'VS wil geen antispionagepact sluiten met Duitsland'

De onderhandelingen tussen de VS en Duitsland over een 'antispionagepact' zijn vastgelopen. De Amerikanen weigeren om aan te geven in welke periode bondskanselier Merkel werd afgeluisterd. Ook wil de VS niet garanderen dat ze in de toekomst niet opnieuw Duitse politici zal aftappen.

Dat melden anonieme bronnen van de Duitse geheime dienst BND aan de Süddeutsche Zeitung. De BND voert momenteel in opdracht van de Duitse regering onderhandelingen met de VS waarbij Duitsland aanstuurt op het beperken van de wederzijdse spionage. De onderhandelingen zouden echter in het slop zijn geraakt met frustratie bij Duitse politici tot gevolg.

Een belangrijk struikelpunt zou zijn dat de Verenigde Staten weigeren aan te geven in welke periode het mobieltje van bondskanselier Angela Merkel werd afgeluisterd. Vorig jaar oktober werd op basis van documenten van klokkenluider Edward Snowden bekend dat de Amerikaanse inlichtingendienst NSA Merkel heeft afgeluisterd. De onthulling gaf een schokgolf in politiek Duitsland en zette de relatie met de VS onder spanning.

Naast de weigering om meer informatie te geven over het aftappen van Merkel zou de VS tijdens de onderhandelingen ook hebben aangegeven dat zij niet wil uitsluiten dat Amerikaanse inlichtingendiensten in de toekomst wederom Duitse politici zullen aftappen. Ook zouden de Amerikanen weigeren om Duitse overheidsmedewerkers toe te laten tot de ambassade in Berlijn om daar een afluisterpost te inspecteren. Volgens Duitsland is de afluisterpost in strijd met de Weense conventie waarin de regels voor het diplomatieke verkeer zijn vastgelegd.

Een woordvoerder van de Duitse regering heeft aangeven dat de onderhandelingen alsnog doorgezet zullen worden en mogelijk binnen drie maanden tot resultaat zullen leiden. Het hoofd van de BND zou echter hebben aangegeven dat hij het huidige voorstel voor een 'antispionagepact' tussen de twee landen weigert te tekenen.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

14-01-2014 • 18:35

118

Reacties (118)

118
112
52
4
2
41
Wijzig sortering
Echt wanneer leren mensen het nou eens.
Do not piss off the Germans. That tends to be a very, very bad idea. :+

Maar serieus. De VS is echt hard op weg om zich diplomatiek de diskwalificeren. Militair is de VS niet meer de macht die ze tien jaar geleden waren. De burgers van de VS zijn gewoon klaar met al die oorlogen en het geld raakt zelfs in de VS ook ooit eens op. Verder is Rusland zo goed als terug als grootmacht en komt China erbij. Militair bereikt de VS niet veel als Rusland of China het niet wil. Kijk maar naar het ingrijpen in Syrië. Dat was gewoon een blamage voor Obama, zeker omdat Poetin hem nota bene eruit moest redden.

Dan blijft diplomatiek over. De VS heeft het afgelopen halfjaar dankzij Snowned een gigantisch imagoprobleem. Dat de VS Rusland en China afluisteren is geen verrassing. Dat is gewoon publiek geheim en de Russen en de VS doen precies hetzelfde. Dat de VS landen zoals Brazilië afluisteren kon je ook wel invullen omdat de VS nu al twee eeuwen Latijns Amerika als hun achtertuin ziet en ingrijpt waar zij willen. Dat de VS hun bondgenoten en vrienden zo afluistert is gewoon achterlijk. Dat Duitsland er een punt van maakt geeft aan dat ze daar nog wel normen en waarden hebben.

Dat de VS nu ook nog vertikt om afspraken te maken met nota bene het rijkste en machtigste land van Europa is gewoon oerdom. Duitsland is een economische grootmacht die zichzelf zeer succesvol naar het centrum van de macht in Europa hebben gemanoeuvreerd. Over eventuele militaire macht hoef ik het volgens mij niet te hebben. Duitsland heeft meer dan genoeg reputatie op dat gebied. O-)

Wat Duitsland nu eigenlijk zou moeten doen is wraak nemen. Niet met economische boycots, de troepen van de VS uit Duitsland zetten of diplomatieke druk maar met een zeer simpel en duidelijk gebaar. Ik zeg, stuur de minister van binnenlandse zaken van Duitsland naar Moscou met een Duits paspoort voor een zekere Edward Snowden. ;)
Amerika is zowel economisch als militair gezien de enige grootmacht ter wereld.

