Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony werkt aan methode om smartphones elkaar draadloos te laten opladen

Door , 47 reacties

Sony heeft een patentaanvraag ingediend voor een methode om mobiele apparaten elkaar draadloos te laten opladen. Dat kunnen twee smartphones zijn, maar Sony wil de methode bijvoorbeeld ook gebruiken om drones smartphones te laten opladen of omgekeerd.

Om dat te bewerkstelligen, moeten de apparaten antennes aan boord hebben om draadloos energie te ontvangen en versturen. Bovendien is een grafische interface nodig, vermoedelijk in de vorm van een app of instelling, om apparaten te koppelen en de energieoverdracht te regelen, meldt Sony in de onlangs gepubliceerde patentaanvraag.

Het blijft onduidelijk hoe de energieoverdracht precies verloopt, maar vermoedelijk gaat het via de nu gangbare manieren van draadloos laden, zoals die ook te vinden zijn in veel modellen smartphones en andere apparaten. Dat gebeurt via inductie. Dat wijst erop dat de apparaten dicht bij elkaar moeten liggen, omdat inductie alleen op korte afstand werkt.

Volgens Sony kan de techniek van pas komen als twee mensen bijvoorbeeld geen toegang hebben tot een lader, maar de smartphone van een van de twee nog wel vol zit en die van de ander bijna leeg is. Sommige telefoons kunnen nu al andere toestellen laden via een kabel, maar er is nog geen manier om dat draadloos te doen.

De techniek van Sony werkt volgens de fabrikant niet alleen met smartphones, maar met allerlei soorten draagbare elektrische apparaten, zoals drones en camera's.

Reacties (47)

Wijzig sortering
Best een handige feature ik heb zelf altijd een werk en privť telefoon bij me zo kan ik heen en weer laden hoe het net uitkomt! :)
Maar dat probleem was natuurlijk al opgelost met dual sim :P
Als die al problemen heeft met accu terwijl hij 2 telefoons heeft dan gaat zijn accu nog sneller leeg als hij maar 1 telefoon heeft met dualsim ;) . Wat hij nodig heeft is waarschijnlijk een grotere accu en/of een zuinigere chip :+ .
Als die al problemen heeft met accu terwijl hij 2 telefoons heeft dan gaat zijn accu nog sneller leeg als hij maar 1 telefoon heeft met dualsim ;) .
Dual-SIM kost niet veel meer energie. Doorgaans gebruikt men nog steeds een enkele dataverbinding, en is de tweede verbinding alleen maar standby. Ten opzichte van andere kosten (bijvoorbeeld: het scherm, Wi-Fi, een Facebook applicatie) stelt die tweede SIM niet veel voor.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 maart 2017 11:13]

De SIM lezer zelf niet, maar als je tweede netwerk een ander netwerk is, zal de telefoon dus wel twee netwerkverbindingen open moeten houden. Met twee masten communiceren of ze er nog zijn, etc. En dat kost daadwerkelijk extra batterijverbruik.
Bij mijn S7 merk ik wel degelijk een verschil tussen 1 of 2 sims. De accu gaat merkbaar sneller leeg. Ik weet niet wat je met stand-by bedoelt, maar ik ben op beide sims tegelijk bereikbaar, wat betekent dat ze beiden verbinding moeten houden met het netwerk.
Beter dual accu dan, dan heb je toch meer prik en dus meer totale standby tijd ;)
Gaat leuk zijn in een school. Krijg je dan zo lange ketens van elkaar? :)
Soort human centipede maar dan met apparaten :+
Lekker veel verliezen dus... Maar dan kan je wel een leuke dominospel maken :D . De eerste accu die leeg is moet omvallen.
Ik deed dit een heel enkele keer al met een USB OTG kabel, toen mijn vrouw en ik nog samen reisden met de trein. EfficiŽnt is het echter niet. Van accu tot accu gooide ik denk zomaar 30-40% energie weg (even puur afgaande op de percentage-aanduidingen van de telefoons).

Draadloze energietransfer is nog minder efficiŽnt. Hoe praktisch wordt dit? 75 capaciteit weg uit donortelefoon, slechts 25% erbij in de opladende telefoon?
Zou wel handig zijn als ik soms mijn foon even op mijn laptop kan leggen, al is een kabel natuurlijk efficienter en bijna net zo makkelijk (jammer dat laptop dan altijd aan moet staan dan.)
Een fatsoenlijke laptop heeft een poort die wel gewoon spanning kan leveren terwijl de laptop uit staat. ;)
Ik vraag mij af of batterijen in de nabije toekomst hier kaar voor zullen zijn ivm batterij slijtage.
Het lijkt me voor de slijtage van de accu helemaal niets uitmaken waar de energie voor het opladen vandaan komt. Ja, het donortoestel ondergaat een extra (gedeeltelijke) ontlaadcyclus, dat is een kleine stukje extra slijtage. Maar of je dat praktisch gezien gaat merken, helemaal als je dit alleen in noodgevallen doet? Ik denk het niet.

