Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties
Submitter: David Mulder

Valve heeft SteamVR aangekondigd, een speciale versie van de Steam-software die het geschikt maakt voor gebruik met de virtual reality-bril Oculus Rift. Met de software kunnen gebruikers van de vr-bril gamen via Steam.

SteamVR is beschikbaar als bètaversie, zo heeft Valve laten weten op het Steam-forum. De software voor virtual reality is verwerkt in de laatste versie van de Steam-client en kan geactiveerd worden door Steam op te starten via een command prompt en hieraan de parameter '-vr' toe te voegen. Dan wordt de software opgestart in de zogenaamde Big Picture-modus, die geschikt is voor gebruik met vr-brillen.

Gebruikers die een Oculus Rift development kit hebben kunnen met de bètaversie van de Steam-software gamen via de vr-bril. Verscheidene gebruikers hebben, na initieel een aantal bugs te zijn tegengekomen, de software werkend gekregen.

De ondersteuning voor de Oculus Rift komt kort voordat Valve zijn sdk voor vr-brillen vrijgeeft tijdens de Steam Developer Days in Seattle, iets dat al eerder werd aangekondigd. Deze sdk moet de weg vrij maken voor Steam-ondersteuning in vr-brillen; daarbij is de Oculus Rift dus de eerste. Overigens werkt Valve zelf ook aan een vr-bril.

Prototype Valve vr-headset

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Hoe zalig moet dit niet zijn Iracing met een playseat en een Oculus rift, dan zit je net echt in een raceauto
Ja en dan combineren met zo een race stoel. Ik heb nog nooit zo een ding gehad maar lijkt me wel ziek om die te combineren.
Die haal ik zondag op. Lijkt me zo onwijs vet. Fps enzo zal allemaal wel, maar dit ding is geknipt voor racegames!
Inderdaad :-P daarvoor is het echt perfect, ik kan niet wachten tot als dit mainstream wordt!
Ik kan niet wachten. Lijkt me geweldig!

Stuur toevallig vanavond gekocht, zondag playseat halen, laat die OR maar komen!
In combinatie met een Omni lijkt het me ook helemaal geweldig.
Ik vind het zo verschrikkelijk tof dat de OR zo wordt omarmd! Dit kan wel eens iets fantastisch moois gaan worden.
Dit is niet de eerste keer dat Valve een hardware/game product ondersteund.
Ze hebben in het verleden ook de Novint Falcon gepromote en een steam bundle er voor aangeboden met een flinke korting op de Falcon zelf.
Tevens boden ze ondersteuning voor de Falcon aan in hun eigen games op de Source Engine.

Maar zeker mooi dit soort samenwerking tussen hard en software!
Of een flop van ongekende proporties. :P Maar hopelijk niet! O+
Dit lijkt mij momenteel stug ;) . Recentelijk hebben ze nog een injectie gekregen van $75M om het product beter op de markt te kunnen zetten. Om de prijs of eenvoud in gebruik kan je hem iig niet laten liggen. De consumentenversie word tussen de ¤200 en 250.

Vrijwel alle grote spelontwikkelaars hebben al support aangekondigd.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 14 januari 2014 18:41]

Heb je een bron voor die prijs? Voor zover ik weet, weet nog niemand wat de prijs wordt, zelfs de mensen bij Oculus VR zelf. Of ze mogen het in ieder geval niet zeggen.

http://www.forbes.com/sit...r-2014-for-less-than-499/
Ik heb alleen van dit soort bronnen, die hoogstens kunnen zeggen dat hij "minder dan 500" gaat worden, dus als jij beweerd dat hij sowieso 50% goedkoper dan dat gaat worden, wil ik dat graag bevestigd zien :)
Wat ze zelf officieel schrijven is https://support.oculusvr....n-of-the-Oculus-Rift-cost- , maar het artikel waar jij naar schrijft heeft het over wat ze basseren op de omni in plaats van wat ze baseren op wat Oculus zelf zegt. Neem bijvoorbeeld het artikel wat ook op forbes is gepubliceerd http://www.forbes.com/sit...e-point-wants-to-be-free/ en daarnaast hebben ze steeds aangegeven dat hun doel is hem goedkoper of dezelfde prijs te maken als de Dev kit (geen super credible sources in die paar seconden gevonden, maar ik volg ieder stukje oculus nieuws wat er is (ben ook submitter van dit artikel O-) ) en dat is op z'n minst een super consequent gerucht wat nog nooit ontkracht is). Het enige wat wel zo is dat als Oculus plotseling voor iets duurder een belachelijk veel betere ervaring zouden kunnen leveren dan zouden ze dat wel doen, maar in principe is het eerste doel zoveel mogelijk mensen een rift laten kopen zodat de markt groot genoeg is voor ontwikkelaars.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 14 januari 2014 20:09]