Ik snap mijn god niet waarom mensen je highlighten, in welke wereld leef jij dat overheden dingen als "wraak" als beweegreden hebben?
In wat voor een wereld denk jij te leven? :/
China heeft met afstand het grootste leger ter wereld en het is echt niet allemaal bagger wat ze hebben qua materiaal. Verre van. Verder zijn getallen in oorlog nog steeds belangrijk en niemand gaat meer getallen dan China opbrengen. Zeker omdat ze naast de grootste bevolking ter wereld ook nog eens zo ongeveer alles voor de wereld maken... Rusland is ook gewoon terug als grootmacht. Ze hebben nu weer het geld, de mankracht, de nieuwe wapens en voornamelijk de wil om een grootmacht te zijn. Beide beschikken over kernwapens, duizenden tanks, honderden jets, kruisraketten etc. De VS als enige grootmacht bestempelen is pure arrogantie en ronduit dom te noemen.
Dan is de EU als economisch blok groter dan de VS. Verder worden economieën gemeten met Bruto Nationaal Product wat zo ongeveer de domst mogelijke vergelijkingsmethode is. In de VS ligt het BNP zeer hoog omdat er daar een paar rondlopen die belachelijk rijk zijn. Dat de meerderheid van de inwoners van de VS er in vergelijking met Europa qua bruto inkomsten slechter vanaf komen is een detail. Neto zal het niet veel verschillen omdat de VS ook lagere belastingen heeft.

Nou waarom is BNP dom als vergelijkingsmethode? Omdat het uitgaat van hoeveel geld er door iedereen word verdient in een jaar in een land. Niemand houd er rekening mee dat dit meestal in dollars is en dat de Chinesen hun Yuan opzettelijk een lagere koers geven dan de dollar en dat in China de lonen veel, veel lager liggen. Dat is een bewuste keuze. Zeggen dat China geen economische grootmacht is puur om BNP is onzin. Je kan zelfs betogen dat Nederland een economische grootmacht is puur omdat er nog z'n 180 landen onder ons staan op de lijst...

Verder is het principe wraak al duizenden jaren oud. Wat denk je dat de mishandeling van de Nederlandse diplomaat in Moscou een paar maanden geleden was?
http://en.wikipedia.org/w..._by_military_expenditures

Nogmaals, de USA is de enige grootmacht ter wereld.
Zeker omdat ze naast de grootste bevolking ter wereld ook nog eens zo ongeveer alles voor de wereld maken...
Zonder afnemers kan je maken wat je wilt... En waar zitten die afnemers?
Dan is de EU als economisch blok groter dan de VS.
Azië ook.
In de VS ligt het BNP zeer hoog omdat er daar een paar rondlopen die belachelijk rijk zijn.
De USA heeft de grootste en meest welvarende middenklasse ter wereld.

http://www.globalpost.com...e-middle-data-interactive
Niemand houd er rekening mee dat dit meestal in dollars is en dat de Chinesen hun Yuan opzettelijk een lagere koers geven dan de dollar en dat in China de lonen veel, veel lager liggen.
Met het eerste heb je zeker een punt, China houdt de Yuan kunstmatig laag. Maar dat doen ze ook om concurrerend te blijven. Is dus een tweeledig effect op hun BNP.
Verder is het principe wraak al duizenden jaren oud. Wat denk je dat de mishandeling van de Nederlandse diplomaat in Moscou een paar maanden geleden was?
Is natuurlijk exact hetzelfde als Duitsland die wraak neemt op de USA.

[Reactie gewijzigd door Emgeebee op 26 juli 2024 05:29]

Snowden is voor de meeste Europeanen dan ook zeer welkom in Europa. Van mij mag hij hier wonen die held. :) Amerika is zo hypocriet. Altijd maar wijzen. En zelf never nooit niet sorry zeggen voor hun eigen fouten. Amerikaanse overheid zal zich nooit verontschuldigen. Ik walg altijd al van de Amerikaanse regering. Heel zuid Amerika heeft al niet zo'n hoge pet op van USA, Rusland ook niet, China.. muha. Japan ook niet, en straks Europa ook al helemaal niet.

Hun imago is zwaar ingedeukt. En dat krijg je als de waarheid boven water komt en als je maar hypocriet en krampachtig vast houd aan je vieze leugentjes.
Ik heb liever niet dat Snowden hier komt met Opstelten en Teeven...
Verder levert Nederland staatsburgers uit, Duitsland niet. Duitsland heeft al laten zien dat ze zelfs voormalige SS leden niet uitleveren. Dit omdat in 1943 per Erlass des Führers alle niet Duitse SS leden Duits staatsburgerschap kregen. Ik zie Duitsland Snowden dus al helemaal niet uitleveren als voormalige SS leden de dans ook ontspringen. Als Duitsland Snowden zou uitleveren nadat hij een Duits paspoort heeft gekregen dan krijgen ze echt een enorme diplomatieke rel over zich heen. ;)

[Reactie gewijzigd door DaniëlWW2 op 26 juli 2024 05:29]

Japan geen hoge pet van Amerika? Hmokey :D hahaha
Amerika wil koste wat kost een zogenaamde dreiging in stant houden, zodat de NSA, CIA, FBI en hun veels te grote leger nog wat te doen hebben. Zo'n groot leger moet je af en toe wel eens wat laten doen. Rusland ging onder aan de enorme kosten van hun leger en Amerika kan dat in de lange run ook niet bekostigen. Ook kunnen ze nu de omstreden 9-11 wetten gebruiken, die er anders nooit waren geweest. Allemaal vuile spelletjes om controle en macht.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 26 juli 2024 05:29]

En precies dat is er aan de hand.

