Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Oculus, bekend van de virtual reality-brillen die het bedrijf ontwikkelt, heeft een IsraŽlische start-up overgenomen die experimenteert met hand-tracking. Het bedrijf zal worden ondergebracht in Oculus en verhuizen naar het hoofdkantoor van dat bedrijf.

Het is niet bekend wat Oculus voor het bedrijf heeft betaald, maar duidelijk is wel dat de start-up - met de naam Pebbles Interfaces - wordt ondergebracht binnen Oculus. Dat heeft de maker van virtual reality-brillen bekendgemaakt. Een woordvoerder heeft tegenover The Verge aangegeven dat het bedrijf zal verhuizen naar het hoofdkantoor van Oculus in het Californische Menlo Park, waar het zal worden ondergebracht in de hardware- en computer vision-afdelingen van Oculus.

Pebbles maakte hardware en software waarmee handen vrij precies kunnen worden getrackt. Oculus wil die tracking waarschijnlijk toepassen in combinatie met zijn virtual reality-brillen, zodat de handen van een gebruiker terugkomen op het scherm. Dat Oculus hierin geïnteresseerd is, blijkt wel uit het feit dat het bedrijf de afgelopen anderhalf jaar drie andere start-ups overnam die zich bezighouden met het tracken van handen en de omgeving van de gebruiker.

Oculus werd zelf in maart 2014 overgenomen door Facebook, voor 2 miljard dollar. Destijds was dat 1,45 miljard euro. Facebook verwacht dat virtual reality-brillen uiteindelijk een grote rol gaan spelen in het leven van veel mensen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

off topic :
Ach, ik dacht met de werktitel van tweakers die even online geweest is, "Oculus, kopuh kopuh kopuh" dat er bijzonder nieuws was over de retailversie van de Oculus Rift.
Jammer.

On topic :
Oculus heeft die handtracking blijkbaar nog niet onder kiezen, als ze er nog een extra firma voor overkopen. Hopelijk levert deze know-how wel iets op.
Of is het zorgen dat de concurrentie direct op achterstand komt te staan?
Hopelijk levert deze know-how wel iets op.
Maar juist de know-how kopen ze nŪet...... De verhuizing van het bedrijf gaat gegarandeert gepaart met de exodus van nagenoeg alle werknemers waarmee je de kennis dus in feit vernietigd.

Dit klinkt meer als het verwijderen van een concurrent ůf een heeeeel domme overname.
Hoezo dat? De werknemers krijgen er een stuk meer budget bij en kunnen dus lekker doorwerken aan hun product zonder zich zorgen te hoeven maken dat de tent failliet gaat.
Dat ze moeten verhuizen van Israel naar Menlo Park hoeft geen probleem te zijn. Niet iedereen ziet de grens van zijn woonplaats als het eind van de wereld. Je krijgt er ook toegang tot een interessant netwerk en een omgeving van getalenteerde mensen voor terug.

Het is een product dat de Occulus aanvult dus geen concurrent.
Met de eerder gekochte handtracking-bedrijven kan het natuurlijk wel degelijk het wegkopen van een concurrent zijn.
Dat ligt er aan of de vorige bedrijven aan de wensen voldeden die men bij Oculus heeft.
Veel van deze acquisities draaien juist om de mensen en worden ook wel talent acquisitions genoemd. De kopende partij toont interesse, medewerkers krijgen de keuze of ze willen blijven en alleen wanneer genoeg medewerkers willen blijven wordt daadwerkelijk overgegaan tot de acquisitie.

En vaak gaat de overgrote meerderheid van de medewerkers gewoon mee want zoals @s_schimmel al noemt zijn deze acquisities in het voordeel van de medewerkers.
Dat hadden die jongens in Nederland waarschijnlijk ook gehoopt. Dat project kwam alleen nogal amateuristisch over: video: Virtual Reality-handschoen uit Eindhoven: Aanvulling op de Oculus Rift Er zijn momenteel zoveel bedrijven bezig met die handtracking dat je heel goed moet zijn of net de juiste contacten moet hebben om goed te kunnen doorbreken.
Nogal amateuristisch over? Inmiddels is dat toch flink verandert. Geseed en (binnenkort) klaar om hun 1e versie te verkopen: https://youtu.be/MxKK1h-YobE

