Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties
Submitter: BaT

Maker van virtual reality headsets Oculus heeft een bedrijf overgenomen van oud-ontwikkelaars van Kinect, die werkten aan het waarnemen van handbewegingen met de Oculus Rift. Ook heeft Oculus een bedrijf overgenomen dat zich specialiseert in het schetsen van 3d-modellen.

Oculus neemt het bedrijf Nimble VR vermoedelijk over vanwege de ontwikkelaars en het product Nimble Sense. Dat is een apparaat met een camera en een dieptesensor die handbewegingen in een hoek van 110 graden kan waarnemen. De persoon moet zich minstens op tien centimeter en maximaal op zeventig centimeter afstand van de camera bevinden. Die afstand komt volgens de ontwikkelaars overeen met de reikwijdte van een arm.

In combinatie met de vr-bril van Oculus en de bijbehorende software kunnen de handbewegingen van een persoon op een scherm worden geprojecteerd. Het ontwikkelingsteam heeft in het verleden onder meer gewerkt aan de Microsoft Kinect.

Het andere bedrijf dat Oculus overneemt heet 13th Lab en die werkt aan het namaken van locaties uit de fysieke wereld in de virtuele realiteit. Oculus geeft aan dat het bijvoorbeeld mogelijk kan worden om de piramides in Egypte of het Colosseum in Rome virtueel te bezoeken.

Facebook-dochterbedrijf Oculus heeft de overnames op zijn site bekendgemaakt. Nimble VR is onlangs een succesvolle Kickstarter-campagne gestart, maar dat project is geannuleerd. Facebook nam eerder dit jaar Oculus over voor een bedrag van omgerekend 1,45 miljard euro.

Oculus Rift

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Tjah tot je een potje wow gaat spelen en de halve wereld moet over rennen op je mount.
Kan je weer sportschool op gaan pakken:)

Laat maar komen de eerste gamez vind nu wel dat het allemaal te lang duurt :( zijn al zo vaak teasers
gekomen maar nooit een toonaangevende developer die er klaar voor is.
Was hetzelfde aan het denken, nu laten ze toch wel al een tijdje op zich wachten, maar om te lanceren zullen ze toch al een mooi aanbod aan games moeten kunnen voorleggen lijkt me, zoniet zal de verkoop maar traag op gang komen volgens mij.
Dit apparaat verkoopt al zonder content.
De hele game industrie houd deze ontwikkelingen in de gaten want het is simpelweg de next step.

Voorbeeld; Adrift komt standaard met Oculus support op de markt.
Alien Isolation heeft het ook, al is het standaard disabled. Asseto Corsa heeft het standaard.

Over content moet je je geen zorgen maken, over de werking/kwaliteit van het apparaat zelf wel. De techniek is op dit moment nog niet goed genoeg voor de perfect speel ervaring en het is simpelweg wachten op de juist hardware (schermen en gpu/drivers)
Naja, laten we niet overdrijven, de game industrie support het vooral voorzichtig aan (en veel werken alleen nog met traditionele input schema's) en de hardware is ondertussen op het punt waar hij gewoon bruikbaar is (lees maar reviews van de Gear VR). Haalt niet weg dat de hardware nog veel veranderingen zal meemaken, maar datzelfde geld net zo erg voor de implementaties in de game industrie. Zou ik er één moeten kiezen dan zou ik toch echt moeten zeggen dat de software momenteel achterloopt op de hardware.
Zal nog wel even duren voordat zon headset mijn hoofdbewegingen kan bij houden zonder misselijk te worden. Dan heb ik nog niet eens gehad over oogbewegingen die het voor ons rustig maken om de omgeving te overzien.
Enige waar ik het ooit nog mee heb kunnen testen is met de unreal achtbaan.
Geloof dat er veel mogelijkheden mee zijn. Maar het lijkt mij dat je voor bijvoorbeeld wow al snel een loopband erbij moet hebben :P
Dan word het wel beetje unfair. Stel je moet met je benen het tempo aangeven voor lopen of sprinten.

Er zijn zat dikke gamers (niks ten nadele van dikke mensen) die dat niet volhouden. En dan heb je de sportbeest gamers die iedereen kapot maken |:(
Hebben ze gelijk een reden om iets aan hun gewicht te doen.. ze worden immers beter met de game als ze afvallen...

win - win? :p
true:P

Maar ik denk niet dat dat de toekomst is. Dat dit straks te koop is zou vast kunnen.

