Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties
Submitter: maniak

HTC heeft een eerdere blogpost lichtelijk aangepast om het publiek te melden dat de pre-orders van de Vive vr-headset vanaf februari 2016 beschikbaar zijn. Waarom HTC deze blogpost drie dagen na dato met dergelijke relevante informatie aanvult, is niet duidelijk.

De aanpassing van de blogpost sprong onder andere in het oog bij een redacteur van Upload VR, die ook per e-mail bevestiging kreeg van HTC. Hoewel een vroegste datum waarop de Vive besteld kan worden nu vaststaat, is nog steeds niet bekend hoeveel de HTC Vive, bestaande uit een vr-headset en een controller voor iedere hand, gaat kosten.

HTC stelde op woensdag de release van zijn vr-headset uit tot april 2016. Het is niet bekend of dit een wereldwijde release betreft of niet. Voorheen zou de release plaatsvinden aan het begin van 2016. In augustus stelde het bedrijf de release ook al uit. In de eerste maanden van 2016 stuurt HTC 7000 devkits van de Vive naar ontwikkelaars.

Op 18 december organiseert HTC een ontwikkelaarsconferentie en in januari wordt op de CES de tweede generatie devkit getoond. Op verschillende beurzen, waaronder vanaf 14 maart in Keulen de Game Developers Conference en vanaf 22 februari in Barcelona het Mobile World Congress, zal de vr-headset beschikbaar zijn voor demo's. Tweakers heeft zelf in maart de HTC Vive mogen proberen en heeft daar een preview van gemaakt.

Van de grootste concurrenten van de HTC Vive, de Oculus Rift en PlayStation VR, is ook nog niet bekend hoeveel deze gaan kosten en wanneer pre-orders openstaan. Mogelijk komt een van deze twee vr-headsets wel als eerste op de markt; de PlayStation VR komt in de eerste heft van 2016 uit en de Oculus Rift in het eerste kwartaal van 2016.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Ik snap niet dat Nintendo hier nog niets van op de markt heeft aangekondigd. Immers Nintendo was de eerste commerciŽle partij die zoiets in het verleden al mass-marketed heeft gehad: De infameuze VirtuaBoy.
mweh, niet helemaal VR mede daarom niet zo succesvol. Die VirtuaBoy kon via een hoofdband gemonteerd worden, maar dan had je een 800gram zware skibril op, met vast kijkpunt. Vanwege gewicht via een tripod-achtig systeem op tafeloppervlak geplaatst. Neemt niet weg dat Nintendo een van de eerdere is geweest die het aan het grote publiek wilde slijten.

//edit
Over VR/3D; Nintendo heeft na hun VirtuaBoy wel een innovatieve introductie implementatie gedaan bij de 3Ds, en paste Autostereoscopy toe om 3D te emuleren voor iedereen, zonder brilletjes

In het artikel mis ik de samenwerking tussen Valve en HTC bij dit product; wat mogelijk best belangrijk kan worden bij slagen en implementatie van deze gadget. Wat beetje als een accessoire gezien kan worden, op de door Valve ontwikkelde hardware. (zoals steambox, steamlink en hun nieuwe controller)
The Vive headset was developed in conjunction with Valve, creators of such ground-breaking games as Portal and Half-Life. HTC manufactures some of the finest consumer electronics on the planet and Valve is an unrivaled architect of virtual worlds, so you know the collaboration is something special. Vive is powered by Valve’s SteamVR so plenty of games that take advantage of its capabilities will soon be available on the Steam service.
[bron]

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 11 december 2015 20:25]

Ik hoop inderdaad dat Valve met een ander hardware bedrijf ook een VR headset weet te maken voordat HTC met de Vive stopt. Tijdens de periode dat ze besloten de VIve te gaan maken ging HTC nog ťťn grote poging doen om uit te breiden en haar klanten terug te winnen. Toen hebben ze dus dus dingen als de HTC Vive en de HTC Re aangekondigd... maar als je de laatste cijfers van HTC ziet dan zijn die alles behalve goed... om TheVerge te quoten in een artikel over dat HTC stopte met het publiceren van forecasts:
According to the plans laid out at Mobile World Congress at the start of this year, HTC should by now have had a fully realized family of diversified devices that goes well beyond the smartphone. The HTC Grip fitness wearable, designed in partnership with Under Armour, was supposed to be on sale in the spring. The HTC Vive virtual reality headset, built to be the vanguard of Valve's Steam VR efforts, was aimed at this year's holiday season but won't be commercially available until next. And the Re Camera — which was supposed to be just the first in a whole series of cross-platform Re connected devices — has just been put on a deeply discounted sale at $50.

