Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Pogingen van Duitsland en de Verenigde Staten om tot een antispionagepact te komen, lijken te zijn mislukt. De twee landen begonnen de onderhandelingen nadat bleek dat de Amerikaanse geheime dienst NSA de Duitse bondskanselier Merkel jarenlang afluisterde.

In januari doken al berichten op dat de onderhandelingen tussen Duitsland en de Verenigde Staten stroef verliepen omdat de Amerikanen niet zouden willen garanderen dat de geheime diensten in de toekomst niet opnieuw Duitse politici zal aftappen. The New York Times meldt inmiddels dat volgens Duitse bronnen de onderhandelingen zijn mislukt waardoor er geen antispionagepact tussen de twee landen zal worden afgesloten. De Amerikanen zouden vrezen dat andere bevriende landen soortgelijke overeenkomsten zouden willen sluiten zodra er een deal is met Duitsland.

Het mislukken van de onderhandelingen komt juist op het moment dat bondskanselier Angela Merkel een bezoek brengt aan de Amerikaanse president Obama. De VS heeft wel eerder aangegeven dat het niet langer het mobieltje van Merkel aftapt, maar Obama heeft geweigerd garanties te geven dat dit momenteel niet gebeurd bij andere Duitse politici. Ook heeft de Amerikaanse regering geen openheid gegeven over claims dat de Amerikaanse ambassade in Berlijn beschikt over een geavanceerde afluisterpost.

Ondanks dat de onrust rondom de Snowden-onthullingen in de VS enigszins is verminderd, speelt de kwestie in Duitsland nog volop. Sommige politici stelden dat Merkel pas zou moeten afreizen naar het Witte Huis als er een overeenkomst was met de Amerikanen. Overigens zal de regering Merkel vrijdag ook verschijnen voor een Duitse parlementaire onderzoekscommissie die onderzoek doet naar de onthullingen van Snowden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Dit zou voor alle Europese landen een reden moeten zijn om iedere vorm van hulp aan de Amerikaanse inlichtingendiensten te stoppen. Blijkbaar wil Amerika niet meewerken aan redelijke verzoeken wat zeer duidelijk aangeeft dat dit niets meer te maken heeft met staatsveiligheid. Voor de Amerikanen is iedere buitenlander (en waarschijnlijk ook veel binnenlanders) een bedreiging voor de staat totdat het tegendeel bewezen is.
De Verenigde Staten zijn nog steeds het machtigste land van wat de "Vrije wereld" noemen. Samenwerking daarmee is essentieel. Natuurlijk valt er een hoop op af te dingen, maar ik geef nog steeds sterk de voorkeur aan de VS boven de alternatieven van een Rusland of China.

Ondanks alle malaise zijn de VS nog steeds de verdeigers van het westen, vgl bijvoorbeeld De verenigde staten met de legers van europa:
https://en.wikipedia.org/...nd_paramilitary_personnel
Met uitzondering van Turkije stellen de legers van de grote europese mogendheden niet veel meer voor. Dus samenwerken zal wel moeten.

De kern van het spionage probleem zit meer in de amerikaanse dominatie op ICT gebied. Daar zou Europa wat aan moeten doen. Wat we nodig hebben zijn Europese bedrijven die de niet onder de patriot act vallen. Misschien dat Merkel zich daar nu in Europa sterk voor gaat maken.

Natuurlijk hebben we www.mail.be als concurent voor gmail. Maar hoeveel van ons vinden gmail toch eigenlijk wel gemakkelijk?
Mobyface ziet er uit als een prima Europees initiatief dat de macht terug bij de gebruiker legt, maar hoe kunnen we dergelijke initiatieven steunen?
Samenwerken prima, maar net als je in de professionele en zelfs relationele sfeer; wel duidelijk grenzen stellen.
Dus omdat zij machtiger zijn en een minder slecht alternatief zijn dan de anderen (China en Rusland), hoef je nog niet alles te pikken. Daarnaast moeten wij als EU maar eens goed achter onze oren krabben of wij alles maar moeten slikken omdat zij verder kunnen pissen. Wij moeten zorgen dat wij gewoon ook ver kunnen pissen, misschien op andere vlakken dan militair machtsvertoon. Zodat we in ieder geval voor onszelf kunnen zorgen...zelfredzaamheid is het sleutelwoord.

