Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 139 reacties

Valve heeft de SteamVR Performance Test uitgebracht: een programma waarmee gebruikers kunnen testen of hun systeem geschikt is voor SteamVR. De test draait Valves Aperture Robot Repair VR-demo en geeft na afloop een indicatie of de cpu of videokaart aan een upgrade toe is.

De tool is gratis beschikbaar via Steam en draait een rendering-demo van twee minuten om de prestaties te testen. Deze Aperture Robot Repair VR-demo is speciaal ontwikkeld voor de HTC Vive en anders dan Oculus, meet de tool dan ook de daadwerkelijke prestaties bij het renderen van vr-content. De Oculus Compatibility Checker kijkt alleen naar de aanwezig hardware.

Steams prestatietest bepaalt na analyse van de data of een systeem in staat is vr-beelden op 90fps te draaien. Valve gebruikt de term 'fidelity' om aan te geven in hoeverre de vr-content aangepast moet worden om de ondergrens van 90fps te halen. Een krachtig systeem kan dan 'high fidelity' vr-content draaien, waarbij geen concessies wat betreft instellingen gedaan hoeven te worden voor soepele framerates, terwijl pc's met lage specs 'low fidelity' vr-content kunnen draaien of dit helemaal niet aankunnen. De 'average fidelity' geeft de gemiddelde score weer, die bij de krachtigste systemen opvallend genoeg op 11 uit kan komen.

De tool geeft aan hoeveel procent van de frames de grens van 90fps niet haalde en bij welk deel de cpu de bottleneck was. Uiteindelijk geeft de test aan of het systeem 'vr ready', 'vr capable' of simpelweg 'not ready' is. Ook geeft Valve advies of de videokaart of de processor een upgrade nodig heeft om een hogere score te halen.

Steam Performance Test VR pc testlab TweakersSteamVR Performance TestSteamVR Performance TestSteamVR Performance TestSteamVR Performance TestSteamVR Performance TestSteamVR Performance TestSteamVR Performance TestSteamVR Performance Test

Update 10:34: We hebben op ons eigen testsysteem even een VR Performance-testje gedraaid. Zie video en het eerste plaatje voor het resultaat.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (139)

Op Reddit staat een lijst met testresultaten van de meest gebruikte systemen.
https://www.reddit.com/r/Vive/wiki/systems
Handig dit :) Mijn PC zou het in elk geval met een score van 11 wel moeten trekken, maar om nou een paar honderd euro uit te gaan geven om met zo'n ding op te gaan zitten...nah. Lijkt me ook weinig toevoegen aan de games die ik graag speel (4X strategie).
Een paar 100 euro? Met 800+ euro als prijs is dit een doodgeboren kind. Zelfs 400 had teveel geweest. Ik heb niet het gevoel dat hier veel AAA dedicated games gaan voor uitkomen, maar eerder casual dingen zoals kelner spelen in een restaurant of ports van reeds bestaande games.
Tsja, early adoption van nieuwe technologie is nu eenmaal prijzig.

Mijn eerste cd-brander was ook 600 gulden en mijn eerste flatscreen tv (720P) koste ook 1100 euro.
Die hoge prijzen hebben echter de doorbraak van de technologie niet in de weg gestaan. UIteindelijk is het betaalbaar voor iedereen geworden en is de technologie volledig onderdeel van ons leven geworden.

En dat zal met VR niet veel anders zijn.....
Dat is dus de vraag: is het een kwestie van early adopters of is het een niche?

Als we realistisch nadenken over wat je allemaal nodig hebt voor een goede VR ervaring die kwalitatief gelijkwaardig is aan nu, bijvoorbeeld, op High met 1080p gamen, dan is er maar één conclusie mogelijk: VR blijft nog heel, heel erg lang een niche. En ook aan de software kant valt nog heel wat te winnen. Veel games halen die 90 fps niet eens omdat ze een cap hebben, omdat de engine het niet leuk vindt, of noem een andere dwarsstraat. Ik heb zelf een 120 hz paneel en geregeld kom ik games tegen die bij lange na geen 120 fps halen, waarbij ik altijd CPU limited ben. En daar valt niet zo gek veel meer te upgraden... Voeg daar latency van internet aan toe en je hebt alle ingredienten in huis die VR jammerlijk doen falen. Die tech demo's blijven maar eventjes leuk...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 februari 2016 11:24]

Dat is dus de vraag: is het een kwestie van early adopters of is het een niche?

Als we realistisch nadenken over wat je allemaal nodig hebt voor een goede VR ervaring die kwalitatief gelijkwaardig is aan nu, bijvoorbeeld, op High met 1080p gamen, dan is er maar één conclusie mogelijk: VR blijft nog heel, heel erg lang een niche. En ook aan de software kant valt nog heel wat te winnen. Veel games halen die 90 fps niet eens omdat ze een cap hebben, omdat de engine het niet leuk vindt, of noem een andere dwarsstraat. Ik heb zelf een 120 hz paneel en geregeld kom ik games tegen die bij lange na geen 120 fps halen, waarbij ik altijd CPU limited ben. En daar valt niet zo gek veel meer te upgraden... Voeg daar latency van internet aan toe en je hebt alle ingredienten in huis die VR jammerlijk doen falen. Die tech demo's blijven maar eventjes leuk...
Uhhhh...... daar hoef je echt geen jaren voor te wachten. De hardware om dat te kunnen doen is er namelijk al.....

