Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Facebook werkt aan apps voor het sociale netwerk die functioneren in virtual reality. Dat heeft een topman van Facebook gezegd tijdens een evenement. Hij bleef vaag over wanneer de apps, die werken op vr-brillen, uit moeten komen.

Dat Facebook werkt aan dergelijke apps, is niet onlogisch. Facebook kocht vorig jaar Oculus, maker van de vr-bril Oculus Rift. Volgens Facebooks 'chief product officer' Chris Cox duurt het nog 'een tijdje' voor de apps voor virtual reality verschijnen. Dat schrijft Recode in een liveblog van het interview op Recodes evenement CodeMedia.

Wat de apps precies zouden bieden is nog onbekend, maar Cox hintte er volgens The Verge op dat gebruikers hun omgeving kunnen delen met contacten op Facebook via de apps. Dat zou volgens hem heel normaal worden om te doen. Daardoor kunnen contacten op Facebook bijvoorbeeld meemaken hoe een plek eruitziet die hun vrienden bezoeken.

Onlangs verscheen de technologie van Oculus voor het eerst in een vr-bril die daadwerkelijk te koop is. Oculus werkte mee aan de Gear VR, een Samsung-accessoire waarin gebruikers de smartphone Galaxy Note 4 kunnen stoppen om er een vr-bril van te maken.

FPA Gear VR 2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Ik ben toch benieuwd wat facebook uiteindelijk van de oculus weet te maken. We horen nu al jaren van de oculus maar behalve devkits is er nooit echt een definitieve versie uitgebracht.
Ben eerder benieuwd wat Oculus VR van de Rift gaat maken. Althans zij zijn nog steeds de gene die echt de handen aan het stuur hebben van het project. Corrigeer me als ik het fenomenaal mis heb, maar Facebook is volgens mij nog altijd maar Oculus VR's suikeroompje. Kwa release betreft van de eerste consumenten versie; dit jaar (als je het nieuws mag geloven).
Suikeroompje klinkt meer als een investeerder. Facebook heeft Oculus overgenomen en is dus echt eigenaar van Oculus.
Ik bedoelde meer te zeggen dat ze de echte ontwikkeling aan Oculus VR overlaten, desondanks ze er zoveel miljarden voor hebben neergelegd. Een situatie die niet geheel ongebruikelijk is bij typen bedrijven zoals Facebook.
Wat ook niet ongebruikelijk is;
is dat een groot bedrijf een idee aanschaft/mee aan de haal gaat, waarna het langzaam op een dood spoor beland.

Een mooi recent voorbeeld is Google Glass. Achteraf bleek dat de ontwikkelaars zelf helemaal niet zo happig waren om het zo snel met zo veel marketing uit te brengen. Dat apparaat functioneert nog veel te beperkt, en is op een heel klein aantal fronten bruikbaar. Zeker niet voor de gemiddelde consument waardoor het waarschijnlijk geen optie is voor Google.

Een praktisch voorbeeld dat ik langs zag komen was om een met een dergelijke bril een soort blinde-geleide hond te maken.
Die scant voor blinde en slecht-ziende de omgeving af en laat ze merken of er geen objecten in de weg staan, trap, etc, etc.

Deze bril lijkt mij geen optie voor Facebook, net zoals de auto van Google.
Het ontwikkelen kan nog wel eens lukken, maar vervolgens commercialiseren zal een probleem zijn omdat het een andere tak van sport is. Facebook leeft van data, maar dit is hardware icm met software dat ook nog eens een goede marketing nodig heeft.
Een experiment kan niet mislukken, enkel onverwacht resultaat opleveren. En de devkits zijn een soort van experimenten waar mensen aan mee mogen doen, evenals de Google Glass explorer edities kijken wat het teweeg brengt en hoe het opgepakt word. De eerste smartphone was ook geen daverend succes i-mode etc. maar het liet wel zien wat er mogelijk was en als je dan helemaal hip wilde zijn kn je mee doen. Facebook kocht een experimenterend bedrijf en experimenteert er nu lustig op los, soms met positieve resultaten, soms negatieve.
Mits andere partijen redelijk makkelijk het idee weer kunnen oppakken en verder kunnen gaan.