Meeste macht wordt momenteel afgedwongen door de hoeveelheid mogelijke militaire inzet, wapens en informatievoorziening. Als we nou door slim na te denken hoe we dat voordeel te niet kunnen doen... net zoals de Amerikanen met de neutronenbom het voordeel van de russen van meerderheid in grondtropen teniet deed in de koude oorlog.

[Reactie gewijzigd door bed76 op 2 mei 2014 12:37]

Ik heb het vermoeden dat de militaire dominantie van de VS de EU niet verkeerd uitkomt. Als je kijkt naar de nationale budgetten van europese landen voor defensie dan overstijgt dat meestal niet de 2%. Sterker nog, de NAVO maakt zich sterk dat EU-landen hun defensie-budget moeten vergroten. En laten we niet vergeten dat defensie ten grondslag ligt aan onze welvaart.

Terugkomend op het spionage-verhaal. Ook de VS ergeren zich aan spionage van buitenlandse mogendheden. Naar verluidt zijn de Fransen een van de meest aggressieve spioneerders van bondgenoten.

De kern van het spionageprobleem is mijns inziens de surveillance van de eigen bevolking. Laat Duitsland nu bezig zijn met de implementatie van een eigen versie van PRISM. Bovendien schijnen de Fransen van de westerse landen de grootste surveillanten van de eigen bevolking te zijn. Tja, en dan heb je natuurlijk nog het VK met Tempora.
Verder is het amusant dat Putin de eigen bevolking een rad voor ogen draait bij de beantwoording van een vraag van Snowden op nationale televisie. Zo worden de Russen gesurveilleerd met SORM.

[Reactie gewijzigd door hieper op 2 mei 2014 13:32]

Samenwerken prima, maar net als je in de professionele en zelfs relationele sfeer; wel duidelijk grenzen stellen. Dus omdat zij machtiger zijn en een minder slecht alternatief zijn dan de anderen (China en Rusland), hoef je nog niet alles te pikken.
Helemaal mee eens.
Daarnaast moeten wij als EU maar eens goed achter onze oren krabben of wij alles maar moeten slikken omdat zij verder kunnen pissen. Wij moeten zorgen dat wij gewoon ook ver kunnen pissen, misschien op andere vlakken dan militair machtsvertoon. Zodat we in ieder geval voor onszelf kunnen zorgen...zelfredzaamheid is het sleutelwoord.
Ook mee eens!
Meeste macht wordt momenteel afgedwongen door de hoeveelheid mogelijke militaire inzet, wapens en informatievoorziening. Als we nou door slim na te denken hoe we dat voordeel te niet kunnen doen... net zoals de Amerikanen met de neutronenbom het voordeel van de russen van meerderheid in grondtropen teniet deed in de koude oorlog.
Maar zoals hieper hieronder correct stelt, komt het defensiebudget voor de meeste landen in de NAVO niet erg hoog uit, zo'n 2%. Weet je wie het op een na grootste NAVO leger heeft? Niet Duitsland, Engeland of Frankrijk, hoor. Dat is Turkije. Dat is bijna het enige Navoland dat in zijn eentje iets van een vuist tegen Rusland kan maken.

West-Europa is zowel militair als qua ICT sterk afhankelijk van de Verenigde Staten. Militair kunnen we niet snel iets doen. Qua techniek (en dat is een Tweakers onderwerp) wel. Daar zijn slimme technici, slimme ondernemers (genoemde voorbeelden) en wetgeving bij nodig.

Slimme technische ideeen moeten van de technici komen. Maar om de Europese technologische afhankelijkheid van de Verenigde Staten (Google/Microsoft/Apple/IBM) te verminderen, zijn ook ondernemers nodig. Ik noemde al twee voorbeelden. En er zijn wetgevers nodig die de voorwaarden creeren waaronder deze bedrijven kunnen groeien, en zowel bedrijfsspionage spionage als politieke / militaire van buiten de EU tegen gaan.

Natuurlijk houden we dan als ongewenst probleem de surveillance van de eigen bevolkiing, zoals HIeper stelt. Ook daar zou wetgeving tegen moeten komen. Dat laatste kon wel ens het grootste probleem vormen.
Waarom? Denk je echt dat onze inlichtingen diensten niet spioneren bij de VS? Of bij elkaar?
Ja maar de Amerikanen zijn gewoon er veel beter in ;).

Dus de EU moet er ook gewoon veel beter in worden en massaal Amerikanen gaan afluisteren en monitoren.
Je moet toegeven dat de yanks eerlijk zijn over wat ze doen.

