Sony presenteert Xperia Z5, Z5 Compact en Z5 Premium

Sony heeft op de elektronicabeurs IFA in Berlijn de Xperia Z5-serie van smartphones gepresenteerd. Het topmodel is de Xperia Z5 Premium, de eerste smartphone met een 4k-scherm. De Xperia Z5 en Z5 Compact komen begin oktober uit, de Premium volgt een maand later.

De Z5 Premium verdeelt alle ruim 8,3 miljoen pixels over een scherm met een diagonaal van 5,5", waarmee het scherm ruim 800 pixels per inch heeft, veel meer dan de maximaal 575 pixels per inch van huidige high-end smartphones. Het is voor het eerst dat Sony voorloopt op gebied van schermresolutie in smartphones.

Daarnaast heeft de Z5 Premium een glanzende achterkant, terwijl de andere twee Z5-modellen juist een matte afwerking aan de achterzijde hebben. Verder zijn veel van de specificaties van de drie modellen zo goed als gelijk.

De Z5 heeft een 5,2"-scherm met full-hd-resolutie, net als zijn drie voorgangers Z3+, Z3 en Z2. De Z5 Compact heeft een schermformaat van 4,6" bij een resolutie van 1280x720 pixels, dezelfde diagonaal en resolutie als de Z3 Compact van vorig jaar. De accu's verschillen ook in capaciteit: de Z5 Premium heeft een 3430mAh-accu, terwijl de Z5 het moet doen met 2900mAh, waarmee de accu minder groot is dan die van de Z3. De accu van de Compact-versie is wel iets groter. Waar de Z3 Compact een 2600mAh-accu heeft, is die van de Z5 Compact met 2700mAh een tikje groter. Zowel de Z5 als Z5 Compact ondersteunen quick charging.

Alle drie de toestellen hebben een niet nader benoemde nieuwe 23-megapixelsensor aan boord. Het is voor het eerst in twee jaar dat Sony een nieuwe sensor gebruikt in zijn Z-serie. Het gaat om een 1/2.3" Exmor RS-sensor met iets dat Sony aanduidt als 'hybrid autofocus'; vermoedelijk doelt Sony daarmee op het gebruik van fasedetectie-autofocus. Volgens Sony stelt de camera sneller scherp dan welke smartphone dan ook. De lens heeft een maximaal diafragma van f/2.0.

De toestellen draaien op een Qualcomm Snapdragon 810, gekoppeld aan lpddr3-geheugen met een grootte van 3GB voor de Z5 en de Z5 Premium en 2GB voor de Compact. De Android-smartphones hebben een opslagcapaciteit van 32GB. De toestellen hebben een vingerafdrukscanner in de knop aan de zijkant zitten. De Xperia Z5 en Z5 Compact komen in oktober uit en gaan respectievelijk 699 en 599 euro kosten. De Z5 Premium volgt een maand later en krijgt een adviesprijs van 799 euro.

Xperia Z5 Compact Xperia Z5 Xperia Z5 Premium
Formaat 4,6" 5,2" 5,5"
Afmetingen 127x65x8,9mm 146x72x7,3mm 154,4x75,8x7,8mm
Resolutie 1280x720 1920x1080 3840x2160
SoC Snapdragon 810 Snapdragon 810 Snapdragon 810
Geheugen 2GB lpddr3 3GB lpddr3 3GB lpddr3
Opslag 32GB + micro-sd 32GB + micro-sd 32GB + micro-sd
Accu 2700mAh 2900mAh 3430mAh
Camera 23Mp Exmor RS 23Mp Exmor RS 23Mp Exmor RS
Prijs €599,- €699,- €799,-

Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

02-09-2015 • 16:45

91

Reacties (91)

91
90
70
1
0
0
Wijzig sortering
Iedereen moppert altijd op de kleine verschillen tussen Sony telefoons. Maar wat mij betreft heeft dit een enorm voordeel en weegt dat op tegen al het andere.
De Xperia Z serie is een erg goed doorontwikkelde telefoon. Omdat ze in het begin slecht tegen vallen konden, kwamen de stoot-absorberende hoekjes. Omdat de achterplaat vaak krast en vies wordt, komen ze nu met een matte afwerking. Omdat de klepjes in het begin wat snel afbraken of niet goed meer sloten, zijn ze nu geminimaliseerd en beter afgewerkt. Ze zijn steeds beter bestand tegen water en stof. De software is altijd heel erg degelijk geweest en de schil van Sony is mijns inziens erg chic zonder al te veel software die in de weg zit.
Ik vind ze er van de buitenkant ook goed uitzien. Wat mij betreft veel beter dan de HTC's en de Samsungs. Wat mij betreft zet ik hem qua design naast (of net iets boven) de iPhone. Hij (de Z3 althans) ligt ook erg lekker in de hand.

