Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Fansite Valve Time heeft beelden weten te schieten van een vr-demo die Valve gaf bij een recente game jam in Londen. Hoewel de beelden niet precies gelijk staan aan wat een gebruiker zelf ziet, geven ze een goede indruk van hoe de demo van Valve eruit ziet.

Valve Time toont de video op zijn eigen website. In de beperkte bijeenkomst van Valve werd een demonstratie gegeven van de Aperture vr demo op drie aanwezige HTC Vive vr-headsets. De aanwezige partijen werden door Chet Faliszek, schrijver bij Valve, verzocht om de demo's te proberen en het was blijkbaar ook toegestaan om hier filmbeelden van te schieten.

De kwaliteit van de beelden is niet ideaal. Ze zijn genomen met een smartphonecamera die is gericht op een monitor waarop de output van de vr-headset te zien is. Dit levert onregelmatige en onrustige beelden op, die natuurlijk ook niet gelijk staan aan wat iemand met een vr-headset ziet. Tot op heden kon men alleen de Aperature-demo van Valve zien door zelf een demonstratie op te zoeken en een HTC Vive-headset op te zetten. De HTC Vive-headset komt eind van dit jaar uit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Ziet er af mooi gestroomlijnd uit kwa bewegingen, leuk! Ben benieuwd hoe dit zich in de toekomst zal ontwikkelen. Ik zie mezelf al wel grandioos tegen muren aanlopen met dat ding :D
Dit is niet de versie van VR die populair gaat worden, want dit is levensgevaarlijk om thuis te doen, want niemand in Nederland heeft een dedicated VR kamer waar geen harde randen zijn, uitstekende zaken en waar je zonder wonden tegen een muur kan lopen. VR moet je gewoon zittend doen, tenzij je in zo een speciale 'walker' staat die goed is gebouwd (teveel hobby producten in dat segment zijn nog steeds levens gevaarlijk). Met een VR bril raak je alle oriŽntatie kwijt, door de VR beelden kan je makkelijk je evenwicht verliezen en zonder direct obstakel in de kamer, toch omvallen. Je kan dan heel hard neerkomen...

VR ontwikkeling vind ik top, maar dergelijke demos (die vereisen dat je rondloopt) vrij nutteloos aangezien het voorlopig geen toekomst heeft.
Waarom zo negatief? Ze hebben een feature ingebouwd waarmee je de muren kan aangeven, welke dan in-game worden weergegeven. Je weet dus precies hoe ver je kan gaan. En als VR-beelden ervoor zorgen dat je je evenwicht kwijtraakt, dan moet je echt boos kijken naar de developer van de VR-game.

Verder nog nieuwsgierig, heb jij gebruik gemaakt van een VR-headset? (Ik persoonlijk nog niet)
als VR-beelden ervoor zorgen dat je je evenwicht kwijtraakt, dan moet je echt boos kijken naar de developer van de VR-game.
Heb je wel eens een VR-bril opgehad? Want de ontwikkelaar kan hier echt weinig aan doen. Het menselijk lichaam is hier gewoon niet op berekend. Het verschilt per persoon, maar sommige mensen vallen gewoon om of worden kotsmisselijk.
Als je de laatste zin had gelezen, kon je inderdaad zien dat ik nog nooit een HMD op heb gehad.

Ze beweren dat het bij de Vive tot nu toe erg meevalt. Weinig mensen hebben last van VR-sickness. Verder denk ik dat niemand hier de HTC Vive heeft opgehad, dus we kunnen daar allemaal niets over zeggen. (Ik ook niet)
Ze kunnen best wel wat dingen fixen met FoV e.d., maar hersenen die signalen krijgen van beweging terwijl het lichaam niet beweegt (of vice versa), daar kunnen veel mensen simpelweg niet tegen.

Over het algemeen, als je snel wagenziek bent, dan kun je VR ook wel vergeten. Daarom zie ik dit, net als de hele "3D" hype, uiteindelijk gewoon overwaaien en een niche-product blijven.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 21 juli 2015 16:23]

Als kind had ik ontzettend last van wagenziekte, toen ik mijn rijbewijs haalde verdween dit voor een groot gedeelte zolang ik mijn omgeving in de gaten houd.