Andersom zie ik dat komende 1000 jaar nog niet veranderen.
eerlijk zijn over wat ze doen ???
Dus vandaar dat iemand als snowden opgejaagd wordt ?
Na hearings is toegegeven dat Merkel is afgeluisterd.

Andersom is er natuurlijk ook vanalles geprobeerd. En DAT heb ik nog niemand in de hele EU niet zien toegeven in de politiek.
Het verbaasd mij dat dit niet op EU top niveau wordt gevoerd maar weer elk land apart.
Omdat het ieder voor zich is in dit opzicht. Elke natie heeft een paar inlichtingendiensten (Ook Nederland met de 100 officiele inlichingendiensten die we hebben), of afdelingen van inlichtingendiensten, die niet bezig zijn met internationaal samenwerken.

Daar gaat deze discussie dus over.
Het kan nog leuker:

hier http://www.heise.de/tp/artikel/41/41641/1.html

kun je lezen dat de VS inmiddels hebben laten weten dat ze mogelijk leden van de Duitse Bondsraadcommissie die de NSA affaire onderzoekt willen aanklagen als die met Snowden gaan praten. Je hebt het dan over democratisch gekozen volksvertegenwoordigers uit een ander land 8)7 8)7 die je wil verbieden met iemand te praten.
Dat is lekker gechargeerd. Der Spiegel geeft een iets completere achtergrondanalyse:
Waarom de NSA-affaire Merkel niet goed uitkomt: spiegel.de, 30-4-2014.
Waarom Snowden een onhandige getuige is voor Duitsland: spiegel.de, 14-4-2014.
De Amerikanen zouden vrezen dat andere bevriende landen soortgelijke overeenkomsten zouden willen sluiten zodra er een deal is met Duitsland.
De VS hééft helemaal geen "bevriende landen", tenminste niet op de manier waarop ik het woord "vriend" begrijp:
De Amerikanen zouden vrezen dat andere bevriende landen ook een garantie willen dat de VS ze geen dolk in de rug steekt als het hen goed uitkomt zodra er een deal is met Duitsland.
De meeste mensen gedragen zich aanzienlijk minder onbeschoft tegenover de buren waar ze een klerenhekel aan hebben, dan hoe de VS hun "vrienden" behandelt.
De VS heeft wel eerder aangegeven dat het niet langer het mobieltje van Merkel aftapt, maar Obama heeft geweigerd garanties te geven dat dit momenteel niet gebeurd bij andere Duitse politici.
  • Oh shit, we zijn betrapt.
  • Hoe gaan we de goede sier maken zonder ons leven écht te beteren?
  • Dikke kans dat ze nu iedereen afluisteren waarmee Merkel belt, dan kun je namelijk (strikt genomen) beweren dat je Merkel's mobieltje niet afluistert, zonder te hoeven stoppen Merkel af te luisteren. (Maar ja, ze belt natuurlijk veel met andere politici, dus dan kun je niet beloven dat je die niet afluistert; een telefoongesprek heeft meestal slechts twee deelnemers.)
Standaard voetnoot voor NSA-gerelateerde reacties
En hou in gedachte dat dit niks met veiligheid of terrorisme-bestrijding te maken heeft, dit is uitsluitend economische spionage, zodat de VS hun eigen industrie een oneerlijk voordeel kan geven ten opzichte van hun niet-Amerikaanse concurrenten!

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 2 mei 2014 15:21]

Maar Rob, inlichtingendiensten doen voor 99.99% alleen aan economische spionage en de macht van je eigen inlichtingendienstje uitbreiden.

Hoeveel terrorristen wonen er in Nederland?

Dit waar elk telefoongesprek voor eeuwig de database ingaat in Nederland.
We kunnen rustig stellen dat er minder dan 0.01% terroristen in Nederland rondlopen.

Dus we hoeven niet eens naar 't buitenland te kijken om te zien wat er mis is.
Tijd om de UK uit de EU te gooien - nu blijkt dat het de UK was die het initiatief nam om mee te kunnen graaien in die datastromen die ze leveren aan de VS! Dat is niet meer of minder dan hoogverrraad - de EU moet zo reageren - wat ook de gevolgen zijn!
Dit had moeten een verkiezingsstrijdpunt zijn - en wat horen we - het stille NIETS.
Wat een poppenkast. Wat maakt het uit als ze Merkel afluisteren, ze doen er toch niets aan.
Je moet OF de poot stijfzetten OF gewoon een kneus blijven.

