Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties

Sony heeft drie smartphones in zijn nieuwe Xperia X-serie aangekondigd. De Xperia X, Xperia X Performance en Xperia XA komen pas in de zomer in de Benelux uit. Daarnaast komt het bedrijf met de Xperia Ear: een draadloos oordopje voor notificaties.

De drie Xperia X-toestellen bevatten allemaal een 5"-scherm. Bij de X Performance en de X toont dit 1920x1080 pixels en is het aan de zijkanten licht gebogen, bij de XA is de resolutie 1280x720 pixels. De Performance is de krachtigste smartphone, met een Snapdragon 820, de X bevat een Snapdragon 650 en de XA een MT6755 van MediaTek.

De X en de X Performance bevatten daarnaast cameratechniek die Sony 'Predictive Hybrid Autofocus' noemt. De technologie voorspelt de beweging van wat de gebruiker wil fotograferen, claimt Sony, en de autofocus past zich daar al op aan voor scherpe afbeeldingen. Daarnaast is er ondersteuning voor Qnovo's softwarematige laadoptimalisatie, die voor verlenging van de levensduur van de accu en sneller laden zou moeten zorgen.

Sony brengt de nieuwe toestellen 'begin zomer' in de Benelux uit. De Xperia X kost dan 599 euro, Xperia X Performance 699 euro en de Xperia XA 299 euro.
 
Sony Xperia EarSony kondigt eveneens de Xperia Ear aan. Dit is een oordopje dat via nfc contact maakt en dat de gebruiker notificaties over agendapunten, nieuws en het weer geeft. Daarnaast is er ondersteuning voor spraakopdrachten, zoals verzoeken om te bellen. De hoes van de accessoire bevat een lader. Ook de Ear komt in de zomer.
 
Sony demonstreerde tijdens zijn aankondiging op MWC verder drie prototypes: de Xperia Eye-groothoeklenscamera, een projector en de Xperia Agent: een persoonlijke assistent. Over een eventuele release van deze accessoires is niets bekend.  
Sony Xperia X
  Sony
Xperia X Performance
Sony
Xperia X
Sony
Xperia XA
OS Android 6 Marshmallow Android 6 Marshmallow Android 6 Marshmallow
Afmetingen 144,8 x 71,1 x 7,6mm
164,4 gram
69,4 x 142,7 x 7,9mm
153 gram
143,6 x 66,8 x 7,9mm
137,4 gram
Scherm 5", 1080 x 1920
curved
5", 1080 x 1920
curved
5” , 720 x 1280
Soc Snapdragon 820 Snapdragon 650 MediaTek MT6755
Ram 3GB 3GB 2GB
Camera's 23 megapixel, Predictive Hybrid AF
13MP front cam
23 megapixel, Predictive Hybrid AF
13MP front cam
13 megapixel, Exmor RS, 1/3"
8 MP front camera
Opslag 32GB
microsd
32GB (1 SIM) / 64GB (2 SIM)
microsd
16GB
microsd
Accu 2700mAh 2620mAh 2300mAh

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

Verschil met de Xperia Z5
- Nieuwe camera sensor (achterkant en voorkant)
- Curved scherm
- 13 MP front camera
- Snapdragon 820
- Metalen achterkant, minder vierkant en 10 gram zwaarder
- 5.0 inch scherm ipv 5,2 inch
- 2700 mAh ipv 2900 mAh

Wat nog in dit artikel onderbreekt is het aangeven dat de telefoon IP68 gecertificeerd is (1,5m onder water en stof bestendig). Voor meer specificaties kun je hier kijken. Overigens is het misschien ook goed om te melden dat Sony afwijkt van het plan waarbij ze niet meer om het half jaar een nieuwe telefoon vlaggenschip gingen presenteren. Omdat het om een andere reeks gaat, de X-serie i.p.v Z-serie, is dit misschien wel een uitzondering hierop.

