Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 153 reacties

Oculus neemt eind dit jaar de voorbestellingen voor zijn Rift-bril aan en in het eerste kwartaal van 2016 moeten de eerste leveringen aan consumenten plaatsvinden. De prijzen en precieze details over de hardware maakt het bedrijf de komende tijd bekend.

Oculus kondigt de start van de consumentenverkoop op zijn blog aan. Het bedrijf toont een render van de nieuwe versie van de bril, die is gebaseerd op het Crescent Bay-prototype dat Oculus vorig jaar onthulde. Ten opzichte van de Dev Kit 2 van daarvoor, heeft Crescent Bay onder andere twee schermen, tracking in 360 graden en geïntegreerde audio. Tot nu toe waren de vr-brillen van het bedrijf bedoeld voor ontwikkelaars en niet voor consumenten.

"In de komende weken, onthullen we details over de hardware, software, input en veel van onze nog onaangekondigde games die gemaakt zijn voor virtual reality", meldt het bedrijf. Volgende week belooft Oculus de technische details van het consumentenmodel bekend te maken.

Ook maakt Oculus een verwijzing naar de E3-gamebeurs, waardoor de consumentenversie van de bril daar mogelijk gedemonstreerd gaat worden.

Oculus Rift consumentenmodelOculus Rift consumentenmodel

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (153)

Oei, das niet best. Als HTC met de Vive de beoogde release date haalt van eind 2015, dan kost dat de oculus een hoop marktaandeel. Alle previews van de Vive zijn zo ver ik gelezen heb lovend.
Ik denk dat de Vive ietwat word overschat: wie gaat er gamen door te gaan staan/lopen in een ruimte ? Wellicht: 5%, de rest zit op z'n stoel.
je kunt de Vive ook zittend gebruiken hoor :) maar het is natuurlijk een leuk extra'tje
De consumer versie van Oculus dus ook.
Maar zelfs vanuit een stoel is fijn om met je hoofd vooruit, achteruit, enzovoort te bewegen.
Ik denk dat dat optioneel is hoor. als ik alles goed begrepen heb over de Vive kan je het zelfs zo instellen dat je zelfs maar minimale bewegingen moet uitvoeren om in de VR te bewegen.
Het voordeel is dat de Vive ook als je zit veel meer bewegingen kan volgen dan de Oculus. Je kan ermee lopen, maar als je dat niet doet heb je nog steeds een voordeel van de externe sensoren. Iedere beweging van je hoofd zal netjes worden gevolgd.
Je vergeet Project Morpheus van Sony, of is dit topic platform gebonden?
Ik zie gewoon geen manier waarop de morpheus niet een flop gaat worden. De meeste PS4 games draaien niet eens op 1080p60fps, laat staan op hogere resolutie met dezelfde scene twee keer vanuit andere hoeken gerenderd op 90fps.
niet echt competitie... VR enkel voor console gebonden games en dus geen andere applicaties zoals bijvoorbeeld VR porno ofzo lol ( nouja moest wel een duidelijk voorbeeld geven he )

VR op de PC heeft een vele uitgebereider nut en dus ook de features van deze brillen zijn wat meer van belang als men VR wil gebruiken voor andere doeleinden dan gamen.
Denk van niet, gezien Oculus een veel grotere community en naamsbekendheid heeft opgebouwd.
Naamsbekendheid maakt niet altijd uit. Wanneer een soortgelijk product eerder uitkomt zijn mensen toch vaak geneigd dat product 'alvast' te halen. En niet iedereen zal daarna nogmaals de Oculus gaan halen.

Ik zeg niet dat dit bij iedereen zo werkt, maar er is zeker wel een aanzienlijk deel van de mensen die op deze manier werkt denk ik.
Daar komt nog bij dat er al zo lang iets over de Oculus wordt geroepen maar het product blijft maar uit. Nu wederom een uitstel naar volgend jaar. Wie gelooft nu nog dat dat ding volgend jaar daadwerkelijk verschijnt? En is wat het kan dan inmiddels ook niet achterhaalt?
Ten eerste is dit de eerste keer dat ze een officiele release date geven in plaats van puur een indicatie. Dus nee, de CV van de Oculus Rift is nooit echt uigesteld. Ze hadden simpelweg meer geld en dus meer tijd om hem te verfijnen.

En wat betreft achterhaald zijn... er is nauwelijks echte competitie. Dus denk dat dat ook niet zo'n vaart zal lopen. De grote vraag is vooral of ze wel of niet iets met NibleVR hebben gedaan. Mochten ze dat hebben geïntegreerd en geperfectioneerd dan hebben ze een relatief leuke selling point tegenover HTC Vive en Sony Morpheus. En verder zit de kunst vooral in de details. Het verschil tussen 'werkend' en 'dagelijks bruikbaar' is mijlenbreed en Oculus' doel is in één keer die tweede categorie te pakken te krijgen. We gaan het zien in ieder geval.
Het grootste probleem van de Oculus is dat de het al zo gehyped is dat de hype curve alleen maar naar beneden kan zolang er geen consumentenproduct op de markt is die ook nog eens aan de verwachtingen voldoet ...

En ook denk ik dat veel mensen niet zijn gediend van facebook en alleen daarom al geen oculus zullen kopen...
Het grootste probleem van de Oculus is dat de het al zo gehyped is dat de hype curve alleen maar naar beneden kan zolang er geen consumentenproduct op de markt is die ook nog eens aan de verwachtingen voldoet ...
Heb zelf ondertussen rond de 200 a 300 demos van de Oculus Rift gegeven en heb maar een handjevol mensen gezien die er niet van onder de indruk waren. En dat geld dus zelfs voor de groep die de volle hype hadden meegemaakt. Nee, zolang er geen nare verrassing plots komen denk ik dat dat niet zo'n gigantisch probleem gaat zijn anders dan bij veel andere producten, juist omdat Oculus de tijd heeft genomen in plaats van overhaast de Oculus Rift te releasen.
En ook denk ik dat veel mensen niet zijn gediend van facebook en alleen daarom al geen oculus zullen kopen...
Ik zou willen dat ik je gelijk kon geven, maar de realiteit is dat de meeste mensen gewoon Google search, Microsoft Office en Facebook blijven gebruiken, los van alle theoretische bezwaren.
De Vive zal veel eerder op de markt zijn dan de Oculus, ocuclus moet daarna nog maar zien of ze het product met winst op de markt kunnen zetten ~... als de vive bijvoorbeeld 500 euri kost dit jaar en wanneer de oculus komt ergens eind 2016 misschien ... dan kan vive al met de prijs gaan zakken dat kan oculus niet ...