Ik heb een occulus rift op m'n neus gehad en had helemaal nergens last van. Mijn bewegingsruimte was ongeveer een halve meter dus echt rondlopen ging niet, maar staand/zittend/ronddraaiend had ik nergens last van of ik nu rondliep of vloog binnen de vr omgeving.

Natuurlijk verschilt dit tussen mensen, maar dat was mijn ervaring. Het echte nut gaat pas blijken wanneer de verschillende producten op de markt worden gebracht met daadwerkelijke toepassingsmogelijkheden.
Ik heb toevallig een Oculus Rift v2, hele mooie techniek die zeker verbeteringen kan gebruiken, kijk ook uit naar nieuwe ontwikkelingen van de headsets. Zelf heb ik inderdaad veel last van 3D simulatie in wat voor vorm ook, van de 3D brillen (rood/groen) van vroeger tot de shutter brillen aan toe van een paar jaar geleden, ook last van de Oculus Rift.

Gezien de stand van zaken met bugs in (PC) videogames vandaag de dag vertrouw ik de game developers absoluut niet om een veilige simulatie te maken. Dat je PC crashed of jij crashed is wel een wereld van verschil namelijk.

Ik zie issues met zelfs een hele kleine vertraging (jouw beweging => PC => scherm). Schrik en bang zijn voor bijvoorbeeld monsters die op je afkomen en je snel naar achteren beweegt of een enorme afgrond direct voor je (zoals het geval in deze demo). De meeste mensen denken "Het is toch niet echt, heeft weinig invloed op me!". Maar bv. de Tuscaanse Villa demo bij de Oculus Rift heb je een afgrond, je staat netjes achter een muurtje (je zou dus virtueel niet naar beneden kunnen vallen), maar mensen vinden het toch eng ook al is het niet fotorealistisch.
Inderdaad, bij schrikreacties is het beter als de gebruiker zit.

Hopelijk worden die vertragingen minder dankzij technieken zoals "Direct to Rift" en vergelijkbare systemen in LiquidVR (AMD) en GameWorks VR (nVidia).
Het lijkt me dat de HTC Vive voor tal van toepassingen net zo goed zittend gebruikt kan worden. En dat niemand een dedicated VR kamer heeft, of bereid is er een kamer aan op te offeren, lijkt me nogal een stellige uitspraak. Als ik het al overweeg zijn er vast meer mensen. Het kunnen rondlopen draagt tevens bij aan het gevoel van immersion. Daarnaast heeft de vive sensoren die waarschuwen als je bv tegen een muur dreigt te lopen. Wat betreft het verliezen van evenwicht kan ik geen uitspraken doen, heb de vive nog niet geprobeerd. Maar de meeste gebruikerservaringen die ik lees over de HTC Vive beschrijven dat men nu pas, meer nog dan met de oculus rift, overtuigd is van de potentie van VR (en dat juist vanwege het feit dat men kan rondlopen)
Die mogelijkheid tot lopen was met de Oculus Rift ook al mogelijk, dit is dus niet nieuw.
Was alleen als demo op E3. Is herhaaldelijk gesteld door Oculus dat het primair een zittende ervaring wordt. Waarschijnlijk omdat de tracking van Occulus camera-based is en daardoor beperkt door de resolutie van de camera('s). Om de illusie van (virtuele) werkelijkheid (presence) te behouden is zeer nauwkeurige tracking noodzakelijk. Oculus kan dit enkel garanderen voor en beperkte view (van de camera). Alleen de Lighthouse-techniek van Valve lijkt in staat deze tracking op dit moment voor vr-systemen te kunnen leveren. De HTC Vice maakt gebruik van deze techniek.

[Reactie gewijzigd door Frank76NL op 21 juli 2015 19:24]

Sorry maar dan ben je niet goed geinformeerd. Met de rift kan je meerdere cameras kopelen zodat een staande/lopende ervaring mogelijk is. Advies kijk de videos van de gasten van tested op youtube.
Nee, deze informatie is me bekend. Het statement van een zittende (of staande) ervaring heeft Oculus zelf actueel (staande :) ) gehouden. De mogelijkheid tot (nauwkeurig gedetecteerd) bewegen is hierdoor beperkt.
De oorzaak hiervan is (zoal ik stelde) waarschijnlijk het gegeven dat er met camera-detectie wordt gewerkt. De HTC Vive (/Valve) werkt volgens een ander principe (een constellatie van lichtsensoren).