Het Amerikaans leger uit Duitsland trappen, petro dollar weigeren, banden aanhalen met gas gigant Rusland. Dat zijn grote stokken en niet met hangende pootjes smeken dat ze moeten stoppen met afluisteren.

Amerika is toch een dying empire, gewoon niet meer op reageren.
Maja, zoals ik al zeg het is poppenkast voor pleps.

[Reactie gewijzigd door BARACUS op 2 mei 2014 13:43]

USA is zeker onderhavig aan verandering. De toestroom van Aziatische en latino emigranten naar USA zal USA op zijn minst veel meer de blik op Azie laten werpen.

Op de korte termijn heeft Obama er natuurlijk enorm potje van gemaakt. Met enorme inflatie, gevolg van het vele gelddrukken, laat hij de armsten 't gelag betalen.

Op de lange termijn is Noord-Amerika een joekel van een continent met USA die op een groot gedeelte daarvan ligt. In zo'n joekel van een continent wonen er dan in USA rond de 310 miljoen personen, terwijl er zat plek is voor meer - en ze groeien voorlopig nog door.

In dat opzicht gaat USA dus een prachtige toekomst tegemoet.

Dit waar Europa ontzettend vol is en een erg klein grondgebied. Een verdere groei van de bevolking zal plaatsvinden maar er is eigenlijk weinig plek voor.

Eventuele klimaatveranderingen merk je het meest aan de polen en wij liggen enorm noordelijk. Dus de komende 50 jaar is dat zeer onzeker welke impact dat heeft op Noord-Europa.

Europa heeft wel wat grondstoffen, maar da's echt peanuts vergeleken met wat USA heeft.

In Noorden van Noord-Amerika ligt met name Canada met relatief weinig inwoners, terwijl het grondgebied enorm groot is en er enorm veel grondstoffen in die bodem zitten. USA is overigens graanproducent nummer 1 op deze planeet. Niemand komt daarbij in de buurt, al doet Australie enorm zijn best...

De enige naties waar het nog veel onduidelijker is hoe ze omgaan met hun enorme probleem dat zijn wat Aziatische naties. China, India en Japan.

Japan heeft totaal geen grondstoffen in de bodem zitten en moet alles importeren. China heeft wellicht niet meer 's werelds grootste inwoneraantal (India), maar d'r wonen daar veel te veel mensen.

Op de lange termijn ziet alles er dus veel glanzender uit in USA dan enig ander land op enig ander continent, ofschoon natuurlijk het helder is dat Canada en Australie ook prima naties zijn die het mogelijk nog beter gaan doen. Canada heeft en krijgt dan wel enorm last van klimaateffecten, maar d'r wonen hoegenaamd geen inwoners in 's werelds 2e land ter wereld qua oppervlakte.
De Amerikanen zouden vrezen dat andere bevriende landen soortgelijke overeenkomsten zouden willen sluiten zodra er een deal is met Duitsland.
Dat is het probleem? Het is toch niet meer dan logisch? Wat mij betreft is dit de kern van het probleem: de VS die niet toe willen geven.

Als je een bevriende staat niet durft te garanderen dat haar politici niet afgeluisterd worden, hoe paranoïde ben je dan? Dit riekt mijns inziens naar verkapte bedrijfsspionage overigens.

[Reactie gewijzigd door ktf op 2 mei 2014 11:29]

Als ik Amerika was, zou ik dat pact ook iets nuanceren. Naar bijvoorbeeld: "Wij luisteren geen politici af zolang zij zich niet bezig houden met verdachte personen/activiteiten."

Maar ja dat hoeven zelfs niet te verwachten...
Het laat hier de kern zien van waarvoor gespioneerd wordt: namelijk de spionage is bedoeld voor eigen economisch gewin.

Iedereen weet dit al decennia lang - maar er werken steeds meer mensen in die sector bij alle 1e wereldlanden.

Het is echt niet zo dat andersom Duitsland niet zou proberen Obama af te luisteren - het is technisch alleen veel ingewikkelder dan andersom.

Obama slaapt en werkt in 't witte huis, een totale bunker. Ook de lange afstandsspionage (denk aan 't midden vorige eeuw idee geintroduceerd door de Russen door vibraties van de ramen met een laser op te vangen) dat is vrij kansloos gezien de afstand en 't type "ruiten" dat in 't witte huis zit. De hele hardware van de telecomcentrales in USA mag alleen door Amerikaanse bedrijven geleverd worden en niet door buitenlandse.