Dus mijn (voorlopige) conclusie Oculus is op zich wel okay maar de vaart is eruit en ze zijn de slag gigantisch aan het missen. De Vive daarentegen heeft een veel betere kans van slagen juist door hun snelheid en de macht van Steam.

De vive zal dus veel goedkoper zijn dan de oculus en dan komt precies als de oculus uitkomt ook nog eens die holobril van MS uit ... raad eens wat de mensen dan gaan kopen ? ik bedoel first adopters die kopen die vive en gaan dan ook niet nog eens een oculus kopen als ze dan ook een compleet ander product kunnen kopen als de holobril van MS.
Dat is precies wat mijn koop gedracht is beschrijft.

HTC Vive heb ik ontdekt dankzij Steam.
Ook doordat the Vive in samen werking is met Steam ben ik zeer zeker bereid deze te kopen ipv the Oculus die maar niet met een release datum kwam.

Steam = games dus ik geloof dat er genoeg content zal verschijnen die rond de Vive zal draaien of iets dat de Vive compatibel maakt met games die de Oculus support.

Ik heb mijn geld voor een Vive klaar liggen de Oculus duurde net even te lang en de features liggen lager dan wat de Vive te bieden heeft.
Hoe vind je hem zelf qua resolutie dan? Ik heb 1 x de 720p versie geprobeerd. Het was erg storend al die pixels te zien.

De 1080p versie heb ik niet gezien maar ik nam zelf aan dat daar ook nog enige pixelatie zou zijn. Ik heb mij daarom voorgenomen pas een oculus rift zou kopen als er een 5k variant op de markt zou zijn.

Aangezien ik het het meeste zal gebruiken voor high fidelity study sims moet ik de instrumenten in de cockpit goed en duidelijk kunnen aflezen. En ja het oog wil ook wat als je naar buiten kijkt.
Ik denk niet dat er veel early adopters zullen zijn. De markt zal in 2016-2018 worden opgebouwd. Dan maken die paar maanden niet zo heel veel uit.

Ik begrijp uit het artikel dat er nog meer games voor de oculus aangekondigd zullen worden. Het wordt dus een release met een goede line-up. De vraag is of Vive een vergelijkbaar aanbod aan content zal hebben.
Nou vooral Facebook :D

Of eerder gezegd via Facebook!

[Reactie gewijzigd door Cybertek op 6 mei 2015 16:17]

En bovendien heeft HTC nu met de Vive het voordeel van de hype die niet meer zo sterk bij Oculus meer ligt. De Rift DK2 is namelijk al een aardige tijd uit en niet meer zo'n heel spannend nieuwsfeitje, waardoor de 'huidige' Rift in vergelijking tot de Vive achter loopt. Nou zegt dat nog niets over hoe CV1 (Crescent Bay) eruit gaat zien, maar het wel belangrijk voor marketing; het zou een tegenvaller voor Oculus kunnen worden.

Ik heb zelf een DK2 en volg het nieuws rondom VR/AR en de Rift nog dagelijks. :D
Cresent Bay is NIET de CV1..... de CV1 is weer een verbetering van de Cresent Bay...
Mijn fout, was nog in de veronderstelling dat Crescent Bay CV1 zou worden, zoals de geruchten destijds rondgingen. 8)7
Het zal er niet zo ver van af liggen denk ik, denk niet dat het verschil tussen CV1 en CB zo groot zal zijn als tussen de DK1 en de DK2..
HTC vertegenwoordigers hebben wel meerdere malen gezegd dat de Vive duurder zal zijn dan de competitie. Dat is gezegd toen de prijs van die competitie nog niet eens bekend was, dus die prijs zal wel > 400 euro ligged (ik gok zo rond de 450).
Dit lijkt mij logisch daar de ViVe meer mogelijkheden biedt dan de Rift.
Dat is te vroeg om nu te zeggen. De enige nieuwe functie die de Vive op dit moment brengt is input, maar Oculus heeft al naar buiten gebracht dat ze in de aanloop naar e3 meer informatie over input naar buiten zullen brengen.
Ik vind de HTC Vive een totaal ander product dan de Rift.

De Vive is veel meer gericht op het rondlopen van de ruimte waar je in zit, de Rift is gemaakt om een spel te spelen terwijl je gewoon op je bureaustoel zit. Een monitor op je hoofd met virtual reality, i.p.v. een camera met scherm die de ruimte om je heen veranderd met augmented reality.

Dan zou je met de Vive nog wel hetzelfde kunnen als de rift, maar dan betaal je wel voor features die een leuke gimmick zijn maar niet gebruikt worden in de meeste games.

Ik zie het als 2 verschillende producten, niet dat het ene product het andere weg concureerd.

Edit:
Leesbaarheid

[Reactie gewijzigd door Fordox op 6 mei 2015 14:48]

Nee hoor, de HTC Vive is gewoon een directe concurrent. Een extra feature is rond kunnen lopen, maar dat is uiteraard niet verplicht.

Verder doen de apparaten exact hetzelfde.
Wellicht de reden dat Oculus nu hiermee naar buiten komt? En blijkbaar is voor hun de best haalbare datum Q1/2016. Dus je kan ook stellen dat dankzij de Vive Oculus nu met een release datum komt.