"het liefst richting" &
"A price that everyone can afford"
"is een gerucht dat nooit ontkracht is"

Ik ga er ook wel een beetje vanuit dat hij rond de 300-350 gaat kosten, maar feit blijft gewoon dat het niet zeker is. En voor Oculus VR is het beter om iedereen te laten denken dat ze hem kunnen betalen, dan dat ze mensen afschrikken. Die zeggen logischerwijs dus niks.

En dat de devkit 300 dollar is, betekent niks voor de prijs van de consumentenversie. Die heeft meer sensoren, betere sensoren en 2 amoled-schermen. Laten we wel wezen, zelfs als hij 500 euro zou zijn, is dat nog steeds geen geld voor zo'n stuk geavanceerde techniek dat ons zo veel belooft.

We kunnen dus hopen op een lage prijs die rond de 300 euro ligt, maar we weten het gewoonweg nog niet, dus we kunnen geen conclussies trekken.
Hardware wordt alleen maar goedkoper. Tenzij ze de specs naar boven gaan bij stellen (resolutie, omdat het kan) of omdat de devkit deels gesubsidieerd is lijkt het met waarschijnlijk dat die 300-350 euro gewoon gehaald gaat worden. Ook de voordelen van grootserie of massaproductie gaan meehelpen dit bedrag omlaag te brengen.

Dat massaproductie argument zorgt er van de andere kant ook voor dat de prijs niet te moet hoog worden om te voorkomen dat de te produceren aantallen te laag worden.

Wat voor prijs het wordt, de OR vertegenwoordigd een kantelpunt. En Valve, zoals altijd, weet dit als geen ander te onderkennen.
Credits, Valve!
De Oculus rift is zowel qua specs als qua feature set uitgebreid. ( denk aan 1080p i.p.v. 720p, motion tracking, low persistence, oled i.p.v. led )

Als gevolg van deze extra features bevat de rift bevat nu leds en een camera voor positie bepaling.

Mijn vermoeden is dat er nog wel meer nieuwe technologie gebruikt zal gaan worden en daar ben ik ook superblij mee maar echt goedkoop zal de initiële release daarom niet worden. Wel denk ik dat ze zoveel mogelijk de 300-350 dollar/euro target zullen proberen aan te houden. Aangezien hun afzetmarkt anders aanzienlijk zal gaan krimpen.
Ze hebben zelf gezegd dat ze het een prioriteit vinden om een betaalbaar product op de markt te zetten dus ik denk wel dat ze de kosten onder de prijs van bijvoorbeeld een console proberen te houden.
Verder hoeven ze gelukkig maar 1 amoled scherm te kopen aangezien het om een 7 a 8 inch scherm gaat wat in tweeën gedeeld is (1080P voor crystal cove op het moment). En aangezien er een behoorlijk grote vraag naar is zullen ze d.m.v. schaalvoordelen hun kosten goed kunnen drukken!

