Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties
Submitter: hood

Oculus VR, het bedrijf achter virtual-realityheadset Oculus Rift, wil niet alleen de software die het schrijft opensource maken, maar ook de hardware. Het eerste resultaat daarvan is inmiddels vrijgegeven: een latency-tester.

Oculus VR kondigt aan dat het alle benodigde bestanden voor het bouwen van de Oculus Latency Tester via GitHub heeft vrijgegeven. In de repository is niet alleen de firmware van de tester te vinden, maar ook de bestanden die nodig zijn om de hardware te bouwen. Zo geeft Oculus VR een onderdelenlijst en de plattegrond van de benodigde printplaten, die daarmee zelf gedrukt kunnen worden of besteld bij een professionele drukker. Oculus VR levert zelfs de bestanden die nodig zijn om de behuizing van de tester via een 3d-printer te vervaardigen. Het bedrijf legt bovendien uit welke opensource-software nodig is om de meetresultaten van de latency-tester te verwerken. Wie niet de kennis of kunde heeft om de tester te maken, kan hem ook gewoon kopen. Het apparaatje kost 100 dollar.

De Latency Tester is opgebouwd rond de STM32F102C6, een microcontroller met een ARM Cortex M3 als hart. De input komt van een TCS3414FN, een rgb-kleurensensor. Met de tester kan volgens Oculus VR de vertraging van zijn eigen virtual-realitybril worden gemeten. Wie nog wat verder aan de tester wil sleutelen, kan hem volgens het bedrijf ook gebruiken om de kleuren van een scherm te kalibreren. De software en hardware mogen onder bepaalde voorwaarden gebruikt, verspreid en zelfs verkocht worden. Of en wanneer Oculus VR de bestanden vrijgeeft om de eigen virtual-realitybril na te maken, is niet bekend.

Oculus VR Latency TesterOculus VR Latency TesterOculus VR Latency TesterOculus VR Latency TesterOculus VR Latency TesterOculus VR Latency Tester

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (31)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Zo sterk van die mannen (en vrouwen), open source is the way to go. Het maakt gewoon zoveel producten beter en met meer mogelijkheden. Of zoals Stallman ooit zei: "We just want the stuff to work"

Ik hoop dat de Oculus-VR eindelijk het begin is van REALISTISCHE virtual reality.

Alle pogingen tot nu toe trokken op niet veel.

John Carmack heeft zijn baan bij ID Software er zelfs voor laten vallen (en het is potverdorie zijn eigen bedrijf) dus het moet echt wel potentie hebben!

Ondertussen wacht ik af tot ik nu eens eindelijk zelf dat ding kan proberen ... moet toch vet cool zijn!

Ik draai mijn hoofd nu al mee als ik een bocht maak op de flight simulator ....

Als dit ding het echt gaat maken dan gaat de hele game een deel van de game industrie op de schop. Want wie gaat er nog naar een saai beeldscherm staren als je met zo'n bril het gevoel krijgt veel dieper in de game te zitten?

En voor mij als FPV RC piloot word het afwachten tot de eerste implementaties daar zijn om twee camera's te bedienen met de head tracking en zo te kunnen vliegen in 3D mode .... da's pas vogelperspectief. (dus twee camera's op je vliegtuig/quad/heli die het door streamen naar elk een oog, en beweeg je je hooft bewegen de camera's mee)

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 7 februari 2014 09:15]

"Als dit ding het echt gaat maken dan gaat de hele game industrie op de schop. Want wie gaat er nog naar een saai beeldscherm staren als je met zo'n bril het gevoel krijgt veel dieper in de game te zitten? "

Ik zou er niet aan moeten denken om de hele dag op kantoor met zo'n ding op mn kopt te zitten. True, het is onwijs vet om 'in' een 3D omgeving te zitten, maar zelf met twee flatscreens kan je door 3D beelden (noem bijv. 3D-Cad) soms al behoorlijk misselijk worden.

Ik hoop wel dat het enorme hype wordt en iedereen net zoals de Wii een in huis heeft. Dan wordt het tenminste ook chill geimplementeerd in meer software.
Ik bedoelde voor gamen ... dat doe je toch normaal niet op kantoor?
Ik bedoelde voor gamen ... dat doe je toch normaal niet op kantoor?
Oh? ;-)

Maar even serieus, ik ben eigenlijk ook erg benieuwd naar gebruik in een kantoor omgeving, de reden dat je een grote monitor heb (met een hoge resolutie) is omdat je dan meer bureaublad heb om je vensters op kwijt te kunnen. Je heb in theorie met een VR bril ongelimiteerde bureaublad oppervlakte. De vraag is natuurlijk of je er na lang gebruik niet misselijk van wordt.
John Carmack heeft zijn baan bij ID Software er zelfs voor laten vallen (en het is potverdorie zijn eigen bedrijf) dus het moet echt wel potentie hebben!
Even helemaal los van het onderwerp, en misschien dus wat te offtopic, maar dit is natuurlijk een enorm bullshit argument. Het is vooral in de ogen van John Carmack een product met veel potentie, maar het is momenteel koffiedik kijken of dat daadwerkelijk zo blijkt.