Komende jaar wordt een interessant jaar op VR gebied. Wellicht dat de Hololens ook nog ergens mee gaat doen(al is de verwachting dat die over een aantal jaar pas zou komen).
Dat denk ik ook, als de HTC Vive echt zo goed is als iedereen zegt, en hij komt ook nog eens eerder uit met een goede marketing campagne, dan kan Oculus wel eens achter het net vissen...
Het issue gaat niet zijn, eerder uit. De vraag is hoeveel eerder, een paar maanden verwacht ik geen issue te zijn, zes maanden begint hekel te worden. De Oculus Rift V2 is al een hele tijd te koop, er zijn games die het ondersteunen, dus als men iets dergelijks direct wilde hebben, dan was het vast al aangeschaft. Ik denk dat maar weinig mensen een Vive kopen zonder degelijke reviews, het is toch een stukje kit van bijna ¤500 euro en de Oculus blijft de meest bekende. Tegen die tijd hebben we ook nog eens hardware specs om te vergelijken... Enige voordeel zou zijn dat de Vive wellicht de kerstmis verkopen haalt en dat zou wel eens het issue kunnen zijn.

Maar we hebben het over Valve, die nieuwe controller waar ze al weer een hele tijd mee bezig zijn is nog steeds niet uit en de Vive Devkit is ook nog steeds niet uit... *kuch* HL3 *kuch* ;-)

Ik heb een Oculus Rift V2, mooi stukje speelgoed en zou bereid deze te vervangen, mits de improvements groot genoeg zijn. En dat ga ik pas beoordelen als beide uit zijn en grondig gereviewed zijn bij meerdere bronnen. Tot die tijd kan ik vrolijk door mijn mijn ORv2
Uiteindelijk is het de software die gaat bepalen welke VR bril het grootste marktaandeel zal hebben. Oculus heeft een goede naam die ontwikkelaars en vooral gameontwikkelaars aantrekt. HTC heeft samen met Valve(eigenaar van Steam) ook een grote naam in handen die interessant is voor ontwikkelaars.

Maar zelf denk ik dat de Hololens van Microsoft de meeste mensen zal trekken als ze in 2016 releasedatum bekend kunnen maken. Microsoft is de beste software-engineer van deze 3 grote partijen en heeft het meest geld klaar staan.

Het verschil in werking tussen de traditionele VR en die van Microsoft zal in het voordeel voor Microsoft werken. Dat het niet bekabeld is, is het grootste voordeel. De enige groep die ik nog de traditionele manier van VR zie gebruiken zijn gamers.

Al zie ik de game-industry ook wel in games zoals in de film ''Her'' springen. De mogelijkheden zijn gigantisch! : https://www.youtube.com/watch?v=r7MgbMI5zhw
De hololens is geen vr bril. Heel andere toepassingen.
Ik ben daar toch niet zo zeker van dat het helemaal iets anders is, en dat het geen VR zou kunnen zijn onder de juiste omstandigheden. In de interviews met de eerste gebruikers in januari ( o.a. Harry McCracken ) over de Mars-demo hebben ze het over het feit dat Mars weliswaar AR is weergegeven, maar wel zo dat het VR werd met een transparantie van +/-80%. In andere interviews o.a. met de Xbox divisie, suggereren ze dat ze Xbox zouden gaan streamen naar Hololens. Ik denk dat dat onder de juiste omstandigheden ( bv. een donkere kamer ) perfect te doen moet zijn. Hetzij compleet alleenstaand of in combinatie met een desktop waarbij je de Hololens gebruikt als streaming target. NVIDIA en Steamstream hebben in LAN al bewezen dat er geen lag op hoeft te zitten. Verder kan Hololens ook de ledematen tracken, waar je bij VR vast zit aan de oud computer IO. Ik wil in elk geval een Hololens omdat het veel breder bruikbaar gaat worden, prijs maakt niets uit.
Hololens is geen VR bril.
De Hololens is een AR-bril (Augmented Reality), welke totaal verschillend is van Virtual Reality. Met Augmented Reality blijf je in contact met de realiteit en is het meer een toevoeging aan dan een vervangen van zoals bij Virtual Reality, sinds VR de mogelijkheid heeft je af te sluiten van de realiteit en een nieuwe virtuele realiteit te tonen.

Rondlopen op een virtueel strand zie ik niet snel gebeuren met de Hololens.
De Hololens van MS is (zoals gezegd) geen VR, maar een AR bril. Verder is de beoogde release datum niet eens 2016, maar wordt er op het moment gespeculeerd op een lancering die gelijk ligt met de release van Windows 10. Naar alle waarschijnlijkheid zal dit dan niet gaan om een consumer versie van de bril, maar iets voor developers.
De software.... Inderdaad... Maar je vergat dus blijkbaar dat Valve mee achter de Vive zit. Je kan geen betere dev hebben en als ze de API open source maken, zie er snel support komen voor veel games.

Oculus heeft gewoon veel te lang gewacht.

[Reactie gewijzigd door Nees op 7 mei 2015 01:33]

De Hololens is geen VR bril.
De Hololens is geen Virtual Reality bril.
VR <> AR
Facebook (Oculus), Valve (HTC Vive) en Sony (Morpheus) hebben ook meer dan genoeg geld om dit in de markt te zetten.
MS mag dan misschien wel goede softwareschrijvers hebben (al zeker niet de beste) maar het is een groot, log bedrijf terwijl deze snel evoluerende VR markt eerder snel itererende ontwikkelaars van Oculus en Valve of geniën als Carmack nodig heeft
De Xboxen blunderen voornamelijk op Hardware gebied en zijn zeer zeker een stuk beter op software gebied dan de playstation tegenhangers.
Dan alleen op het OS dan, want voor de rest zijn hun interne studio's niet heel veel bijzonders. Zelfs qua OS laten ze genoeg steken vallen qua snelheid. Teveel op features rekenen die het OS (lees internet maar) zeer traag maakt.

