Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

De Sony Xperia Ear-oortelefoon is per direct te bestellen in Duitsland voor 199 euro. Het slimme oordopje wordt halverwege november geleverd aan consumenten. In de Benelux is het apparaat nog niet te bestellen.

Voor die 199 euro krijgen consumenten het slimme oordopje en het bijbehorende oplaadstation annex houder. Het is niet officieel bekend wanneer het apparaat beschikbaar zal zijn in de Benelux. Het feit dat buurland Duitsland al wel aan de beurt is, doet vermoeden dat dit wellicht niet heel lang meer gaat duren, maar aan de andere kant staat Nederlands momenteel niet in de lijst met door de Xperia Ear ondersteunde talen, wat mogelijk een voorwaarde is voordat Sony het apparaat gaat leveren.

Bij de specificaties valt ook te zien dat de Xperia Ear een 65mAh-accu heeft en de lader-houdercombinatie een 300mAh-accu. Op een enkele lading moet het apparaat 4 uur meegaan, maar gebruikers kunnen het dus altijd opladen met de houder. De connectiviteit verloopt via Bluetooth 4.1 en nfc. Ook heeft het apparaat een dubbele microfoon voor ruisonderdrukking. Die microfoons vangen commando's op, maar daarbij helpen de fysieke toets, accelerometer, gyroscoop en nabijheidssensor ook. Ook is het apparaat waterdicht.

Met de host-app is de functionaliteit van de Xperia Ear aan te passen. Op bepaalde momenten van de dag kan het oordopje de gebruiker van informatie uit verschillende apps voorzien. Ook zijn er snelkoppelingen in te stellen en kan informatie als agendapunten opgehaald worden en kunnen berichten verzonden worden.

Met de prijs zit Sony 100 euro onder de Bragi Dash, een eveneens slimme, draadloze set oordopjes die het resultaat is van een succesvolle Kickstartercampagne. De Bragi Dash heeft dus wel twee oordopjes en concentreert zich qua functionaliteit meer op fitnesstracking.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Een batterij van maar 5mah?
Dat is wel heel erg weinig.
En dan kan je hem dus 60x opladen met die lader/houder?
Dat moet zijn 65 mAh.
http://www.sonymobile.com...peria-ear/specifications/

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 17 oktober 2016 21:40]

Wellicht off topic, maar het is toch wel te belachelijk voor woorden dat ze op de site van Bragi onderstaande zo moeilijk te lezen maken.
For California Residents only:

WARNING
This product may contain a chemical known to the State of California to cause cancer, birth defects or other reproductive harm
En er dan nog eens bij zetten dat het alleen voor inwoners van California is... Kort door de bocht: het is alleen kankerverwekkend voor mensen uit California, niet voor de rest van de wereld... |:(
Nee, de staat CaliforniŽ is de enige die het gebruikte materiaal als kankerverwekkend aanmerkt. Desalniettemin geen prettig idee dat het product met zulke materialen wordt gemaakt..
De regelgeving in CaliforniŽ is dan ook zo streng dat zelfs een blikje frisdrank het label 'kankerverwerkkend' krijgt, ook al zou je er 1000 van op een dag moeten drinken om dat risico te lopen... Omdat iedereen een rechtszaak mag beginnen vanwege een ontbrekend labeltje wordt het overal opgedrukt (als een 'toverspreuk' die advocaten op afstand houdt)
Ik vind dat de tekst duidelijk is btw. Er staat "chemical known to the state of california" Dit vind ik duidelijk aangeven dat het dus een stof is die zo geclacificeerd is door de state of california.

Recent in die regio geweest zijnde kan ik aangeven dat dit werkelijk op alles staat.
Het heeft alleen te maken met de stof die erin zit, de concentratie waarop die kankerverwekkend is, is niet van belang voor die melding.
Zo is bijvoorbeeld aspartaam kankerverwekkend maar moet je wel 10 liter cola light drinken per dag eer je aan dit niveau zit.

Verder zou het product op een manier moeten kunnen afgeven naar je lichaam toe. Vermits deze oortjes geen vloeistof bevatten zouden de stoffen op een manier moeten kunnen afgeven naar je lichaam toe.


Verder on topic: Leuke headset maar wel aan de prijzige kant...
Als je kijkt hoe brak het soms verloopt met stemcommando's bij iets zoals google now of siri, toch 2 asisstents die al wel wat geleerd hebben kan ik mij niet inbeelden dat dit super handig is.
Een headset die commando's kan doorgeven aan siri of google now is dan al even handig en waarschijnlijk een groot deel goedkoper.
Als ik continu op de hoogte wil zijn van meldingen zou ik eerder een smartwatch verkiezen.
Dan voor 20 euro een headsetje van plantronics erbij.