Daarnaast vind ik het wel een mooie ontwikkeling, door een product volledig open-source te maken, zullen meer mensen zich er mee aan de slag gaan. Wat de ontwikkeling natuurlijk alleen maar vooruit kan helpen.
Vind ik niet, als zo iemand opeens zo enthousiast word voor iets "nieuws"
Carmack blijft een gamer in hart en nieren ... ik denk dat je hem wel kunt vertrouwen.
Als hij zich kan vermaken in dit soort virtual reality games dan vele gamers met hem.
Hij ziet een nieuwe kans om mee te helpen aan een nieuwe vorm van gaming en grijpt zijn kans.
Dit is geen koffiedik kijken, misschien slaat de Oculus niet aan. Maar de technologie die er achter steekt zal zijn weg wel vinden naar betere producten.

De vraag is ... is VR eigenlijk wel iets wat de gemiddelde gamer wil? En ik denk dat antwoord ja is ... ook al heb ik nog nooit een goede VR bril op gehad. Als dit soort gamers/ontwikkelaars-helden er loeiend enthousiast van worden dan ik ook!

Ik zie niet in wat er fout kan gaan. VR bestaat al langer maar het werkte gewoon niet goed genoeg. Nu is er bewezen dat het wel kan werken en dus zullen er in de toekomst gegarandeerd VR sets uit komen ... of het nu de Oculus is of iets anders ... dat maakt niet zo veel uit. Het begin is er ... iets wat uitgevonden word kan nooit meer onuitgevonden worden.
John Carmack heeft zijn baan bij ID Software er zelfs voor laten vallen (en het is potverdorie zijn eigen bedrijf) dus het moet echt wel potentie hebben!
Het was zijn bedrijf, het is in juni 2009 verkocht aan ZeniMax Media. Hij was er dus al 4 jaar 'gewoon' werknemer. Dit ter info.
John Carmack loste het side scrolling probleem op voor de huidige hardware in 1990. Daarna werd het bedrijf door 4 enthousiaste kerels opgezet.
Als je iets opricht .... en het daarna verkoopt ... blijft het toch nog wel een beetje jouw bedrijf? Of niet dan?
Alleen sentimenteel gezien. In het Land van Winstoogmerk zit men daar niet mee.
blijft het toch nog wel een beetje jouw bedrijf?
Als je geen eigenaar bent of CEO, dan is het in geen enkel opzicht meer jouw bedrijf. Elke andere opvatting is imho een (gevaarlijke) illusie.
Niet nee...precies wat Cergorach zegt.
Als ik jouw auto koop (eventueel door jou gebouwd) en jij mag er nog steeds in rijden, wiens auto is het dan? Juist! ;)
"(en het is potverdorie zijn eigen bedrijf)"
Nou ja, als je bij zelfs je eigen bedrijf niet meer mag doen en laten wat je wilt, zou ik het ook wel weten, hoor.

Af en toe vind ik Bethesda/Zenimax een beetje lijken op E.A. en de vergelijking met alcohol; het maakt meer kapot dan je lief is. Het enige wat deze bedrijven interesseert is geld. En ze doen letterlijk alles om maar een beetje meer binnen te harken, vaak ten koste van franchises en developers.
Wat betreft het open source deel is het hier misschien vloeken in de kerk: wordt een product er echt beter van als het open source is? In theorie misschien wel, maar ik ken geen of weinig open source producten die de kwaliteit van puur door een bedrijf ontwikkelde producten halen.

Wat de Ocultus VR bril zelf betreft. Aan de ene kant kan ik niet wachten om een product als dit in huis te halen. Alleen krijg ik er wel een beetje een Leap Motion gevoel van. Veel hype, maar voldeed niet aan de verwachting in de praktijk. Verandert dit nu het gamen echt of zet je het na ťťn keer brakend af?
John Carmack heeft zijn baan bij ID Software er zelfs voor laten vallen (en het is potverdorie zijn eigen bedrijf) dus het moet echt wel potentie hebben!
Zenimax heeft Carmack voor de keus gezet .
Het was trouwens Carmack zijn bedrijf niet meer hij werkte er gewoon!
Carmack left because Zenimax did not agree to put Wolfenstein and Doom 4 on the Oculus Rift.