There's simply no silver lining or cause for optimism with this story. A company that's been struggling since 2012 has had just about its worst six-month period ever, both in terms of sales performance and strategic execution. When there's nothing good to say about the future, you might as well say nothing at all.
Nu kunnen er twee dingen gebeuren: de Vive word zo'n gigantisch groot success dat HTC primair een VR headset fabrikant word en stopt met de rest van haar producten waar ze verlies op maken... of waarschijnlijk: HTC gaat kopje onder... en dan zit Valve met geweldige technieken, maar potentieel zonder fabrikant en dat zou toch wel erg jammer zijn.

Sowieso is het wel aardig te vermelden dat Valve een erg andere aanpak neemt dan Facebook Oculus en Sony. Daar waar de laatste twee veel exclusives proberen te maken en een gesloten platform opzetten probeert Valve juist een platform op te zetten dat zowel de Rift als haar eigen headsets zal supporten. Natuurlijk ook niet super verbazend gezien Valve op het moment nog de underdog is, maar niettemin is het wel reden voor mij om voor Valve te rooten, alhoewel het economischer is om voor een Rift dus te gaan gezien je daar de content van zowel Valve als Oculus op zult kunnen draaien.
Volgens mij probeert Oculus niet perse een gesloten platform te zijn. Het klopt inderdaad dat de games die ze 100% zelf hebben gefinancierd, alleen maar voor hun hardware en controllers zijn ontwikkeld. Ik vind dat niet zo heel vreemd, maar de meningen zijn verdeeld.
Daarnaast heeft oculus een eigen store waar games in kunnen worden gekocht, maar ook buiten die store om kunnen games voor de rift worden gedraaid. Aan die kant is het dus ook geen gesloten platform.
Als ik het goed begrepen heb was die store trouwens de reden voor Valve om de samenwerking met Oculus op te zeggen, omdat zij juist willen dat game sales via Steam loopt.
Ik denk inderdaad dat store sales wel iets met de scheuring te maken heeft gehad. Voordat Oculus door Facebook werd gekocht was het plan van Oculus volgens mij vooral om hardware ontwikkelaar te zijn, maar na de acquisitie van Facebook zijn de plannen op software valk denk ik toch wel een beetje beÔnvloed. Niet dat ik denk dat Facebook een gigantische vinger in de pap heeft bij Oculus, maar ik denk toch wel dat het extra geld vooral op software en ambitie vlak Oculus een stuk... zelfstandiger heeft gemaakt en daardoor hebben dus partners van Oculus terrein verloren. En dat was dus niet alleen op financieel vlak, dat betekende ook dat Oculus plots mensen bij Valve kon wegstelen... en ja, dat heeft tot de huidige situatie geleid, die verrassend genoeg goed is voor de consument (meer concurrentie), maar dan moet diezelfde consument ook genoeg HTC en Valve ondersteunen dat ze het in die eerste fase redden ondanks hun open platform. Want dat is het ding, games gebouwd op OpenVR (het systeem dat Valve heeft gebouwd wat onder SteamVR zit) zullen als het goed is 'automatisch' werken op beide platformen, ook al werkte het initieel een stuk beter op de Vive dan de Rift, maar goed, ondertussen zijn we een stuk of 10 releases verder.
Hey heb je weer je Virtual reality status terug?
Dit is per artikel, als een artikel over virtual reality gaat dan komt dit bij iemand te staan die er veel bij post.
En met weinig succes en veel hoofdpijn! Ik kan niet oordelen over de consumenten versie, maar de DK2 maakt mij kots misselijk en ondanks dat ik het een toffe ervaring vind ligt hij hier best wel stof te happen. Het is voor mij simpelweg gewoon niet te doen. Ik begrijp dat er mensen zijn die hier geen last van hebben, maar iedereen die bij mij de bril komt proberen heeft toch zeker 50 procent hetzelfde probleem. Als dit niet is opgelost bij de consumenten versie zie ik een echt succes nog niet meteen voor de boeg!
De Oculus Rift DK2 is zeker geen goede graadmeter voor wat de consumenten versies zullen zijn. De refresh-rate is lager en de lenzen zijn niet bijster goed te noemen. Naast dat ze snel krassen, is de bolling te sterk bij de lenzen. Daar wordt zeker nog wel wat aan gedaan, want de concurrenten zijn hier superieur in.