En wat betreft die game egine frame cap: Zat game engines die dat niet hebben en wel fatsoenlijk 90+ frames kunnen renderen. NIet echt een sterk argument aangezien de VR brillen geeneens uit zijn....
We gaan het zien, maar je ziet toch hopelijk zelf ook wel dat de overstap van casettedeck naar CD speler even een tikkeltje meer mainstream is, dan het gamen op een normale setup versus het gamen op VR?
We gaan het zien, maar je ziet toch hopelijk zelf ook wel dat de overstap van casettedeck naar CD speler even een tikkeltje meer mainstream is, dan het gamen op een normale setup versus het gamen op VR?
Dat viel dus wel mee....
De eerste paar jaar waren cd spelers niet te betalen, kon je bijna nergens cd's kopen en waren cd's ontzettend duur.

Geloof het of niet, maar er was een tijd dat cd markt een niche markt was en je veel rare reactie's kreeg wanneer je vertelde dat je van casette/lp naar cd was overgestapt...
Okay, nog een poging. VR 'vervangt' geen medium. En VR is niet per definitie een betere 'versie' van wat het wel vervangt. Het is een alternatieve manier om iets te ervaren. De CD is een beter, handiger, en hogere kwaliteits versie van hetzelfde medium. Nogal een verschil... VR is al meerdere malen in het verleden gelanceerd. Keer op keer: te duur, onhandig, onprettig in gebruik.

Wat is vandaag de realiteit met bijv. de Oculus Rift? Dat is deze: Als je applicatie niet op lage latency en met 90 fps loopt, word je misselijk. Waar kennen we dat ook alweer van? En hoeveel applicaties lopen daadwerkelijk op min. 90 frames? En als klap op de vuurpijl: wie houdt het vol om langer dan een uurtje naar VR te kijken?

Vul dit zelf in zou ik zeggen :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 februari 2016 11:52]

Heb je überhaupt VR als eens geprobeerd? Een mooie vergelijking vond ik deze "It's like watching a movie on your phone vs. IMAX"
Het is zo'n bijzondere ervaring, voor het eerst kun je interactief de wereld om je heen beïnvloeden. Je zit er midden in, je bent daar in plaats van dat je kijkt naar een mannetje op het scherm.

Het artike van gizmodo geeft een mooie omschrijving van een scepticus hoe het was om voor het eerst in aanraking te komen met echte VR.

Zoek eens naar gameplay trailers van Fantastic Contraption, Budget Cuts, Modbox en Arizona Sunshine en vertel mij dat je ooit zo interactief hebt kunnen zijn met een gamewereld. Naar mijn mening is VR de volgende grote stap in gaming en is het niet de vraag "of" maar "wanneer" het volledig ouderwets gaming overneemt.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 23 februari 2016 12:47]

VR is wel degelijk een betere versie, en een lang gekoesterde versie ook nog voor velen.
Voor hem bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=iaC1dhBajvw

Met VR is het voor het eerst mogelijk om zonder in de knoop te raken met je controller, de bocht in te kijken en daarbij je tegenstander die je in wil halen in de gaten te houden in een race-sim, is het mogelijk om in een dog-fight snel om heen te kijken in een flight-sim, is het mogelijk om de diepte te ervaren bij een rit in de achtbaan in pretpark-sims, is het mogelijk om in een richting te kijken, een andere richting te richten, en nog een andere richting te lopen met een FPS.
En dit zijn mogelijkheden die we nu al zien, zonder ervaring, wat we straks met ervaring kunnen voorstellen hebben we nu nog geen idee van.

VR is de toekomst van gaming en daar begint het slechts bij.

[Reactie gewijzigd door Crazy Harry op 23 februari 2016 14:15]

Volgens mij is die Occulus goedkoper (nog steeds erg duur) en een hobby mag best iets kosten.

Als ik veel FPS zou spelen of er weer eens een leuke spaceshooter of flightsim (in de trant van strike commander, EF2000 etc., niet MS Flightsim) zou komen die het ondersteunde zou ik er nog wel over nadenken.

Wat jij met zoveel woorden zegt lijkt me een waarheid als een koe: dit is heel, heel duur en gaat staan of vallen met de kwaliteit van de content die ervoor verschijnt. Zelfs met heel goede content zal het een tijd te duur blijven voor de meeste mensen, maar dan zie ik het persoonlijk nog wel aanslaan.
De Rift gaat initieel inderdaad goedkoper zijn, maar bij de Vive zitten de motion controllers er al bij. Ik denk dat de uiteindelijke prijzen elkaar niet zoveel ontlopen als je de motion controllers mee rekent.
Even kort door de bocht net als, in mijn ogen, jouw reactie: Overpriced spul als Alienware heeft toch ook bestaansrecht?