Another outcome of an Oculus-ZeniMax deal? Carmack would not have left id in November and would have continued working at both companies. "I would have been content probably staying there working with the people and technology that I know and the work we were doing," he says.
Ik heb een eerste dev versie, maar het probleem is een beetje dat zodra de nieuwigheid en de Wooow! eraf is je heel veel problemen begint te merken. Vooral met name dingen die je ontzettend misselijk maken. Ik hoop heel erg dat ze dit in next versies weten te verhelpen. De laatste Crystal versie zou dit al grotendeels opgelost hebben, maar zou dit heel graag zelf ervaren.
Bij de eerste dev versie was ik initieel helemaal weg ervan, maar na een tijdje ermee spelen was mijn enthousiasme omgekeerd naar teleur stelling. Ik kon me simpelweg niet indenken hoe deze ervaring de echte consument zou kunnen aanspreken. Ga maar tegen een gemiddeld persoon vertellen dat je moet wennen en over de misselijkheid heen moet zetten.
Problemen van misselijkheid worden veroorzaakt door het missen van headbob in games, games die niet 100% afgestemt zijn op VR, de lage resolutie, lag, etc.

De nieuwe crystal cove versie ondersteunt ook het verplaatsen van het hoofd, dit moet de misselijkheid ook verminderen.

Dit gaat hopelijk wel goed komen ;)
Heeft Oculus VR al gehint naar een release datum of prijs in een of ander interview? Ik kon niets terug vinden op hun site behalve:
"We haven’t announced the price of the consumer product, but our goal is to deliver the highest quality virtual reality experience at a price that everyone can afford"

"We haven’t announced an exact date or quarter for the consumer product’s release, but we promise we’re working tirelessly to make it available as soon as possible."

Wat me niet echt veel helpt, iemand enig idee?


EDIT: zelf al gevonden:

http://www.forbes.com/sit...r-2014-for-less-than-499/

"A joint venture between Virtuix and Virtual World Web called “Holodeck v 1.0″ just made its public debut on the CES show floor, and may have tipped both release date and price for the Oculus Rift. ... Brian Shuster, CEO at Virtual World Web, has assured me the product will launch for $999 this summer, and will include the final, retail Oculus Rift headset.
Since the Omni treadmill retails for $499 on its own and the Virtual World Web software has a baseline cost of $0, it’s not difficult to infer that the Oculus Rift will carry a price tag of $499 or less."

[Reactie gewijzigd door Zarnikon op 7 februari 2014 10:44]

Gister nog even zo'n ding op mijn kop gehad en was wel vet, en dat was nog de eerste dev kit.
Vond het een beetje tegenvallen vanwege de lage resolutie en gebrek aan positiebepaling.

Beide zijn echter gefixt in het laatste prototype, dus kan niet wachten om die ook een keer uit te proberen.
Ik heb deze week de laatste versie op m'n hoofd gehad. Waanzinnig leuk ding. Positiebepaling werkt goed. De mate waarin je je hoofd beweegt komt echt overeen met wat je in werkelijkheid zou verwachten. Ook 3d objecten zijn akelig echt en bijna tastbaar. Ondanks dat de versie die ik heb getest al een beter scherm had dan de eerdere prototypes, vond ik de beeldkwaliteit eigenlijk tegenvallen. Erg korrelig, soms zelfs alsof je naar een 3d televisie kijkt zonder 3d bril. Het grootste probleem is dat van zo dichtbij, je ogen een te grote resolutie hebben.
Iig ben ik enorm enthousiast over dit concept. Zeker begin jaren 90 was VR erg in, maar dat is toen een beetje dood gebloed. Ik hoop dat ze dit verder kunnen uitbouwen. Al moet ik wel zeggen dat ik, voornamelijk vanwege de beeldkwaliteit, nog niet zo snel tot aanschaffen over ga.
Bedenk dat 5-10% van de bevolking meer dan -6 bijziend is en dit aantal neemt langzaam toe, vooral in AziŽ. Verziendheid is wat minder wijdverspreid, maar dit ding ondersteunt slechts een indrukwekkende +2 dus iedereen die een convexe bril nodig heeft valt buiten de boot.