En ja ik heb een PS4 en ook een Xbox One gehad, maar ik irriteerde me mateloos aan het OS die zoveel mogelijk wilt doen, maar op bepaalde gebieden zo traag was.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 6 mei 2015 23:28]

Wat ik nog graag wil weten. Kan je er straks ook gewoon een film mee kijken met het gevoel dat je naar een gigantisch scherm zit te kijken? En dit dan zonder dat ik met mijn hoofd hoef te draaien of wat dan ook. gewoon lekker 's avonds in bed als mijn vriendin al slaapt een film kijken alsof ik in een IMAX theater zit., maar dan zonder randdebielen en gekraak, gepiep en rollende lege flesjes bier. Dát lijkt mij tof.
Dat lijkt mij ook geweldig, maar dan wel in combinatie met mijn audiosysteem. In het artikel staat dat hij beschikt over "geïntegreerde audio". Een koptelefoon lijkt me al niet comfortabel i.c.m. de Rift, maar er gaat toch niks voor je oren zitten om je eigen speakergeluid te blokkeren, mag ik hopen?

Een film kijken en gamen lijkt me geweldig, maar als ik audiokwaliteit moet inleveren wacht ik wel op een volgende generatie.
Statische speakers in je kamer gaat niet zo goed werken. Als je je hoofd draait komt het geluid van de verkeerde kant.
Dat is een goede, daar heb ik niet eens aan gedacht. Maar ik ga er vanuit dat dat wel losloopt, anders zou je hem ook niet kunnen gebruiken in combinatie met muis en toetsenbord. In de meeste demo's die ik heb gezien blijf je ook ongeveer dezelfde richting op kijken, dus zolang je je speakers niet maar een meter uit elkaar hebt staan moet dat ook wel goed gaan.
Wel, ik kan uit eigen Occulus ervaring zeggen dat je inderdaad niet altijd je hoofd draait, maar zeker wel regelmatig. Met name in zaken zoals (ruimte)gevechten als je even om je heen wilt kijken of er niets op je af sneakt, en juist dan wil je dat ook het geluid uit de goede richting komt anders gaat het helemaal fout ;)

Dat was oveigens met de DK 2 met losse headset.

[Reactie gewijzigd door Durandal op 6 mei 2015 15:50]

Maar dat is toch gewoon een kwestie van de software rekening laten houden met het feit of je een koptelefoon gebruikt (geluidsbron draait mee met je hoofd) of statische speakers? Dat lijkt me niet zo lastig... En er vanuit gaand dat je dan een surround setup hebt dan kun je het geluid gewoon daar vandaan laten komen waar je wil.
Ja, dat is waar, maar dan moet de software er wel rekening mee houden. Als ze er een koptelefoon iod bijleveren vraag ik me af of je dat dan wel in zal kunnen stellen.
De geintegreerde headset kan eraf gehaald worden en dan kun je je eigen headset aansluiten.
Wat ik nog graag wil weten. Kan je er straks ook gewoon een film mee kijken met het gevoel dat je naar een gigantisch scherm zit te kijken? En dit dan zonder dat ik met mijn hoofd hoef te draaien of wat dan ook. gewoon lekker 's avonds in bed als mijn vriendin al slaapt een film kijken alsof ik in een IMAX theater zit., maar dan zonder randdebielen en gekraak, gepiep en rollende lege flesjes bier. Dát lijkt mij tof.
Koop een google cardboard -> knikker je telefoon er in (moet wel compatible zijn met de cardboard) -> start de youtube app op.. en een theaterscherm opent voor je neus.. Super grappig om te zien als prototype voor de grotere spelers op VR gebied
Mwa, wat is compatible? De google cardboard is ook niet gemaakt voor de iPhone 5, maar het 'werkt' wel. Alleen is het scherm van de iPhone5 eigenlijk wat te klein wanneer deze vlak voor je neus hangt.

Maar verder werkt de Google Cardboard wel goed. Sterker nog, qua bewegingssnelheid en detectie enz vind ik hem beter werken dan de Oculus zelf.
Maar verder werkt de Google Cardboard wel goed. Sterker nog, qua bewegingssnelheid en detectie enz vind ik hem beter werken dan de Oculus zelf.
Dat weet ik dan weer niet.. Maar dat omdat ik nog nooir een OR op mn hoofd heb gehad..

Wat je zegt, een iPhone 'werkt' met een Cardboard maar heb het eens met de Moto X van mn jongere broertje mogen proberen en dan is het toch wat fijner dat je alle features kunt gebruiken. Vooral het ringetje aan de magneet is handig om een appje te selecteren.
Ja dat kan, daar is zelfs al een app voor.
Ja dat kan, sterker nog je kunt het scherm volledig naar wens instellen, bijvoorbeeld "om je hoofd" wrappen.
Deze stond bovenaan mijn lijstje. Wilde deze heel graag. Maar de release is te laat. Er zijn meerdere concurrenten die nu de markt gaan bestormen En dan intussentijds ook de bril van Microsoft. Ik geef dan toch liever mijn centen uit aan de Hololens.

@Navi en @ Icekiller2k6:
Daarin ben ik gedeeltelijk met jullie eens.
Het is anders als in AR <> VR
Maar het is wel degelijk een directe concurrent. Als in: Ik ga echt niet beide aanschaffen. Dus mijn geld gaat naar de AR omdat mij dat meer aanspreekt dan een VR oplossing. Dan vergeet ik nog het feit dat VR eerder voor motionsickness zorgt en AR niet (nauwelijks)
Het mogen dan wel 2 verschillende apparaten zijn, maar dat neemt niet weg dat ze elkaar zullen beconcurreren in de markt.