Denk dat de prijs snel zal zakken en zie voor sommige gamers echt wel meerwaarde. Er zijn genoeg mensen die ~600e betalen voor een drone die ook niet elke week gebruikt gaat worden.
Wat maakte Alienware overpriced dan?
Alienware was de eerste fabrikant die game-laptops maakte + de eerste die sli in een laptop stopten. Wederom kwamen ze met een graphics amplifier wat msi natuurlijk gelijk nadoet. Ook zijn ze de eerste fabrikant met een closed loop water cooling systeem in een laptop ( niet zoals Asus het doet) en voor al die innovatie die ze gebracht hebben mag best voor betaald worden.

Vr is gewoon een niche markt wat zijn plek in de PC wereld moet bemachtigen.

Alienware had met zijn eerste laptop die plek gecreeerd, anders zouden er Nu nooit zo veel game-laptop fabrikanten zijn

Dan kun je net zo goed zeggen dat alle westerse merken overpriced zijn, want er zal altijd een chinees zijn die het wel voor goed koper nagemaakt heeft.

Edit:Typos

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 23 februari 2016 11:46]

Vergelijk de game PC's eens met andere PC configuraties.

De innovaties mbt de laptops wist ik niet maar dit lijkt me redelijk recent terwijl het bedrijf al langer bestaat. Je gaat me niet vertellen dat je niet ook voor de naam as Alienware betaalt..
Ik koop hun laptops al sinds 2002. Ja. Je betaald veel maar je krijgt er ook meer voor terug. Mensen kijken niet verder dan de prijs vandaar dat het al snel "overpriced" word genoemd. Meeste mensen gebruiken het argument dat het bij de buren goedkoper is, maar vergeten wel dat het niet vervangbaar is. Ook vergeten ze dat ze geen custom bios opties krijgen of dual psu mods. De laptops waren en zijn uitstekende machines. Voor en na de overname. Dell heeft trouwens hellemaal niks met alienware te maken behalve dat ze hun onderdelen delen. Alle machines die nu uit zijn gekomen ( na dell overname ) zijn nog steeds alienware machines sinds alienware volledig in de hand heeft welke line-up met welke onderdelen gepresenteerd worden.

De pc's kunnen wel een prijsverlaging gebruiken ( als je belt en overlegt over je budget kan je altij korting los maken + zijn er op alienware arena verschijdende kortings coupon codes ) maar daar kijkt niemand naar omdat ze overpriced zijn... maarja ieder zo zijn beeld. ( en mening ! )
Vergeleken met een High-end monitor valt een Rift of Vive behoorlijk mee. Bovendien is dit nu de eerste generatie voor early adopters. Met 2 tot 5 jaar verwacht ik dat VR behoorlijk main stream gaat worden.
Vooralsnog zie ik het ook als een échte niche, dat hele VR.

Ik denk dat het in business absoluut zal aanslaan, maar dan met name het augmented reality/hololens gebeuren dat zeer zeker een praktisch nut heeft.

Voor gaming... het zal waarschijnlijk dezelfde kant opgaan als Eyefinity opstellingen, 3D gaming, en al die andere quasi toffe oplossingen die eigenlijk gewoon peperduur zijn, en dus voor de meesten onbetaalbaar of gewoon onnodig, en uiteindelijk aan het gamen zelf vrij weinig veranderen. In de basis blijft de game namelijk gewoon hetzelfde, alleen de manier waarop je 'm ervaart is anders.

Dat is niet genoeg om dit soort investeringen te doen, voor het merendeel van de gamers. Het beste bewijs daarvoor vind je in de ellenlange periode dat we met z'n allen op 1080p monitoren zaten; pas nu 4K naar de televisie komt, ontstaat er markt voor 4K monitoren.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 februari 2016 11:18]

Heerlijk al die sceptische reacties op de prijzen van VR. Want het is allemaal veel te veel geld voor een gimmick. Wat men vergeet is dat VR naast het gaming erg veel toepassingen kan ontwikkelen. Niet voor niets kon je op elke beurs afgelopen jaren waar een beetje ondernemers kwamen een Rift op je hoofd zetten, met wat voor content dan ook. Bijna iedereen die ik ken die bij een media of film bedrijf werkt, en dat zijn er nogal wat, hebben een Rift of meerdere in bestelling staan.

En tegenwoordig vinden we alles te duur, maar een van de meest succesvolle consoles ooit, de PS2 was bij launch ¤800,-! (inflatie meegerekend). Dat schrok mensen ook niet af.

Ja voor mijn portemonnee is het ook een brug te ver, maar ik vertrouw erop dat menig game/film/gadget enthousiast die wel de centen heeft er een gaat halen. Daarmee zal de komende jaren de hardware geoptimaliseerd kunnen worden en zullen ook de systemen die ze aansturen de komende jaren verbeteren. Waarmee we over een jaar of 3 a 4 allemaal een VR set kunnen kopen.

Ook komt VR in allerlei smaken. Van de cardboard tot Samsung VR en de Rift/Vive/PlaystationVR. Genoeg segmenten om iedereen van VR te laten proeven.

Menig grote partij is bezig met VR, om dan maar sceptisch te zijn omdat de prijs te hoog zou zijn is natuurlijk onzin. Als de techniek veel belovend is en de early adaptors enthousiast zijn en de rest meetrekt zie ik zeker kansen voor VR en aanverwante artikelen.
Het is helemaal geen doodgeboren kind, dat JIJ het niet wilt/kunt betalen is een ander verhaal.. Ook dat zelfde gezeur was bij de bekendmaking van de Oculus, maar die is toch wel 'uitverkocht' (als in dat je nog lang kunt wachten als je nu besteld)..

