Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 124 reacties
Submitter: Bilderbeek

Oculus is begonnen met het versturen van de tweede developer kit van zijn Rift virtual reality-bril. In de eerste rondes van verzendingen zullen er volgens Oculus zo'n 10.000 brillen worden verstuurd naar mensen die er een hebben gereserveerd.

Volgens Oculus is de DK2 ondertussen al meer dan 45.000 keer besteld. Het bedrijf erkent achter te lopen met de productie en dat het mogelijk is dat sommige van de huidige pre-orders pas in augustus worden verzonden. Hoewel de eerste brillen rond 14 juli op de deurmat moeten liggen, zegt Oculus dat eind van deze maand alle 10.000 exemplaren aan moeten zijn gekomen.

De DK2 beschikt onder andere over positiebepaling via een externe camera waardoor het systeem beter zou kunnen bepalen hoe gebruikers hun hoofd bewegen. Hierdoor zou de bril sneller kunnen reageren op bewegingen van het hoofd van gebruikers, waardoor zij zich minder snel misselijk of duizelig voelen door het gebruik van de bril. Daarnaast beschikt het over een oled-display met een resolutie van in totaal 1920x1080 pixels en een verversingssnelheid van maximaal 75Hz. Ook is het design van de bril aangepast. Bij de development kits van de Oculus Rift krijgen kopers altijd de sdk waarmee zij software kunnen ontwikkelen voor de Rift-bril.

De DK2 is momenteel nog steeds te bestellen via de site van Oculus voor een bedrag van 350 dollar. Naar verwachting zullen bestellingen die nu voor de DK2 worden gemaakt, in september dit jaar worden verstuurd.

Oculus Rift DK2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (124)

is het niet doordat deze DK2 nu ook de zijwaartse (leun) hoofdbeweging ook kan registreren en doorgeven aan de game dat de meeste misselijkheid voorkomen zal worden??

ook, resolutie van 1920x2160, dat is dan 1080p voor elk oog, maar enkel als die schermen in portret staan? hoe zit dat precies?

edit: blijkbaar slechts 960 x 1080 per oog volgens hun website, dat is dan geen 1920x2160, maar 1920x1080. (foutje in het artikel, of mis ik iets?)

[Reactie gewijzigd door efari op 2 juli 2014 13:03]

Er zitten een Gyroscope, Accelerometer, Magnetometer in. En een externe tracker, wat ook een soort camera is die waarschijnlijk naar de Rift kijkt en hem tracked.
http://www.oculusvr.com/dk2/
Zie hier voor hoe de externe tracker werkt:
http://www.pcworld.com/ar...e-first-dev-kit-away.html

Dus ik denk dat een zijwaartse (leun) hoofdbeweging volgen wel moet lukken.

[Reactie gewijzigd door Mr_gadget op 2 juli 2014 13:51]

Je hebt gelijk. Met deze DK is ook "Positional tracking" toegevoegd ten opzichte van de DK1.

Ziet er goed uit deze upgrade, maar vermaak me nog wel even met de DK1 en ga de consumenten versie direct aanschaffen.
De resolutie is 960 x 1080 per oog volgens de specs, dus een 1920x1080 paneel. 1920x2160 was mooi geweest, maar dat wordt nog even wachten.
Ik zou eigenlijk liever een 3840*1080 resolutie zien, zodat beide ogen een FullHD resolutie te zien krijgen.
1920x2160 is ook voor beide ogen een Full HD resolutie :)
2160 = 1080*2
Nee, twee HD panelen naast elkaar betekent alleen een verdubbeling van de horizontale resolutie ;)
Dus: 3840x1080
Hoe weet je dat dit een 1920x1080 paneel is? Het is gewoon 960x180 per oog, voor de rest kan je er niets over zeggen.
Ik verwacht dat de consumenten versie ook nog eye-tracking ingebouwd krijgt... dit heeft bijzonder veel voordelen, waaronder:
  • DOF rendering (de engine weet immers waar je naar kijkt, en kan de Depth Of Field focus verleggen naar dat specifieke punt op de z-as)
  • Eye Tracking-based UI interfaces (denk aan een Iron Man achtige HUD, waarbij je meer informatie krijgt over het object waar je op dat moment naar kijkt)
  • Realistische oogbal camera viewport micro-aanpassingen (voorbeeld: Wanneer je met je linkeroog precies HAAKS op een A4 blaadje papier kijkt, zie je alleen een lijn, als je vervolgens LINKS van dit blad kijkt, zie je in de RECHTERKANT van de periferie van je linkeroog het blad in beeld komen, welliswaar onder een extreme hoek, maar dit is realistisch gedrag wat je ook in de echte wereld zult tegenkomen.. deze micro adjustments van de camera viewport kunnen IMHO alleen maar zorgen voor een betere ervaring in het algemeen)
  • In-game reclame exposure metingen (vanuit een commercieel standpunt is dit de meest aantrekkelijke feature; door het toevoegen van eye-tracking kun je in-game ads verkopen die ook daadwerkelijk kunnen registreren wanneer een gebruiker ze gezien heeft)
  • Avatar eye-movements en eye-blink events (je in-game avatar vertoont naast hoofdrotatie ook dezelfde oogbewegingen, compleet met knipperen of bijvoorbeeld gesture-support zoals bijv. het sluiten van 1 oog voor het activeren van een handeling (denk aan mikken via een scope))
.. en nog veel meer voorbeelden waar ik nu nog niet aan heb gedacht.. ik hoop hoe dan ook dat dit er ook in komt... maar het kan zijn dat dit pas in een v2 van de Rift of een concurrerend product komt, maar ik denk dat de voordelen zeker opwegen tegen de nadelen van het toevoegen van de benodigde hardware en algoritmen.