Ik zit liever met deze bril op mijn hoofd en een controller in mijn hand op de bank of bureaustoel
De meeste mensen willen gewoon relax bankhangen en gamen. De hele dag werken is meestal al zwaar genoeg.
Nergens voor nodig, je kunt ook prima afvallen zonder extra beweging. Sterker nog cardio doen puur voor afvallen is grote onzin wat mij betreft.
Toffe toevoeging lijkt me! Zie mezelf al wel met een Duckhunt-zapper mijn wapen in real-time bewegen in een spel en de trekker overhalen of een vijand tegen de grond aan bashen. Voegt toch een stukje extra realisme toe.

[Reactie gewijzigd door Speakerz op 12 december 2014 10:53]

Naja, je hebt geen tactile feedback, dus dat maakt het wat lastiger, je voelt de trekker dus niet overgaan en je voelt niks in je handen met deze peripheral.

Waar ik me persoonlijk een beetje zorgen over maak is dat nu dit de officiele peripheral zal worden, in welke mate developers een breed scala aan peripherals zullen supporten. Ik bedoel maar, naast NibleVR heb je ook nog LEAP natuurlijk, verder heb je Dexmo, PrioVR, STEM, OMNI en tal van anderen die ook peripherals aan het maken waren die in grotere en kleinere mate met NibleVR overlapten. Nu kan Oculus twee dingen doen, of ze brengen NibleVR uit als losse 'controller' en in dat geval heb ik geen enkele kritiek, maar waar ik bang voor ben is dat ze het zullen integreren met de Oculus zelf in welk geval ik reeds van tenminste één developer weet die van plan is om alleen NibleVR te supporten... en dat is hoe je het ook went of keert jammer, want dat betekend dat de markt voor peripherals in één slag een stuk moeilijker is geworden (en dat de Oculus relatief duurder zal blijven en niet snel in prijs zal afzakken naar een prijs punt van rond de 100 euro wat anders technisch mogelijk was).

Nog een kleine toevoeging, één theorie is dat Oculus reeds intern bezig was met een vergelijkbare sensor en dat ze vanwege patenten en de talenten NibleVR hebben gekocht en niet zozeer als geheel product wat ze in één keer willen integreren. Of dat alles in één keer goed maakt is een andere vraag, maar op z'n minst zou dat de gang van zaken een stuk meer verhelderen.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 12 december 2014 11:28]

Zou je dit niet kunnen oplossen door een dummy trigger(of wapen) welke feedback stuurt naar je rift?

Is een reactie op je eerste alinea.
Precies mijn idee inderdaad. Het ondersteunen van extra accessoires, die ook informatie kunnen doorgeven. Laat ook weer meer ruimte over voor wellicht een soort nun-chuck (Wii) idee die je aan de gun/accessoire koppelt om makkelijk je personage te besturen. Of natuurlijk gewoon twee guns aan elkaar koppelen }>
Moet natuurlijk wel verschillende guns supporten met extra zware terugslag.
:P
Kan zeker, maar dat is dan wel weer een extra losse peripheral die mensen moeten kopen ;-) En eentje die dan wel weer apart door developers moet worden gesupport, zelfs als hij geen enkele input opleverd.
En we noemen het de WII Remote!
Echt niet moeilijk om toe te voegen lijkt mij. (Arcade games hadden het al)
Wat is niet moeilijk toe te voegen? Tactile feedback? Want dat is belachelijk lastig om op een generieke manier toe te voegen. De meest serieuze poging tot nu toe is Dexmo, maar die werkt ook alleen nog maar in één axis. Natuurlijk kun je voor ieder spel aparte peripherals gaan maken, maar niemand die die allemaal gaat kopen, dus nee, 'niet moeilijker' lijkt me nogal een understatement.
Als ze nu een echt gun maken die met losse flodders schiet en die je zlef moet bij laden is dit natuurlijk interessant voor politie oefening.
Naja, je hebt geen tactile feedback, dus dat maakt het wat lastiger, je voelt de trekker dus niet overgaan en je voelt niks in je handen met deze peripheral.
Met een soort nuchuck / DuckHunt zapper accessoire met bewegingsensoren en knoppen kan je meteen een hele hoop shoorters en andere actiespellen spelen...
Dan moeten ze het bedrijf achter DexMo ook maar overnemen voor de gloves met feedback :) .

http://www.dextarobotics.com/products/Dexmo

Maar goed, misschien willen ze het hele feedback-verhaal uitbesteden aan de spellenboeren.