Ook voor bedrijven is dit ineens een heel stuk interessanter, waar ze voorheen hardware moesten kopen die $10.000+ was, kun je nu met zo'n $2000 perfect uit de voeten..

tja, wat zijn AAA games? ook daar zit groot verschil tussen, boefje spelen (GTA) of oorlogje spelen (Battlefield/COD) of ruimtegevechten (Eve valkyrie)..
Ik zie graag officiele toevoeging van VR bij bv Alien Isolation (werkt al (deels) via aanpassen config files).
VR is een hele andere beleving van spelen van simulatie games etc.. Als jij denkt dat het niets meer is dan met een monitor op je kop zitten, dan heb je het goed mis..
Het zal nooit lekker werken bij spellen als battlefield vanwege motion sickness racing/space games is closest bij volwaardige games waar het goed op gaat werken. De rest verwacht eigenlijk niet veel meer dan wii achtige games.
Onzin, motion sickness hoeft helemaal niet op te treden bij spellen als battlefield.. Motion sickness wordt meer veroorzaakt door slecht afgestelde lenzen/schermpjes, zet voor de gein maar eens een bril op die niet goed op jouw ogen zijn afgesteld en ga eens een stukje rondlopen........
Even de test uitgevoerd en wat mij opviel is dat het gaat om een windowed mode test dus crossfire en SLI worden niet getest.
Je weet nog steeds niet of bijvoorbeeld een SLI gekoppelde 770 nou goed scoort of niet en wordt je de illusie gegeven dat je maar een upgrade naar een 970 moet doen oid.
Verschrikkelijk misleidend test.
Je krijgt overal dat "koop een nieuwe Nvidia kaart als je wil dat het werkt" naar je kop geslingerd.
Eerst maar de echte reviews afwachten voordat je een beslissing gaat maken.
-multigpu toevoegen aan de startup opties zou dit op moeten lossen
Dat werkt inderdaad maar hoeveel mensen zullen weten dat je een startup command moet gebruiken laat staan hoe ze die moeten uitvoeren? (buiten de gemiddelde tweaker om)
Het is niet veel werk om een simpele config schermpje te maken met een paar nuttig opties of gewoon simpel weg het detectie script uitbreiden zodat het verschil wordt gezien.

En ander algemeen probleem is het gebruik van onboard GPU. Veel laptops gebruiken het onboard GPU om het desktop te renderen om stroom te besparen maar als je dus dit test doet detecteert het script alleen de onboard als die is ingeschakeld en niet bijvoorbeeld je 970M of 980M gpu.
Betekent dit dan dat laptops automatisch niet geschikt zijn? (terwijl ze in verschillende tech demos de VIVE aan een laptop rugtas gekoppeld hebben)
Of moet je dan voor een echte test je bios in gaan en je onboard gpu uitschakelen?

Oftewel als je makkelijk om zulke dingen heen kan wist je eigenlijk al voor de test of je systeem geschikt is en alle andere mensen worden volkomen misleid.
Hoeveel mensen gaan nu werkelijk deze tool proberen, en mensen met een SLI/Crossfire opstelling zijn vaak al niet meer zulke 'non tweakers'...
genoeg mensen die een 'duur' pre-built systeem met Xfire of SLI kopen zonder echt te weten dat ze dat hebben omdat ze de "technische kennis" niet bezitten om het ofwel zelf in mekaar te steken (blijft iets dat consequent overschat wordt) of om het door te hebben. Want voor de gemiddelde consument is "duur" gelijk aan "snel"/"goed"

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 23 februari 2016 18:13]

-multigpu toevoegen aan de startup opties zou dit op moeten lossen
Werkt inderdaad prima. ( was die alweer vergeten )

Wel erg merkwaardig is de verschillen tussn catalyst en crimson drivers:

met catalyst 14.4 haalde ik een 4.9 :X 8118 frames
met crossfire aan een 4,8 8)7 8004 frames

met Crimson 15.12 haalde ik een 7.2 8469 frames
met crossfire aan een 10.9 10882 frames

Frames below 90fps en CPU bound elke keer alles 0


edit: kleine verduideliking

[Reactie gewijzigd door micla op 23 februari 2016 21:14]

Typisch dat het tweakers systeem zo'n lage score haalt in vergelijk met de testen bij reddit!?
Vraag of stelling?

