Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Facebook is het Telecom Infra Project begonnen waarbij providers, netwerkbedrijven en systeembouwers bij elkaar gebracht moeten worden om te werken aan nieuwe infrastructuur voor telecomnetwerken. Onder andere Intel en Nokia zijn aan boord.

Volgens Facebook is het steeds makkelijker om video en vr-beelden te delen, maar groeit de netwerkcapaciteit niet zo snel als nodig is. Het Telecom Infra Project moet daarom bedrijven en organisaties laten samenwerken aan referentieontwerpen die providers kunnen gebruiken bij het aanleggen van nieuwe generaties netwerken zoals die voor 5g. Naast Intel en Nokia hebben Deutsche Telekom en SK Telecom hun medewerking toegezegd.

De ontwerpen betreffen technieken op gebied van netwerktoegang, de backhaul en het beheer. Bovendien is het doel van het project om zoveel mogelijk te streven naar nieuwe ontwerpen voor onderdelen en niet voor volledige systemen; hierdoor zouden providers kosten kunnen besparen en meer flexibiliteit hebben bij het aanleggen van netwerkinfrastructuur.

Facebook heeft baat bij snellere netwerken met meer bandbreedte. Het bedrijf heeft hoge verwachtingen van vr-video, dat meer opslagruimte kost dan traditionele video. Volgens het sociale netwerk gaat virtual reality nieuwe sociale mogelijkheden opleveren. In totaal hebben Facebook-gebruikers inmiddels 20.000 360-gradenvideo's aan de site toegevoegd, die met een vr-bril een panoramische weergave bieden. De bekendste fabrikant van vr-brillen, Oculus, is onderdeel van Facebook en het bedrijf heeft een speciaal 'social vr'-team ingericht dat zich richt op vr-gebruik door het sociale netwerk.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Ik heb liever dat Facebook met zijn poten van onze netwerkinfrastructuur blijft. Het blijft een bedrijf waarvan ik mij moeilijk kan voorstellen dat ze goede bedoelingen hebben.
Waar baseer jij dat op? Facebook doet naast dat ze een social network zijn nog vele andere leuke interessante projecten. Kijk bijvoorbeeld na hun open source servers, maakt facebook veel dingen open source die ze zelf ook gebruiken, kortom, ik snap niet welke slechte bedoelingen Facebook zou hebben bij een netwerkinfrastructuur.

Het bovenstaande initiatief vind ik een goede stap in de richting dat de toekomstige providers, of huidige, minder netwerkkosten hebben waardoor wij goedkopere abonnementen kunnen afsluiten.
Ik baseer mij op het feit dat facebook geen problemen heeft met het melken van gegevens van zijn gebruikers. Dat het zomaar gratis dit soort initiatieven lanceert klinkt leuk en misschien doen ze het om hun naam wat positiever te doen uitkomen, maar bedrijven doen niets zonder winstoogmerk.

Datzelfde geldt overigens even goed voor Google en andere bedrijven.
Het gaat hier echter over het maken van reference designs. Het is niet alsof FB daar eigen servers in neerpoot die plots alle traffic gaan lopen bespioneren. Dit gaat gewoon over enablement van hun business model: kosten drukken en het makkelijker maken voor mensen om FB te bereiken en ook om nieuwe content te ontsluiten.
maar bedrijven doen niets zonder winstoogmerk.

