Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

Valve blijkt de merknaam Chaperone vastgelegd te hebben. Uit de beschrijving blijkt dat de ontwikkelaar de merknaam niet wil gebruiken voor een game, maar voor een apparaat dat iets met virtual reality te maken heeft. Details zijn niet bekend.

Uit de database van het United States Patent and Trademark Office blijkt dat Valve eerder deze maand een aanvraag heeft ingediend om de merknaam vast te leggen. Volgens de beschrijving wil het die gebruiken voor 'hardware en software, sensors en bakens voor de detectie en het meten van bewegingen van fysieke voorwerpen en de representatie van die voorwerpen in een virtuele wereld'.

Valve werkt al langer aan virtual-realityproducten. Het werkt samen met HTC aan de Vive, een vr-bril die vergelijkbaar is met de Oculus Rift. Wellicht is Chaperone de naam van de module die Valve wil gebruiken om bewegingen van de gebruiker te volgen. Op de buitenkant van de Vive zijn lichtgevoelige diodes geplaatst, die licht opvangen dat door een aparte module wordt uitgezonden zodat de positie van de speler bepaald kan worden. Het zou kunnen betekenen dat Valve en HTC de camera als optioneel beschouwen en als los product op de markt willen brengen. Valve heeft zelf geen details over Chaperone losgelaten.

HTC Vive

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Sommige mensen hebben geoppered dat de techniek die momenteel bekend staat onder Valve Lighthouse op de markt zal worden gebracht onder de Chaperone naam. Dit omdat Lighthouse natuurlijk een erg generieke naam is en waarschijnlijk alleen een interne naam was (voor meer informatie over wat Lighthouse is raad ik deze video aan). Op zich zou het wel jammer zijn, want Lighthouse omschreef wel extreem goed hoe de techniek werkte, want net zoals een echte vuurtoren schijnt er een licht vanaf de base station rond door de kamer. Maar goed, waarschijnlijk moeten we het gaan doen met Chaperone dus (of misschien is het wel voor een ander deel van de software en/of hardware).
Chaperone is toch net zo generiek als lighthouse? Betekenis veranderd ook weinig aan. Een lighthouse zorgt ervoor dat je nergens tegen aan vaart, een chaperone zorgt ervoor dat je niet al te domme dingen doet.

Wat mij betreft komt het op precies hetzelfde neer.
Het punt van Lighthouse is niet dat het je stuurt (alhoewel dat er ook bij komt kijken), maar dat het daadwerkelijk licht de kamer in schijnt in een zwaaiende beweging die door de sensoren word opgemerkt. Dat is wat de naam zo gepast maakt. Maar goed, het staat verre van vast dat dat is waar ze de naam voor gaan gebruiken. De reden dat ik het persoonlijk vermoed is omdat Lighthouse nooit in officiŰle aankondigingen enzo stond zover ik me herinner, maar het zou best kunnen dat Chaperone een totaal ander systeem is. Of dat Lighthouse de naam van de hardware en techniek is, terwijl Chaperone de techniek is die automatisch de kamer scanned (zonder de calibratie die nu nodig is). We gaan het zien in ieder geval.
Hoewel lighthouse de techniek heel goed beschrijft, beschrijft chaperone de toepassing heel goed.
Marketingtechnisch gezien lijkt mij het beter als de naam de toepassing beschrijft en niet de techniek.
Het lijkt me niet meer dan logisch, het staat immers gewoon als zodanig beschreven in de omschrijving van de patentaanvraag.
Dat zegt niet of het de nieuwe naam is van Lighthouse of dat het de naam is van een verder nog niet omschreven techniek waar ze het bijvoorbeeld over hebben in de video die ik link die er voor moeten zorgen dat objecten herkend kunnen worden zonder handmatige kalibratie en dat ook bewegende objecten kunnen worden herkend.
Het ligt eraan hoe je het wil brengen naar de gebruiker. Lighthouse kan wel het techniek beter beschrijven maar dat zal de eind gebruiker een worst wezen tbh.
Chaperone beschrijft meer een begeleidings object/systeem wat een VR bril nodig heeft om te functioneren en dat zullen de meeste eind gebruikers beter begrijpen.
Wellicht is Chaperone de naam van de camera die Valve wil gebruiken om bewegingen van het hoofd van de gebruiker te volgen. Op de buitenkant van de Vive is een aantal infrarood reflecterende stippen geplaatst, die de camera kan waarnemen om zo de beweging van het hoofd te volgen.
Waar komt dit vandaan? want dat is absoluut niet hoe de Vive werkt, het hele ding wat ze doen is juist NIET de camera gebruiken voor het tracken van bewegingen (die camera zit er op voor andere redenen die Valve en HTC later bekend zullen maken) want dat is een enorme overhead die je helemaal niet wilt/nodig hebt.