Quoth een reviewer van c|net over de Glass:
The lenses made by VSP for Google's Glass glasses actually only work for -4 to +4 prescriptions. My -9 prescription is out of the question. That's a shame, because, really, aren't these new glasses meant to offer access to Glass for all?
Deze brave man is de pineut omdat Google de afweging gemaakt heeft dat sterkere glazen niet voldoende winstgevend zijn. Kan een third party een Oculus maken die wel werkt voor iedereen of krijgt 5-10% van de bevolking te horen dat ze in de toekomst geen games meer kunnen spelen?...

Edit: zie verder.

[Reactie gewijzigd door Enai op 7 februari 2014 10:33]

http://www.youtube.com/watch?v=QaWRBM7GrEU
http://www.joystiq.com/20...o-those-who-wear-glasses/
http://www.techradar.com/...for-8k-and-beyond-1199232

en van hun FAQ zelf:
Can I wear glasses while using the Rift developer kit?

This really depends on the shape and size of the glasses. The developer kit is designed to sit as close to your eyes as possible which makes it a bit unfriendly for glasses. That said, we'll do everything we can to make it as comfortable as possible for the developer kit and we have a lot of great ideas for supporting glasses in the consumer version (especially since huge portion of the Oculus team wears glasses everyday!).

Zo ver ik weet ondersteunt de Oculus Rift iig wel brildragers.

Waar lees je dat ze niet de moeite nemen om brildragers mee te nemen in de doelgroep?
Sorry, kan niet op die links klikken op kantoor.

Anyway, ze hebben nu een systeem waarbij je drie types dopjes meekrijgt: gewoon, licht bijziend, sterk bijziend. En als je veel geluk hebt dan kun je er een bril in kwijt. Het is leuk dat ze dit claimen maar volgens testers is het in vele gevallen gewoon een geknoei.
Ik weet niet of dat een goede oplossing is, mijn bril is voor veraf, maar als ik deze nu af doe zie ik met geen mogelijkheid meer wat er nu op mijn scherm staat op 60cm afstand. Moet wel zeggen dat ik alleen mijn bril niet op onder de douche of als ik slaap. Ik heb ook een enorme bril, als ik het zo hoor gaat dat er nooit in passen. Als dit daadwerkelijk werkt zoals we allen hopen dan zou het fijn zijn als we de VR bril kunnen uitrusten met glazen op sterkte...
Ik zie het probleem niet zo. Dan neem je toch lenzen?
Aan de andere kant zijn er ook positieve zaken voor mensen met oogproblemen. Zelf heb ik last van een lichte vorm van luiheid aan mijn linkeroog. Zo heb ik toen ik klein was een aantal jaar in afgeplakt rechteroog gehad, maar dat heeft het probleem niet compleet opgelost. Op het forum heb ik al verschillende discussies en artikelen gezien waarin gepraat wordt over het gebruik van de Oculus Rift als manier om mensen met oogluiheid te helpen. Dat is natuurlijk een mooie ontwikkeling :)
Is het dan ook mogelijk om de latency van mijn TV of pc scherm hiermee te controleren?
Vermoed het wel dan..

Eens kijken of ik dit kan maken, heb alleen geen 3D printer...
Dat is niet zo moeiljk hoor. Neem een alternerende video bron, bv je computer met een van die plasma burnin filmpjes van youtube, en hang een oscilloscoop aan de ingang. Mik een fotodiode o.i.d op je beeld en hang je 2e probe daaraan.
Meet nu de vertraging tussen in en uitgangssignaal.
Je product(en) worden beter gedragen door publiek, of tenminste de levenstduur wordt meestal verlengt, bij een open en vrijtoegankelijk platform. Ben erg benieuwd wanneer de consumenten versie van de bril op de markt gaat komen. Kan niet wachten :P
PBC's zijn ook direct te bestellen; Main PCB, Sensor PCB
Dat Oculus VR zowel hardware als software open source geeft andere partijen meer inzicht en ook meer kans om verbeteringen aan te brengen, ik kan dit alleen maar toejuichen!

Wat betreft de latency tester, ik hoop dat deze teweeg brengt dat mensen zich bewuster worden van de input lag en dat bedrijven hier wat mee gaan doen!
Kan niet wachten op fatsoenlijk snelle OLED schermen! :*)
Vooral de mogelijkheid om er je set mee te calibreren is mooi (maar eigenlijk IMHO moet zoiets er gewoon standaard uiteindelijk in zitten (in grote hoeveelheden kan dat toch voor een paar euro), begrijp eigenlijk niet waarom dit bv niet gewoon standaard ingebouwd zit in duurdere projectoren..

Vraag me ook af hoe duur het werkelijk is om het zelf te bouwen.. Maar in iedergeval leuk als je van dit soort electronica houdt..
Koppijn dingen net als die nextgen 3d tv's .....,

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True