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 18 oktober 2016 09:42]

Wij zijn afgelopen zomer in Amerika op vakantie geweest. Met een camper. In de camper, op een van de ramen, stond ook zo'n mooi plakkertje: (iets in de trant van)
"This vehicle, like any other vehicle, may contain substances known to cause cancer and birth defects".
Inderdaad, overal staat een sticker op dat je door het inschakelen van de verlichting kunt komen te overlijden enz.
Maar bij een afgrond van 1500 meter diep zetten ze geen hek want dat is je eigen verantwoordelijkheid.. |:(
Dit staat op heel veel producten. Ik heb thuis voedingssupplementen waar het ook op staat. Geen paniek. CaliforniŽ is een beetje Parra.
§199 en op het eerste gezicht kan ik er niet meer mee, dan wat ik vandaag ook kan met andere bluetooth oortjes.
Ken een ander merk die §179 vraagt om 2 draadloze oortjes (die ook detecteren of ze insteken, zaken automatisch kunnen starten of stoppen of laten gebruik maken van een assistente), en die werden toen volledig de grond ingeboord... Wat maakt deze enkelvoudige bluetooth oortje beter?
Zijn ook niet helemaal hetzelfde. Ene zijn 100% niks anders dan draadloze oordopjes, deze heeft nog extra functionaliteit ernaast. Klein verschil misschien maar kan voor sommigen net genoeg zijn om het interessant te maken
Maar weegt de extra functionaliteit van deze op tegen het feit dat het een enkel dopje is en dus louter mono geluid oplevert? Voor § 199,-? Het is gewoon een Jabra in het klein. :')
Ik dacht precies hetzelfde..... maar ja dat is van dat andere merk.
Ken een ander merk die §179 vraagt om 2 draadloze oortjes (die ook detecteren of ze insteken, zaken automatisch kunnen starten of stoppen of laten gebruik maken van een assistente), en die werden toen volledig de grond ingeboord... Wat maakt deze enkelvoudige bluetooth oortje beter?
Volgens mij werd het feit dat de jack aansluiting weggelaten is de grond ingeboord, niet zo zeer de oortjes an sich.
In de Benelux is het apparaat nog niet te bestellen.
De relevantie? In Duitsland bestellen is niet anders dan in BelgiŽ of Luxemburg..
In Duitsland bestellen is niet anders dan in BelgiŽ of Luxemburg..
Dat is waar. Het kan in (delen van) die landen ook gewoon in het Duits.

De oortjes lijken me niet per se slim. Wel de marketingpraat en de prijs. Als je die er voor krijgt.
Grote nadeel van al die "slimme" oordopjes is dat ze maar met ťťn fabrikant werken. Hierdoor hebben ze minder functionaliteit dan gewone draadloze koptelefoons. Ik kan ze dan ook moeilijk "slim" noemen...

Oordopjes zoals bv die van Earin zijn dan 1000x slimmer.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 17 oktober 2016 20:31]

Ik begrijp echt helemaal niets van je post. Allereerst, waar baseer je op dat deze dopjes merk gebonden zijn? En wat bedoel je er mee? Dat ze niet op een Samsung telefoon zouden werken? Dat is echt volslagen onzin. Elke telefoon met Android 4.4 of hoger wordt ondersteund.

En waarom zouden de Earin-doppen slimmer zijn? Die zijn juist dommer. Simpelweg omdat ze louter en alleen bedoeld zijn voor het weergeven van muziek. Zit niet eens een microfoon in, dus voor handsfree bellen heb je er al niks aan. Daarnaast kun je met de Experia veel meer dan alleen muziek luisteren.

Het enige voordeel van de Earin is dat je er twee krijgt, zodat je stereomuziek hebt. Maar persoonlijk vind ik al deze apparaten vooralsnog half werk. Ik wil namelijk de functionaliteit van de Xperia, met stereo geluid, een ingebakken fitnesstracker (inclusief hartslagmeter) en opslagruimte voor muziek. Zodat ik niet meer met 4 verschillende apparaten aan mijn lijf hoef te sporten (telefoon, earphones, fitnesstracker, hartslagmeter).

En er dan geen § 300,- voor betalen. Oftewel, deze jongen wacht nog een paar maanden af.
Ben bang dat het afwachten voor jou eerder jaren dan maanden is.
Ik denk dat dat wel meevalt. Op zich zijn er al apparaten die dat allemaal in ťťn kunnen, ze zijn alleen nog veel te duur omdat er nauwelijks concurrentie is.