Interessant dat ze kiezen voor een curved scherm, ik had graag hier meer over willen lezen. Als ik een hypothese zou stellen lijkt het mij dat de telefoon beter vasthoud en te lezen is, maar zodra je het neerlegt op een recht oppervlak (tafel) dat ie dan heen en weer kan wiebelen. Zo zijn er een aantal vragen die bij mij op kwamen: Hoe ver is het scherm nou echt gebogen (in graden)? Merk je (significant) verschil met een "normale" platte telefoon? Wat zijn de voor- en nadelen hiervan?

Toch wel jammer dat de telefoon een minder grootte accu heeft, hopelijk compenseert het een beetje op het software gebied waardoor deze telefoon ook zeker 2 dagen mee gaat. Overigens zou 200 mAh geen wereld van verschil zijn, maar het is altijd handig om een grotere accu capaciteit te hebben.

[Reactie gewijzigd door Wizzu op 22 februari 2016 14:00]

Wat nog in dit artikel onderbreekt is het aangeven dat de telefoon IP68 gecertificeerd is (1,5m onder water en stof bestendig).
Was de Xperia Z serie niet ook IP68 gecertificeerd? Ik snap wel dat ze hier dan niet direct een USP van maken. Bij de Z ging het ook heel vaak fout.
De eerste Xperia Z was IP57 dacht ik. De Z5 was ook IP68.
Klopt inderdaad: http://www.digit.in/mobil...-certification-13878.html

Helaas zijn deze toestellen toch te vaak niet waterdicht gebleken.
Wat nog in dit artikel onderbreekt is het aangeven dat de telefoon IP68 gecertificeerd is (1,5m onder water en stof bestendig).
Wel grappig dat bij Samsung de s7 ip68 3 meter onder water kan en bij Sony maar 1,5
Het is dan ook een hele nare standaard, net als bij horloges het waterproof x meter
Er zou eens een duidelijke standaard voor moeten komen, want uiteindelijk weet je niks meer dan dat hij een regenbuitje wel zal overleven zo.
Komt deze Xperia X-serie als vervanging van de bestaande Z-serie of zullen deze naast elkaar bestaan?
Ik denk dat we nog een Z6 zullen zien die hier bovenop gaat zitten.
4GB geheugen, USB-C, QHD scherm etc.

Bij de X performance, alles wat deze net niet top maakt zullen dingen zijn die ze expres hebben weg gelaten zodat deze op de Z6 kunnen zitten, om op die manier het verschil zo groot mogelijk te maken.

Neemt niet weg dat ik de prijzen idioot vind.
Begrijp me niet verkeerd, Ik vind de specs van de X en X perf zeer goed en ik denk dat de meeste mensen veel plezier aan een toestel met zulke specs hebben. Maar niet voor deze prijzen.
In de presentatie noemde Sony dit een serie waarin gefocust wordt op de basis van smart phones, niet op de poespas en (een teveel aan) extra features die de gemiddelde gebruiker niet nodig heeft. Ik kan me voorstellen dat de M serie komt te vervallen, maar ik verwacht dat de Z-serie hoe dan ook zal blijven bestaan met meer high end features.
Basis van smartphones? Ze zijn 600 en 700 euro... netzoals de de Z-lijn normaliter? Ook het design is hetzelfde.

Ik snap overigens niet wat de X performance moet bieden over de Xperia Z5? Behalve en 820 ipv een 810 :O .

En dit komt van een Sony fan..
Ik mag hopen dat de Z6 serie als nog komt..
Het gaat bij de X-serie dan ook niet om performance, maar om innovatie...
Voor zover het marketinggebabbel natuurlijk, waar ik ook niet helemaal in mee ga ;)

Wat ik wel interessant vind is dat we een 5 inch device zien met zo'n processor.
Metalen body vind ik persoonlijk interessant, camera iets aangepast, inderdaad c'est ca.

Toch word ik om één of andere manier iets vrolijker van deze X Performance dan de Z5...
Tja, leuk een 5" telefoon.. meer wil ik ook niet... maar de X performance is
144,8 x 71,1mm....