Maar ik ben erg benieuwd! Ik kijk al zeker een jaar uit naar dit product en hoopd dat ik er rond de zomer/herfst van kan genieten!
Inderdaad. Plus, al je het product straks ¤500,- of meer wordt dan koopt niemand het meer en is de userbase te klein om er nog voor te ontwikkelen. Ze hebben nu vast voldoende partijen die het aan durven om hiervoor support in te bouwen, maar dat moet uiteindelijk ook beloond gaan worden.
Tijdens de kickstarter campagne is aangegeven dat ze de bril graag onder de 350 dollar willen houden. Het liefst richting de 300, ik zal wel toevoegen dat het sinds toen akelig stil is geweest op het gebied van prijs.. De devkit is momenteel $300, en dan moet je je bedenken dat massaproductie nog (lang?) niet begonnen is. Dat zou de prijs ook nog eens kunnen drukken.

e.g: http://www.forbes.com/sit...e-point-wants-to-be-free/
“We have all kinds of fantasy ideas. We’d love it to be free one day, so how do we get it as close to free as possible? Obviously it won’t be that in the beginning. We’re targeting the $300 price point right now but there’s the potential that it could get much less expensive with a few different relationships and strategies.”

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 14 januari 2014 19:15]

Als dat zo door gaat, kan Microsoft zijn borst natmaken omdat er dan een geducht gaming platform bij is gekomen. Ik denk overigens wel dat hij ook voor Windows geschikt wordt gemaakt omdat dat nu eenmaal de grootste groep gamers is op dit moment. Mooie techniek die hopelijk snel betaalbaar wordt. Nu maar hopen dat je van de realistische beelden niet misselijk wordt!
Ik meende me te herinneren dat de Oculus ook naar de consoles kwam.. maar voordat ik dat in de reactie wou plaatsen.. toch ff snel wat opgezocht.. en warempel..

Oculus Rift creator: Xbox One and PS4 are far too limited for what we're planning
Ik neem aan dat het hier gaat om de user interface van Steam zelf die dan 'VR' wordt? Want het lijkt me stug dat nu ineens alle Steam games ook Oculus Rift support hebben?

Weet iemand hoe dit precies zit?
Jouw aanname is correct:
the most recent Steam Client Beta steam now supports an experimental VR mode
Het staat niet duidelijk in het artikel vind ik.

'Met de software kunnen gebruikers van de vr-bril gamen via Steam.'

Bedoelen ze inderdaad alle games of alleen games die het ondersteunen plus dat dat nú pas via Steam kan? Vragen vragen.
Big picture mode, maar dan voor VR - wellicht dat je dan door naar links/rechts te kijken dan de menus kan bedienen. En lmb/rmb als click actie.

Net als bij gewone controllers is steam slechts de interface.
Dat kan ik nu ook al met mijn TrackIR
Dit is natuurlijk met name handig als je bezig bent in game A en wilt switchen naar game B. Hoef je de Rift niet eerst af te zetten omdat de menu's anders onleesbaar zijn.
Verder is het natuurlijk leuk dat 'normale' programma's werken in de Rift, maar voor Word of Explorer vind ik het niet zo erg van belang :+
Waarschijnlijk dat ze het daar op gebaseerd hebben.
Verkeerd geplaatst, sorry ;(

[Reactie gewijzigd door HighHrothgar op 14 januari 2014 19:14]

Ik moet zeggen dat ik eerst wat sceptisch was over Valve, maar door de jaren heen ben ik steeds meer een voorstander geworden van hun.

Hopelijk krijgen ze hun Linux ondersteuning nu ook nog meer van de grond met meer en meer spellen.

Keep Up the good job Valve!
Ik deel helemaal jouw mening. Toen Half-life zijn ongekende succes achter de rug had en Valve met een eigen online winkel op de proppen kwam moest ik even heel hard lachen. Maar achteraf bekeken zijn ze eerlijk gebleven aan hun concept. Zij bieden wel degelijk een platform voor nieuw talent en brengen games naar meer dan alleen windows. Zo lang we blijven kopen op dit platform zal het alleen maar sneller groter worden en meer mogelijkheden bieden.
Ik vind Steam een geweldige support heeft, alleen vind ik het bijzonder vervelend dat ik via heel kleine letters op de GameDVD er achter moet komen dat ik Steam moet hebben. En geloof me dat is echt niet leuk als je denk dat je een leuke game hebt gekocht voor je neefje.
Je merkt dat Valve, meer en meer Gaming begint te pushen. Zeker op gebied van PC gaming. Gezien hun grote en naam deze dagen, hebben ze veel invloed op de PC markt.