Datzelfde geldt overigens even goed voor Google en andere bedrijven.
zo geredeneerd (dat winstoogmerk blijkbaar een slecht iets is) moet elk bedrijf overal vanaf blijven...
Hij doelt op het feit dat Facebook zoveel mogelijk data van jou wilt hebben om door te verkopen aan de adverteerders. Oftewel ik kan zijn gedachtegang snappen dat hij wil dat Facebook van de netwerkinfrastructuur af moet blijven.
Dat Facebook ook goeie dingen zou doen wil niet zeggen dat ze ook minder fijne dingen als data-mining doen. Zet je roze bril af.
En mensen willen gratis diensten, hoe onnodig die diensten ook zijn. Fb is een publieke vrouw die haar diensten 'gratis' aanbied en...wie wil nu niet een keer gratis? Maar kijk niet raar op als je een enge ziekte er van oploopt en ze lange vingers steekt in je binnenzak, waar je een foto van je vrouw hebt.
Zolang Google fiber hier op Tweakers de hemel in geprezen wordt, snap ik niet waarom FB dan een probleem is.
Opzich logisch, als je vr breder aan wilt bieden is er extra netwerkcapaciteit nodig. Betekend dit ook dat facebook een provider gaat worden? Of hun bandbreedte aan gaan bieden aan providers.
Facebook speelt in deze vermoedelijk aanjager en content provider ....
Al dan niet met investering via eigen infrastructuur ....
Facebook komt nu toch gewoon hetzelfde probleem tegen als elke videostreamingdienst?
Het is niets nieuws onder de zon. Hopelijk wordt Netflix ook uitgenodigd.
Jammer dat Ericsson en Huawei (Allebij 2 grote netwerkbouwers) (nog) niet meedoen .
Alhoewel ik zo me kanttekeningen heb met facebook en privacy
Ik gun het Nokia/Alcatel van harte. Het heeft meestal geen zin om alle bedrijven in een bepaalde branche op hetzelfde project te zetten.
Waarom is dat jammer?
hmmm Als ik het bericht lees, waarom doet het me even aan een holoband uit tv serie Caprica (spin off van Battlestar Galactica new series) en zijn virtueel werelden denken???
Zal Facebook als eerste een virtueel wereld voor sociale media opzetten??? De kans is heel groot...

LOL... ik wilde via Google weten of er andere "virtual world sociale media" zijn... en als eerste resultaat kwam uit: Oculus VR.
Facebook is toch wel het engste bedrijf op dit moment. Google weet alleen wat je googelt en stuurt je wat reclame. Facebook weet alles. Whatsapp en je facebook data. Brrrrr
Jammer dat weinig mensen dat door hebben. Ook privé van anderen wordt online gezet. Ik gebruik daarom bewust geen fb of vergelijkbare social media. Whatsapp en Gmail moet ik nog vanaf.
Gmail kan je houden voor "brol" zaken ;-)
maar voor echt persoonlijk gebruik vermijd ik dit inderdaad zo veel mogelijk.
'brol'? die uitdrukking ken ik niet. Maar ik neem aan dat je de mindere belangrijke dingen bedoelt.

Ook mindere belangrijke dingen kunnen veel info prijsgeven.
Google weet wat je zoekt.
Google weet welke sites je bezoekt waar je op gezocht hebt via Google.
Google weet welke sites je bezoekt welke gebruik maken van gebruiker stats van Google (zijn er heel veel).
Google weet welke sites je bezoekt welke banners hebben welke gebruik maken van het reclame netwerk van Google (zijn er nog veel meer).
Google weet wat je mailt (als je gmail gebruikt).
Google weet waar je bent (als je een android telefoon hebt met location tracking aan).

Moet ik nog doorgaan?
En jij dacht dat die social plugin van FB dat niet deed (icm facebook app/Messenger)?
Ow nee, dat niet. Ik reageerde alleen op "Google weet alleen wat je googelt en stuurt je wat reclame". Facebook houdt ook jouw bezoeken bij van elke pagina welke een facebook "like" knop heeft.
Het zal elkaar niet veel ontlopen. Het vervelendste is dat Microsoft, inplaats van zich verder van deze praktijken te distanciëren, er kennelijk steeds enthousiaster aan mee gaat doen.
9/10 dingen die Windows 10 van mij bijhoudt (ik heb het lekker allemaal aanstaan, lutsers) is om de dienst naar mij te verbeteren en werkzaam te maken. Wat ik op mijn PC uitspook, zal MS aan hun achterste oxideren, buiten hoe ik mijn PC gebruik, wat natuurlijk wel handig is dat als ik problemen heb of er gaat was mis, dat MS hiervan op de hoogte wordt gebracht en ik vind het ook niet erg dat ik ze informeer van "Alles is in orde, dit is mijn huidige config/setup". Het overige is voornamelijk Cortana, Skype, Bing en andere diensten die je niet hoeft te gebruiken en volledig optioneel zijn, de meeste mensen gebruiken het wel.
Microsoft checked anders ook op gebruik van legale / illegale software...ik denk dat dit in de toekomst nog wel een stapje verder gaat dan alleen software.
Dit gaat enkel om de store apps. Als je Microsoft's producten gaat piraten mogen ze daar best wat tegen doen.