PS met jouw naam zou ik kiezen voor de Vive :)

[Reactie gewijzigd door Frank76NL op 21 juli 2015 22:20]

Ik vermoed dat vive ook in het algemeen geadviseerd word om te zitten. Dit heeft meer te maken met de gemiddelde inrichting van een gebruikers huis. Of je nou een vive of een rift op je hoofd zet, in beiden gevallen zal je over die bank vallen die midden in de woonkamer staat.

Verder is het maar afvragen wat er in praktijk beter werkt als tracking aangezien ze niet naast elkaar geprobeerd zijn met de zelfde game of app. De viva en rift werken in feiten achterstevoren van elkaar. Maar beiden zijn geschikt voor staan/lopen. Dus het hangt meer van de game en je huis inrichting of je dat werkelijk staand/lopend kan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door AndreStarTrek op 22 juli 2015 00:25]

Je ziet in het begin van de film al iemand struikelen over de kabelboom. Nu weet ik niet of daar met accu's en draadloze techniek nog iets aan te doen is, maar het lijkt me bijzonder onhandig. En dan is er inderdaad het probleem met ruimte: waar wil je dit in een doorsnee huis gaan doen? Of moet je de tuin in en lopen tot je door de coniferen heen struikelend de tuin van de buren binnenwandelt? ;)

Nee, er moet nog echt wel wat gebeuren voor lopen in een vrije ruimte goed werkt. Bijvoorbeeld als de game zelf in de gaten houdt waar de muren zijn en je een virtuele muur voorspiegelt als je tegen een echte muur of ander object (tafel, stoel, tv...) dreigt aan te lopen.
"Nee, er moet nog echt wel wat gebeuren voor lopen in een vrije ruimte goed werkt. Bijvoorbeeld als de game zelf in de gaten houdt waar de muren zijn en je een virtuele muur voorspiegelt als je tegen een echte muur of ander object (tafel, stoel, tv...) dreigt aan te lopen."

Volgens mij werkt dit al met de Vive.
Ik vraag me alleen af hoe dat verwerkt wordt in games. Hoe maak je bijvoorbeeld een level als je niet weet waar de muren van de speler zich bevinden?
ik denk dat je je ook op een standaard manier via je controller kan verplaatsen :p
Ligt aan de ontwikkelaar maar ik denk dat ze allemaal wel zoiets zullen inbouwen. De meeste Vive gebruikers zullen toch geen kamer eraan dedicaten.
Waar? Zolder kamer, logeer kamer, studeer kamer, garage, kelder, tuin huisje? Voor zo een vette ervaring zou ik graag een kamer leeg maken.
Tsja, maar hoeveel mensen willen dat net als jij doen? Ik denk dat de kans klein is dat dit soort entertainment een groot succes gaat worden :) De meeste gamers gamen casual op de bank, met een tablet of laptop op schoot of met een console op de tv aangesloten. Dan is de stap naar een speciale ruimte wel erg groot. Nogmaals: leuk voor in de tuin, maar het kost gewoon _teveel_ ruimte :)
ik wil het ook best doen
Je kan er zeker wat mee, maar het probleem wat ik zie is dat je het alleen in extreem gecontroleerde ruimtes kan doen met begeleiding, iets anders is momenteel gewoon vragen om problemen. Voor de gebruiker verwonding of erger, voor de leverancier mensen die aanklagen. Ik ben bang dat gebruikers het risico enorm onderschatten omdat het allemaal zo populair en 'vloeiend' wordt geadverteerd (zie ook bv. de Hololens). Als Klaassie met de VR helm op doodleuk opstaat in de woonkamer, rond gaat lopen en struikelt en met z'n hoofd door de glazen bijzettafel gaat, is het te laat...

