Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Een ontwikkelteam heeft een draadloze virtual reality-bril ontwikkeld die tevens beschikt over mogelijkheden voor augmented reality. Er is ondersteuning voor koppeling met Android- of iOS-apparaten en de goedkoopste versie kost 79 dollar, ofwel 75 euro.

De bril draagt de naam Impression Pi en kan zowel virtuele beelden laten zien als een 'overlay' van beelden op de echte wereld: augmented reality. Er is positiebepaling ingebouwd zodat de hoofdbewegingen van de gebruiker gevolgd kunnen worden. Tevens is het mogelijk om het apparaat te bedienen via handgebaren. Deze 'gestures' kunnen ook toegepast worden in vr-games. Om de Impression Pi te kunnen gebruiken moet het scherm van een smartphone worden ingezet: er is ondersteuning voor Android en iOS.

Verder schermt het ontwikkelteam achter Impression Pi met de openheid van het systeem. Zo komt er een 'open' sdk beschikbaar voor ontwikkelaars om zelf applicaties te ontwikkelen en is er ondersteuning voor apps die met andere sdk's zijn gemaakt, waaronder de Google Cardboard-sdk. Verder kan de hardware worden toegepast in andere vr-apparaten. Hiertoe moet het Core-pakket worden aangeschaft: deze bevat de hardware voor positiebepaling en het volgen van handgebaren met camera's.

Het team achter de Impression Pi heeft een Kickstarter-campagne opgezet om de ontwikkeling van de bril te kunnen financieren. Er zijn verschillende versies beschikbaar waarbij de goedkoopste versie 79 dollar kost, ofwel 75 euro. Deze Starter-versie bevat de bril met benodigdheden voor vr-toepassingen, maar heeft geen features zoals augmented reality, positiebepaling en bediening via handgebaren. Daarvoor moet de Empower-editie van omgerekend 266 euro worden aangeschaft. Tenslotte is er nog de Master-versie voor omgerekend 342 euro: bij deze versie is koppeling met een smartphone niet langer nodig door het eigen scherm.

Wie de Starter-versie van de Impression Pi koopt krijgt deze naar verwachting in september geleverd. Het Core-pakket komt in november en de overige versies van de bril komen in december naar de kopers. Begin volgend jaar moet de Impression Pi in de winkel liggen.

Impression Pi

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Dingen om mee rekening te houden:
  • Ze beweren dat ze gefeatured zijn op TechCrunch, op z'n minst op de Engelstalige is dat niet waar (en op de chinese leek het ook niet te staan, al was er wel een artikel op een zuster site van de chinees talige TechCrunch)
  • Zover ik kan zien gebruiken ze gewoon standaard sensoren voor de hand tracking enzo, je kunt liever even wachten tot tenminste Oculus of Leap op dat vlak een standaard voor VR zet, want de kans is groot dat het niet eens in de verre verre verte zo goed zal zijn als de video probeert te beloven (ik heb een redelijk aantal verschillende sensoren gezien en op het moment zijn ze simpelweg nog niet goed genoeg. Zowel Oculus (met NibleVR), Leap en Microsoft zijn hard bezig met R&D op dat vlak, al is nog maar de vraag hoe goed dat gaat worden)
  • Ze lijken nog zelf niet te weten welke hardware ze in de master edition gaan stoppen, maar het is vergelijkbaar met een mid (tot high) end phone. Nu, je kunt met mobile VR best leuke dingen renderen, maar zelfs als je daar nog 3 jaar aan ontwikkeling bij optelt is het niettemin belachelijk beperkt dus het is niet te vergelijken met zo iets als de wired alternatieven. En nee, streamen is op het moment nog echt geen optie.
  • IMU's van huidige telefoons zijn niet goed genoeg, dus als je wilt backen, back dan de $249+ tiers. Op de lagere tiers kun je net zo goed een Cardboardje gebruiken bijna.
Hoe dan ook, al met al heb ik zelf besloten niet te backen, maar ik zou het niet absoluut afraden (alhoewel ik het ook echt niet zou aanraden). Het team erachter lijkt competent genoeg te zijn om een standaard headset te kunnen leveren (genoeg kickstarter projecten waar ik dat niet van zou zeggen), maar veel nieuws lijken ze ook niet te brengen en hun prijs is zeker niet extreem goedkoop (heb je een samsung device dan zou ik zeker de gear vr aanraden boven dit).