Natuurlijk is het ook uit eigen belang. Hoe meer PC gamers = hoe meer kans dat ze Steam gebruiken = hoe meer verkoop. In feiten is Valve, een beetje de drijvende kracht aan het worden op PC gebied ( samen met onrechtstreeks Kickstarter ).

Steam met Oculus support ... geeft al direct een grote user-base. En dat in serie, kan meer game developers aanzetten om patchen uit te brengen voor hun (oudere) games, om deze VR-Friendly te maken.

We zullen zien hoe gans de VR gedoe afloopt. Prijs zal een grote factor worden. Persoonlijk, als het hoger is dan 350¤ ... zal het niet verkopen ( buiten de initiale groep ). Prijs is een grote factor. Developers support ook. En één ding dat ik me nog zorgen over maak, is de "misselijkheid" factor, je kan zeggen wat je wilt, maar ik zie mogelijk heel wat mensen misselijk worden, om het "te" realistische gaat aanvoelen, terwijl je lichaam stilstaat / andere gevoelswaarde heeft. Wat dan de typische misselijkheidsproblemen kan opleveren.
Ik vraag me echt af, hoeveel mensen dit echt zullen gaan gebruiken?
Ik zie niet even iemand zo snel met zo'n ding op zijn hoofd en dan spelen.

Want mensen vinden nu de brillen zoals GoogleGlass. etc niet mooi terwijl in mijn ogen dat een veel mooier design is qua bril op je hoofd etc (ookal is het een ander concept qua functie) Maar een idee geven.

Leuk dat steam en dadelijk vast EA/ubi dit ook gaan aanbieden, maar mensen hebben eenmaal problemen met he topzetten van iets op hun hoofd en dan om te gaan spelen. 3D brillen zijn ook een goed voorbeeld voor het moeilijk doen om op te zetten van zo'n bril..
Veel gamers kopen ook nog steeds een desktop in plaats van een laptop omdat dit de game-ervaring ten goede komt.

Als het speelcomfort hard genoeg verbetert denk ik dat de meeste gamers hier geen probleem mee gaan hebben.
Het is toch de ultieme droom van iedere gamer om zo veel mogen 'in' het spel te zitten?

Ik zou het er in ieder geval voor overhebben :P
Zeker als het maar 200-250 Euro kost. Het enige waarvan ik denk dat het een probleem gaat worden is het porten van de huidige games. Veel producenten zullen dit niet doen omdat het te veel moeite is voor te weinig extra winst. Spellen die in de toekomst gemaakt worden zullen hopelijk wel een port krijgen.
Daarvoor is de huidige strategie niet slecht denk ik.
Omdat de consumentenversie zo lang wegblijft zijn er veel mensen die het echt (maar dan ook echt) willen hebben. (mij inclusief :p)
Bovendien hebben ontwikkelaars tijd om VR optimized spellen te maken. Bij de release zal er dus toch al enige content zijn :)

Ik ben echt benieuwd of dit de grote doorbraak voor VR wordt.
Ik heb zelf een HMD maar dat is niets vergeleken met de OR. En met mijn niet-OR heb ik mij al heel erg vermaakt. Het is gewoon één stapje meer dan de reguliere game ervaring. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van dingen die je nooit gemist had, zoals het zien van diepte of het rond kijken door het bewegen van je hoofd ipv. met een muis. Zien van diepte is eigenlijk een groot gemis in spellen. In écht 3D is het alsof je de hardware-versnelling van diepte zien in je brein hebt ingeschakeld. Zien tussen struikjes, door water kijken en ineens last krijgen van je hoogtevrees.
Ik zit dan ook met smart te wachten op de OR. Deze is niet alleen betaalbaar, hij is ook nog eens van hoge kwaliteit (zeer grote kijkhoek en hoge resolutie, lage latency) én de commerciële ondersteuning is goed.
Dat deze brillen nogal 'lomp' zijn in vergelijking met een google glass ben ik helemaal met je eens. Een HMD is natuurlijk altijd iets groter omdat deze afgesloten moet zijn van licht van buitenaf. Moet ik er ook bij zeggen dat je met een OR meestal thuis zit achter je pc/steambox terwijl de google glass (heb hem geprobeerd) ook voor buiten geschikt moet zijn. Google Glass mocht er dan mooi uitzien, de ervaring was niet te vergelijken met wat ik verwacht dat de uiteindelijke versie van de OR gaat brengen. En volgens mij kon de OR ook gedragen worden door mensen met een bril op. Daarnaast is de OR volgens mij een stuk lichter dan de HMD die ik nu heb.
Als je hem op gehad hebt zal je wel weten waarom. Het is echt geen groot gewicht op je hoofd, mijn oude headset woog bijna meer dan de OR en als je hem op hebt maakt het echt niet uit of hij knalroze is of niet, je merkt er toch niets van.