Pebbles Interface bied echter weinig anders dan bijvoorbeeld de Leap Motion, wellicht dat het wat minder ruk werkt alleen. De handschoen van Manus is op dit moment accurater omdat het niet afhankelijk is van optische tracking, waardoor je handen/vingers niet opeens heen en weer "breken" als de camera het even niet kan volgen. Redelijk belangrijk voor de immersie als je je VR game aan het spelen bent lijkt mij.
Het Hollandse project *kwam* amateuristisch over. Zeker ook op mij. Ik vond het ook veel te simpel, daar hoef je niet een heel bedrijf voor over te nemen, dat kan je zo zelf maken. Komop, een arduino en 5 rekstrookjes. Ook nu ze optisch gaan: dat is al decennia oud. Ik vind het echt wel een leuk idee, maar het is niet een briljante one-of-a-kind, vraag me af of ze het uberhaupt gepatenteerd hebben.
Achter de pebbles interface moeten een aantal *zeer* intelligente algoritmen zitten. Immers, anders waren ze ook niet overgenomen.

[Reactie gewijzigd door tzaman op 16 juli 2015 18:44]

Het Hollandse project *kwam* amateuristisch over. Zeker ook op mij. Ik vond het ook veel te simpel, daar hoef je niet een heel bedrijf voor over te nemen, dat kan je zo zelf maken. Komop, een arduino en 5 rekstrookjes.
Ach, een camera op een plastic standje is ook erg simpel.. alles is terug te brengen naar zo'n oversimplificatie. Het gaat om de uitvoering en de mogelijke toepassingen.
Achter de pebbles interface moeten een aantal *zeer* intelligente algoritmen zitten. Immers, anders waren ze ook niet overgenomen.
Dat is een drogreden: Overgenomen worden maakt je algoritmen nog niet "zeer" intelligent. Wellicht wil Oculus geen/minder concurrentie op dit vlak en kopen ze (kleine) bedrijfjes op. Wellicht is het een typische talent acquisition. Wellicht waren ze een stuk voordeliger om over te nemen dan het bedrijf achter de Leap Motion. Allemaal onduidelijk. Gelukkig dat jij wŤl alle weet hiervan hebt.
Het ziet er netjes uit, maar ik heb get idee dat het een stuk beter zou werken als je gewoon leap motion hiervoor zou inzetten...
Ware het niet dat Leap Motion belabberd werkt, dit lijkt een stuk beter te werken.
Ware het niet dat de huidige Leap Motion inmiddels al weer een paar jaar oud is, en zelfs met de laatste drivers toch behoorlijk goed werkt.. Zou de hardware ook geupgrade zijn (zoals ze in hun werkplaats hebben) dan zou de LM perfect werken..
Oh, en ik heb zelf een leap motion voor 3 tientjes vorig jaar een keertje gekocht op amazon.co.uk..
En de versie die pebbles hier toont is niet een versie die al op de markt is, dus het is niet zomaar te vergelijken..
Wat mij opvalt is de redelijke delay tussen het bewegen en het weergeven op het scherm. Hoewel accuraatheid belangrijk is, is latency echt killing voor de applicatie. Gezien het "gedult" van OculusVR zullen ze hopelijk dit soort dingen pas uitbrengen als het echt in orde is.
Denk dat ze toch wel toekomst zien in hand tracking voor bepaalde applicaties of games die met de rift moeten gaan werken. Eerder namen ze ook al nimble vr (http://nimblevr.com/) over dat ook aan hand tracking doet.

Ze hebben al aangegeven in interviews dat de oculus touch controllers vooral bedoeld zijn voor veel gebruikte bewegingen en handgebaren en dat voor het echte precieze werk waarschijnlijk iets van hand tracking nodig is.

Vraag me af in wat voor vorm we dit terug gaan zien en wanneer.
Er was toch al de mogelijkheid om je OpenLEAP op de Oculus te plakken?
Of was gewoon iemands mod en nooit verder uitgewerkt?
Naar mijn idee geen volledige oplossing voor besturing.
Je handen worden alleen getracked als je voor de rift zit.
Probeer maar eens 10 minuten je handen voor je te houden op die manier....
Leuk voor erbij om af en toe iets aan te wijzen en of in te drukken.
Ik kan niet wachten...
Bedoel je soms dit?
Error

1000: Unable to make connection to server or to find FLV on server
Hier dus ook...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True