geplaatst. Daar heb je geen vakje voor een hoge cilinder. Die moet plat zijn zoals andere audio/video-apparatuur.
Nee, liever iets straks, wat goed staat en dus niet opvalt in mijn kast. Die Mac ziet eruit als een prullenbak en dat staat totaal niet zo midden in de kamer.
De specs van dit ding zijn niet mis:

GPU's: Nvideo Geforce GTX Titan, GTX 780, GTX 760 of GTX 660
CPU: Intel i3, i5-4770 of i7-4770
RAM: 3GB DDR5 geheugen
OPSLAG: 1TB/8GB hybride SSHD
PSU: 450W 80Plus Gold voeding

Afmetingen: 12 x 12.4 x 2.9 centimeter.

Mooie specs, voor een klein doosje. Maar volgensmij moet je diep in je zak graaien voor de high end Steam Box versie met GTX Titan & i7.
Je eigen SteamOS console bouwen moet ook kunnen. Het zal dus hardware prijs + marge zijn.
Die afmetingen zijn niet opgegeven in centimeter maar in inches, anders had je een apparaat ter grootte van een Intel NUC maar dan met Titan en i7 (in max configuratie), zo ver zijn we niet. De reële afmetingen in centimeter zijn (ongeveer) 30 x 30 x 8 cm.

Het RAM dat je opgeeft is ook gek, DDR5 bestaat nog niet en het zal meer dan 3GB zijn. Wat jij daar opnoemt is het videogeheugen van de GTX780.

Tot slot, een Titan (zonder GTX, valt niet in die lijn!!) is om te gamen vrij onzinnig gezien een GTX780 dat bijna even goed doet en een GTX780 Ti nog beter en goedkoper. Komt daar nog bij dat de Steam Machine bedoeld is voor aan je televisie, maar gezien die momenteel maximaal 1080p kan weergeven (4K tv's zijn toch dun gezaaid), kan je eigenlijk wel af met een mindere GPU. Met een GTX760 en Core i5 zijn alle games nog steeds op maximum op 1080p te spelen.
hij bedoelt zeer warschijnlijkg 3GB GDDR5 op de videokaart.
(zoals de 780 heeft)
waarom zo relatief weinig ram als je het vergelijkt met de verder high end specs?
Kun je alle spellen er mee spelen of enkel en alleen spellen geschikt voor Linux via steam?

Of zou je bijvoorbeeld ook Star Citizen straks kunnen toevoegen aan de library?
Kunt er alles op spelen wat op steam beschikbaar is; Linux titles werken direct gezien het OS linux is, terwijl je voor windows only games deze kunt streamen vanaf een andere (windows) PC. Onhandig op het moment, dat zeker, maar valve probeert zoveel mogelijk games om te laten zetten naar linux.

Of zelfs als dat niet genoeg is kan je zelfs gewoon een volledige windows installatie doen op je steambox. (als dual boot naast Steam OS bijvoorbeeld)

Dát noem ik dus teminste vrijheid :)

Go Valve O+

[Reactie gewijzigd door MusicAddict op 4 november 2013 21:09]

Dát noem ik dus tenminste vrijheid
En die vrijheid betaal je door de vendor-lockin die Valve langzaam aan creëert
Hoezo? De games zijn gemaakt in OpenGL en dergelijke. Standaarden die voor elk platform beschikbaar zijn. En de steam clients op OSX en Windows zullen blijven bestaan. Weet jij wat vendor lockin is? DirectX !

Steam geeft veel meer vrijheid dan andere partijen. Dus daar kan de concurrentie nog wat van leren.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 5 november 2013 07:36]

Je games mogen dan wel OS onafhankelijk zijn, maar als ze allemaal in Steam zitten ben je nog steeds afhankelijk van een platform, namelijk Steam..
Een groot deel van mijn games kan ik niet spelen zonder Steam, en ik ben dus afhankelijk van Valve... vendor-lockin dus.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 5 november 2013 13:50]

Valve verplicht ontwikkelaars niet tot exclusiviteit, er zijn toch veel games die zowel op Steam als GOG.com te krijgen zijn.
De behuizing is ook niet echt bijzonder spanned. Lijkt een beetje op een klein workstation zoals die op de meeste kantoren staat. Hopelijk is dit prototype puur voor de functionaliteit en gaan ze de vormgeving (naast alleen verkleinen) nog aanpassen. Het oog wil immers ook wat.

[Reactie gewijzigd door De Ingenieur op 4 november 2013 18:42]

Ik vind het net goed dat er functioneel wordt nagedacht. Voor mij is de vorm absoluut niet belangrijk, en drijft de prijs enkel op, terwijl misschien compromissen moeten gesloten worden op functionaliteit. De console hoeft enkel in de kast te staan of onder de televisie en mag van mij zo simpel mogelijk zijn, zolang koeling en geluid in orde zijn.
Drijft de prijs op? Een desktop GTX780 en een i7? In een kast van ruwweg 30x30x7.5cm?
Knappe kast als daar ook nog een externe voeding bij zit van een wattje of 500 (5 laptop voedingen?), dus dat moet ook wel intern zitten

En dat moet ook nog allemaal koel gehouden worden... Ik wil niet eens weten wat dit stukje hoogstaande techniek gaat kosten....
Niet iedere uitvoering krijgt een GTX780 en een i7 he. Het is ook niet meteen een stuk hoogstaande techniek, gewoon standaard computercomponenten.

Als je kijkt naar de X1 of de PS, is daar ook aan het design gewerkt, ontworpen en geld besteed. Moest die gewoon in een saaie box komen en goedkoper zijn, zou ik daar zeker geen probleem mee hebben.
Gaat mij niet om wat er nog meer in kan zitten, zelfs met een i3 en een gtx660 vind ik het nog een krappe bedoeling wat betreft hittevorming, maar dat ze dat allemaal in een kleine behuizing proppen kan mijn inziens niet goed zijn.

Zelfs de PS4 of de XB1 hebben niet van die krachtige hardware en doen het met een kleiner formaat. In de PS3 zit één grote fan die ik nooit op de max hoor, dus dat zal vast wel koel blijven, maar ik wil nog wel zien hoe ze dat met de CPU,GPU en PSU gaan doen die allemaal los van elkaar zitten, en niet zoals een Xbox of PS samen op 1 printplaatje zitten.
Hopelijk onder de kostprijs zodat het een heel interesant general purpose thuisserver hardware kan zijn. Als er geen trucks met bios en bootloaders in zit ideaal voor een bijvoorbeeld debian of freebsd install.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True