De Amerikanen moeten hun leger wel aan de gang houden, hun economie draait daar voor een groot deel op.
Do not piss off the Germans. That tends to be a very, very bad idea.
Haha, dat is precies wat in deel 1 van de onderstaande artikelen stond (aanraders)
As my French grandmother put it (with all the perspicacity of Cardinal Richelieu) when I was a boy, “For God’s sake don’t piss off the Germans.”
Remember That Little "Problem" With Germany's Gold? It Just Became Worse [Part 1- 3]

http://gizadeathstar.com/...s-gold-just-became-worse/

http://gizadeathstar.com/...st-became-worse-part-two/

http://gizadeathstar.com/...-help-friends-part-three/
Jaren geleden had je de majestic 12 toen werd het NSA en dan vergeet je ook nog HOMELAND SECURYTY die is nog erger. Het gaat niet alleen om terroristen er is veel meer dan je denkt het gaat ook om vrije energie en wapenwedloop en macht houden.
TSA! groping facility.....damn das zo erg heh...DE reden waarom ik niet naar de USA ga.
Ja absoluut. Dat gaat gebeuren hoor :')
De usa vervreemdt zich van zijn bondgenoten, niet zo'n goede zaak.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt, waarschijnlijk maakt het Europese politici meer vastbesloten om "Europa" meer vorm te geven en zich te distantiëren van hun voormalige beschermer.
Probleem is alleen dat Europa onderling verdeeld is.

Het is niet Amerika vs X. Wie dat denkt heeft erg slecht opgelet de laatste maanden. Het is iedereen die bij iedereen spioneert. De Duitsers hebben bijvoorbeeld ook vergelijkbare bevoegdheden als de Britten en Amerikanen. En de Duitsers hebben bijvoorbeeld het Europese financiele stelsel vanuit de Duitse beurs afgetapt. En dat is enkel wat bekend is.

De Fransen staan er verder ook om bekend niet vies te zijn van spionage en het is een bekend geheim dat men deze ook inzet om te spioneren ten gunste van de eigen industrie.

En de Britten hoef ik denk ik geen woorden vuil aan te maken. Probeer dus echter maar eens de Duitsers en Britten en Fransen samen te krijgen. Probleem is dat niemand bespioneert wil worden, maar ondertussen wel de handen vrij wil houden bij elkaar te spioneren.

Verder is ook al bekend dat de Duitse geheime dienst erg veel samenwerkt met de Amerikanen. Dus enerzijds is men ongetwijfeld ontstemt over het recente afluisterschandaal, maar verder willen de Duitsers echt geen afstand doen van de informatiebronnen die de Amerikanen hen nu indirect toegang tot geven. Zeker omdat die bronnen vaak de mogelijkheid geven vervelende wetten te omzeilen.
Zo mogen de Duitsers niet in eigen land spioneren, maar de Amerikanen wel in Duitsland. Een van de onthullingen van Snowden was dat de diverse geheime diensten, waaronder ook de Duitse, via de Amerikanen zo inlichtingen konden krijgen die men op basis van de wet zelf nooit zou kunnen krijgen.

Het geheel van belangen is veel complexer dan sommige mensen doen voorkomen, en de belangen binnen een land zijn ook vaak conflicterend.
Het is in zoverre wel Amerika tegen de rest omdat het internet door hun "beheerd" word. De omvang van spionage is ook onevenredig groot, niet te vergeten dat ze bondgenoten tegen hun schenen schoppen, die bezig zijn met de vorming van een superstaat. Politici zullen ongetwijfeld proberen dit aan te grijpen om meer invloed te krijgen op data verkeer, een meer eigen infrastructuur zal wel hier uit voort vloeien.
Hmm?

Amerika heeft precies niet zo gek veel voordelen (tov de rest) voor het aftappen omdat het DNS beheer door een Amerikaans bedrijf word beheerd..

Ze hebben echt wel servers/bedrijven moeten hacken om informatie te bemachtigen..

Alsook heeft de Engelse geheime dienst en wrs nog vele meer het 'internet' afgetapt..

beheren is een ding, aftappen is iets geheel anders..
En omdat Europa verdeeld is is ook de kennis ook verspreid. Als enkel land kan je het niet opnemen om preventieve maatregelen te implementeren. Je zult met elkaar in Europa allemaal hetzelfde goed namelijk privacy moeten nastreven. Pas dan kan je werkelijk wat uitrichten tegen de NSA.
Een van mijn punt was nu net dat in veel landen diverse krachten en belangen helemaal niets tegen de NSA willen uitrichten ... :)

Vergelijk ook een nieuwsbericht van gisteren waarin bleek dat een aantal westerse veiligheidsdiensten overleggen met de regering van Syrie ivm de terroristische clubs die nu tegen die regering strijden. Echter de regeringen van die diensten, zijn op dit moment juist allemaal boos op diezelfde regering en willen dat die aftreedt ...