Wat is er bij de reddit configuraties anders?
Verbijstering ;-)

Net even de test gedaan, met een i5 2500k en een gtx 980 haal ik zelf 8.8

Vind het erg vreemd dat een fury aanzienlijk slechter presteert.
Grappig om te zien dat een systeem met een vrij oude processor de AMD 1090T nog zo goed presteert :). Die processor is ook nog eens voor een leuke prijs aan te schaffen, iets wat niet geldt voor de genoemde grafische kaarten maar je maakt er wel extra geld mee vrij.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 23 februari 2016 12:17]

Hier is mooi te zien hoe de fidelity dynamisch wordt aangepast tijdens de test: https://youtu.be/lggMrnGB0yI
Ik ben zeer benieuwd of mijn i5 4670K met single GTX770 4GB dit gaat trekken. gevoelsmatig zeg ik "net niet", maar het zou misschien werkbaar zijn met wat lagere grafische settings.
GTX970 is toch het minimum?
Ja, maar ik vind dat zo'n rare absolute grens. Voor welk spel met welke grafische settings is dat het minimum? Werkt het in sommige spellen wel?
Ligt er gewoon aan wat voor games je wilt spelen in vr, al die simulators staan nou niet bekend om z'm gieie graphics, wil je star citizen spelen, tja dan moet je met meer komen.
Ligt er gewoon aan wat voor games je wilt spelen in vr, al die simulators staan nou niet bekend om z'm gieie graphics, wil je star citizen spelen, tja dan moet je met meer komen.
Al die simulators zijn vaak wel enorm CPU afhankelijk en halen nu al snel met moeite 60fps. Zie bijvoorbeeld Euro truck simulator 2. Kost weinig power op sommige stukken, maar in bepaalde steden daalt het fps tot 45 met goeie CPU en graka. Of neem Arma, probeer dat maar is consequent op 90 fps te draaien, dat is haast onmogelijk.

VR moet echt vanaf het begin van development rekening mee gehouden worden, anders gaat het niet werken. Je zal dan ook specifieke VR games zien die getest zijn op een systeem met 970 equivalente kaart en recommended CPU. Dus ik zie het ook meer als een soort keurmerk waar VR games aan " moeten" voldoen.
Omdat de games developers hieraan zich moeten houden bij het ontwikkelen van VR games. In principe is elk model video kaart goed genoeg, zolang maar een duidelijke referentie punt us ingenomen!
De 970 is de minimaal aanbevolen kaart, niet een absoluut minimum. Het is de ondergrens waarbij Oculus in elk geval garandeert dat de spellen in hun store een goede ervaring geven. Ze hebben ook aangegeven langzamere hardware niet kunstmatig uit te sluiten, dus het zal per spel afhangen of mindere hardware werkt of niet.
Niet minimum, maar recommended.
Recommended:
OS: Windows 7 SP1, Windows 8.1, or Windows 10
Processor: Intel® i5-4590 / AMD FX 8350 equivalent or greater
Memory: 4 GB RAM
Graphics: NVIDIA GeForce® GTX 970 / AMD Radeon™ R9 290 equivalent or greater
Maar als dat zo absoluut de waarheid is, waarom dan zo'n test? ;)
geen idee, stel die vraag aan valve :+
Simpel jij kan een monster van een bak hebben maar als jij programma's laat draaien op de achtergrond die intensieve zijn daar haal je die 90 fps nog steeds niet.
Niet iedere GTX 970 presteert hetzelfde.
Viel mij ook al op, standaard haalde ik 6,8 met mijn setup
Maar met een GPU OC haalde ik 7.7.

Wat dat betreft vind ik de reddit resultaten niet bepaald betrouwbaar want als ze zonder OC moeten zijn dan is een marge tussen de 6,4 (laagste) en 8,6 (hoogste) wel een erg groot verschil vind ik.

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 23 februari 2016 11:21]

Bijvoorbeeld zodat je weet wat je het beste kan upgraden: GPU of CPU. Niet iedereen weet precies wat hij voor hardware heeft vermoed ik.

Daarnaast kan je hiermee zien of het gaat werken met wat lagere "fidelity" of dat het gewoon kansloos is. Voor jouw computer zal het vast wel werken met iets mindere settings denk ik.
Er staat "Recommended:" en niet Minimum.
Grappig dat als je kijkt naar de reddit link van Snoz Lombardo hierboven zie je dat zelfs een i5 2500 in staat is om very high te krijgen of een i7 970 wat al bijna 6 jaar oud is.
Alles draait om de videokaart en dus rest is maar bijzaak.
ja hoor no problem, mijn i7 920 op 4GHz en R9 290x doen het prima... maar die i7 (ookal issie oud) is echt een beest van een ding nogsteeds! En daar heb ik 5 jaar geleden nog nauwelijks 100 euro voor betaald (2e hands via tweakers). Hoezo bang for buck :)
prijstechnisch is upgraden voor mij nog steeds niet gunstig, zeker als het gaat om gaming.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 23 februari 2016 16:13]