Doe mij maar een degelijk doorontwikkeld product, dan telkens weer iets nieuws. Die ronde schermen en leren achterkanten hoeven van mij niet hoor.
En iedere keer weer duiken er weer nieuwe foutjes op. Ik noem dat geen doorontwikkelde producten, dat heet overhaasting.
Dat heet ook doorontwikkelen. Er is geen enkel toestel wat "foutloos" is.
Daarin is Sony geen uitzondering. Neem Apple met de zogenaamde 'death grip' bij de Iphone 4 of het buigen van het frame bij als ik me niet vergis de 5s. Ondanks dat levert Apple doorgaans wel premium producten. Al ben ik het wel met je eens dat sommige fouten waarschijnlijk worden voorkomen als ze (alle fabrikanten) meer focus op kwaliteit dan op cash hebben.

Verder ben ik het volledig eens met ButsMG. Mijn Xperia Z1c is by far het beste toestel die ik tot nu toe heb gehad. HTC, LG en Samsung waren niet slecht. Zo vond ik mijn LG P880 ook uitermate prettig werken (tot dat iemand anders besloot dat hij of zij zich het toestel wel kon toe eigenen). Het zijn voor mij vele kleine dingetjes op de Z1c die het toch een beduidend beter toestel maken.
Heeft de Z5 Compact geen 2GB werkgeheugen?
Dat was een leak, ik hoop dat de Z5c dus gewoon 3GB heeft :) Sony behoudt hiermee nog steeds de snelste telefoon onder de 5" en dat vinden ik en mijn Z1c/Z3c vrienden een zeer goede zaak. Het is alleen jammer dat "we" alleen voor dit merk kunnen kiezen voor een telefoon die je met 1 hand kunt bedienen. Ik had graag gezien hoe Samsung, HTC, LG en alle andere Android merken dit hadden ontwikkeld.
Apple is er uiteraard ook nog, maar met 138.1 x 67mm is deze ongeveer even groot als een aantal 5" telefoons.
Niet echt een lek, want de benchmark verscheen gisteren, het moment dat de media al aan de gang mocht met de Xperia Z5 en Z5 Compact.

GSMarena
http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z5_compact-7535.php

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 juli 2024 12:54]

Mocht dat incorrect zjin, ik zag net een artikel/hands-on waarin ook 2GB stond + een 4,7" scherm.
Ik ben benieuwd wat nu eigenlijk waar is, voorlopig blijf ik erbij dat Tweakers het bij het rechte eind heeft. Er staan details in dit artikel die niet tijdens de Keynote zijn genoemd.

http://www.engadget.com/2...m-compact-hands-on-video/
Zoals ik al zeg mochten ze gisteren al aan de slag met de Z5, Z5 Compact en X5 Premium. De Xperia Z5 Compact heeft gewoon 2GB aan werkgeheugen.
Helaas moet ik toegeven dat je gelijk hebt, ik heb het even nagevraagd bij Sony en dit is hun antwoord op Twitter:
De #Xperia Z5 Compact heeft 2GB Ram. De #Xperia Z5 3GB.

https://twitter.com/SonyXperiaNL/status/639098878126653442

Ik heb dit inmiddels via de Feedback knop aan Tweakers doorgegeven.
Voor een 720p scherm is 3GB Ram wel een beetje overkill toch?
Wat heeft dat nou weer met het scherm te maken ...

Meer met de CPU en het opslaggeheugen imo, en dat is precies hetzelfde als de andere Z5 varianten dus ik snap deze 'verlaging / bezuiniging' totaal niet.

De logica van Huawei dat ze de varianten met meer opslagcapaciteit meer werkgeheugen geven snap ik wel:

Meer Opslaggeheugen = Meer Apps op je telefoon = Meer Apps open = Meer gebruik van het werkgeheugen.