Maar goed, duurt het een paar jaar, dan duurt het een paar jaar.
Je kķnt ook sporten zonder apparaten......
Ik geloof niet dat dit apparaat per se gebonden Is aan Xperia telefoons. Bovendien Is Sony al een tijdje goed bezig met zaken decouplen uit de rom, lijkt me immers niet dat er in de Xperia Z1 firmware al ondersteuning zit voor deze accessoire. Toch denk ik wel dat het gaat werken.
Interessant die EARINs, maar is toch meer voor audioweergave bedoeld dan de hier besproken Sony, die meer focust op handsfree-toepassingen. Er zit bijvoorbeeld geen microfoon in de EARINs.
CAN EARIN BE USED FOR PHONE CALLS?
As EARIN earbuds do not have a microphone, a phone will still be required for calls. The music will automatically stop playing when an incoming call is received and then start automatically once the call is ended.
bron: http://www.earin.com/support/faq/

[Reactie gewijzigd door UnderClock op 17 oktober 2016 22:57]

Dan zijn het eigenlijk "slimme" oordopjes voor muziek. En als je gebeld wordt moet je ze uit je oor halen. Ik voorzie nu al problemen als je op die fiets enzo zit :p.

Fiets stoppen - oordoppen uit en opbergen - telefoon pakken - oproep gemist :p
Op de fiets moet je sowieso niet bellen of muziek luisteren of whatsappen of iets anders smartphonegerelateerd buiten navigeren. ;)
True :) maar het gebeurt wel :)
De Earin ziet er idd goed uit maar waarom is hij 1000x slimmer? Dat zie ik zo 1.2.3 niet terug op de website.
Ach, tegenwoordig krijgt iets al snel het predikaat "slim". Zoals een meetinstrument in de meterkast dat op afstand uitgelezen kan worden. Of een telefoon waarop je kunt internetten.
Waarom is het slim?

Blijkbaar wordt bovenstaande zin alleen niet gepikt.

Ik snap niet waarom dit oordopje slim is. Wat doet het? Waarom heb ik een slim oordopje nodig? Mijn telefoon is al slim zat. Dan kan een simpel bluetooth oordopje ook voldoen?

[Reactie gewijzigd door Jeltel op 17 oktober 2016 20:21]

Verder dan eerste alinea lezen.
Sorry, maar daaruit kan ik niet opmaken wat je eraan hebt.
Sterker nog wat doet het wat een normale bluetooth oordop gekoppeld aan een android/iphone niet kan?
Dat valt op te maken uit de video, maar nu ook de tekst.
Na het lezen van de nieuwe tekst:
Dus de slimmigheid zit in de app, en niet in het oortje zelf? Dus een willekeurig ander BT-oortje zou hetzelfde kunnen?

Na het kijken van de video:
Dus, het gaat over het voorlezen van notificaties? En het dicteren van berichtjes? Is dat werkelijk alles?
Ja de lat ligt tegenwoordig niet meer zo hoog als het om innovatie gaat denk ik. Een 'slim' oortje wat 4 uur mee gaat en waarschijnlijk minder dan een uur bij het streamen van Spotify zoals alle concurrentie. Ik zie de slimheid hier ook nog niet zo van in. Het wordt tijd dat zulke device's 30 uur op een accu mee kunnen. Maar goed dat zal nog wel een jaar of 20 duren. Bizar eigenlijk hoe snel sommige ontwikkelingen gaan en hoe langzaam andere gaan... dat accu probleem wordt steeds groter.
Nou, niet overdrijven. Ik heb voor 1/3 van de prijs oortjes die 4 uur halen met constant muziek aan.

Al 2 jaar lang.

Niet van Sony (of Apple).

http://www.plantronics.com/nl/product/backbeat-go-2
Wireless? Ik zie nog steeds een draadje, of mijn Engels is roestig en wireless betekent iets anders
Ja, er is een draadje van links naar rechts. Niet van de headset naar je telefoon (of ander device).

Belangrijkste voordeel is dat als een oortje uit je oor valt, dat je hem dan niet kwijt bent maar dat hij om je nek blijft hangen. Ook raak je nooit een van de twee oortjes kwijt.

Verder heeft het alle voordelen van "echt" draadloos, zoals bewegingsvrijheid, en nooit meer kapotte (of afwezige) connectors.

Zie ook dit: https://techcrunch.com/2016/09/12/airpod-strap/
4 uur, ik heb de Jaybird bluebuds x gekocht voor 180 §, 2 jaar terug. Haal 8 uur, nu nog ong 7,15uur.
Nice! Maar dat is niet meer 1/3 van de prijs ;)
Maar dit zijn dan ook dopjes waarmee ik in de regen hardloop. 4 uur is eigenlijk te weinig beetje ideale tijd is 10 uur in mijn visie
Dus het draadje van links naar rechts is een feature? Mijn ervaring is dat een goede oordop gewoon niet uit je oor valt, tenzij je met het draadje ergens achter blijft hangen.