Nice, heb zelf de 930, laats wat problemen gehadt mijn mijn pc zitten kijken voor upgrade, maar als je goed wilt upgraden kan je alle ram ook nog gaan vervangen. Zat zo tegen de 400 euro aan om een gelijkwaardige upgrade te regelen.
Zover ik het zie is ddr3 nog steeds snel genoeg en is het de I7 930 ook, en moet ik alleen mijn videokaart upgraden.
Dat is zijn mijn bevindingen dus ook, het enige wat ik afgelopen jaren ge-upgrade heb is inderdaad de videokaart... nu al 4 generaties inmiddels en nogsteeds dezelfde CPU! Gek genoeg kan ik ook nog steeds prima uit de voeten met de 'maar' 6GB werkgeheugen in mijn PC. Overigens helemaal niet erg om eens een PC te hebben waarbij ik niet telkens denk aan upgrade upgrade upgrade, zoals ik dat vroeger wel had, zeker elk half jaar weer nieuw spul. Waarschijnlijk ben ik de drang ook ensigns kwijt geraakt nu ik wat ouder ben geworden en minder games speel. Hoe dan ook, het is te merken dat deze generatie intel cpu's veel langer mee kan dan zijn voorgangers imho.
GTX780ti is ready hiervoor.
Dan zou een i.i.g. GTX770 wel capable zijn, zo te zien heeft VRAM ook invloed gezien een R9 390 een streepje voor staat op een GTX970.
zo te zien heeft VRAM ook invloed gezien een R9 390 een streepje voor staat op een GTX970.
Quote
De R9 390 is ook gewoon net wat sneller als de GTX970, heeft volgens mij weinig met het beschikbare geheugen te maken
Ja maar een kleine fractie hè, kwestie van enkele procenten en game afhankelijk. Dus erg vergelijkbaar.
Maar zulke vergelijkingen dat hardware in catogoriën wordt ingedeeld moet je natuurlijk altijd met een korreltje zout nemen. Maar des te hoger de resolutie des te meer je hebt aan een grotere hoeveelheid VRAM. Wat ik me wel kan voorstellen bij uhd.
Ja maar een kleine fractie hè, kwestie van enkele procenten en game afhankelijk.
De test bestaat ook maar uit 1 testcase/game dus dat kan best in het voordeel van AMD werken toch? Wat een kaart gemiddeld doet maakt dan weinig meer uit, want het gaat om deze specifieke testcase...
Ik kan wel eens kijken wat vram doet. Ik heb zelf een gtx980 met 8gb vram. Die zou ik zo 1op1 kunnen vergelijken met een gewone 980.
Ik ga er vanuit dat het (afhankelijk van welke games) op lagere instellingen mogelijk is. Ik vraag me alleen af of je dat wilt. Ik kan je bijna garanderen dat je in VR veel meer belang legt bij al die grafische details dan je normaal deed. Je zit zo in die wereld dat de details veel meer op vallen en voor de immersie is het extreem belangrijk dat die details er dan ook zijn.
Ik kan je bijna garanderen dat je in VR veel meer belang legt bij al die grafische details dan je normaal deed.
Dat kan je uit ervaring zeggen?

Ik heb al 3x naar mn armen gezocht terwijl ik VR met een telefoon bekijk, en dat waren in kinderlijk lelijke scenarios en dan zie ik ook nog eens individuele pixels en ben ik me heel bewust dat alle 'nep' is.

Hoewel meer detail het natuurlijk wel vetter maakt, is het naar mijn idee dus niet belangrijk voor het gevoel (tenzij de VR wereld helemaal niet meer van echt te onderscheiden is) of je er nou wel of niet midden in zit.
Ik heb een aantal VR demos gehad.
Dit op de DK2, de CV1 en de GearVR van Oculus.
Ik spreek half uit ervaring, half vanuit de vele reviews die ik gelezen/gezien heb.
Ik had veel meer oog voor detail en iedere detail die niet klopte trok me weer een beetje uit de ervaring, wat ik bij normaal gamen niet snel heb. Al is het nog altijd dat iedere persoon het anders kan ervaren.
Ik denk vooral dat laatste, het is maar net hoe vele fantasie iemand heeft, of bewust je op zoek gaat naar 'fouten' in de VR wereld. Ik ga denk ik met een hele andere gedachten de VR wereld in ;)

@mods: Gezien mijn vorige reactie offtopic is zal het wel niet over VR gaan maar over speelgoedauto's :)
Oftopic is het niet, maar jouw ervaring is wel erg beperkt om echt een conclusie te trekken.
'Kinderlijk lelijke scenarios' geven natuurlijk geen goede immersie, je hebt mogelijk een slechte game/demo gedaan. Goede games is nog belangrijker voor VR dan de hardware.

En VR met een telefoon verklaard mogelijk ook het duidelijk pixels zien en moeilijk een goede immersie krijgen. Als het de gearVR was dan had je waarschijnlijk wel specifiek GearVR genoemd. Dus je hebt het met een minder goede headset gedaan met een minder goede telefoon, mogelijk een lagere resolutie als 1080P.

Die resolutie is echt belangrijk, want de DK2 vond ik ronduit vreselijk, zou ik echt geen geld voor over hebben. Zelfs de GearVR was daarbij een veel betere ervaring. En de CV1 zou ik maar al te graag in huis hebben. Resolutie is daar toch wel 1 van de belangrijkste factoren voor. Ik heb extreem goede ogen en kan nog duidelijk pixels zien bij de CV1. Maar bij de CV1 kan ik makkelijk die pixels vergeten bij de DK2 was dat niet mogelijk.
Ik wou juist geen namen noemen (gezien we dan misschien een andere discussie krijgen) maar ik had het over de GearVR+S6, de kwaliteit is misschien hoger dan de andere telefoons/vr oplossingen maar nog lang niet zo mooi als
'Kinderlijk lelijke scenarios' geven natuurlijk geen goede immersie, je hebt mogelijk een slechte game/demo gedaan
Ik heb vrijwel alle demo's gedaan/bekeken, ik benoem juist dat het bij de lelijkere ook werkt om aan te tonen dat de kwaliteit van het beeld eigenlijk niet veel hoeft te zeggen, ik/mijn brein kan alsnog denken dat ik daar echt ben blijkbaar, ondanks dat ik gewoon pixels zie en een cartoony wereld, misschien wel omdat ik van te voren weet dat ik me niks van details (waar jij over valt) aan moet trekken om er van te kunnen genieten.