De logica van Sony vind ik echter zwaar onzin. Voor €599,- mag je toch wel 3GB aan werkgeheugen verwachten, mijn toestel kost momenteel €170,- en heeft 3GB werkgeheugen ( maarja dat is China :) ) en er zijn al zat toestellen met 3GB werkgeheugen voor onder de €300,- hier in nederland te koop.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 23 juli 2024 12:54]

"Wat heeft dat nou weer met het scherm te maken ..."
Dat scherm heeft RAM nodig als video buffer...
Voor de achtergrondapps is veel geheugen wel fijn. Tevens is hij daarmee nog meer futureproof, maar ik schat dat het laatste iets minder van belang is. De specs van een Android versie zijn de laatste tijd namelijk redelijk gelijk gebleven.
@Jvann: naar mijn weten betekend een hogere resolutie niet alleen een betere GPU en CPU, maar ook meer RAM. Over de upgrade naar Windows 10 las ik in elk geval dat de aanbevolen specs van tablets en telefoons met hogere resoluties invloed had op de aanbevolen hoeveelheid RAM. Bij een Windows tablet met een lagere resolutie wordt bijvoorbeeld minimaal 2GB RAM aanbevolen, maar Windows tablets met 4K schermen hadden minstens 4GB RAM nodig.

In hoeverre dit dan platform afhankelijk is weet ik niet, vandaar mijn vraag! :9

@Kiswum: Naast de vraag in hoeverre een 720p scherm 3GB RAM nodig heeft (en in hoeverre dit bij Android invloed heeft) leek mij het inderdaad niet echt nodig om de komende tijd meer dan 2GB RAM nodig te hebben. Als ik me niet vergis was Android Kitkat zelfs minder RAM slurpend dan zijn (of haar) voorganger.

[Reactie gewijzigd door T!mothy op 23 juli 2024 12:54]

Samsung had de Galaxy Alpha die goed overeind bleef vs de Z3 Compact.

Helaas hebben ze die serie niet doorgezet.
Geen idee waarom deze -1 krijgt, maar de benchmarks van de Z5 Compact bevestigen de 2GB werkgeheugen.
Klopt idd compact heeft 2GB werkgeheugen vast een typefout geweest.
Wat een prijzen zeg. 400 euro is de max, alles daarboven is gekkenwerk. Dan maar een jaartje wachten totdat de prijzen redelijk zijn.
Inderdaad, Z3C is nog niet zo heel oud en nu al flink in prijs gezakt.
€599,- voor het "instap" model (ik weet het, kwa specs niet - kwa prijs wel de goedkoopste - dus instap) is wel erg belachelijk.

Heb toen de Z1C net nieuw was (volgens mij april 2014) die gekocht voor €430,- (wat al teveel is), en de Z3C aan het begin van het jaar voor €400,-.
Ik verwacht dat de prijzen binnen een maand gaan vallen, maar goed - de prijzen vermeld zijn ook adviesprijzen die weer linken aan de prijzen die de een ander merk voert.
sony heeft flinke marges ertussen zitten, ook naar de winkelier toe
Ik vind de prijzen ook hoog, echter had de z3c een adviesprijs van €549. Deze heb ik op de launch dag bij Belcompany kunnen aanschaffen voor €450, met gratis noise-cancelling headset! Wie weet dus, wellicht vallen de uiteindelijke winkelprijzen nog wel mee.
Is om losse ervoor te ontmoedigen. Ze verdienen het meeste aan de retailorganisaties die het in bulk inkopen om het aan de reguliere consument door te verkopen.
Is al bekend van welk materiaal de achterkant en zijkant gemaakt zijn? Anders gezegd: kent de Z5c zoals de Z3c een glazen achterkant? Zo op de foto's afgaande kan ik weinig glazigs er aan ontdekken zoals je bij de Z3c wel zag. Voor de rest complimenten voor Sony dat ze de goodies (SoC, ram, interne opslag en camera) gelijk houden en alleen variëren in formaat. Hopelijk heeft Sony de breekbaarheid aangepakt wat er kennelijk al in zat vanaf de Z1.