[Reactie gewijzigd door Armin op 26 juli 2024 05:29]

Ik vind de vervreemding een goede zaak. Al was het maar om dat op die manier Europese technologie ontwikkeling beter gewaardeerd kan gaan worden. We moeten minder afhankelijk zijn van amerika en alles vreten wat ze in onze keep kotsen.
Snap niet waar jou -1 vandaan kwam...
Waarschijnlijk vanwege de spelfout en de manier waarop ik het verwoord. Je kunt het ook netter zeggen. Maar ik vind eigenlijk stiekem dat we veel te netjes zijn tegenwoordig. Die 'beschaving' en dat decorum staan me te vaak in de weg om eens goed van leer te trekken tegen de onrechten in de wereld.

Je moet af en toe grof gebekt zijn om je punt te maken want anders denken mensen dat je het niet echt meent. Raar maar waar. In een land waar ketchup op een politicus spuiten al enorme verontwaardiging wekt respecteert de politiek en je medemens vaak ook, je standpunt niet. Niets is zo goed om je rechten te beschermen, zoals die van privacy, om er eens eentje om te leggen. Dan krijg een boel aandacht. En de uitspraak 'maar toch niet zoho?!'

C. Slater snapte het wel in 'Pump up the volume'. "Talk hard!"
De EU en zich distantieren van de VS.... hahahaha ja tuurlijk. Jij hebt echt goed opgelet de laatste maanden.
Anoniem: 195390 14 januari 2014 18:38
dan maar alle Amerikaanse basissen sluiten in Duitsland, maar zover zal het wel niet komen .
Het gaat niet over terroristen, maar over economische belangen.

Dus alle bedrijven moeten stoppen met bellen, Internet gebruiken en brieven sturen. Alleen nog face to face in het park in elkaars oor fluisteren terwijl ACDC keihard uit de meegenomen speakers knalt.

Edit: spelling

[Reactie gewijzigd door theMob op 26 juli 2024 05:29]

Anoniem: 145867 @theMob14 januari 2014 19:12
Europese Software bedrijven uit de grond stampen als concurrent tegen o.a. Microsoft en dergelijke zodat backdoors minder makkelijk te creëren zijn.
En dan ook even een beschermingsconstructie ala KPN opwerpen dat die bedrijven niet binnen no-time opgekocht worden door de Googles van deze wereld met héle diepe portemonnees.
Ik denk dat je het op een aantal manier moet proberen te bestrijden:

Verdedigen: Inderdaad een eigen industrie opzetten om zo hun bedrijven te omzeilen in combinatie met het verbieden van gebruik van niet-Europeese servers, Google moet onze informatie hier verwerken en mag het niet terug sturen naar de VS. Zo kan de verbinding niet fysiek onderschept worden. Ook heeft dit een goed effect op de ICT werkgelegenheid. Denk overigens ook aan ambassades, e.d. deze moeten ook onschadelijk gemaakt worden (dit mogen geen hackcentra worden). O, in dit geval hoort Groot Brittannie trouwens niet bij Europa.

Misleiden: Ook zou het misschien goed zijn om (met de rest van Europa!) gewoon heel veel bullshit berichten te gaan versturen. Als ze willen afluisteren, dan zetten we ze toch op het verkeerde been?

Aanvallen: een koekje van eigen deeg zal ik maar zeggen, als zij het bij ons doen, doen we het toch terug. We worden hier gewoon bespioneerd. Als dat fysiek gedaan wordt spreekt men er schande van en volgen er fikse straffen. Als de vind dat dit acceptabel gedrag is, dan doen wij dat toch ook? Dat zullen ze vast prima vinden ;)

Wat vooral belangrijk is, is dat we dit gezamenlijk aanpakken en ons gezamelijk keren tegen deze praktijken van de VS en het VK. Ik kan me overigens goed voorstellen dat we partners kunnen worden met andere landen buiten de EU om dit aan te pakken.
Onder het kopje verdedigen zeg je heel makkelijk dat Google de data hier moet verwerken. Je vergeet alleen dat de data in transit van locatie in europa naar een Google DC (ook in Europa) alsnog het continent kan verlaten. Dat heeft te maken met protocollen als BGP waarbij een pad over toekietoekie of de US of A als beter aangemerkt kan worden. Voorbeeldje zou zijn data vanuit Spanje naar Amsterdam zou zo maar eens een fysiek, vreemde omweg kunnen maken.