De discussie tussen Samsung, Apple en Microsoft bewijst juist het tegendeel. Ideen die niet eens normaal zijn uitgewerkt worden voor jaren geclaimd. En ook google heeft zich er aan schuldig gemaakt, en heeft zelfs Motorola gekocht voornamelijk voor de patenten.
koelpasta is bang dat
De rift een 'VR volgens facebook' gaat worden waarbij hun social media platform alle aspecten van het apparaat kan gaan domineren. En er een stap word genomen dat de api alleen compatible blijft met facebook apps. Dat zou kunnen betekenen dat je privacy behoorlijk geschonden kan worden en opent mogelijkheden tot gedragsanalyse welke kan leiden tot gepersonaliseerde reclames tijdens het gebruik.
Daar moest toch het nodige gecorrigeerd worden, of had je bronnen voor je eigen versie? ;)
De consumentenversie komt dit jaar nog op de markt hoor :), en er komt geen dev kit meer vr de consumenten release.
interessant.. bron?
Geen bron, het wordt wel vaker gezegd:

On April 30, 2014, Business Insider titled an article to assert that the consumer version of the Rift will be released in 2015, based on a partial quote attributed to "Management at Oculus VR." The quote in question indicates that the company would be "disappointed" if the headset is not released commercially before 2016.[34] This article has been referenced by multiple other sources as official confirmation of a 2015 release date,[35][36][37][38] but representatives of Oculus assert that no release date has yet been announced.[39][40] In February 2015, Palmer Luckey stated that, despite rumors, the consumer version does not have a May 2015 release date.
https://en.wikipedia.org/wiki/Oculus_Rift#Consumer_version

Daar wil ik wel aan toevoegen dat ik ook een keer een interview heb gezien waarin (derde) partijen aangeven dat 2015 het 3D jaar wordt. Iedereen verwacht dit jaar iets van Oculus en ik hou ook mijn vingers gekruist.

Edit: Extra Oculus rift video

[Reactie gewijzigd door dycell op 18 februari 2015 22:13]

En je wil op dit moment simpelweg geen definitieve versie, omdat de techniek nog verre van definitief is. Daarom is het apparaat er nog niet. Je kunt het nu wel willen maar dan zal je gaan klagen dat het niet is waar je op hoopt. Geduld.
tja, aan de andere kant als je te veel verwacht zul je altijd bedrogen uitkomen....
dus als ik het goed begrijp?

"Daardoor kunnen contacten op Facebook bijvoorbeeld meemaken hoe een plek eruitziet die hun vrienden bezoeken."

neem aan dat dit gebeurd door bijv het opnemen met google glass / camera en dan weer "afspelen" via de bril zelf?

dit zou best een hele leuke mogelijkheid kunnen zijn om bijvoorbeeld vakanties / evenementen aan vrienden te laten zien :)
Of dat je een kaartje koopt van een concert en het via de oculus kan meemaken vanuit huis.
Ja, gezellig met z'n allen in de woonkamer zitten met ieder een eigen VR bril. :+

</troll>

Google Glass doet, afaik, geen 3D dus dat zou dan nog moeten komen. Voor concerten is het wel erg tof, mensen die niet de deur uit kunnen en/of willen kunnen zo toch genieten alsof ze er bij zijn.
Zolang die apps geen verplichting worden... of dat je een FB account nodig hebt om gebruik te kunnen maken van de Rift, lekker laten gaan.

Het idee van een VR-moment kunnen delen vind ik op zich wel een grappige. Wat is eigenlijk de omvang van een complete HD 3D foto van je omgeving? Dat zal mee een leuke piek in dataverbruik op gaan leveren als we, in plaats van een foto, bij iedereen op schoot komen zitten in het restaurant ;)
Of een functie om een soort 3D screenshot te maken van waar je bent IN de virtuele realiteit. Dus stel je speelt een puzzel spel, laten we antichamber als voorbeeld nemen. En je komt bij een level waar je helemaal niet verder komt, dat je je screenie deelt, en andere mensen je hints kunnen geven :D
Mijn tijdlijn zit in een babyboom. Ik ga dus nog even wachten met zo'n bril aan te kopen.
Zit er werkelijk iemand te wachten op virtual reality advertising?

Ik wou dat Facebook bleef waar ze bleven. Alles wat die jongens aanraken gaat verworden tot een geldzuigende privacyverneukende machine (excuses voor het taalgebruik).
Je hebt een punt, als ze dat goed zouden aanpakken kunnen ze op die manier hun vrouwelijke doelgroep penetreren,wat weer belangrijk is voor het imago.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True