Dat is 13mm langer en 2mm breder dan mijn inmiddels 3 jaar oude ZL met ook 5" scherm!
Blijkbaar lukt ze het na 3 jaar nog steeds niet. Ik vind mn ZL al iets te breed.
Hij is zelfs nog groter dan de orginele (lompe) xperia Z.
De 720p versie is ook bijna net zo groot.

Hopelijk komt er nog wel een Z6 compact.

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 22 februari 2016 16:22]

Hier ligt m'n ZL met kapot SIMkaartslot ook stof te happen *rip* :/
Dat wordt volgens mij nooit overtroffen, ook dat LED'je enzo, pfff O-)

Toch iets met warmte, grootte van componenten waarschijnlijk.
Geef mij maar een ZL van metaal, SD808, 3GB RAM en nieuw type scherm.

Huidige One M9 meet 144,8 x 71,1 en weegt 157 gram

[Reactie gewijzigd door CLB op 22 februari 2016 16:40]

Zonde! Mijn ZL is los van wat kleine krasjes op het scherm nog in topconditie.. en zolang hij het blijft doen nog geen nieuwe telefoon voor mij :). Kan nog prima meekomen!
Loop nu met een telefoon van het werk, maar misschien maar eens naar de reparatieturk brengen, ZL for the winning... Draaide alleen nog op KitKat, had nooit zin in Lollipop, met weer opnieuw rooten enzo :p
Dat is al weer bijna 3 jaar geleden CLB. Ik zag al dat je al een flinke tijd niet meer op je eigen ZL draadje actief bent.
Die van mij werkt nog steeds uitstekend, elke dag. Ik heb nog steeds geen haast. En als je nog even wacht is er altijd weer een mooiere telefoon te krijgen. Dus ik houd hem voorlopig nog maar even.
Als ik actief moet blijven in alle threads die ik gestart heb en ook nog moet kunnen blijven functioneren op het werk en in het normale leven, dan mogen er wel 48 uur in een kwartier zitten haha :9
Misschien een excuus om de Z-serie nog duurder te maken
Ik moet inderdaad bekennen dat ik de prijzen nog niet bekeken had haha! Ik had ze wat lager ingeschat.
Dat vind ik een heel goed punt.
Ik heb sinds vorige week een Huawei mate 8 en deze telefoon is denk ik ook gemaakt met die gedachte.
Full hd scherm,grote accu,dubbel sim of enkel sim en micro sd en een snelle processor.
Voor wat de gemiddelde gebruiker er mee doet een prima toestel.
Alle toeters en bellen is leuk maar wordt inderdaad niet vaak gebruikt door de gemiddelde consument.
En leuk dat de LG G5 allerlei elementen kan inprikken maar ook daarbij vraag ik me af hoeveel mensen dat gaan gebruiken.
Hartstikke mooi zo'n losse dac,maar hoeveel mensen gaan dat werkelijk gebruiken?
De gemiddelde gebruiker gebruikt spotify of zelf in elkaar geknutselde mp3 lijstjes.
En met de normaal bijgeleverde oordopjes hoor je dat verschil niet eens.
Denk dat Sony het goed doet door een lijn uit te brengen met wat de gemiddelde gebruiker ook daadwerkelijk gebruikt.
Allemaal goed en wel, maar als je minder poespas levert, dan verwacht ik daar ook minder poenpoen voor te betalen en met deze prijzen is het moeilijk Sony serieus te nemen met zo'n barebones toestel.
Mee eens.
De Huawei kost kost trouwens 599.
Daarentegen betaal ik liever meer voor een toestel dat minder kan,maar wat het moet doen goed doet,dan tierelantijnen die je niet gebruikt of maar half werken.
Zowel de Z als M series zullen verdwijnen.
Hoe kom je aan die info als ik vragen mag? Kan het nergens vinden, naast dat er geruchten zijn over een nieuwe z lijn.