Mijn partitie vol met "demo's" zal MS een rotzorg wezen.
Dat argument gebruiken Facebook en Google ook altijd. :P
Ik geloof er geen snars van dat Microsoft ook maar één haar beter is dan die twee.
9 van de 10 dingen die Google en Facebook bijhouden, zijn ook om de dienst naar jou te verbeteren.

Inderdaad heeft dit bij MS momenteel wel nog wat meer de nadruk, vandaar dat ik het heb over "steeds enthousiaster aan gaan meedoen", dus een beweging die kant op. Ik zeg niet dat het al net zo erg is, maar zelfs als het dat nooit wordt, ligt je data vroeg of laat op straat.

Je hebt het over uitzetten, maar dat juist dat eigenlijk helemaal niet kan, is een van de problemen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 22 februari 2016 15:20]

Ik ben ook niet helemaal blij met de richting die MS ook een beetje op lijkt te neigen. Maar vooralsnog haalt MS zijn geld niet uit "informatie" en ik zie dat nog niet zo snel gebeuren gezien ze het momenteel gebruiken als tegengewicht tegen onder andere Google. Mocht het wel gebeuren, Debian is een leuk alternatief.

Google en Facebook doen het niet alleen om de dienst voor mij te verbeteren, maar voornamelijk om de dienst voor adverteerders te verbeteren, het meeste content wat ik van hun zie is advertenties.

Het is misschien niet allemaal even duidelijk en makkelijk te vinden, maar al het phone homen is uit te schakelen

[Reactie gewijzigd door batjes op 22 februari 2016 16:31]

Verschil is nog steeds het uitgangspunt, MS primaire inkomsten zijn nog steeds licenties en hun diensten, waar Google en FB hun primaire inkomsten reclame zijn en dus direct jouw gegevens.
Vanuit WhatApp is niet zoveel info te krijgen. Maar ik denk dat Google van de gemiddelde consument meer weet dan Facebook. Oo
Niemand die ze aan banden legt, alles kan blijkbaar, FB arrogant denk je dan.
Waarom zouden ze aan banden gelegd moeten worden? Als Philips WC-brillen wil fabriceren (hebben ze iets van 80 jaar gedaan) dan houdt toch ook niemand ze tegen?

Een bedrijf dat voldoende geld in kas heeft, zal vroeg of laat investeren in zaken die om hun kernactiviteit heen zitten. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn en is vaak zelfs goed. Als het onverhoopt uit de hand loopt, zoals bijvoorbeeld bij Google, en voorheen bij Microsoft, dan kan het zijn dat er problemen met mededinging ontstaan. Daar zijn dan weer autoriteiten en regels voor.
Het gaat erom dat ze je gegevens inpalmen en doorverkopen zonder dat je daar inzage over hebt, laat staan zeggenschap, de EU is inmiddels wel bezig om daar binnenkort paal en perk aan te stellen.
Maar heeft niets met dit initiatief te maken.

Natuurlijk ligt de achtergrond bij meer geld verdienen in de toekomst, maar bandbreedte is nu een probleem waar ze oprecht mee zitten. Vooral in hun eigen thuisland is wireless op de korte termijn eigenlijk de enige manier om voldoende bandbreedte beschikbaar te krijgen. bijna 40% van de Amerikanen hebben nu nog slechts toegang tot een maximale download die we hier in 2005 al beschikbaar hadden voor het grootste deel van Nederland. Bovendien zijn datacaps een groot probleem.

Als je datacaps + downloads meeneemt heeft minder dan 20% van de amerikanen toegang tot een netwerk zoals facebook dat graag zou zien. Als 5G daar een einde aan kan maken dan zullen ze dat steunen voor hun toekomstige groei
Facebook verkoopt geen data...
Ik ben benieuwd waar dat hardnekkige gerucht vandaan komt.

Verzamelen ze bizar veel data over je? Ja.
Verkopen ze dat? Absoluut *niet*.

Google idem dito trouwens.
Ze zouden beiden gestoord zijn om hun data te verkopen, dan hebben ze helemaal geen unieke positie en datamodellen meer...