No problem.
Super handig natuurlijk, als je 2 mobiele apparaten bij je hebt zit je nooit meer met een lege accu. Eerst laad je apparaat A op met apparaat B, en daarna laad je B op met apparaat A. :+
Al hou je dan aan het einde van de rit steeds minder spanning over. ;) Dus de vlieger gaat niet helemaal op. :+

Edit:
Ter verduidelijking; ik bedoel uiteraard per oplaadbeurt. Als het ene toestel op 10% zit en opgeladen wordt door een toestel wat op 80% zit, zal dat toestel wat op 10% begon niet uitkomen op 90%, omdat er gaandeweg ook energie verloren gaat.

Ik snap hiervan dan eigenlijk het nut ook niet echt, aangezien er ook al powerbanks zijn, dus of je twee telefoons meeneemt of een telefoon + powerbank maakt dan natuurlijk ook niets uit.

Edit: Natuurlijk had ik door dat waar ik op reageer een grapje is. Anders zou ik de knipoog en de clown smileys toch niet doen. 8)7 Wel jammer dat ik dat nog moet uitleggen aan sommige trollers.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 16 maart 2017 12:35]

Mr. Obvious hier...
Blij dan vooral daar, Mr. Obvious. :+ ;)
Inderdaad! Als ze dit dan ook op auto's toepassen, dan blijf je rijden met zijn tweeŽn! :+
Of ze bouwen een grote accu in hun toestellen in. Zoals Lenovo met hun P2 heeft gedaan.

De fabrikanten weten echt niet meer wat ze moeten bedenken om de aandacht te trekken van het publiek.
Volgend jaar spoilers en rgb leds all around.
Ik wacht alvast op de nieuwste lading van:
GAMING smartphone Pro xx 12G++ [phone of the year edition] 1000Hz Platinum RGB ģ
Naar het schijnt blijken die benamingen te werken bij andere marktsegmenten (Graka's/games/televisies/Routers/...), dus waarom niet bij smartphones?

[Reactie gewijzigd door efari op 16 maart 2017 11:20]

Inderdaad, de vernieuwing is beperkt tot "meer pixels, meer geheugen, betere camera, 3D camera enz". Jaar na jaar geen spannende vernieuwing meer.

Terwijl de consument al jaren schreeuwt achter een betere batterij en een onbreekbaar scherm. Maar dat zijn twee zaken waarmee je je toestellen een langere levensduur geeft, dus dan verkoop je minder en kan je geen hoge herstellingskosten aanrekenen.

edit: Onlangs dit gelezen over het beperken van de lichturen van de gloeilamp, om er meer te kunnen verkopen. Dit soort praktijk is jammer genoeg zeer actueel.
"Early bulbs had a life of up to 2500 hours, but in 1924 a cartel agreed to limit life to 1000 hours. When this was exposed in 1953, General Electric and other leading American manufacturers were banned from limiting the life."
http://spectrum.ieee.org/...reat-lightbulb-conspiracy

[Reactie gewijzigd door Bierautomaat op 16 maart 2017 11:31]

Waar wordt dat precies geschreeuwd? Hier in de comments? Is denk ik niet echt representatief voor de markt hoor...
Volgens mij valt het ook best mee. Mijn ervaring is dat elk nieuw toestel weer wat langer mee gaat en ondertussen kan ik als ik rustig aan doe best 2 tot 3 dagen halen op een lading. En moet het echt meer? Nou dan neem ik mijn powerbank mee, no problem.
En als iedereen echt een onbreekbaar scherm zou willen dan zouden van die stuiter-/bouwvakkerstelefoons wel meer verkocht worden, maar nee, mensen hebben toch liever hogere specs en een mooi design.
Excuseer, ik liet me wat gaan. Het is inderdaad naast de kwestie.
Feit is, waarom zou je als producent investeren in de levensduur van je elektronica? Dan verkoop je minder. Dus moet je over de brug met "nieuwe" berekende innovaties om het publiek warm te houden.