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 15 maart 2015 14:55]

Ik ken nog geen IMU die positie nauwkeurig kan tracken zonder drift, dus ze maken hier inderdaad beloftes die ze hoogst waarschijnlijk niet waar kunnen maken. Ze zouden het kunnen combineren met optical flow, maar dan heb je weer betrouwbaarheidsproblemen wanneer er niet genoeg features in beeld zijn.

[Reactie gewijzigd door Armada651 op 15 maart 2015 15:17]

Waar ik het over had was dat IMU's niet eens goed genoeg zijn voor puur de rotatie goed bij te houden. Je krijgt inderdaad last van drift, hoge latency en soms zelfs jittering.
Maar een IMU zal toch altijd drift hebben omdat dat hij niet meet wat hij output, als je begrijpt wat ik bedoel? Een IMU meet eigenlijk alleen versnellingen in translatie- en rotatierichting en destilleert daaruit snelheid en positie. Door meetonnauwkeurigheden (een sensor heeft altijd een minimale afwijking, m.a.w. een sensor is niet oneindig nauwkeurig) is die positie onnauwkeuriger, hoe langer je hem gebruikt. Beter gebruiken ze externe sensoren, maarja, dat maakt je setup minder portable :)

Ik ga dit in ieder geval ook niet backen. Ik zie sowieso nog weinig toepassing voor dit soort technieken. Telefoons zijn gewoon nog niet ver genoeg om een overtuigende "immersive" omgeving neer te zetten. Nog even afgezien van de resolutie die je nodig hebt (die de topmodellen wel bieden).
Een IMU bestaat vaak uit meerdere sensoren. Voor een absolute oriŽntatie bepaling worden meestal 3 sensoren gebruikt: een gyroscoop, een accelerometer en een magnetometer. De gyroscoop meet de snelheid van de rotatie dus door dat te integreren krijg je de absolute oriŽntatie. Echter is een gyroscoop niet perfect waardoor ruis en fouten in de integratie drift introduceren. Om dit te corrigeren wordt een accelerometer gebruikt, waarmee je de richting van de zwaartekracht kan meten. Hiermee kan je zorgen dat je absolute oriŽntatie "rechtop" blijft staan en niet gaat driften in de roll of de pitch. Echter vertelt het je niks over de yaw oriŽntatie. Om de yaw te corrigeren wordt een magnetometer gebruikt, waarmee je de richting van het magnetisch veld van de aarde kan meten.

Helaas is dat nog steeds niet perfect, de accelerometer en magnetometer zijn vatbaar voor invloeden van buitenaf. De accelerometer meet niet alleen de acceleratie van de zwaartekracht maar ook de translatie/rotatie acceleraties. Dit kan deels tegengewerkt worden door de gyroscoop door te kijken of de sensor niet draait voordat we de zwaartekracht meten. De magnetometer is gevoelig voor magnetische velden die niet van de aarde afkomstig zijn, gelukkig is dat geen probleem als die bronnen op een redelijke afstand staan zolang ze maar een goed referentie punt vormen voor de yaw.

Hoewel IMUs dus nog niet perfect zijn kunnen ze met de drift correcties al goed ingezet worden voor oriŽntatie bepaling. Echter als je ook de positie wil bepalen met een IMU blijft er nog maar 1 sensor over die dat kan doen, de accelerometer. Door de gyroscoop te gebruiken om de rotatie acceleratie tegen te werken kan je uit de accelerometer puur de translatie acceleratie krijgen. Echter in tegenstelling tot oriŽntatie bepaling moet je voor positie bepaling twee keer integreren omdat je enkel de acceleratie hebt: de eerste integratie geeft de snelheid, de tweede integratie de positie. Hierdoor neemt de ruis exponentieel toe en zal de positie nog sneller driften dan de oriŽntatie.

Dus voor positie bepaling zal je nog een andere sensor nodig hebben waarmee je die drift kan corrigeren. Echter is de correctie is hier nog moeilijker dan bij de oriŽntatie door die enorme drift. Een manier om dit van binnenuit te detecteren is door bewegingen van het camerabeeld te detecteren. Hiervoor heb je goede referentie punten nodig in de omgeving met een hoog contrast die zelf niet bewegen. Het is behoorlijk lastig om dat te verzekeren zonder dat je de omgeving er specifiek op inricht.

[Reactie gewijzigd door Armada651 op 16 maart 2015 09:47]

De truc is om een IMU te combineren met andere sensors, om zo tot een solide totaalplaatje te komen.