Nu worden mensen lekker gemaakt met een Valve demo die mensen nooit thuis moeten proberen.

Misschien dat iemand als ontwikkelaar een dergelijke ruimte heeft, dan blijft het nog steeds een zakelijke ruimte. Waarom zou iemand zo een ruimte hebben als er nog niets voor is. Daar komt bij dat 99,9% van de mensen gewoon niet de benodigde ruimte ervoor hebben of er aan willen besteden.
Oh hoi Omni, problem solved.
http://www.virtuix.com/

[Reactie gewijzigd door Monsta op 21 juli 2015 12:55]

Dat is inderdaad een beter idee, maar wat ik er zo van zie is het niet equivalent aan daadwerkelijk rondlopen, ik betwijfel ook of dat kan. Ik moet zeggen dat ik de prijs van $700 reuze mee vind vallen.
Je kan er 360 graden in draaien (alleen wel oppassen dat je draden niet in knoop raken natuurlijk, hopelijk verzinnen ze daar wat op). Tevens registreert ie springen, leunen en bukken!
Demo: https://www.youtube.com/watch?v=GpS67kQIx9g
Eens. los van een paar plekken of toepassingen waar rondlopen toegevoegde waarde heeft, zal het voornamelijk een zit ding zijn. Om de praktische reden die je aangeeft, maar ook andere.
Juist een VR bril laat ons in werelden bezoeken die in onze normale niet kan. Als ik dan door vier muren ingesloten ben maakt dat het niet echt grootser.
Een apparaat waar je vliegt als een vogel is juist veel nuttiger dan rondlopen: http://www.gamespot.com/articles/fly-like-a-bird-with-this-epic-oculus-rift-contraption/1100-6419559/
Of idd een harnas waar je in kan lopen zonder vooruit te gaan. MAar ja, dan moet je zo'n contraptie ergens in je huis kwijt. (of de Arcade maakt zijn comeback, maar dan voor VR toepassingen).

Een VR set aansluiten als monitor op je PC en dan de head tracking gebruiken om een FPS aan te vullen. Muis beweegt de richting van je bovenlichaam, maar je hoofd (VR bril) draaien verplaats alleen je blikveld.
Kan op zich ook verwarrend werken, maar ook juist alleen maar natuurlijker worden.
Moet je die vr rollen kopen :D kunb je terplaatsen lopen stappen enzo.
De sensoren aan de muur zorgen er blijkbaar tevens voor dat er in de VR omgeving een soort waarschuwing verschijnt wanneer je tegen een muur dreigt te lopen.
Half-life 3 confirmed!! :9

Maar ziet er wel cool uit, vind de controller ook wel cool zo. Alleen zie ik mezelf nog niet rondlopen met een VR bril.
Gaat mijn voorkeur dan toch liever naar de Virtualizer: http://cyberith.com/
- Zitten, staan en springen
- Gewoon sokken en niet speciale schoenen
Lekkere website, genereert een redirect loop in chrome :-( (iexplore doet het wel)
Hier geen problemen in Chrome? Krijg gewoon een 200 terug.
Remote Address:149.126.72.97:80
Request URL:http://www.virtuix.com/
Request Method:GET
Status Code:302 Found

Dat is wat ik krijg, enfin. Beetje off-topic.
Gaat niet werken. Zitten sensoren in de kamer die registreren waar je naar toe beweegt. Op zo'n machine blijf je voor de sensoren stil staan.
https://www.youtube.com/watch?v=cML814JD09g

Ik wel :D

Nog 10 jaar en ze hebben al die laser schiet hallen omgebouwd :9
Dit brengt gaming op een volledig ander, nieuw niveau! Ik kan niet wachten!
NIet alleen gamen, film kijken, muziek luisteren met visuals en natuurlijk de grootste industrie P@rN
Parn? Noem het toch gewoon bij naam, iedereen kijkt porno. Hoef je echt niet in en taboe vakje te stoppen, deden ze vroeger al genoeg en tegenwoordig weer steeds meer.
haha ik zat toevallig op werk dus dacht doe het even gecensureerd
Als je het voor jezelf niet wilt spoilen, de demo kan je later ook zelf spelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True