Maar laten we even eerlijk zijn over Nintendo; Ze hebben een stel leuke franchises op hun naam staan, maar hun hardware is om te huilen. Dat is altijd al zo geweest en ik ben bang dat dat altijd zo zal blijven. Waar iedereen over ging op compact discs, omdat cassettes niet voldeden, hield Nintendo vast aan cassettes. Uiteindelijk gingen ze over naar DVD's maar dan een vreemd klein formaat, waardoor niet alles er op paste. Laten we maar niet spreken over de grafische kracht die nodig is voor virtual reality, waar Nintendo altijd al een generatie achter liep.

Het is beter voor de jongens van Nintendo om wat later in te stappen en hun geniale visie op gaming in te zetten om er een succes uit te slaan.
De hardware van Nintendo is weliswaar slechter dan de andere consoles. Maar zei weten de hardware limieten en optimaliseren de spellen daarvoor. Mario Kart heeft natuurlijk cartoony graphics maar het ziet er wel goed uit en loopt soepel op 60 fps. Het enige wat er een beetje slecht uit ziet zijn de kartelige randjes omdat games op Wii U geen anti aliasing hebben. De ontwikkelaars voor PS4 en Xbox One willen steeds betere graphics en grotere maps maar de performance heeft eronder te lijden.
En dat Nintendo eigenwijs is is eigenlijk ook wel hun charme. Zonder die eigenwijsheid hadden ze geen grote successen zoals de Wii en DS. Ik ben het er mee eens dat Nintendo wel wat meer mee mag gaan met de grafische trends maar Nintendo bewijst wel dat gameplay boven graphics staan, want de 3DS heeft een geweldig aanbod terwijl het niet krachtig is en een low-res schermpje heeft. Ik verwacht dat Nintendo even afwacht met VR. Eerst moeten er goede games komen. VR zal normale beeldschermen niet vervangen omdat het daarvoor te intens is en niet alle gamemodi zijn geschikt voor VR.
Zonder dat ik mijzelf negatief wil uiten naar Nintendo, ben ik het totaal niet eens met het feit dat Nintendo goed is in optimalisatie. Niet beter dan ieder ander bedrijf. De PlayStation en de Xbox gebruiken ook zelden anti-aliasing technieken. Dat komt omdat dat vaak betekent dat je bakken met performance kwijt raakt. De optie 4xMSAA betekent eigenlijk 4x de resolutie renderen, maar dan gedownscaled.

Nintendo past duidelijk upscaling toe, in veel van hun games. Het is dus eigenlijk het tegenovergestelde van anti-aliasing. Zo zie je hier een goed voorbeeld tussen upscaling en downscaling bij een PC game. Zo zeggen verschillende berichten ook dat Mario Kart 8 op 720p wordt gerenderd. Ik vind dat voor een game die zo weinig draw calls nodig heeft toch wel wat laag.

Wil de huidige console van Nintendo dus Łberhaupt VR kunnen afspelen, dan zullen ze nog lager moeten renderen. Iedereen weet wat daarvan het resultaat is. Dus nee, Nintendo zal voorlopig nog niet mee doen met het VR feest. Maar hun core market zit hem nu in de party games en games voor kinderen, waar VR niet werkt of niet relevant is. Daarom is hun console ook zo goedkoop, het is iets om erbij te hebben.. Leuk voor zo nu en dan met wat vrienden.

[Reactie gewijzigd door FricoRico op 11 december 2015 22:48]

Tja, tuurlijk is het niet zo moeilijk om te 'optimaliseren' als je je beperkt tot cartoon graphics, dan valt het sowieso veel minder op als je minder detail gebruikt. Je zou werkelijk pas wat over de kwaliteiten van nintendo kunnen zeggen wanneer zij ook 'realistisch' ogende games zouden maken.
Nintendo heeft juist altijd voorop gelopen qua hardware, de Wii was de eerste keer dat dat niet zo was.