Daarnaast vertrouw ik de Fransen en de Britten ook niet meer.
Dat soort gegevens moeten dan dus niet via een ander continent worden verstuurd, dat lijkt me toch vanzelfsprekend. Dat protocol moet dan dus op de schop.

Daarom dat ik zei dat met de EU ik niet de Britten bedoel. Dat van de Fransen heb ik gemist, wat is daar aan de hand? Bedoel je dit met je opmerking over Frankrijk? Dat is precies wat ik een goede aanpak vind ;-) Feit is wel dat Nederland iets te klein is om dat zelf de toen.

[Reactie gewijzigd door klonic op 26 juli 2024 05:29]

Anoniem: 324520 @klonic15 januari 2014 14:15
Onder het koopje "Aanvallen" vergeet je de patriot act. Zodra EU of een land Amerika zou afluisteren wordt dit al een aanval gezien en heeft Amerika volgends de patriot act alle recht om dat zelfde land aan te vallen.
Alsof ze dat zouden doen. Een koekje van eigen deeg snappen ze heus wel. Ze zijn misschien dom maar niet compleet achterlijk. Gezien het feit dat de EU een van Amerika's belangrijkste bondgenoten is kan ik me dat niet voorstellen. En zelfs als ze dat zouden dan, dan lijkt het me stug dat China en Rusland niet hun kans pakken om zich ermee te bemoeien (in de VS' nadeel).

Overigens stelt de VS dat het geen zij doen door alle landen gedaan wordt en tegen alle landen. Met die patriot act gebeurt dus niet zo veel.

[Reactie gewijzigd door klonic op 26 juli 2024 05:29]

Leuk maar wie zegt dat ze dat dan in Europa ook niet gaan doen?
Face to face kun je ook nog afluisteren met richtmicrofoons, dus ook dat valt tegen.
Film: The Conversation :P
gewoon naast een bron van white noise gaan staan (grote fontein, rockmuziek ;))
Kunnen ze met geavanceerde software zo eruit filteren. Stemmen zitten tussen een bepaalde frequentie en daar kun je de rest eruit of zo goed mogelijk uit filteren zodat je toch redelijk de stemmen kunt horen.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 26 juli 2024 05:29]

een bron die white noise produceert, produceert per definitie patroonloos geluid over het hele auditieve spectrum; een (grote) fontein zal het dat op een zoveel hoger volume doen dan mensen praten dat het onmogelijk is om dit te filteren, omdat je geen algoritme kunt schrijven om dat geluid mee te 'voorspellen' (en dus filteren). Ik betwijfel ten zeerste dat software dat kan filteren.
Ze kunnen natuurlijk wel hoge en lage frequenties filteren en stemmen zitten redelijk laag ten aanzien van een fontijn?!
Afhankelijk van de situatie kan dat alsnog behoorlijk lastig of zelfs onmogelijk zijn.
Aanklagen voor bedrijfsspionage en privacy schending ... hier tellen Europese wetten niet de Amerikaanse wetten. :)
Dan nog zal ie op je bodem moeten staan. Uitleveren zullen ze niet snel doen als het in opdracht van de overheid zelf. En wie klaag je aan? De president, directeur NSA, manager van de NSA afdeling in kwestie, Snowden of meteen maar het hele volk? :) Uiteindelijk was het democratisch besloten toch? 8)7
Je kan natuurlijk altijd een klacht indienen tegen een overheid. Gebeurd dagelijks.
Een klacht indienen bij wie? De VN? De WTO? Kom op jongens, we hebben het hier over federale instanties van de USA die toestemming van Obama hebben gehad.

Aanklagen en klachten indienen zullen nooit de inzet zijn van een dergelijk geschil.
Anoniem: 114278 @freaky15 januari 2014 16:56
Beter het hele volk gezien de grootste volkerenmoord in de geschiedenis: we where all wounded at wounded knee you and me

Tijd voor een Europese Boycot.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 114278 op 26 juli 2024 05:29]

Amerikanen zijn zwaar aan het vechten tegen hun overheid, ik zou ook hier een propere movement willen zien. Alex Jones, Ron Paul, Jesse Ventura...om maar een paar op te noemen. Alex Jones alleen al heeft circa 100 miljoen aanhang en vecht heel zijn leven al tegen de overheid. Ron Paul werd zwart gemaakt door alles en iedereen omdat hij simpelweg de regering aansprak op haar daden.

Ron Paul for president! alhoewel ik Jesse Ventura ook wel zou willen zien, hij overweegt het als het goed is, maar beiden weten dat het slechts een spel is waar hun de spel regels niet van hebben gemaakt.
Je noemt namen op waarvan ze bekend staan dat ze tegen van alles en nog Wat zijn als ze maar kunnen klagen
Nee dat is niet waar Firestorm. Ron Paul heeft ook ideeen om het op te lossen. Die draagde hij al aan voordat er uberhaupt crises was in 2008
dat is de enige echte in het lijstje ja maar om daar nou gelijk de hele VS achter te schalen vind ik niet kloppen immers ze stemmen niet echt op hem!