In EU is de hardware open markt en zijn dat dus Chinese telefooncentrales. De hele communicatie met andere politici en economen bij Merkel gaat op een veel opener manier dan het bunkergebeuren van 't witte huis.

Wat simpelweg een groot verschil is - is dat de yanks eerlijker zijn over wat ze doen. In Europa liegen de politici gewoon over wat hun inlichtingendiensten doen.
Wat simpelweg een groot verschil is - is dat de yanks eerlijker zijn over wat ze doen. In Europa liegen de politici gewoon over wat hun inlichtingendiensten doen.
Onzin. Eerst is er gelogen dat Merkel niet afgeluisterd zou worden. Vervolgens "wist" Obama het toevallig niet. Zo lust ik er nog wel een paar. Daarnaast is dit alleen naar buiten gekomen nadat er iemand gelekt heeft, en dit onder de aandacht heeft gebracht, niet omdat de "yanks" zo eerlijk en open zijn.
Als ik Amerika was, zou ik dat pact ook iets nuanceren. Naar bijvoorbeeld: "Wij luisteren geen politici af zolang zij zich niet bezig houden met verdachte personen/activiteiten."
En hoe komen we er achter dat ze zich daarmee bezig houden? En wie bepaalt wat "verdacht" is?
Ofwel: Een dergelijke formulering is net zo goed als "We garanderen niets".
Verdacht is bijvoorbeeld het rommeltje in Oekraine dacht ik, die president, en die Pro Russen.
Tja als de NSA onder bevel zit van Obama, kan hij garantie geven.
Als hun op hun eigen gangetje iedereen staan af te luisteren, dan kan hij van de ene kant ook niks garanderen.
En hoe komen ze er achter of iemand iets verdachts doet ... door te spioneren :-)
tja, in hoeverre ben je nog een bevriende staat, als de partnerstaat niet meer te vertrouwen is. Ik kap mijn vriendschappen doorgaans af, als ik iemand niet meer kan vertrouwen.
Welkom op de nieuwe NOS site... Dit ligt wel erg ver van tweakers af 8)7

Ik bedoel, wat Snowden lekt is nog relevant als daar exploits/tech achter zit, maar dit is puur alleen politiek!

ik bedoel ik begrijp dat jullie meer traffic willen maar dit is wel erg ver van jullie lees, schoenmaker.
Dit soort discussies zijn natuurlijk niet bedoeld voor hier (geachte redactie is daar de plaats voor), maar ik kan het niet laten om toch een insteek in te geven: ik ben het met je oneens. De hack-insteek, het afluisteren van fiber-backbones, het tappen van metadata, alles heeft te maken met die grote hoofdletter C van de ICT... dat en wetenschappelijk nieuws boeit dus wel degelijk!
Ik vind de politieke en ethische context van techniek wel degelijk relevant. En door de mogelijkheden die er nu mee zijn wordt deze steeds belangrijker. Ik vind daarom dat artikelen over die context wel degelijk een plek hebben op een site als Tweakers.
Mja, niet helemaal.
Ja het ligt vrij ver van Tweakers af, maar de kern(privacy gevoeligheid omtrent technologie) ligt toch best aan het hart hier :)

Derhalve kan ik begrijpen dat een toch best belangrijk punt hierin toch op de site wordt gezet, hoe vreemd het ook lijkt.
Vind ik niet, dit hoort thuis op tweakers. Het aspect (anti)spionage gaat niet via geheime fbi agents die rond snuffelen in duitsland maar digitale spionage (lees: digitale techniek). Digitale spionage is onderdeel van wat op tweakers thuishoort, dat er dan een politieke drive aan gegeven worden - vind ik ook wederom, geen probleem.
Zelfs in hedendaags spionage is er nog voldoende ruimte voor fysieke spionage. Hoe denk je dat al die usb-sticks met wifi adapters, beeldscherm kabels met radio verbinding etc. geïnstalleerd worden? ;) - A Peek Inside the NSA's Spy Gear Catalog
Snowden is óók politiek hoor, misschien nog wel veel meer dan dit bericht. Eerst en vooral had Snowden met zijn acties namelijk een politiek doel - bewustwording en uiteindelijk een verandering in de manier van handelen omtrent beleidsvorming bij inlichtingendiensten.

Uiteindelijk is alles politiek, het hangt er alleen maar vanaf hoe ver je (wil / kunt / gaat) zoeken.