Enige minpuntje: nog geen 1080p in de compacte variant te bekennen. Maar voor het overige zit er alles toch in wat je je maar kunt wensen :)
De achterkant is gemaakt van "Frosted glass", dat werd zojuist in de keynote genoemd. Het is dus inderdaad nog steeds glas. Ik hoop dat de kwaliteit van het glas wat beter is geworden dan bij de Z3c.
Dit dus.

Je kunt nagenoeg niet omheen dat er "iets" niet klopt met de constructie van de Z3C. Zoveel op zichzelf staande gevallen geeft te denken.

Ik ben benieuwd of Sony dit probleem heeft ondervangen. Een soc gebruiken die goed heet kan worden icm met een glazen achterkant werkt niet bemoedigend.
Heb een wat nieuwere Z3c en heb eigenlijk nog geen rare dingen gemerkt.
Zit hele avonden met me scherm aan te chatten en toestel zit in een anti-stuiter-gel-omhulsels dat niet echt goed warmte geleid. Toestel word niet of nauwelijks warm.
Alleen tijdens het opladen word hij wel warm. Maar nog geen schade tot nu toe.

De lader word trouwens wel enorm warm vergeleken met die van me X10. Ik schrok daar eigenlijk best wel van.
Vond het altijd een onzin verhaal dat er brand kan ontstaan doordat een lader afgedekt word door een deken maar begin er nu wel in te geloven. Blijkbaar is de laadstroom flink toegenomen om de redelijk accu toch redelijk snel vol te kunnen krijgen.

Even gechecked. X10 lader was 850mA die van me Z3c 1500mA. Bijna het dubbele dus.

[Reactie gewijzigd door NBK op 23 juli 2024 12:54]

Lees het net ook in de preview:
Jarenlang koos Sony ervoor om de achterkant van de telefoons van glas te maken, vanuit de gedachte dat glas luxe oogt. Dat is wellicht zo, maar het is ook breekbaar en bij de telefoons van Sony had het ook nog eens tot gevolg dat je vrijwel constant vingerafdrukken zag zitten. Dat is bij de Z5 Compact en Z5 opgelost door iets te gebruiken wat aan ons werd omschreven als 'melkglas', maar wat meer aanvoelt als een soort kunststof. Het is mat, heeft een fijne textuur en is in onze ogen een grote verbetering.
In goed Nederlands dus 'melkglas'. Voelt als kunststof, maar is glas. Ben benieuwd of dat melkglas juist i.c.m. een heethoofd als de Snapdragon 810 dan beter over weg kan met hitte en niet direct spontaan gaat barsten. Of indien het te wijten is aan de constructie van het geheel, dat de Z5c ditmaal steviger in elkaar steekt zodat hetzelfde euvel van de Z3c zich niet meer voordoet.

[Reactie gewijzigd door Joosie200 op 23 juli 2024 12:54]

Is het glas van de Z3C dan van slechtere kwaliteit dan de Z2? Ik heb een Z2, ben er erg voorzichtig mee, maar heb hem helaas toch een aantal malen flink laten vallen zodat er in de aluminium rand een paar kleine butsjes zitten. Het glas is verder nog prima. Ik heb het idee dat het glas heel erg sterk is.
4K op een beeld waar je het verschil amper van ziet vergeleken met 1080p. Sorry, maar als ik een nieuwe mobiel ga kopen, koop ik sowieso geen 4K scherm. Waarom niet? Het slurpt veel meer batterij, en je ziet amper verschil.
Ooit een vr headset op gehad?

En als je geen vr gaat gebruiken heb je de keuze uit een 1080p scherm. Prima toch? Zou pas vervelend zijn als ze geen 1080p resolutie uit hadden gebracht.
Ooit een vr headset op gehad?
Nop.

Ik neem ruim genoegen met 1080p. Een VR headset ben ik voorlopig nog niet van plan te kopen.
Dat argument gebruikt hier iedereen op tweakers, maar ik betwijfel of iedereen er wel 1 heeft.
En momenteel zijn de grootste namen allemaal zonder de gsm, zoals:

-sony: project morpheus
-Oculus Rift
-HTC: Vive
-Microsoft: HoloLens
-Razer: OSVR

En de samsung gear VR, lijkt alleen te werken met samsungs.

Het kan zijn dat ik de bal helemaal mis sla, maar is het ook geen probleem als de ene persoon een 5inch 4k scherm en de andere een 6inch 4k scherm wil gebruiken?
Dat moet je toch merken?