Of wellicht is de Oculus Suit ook nog wel een leuk projectje voor ze....
Naja, ze kunnen moeilijk iedere peripheral gaan overnemen natuurlijk ;-) Het 'probleem' zit hem er in dat ze deze over hebben genomen waardoor hij preferential treatment gaat krijgen, maar goed.
Fantastische ontwikkelingen, alleen jammer dat Facebook hierin betrokken is. Heb toch een voorgevoel dat in deze club alleen een berg geld de inbreng zal zijn en niet zozeer geavanceerde en creatieve ideeën.
Tot nu toe zijn ze toch nog steeds zelfstandig bezig?
Ze werken verder aan de release en je merkt dat ze de rift pas uitbrengen als ie af is.
Door het geld kunnen ze nu wel overnames doen en hopelijk de rift nog beter te maken.
Ik kom uit de technische/wetenschappelijke hoek en zie enorm veel mogelijkheden, juist in ons gebied. Dus niet alleen voor de games-industrie en social media. Ik geef toe dat het allemaal maar een voorgevoel is, maar denk toch dat wanneer een club veel geld investeert in zo'n projekt toch ook op een gegeven moment zich ergens mee zal gaan bemoeien.
Dat zou goed kunnen.
Ofwel gaan ze zelf software ontwikkelen om een soort virtuele Facebook wereld te willen starten en willen ze de boot niet missen.
De perfect manier om reclame te verkopen.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit meer op wetenschappelijk gebied gaat inslaan dan de game wereld.
Mooi. Om de Rift echt een succes to laten worden is een goede invoeroplossing nodig. Het meeste gangbare in de VR community is op dit moment een xbox 360 controller maar voor het grote publiek is dit niet toerijkend - zeker niet als het niet standaard met een Rift wordt meegeleverd. En gesture tracking/handtracking zou ook gewoon erg goed zijn voor de immersie.

Is dit dan de weg die Oculus wil inslaan voor hun invoeroplossing? Spannend!
Lijkt me wel de meest logisch weg uiteindelijk. Alles zal via beweging geregistreerd gaan worden. Vreemd dat ze dit niet vanaf het begin af aan hebben toegepast.
Om eerlijk te zeggen als gigant en ervaren hardware en game ontwikkelaar Nintendo er nog niet aan begint weet ik al genoeg. Not ready yet or not interesting.
Zie je het al voor je?

GTA V, rennen door de wereld door je armen langs je zij te bewegen en te schieten door zogenaamd een 'wapen' vast te houden. En dan toch nog lekker relaxen in een stoel met een Logitech G27 voor je neus, voor het geval dat je het openen van een autodeur simuleert en je voor de politie wilt vluchten.

Hopen dat ze dit niet combineren met Blood Sport. (1) gezien ik niet super goed ben in het ontwijken van kogels :D


(1) http://tweakers.net/nieuw...ls-ze-geraakt-worden.html

[Reactie gewijzigd door Maikelniks op 12 december 2014 11:07]

Zie je het voor je: Je hebt geen zin om te werken en dagje te gamen en meld je ziek op vrijdag. Jij volop GTA spelen, kom je maandag topfit op je werk.

Of, je hebt heel de dag gewerkt, en wil op je gemak potje Fifa doen, moet je je weer uit gaan sloven:D
Die kickstarter is allang gecancelled. En terrecht als je het mij vraagt.
Moet het niet zijn :"Facebook neemt <x> over"?. Want daar zal toch echt de kapitaal kracht vandaan komen.
Zolang dit maar geen vertraging gaat opleveren. Laat ze nu eerst maar eens een consumenten versie op de markt brengen.

De DK2 is overduidelijk nog niet geschikt, maar de nieuwe aangekondigde variant maakt al korte metten met de nadelen van de DK2. Laat ze die versie dan maar snel op de markt brengen zodat de markt ook kan groeien.
Ik wacht wel een jaartje of 10 als het begint te werken of als de hype over is gewaaid.
Waar ik enorm naar uitkijk zijn soort van readers die je zenuwen uitlezen en ervoor zorgen dat je slechts een heel zwak signaal naar je spier hoeft te sturen om je in game character te bewegen.
Voor dat al die bedrijven op elkaar zijn afgestemd en ingespeeld....de oculus gaat nog wel een jaar duren voordat hij te koop is. Of ze gaan er allemaal losse accessoires naast verkopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True