Ik vind zo'n touwtje van links naar rechts zo mogelijk nog irritanter als twee touwtjes die ergens op borsthoogte samenkomen en dan naar mijn telefoon gaan. Doe je achter je hoofd heb je hem constant in je zweterige nek hangen, en aan de voorkant bungelt het ook in de weg, zeker op de racefiets.

Nee, true wireless moet het worden, maar de apparaten zijn nog niet slim genoeg om er echt in te investeren en de prijzen zijn nog veel te hoog.
Beide varianten hebben hun eigen voor- en nadelen ;)

Of dopjes wel of niet uit je oren vallen hangt niet alleen af van de dopjes, maar ook van je oren. Die zijn bij iedereen namelijk verschillend. Met een handvol maten past het gewoon niet bij iedereen perfect, en foam-plugs zijn ook niet ideaal (ik vind ze hel onprettig iig).

Dus een feature die voorkomt dat je dopjes kwijtraken zodra ze uit te oren vallen is imho best wel wenselijk. Maar als hier iets slimmers voor bedacht kan worden dan een draad tussen de dopjes lees ik dat graag :)
Bragi The Headphone die over enkele weken komt heeft 6 uur playback.
Ik ben gebruikers van de bragi dash en moet zeggen dat het apparaat ideaal is voor onder het sporten. Geen gezeur met een telefoon om je arm vanwege de tevens ingebouwde mp3 speler.
Ik heb dezelfde vraag, en ik heb het hele artikel gelezen.

Behalve een normaal (bluetooth-)oortje heeft hij dus een paar sensors erbij. Is dat alles?
Sensors die er alleen maar voor zorgen dat het ding binnen een uur leeg is... schiet allemaal niet echt op. Daarnaast heeft Sony het nare probleem dat het de audio bt device's disconnect als een Android wear device buiten bereik is.

Mijn sbh52 blijft steeds het geluid verliezen als mijn moto360 niet verbonden is op mijn Samsung s7 was ook al op de s6. Je moet dan de stekker van de headphone jack uit de sbh52 trekken en weer erin stoppen en speelt de muziek weer verder. Nasty bugs die gewoon niet worden opgelost

[Reactie gewijzigd door sygys op 17 oktober 2016 22:36]

Misschien toch het filmpje maar even bekijken ;).
En die lijkt te suggeren dag het oortje doet wat een normaal oortje in combinatie met je telefoon doet. Dat lijkt me stug, wat mij weer doet vermoeden dat je telefoon alle opdrachten verwerkt, wat toch echt niet anders is dan wat de meeste BT oortjes plus slimme software op dit moment kunnen .

Dus nog steeds de vraag, wat is er Smart aan?

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 17 oktober 2016 22:25]

Tja. Ik ben nog altijd sneller op mijn telefoon. Moet ik een beetje hardop op straat lopen tetteren. "PLIES RIED MAJ AGENDA".

Nee dank je.
Waarop je te horen krijgt: There is No toilet visit scheduled for this week!? ;P

Ik moet nog zien of dit wat wordt. Probleem met dit soort grote fabrikanten is dat ze de klok wel hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. En vaak verwacht de consument dat het product geen kinderziektes heeft omdat het van een grote fabrikant is.
4 uur op een lading is niet heel lang maar goed doet dit niet ongeveer hetzelfde als je google now hebt en informatie op je telefoon opvraagt via een wireless oortje met mic?

edit: Zo kan ik bijvoorbeeld vragen naar het weer, berichten sturen viia SMS of whatsapp, navigeren naar etc.. klinkt niet geheel anders dan wat deze oortje doet.

[Reactie gewijzigd door Tweakwondo op 17 oktober 2016 20:31]

Ik heb niet helemaal door wat de "smart" toevoeging is. Er zitten wat sensoren in maar uit het filmpje wordt me niet duidelijk hoe die veel toevoegen boven bestaande bluetooth oortjes met slimme software op je telefoon erachter. Het meeste gaat immers gewoon via voice commands lijkt het.

En als je dan al die nuttige dingen hebt, dan is 4 uur batterij weer wat erg kort lijkt me dan, dit lijkt iets dat je de hele dag wilt gebruiken op kantoor ofzo als het zo goed werkt als in de video.

Al met al zie ik meer heil in een smartwatch, en die slaan al niet aan. Maar ik hoop dat me ongelijk wordt bewezen, Sony heeft er wat van om zijn tijd ver vooruit te zijn (ik was vrij tevreden met me Sony Ericson liveview smartwatch 5-6 jaar geleden :) ).
Momenteel is het een pure gadget voor early adaptors, netzoals smartwatches. Toch denk ik dat producten als dit uiteindelijk een succes gaat worden als de prijs en accuduur fors worden verbeterd.