Edit: blikbaar heeft Zeiss er ook 1, maar die werkt maar tot grotes van 5.2 inch

[Reactie gewijzigd door cgers op 23 juli 2024 12:54]

4K op een beeld waar je het verschil amper van ziet vergeleken met 1080p. Sorry, maar als ik een nieuwe mobiel ga kopen, koop ik sowieso geen 4K scherm. Waarom niet? Het slurpt veel meer batterij, en je ziet amper verschil.
Samsung heeft aangetoond dat de overstap van FHD naar 4K geen negatieve impact had op het stroomverbruik, integendeel de nieuwe 4K schermen zijn zuiniger dan de FHD schermen van vorige generatie.
Nee, de overstap van FHD naar 4k heeft altijd invloed op het stroomverbruik van het scherm. Om mensen te laten denken van niet zetten ze er een grotere accu in of een zuinigere processor of OS. Zowel bij LED als OLED heeft dit invloed. Als je anders beweert, graag de bron.

[Reactie gewijzigd door tweegroenethee op 23 juli 2024 12:54]

Er is wel een verschil tussen de hoeveelheid energie die het panel zelf nodig heeft voor de controller, backlight en LCD-dingen en de hoeveelheid energie die nodig is om het beeld te renderen. Het kan goed zijn dat het display zelf minder energie verbruikt (nieuwere technologie), maar natuurlijk gaat het renderen van wat er op het scherm moet komen veel meer energie verbruiken. Met dezelfde CPU en GPU moet je vier keer meer pixels klaar hebben voor je alles naar het display kan sturen.

Als je 3D-games wil spelen koop je dus best geen Z5 Premium maar eerder een Z5 Compact (of de Z5 tussenin). Het verschil in performance daar zal enorm merkbaar zijn.
Android rendert games waarschijnlijk gewoon op 1080p*... dat gaat dus prima

* dit is het geval voor toestellen die een 2K display hebben, dus vast ook bij een 4K toestel

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 23 juli 2024 12:54]

2K is 1920 x 1080 toch? Dat het dan op 1080p gerenderd wordt lijkt me niet zo gek.
Ik bedoel met 2K de resolutie die de S6 heeft, 1440p is dat volgens mij.
Schrijf dan gewoon 1440p of anders 2.6K.
1440p heeft als naam QuadHD (QHD) want is vier maal 720p. Straf, hé? Dat is trouwens de enige juiste naam voor die resolutie. De resolutie 2k is ten eerste een standaard uit de cinemaprojectie en wordt niet in consumentenhardware gebruikt, en ten tweede wijkt die met zijn 2048x1080 pixels af van de keurige 16:9-verhouding.
Ja. Van je verhaal klopt werkelijk niets. http://www.displaymate.com/Galaxy_Note4_ShootOut_1.htm
Hoofdstukje over "Display Power Consumption"

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 23 juli 2024 12:54]

[...]

Samsung heeft aangetoond dat de overstap van FHD naar 4K geen negatieve impact had op het stroomverbruik.
Met een grotere accu erin heeft het nooit negatieve impact. Waarom zullen ze anders een grotere accu in een smartphone stoppen als hij 4K weergeeft?
Het gaat over het verbruik van het scherm zelf. Het FHD scherm in de Note 3 verbruikte meer dan het QHD scherm in de Note 4. Heeft niets met batterij te maken.
Lijkt me onmogelijk. Zal wel een andere techniek zijn dan, die ze voor het QHD scherm gebruikten.

Bovendien heb je het nu ineens over QHD ipv 4K..
Techniek evolueert. Waarom is het wel mogelijk om 8 core processoren zuiniger te laten draaien dan single core cpu's van 10 jaar geleden? Zelfde met schermen.
http://www.displaymate.com/Galaxy_Note4_ShootOut_1.htm
Hoofdstukje over "Display Power Consumption"
Zal wel een andere techniek zijn dan, die ze voor het QHD scherm gebruikten.
Techniek evolueert.
Dan vergelijk je dus een nieuwe techniek met een oude techniek. We hebben het over het algemeen. Niet een nieuwe tegen een oudere techniek. Zo kan je niet eerlijk vergelijken.
Waarom is het wel mogelijk om 8 core processoren zuiniger te laten draaien dan single core cpu's van 10 jaar geleden?
10 jaar is nogal veel om te vergelijken ook..
en de nieuwe 4K schermen in een telefoon is geen nieuwe techniek ten opzichte van FHD schermen?
OLED is geen nieuwe techniek ten opzichte van LCD?
Toch is OLED zuiniger dan LCD (LED al maar goed)
QHD was ook zuiniger dan FHD dus waarom mogen we nieuwe techniek niet vergelijken met oude als het komt op accuduur gezwets?

