Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Valve heeft aangekondigd dat het tijdens de Steam Dev Days in januari volgend jaar een prototype zal tonen van werkende virtual reality-hardware. Hoe de hardware er precies uit zal gaan zien, is nog niet duidelijk.

Steam Dev DaysSpelontwikkelaar en uitgever Valve heeft voor de aanstaande Steam Dev Days twee sessies gepland waarin Virtual Reality zal worden besproken. In de eerste sessie, met de titel 'Wat virtual reality kan, moet en vrijwel zeker zal zijn binnen twee jaar', belooft Valve eigen virtual reality-hardware te laten zien. Volgens het bedrijf zal de getoonde technologie snel marktrijp zijn en is het daarom voor developers zaak om hier alvast op in te spelen in aankomende speltitels.

Een tweede sessie op het gebied van virtual reality heeft de titel 'Virtual Reality en Steam'. Daarin willen Valve-ontwikkelaars de plannen schetsen die het bedrijf heeft om virtual reality-games via het Steam-platform aan te gaan bieden. Ook moet er een 'Steam overlay' beschikbaar komen, vermoedelijk een 3d-versie voor de projectie van elementen van de Steam-interface in een vr-helm of -bril.

Valve is intern al langer bezig met virtual reality. Zo werkte het bedrijf aanvankelijk aan een augmented reality-bril, maar uiteindelijk werd het project geschrapt. Een aantal van de ontwikkelaars besloten zelf de vr-bril onder de naam castAR met succes op Kickstarter aan te bieden. Valve biedt zelf ondersteuning voor de Oculus Rift.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Als ze zelf niet met een AR-bril komen, wat moet die hardware dan zijn?

Of begrijp ik het artikel verkeerd en komen ze wél met een bril?

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 19 november 2013 13:49]

Zoals ik het lees komen ze WEL met een bril.
In de laatste alinea staat een vermelding dat ze er ooit eerder aan begonnen zijn, maar dat toen geschrapt hadden.

edit: ik heb nu ook het filmpje van castAR even gekeken, ik snap op zich wel dat ze dat schrappen.

[Reactie gewijzigd door Johnny5 op 19 november 2013 13:58]

Ik denk dat je nog terug zal komen op die mening. CastAR heeft ongelooflijk veel toepassingen, waar bijvoorbeeld een Oculus Rift er maar één heeft. Wie wil er nou geen holodeck in huis? Ik zie zelf meer waarde in AR dan VR eerlijk gezegd. Alleen al het maken van een 3D UI zoals in films, daar is AR perfect voor. Plus het voordeel dat je de wereld om je heen nog ziet, wat wel handig is als je bijvoorbeeld niet blind kan typen, of gewoon andere mensen wil kunnen blijven zien als je bezig bent met een bordspel (een van de toepassingen van CastAR). En wil je toch complete VR, dan zet je de VR clip-on erop en heb je alsnog eenzelfde ervaring als met de Oculus Rift.

Ze hebben dat ding gedemonstreerd op een beurs eerder dit jaar (Maker Faire), zonder grote PR campagne zoals de OR. Mensen die het probeerden waren zo enthousiast dat er binnen no time door mond-tot-mond reclame een wachtrij van meer dan een uur stond. Iedereen die het ervaren heeft beschrijft het als pure magie. Ik heb er al eentje besteld en kan niet wachten tot de ontwikkeling klaar is. :)

Ik hoop alleen dat Valve niet stiekem toch CastAR technologie gaat gebruiken, patenteren en dan Technical Illusions (het bedrijf achter CastAR) aanklaagt.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 19 november 2013 14:23]

Dat laatste zal waarschijnlijk niet gebeuren: Jerri Elsworth heeft de technologie welliswaar in de tijd dat ze bij Valve werkte ontwikkeld, maar toen Valve de stekker uit dat project trok - en daarmee het dienstverband van Jerri en haar hardware collega beëindigde - heeft ze op papier bedongen dat ze deze technologie mocht houden en verder uit mocht ontwikkelen.
Ah vond het een raar verhaal dat ze hun eigen AR-project afgeblazen hadden en de mensen ontslagen. Ze gooien vervolgens alles op ondersteuning van Oculus Rift en nu zouden ze dan ineens toch weer zelf met een bril komen?