Wat de nieuwste Oculus doet is (dmv de cam) kijken naar de omgeving, en dan word beweging in de omgeving mee genomen voor het verbeteren van de IMU sensor data (zal dus niet heel lekker werken als je in de passagiers stoel van een auto zit bijv)

Wat (voor het complete verhaaltje) de HTC Vive doet is vergelijkbaar, alleen werkt het daar met lazers en sensors ipv camera's, maar uiteindelijk doen ze daar nog steeds een vorm van 'naar buiten kijken' om de IMU data te verbeteren.
Er word trouwens gezegd dat die HTC Vive sub milimeter precisie heeft, wat alleen maar kan door data van meerdere sensors te combineren (en dan nog steeds een behoorlijke claim is)
het lijkt mij ook meer een manier om geld binnen te harken voor hun eigen bankrekening en zo mee te liften op de huidige vr hype...
ik ben van mening wil je vr op een telefoon minimaal resolutie wat de s6 of note 4.
lager dan dat moet je echt pixels tellen.
Helemaal met je eens.
Zeker met de resolutie van de iPhone 6 zal het pixel tellen zijn icm een VR bril.
Er zit idd wel een verschil in.

Samsung Galaxy S6: 5.1-inch, QHD '2048 ◊ 1536' Super AMOLED
iPhone 6: 4.7-inch, 1334 x 750 IPS LCD

Alleen twijfel ik echt of het pixels letten gaan worden. Dat zal waarschijnlijk meevallen.
Uw data van de S6 klopt niet helemaal.
Apple iPhone 6: 1334 x 750 = 1,00Mpx
Apple iPhone 6 Plus: 1920 x 1080 = 2,07Mpx
Samsung Galaxy S6: 2560 x 1440 = 3,69Mpx

Dus zou nog moeten lukken met de iPhone 6 Plus aangezien die dezelfde resolutie heeft als de Oculus Rift DK2.
En pixels kan je inderdaad tellen als je er op let. Ik heb momenteel een Samsung Galaxy S3 (1280 x 720) en een Google Cardboard en ik kan de subpixels tellen.
Nee, want bij de DK2 is het ook pixels tellen. 1920x1080 is gewoon (te) laag voor een HMD.
Ik ben het met je eens.
Mijn nexus 5 (1920x1080) met cardboard is een leuke 'start' , maar komt niet in de buurt van wat ik van een serieuze VR bril verwacht.
moet je eens ipv cardboard eentje van wat beter materiaal gebruiken icm met je nexus 5. Ik heb de NEJE virtual reality 3D Glasses van 23 euro en het beeld is 20 keer beter dan die met google cardboard.
Ik heb hem even opgezocht en dit is toch hetzelfde vouw/bouwpakket als de cardboard? Kan me niet voorstellen dat deze bril een verschil van dag en nacht is.
Er zijn verschillende NEJE varianten, en het kan heel goed zijn dat de lenzen een stuk beter zijn dan die van de cardboard, en als de headset zelf ook een stuk fijner zit, dan kan de ervaring natuurlijk ook een stuk beter zijn...
IK heb het NIET over de kartonnen versie maar over de plastic versie zoals ik al zei. En dat maakt echt een wereld van verschil
wat een onzin, ja je kunt pixels tellen als je er op gaat letten, maar als je eenmaal bezig bent met de game zelf dan is dat allemaal verwaarloosbaar..
Het is een beetje als met minecraft, de graphics zijn echtcgeennporum voor deze tijd, maar als je eenmaal met de game bezig bent schijnt het heel leuk te zijn.. Veel te veel mensen hier die meer zitten te kijken op de specs, dan op de vr-ervaring zelf, tja en als je daar op blijft blindstaren, dan zal het altijd wel een teleurstelling blijven.... (heb zelf overigens verschillende vr-hmd's waaronder de oude forte vfx-1, een vuzix 920vr en de dk2....)
De VR-ervaring is aangenamer wanneer (oa) de weergave overtuigender is, bij de DK2 vind ik dat zelf een beperkende factor. Dat jij hier niet kritisch over bent vind ik jammer. Ik heb aan een aantal games voor HMDs gewerkt, en staar mij echt niet blind op alleen de specificaties.
Nou op de note 4 icm VR Gear zie je al wel pixels. Dus het zal dan zeker slechter zijn met de IPhone 6 resolutie lijkt mij.

Edward
Pixels is wel het minste probleem, daar kijk je op een gegeven moment gewoon doorheen.

De Gear VR heeft special hardware die de tracking verzorgt. Dit omdat de hardware in telefoons niet snel en precies genoeg zijn. Zolang dit ding deze hardware er ook niet in heeft zitten (en voor 75 euro lijkt me dat onwaarschijnlijk) zal je binnen no-time misselijk zijn door de tracking (lag en precisie).