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 26 juli 2024 05:29]

of een groot zilver folie eromheen :)
Gewoon een flinke stoorzender op elke US-ambassade richten, kijken hoe ze dan piepen.
maar goed, aan de andere kant vind ik het wel super naïef van alles en iedereen om nu net te doen alsof het een grote verrassing is. :)
Dan is het aan jouw loreedijk om jouw kennis te delen.
Dat doe ik ook, mensen willen niet echt luisteren, maar af en toe een poging doen mensen te onderwijzen die er open voor staan doet wonderen.
Je kunt ook de amerikaanse ambassade op een van de Duitse waddeneilanden zetten.

Ik denk dat Duitsland meer druk moet uitoefenen. Bureacratisch pesten daar kun je heel veel mee bereiken.
dan maar alle Amerikaanse basissen sluiten in Duitsland, maar zover zal het wel niet komen .
Ik denk dat de EU as a whole zich eens achter de oren moet krabben over onze relatie met
de VS, we worden politiek en economisch onder druk gezet als we ze hun zin niet geven, we worden afgeluisterd,
afgetapt en mogelijk gemanipuleerd op basis van die gegevens.

Hoe vriendelijk zijn ze eigenlijk? Ik verwacht dezelfde praktijken van landen als Rusland, Iran of China...
Wie is hier nou eigenlijk de terrorist?
Wie het weet mag het zeggen.

(Ik weet het wel, maar durf het niet te zeggen!)
Beste VS.. besteed je geld niet zoveel aan oorlogje spelen en de hele wereld bespioneren. Je kan wel het schuldenplafond blijven verhogen en geld bij blijven drukken maar eens is de koek op.

altijd grappig om te zien dat zodra het iemand in het politieke klimaat aan gaat met bespioneren het huis te klein is en wij als burger maar niet moeten zeuren.
Ik denk dat je je vergist. De Amerikanen kunnen het schuldenplafond verhogen zoveel ze willen. Ik denk dat de hoeveelheid papieren IOU's (bij wijze van, zie dumb and dumber) in de federal reserve qua papier de goud hoeveelheid al overstijgt. Die hele poeha om de verhoging is pure toneel.

Indien iemand een probleem heeft met het monopolie geld van de amerikanen, dan hebben ze altijd nog hun enorme leger. die die kritiek wel wegpoetst De europese unie, en japan volgen steeds meer het amerikaans model qua ongebreideld geld bij maken. Indien een afrikaans land een dergelijk voorbeeld volgt, kost een brood binnen no time 3000 dollar.. Gewoonweg omdat zij die macht niet hebben.

[Reactie gewijzigd door denPes op 26 juli 2024 05:29]

Europa, China en de olie arabieren kopen dollars elke dag om de dollar stabiel te houden. Deden ze dat niet, was Amerika allang failliet!

Niemand heeft belang bij een vrije val van de dollar omdat olie e.d. nog steeds in dollars wordt afgerekend. Er is een periode geweest dat de euro of zelfs de Chinese munt als vervanger voor de oliehandel werd voorgesteld. Natuurlijk waren de Amerikanen het hier niet mee eens.

Wat de enorme inflatie/schuld nog wat drukt is de enorme voorraad grondstoffen die de Amerikanen hebben en eventueel hun goudvoorraad. Veel landen hebben helaas hun goud voorraad in fort knox/ federal reserve.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 26 juli 2024 05:29]

De rede waarom Khaddafi ineens aangepakt moest worden. De beste man die ieders vriend weer was geworden bedacht dat een Afrikaanse (standaard) munt wel een goed idee was waarmee ook de olie gekocht diende te worden. Ineens waren er opstanden in de straten en kwamen van 'ontevreden' bewoners. Die mensen waren al 30 jaar ontevreden, maar nu 'ineens' meer??
En trouwens, het US gold ligt in Fort Knox.
Die van NL in de Federal Reserve van New York.
Overigens kan die spionage op Duitsland daar ook wat mee te maken hebben, omdat de Duitsers de afgelopen jaren hun goudvoorraad stukje bij beetje aan het terughalen waren uit New York.
In Fort Knox liggen nog wolfraam staven met een laagje goud. Het Nederlandse goud is naar alle waarschijnlijkheid ook al niet meer aanwezig.

http://www.wallstreetdaily.com/2013/07/16/fort-knox-gold/
Amazingly, though, the last audit of Fort Knox occurred in 1953, right after President Eisenhower’s inauguration. Except no outside experts were permitted, and only about 5% of the gold was tested. So there’s been no full audit in over 60 years!
Weet je zeker dat ons goud er nog ligt?
Kon me herinneren dat we ons goud niet mochten tellen maar wel op hun woord moeten geloven.