[Reactie gewijzigd door 0vestel0 op 6 mei 2015 15:01]

Hololens is compleet iets anders en dus geen directe concurrent.
Totdat de Hololens de mogelijkheid krijgt om ook enkel virtuele beelden te tonen. Het kan het nu al gemengd met beelden uit de werkelijkheid dus ik zie niet in waarom het niet volledig virtueel kan. Afhankelijk van de toepassing wordt een modus gekozen. Twee vliegen in 1 klap.
De Hololens heeft op het moment naar verluidt een field of view van rond de 30°. Mocht deze al het licht van de buitenwereld kunnen blokkeren (wat het op het moment niet kan) dan is het alsof je door een sleutelgat naar de virtuele wereld kijkt.

AR en VR zullen in de toekomst vast fuseren maar dat zal nog wel enkele generaties duren. Ik denk dat passthrough camera's op VR apparaten dit het eerst zullen verwezenlijken.
Hololens is toch iets totaal anders?
Hololens is augmented reality. Dus werkelijkheid + extra assets in je leefwereld.

Oculus is een volledige 3D wereld zonder dat je interact met de echte wereld. Dit is een veel meer submersive ervaring.

Toen ik de presentatie van Microsoft zag dacht ik niet aan Wow een game headset! Eerder een Wow een manier om een extra laag informatie over de werkelijkheid te doen.

extra info
http://www.techradar.com/...icrosoft-hololens-1288980

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 6 mei 2015 14:47]

Hololens, dat is toch die bril waar je naar een vierkant schermpje ergens in je gezichtsveld zit te kijken ? Microsoft heeft een heel mooi marketing filmpje gemaakt, maar ik vrees dat het in realiteit je volledig zal teleurstellen.

Als Oculus een externe camera op de rift zet welke de ruimte displayed, dan hebben ze de Hololens meteen 100x verbeterd.
Erg benieuwd naar de prijs maar ook de "onaangekondigde games die gemaakt zijn voor virtual reality".
Mij lijkt het gaaf als je zo'n bril (draadloos) aan kunt sluiten op je pc/xbone/ps4 en dat je dat soort games er op kunt spelen. Natuurlijk moeten er dan wat aanpassingen komen, maar het lijkt me geweldig. Om je heen kunnen kijken in GTA5 met de bril, maar dan toch de controller gebruiken om te lopen, etc. Een beetje dit idee: https://www.youtube.com/watch?v=LdvK49GFSlQ
Ik denk niet dat de huidige consoles voldoende power hebben om dat te kunnen doen.
Ik mag overigens hopen dat je niet zo gaat praten als die knakker in dat filmpje bij het spelen, want wat een schreeuwlelijk is dat zeg.
Ik denk wel dat de huidige consoles dat aankunnen, alleen denk ik dat programmeurs de hardware nog niet optimaal kunnen benutten, kijk maar naar de PS3 en Xbox 360, gta 5 zag er zo ongelofelijk goed uit, als je het vergeleek met andere games voor die consoles, toen bleek eigenlijk pas wat er mogelijk was met die (oude) hardware.

Ik denk dus dat het met de nieuwe generatie zeker moet kunnen.

offtopic:
Ik heb het filmpje zonder geluid gekeken want ik zit op het werk, dus zou niet weten hoe het klinkt :P
Nee, en nee. Die consoles schroeven de resolutie en het aantal frames per seconden omlaag om je toch een enigszins vergelijkbare game voor te schotelen als de nieuwste consoles. Bij VR kan dat niet. Je hebt minstens 60FPS nodig en een resolutie die hoger ligt dan 1080P wil je een overtuigende VR omgeving creëren. Bij de nieuwste generatie consoles gebeurd hetzelfde. Die consoles zijn niet krachtig genoeg om de nieuwste games in al hun pracht en praal weer te geven bij minimaal 60 FPS en een resolutie van minimaal 1080P.

Tuurlijk zal er ook VR beschikbaar komen voor die consoles, maar het zal de kwaliteit en presence van PC VR nog niet eens half kunnen benaderen.
Ben ook erg benieuwd naar de specs in combinatie met oplossingen die ze wel/niet bedacht hebben tegen misselijkheid. Heb geen last van motion sickness maar wel van lack of motion sickness ;-). Wacht het nog even af!
60 fps is niet eens genoeg. Ook 1080p is te weinig...

Maar natuurlijk kunnen de nieuwe consoles dat wel tonen. Gewoon een kwestie van de complexiteit van de 3D scene verkleinen. Bij de huidige games maakt men een andere afweging dan men bij VR games zal doen.
Draadloos gaat hem ivm de latency en accu die dan nodig is voorlopig even niet worden.

[Reactie gewijzigd door Navi op 6 mei 2015 14:56]

Waarom dan?
Accu hoeft geen enkel probleem te zijn. Een Note 3 kan zo'n 13,5 uur video weergeven (http://www.gsmarena.com/s...y_note_3-review-996p3.php) en dat is ook voornamelijk wat een rift doet (met hetzelfde scherm). De rift heeft wat sensors natuurlijk waarvan de metingen weer terug naar de PC moeten, maar verder is het niet dat het ding zelf echt energievretende taken moet uitvoeren. Daarbij zou het kunnen dat het scherm minder helder hoeft te zijn want je bent afgesloten van de buitenwereld en de rift zou ook best een grotere accu dan de note 3 kunnen hebben. Verder zie ik ook geen reden waarom je niet verder zou kunnen spelen met een USB lader ingeprikt als je hem dan toch leeg getrokken hebt en nog steeds verder wil spelen.
Ook de latency hoeft geen enkel probleem te zijn, het is prima mogelijk om draadloos een videosignaal over te sturen waarbij de latency lager blijft dan de gemiddelde monitor al aan processing verkwist. Zie bv http://mobile.slashdot.or...080p-lag-free-whdi-tested. Ok dat is 1080p en de rift is 2560x1440 wat een stuk meer pixels zijn, maar we zijn ook weer een aantal jaar verder, onmogelijk lijkt het mij in ieder geval niet en zeker niet vanwege latency issues.