Ik blijf erbij dat het vooral iets persoonlijks is hoe gevoelig je bent om opgenomen te worden in een andere wereld, de rest is bijzaak, een lege/kale/vlakke wereld waar je rond loopt zou al voldoende moeten zijn om je op die locatie te kunnen wanen! En dan met zn crappie cardboard :D
Ah, ik miste de hele essentie uit je tekst. Had het idee dat je meer negatief dan positief was.
Sorry daarvoor.

Maar de grote basis, een emmersie, dat heb je inderdaad. Zelfs met slechte VR heb je veel meer emmersie in VR dan normale games. Alleen merk ik zelf sterk het verschil in niveau wanneer er iets net niet klopt, wat soms door het kleinste detail getriggerd kan worden en jij dus niet.
Ik denk dat heel erg mee valt. VR wordt nu ook gebruikt bij mensen die ernstige hoogtevrees hebben. En dat ziet er heel erg blokkerig uit. Echter de paniek reactie die deze mensen hebben is niet van echt te onderscheiden. zie deze aflevering van het klokhuis (in mijn optiek een van de weinige programmas die doet waar de publieke omroep voor is opgericht). vanaf 10:50 ongeveer.
Immersie heb je vrij snel, maar je hebt een oneindige hoeveelheid aan niveaus. Ik ken mensen die al hoogtevrees krijgen van een film kijken. Games geven vaak veel meer immersie vanwege de controlle die je hebt. VR gaat daar nog veel verder bij door zoveel mogelijk de normale wereld af te sluiten en je nog meer vrijheid te geven. Zelfs slechte VR geeft veel meer immersie dan games, goede VR gaat nog vele malen verder en dan nog zijn er zoveel punten waar het in de toekomst zo veel beter kan.

Dat is ook de reden waarom slechte VR misselijkheid kan geven. Je hebt een immersie groot genoeg om sommige delen van je brein compleet te overtuigen terwijl andere delen het tegen spreken, met een verward misselijk brein tot gevolg.
Volgens de Reddit lijst die ik hierboven postte zou je een 2.3 (of 'Low') scoren.
https://i.imgur.com/Ec0WQgn.png
De CPU zal niet het probleem zijn, maar de GPU wel, de GTX760 komt in iedergeval niet in aanmerking voor zelfs de low fidelity, de rest van mn hardware makkelijk..
Maargoed, voor de DK2 voldoet die goed en zodra ik een nieuwe headset ga aanschaffen, DAN ga ik pas ook een nieuwe GPU aanschaffen..
Ik krijg Gemiddeld score van 3.3, en kan het wel spelen VR games, maar dan moet ik de spellen op medium zetten zegt de benchmarkt.

[IMG]http://i1117.photobucket.com/albums/k599/AmigaWolf/Gemiddeld_zpspgbo2fus.jpg~original[/IMG]

En ik krijg Gemiddeld score van 3.9 als ik mijn GPU OC.

[IMG]http://i1117.photobucket.com/albums/k599/AmigaWolf/Gemiddeld%20OC_zpsojrkvq7v.jpg~original[/IMG]


En dat met:

OS: Windows 10 Pro
Processor: Intel Xeon E3-1240L v3 Tray
Memory: 16 GB RAM
Graphics: EVGA GeForce GTX 960 4GB Super SC ACX 2.0+

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 februari 2016 17:17]

denk kwa cpu wel(kan je altijd nog overklokken) maar kwam gpu kom je waarschijnlijk te kort. Then again als je de vive koopt voor zo rond de 900 euro
kan er ook wel een videokaartje vanaf voor nog eens 300 euro.(voor rond de 160 koop je al een tweedehands r9 290 met een beetje geluk.)
Ik heb het testje gisteren losgelaten op mijn PC. Het is.... weinig indrukwekkend. Zowel niet om naar te kijken, als het resultaat. De scene uit de test is niet erg spannend en rendert in een kleine windows. Het resultaat is ook niet reden tot grote blijdschap. Mijn GTX680 moet het raam uit, want mijn PC is net aan 'VR capable', met fidelity op 'low'. In ieder geval mag de CPU (i7 3770k) nog wel blijven van Valve :p
Dan kan ik het op mn desktop systeem wel helemaal vergeten met mn 650Ti.. eindelijk een reden om dat ding te upgraden als ik met VR aan de gang wil. ;)

edit:
En zoals verwacht, alle frames onder de 90 FPS ;(
Over het algemeen scoort mn GTX 650Ti nog best redelijk in games. Zelfs veel van de latere games zijn als je rekening houd met zn lage VRAM bij het instellen nog goed te spelen met tussen de 30-60 FPS. Maar dit is duidelijk te veel voor dat oude kaartje.