Wft hoezo mag nl zijn geld niet controleren?
Kan helaas link nu niet snel vinden
en duitsland was zo slim om het terug te halen
Pfff terug halen? wereldwijd nieuws dat die klootzakken gewoon het goud niet eens hebben, gaat 10 jaar duren geloof ik voordat Duitsland haar eigen goud terug heeft. Zo zie je maar hoe bogus dit allemaal is, geef al je goud aan Amerika...die verkopen het wel want je gebruikt het toch niet. :p
Ja klopt idd.
10 jaar weet ik niet maar ging wel een tijd overheen.
Amerika heeft zelfs al complete steden failliet.
Vorig jaar Detroit .
Daarvoor al Stockton, Mammoth Lakes en San Bernardino.
Bepaalde overheidsbureaus hadden in het verleden ook al eens een dag of aantal dagen het werk neergelegd
De volgende stap zal nog groter worden.

Ik voorzie nog wel een tweede functie naast die van de president.
...............curator.
Eindelijk iemand die het snapt! dat met die steden vind ik echt erg...Detroit...
Europa, China en de olie arabieren kopen dollars elke dag om de dollar stabiel te houden. Deden ze dat niet, was Amerika allang failliet!

Niemand heeft belang bij een vrije val van de dollar omdat olie e.d. nog steeds in dollars wordt afgerekend. Er is een periode geweest dat de euro of zelfs de Chinese munt als vervanger voor de oliehandel werd voorgesteld. Natuurlijk waren de Amerikanen het hier niet mee eens.
Uiteraard zijn ze 't daar niet mee eens, dan zou de dollar meteen waard worden wat ie is....
Ze hebben zelf Irak binnen gevallen omdat Saddam olie verkocht in euro's, yuan etc.

Overigens kopen we die niet uit vrije wil, maar hebben we geen andere keus ze te kopen om olie te kúnnen kopen(so to speak).
Wat de enorme inflatie/schuld nog wat drukt is de enorme voorraad grondstoffen die de Amerikanen hebben en eventueel hun goudvoorraad. Veel landen hebben helaas hun goud voorraad in fort knox/ federal reserve.
Maar minder dan je denkt, in de jaren 60 begonnen europeesche mogendheden hun goud terug te vorderen van de VS, omdat ze praktisch absolute macht hadden over de waarde van iedereens geld omdat ze zowel het alleen recht dollars te printen, als al goud in de wereld hadden.
En printen deden ze waarmee ze basically hun inflatie exporteerden, één van de redenen waarom de jaren 50-60-70 zo geweldig goed waren in de VS, dus met name frankrijk en duitsland wilde hun goud terug, waarna iedereen zijn goud terug wilde..op zich geen probleem ware het
niet dat de VS al als een malle aan het printen waren geweest en er dus sowieso meer dollars in omloop waren dan de VS goud had.

Het is ook toen dat Nixon besloot de dollar volledig van de goudstandaard los te koppelen (1971), om te voorkomen dat er effectief 0 goud overbleef en de dollar toen al zou klappen.
En omdat er geen koppeling meer was met goud, werd 't makkelijker te printen en dat doen ze..als een motherfucker...als men zelfs 1/10e van wat er geprint is komt opeisen hebben ze al niet genoeg goud om iedereen te betalen :+

Overigens staat nederland in de top10 met landen met de grootste goud voorraaden(610-ish metrische ton, 1/13e van de amerikaanse stash), dus eigk hebben we niks te vrezen qua devaluatie, ware het niet dat we gwn ten onder gaan met de rest van europa :+
Ik denk dat je je vergist. De Amerikanen kunnen het schuldenplafond verhogen zoveel ze willen. Ik denk dat de hoeveelheid papieren IOU's (bij wijze van, zie dumb and dumber) in de federal reserve qua papier de goud hoeveelheid al overstijgt. Die hele poeha om de verhoging is pure toneel.

Indien iemand een probleem heeft met het monopolie geld van de amerikanen, dan hebben ze altijd nog hun enorme leger. die die kritiek wel wegpoetst De europese unie, en japan volgen steeds meer het amerikaans model qua ongebreideld geld bij maken. Indien een afrikaans land een dergelijk voorbeeld volgt, kost een brood binnen no time 3000 dollar.. Gewoonweg omdat zij die macht niet hebben.
Wees gewaarschuwd though, ook de VS kan niet elke maand 75 miljard dollar(=ruweg een derde van onder jaarlijkse landsbegroting) bij printen zonder gevolgen, vroeg of laat besluiten een aantal mensen dat het tijd is voor the Great Depression van de 21e eeuw(de vorige was ook semi-orchestrated om de invoering van central banking te vergemakkelijken en de dollar aan een hogere goudprijs te koppelen) en dan valt 't geloof in de dollar(en daarmee de euro, de yen, de yuan etc. die zijn allemaal gebonden aan de dollar) om en breekt er de pleuris los.