Als ik dit lees, van je batterij delen, moet je eerst wel voldoende batterij hebben. Dat jij genoegen neemt met een smartphone die tot 3 dagen meegaat, oke, er is niets anders. iedereen is het gewoon, dus research naar betere batterij staat op hold, want daar verkoop je geen telefoons mee. De technologische vooruitgang wordt genekt door het economisch persectief en de wegwerpmaatschappij.
Leuk boek: Material matters, van Thomas Rau en Sabine Oberhuber
Research naar betere batterijen staat helemaal niet on hold... Sowieso is er voor elektrische auto's een enorme prikkel omdat als jij nu dť nieuwe batterij techniek ontwikkelt je de komende decennia gebeiteld zit daarvoor.
En voor telefoons, tja als het niet nodig is om een langere accuduur te leveren dan helpt het wel weer om een nog dunnere en lichtere telefoon te maken. Verder zie ik ook niet zo waarom het tegen gehouden zou worden met het oog op verkoop van nieuwe toestellen want je koopt toch geen nieuw toestel als de batterij leeg is? Ja met dezelfde hoeveelheid cycli gaat de telefoon dan langer mee, maar mijn moeder gebruikt nog mijn bijna 5 jaar oude One x die nu pas tekenen begint te vertonen dat de batterij minder wordt. Verreweg de meeste toestellen zijn ruim voor die tijd al vervangen omdat mensen gewoon weer wat nieuws willen. Planned obsolescence is volgens mij dus helemaal niet nodig.

Verder moet je je ook bedenken dat je tegenwoordig gewoon een volledige computer in je broekzak hebt. Die toestellen van vroeger die weken mee gingen die konden ook niks. Nu heb je een handzaam apparaatje dat meer kan dan een PC van 15 jaar geleden of zo (ik schat even), het is eigenlijk ongelooflijk dat dat bijna niks wegende apparaat ook nog zolang mee gaat op zijn accu.
Planned obsolence is maar 1 facet. Je zegt het zelf "mensen willen gewoon wat nieuws". Waarom willen ze dat? Waarom niet content met hetgeen wat we hebben en nog werkt. Omdat je mee wilt zijn met de "mode". Nieuwe elektronica wordt als status object gezien, net zoals een auto. Via reclame, media, zorg je als bedrijf ervoor dat die gsm van twee jaar geleden nu uit de mode is (maar zoveel pixels ect blabla), terwijl deze technisch nog volledig in orde is (buiten het gebarste scherm).

Het zit diep.
Ik ben zeer benieuwd hoe deze technologie zich gaat ontwikkelen. Zelf heb ik wel vaker gehad dat mijn eigen telefoon bijna leeg was, en dat mijn zakelijke toestel nog bijna vol was. Dat deze toestellen elkaar kunnen opladen klinkt stukken makkelijker dan simkaarten omwisselen.
Kan al jaren met een kabeltje hoor, niet het meest praktische natuurlijk, maar dat is de ene telefoon opladen met de ander sowieso al niet :P
MAAR... nog niet draadloos!
Klopt, moet je wel dat kabeltje bij je hebben haha. En draadloos laden met een app is gewoon veel makkelijker en ik hoop dat ze het ook erg efficiŽnt gaan maken!
Wellicht dat na een succesvolle testfase dit kan worden uitgerold over meerdere merken, dat zou leuk zijn!
Draadloos laden lijkt me nog minder handig dan met een USB OTG kabel. Als de kabel lang genoeg is kun je ten minste beide toestellen nog gebruiken als je naast elkaar zit. Bij draadloos opladen moet je de toestellen vrijwel zeker op elkaar leggen, dus niet te gebruiken.
Beste tweakers.net, dat Sony een patent indient betekent niet "Sony er aan werkt". Patenten worden veelal verzamelt voor andere redenen. In plaats van " Sony werkt aan" zou "Sony patenteert" een veel correctere titel zijn. Denk aan de bergen aan patenten van Apple waar nooit een product van werd.
Erg handig als je een belangrijke telefoontje kan verwachten maar je hebt weinig belading en geen adapter mee. Kan een vriend je uit de nood redden. Top idee!
De kans dat die persoon een sony heeft is toch wel heel klein, grotere kans dat die persoon een adapter/ubs kabel bij zich heeft...
Inderdaad, of je koopt een powerbank (of laadt je telefoon gewoon op als je een (belangrijk) telefoontje verwacht ;)

Los daarvan, die techniek bestaat toch al? Kwestie van een lader inbouwen, nadeel is wel dat met draadloos laden wel veel verlies optreed. En je kunt toch overal laden, zelfs mijn auto heeft een USB poort en een QI laadpad in het telefoonvak zitten.
Maakt niet uit of de achterliggende technieken al bestaan.

Het wiel bestond al lang. Een motor was er ook al enige tijd. En toch was de auto ook een uitvinding/vernieuwing.
Dit jaar op wintersport vond ik een kind (jaartje of 13) op de piste die zijn familie kwijt was. Helaas was zijn telefoon leeg, dus ben ik een half uur bezig geweest met het zoeken naar iemand met een oplader (tip: EHBO post). De feature genoemd in dit artikel zou erg welkom geweest zijn (mits gestandaardiseerd; ik heb OP3T hij Samsumg).

Voor dergelijke incidenten kan het erg handig zijn maar ik denk dat het niet iets is wat je met grote regelmaat gaat of wilt gebruiken omdat het me een erg inefficiŽnte manier van opladen lijkt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*