Overigens zijn die cartridges lang niet zo slecht als jij denkt. Wel eens fatsoenlijke hacks gezien voor een N64? En voor de PS1/2/Xbox? Juist. Daarnaast hoef je je bij 2ehands koop niet druk te maken over krassen.

De eerste console van Nintendo die enigszins conventioneel is, niet voorloopt op hardware, normale dvds gebruikt etc is direct hun grootste flop, de WiiU.
Uhh de wii zelf gebruikte ook al normale dvd's, en liep ook niet voor wat betreft hardware.. Enuh genoeg 'hacks' gezien voor bv de supernintendo (copiers waren er genoeg te krijgen).
Ik zeg ook niet dat de Wiiu de eerste was. De Wii was ook de eerste die en dvds had en hardware die niet voorop liep.
De WiiU de eerste conventionele console die dit deed en is geflopt.

Bijna niemand had trouwens een supernintendo copier in huis hoor..PS1/2 was bij nagenoeg iedereen die ik kende omgebouwd.
Nou, in mijn omgeving hadden dus meer dan genoeg mensen zo'n kopier in huis, ze werden hier gewoon op de computerbeurs verkocht.
En hoezo is de wiiu een conventionele console en de wii niet?
Daar kunnen we over twisten, maar dat heeft volgens mij geen nut. Ik wil alleen even kwijt dat publiek dat naar de computerbeurs gaat destijds een stuk selecter was dan anno 2015. Ook in 2015 is dat niet de mainstream.

De WiiU is een traditionele console, zonder vreemde fratsen. Geen cartridges, geen gekke controller (ondanks het scherm) enz, op moment van uitbrengen betere specs dan de rest. Nintendo is alleen erg slecht in het OS, design, SDK's, marketing enz.
Of kan het juist beter met een nintendo samen omdat de spellen ook lichter zijn en mischien snellere refreshrate hebben?
Nee, want je hebt juist een hoge refreshrate nodig voor VR ongeacht welk spel. Anders krijg je sneller hoofdpijn en/of wordt je misselijk,
Als 50 procent hetzelfde probleem heeft dan durf ik met aardige zekerheid te zeggen dat je iets flink fout doet. Welke demo's/spellen toon je aan mensen? Ik heb denk ik rond de 200 demo's gegeven en kies m'n demo's uit op basis van wie ik voor me heb en mijn ervaring is dat dik onder de 10% alleen last heeft van sterke misselijkheid of hoofdpijn. De factoren waarop ik me baseer zijn vooral: Autoziekte, leeftijd en ervaring met videogames.

Hoe dan ook, op basis van je 50% vermoed ik dat je probeert bestaande games er mee te spelen die niet vanaf scratch voor VR zijn gemaakt... en ja, dan verbaasd het me niks dat veel mensen misselijk worden. Maar goed, het is ook nog alleen een devkit, dus als je een gaming accessoire verwachte... ja, dan gaat het snel mis.
Nee specefieke vr demo's. Zodra er beweging van de speler zelf in komt, gaat het bij veel mensen mis. De demo's die goed gaan zijn waar de speler zelf op een statische locatie zit zoals don't let go.

Overigens hebben wij wel eens vaker op vr topics op elkaar gereageerd. Misschien dat wij eens wat kunnen uitwisellen? Wellicht dat jij meer weet van de instellingen etc dan ik.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 12 december 2015 13:06]

Naja, als spelers zelf rondbewegen ga ik meestal eerst voor demo's waar deze bewegingen traag zijn. En met traag bedoel ik dingen zoals onder water. Maar goed, in de meeste gevallen doe ik uberhaupt niet aan demo's waar spelers moeten rondlopen, want de enige manier waarop rondlopen lekker werkt is een tracking oppervlakte van minimaal 2x2 meter en dan teleporting... en alhoewel ik dat op zich wel met m'n DK2 weet in te richten ben ik daar meestal te lui voor en ondersteunen de meeste demo's dat toch nog niet.