Dan zou een brood inderdaad 3000 euro kunnen kosten :+
Als de wereld in jouw munteenheid handelt raakt de koek nooit op. Mensen lijken dat maar niet te snappen.

De oliedollar..zolang wij olie gebruiken, de wereld daarop draait, kan de dollar niet vallen en daarmee amerika ook niet.

Toen Saddam Hoessein speculeerde om een Iraakse oliebeurs op te zetten was het gauw met hem gedaan.
We kunnen niet zonder zuurstof.
Maar het gemis van de dollar overleven we echt wel ;-)
Ik krijg weer hoop als ik anderen zie de waarheid te willen delen (ook al wil de rest niet luisteren). Keep up the good work
Oh wat een prachtig argument! Ik zou het fantastisch vinden als iemand aan Merkel vertelt dat het voor haar veiligheid is...
Mij staat nog het meeste bij hoe lauw de Duitse regering reageerde toen uit de docs van Snowden bleek dat Duitse burgers werden afgeluisterd en hoe pissig ze nu zijn toen ze merkten dat ook de Bundestag en zelfs Merkels gsm werd getapt.

En het Europese parlement schiet ook pas in gang nu ze denken dat ze zelf ook worden afgeluisterd.

De privacy van de burger, het zal hun een rotzorg zijn. Dat is duidelijk!

[Reactie gewijzigd door papa_san op 26 juli 2024 05:29]

Ik vind ook van: wat maakt het uit welke periode ze het hebben gedaan. Het feit dat ze het hebben gedaan (en misschien nog wel steeds doen) veranderd toch niks aan de zaak. Zoiets doen je niet met bevriende naties, maar schijnbaar hebben de Amerikanen daar lak aan.
"De Amerikanen weigeren om aan te geven in welke periode bondskanselier Merkel werd afgeluisterd."

Al van voor ze bondskanselier werd?
Misschien in een periode waarin nogal gevoelige dingen werden besloten waar de USA of ander land mogelijk profijt van zou kunnen hebben.
haha als ik merkel was ziu ik uitgaan van de periode 2001-nu
Het is wel duidelijk dat als er een nieuwe kanselier komt dat Amerika wil weten of hij/zij Amerika goed gezind is. Dus zullen ze de kandidaten ook actief blijven volgen totdat ze bondskanselier zijn en hun politieke programma's bekend maken. Dat doet Nederland overigens ook, die gaat ook speculeren welke kanselier het beste voor hun is voor het huidige kabinet.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 26 juli 2024 05:29]

Ik weet ook niet echt wat ik hier op moet zeggen. Toch, sta ik aan de kant van Duitsland. Ik ben zwaar tegen spionage. En ik heb het gevoel dat Duitsland zich daar meer tegen verzet dan de rest van de Europese landen. Wat logisch is als je naar de geschiedenis kijkt...

Amerika zegt eigenlijk gewoon heel hard: NOPE! :X
Dat doen ze al langer, Amerika is ook het enige land dat strikte verdragen ten aanzien van mileu e.d. niet wil ondertekeken. Ze willen zelf wel elk land allerlei sancties opleggen maar zelf kennen en willen ze geen restricties.
arrogant volkje, ik hoop niet dat ze er zo gemakkelijk vanaf komen al vrees ik hier wel voor.
Lijkt me logisch dat ze dat niet willen, denk dat je zoiets met geen enkele land mag en moet afsluiten. Hoogsten tijdelijk pact, maar niks voor toekomst en garandeert. Je moet wel heel dom en naïef zijn om zoiets voor te slaan, had Duitsers toch slimmer ingeschat.

En snap de paniek voetbal niet, Duitsers hadden gewoon zelfs door moeten hebben dat ze afgeluisterd werden, en juist de Duitsers . Als ik al meerder keren ergens probleem heb gemaakt dan ga ik er vanuit dat ik voortaan in de gaten word gehouden. :D

Ik denk dat die land die nu op hoge poten staan eigenlijk eerst naar haar eigen diensten moet kijken en afvragen waarom hadden we dit niet zelf door hadden, zaten we echt zo te slapen, heeft de zogenaamde vrede ons binnen 3 decennia echt zo mak gemaakt?

Tot eind jaren 80 stonden we nog naar oosten te kijken waar de russen bleven, spioneerde iedereen elkaar tot op het bot, zijn we dat allemaal vergeten of zo, denken ze nu echt dat het 1989 ineens allemaal zijn opgehouden, nee natuurlijk niet, spioneren is van alle tijden en zal ook zo blijven.

Ik denk dus dat wij dus meer moeten kijken naar onszelf en ons af moeten vragen geloven wij nog in het sprookje? :z
Anoniem: 570657 14 januari 2014 18:42
heerlijk die stelletje hypocrieten amerikanen.
denken dat ze heel wat zijn, en net doen of ze overal recht op hebben.
denken dat ze alles kunnen.
idd, hoop ze ooit nog eens hard onderuit te zien gaan

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.