Het systeem werkt eigenlijk belachelijk simpel, er word gewoon constant een 'animatie' geprojecteerd door de basis stations (korte flits voor start van animatie, en dan een x en daarna y scanline) en aan de hand van de modulatie en tijds-verschillen van detectie van die projectie door de sensors op de bril word vervolgens uitgerekend wat je orientatie is (evenals de orientatie van controllers etc) ik wil iedereen bij deze even doorverwijzen naar deze link voor een goed duidelijk verhaal (inclusief een gif die bovengenoemde animatie toont) over hoe de HTC Vive werkt, het is super simpel, maar zeer effectief, en kom er maar eens op.
Staat misschien los van de Chaperone, maar aangezien ik verwacht dat mensen ge´nteresseerd in VR-brillen dit toch zullen lezen vraag ik het even:
Kent iemand een babyfoon/huisbeveiliging systeem dat compatibel is (/zou moeten zijn) moet VR brillen?
Kan me namelijk goed voorstellen dat als je aan het gamen bent met zo'n bril en headphone je huis rustig leeggeplunderd kan worden zonder dat je er niets van weet, zolang ze je PC maar laten staan.
Of, iets minder drastisch en meer voorkomend, dat je kinderen in bed liggen en wakker worden voor een of andere reden ('papa, ik moet kaka doen!') en je het niet opmerkt.

Ik weet dat er genoeg toestellen bestaan die met verschillende geluids- en bewegingssensoren werken en je op verschillende manieren alert maken, maar geen enkele die (bv.) een op je desktop (in dit geval dan dus in het scherm van je VR-bril?) een pop-up laten verschijnen of iets dergelijks.
Ik heb wel eens gehad dat mijn "schoonvader" wat bij mij thuis kwam ophalen. Niets van gemerkt, ik zat lekker te gamen met mijn koptelefoon op.

Je omschrijft hier wel een heel mooie functie, een notificatie in Steam als de babymonitor af gaat. Voor gamende ouders een super idee!
Kan nu toch niet zijn dat ik de eerste ben met dit idee... Ik loop al een tijd rond met dit probleem. (Heb nog geen VR bril, maar kan niet wachten tot de Rift uikomt!)
Er lopen toch wel een massa gamende 30'ers rond zou ik denken. (Gamer clichÚ: Of die kunnen toch niet allemaal in de kelder van hun ouders wonen.)
*vraagt snel een patent aan*
Doet me denken aan 't begin van een aflevering van Red Dwarf 'Stoke Me a Clipper'.
Chaperone, was dat niet de naam van de virtuele muren die tevoorschijn kwamen om te voorkomen dat je tegen echte muren oploopt?
Klopt en ze willen blijkbaar ook andere objecten kunnen weergeven. Volgens de omschrijving gaat het over een systeem dat fysieke objecten in kaart kan brengen en vervolgens kan weergeven in de VR omgeving.

http://www.eurogamer.net/...-what-is-valves-chaperone

Het mappen van de omgeving gebeurt op het moment simpelweg door de VR controller naar de gewenste plekken te brengen (muren in een kamer) en deze te registreren. Misschien dat er geavanceerdere opties worden aangekondigd want we weten volgens mij nog steeds niet waar de camera's op de HTC Vive voor dienen.

[Reactie gewijzigd door Fritomos op 21 mei 2015 10:55]

Misschien dat er geavanceerdere opties worden aangekondigd want we weten volgens mij nog steeds niet waar de camera's op de HTC Vive voor dienen.
Precies dit, Tweakers (of specifiek Paul Hulsebosch) verkijkt zich op wat Valve in het verleden aan Oculus heeft geleerd, en wat ze zelf doen, zijn twee totaal verschillende dingen.

Ik denk zelf dat ze de camera zullen gebruiken voor AR, ik zie het wel gebeuren dat je straks in big picture een soort VR+AR modus krijgt waarbij je als je niet aan het gamen bent gewoon de wereld om je heen ziet, en op je computerscherm een 3d interface krijgt
Ik vind het leuk dat iedereen zich meer en meer hierop toelegt want hoe meer spelers hoe beter de producten worden omdat ze moeten concurreren. Aan de andere kant als ze allemaal zouden samenwerken zouden ze wel meteen een geweldige VR-bril kunnen leveren.

Vraag mij af in welke mate dit ook gaat ge´ntegreerd worden met het huidige steam platform en of dit puur en alleen voor games gaat gebruikt worden of niet.
Als dit inderdaad om Lighthouse gaat zoals ik omschreef in m'n andere comment, dan zal dit zeker niet alleen voor games worden gebruikt. Valve stond recent op de national maker fair in de VS en heeft daar hun technologie aan tal van enthousiastelingen in tal van disciplines lopen te presenteren. Wat betreft integratie met Steam: Op dit moment heeft Steam al een VR mode en kunnen spellen aangeven of ze VR supporten. Vermoedelijk zal dat nog verder worden uitgewerkt, maar Valve kennende zullen ze het zeker niet vastbinden aan Steam (hun VR API's enzo kun je ook rustig buiten de Steam store om gebruiken).
Was ik nou de enige die bij het woord Chaparone dacht aan dit liedhttps://m.youtube.com/?#/watch?v=l12Csc_lW0Q?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True