Prima dus dat dit op Tweakers komt - niet in de laatste plaats omdat over het afluisterschandaal ook bericht werd.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 mei 2014 11:48]

Waarom wordt het bespioneren, want dat is afluisteren zonder toestemming van gedupeerden, van machthebbers en staatshoofden niet als een vijandigheidsverklaring gezien? Dit betekent toch ook dat er illegaal data wordt getapt, dat er mogelijk/waarschijnlijk wordt ingebroken in een stuk beveiligde nationale infrastructuur. Het kan toch niet zo zijn dat die yanks onbestraft blijven terwijl ze de staatsveiligheid saboteren...

[Reactie gewijzigd door CoreIT op 2 mei 2014 14:19]

Dat zou het wel moeten zijn inderdaad.

Probleem is dat we in Nederland zelf 1 van de grootste inlichtingendiensten ter wereld hebben, per hoofd van de bevolking.

In 't nieuws hoor je altijd iets over de AIVD - maar Nederland heeft 100 inlichtingendiensten en nog vet veel meer commerciele. USA heeft 2000 officiele inlichtingendiensten zo weten we ook van wikileaks, maar is enorm effectief in wat ze daarmee doen.

In 't internet tijdperk is het nog eenvoudiger geworden om te spioneren en er is hoegenaamd nog nooit iemand de bak ingegaan voor professioneel spioneren in een andere natie.

Waar USA veel effectiever in is, is de commerciele spionage op haarzelf aanpakken. Bedrijven krijgen miljarden boetes.

De EU kan dat ook doen, maar Nederland is uitermate zwak hierin. de AFM gaf google bijvoorbeeld de maximale boete van 1 miljoen euro, wegens systematische militaire spionage door het hele land, met die auto's van hen die rondrijden.

Zo lang als er voor dat soort acties niemand in de gevangenis beland moet je je sterk afvragen voor wie onze politici in de politiek zitten - want d'r is er niet 1 die het niet weet.

Tenslotte zijn ze soms maar 4 of 8 jaar politicus en werkt het gros bij 1 van de 100 bovenstaande diensten, of in geval van sommigen bij een commerciele inlichtingendienst.

Ga jij je eigen salaris om zeep helpen?
Amerika gedraagt zich als een land dat geen vrienden heeft en daar bovendien geen behoefte aan heeft.

Dit is een grof schandaal, hopelijk houdt ze haar poot stijf. Als ik haar was zou ik dan wel de helicopter laten staan :/
Let the shenanigans begin....

Ik vrees alleen dat dit een soort van wapenwedloop in de inlichtingenwereld zal teweeg brengen, en hoe slimmer en omvattender deze wedloop wordt hoe meer dat uiteindelijk ten koste zal gaan van onze privacy en vrijheid. Dus blij wordt ik niet van zo'n bericht

De suggestie dat er veel bedrijfsspionage gaande is, en zeker in een land als Duitsland lijkt mij geen vergezochte aanname. Duitsland loopt namelijk voorop in wereld kwa industriele innovatie. China produceert misschien wel heel veel, maar de machines waarmee ze dit doen komen vaak uit Duitsland. Maar goed, bedrijfsspionage gebeurd bij ons ook.

Ik heb wel eens gehoord dat veel van de innovaties van Fokker op mysterieuze wijze waren terug te vinden in vliegtuigen van McDonnell Douglas. Of het waar is weet ik niet, maar het zou mij iig totaal niet verbazen. Al die miljarden die de VS uitgeeft aan inlichtingen, het is eigenlijk bijna ondenkbaar dat ze dit niet inzetten voor eigen financieel gewin.

Nog 1 laatste vermoeden dan: Toen men zei dat het ergste nog moet komen met onthullingen van Snowden dat dit toch wel iets te maken heeft met bedrijfsspionage.

Just a thought.
"Ik heb wel eens gehoord dat veel van de innovaties van Fokker op mysterieuze wijze waren terug te vinden in vliegtuigen van McDonnell Douglas. "

Dat is niet zo vreemd hoor. Fokker en McDonell Douglas hebben jaren land samen gewerkt aan een vliegtuig ontwerp. Mijn vader is bijvoorbeeld als ingenieur van fokker een jaar in Amerika geweest in dat verband. Zo zaten er ook ingenieurs van McDD in Nederland. Waarom het vliegtuig nooit van de grond gekomen is weet ik niet. Later is Fokker gekomen met de Fokker 100. Mar dat er technologieen zijn uitgewisseld ligt voor de hand.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True