Ook mn echte game PC die aan mn tv hangt heeft er moeite mee, maar scoorde met slechts 30% van de frames onder de 90 FPS al een stuk beter beter (GTX 760) ook zie je daar dat de kwaliteit even kort een standje omhoog werd gegooid, maar toch al snel weer werd teruggeschakeld.

Dus voor ik over ga op VR, eerst maar eens kijken naar een geschiktere GPU :)

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 23 februari 2016 10:46]

Ik verwacht iets vergelijkbaars. CPU nog wel oké (i5 4670k) maar videokaart te traag (R9 270 + HD7850 in Crossfire = ~ R9 280X).
Ik kan nog niet bij mijn PC, maar als ik naar de video van Tweakers kijk is het behoorlijk indrukwekkend. Ga maar eens na hoeveel driehoekjes je moet renderen om die objecten zo mooi rond te krijgen.

Op de 'next-gen' consoles zie ik nog steeds auto'r rond rijden met 6 hoekige wielen dus is mijn mening dat dit er zeer indrukwekkend uitziet.
Weinig verrassend natuurlijk :) Reken maar op in ieder geval iets van officiële HL3 info dit jaar, dat ze er aan werkten weten we natuurlijk allemaal wel, dat Source2 nu steeds verder uitgerold word is een voorbode.
Er zit inderdaad aardig wat Half Life 3 spul in:
http://www.mweb.co.za/gam...-VR-Performance-Test.aspx
Weet iemand of er ondersteuning voor Crossfire/Sli is?
Je moet dan -multigpu toevoegen aan de start-up opties.
In die laatste screen: OS: Windows 10
"Your operating system is not compatible, we recommend upgrading to windows 8.1 or 10"

Ben wel benieuwd of dit een foutje in de test is of dat het echt niet lekker loopt op windows 10.
Ik ben geen super intensieve gamer ofzo, maar toch is de overstap naar win10 wat dat betreft tegengevallen.

Games die niet meer werken
DTS/dolby live word nog niet volledig ondersteund
En de xbox one controller word ook niet overal ondersteund waar de 360 controller dat wel word. (maar dat ligt waarschijnlijk niet aan het os)

Hopelijk draait VR wel direct en soepel op win 10
Ik denk dat de problemen die jij ervaart niet aan Win 10 liggen maar aan de software van derden (games of de drivers van de betreffende hardware).

Alle hardware die nu verschijnt, zoals deze VR headsets, zal wel goede drivers hebben voor Win 10 verwacht ik. Anderzijds zal je met zo'n technologie in de kinderschoenen als early adopter altijd wel tegen problemen aanlopen, ongeacht het OS op je PC.
van het dts/dolby verhaal heb ik oneindig veel microsoft fora afgespeurd, en de microsoft engineers zeggen zelf al sinds de technical previews "klopt, werkt niet, komt er aan" en aan de reacties daaronder te lezen zou dit bij windows 7 ook 2 jaar geduurd hebben vor dit fatsoenlijk ondersteund werd.

wat betreft de controller, dat is natuurlijk mijn eigen risico om met nieuwe hardware oude games te willen spelen, maar ik vind het raar dat sommige games wel de 360 controller ondersteunen en niet de xbox one, lijkt me toch niet zo'n wezelijk anders apparaat.

Maar goed, dit gaat ernstig offtopic, dus ik hou er maar weer over op :)
Weet niet maar DTS werkt gewoon goed met mijn creative geluidskaart op windows 10. Dus het ligt toch echt aan je drivers.
dan zal het wel aan de drivers van Realtek liggen. maar het internet staat vol met dit soort meldingen.

overigens, als ik films speel via powerdvd stuurt ie wel dts/dolby uit
maar voor games blijf ik steken op stereo.

bij afspeel apparaten->eigenschappen staat dts wel als supported format, maar deze kun je bij geavanceerd->default format niet als standaard instellen. wat wel de bedoeling zou moeten zijn.

en de drivers opnieuw installeren/andere drivers proberen heb ik uiteraard allang gedaan, anders zou ik niet op tweakers zitten ;)
Persoonlijk vind ik het nog te vroeg voor VR. Heb zelf de occulus en ik vind het niet bijzonder. In het begin is het heel gaaf omdat het nieuw is, maar ma een aantal keer gebruikt te hebben stoor ik me bijzonder erg aan de slechte resolutie. Je kijkt letterlijk naar een LEGO wereld.
Ook de toepassingen op dit moment zijn niet volwassen genoeg.
Maar de developer kits die mensen nu hebben zitten toch op een heel wat lager niveau dan de consumentenversies die binnenkort op de markt komen. Heb jij DK1 of DK2?
Juist, het verschil tussen de DK1 en DK2 is al aanzienlijk, het verschil qua resolutie tussen de DK2 en de CV1 is wat minder, maar zit em vooral in een betere display..

Overigens ben ik het helemaal niet mee eens dat je naar een LEGO wereld kijkt (heb zelf de DK2, en nog veel oudere HMD's)..
Ik heb een test gedaan op mijn bankrekening. Melding: You do not have sufficient resources to escape reality.

;( :'(
Hoeveel nieren heb je nou echt nodig? }>
I reject your reality and substitute my own.
Score een 7.6 met een 290 (+25% OC), niet verkeerd

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True