Ik heb de ontwikkeling van de rift verder niet heel nauwgezet gevolgd moet ik zeggen. Ik weet dat het een wens was om de consumer versie misschien gelijk draadloos te maken, maar geen idee of er al iets bekend is over of ze dat serieus zijn gaan proberen of dat er wellicht al naar buiten gebracht is dat ze het niet gaan doen.
is al meerdere keren bevestigd door oculus dat wireless nu echt geen optie is, door de latency.
Tja, het zou best kunnen hoor, maar waarom snap ik nog steeds niet. Op 75 hz duurt het toch al tot 13,3 ms alleen omdat je domweg op een nieuw frame moet wachten. Aangezien het mogelijk is om draadloos beeld over te sturen met een latency onder 1 ms zie ik niet waarom het niet heel goed mogelijk zou kunnen zijn.

Het zou best kunnen dat deze eerste versie inderdaad nog niet draadloos is, we zullen het wel zien als de specs gereleased worden. Ik kan me echter voorstellen dat als Occulus dan niet zelf snel met een tweede, wel draadloze, versie komt, dat het een relatief makkelijk punt is voor de concurrentie om punten mee te scoren.
Niet cynisch bedoeld, maar waarom is deze bril tegenwoordig, zo lijkt het, zo'n hype? Dit soort apparaten bestaan toch al decenia?

Wat is er voor doorslaggevens toegevoegd aan techniek aan deze bril dat het haast een 3DTV achtige rage begint te worden?

[Reactie gewijzigd door Engineer op 6 mei 2015 14:40]

Nu beginnen ze eindelijk goed te werken.
Nou ze beginnen wat beter te werken. Als ze goed zouden werken dan zouden we er allemaal wel 1 kunnen aanschaffen. Er mankeert dus nog wel het een en ander aan.
Waarschijnlijk is de versie die in 2016, wat we nog niet zijn aan consumenten wordt verkocht weer beter dan de versie 2 voor developers nu. Maar daarna zal het ook gewoon doorgaan, net zoals TV's steeds beter zijn geworden. En de eerdere exemplaren daarvan werden ook gewoon verkocht.

Het is uiteraard nog afwachten of dit aanslaat of niet. Mij lijkt het wel wat. Maar ik houd van gadgets, dus dat hoeft niet te betekenen dat veel andere mensen het ook aanschaffen. Maar early adopters heb je altijd. En de grote groep volgt later of ze volgen niet.
Alleen jammer dat ze de koptelefoon erin integreren, ik heb een speciale gaming koptelefoon en die is hierdoor onbruikbaar geworden in combinatie met de Oculus Rift.

Want de audio van de rift zal ingetwijfeld een indergeschoven kindje worden, doet meteen afbreuk aan het immersive gevoel.
Er is al aangegeven dat de koptelefoon niet verplicht is, waarschijnlijk kan die met een simpele plug-connector er ook afgehaald worden.
Palmer Luckey geeft echter aan dat de kwaliteit van de koptelefoons érg goed is, qua kwaliteit vergelijkbaar met $100-koptelefoons, alleen door het uiterlijk lijken het van die goedkope 20-dollar-setjes.

Daarnaast is juist audio een belangrijk punt voor Oculus geworden, juist daarom zijn die koptelefoons geïntegreerd omdat het juist voor een beter immersive gevoel zorgt.
Omdat het volgens mij (ik ben deels meegegaan in de hype) net even beter is als wat er in het verleden is gepresteerd op het gebied van VR.. Denk aan dat de FoV dat vele malen beter is dan voorgangers waardoor het echt zou moeten lijken alsof je in de game zit.. ook de head-tracking en geavanceerde gyroscopische functies lijken mij een hele vooruitgang dan wat de vroegere vr producten/prototypes lieten zien
De techniek, met name het scherm, is er eindelijke klaar voor om voor een redelijke prijs een vr bril te maken.
Ja hoor, Het huidige DK2 model kost 350 dollar.
Oculus VR CEO Palmer Luckey heeft al vaker gezegd dat de richtprijs van het final build tussen de 200$ en 400$ ligt.
Waar ik ook wel benieuwd naar ben:
Is er iets bekend over eventuele korting als je al een Rift DK1/2 hebt (trouwe klanten/developer korting)?
Zou wel lief, sociaal en een goede move naar de Devs zijn en sinds de overname door FB zitten ze niet bepaald op zwart zaad.
ga er maar van uit van niet, maar je zou natuurlijk contact met support kunnen opnemen.
Ga er ook niet van uit maar zou wel een goede move zijn om meer mensen/devs aan het platform te binden al zou het maar een tientje zijn.
Aangezien er ook geen korting was bij de DK2 als je de DK1 al had, zie ik niet in waarom je dat voor de CV1 wel zou krijgen..
Maar als jij een korting nodig hebt als developer dan denk ik dat je toch het verkeerde beroep gekozen hebt of niet echt serieus bent in je doelstellingen...
Door korting te vragen wordt en blijf je rijk is de tip van al mijn rijke vrienden/klanten, aangezien die over het algemeen een vermogen van 7 cijfers of meer hebben verkies ik hun advies boven het jouwe ;)

En naar mijn mening is het niet gek dat je als dev een dikke rug in een bedrijf hun prototypes investeert (wat voor sommige indies veel is) dat je dan best een (beetje) korting mag hebben, nogmaals gaat meer om het idee en het image wat ze neer willen zetten en dat image heeft wat schade opgelopen door de overname van FB.
Ik ben vooral benieuwd naar de systeemeisen en de resolutie van de Rift.
Want als je thuis alleen maar laptops hebt en dus moet gaan investeren in een VRPC (Google maar eens, idd ik ben de eerste die het zegt :+ ).
Dan zullen de kosten van de bril maar het topje van de ijsberg zijn.