Ja 10 jaar is veel maar er zijn op het moment al zwart kijkers op 1 jaar gebied, dan maar een grote stap om aan te tonen dat techniek gewoon vooruit gaat (in het begin zal het misschien flaws hebben).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 395895 op 23 juli 2024 12:54]

Hm, geen Z5 Ultra? ;(
Jawel, alleen die noemen ze Premium dit keer.
Slechts 5.5 inch... dat is bijna een smartwatch. :9

(Not compensating for something, het formaat spaart me een aparte e-reader uit en is erg nuttig voor non-responsive sites. Spijtig dat het zo zeldzaam is. Er moet toch een markt voor zijn?!)
Hopelijk hebben ze iets gedaan aan de kwetsbaarheid van het toestel. Zoals velen heb ik ook last gehad van spontane barsten in mijn Z3C.. Ondanks dat ik het een heel prettig toestel vond qua werking en formaat heb ik uiteindelijk het toestel mogen inruilen voor een toestel van een ander merk. Ik wacht af hoe de reviews zijn en of de klachten van spontane barsten uit blijven, dan zou een Z5 een mooie vervanger zijn voor mijn huidige toestel.
Er wordt geen echt glas meer gebruikt in de Z5.
Anoniem: 497309 2 september 2015 17:31
Geen glazen achterkant meer dus? Dat was voor mij de enige reden om geen Sony te nemen. Misschien wordt de Z5 dan mijn nieuwe telefoon. De nieuwe Nexus 5 en 6 krijgen slechts maximaal 32 gb opslag. De grafische chip in de SD 808 zoals in de Moto X Style is gewoon niet sterk genoeg voor 1440p. Meer smaken wat kwalitatieve Android software betreft zijn er niet in Android-land. Ondergeklokte dus niet te warme SD 810 is vanwege de grafische chip toch een veel betere keuze dan de 808. Ben benieuwd of de accutijd weer belachelijk goed is in deze Sony's. Kan niet wachten op de altijd maar paar kwalitatieve reviews in de techmedia zoals die van Anandtech
Met de Snapdragon 810 en de ramp genaamd Android Lollipop betwijfel ik dat, zeker in combinatie met de kleinere accu.
De Z3+ viel wat betreft accuduur al tegen, dus ik verwacht hier niet al te veel van.

Ik blijf lekker bij mijn Z3 compact met 4.4 Kitkat ;)
Sony was toch ook de eerste met een Full HD scherm bij de Xperia Z? Dus het is toch niet de eerste keer dat Sony voorliep op de rest/?
Je hebt helemaal gelijk!
Tweakers gaf toen aan dat Sony de eerste was met een dergelijk toestel in Europa.
nieuws: Eerste smartphone voor Nederland met full-hd-scherm komt 25 februari uit
Anoniem: 690661 2 september 2015 17:02
Huh.. Z4 overgeslagen?
De Z3+ is het geworden in Europa.
In Japan is dat zelfde toestel de Z4 geworden, vandaar dat er geen Z4 in Europa is.
Die is hier uitgebracht als Z3+
Dat was de Z3+ die was in Japan de Z4.
Nee, de z3+ van "ons" is de z4 van Japan.

Verder moet ik eigenlijk bekennen dat ik de matte afwerking mooier vind, de schil van Sony vind ik i.v.m. Touchwiz echt een verademing. Heb sinds de Xperia X10i altijd Sony gehad, en nu sinds een poosje de Note 3 en de UI valt me toch best wel tegen.

Wat me bij m'n vroegere Xperia T trouwens opviel was dat diezelfde Sony camera beter was "afgesteld" bij de concurrenten :/ hoop niet dat dat probleem nog steeds aan de orde is!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.