Maar wat is er mis mee dat Facebook investeert in mooie initiatieven zoals dit, om de tech vooruit te helpen?
Er heerst een enorme Facebook haat, maar dit is gewoon goed werk. Dat het uiteindelijk voor hun eigen profijt is: duh. Maar andere mensen en bedrijven hebben er ook veel baat bij. Prima dus!
Als technologie stil moet staan omdat sommige mensen een bedrijf haten (wat sowieso een rare emotie is), dan komen we al snel geen stap verder.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 februari 2016 14:45]

Exploiteren is ook een vorm van verkopen. Er wordt grof aan verdiend over jouw rug heen, en vroeg of laat ligt het op straat. Er is verschil in de manier waarop, maar dat is uiteindelijk voor de onbezoldigde gebruiker kleiner dan je zou denken.

Verder met je laatste alinea bijna helemaal eens. Dit soort investeringen zijn gewoon nuttig.

Haat is verklaarbaar, want dat is een van de mogelijke emoties die erbij horen als je geconfronteerd wordt met een onsympathieke persoon of rechtspersoon.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 22 februari 2016 15:29]

Het probleem is dat ze dat inderdaad en masse doen, maar dat het daar in dit geval nou net eens een keer net níét om gaat. Doen ze eens een keer iets goeds, dan is het weer niet goed zeker?

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 22 februari 2016 15:27]

De oplossing voor jou 'gebrek aan inzage of zeggenschap' is al duizend keer gezegd:

Hun dienst niet gebruiken.
Dat werkt maar half aangezien anderen alsnog gegevens van jou aanleveren aan Facebook. Daar kun je helaas weinig aan doen, maar bij gebrek aan een eigen Facebook-account heb je er nog minder zeggenschap over.
Alleen het feit dat je ergens onderwerp van bent maakt je nog geen eigenaar ervan. Als jij het vervelend vindt dat jouw vrienden foto's van jou die in privésfeer gemaatk zijn online zetten, dan kan je beter even met hen praten in plaats van met Facebook. Voor hetzelfde geld zetten ze het op Twitter, Whatsapp, Instagram of wat dan ook.

[Reactie gewijzigd door Ximon op 22 februari 2016 16:28]

Op zich heb je gelijk maar dat is nogal vechten tegen de bierkaai. Mensen snappen de problemen ervan gewoon niet, en mijn bezwaren ook niet. Een foto is zo gepost. Het enige wat ik kan doen ik proberen te voorkomen dat ik uberhaupt op de foto terecht kom. En contactgevens uit andersmans telefoon houden is al helemaal onbegonnen werk natuurlijk; ik kan moeilijk van iedereen verwachten dat ze mijn telefoonnummer of adres uit hun hoofd leren.
Eigenlijk is dat het probleem ook niet. Het gaat bij de privacyschending eigenlijk vooral om mensen die je helemaal niet kent maar naar wiens site je surft.
Het is als je op het internet surft vrijwel onvermijdelijk om diensten van Google of Facebook te openen. Ongewild en mogelijk zonder het te weten, maar zodra de exploitant van een site van hun diensten gebruik maakt, doe jij dat meestal ook.
Verdienmodel
Facebook maakt gebruik van een zogenoemde advertentiemodel om zo omzet te genereren. Adverteerders zijn op zoek naar gebruikers en deze zijn terug te vinden op Facebook. Hoe meer gebruikers, hoe interessanter en aantrekkelijker het wordt voor de adverteerders. Omgerekend verdient Facebook per gebruiker slechts ¤3,75 per jaar. Met een kleine miljard aan actieve gebruikers verdient Facebook hier jaarlijks ruim 3 miljard euro mee. Facebook maakt gebruik van een aantal advertentiemogelijkheden.
Self-Serve Facebook Advertising
Op Facebook hebben lokale bedrijven en gebruikers de mogelijkheid om zelf advertenties te maken. Via deze mogelijkheid van adverteren kan er gemakkelijk een doelgroep worden bepaald en bepalen de bedrijven en gebruikers zelf wat hun doelgroep krijgt te zien. Er kan onderscheid worden gemaakt op het gebied van bijvoorbeeld de geografie, geslacht, leeftijdscategorie en interesses van de gebruikers.
Engagement ads
Naast gericht adverteren zoals hierboven beschreven hebben bedrijven ook de mogelijkheid om een groter publiek aan te spreken. Door advertenties te plaatsen op de homepage van facebook kunnen gebruikers de advertenties ‘liken’ en kunnen vrienden van die gebruiker weer zien dat het ‘geliked’ is en wordt het op die manier verspreid.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True