Aparte gang van zaken :)
Jeri ellsworth is daar in een interview over haar projecten en de bedrijfscultuur bij Valve op ingegaan. Laten we het er op houden dat engineering en software dev niet altijd samen gaan.
Het is een beetje vreemd dat een spelontwikkelaar eigen hardware gaan leveren voor hun games. Gaat dat dan ook enkel werken voor hun games, vraag ik me dan af.
Doet Activision toch ook met zijn Skylanders kinderspelreeks?
Dat doet Nintendo al 30 jaar, dus waarom is dat vreemd?
Ben benieuwd waar ze precies mee op de proppen komen aangezien "virtual reality-hardware" een breed begrip is. Het kan een 3D bril zijn maar ook misschien een apparaat dat meer feedback geeft tijdens het gamen.

PS: Mooie tijd om een interessant bericht als deze te posten ;)
Misschien gaat Valve wel in de bussness op het net waaraan het meest te verdienen is. Brillen zijn daar ondergeschikt :P
Nou word me 1 ding niet helemaal duidelijk uit dit artikel... WTF is Virtual reality hardware?
Het wordt een HMD, iets beter toegelicht in dit artikel: http://www.roadtovr.com/v...ve-virtual-reality-steam/
De prototype schijnt zelfs zo goed te zijn dat Oculus een aantal van hun technieken zal toepassen voor de consumer versie van de Rift.
Iemand die nog een kaartje wilt bemachtigen moet ik spijtig zeggen dat je al te laat bent:
http://www.eventbrite.com...s-registration-8619433959
Daarom blijf ik Valve fan. Ze doen meer dan games ontwikkelen en nemen hun tijd voor alles. Maar wat ze dan afleveren is altijd van top kwaliteit met ongelooflijke ondersteuning, zelfs van jaren oude games. TF2 is er een prachtig voorbeeld van.
Ik ben ook zeker een Valve fan, maar zo goed is die ondersteuning niet altijd hoor. Teminste als ik naar Left 4 Dead 2 kijk, daar zitten enorm veel bugs in die maar niet verholpen worden (met name in scavenge mode), terwijl er toch iedere paar maanden een (kleine) update voor l4d2 uitkomt.

On topic:
Krijgt deze bril dezelfde API als Oculus Rift(lijkt me niet)?, het zou vervelend zijn als ieder spel voor iedere VR bril een implementatie moet maken.
Er staat nergens dat het om een bril gaat, dus maw, kan vanalles zijn. Virtuele realiteit kan bestaan uit alle zintuigen, dus voelen, horen, zien, ruiken en proeven.
Behalve hun Source SDK dan. Alles behalve van 'ongelooflijk'ondersteund, en alles behalve van topkwaliteit.
Wie zegt dat ze niet aan HL3 bezig zijn? Niemand weet het. Of moeten ze dan een spel uitbrengen omdat de community er naar vraagt en dan is het crappy en gaat iedereen op hun kap zitten??

En ja, al jaren dezelfde engine, maar doet dat er dan toe? Ik speel TF2 nog steeds en vind de look ervan nog altijd passend.

Portal 2 was ook grafisch prachtig ondanks de ouderdom en was een forse engine update. Ondertussen zijn er al gegevens gelekt van een mogelijke Source 2.

Waarom denk je dat mensen HL3 willen, omdat HL2 zo goed was. Tussen HL en HL2 zat trouwens 8 jaar, toen vroeg de community er ook achter en hebben 8 jaar gewacht...

Maar spijtig genoeg heb je altijd 2 groepen: de groep die gaat zeiken als ze niet krijgen wat ze vragen en de groep die rustig alles volgt en klaar zit op de dag dat het uitkomt.

Geduld is een mooie deugd...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True