Ik heb met de Devkit getest en het is vreemd wat een rollercoasterdemo met je lichaam doet omdat je hersenen uit reactie bepaalde dingen verwachten. En dit heb je al ondanks de nog relatief slechte beeldkwaliteit die de huidige versie maar ondersteunt.
Het gaat ook verder dan enkel gamen, er was een demo van een cinemazaal, hier kon je eender welke video laten draaien, 2D of 3D, serie, film of youtube stream. Je zat in de zaal rond te kijken, je favoriete serie of film op een gigantisch scherm geprojecteerd. Je hebt dus eigenlijk geen groot scherm meer nodig, gewoon een OR met de juiste software en je hebt net dezelfde ervaring.
Hetzelfde kunnen ze maken voor een desktop. Een gigantische desktop met alles er op of een kleine lege met enkel de basis ...

Deze technologie staat nog in zijn kinderschoenen dat is wel duidelijk als je de Devkit hebt getest maar als het bedrijf achter de OR aandelen had zou ik er onmiddellijk kopen.
Je vergelijking gaat mank omdat Google Glass bedoeld is om de hele dag te dragen, net zoals een normale bril. De OR is bedoeld als apparaat voor het gamen en de meeste mensen zullen dat toch thuis doen. Het verschil dat OR lijkt te maken is ten eerste de ervaring. Anders dan bij een bril voor een 3d-scherm zit je met de OR echt in de wereld dankzij een grote beeldhoek en head-tracking. Daarnaast lijkt er veel support te zijn vanuit de gamingindustrie waardoor hopelijk een groot aantal spellen ondersteuning gaat krijgen waardoor het ook echt meerwaarde gaat krijgen. Al is dat laatste natuurlijk nog maar speculatie.
De OC gebruik je dan ook vooral als je in je eigen gamepaleis zit. Je gaat daar niet mee over straat lopen, zoals je met de Google Glass doet.
Hoe je er uit ziet maakt dan niet zo heel veel meer uit, omdat toch niemand dit ziet (tenzij ze via een webcam meekijken dan)
Waarom vergelijk je Google glas met deze game bril?
Google glass is meer voor overal waar je komt. Deze 3D bril voor thuis..
Op straat doe ik ook niet me headset met kantelbare mic op, wel als ik thuis aan het gamen ben.

Ik ben zeer enthousiast over dit product en ik ben benieuwd wanneer het in de winkel komt te liggen.
Dit lijkt me gruwelijk gaaf om uit te proberen. Natuurlijk zijn de games hier nog niet op gebouwt maar hoop dat dit in de toekomst nog komt!
Ik hoop wel dat de oculus toch commercieel deze zomer op de markt komt net als de omni

De laatste btw verkoopt zn product gelukkig voor hetzelfde bedrag als op kickstarter was gestart. Nu hopen dat oculus rift hetzelfde doet.
Er zijn toch aardig wat games/demo's beschikbaar hoor. Inmiddels heb ik mijn Oculus rift al weer verkocht na een week of 2 omdat de nieuwigheid er af was en de resolutie van het scherm te laag oim echt te gamen. Maar gaaf is het zeker!