Stel de Rift kost ¤399,- en daarnaast heb je een systeem nodig die grafische spellen op 2x 1080P ++ (?) @60fps moet renderen. Reken er maar op dat je nog eens ¤1600,- moet gaan neerleggen voor een goed fatsoenlijk systeem.

Zo ben je ineens ¤2000,- kwijt.

Ik ben zeer benieuwd of deze schatting realistisch is maar ik ben bang van wel.
De kosten van de bril IS het topje van de ijsberg.... Wil je echt vette VR hebben (bv Battlefield 4 op ultra) dan heb je minimaal een kaart nodig die net zo duur is als de door jou gestelde prijs van de CV1.. Maar 1600 lijkt me nogal overdreven..
Ga er dus maar niet van uit dat je een fatsoenlijke VR ervaring (zoals veel mensen verwachten) kunt krijgen op een laptop met een (simpele) onboard GPU, zeker als je weet dat veel van die dingen nu al wat moeite hebben met de DK2.....
Als Sony het voor elkaar krijgt om de met de Morpheus een soortgelijke ervaring op de PS4 neer te zetten ben je inderdaad een heel stuk goedkoper uit.

Hopelijk krijgen we Morpheus op de E3 te zien en gaat Sony een releasedatum bekendmaken voor eind 2015 of begin 2016.
Dat Zal zeker gebeuren!
Hele kleine ruimtes (vaak enkele meters X enkele meters, en vaak upscaling van 720 naar 1080p en wat anders slimme trucjes en dan haalt morpheus net aan 30fps.
Is niet te vergelijken met een game zoals BF4, ps4 wordt dan een mooie diashow/powerpoint machine :D

Verder is ¤2000,- overdreven maar als je helemaal niets hebt aan computerspul dan zal je inderdaad toch wel zon ¤1000,- uit moeten geven, ¤1500,- om op laptop te kunnen draaien.
Als je een pc van een paar jaar oud hebt kan je daar gewoon een 960/360 ingooien om toch weer up-to-date te zijn en die kaarten zijn rond de ¤200,-

Hoe is dit -1?
(-1 Ongewenst
"Deze reactie is een flamebait, troll of belediging van een andere gebruiker.")
Werkte nota-bene voor Sony dus is ook geen haat daarnaartoe.

[Reactie gewijzigd door Blazing-Studios op 7 mei 2015 11:38]

en toch draaien een hoop demos die getoond zijn nu op de PS4 op 60fps en het laatste prototype loopt zelfs op 120 (al dan niet door verdubbeling van de frames)..
Ja, het zal er zeker niet uit zien als Battlefield 4 op ultra, maar voor een goede VR belevenis is dat ook helemaal niet nodig...

Maar ik ga er ook sowieso van uit dat wanneer de morpheus op de markt komt, de community er wel voor zal zorgen dat deze ook op de PC te gebruiken is, immers wordt alle development van de morpheus gewoon op de PC gedaan..
(zou waarschijnlijk ook slimmer zijn voor Sony om dat te doen mits ze de helm met winst verkopen)
Ik verwacht dat dat inderdaad vrij snel gebeurd.
Aan de andere kant is het wel zon ¤400,- terwijl je daar ook een rift of vive voor hebt die een stuk betere integratie hebben op pc en met randapparatuur dus is het nut (en daarmee de noodzaak) minder groot.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Blazing-Studios op 7 mei 2015 11:40]

maarja, als de hardware van Sony beter zou zijn (ik zeg ALS)....
Zo moet je het niet zien. Je hoeft niet meer op vakantie naar het Caribisch gebied, je hoeft niet meer naar de bioscoop je kunt vergaderen waar ook ter wereld etc etc. ;)
Mooi dat we eens wat horen!! :)
Ik kan niet wachten tot je hem kan bestellen want dan ga ik dat METEEN doen.
Wel jammer dat het delayed is naar 2016..

[Reactie gewijzigd door othergamers op 6 mei 2015 14:34]

Ik kijk eerder uit naar de HTC Vive (release is ook eerder gepland). Wat we tot nu toe gezien hebben lijkt dat een beter apparaat te worden, daarbij heb ik meer vertrouwen in Valve/HTC dan Facebook/Oculus als het om de ervaring gaat (hmm dit lijkt al best veel op die andere ... vs ... discussies)
We kunnen allemaal beter afwachten en zien wie de beste is voordat we allemaal onze mond voorbij praten...
Gezien de tijd, ervaring en de mensen die Oculus heeft, betwijfel ik of het bijna failliete HTC echt beter is. John Carmack alleen al is een genie en zal softwarematig dusdanig veel hebben aangepakt dat HTC op dat gebied echt achter loopt.
Ik vraag het me ten zeerste af hoor, want de meest VR mensen van valve zijn juist overgestapt naar Oculus..
En er is eigenlijk nog helemaal niets werkelijk getoond.. Vergeet ook niet dat je voor die lighthouse tracking ook genoeg ruimte moet hebben, EN die moet je er ook nog los bij kopen..
Ik kan niet wachten :)
De dk2 kit was al mooi om te gebruiken, dus ik ben benieuwd naar de uiteindelijke consumentenversie. Zo worden games en vooral andere toepassingen nog veel interessanter!
De echte bottleneck was toch wel dat de resolutie te laag was. Nu heb ik zo'n beetje alle nieuws gevolgd mbt oculus en ik ben bang dat de resolutie niet heel veel hoger zal gaan worden.

Het YouTube kanaal "Tested" heeft de Crescent Bay mogen gebruiken en die zeiden dat de resolutie niet veranderd was, maar dat de lenzen ervoor zorgden dat het beeld wat meer geblurred werd, waardoor het gebrek aan pixels niet op viel.