Mijn huidige go-to demo's zijn Apollo 11 (ik heb de backers editie, kweni hoe uitgebreid de publieke is), CastleCoaster (niet zo mooi als de oude rollercoaster, maar goed, de oude werkt niet meer met recente SDK versies) en Mythos of the World Axis. Maar goed, ik wissel heel erg af afhankelijk van de persoon en de interesses van mensen en al dat xD .
een beetje lekkere game bak kan ook al schelen... want als ik hem aan mijn laptop hang dan wordt je er ook gegarandeerd ziek van
Verkopen? Heb de mijne net voor 400 euro op ebay gesleten. Zodra CV1 er is, is ie niks meer waard.
Ja, met de hardware van Nintendo op dit moment lijkt me dat ook wel een hele verstandige keuze. :'( :'(
Het zou me niks verbazen als de nintendo NX ook VR gaat brengen. Het is onlogisch als ze ze zouden investeren in VR voor de Wii oid. Ze komen er heus wel mee.
Oh, het filmpje wat door iemand voor de Nintendo Revolution (codename voor de Wii) was pas prachtig. Als ze daarmee toch eens komen.
Niemand weet wat de Nintendo nx gaat brengen. Misschien wordt dat wel het antwoord...
Alleen was de VirtuaBoy was geen succes. Dus ik snap de keuze best van Nintendo, ook als je ziet, hoeveel spelers er al zijn op de markt; HTC / Valve, Oculus, Playstation en Samsung. Dat zijn er dus al vier. Het zou mij niet verbazen als Apple later ook komt, ik ze daar althans wel voor aan. Dan heb je dus al vijf spelers, een zesde worden, is voor de consument en de concurrentie leuk, maar moet je product wel worden afgenomen en dat zie ik zo gauw ook niet gebeuren, aangezien de meeste doorsnee consument Nintendo eigenlijk alleen kent van de Wii, de WiiU en de NDS lijn, de andere consoles zullen ze niet kennen, ben ik bang.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 11 december 2015 20:17]

Persoonlijk wacht ik de boel even af als brildrager (voor veraf) is de situatie nog niet ideaal. Ik heb zelf niet zo veel zin om met mijn bril op een vr bril te gebruiken en lenzen heb ik nog nooit geprobeerd / zal ik waarschijnlijk ook niet proberen. Dus ik wacht de boel lekker even af.
Als je bijziend bent (je kan dichtbij wel goed zien) kan je de bril gewoon afdoen. Hoewel het met een VR-bril lijkt alsof je in de verte kijkt, zit in werkelijkheid het scherm centimeters van je ogen, dus dat is geen probleem.
Dat klopt niet helemaal, zonder bril is het net zo wazig als wanneer je je bril gewoon in de echte wereld afzet
Vive geprobeerd tijdens Gamescom (met bril) en dat was geen probleem. Zonder bril zie je trouwens alles wazig.
Misschien in een poging om een hype te creeeren?
Of ze wilden het gewoon duidelijke maken omdat er vragen binnen kwamen.
Een poolse medewerker van HTC had iets laten vallen over 8 december, daarbij was er op die dag een event van Nvidia waar HTC met de Vive aanwezig was. Dit voedde uiteraard allerlei speculaties over een mogelijke release of in ieder geval info. Toen bleek dat dit op 8 december niet het geval was, waren er vrij veel teleurgestelde reacties te vinden (vooral op de vive reddit).
Door de meesten wordt dit dus niet als een briljante PR stunt gezien om een hype te creeren, maar meer als damage control.
De meest voor de hand liggende verklaring is dat de 7000 extra developerkits in eerste instantie bedoeld waren als de vroege release versies (in een eerder bericht werd gesproken over een beperkte release begin december). Persoonlijk ben ik benieuwd of deze versies inderdaad dichtbij het uiteindelijke product zitten. Voorlopig nog maar even afwachten....
Uhh, het was helemaal geen poolse medewerker die suggereerde dat de vive aan het eind van 2015 gereleased zou worden, dat was gewoon via officiele persberichten/presentaties..
eeuh jawel:

https://www.youtube.com/watch?v=1nUzf7Xjg_Q

Nu is mijn pools niet al te best, maar in dit interview laat de medewerker van HTC iets los over 8 december. Dat is wat ik schreef, niet over de eerdere mededeling van HTC over release eind 2015.
In jouw post doe je het overkomen alsof de poolse werknemer de belangrijkste bron zou zijn dat het apparaat eind 2015 gereleased zou worden..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True