Deze lijn zou waarschijnlijk naast de Z lijn bestaan, met de Z lijn als meer premium

[Reactie gewijzigd door Dutchdeveloper op 22 februari 2016 10:49]

wat is er curved aan het scherm? Als ik op de site van sony kijk lijkt het alleen maar te gaan om het glas wat licht gebogen is aan de zijkanten.
Curved zoals bij de iPhone?
Ja het lijkt me om hetzelfde principe te gaan. Noemen ze bij apple het scherm ook curved? Hoopte toen ik het las meer op een scherm à la galaxy edge.
De xperia XA heeft aan de zijkant zo goed als geen bezel en heeft een beetje een Samsung Galaxy edge achtig uiterlijk. Ziet er erg goed uit moet ik zeggen. Hier nog een hands-on filmpje: https://youtu.be/0SECJGGqhsY
Jammer dat ze dit niet bij de X en de X Performance hebben gedaan.
Hoe ver reikt NFC dan, van je broekzak tot je oor? Ik dacht dat het Near toch iets dichterbij was dan dat.
Met NFC koppel je ze, daarna is het gewoon Bluetooth 4.0 ;)
Als ik het goed begrijp connect die via nfc en maakt dan een bluetooth connectie met de telefoon, zodat je het zelf niet hoeft in te stellen.
Dus het is gewoon een blue tooth oortje... duidelijk :)
Nee, het is een BT oortje dat je koppelt met NFC, dat is niet zo 'gewoon'. Duidelijk? :-)

NFC is voor mijn speaker thuis heel dichtbij. Ik moet mijn telefoon tegen de speaker houden vooraleer hij verbinding maakt.
Ik ben ben benieuwd wat de prestatie verschillen zullen zijn bij de nieuwe flagships. :)

• De Sony Xperia X Performance heeft 3GB RAM naast de Snapdragon 820.
• De LG G5 heeft 4GB RAM naast de Snapdragon 820 én USB C.
• De Samsung Galaxy S7 heeft 4GB RAM naast de eigen Exynos 8 Octa, maar is ook 'waterdicht'.
Alleen is de X serie van Sony vermoedelijk niet het flagship voor hen, gezien de Z nog steeds pas na de X komt in het alfabet. Vermoedelijk krijgt de Z(6) dus dikkere specs en zal dan de flagship prestatie vergelijking pas echt interessant worden tussen deze drie Android grootmachten.
Als ik de prijzen zie van 599-699 dan is dat toch echt wel een flagship prijs. Als ze ook nog eens Xperia Z6 gaan uitbrengen, dan moet die wel veel duurder zijn. De beste Cpu die Sony kan kopen op dit moment Is 820 van Qualcomm. Ik denk niet dat ze gretig staan te wachten om concurrent Samsung te helpen, door chips bij hen te kopen.
Mwah, het verschil zal inderdaad niet groot zijn. Voornamelijk het scherm zal onder handen worden genomen, 1080p is niet het hoogste wat Sony ooit in een smartphone heeft gedaan en ik verwacht ook niet dat ze het daarbij gaan laten voor de Z6. Een grotere accu zal dan natuurlijk ook handig zijn en dan heb je zo een telefoon samen gesteld wat voor pak hem beet 200 euro meer over de toonbank zal kunnen.
Het lastige hieraan is dat er steeds nieuwe lijnen, modellen worden geintroduceerd. Daardoor weet de doorsnee consument niet meer wat wat is. Het enige wat je dan onthoudt is de "Xperia" of "Galaxy". Sommigen gaan ervan uit dat het een topmodel is, waar je heel lang updates krijgt e.d.

Maakt het niet duidelijker. En lijkt misschien wel op de al-oude marketing tactiek:

"If you cannot convince them, confuse them." O-)
Design is weer nauwelijks verandert :( Ik hoopte op iets revolutionairs...
Weet niet of dit de opvolgers van de z lijn zijn, volgens mij niet namelijk.
De nieuwe z lijn zou volgens mij wel een ander design hebben

[Reactie gewijzigd door Dutchdeveloper op 22 februari 2016 10:44]

Neuh, het is niet de opvolger van de Z-lijn, de X-serie bestaat ook al langer.