Dit soort "instap" VR is het zelfde als de "instap" tablet van 75 euro bij de bartsmith. Het laat geen goede impressie achter wat VR echt is.
Je schijnt de LG G3 te zijn vergeten, de eerste smartphone met een onnodige hoge resolutie.
Ik ben meer benieuwd naar wat deze bril weegt gezien het feit dat het erg nogal fors uitziet en het knap vermoeiend kan zijn om met een zwaar iets op je hoofd te moeten zitten.

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 15 maart 2015 22:13]

Ben ik de enige die helemaal niet zo warm loop van dit soort VR-brillen? Je wil net heel veel grafische power om zo realistisch mogelijke beelden te tonen. Met een smartphone ga je alleen 3D video en panorama's kunnen bekijken, anders gaat je smartphone het echt niet trekken.
De Oculus Rift en SteamVR zijn veel interessanter imo.
juist, alleen moet je je ook niet vergissen, je moet ook bij de pc een dikke vette pc hebben om een zo mooi mogelijk beeld te kunnen renderen....
Alleen al voor video zou ik het sowieso kopen, mits het goed werkt uiteraard. Ik hoop zo dat VR een revolutie teweeg brengt, of het nu op games of video is.. al is het daar misschien wel wat te vroeg wat hardware betreft. Hadden we maar al betaalbare 8k schermen
Fijn dat er tegenwoordig zo veel VR-producten op de markt komen, concurentie is altijd goed. Ik hoop alleen wel dat al die brillen een beetje compatibel zijn.
Concurentie is niet per definitie altijd goed... Ik zie liever niet van dit soort goedkope 'rommel' op de markt want ik ben er vrijwel zeker van dat dit een vrij slechte VR ervaring zal bieden. Waar ik bang voor ben is dat mensen dan kiezen voor een goedkope optie als deze en vervolgens denken dat VR in zijn geheel ruk is, waardoor mogelijk goede initiatieven zoals de Occulus Rift, Sony Morpheus en HTC/Valve Vive (al moeten we natuurlijk nog afwachten hoe goed de verschillende producten worden) minder kansen krijgen om de markt te hervormen.
Helemaal waar.
ik heb een Dk2 en de eerste ervaringen met Rift zijn als een ontmaagding. Je zult het later niet meer zo ervaren, niet als de eerste keer. Dus als je voor goedkoop kiest komt dat je duur te staan.
deze kickstarter leent zn bestaansrecht uit het feit dat de ontwikkeling van de Rift e.d. nog ver te gaan heeft. Oftewel geen toekomst..
Leuk, maar heb meer interesse in iets zoals de Hololens van microsoft icm een bril waar je ook echt door heen kan kijken
Ik niet, als ik een video/game opstart wil ik juist weg van de realiteit :+
Qua open SDK zijn ze de goede weg in geslagen echter verwacht ik dat reality zal pas aanslaan als oculus uitkomt voor meerder platformen of Apple zich ermee gaat bemoeien. Voorlopig word er dusdanig weinig verdient met de ontwikkeling van Apps op android dat de echte app/game ontwikkelaars zullen wachten tot ze ook daadwerkelijk geld gaan verdienen. Leuk dat Samsung het nu heeft maar over de gedachte erachter, app ontwikkelaars hebben ze totaal niet nagedacht, dit is ook terug te zien in hun smartwatches die al 2 jaar op de markt zijn en waar totaal geen animo voor is. Ontwikkelaars maken of breken je platform, niet Samsung, apple of google.

Dit is wat oculus goed begrijpt en ook niet voor niks 4 jaar bezig zijn met de ontwikkeling van een goede bril en het allerbelangrijkst een degelijk platform.
Zodra je dit lanceert voor een eigen product verwacht je minimaal een goed aanbod.

[Reactie gewijzigd door Tothabone op 15 maart 2015 13:37]

Je kan op je vingers tellen dat dit gewoon niet kan tippen, en bijlange na niet t kleinste beetje in de buurt gaat komen met de ervaring die je gaat krijgen met een product als Sony's Project Morpheus bijvoorbeeld... Leuk maar voor het echte werk kom je toch uit bij PM of een Oculus Rift.... Gok ik zo...
In december zal de techniek al weer veel verder zijn als dit product toch?
Ja dus? Zodra de Galaxy s6 te koop is zal de techniek ook al verder zijn.. Zodra de nieuwe VW Golf te koop is, zal de techniek ook al verder zijn....

Wat is je punt?

[Reactie gewijzigd door 513559 op 15 maart 2015 12:36]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True