Als de consumenten versie uitkomt dan koop ik die meteen!
Iemand enig idee wat voor PC je moet hebben om dit te draaien? Ik heb al een paar filmpjes gezien van mensen die bijvoorbeeld een Oculus Dev Kit kochten voor hun oma met kanker, zodat ze toch nog even "mobiel" kon zijn, ik verwacht niet dat dat een high-end laptop was, en nee natuurlijk waren dat geen 120FPS.

Linkje: http://www.youtube.com/watch?v=o5eIHyFYFMM

Ik heb een GTX 460 (ja upgrade is dan noodzakelijk) met een AMD Phenom II 945 x4 processor, dan zou een gemiddelde game te spelen moeten zijn, neem ik aan?
Klopt inderdaad. Je gamet immers op 1080p en omdat games er speciaal voor ontwikkeld/gemod worden, heb je geen extra softwarelaag dat het 'rare' beeld moet renderen. Dus als je moderne games op een leuke resolutie met goede FPS kunt spelen, kan dat ook met de Oculus VR. Je hebt alleen een digitale output nodig, het werkt niet met VGA.
Ben nog nooit zo enthousiast geweest over iets.. erg mooi om te zien hoe het balletje langzaam begint te rollen. Het zal alleen wel lang wachten zijn op de consumentenversie, al maken ze wel al grote stappen met het verminderen van de latency. Als de latency eenmaal op een milliseconde of 10-20 zit (devkit zit op 60 dacht ik) met een 1080p OLED scherm heb je al een heel mooie eerste versie waar consumenten dol op zullen zijn :9~
In de devkit zit 640*800 in beide glazen. Meteen weer naar die 1080p springen he. Als ze hadden gekozen voor full hd was dat ding veel duurder geweest en dan hadden mensen zoals jij meteen weer geklaagd dat het te duur is. Als je hoopt op 1080p voor de eerste consumenten versie heb je echt veel te veel hoop. Dat wordt een zware teleurstelling. Natuurlijk zullen ze in de toekomst betere resoluties in vr brillen gaan doen maar wacht nou maar voordat je meteen full hd gaat roepen.

Doe maar -1 maar ik irriteer me zo erg aan mensen zoals jij die gewoon maar dingen roepen zonder er ook maar enige gedachte aan te geven.
O netjes dit had ik niet gezien. Toch denk ik niet dat die voor de eerste generatie is, meer om te laten zien wat ze uiteindelijk ermee kunnen bereiken dan om te verkopen. Misschien wel twee versies van de OR; eentje met hogere resolutie voor een hogere prijs.
Het is een prototype, dus de winkelversie zal een uitgewerkte versie hiervan zijn.

In ieder geval zit je wel wat scheef in je reactie op highhrothgar, alles wat hij zegt staat ook in het gelinkte artikel, en is niet zomaar geroepen.
beide glazen? ik heb zo een toestel en daar zit maar één scherm in, je ziet met het éne oog gewoon de éne helft en met het andere oog de andere.
Wanneer brengen ze nu eindelijk die dev kit met hogere resoluties op de markt? INSTANT buy en idem voor het finaal product.

Ik wil zo graag weer beginnen simracen en men stuurtje ergens zetten met een oculus rift zou zo awesome zijn. Nu doe ik de moeite niet meer om alles aan men triple monitor desktop te installeren. Veel teveel werk en heb graag dat alles perfect staat dus elke keer een uur op en afbreken voor wat te racen is geen optie.

Echt wel top dat Steam dergelijke projecten omarmt. Het is echt wel een platform waar anderen zoals Origin veel van kunnen leren. Denk dat PC gaming de laatste jaren al enorm veel te danken heeft aan Steam, anders was het vast een nog veel kleinere nichemarkt geweest. Ik heb heel lang geen games meer gekocht op PC, speelde enkel console en nu met steam kan ik me niet laten om altijd featured products te kopen. Koop tegenwoordig makkelijk 4 games per maand (speel ze wel niet altijd lang) maar is sowieso een goeie boost voor de PC markt.

Nogmaals, Oculus, let me buy some of those glasses!
Om alvast in de stemming te komen:

http://www.youtube.com/watch?v=1JS5ENzYrX4

En dan proberen niet scheel te kijken. Als je het eenmaal onder de knie hebt, werkt het perfect! :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True