Overigens zal de Z-lijn ook niet/amper verschillen qua design, dit is al jarenlang hetzelfde.
Waarom zouden ze dit overigens ook wijzigen, het bevalt voor vele prima.

De telefoons zien er strak en zakelijk uit, en zijn naar mijn mening ook niet te groot.
De enige "echte" verschillen die er geweest zijn, zijn de rondere hoeken van de Z3, in vergelijking met de Z2, en de vingerafdruk-sensor op de Z5 (en melkglas bij de Z5 en Z5c).

Van mij mogen ze het design van de Z5 best meenemen naar de Z6, als die zo zal heten. :)
Waarom veranderen als ze al iets moois hebben? Anders ga je toch voor de G5? Hem revolutionair!
Helemaal mee eens. Waarom is er zo sterk de behoefte om steeds met een ander design te komen. Evolutie blijft een positief aspect in dit geval. En daarbij komt: er zijn meerdere merken met meerdere modellen oftewel keuze genoeg qua design.
Juist het design van de Z-Serie bevalt mij heel goed, ik vind het een heel mooi toestel, zonder al te veel toeters en bellen, ik houd wel van dat strakke.

Met name het design van de Z-serie is mede bepalend geweest voor de aanschaf destijds, en het design van de Z5 vind ik nog steeds lekker strak.

Het enige waar ik nu, met deze serie over twijfel, is hoe deze X-serie toestellen zich verhouden t.o.v. Z5.
Ik denk niet dat er in deze markt nog iets revolutionairs mogelijk is. Het zijn allemaal zo dun mogelijke plakken met en zo groot mogelijk scherm aan de voorkant. Wil je een driehoek?
Ja dat zal best vet zijn ;) Ik bedoel meer dat sony al heel lang hetzelfde design heeft..
Net of Samsung en Apple zo revolutionair zijn.
En ik dacht dat Sony juist het aantal smartphone modellen wilde gaan terugdringen?
Waarom zou ik bijvoorbeeld een X Performance verkiezen boven een Z5? Op een klein verschil in schermgrootte en design na lijken ze me vrijwel hetzelfde qua specs.
De x performance heeft een snapdragon 820 en de z5 een 810, 820 is een stuk sneller en waarschijnlijk niet zon heethoofd
Definieer een stuk.
Merk je dat stuk in de praktijk?
Dat is natuurlijk afwachten, heb het toestel natuurlijk niet in mijn bezit 8)7

Zoek anders eens benchmarks op.

Hier even snel een linkje: http://www.trustedreviews...gon-820-vs-snapdragon-810

Scheelt jou weer moeite om dit te googlen
Dat zegt de gemiddelde consument helemaal niets. Die zien nu alleen nog meer modellen en kunnen nog moeilijker een keuze maken.

Geen keuze kunnen maken is niet of elders kopen.
Ik dacht idd ook dat Sony het aanbod wou stroomlijnen/versimpelen/overzichtelijker maken.
Snapdragon 810 vs 820.

Ik zou wachten op de z6, kan bij sony nooit lang duren. Die brengen altijd een hoop telefoons uit.
Ik wacht wel op de Xperia X Compact ;)
Ik had graag gezien dat de XA een schermmaat kleiner zou hebben, maar helaas. Wel mooi dun model, maar ook erg lang, ook door de bezels.
23 megapixel camera.. is dat voor de 'gewone' consument nou echt een meerwaarde? Voor welke toepassing heb je zoveel pixels nodig? Het kost je veel van je opslagcapaciteit en, zeker op de telefoon, zie je het verschil met een 10 megapixel foto bijvoorbeeld niet.. Toch?
Als dat net zo gaat als bij de Z3 is dit voor supersampling. Foto's worden dus geschoten met 23MP en als 8MP opgeslagen. Alle extra data wordt gebruikt om onder andere ruis te onderdrukken.
Komt er nog wel een opvolger in de Z reeks? Deze 3 modellen doen er mij precies aan denken dat de X-reeks de Z-reeks overneemt. Of zie ik het verkeerd?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True