Op veel beurzen zie je tegenwoordig heel veel DK2's. Erg interessant voor de engineering wereld! Zo heb ik laatst bijvoorbeeld op de Hannover Messe een klein graafmachientje bediend, en terwijl ik dat deed konden via andere monitoren alle interne componenten van de graafmachine live bekeken worden. Hierdoor denk ik dat de Rift zeker in de ontwikkelingswereld populair gaat worden.

Er was ook een demo waar een bedrijf een intern ontwikkelde VR-ervaring liet zien, waarmee juist heel goed vergaderingen icm presentaties gehouden konden worden. Hier is de Vive ook erg geschikt voor.

Ik denk dat beide bedrijven hun eigen plekje in de markt krijgen en elkaar niet direct wegconcurreren.
Een GTX 970 haalt nog maar net een acceptabele FPS met een 1080P oculus-rift DK2. Ook al zou een 4K resolutie technisch mogelijk zijn, PC hardware is niet snel/goedkoop genoeg om de Oculus massaal aan de man te brengen en zou dan enkel interessant zijn voor de hardcore-gamers met een dure Titan X of een goede SLI opstelling.

Als alle andere factoren goed uitgewerkt zijn, dan is dat al een hele goede vooruitgang. Ik heb de Dk2 mogen proberen en was echt onder de indruk van het gevoel dat ik kreeg. Cresent-bay is daar al een hele grote stap voorwaarts op en deze consumer-versie zal dat ook weer zijn. Ik maak me dus absoluut geen zorgen. :)
Waarom denkt iedereen toch dat resolutie zoveel impact heeft? Als ze gewoon de complexiteit van de 3D scene er op aanpassen hoeft dat echt geen probleem te zijn. Vergeet niet dat er voor beide ogen een bijna hetzelfde beeld gerendered wordt dus veel werk kan gedeeld worden over beide ogen.
Ik vraag me af of je zelf de DK2 wel eens geprobeerd hebt. Race en Flight simulators zijn op dit moment niet prettig, omdat je constant zit te turen. Zelfs een display op 2m afstand aflezen is soms al een hele opgave. Als ik in mijn spitfire vlieg, kan ik mijn altitude en snelheid niet aflezen hoor. Hetzelfde geldt voor het toerental van mijn BMW M3 DTM.

Tuurlijk, ik weet wel waar de wijzers ongeveer naar toe wijzen, maar het haalt me direct uit de immersie.
Is mijn post echt zo onduidelijk? Ik bedoelde natuurlijk impact op de performance. Dat de resolutie van de DK2 te laag is staat buiten kijf.

Ik heb de DK2 niet alleen thuis liggen maar heb er met Unity al een demo voor gemaakt.
Whoops, ik denk dat ik gewoon te snel gelezen heb. Nu ik het nog een keer lees begrijp ik het direct :P excuus
Net acceptabel op de hoogste instellingen inderdaad. Maar schoef je de instellingen naar medium, dan zit je al vrij snel op 100+ fps.

Ik heb een tijdje op een enkele R9 290x gedraaid, en game op een 1440p monitor. Dat is absoluut een eitje voor deze kaart en tweedehands kan je ze al voor ¤200 krijgen. Ga ik alle instellingen in Crysis 3 of BF4 op z'n hoogst zetten, ja dan haal ik die 75 fps inderdaad niet op een enkele kaart. Twee R9 290's kun je al krijgen voor de prijs van een enkele 970, en deze hebben een 512bit bus, waar 1440p of meer prima mee wil werken.

Ik hoop trouwens dat de volgende display naar 100 of 120 Hz gaat, ik voel na een half uurtje de framerate erg goed. Als ik dan de headset weer af zet dan voelt het kijken opeens weer veel 'soepeler'.
Een GTX 970 heeft inderdaad al genoeg problemen om de "1080p" op de DK2 met 75Hz te leveren. Dit komt omdat de gerenderde resolutie een stuk hoger is dan de 1080p van de DK2!

De Oculus SDK adviseert het gebruik van een resolutie van 1150 x 1450 per oog. Deze resolutie is nodig omdat het gerenderde beeld vervolgens nog vervormt moet worden om voor de vervorming van de lenzen te compenseren. [ ][ ] -> ( )( )

"1150 x 1450 per eye = 2300 x 1450 is the normal resolution suggested by Oculus for a 1080p DK2."

Dit komt redelijk in de buurt van de GPU kracht die nodig is voor 1440p.

Ik gebruik zelf twee GTX 970's in SLI met de DK2 en zelfs daarmee is het moeilijk om altijd benodigde 75fps te halen. Daarnaast geeft het gebruik van SLI weer wat extra vertraging.

[Reactie gewijzigd door okmer op 6 mei 2015 21:41]

Hopelijk wordt de resolutie beter want op het moment is het om te huilen IMO.
Zou mij niks verbazen dat er om deze reden een samenwerking met Samsung heeft plaatsgevonden, Oculus maakt een bril voor Note en Samsung regelt dat Oculus goedkoper aan OLED UHD schermen kan komen, maar we gaan het de komende tijd merken!

Als de resolutie hoger wordt dan voorgaande versies gaat hij bij mij in ieder geval op mijn wishlist.

EDIT: QHD veranderd in UHD (Doelde op UHD)

[Reactie gewijzigd door Azerion op 6 mei 2015 15:33]

Same for me! Ik heb met DK2 gewerkt en ik zie de potentie. Alleen wat ik al aangeef is de resolutie voor mij echt een struikelblok. Het haalt voor mij totaal de immersive feeling weg.

Wanneer Oculus mede dankzij Samsung betere schermen krijgt is het zeker een gadget om misschien in de toekomst aan te schaffen.
http://wccftech.com/samsung-galaxy-note-5-4k-display/
en meer recent
http://www.phonearena.com...ith-record-762ppi_id68088

Er zijn geruchten dat de Note 5 een 4k scherm krijgt, dit zou natuurlijk perfect zijn voor een VR-bril

[Reactie gewijzigd door ElemenTAL op 6 mei 2015 15:33]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True