[Reactie gewijzigd door cappie op 2 juli 2014 13:40]

Het zou toch ook mogelijk zijn om alleen op het gebied waarop je ogen gericht zijn op ultra te renderen, en de rest naarmate het verder van je oog is op lagere kwaliteit? Zo kan je de gpu ontlasten, en weer een hogere fps behalen.

Aan de andere kant, het verplaatsen van je blikveld gaat heel erg snel, moet nog zien of 120fps genoeg is om de illusie te geven dat alles op ultra gerenderd wordt.
Zo heel snel als je denkt gaat dat niet hoor, het komt in ieder geval absoluut niet in de buurt van 1/120e van een seconde. Ik kan niet goed vinden wat de minimale tijd is, maar ik schat zo dat een beweging die niet zo klein is dat je effectief nog naar hetzelfde stuk scherm kijkt toch al snel 1/10e seconde duurt en het kan bij een grote beweging zelfs oplopen tot een halve seconde (* niet de beweging zelf maar de "gap" in de tijd die opgevuld wordt door de nieuwe optische data, zie wiki pagina hieronder). Dat het voor ons lijkt alsof het praktisch instantaan is komt door het volgende fenomeen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chronostasis

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 2 juli 2014 23:59]

"De DK2 beschikt onder andere over positiebepaling via een externe camera waardoor het systeem beter zou kunnen bepalen hoe gebruikers hun hoofd bewegen. Dit zou motion blur doen verminderen waardoor gebruikers zich minder snel misselijk of duizelig voelen door het gebruik van de bril. "

Wat een onzin, redactie!
Motion blur wordt veroorzaakt door het traag schakelen van de picture elements. Heeft dus nul komma nul te maken met tracking. :/
Mischien bedoelen jullie motion sickness? Dit kan wel enigzins tegengegaan worden door sneller respons van het trackingsysteem.
foute resolutie, foute referentie van motion blur.. Zou je denken dat de artikelschrijver niet zo goed weet waar die over praat........
Motion sickness wordt in de DK2 overigens tegengegaan door die frame switching.. door gebruik te maken van het hele chronostasis verhaal.
Toch zie ik nog niet echt in waarom 'ik' als consument een Oculus zou willen hebben? Of die concurrent van Sony... Het is een leuke gadget maar ja... Ik weet nog niet of dit nou echt wat gaat worden...

Dingen als een Google Glass zie ik nog wel gebeuren ja omdat dat steeds kleiner wordt en uiteindelijk heel klein en fijn wordt om op een bril te clicken. Maar met een Oculus scherm je je helemaal af van de buitenwereld en ik zie dat veel mensen helemaal gek worden met Oculus of Sony's concurrent op hun hoofd. (evenwicht en overgeven bijvoorbeeld)

Of een Smart watch, dat is iets waar mensen veel gaan gebruiken als het beter ontwikkeld is en vooral veel goedkoper wordt. Want je hoeft dan simpel weg je telefoon niet constant uit je broekzak te pakken voor de meest onzinnige notificaties van je smartphone.

Is natuurlijk mijn mening, maar ik denk dat Oculus een leuke gadget blijft en uiteindelijk langzaam verdwijnt.
Speel je wel eens een race game, flight sim of shooter? Stel je die situatie voor en dan dat je werkelijk in de auto/cockpit/gevecht zit.

Je bent aan het racen en je kijkt over je schouder naar rechts terwijl je de tegenstander inhaalt. Je gaat echt vol op in de experience. Je zit er in ipv dat je naar een scherm bent aan het kijken.

Zelfde voor films. Als ze deze techniek gaan gebruiken voor films. Een film waarin het lijkt alsof jij midden in de actie zit. Stel je de begin scene van saving private ryan voor maar dan alsof je erin zit. Je ziet om je heen ontploffingen en kogels vliegen.

Ik ben van mening dat de oculus een enorme revolutie gaat worden. Enige waar ik bang voor ben is de motion sickness. Iets waar ik zelf al snel last van heb. Ze zeggen dat dit in consumer versie nauwelijks zou moeten zijn door het ontbreken van blur en lage vertraging.
Moet je dat willen dat je met zo'n bril midden in het begin bv Saving Private Ryan zit? Kan me Mathijs van Nieuwkerk nog herinneren die pas geleden de Oculus op zijn neus zette en vervolgens van een achtbaan af ging. Hij wist niet hoe snel hij de bril af moest zetten.

De een zal er vast beter tegen kunnen dan de ander maar dit zal niet voor iedereen even geschikt zijn. Maar met een dergelijke bril vanachter de PC voor bv 10 euro twee uur virtuele toegang tot het Rijksmuseum zou een hele mooie toepassing zijn.
Ik wil dat. Mij lijkt het enorm vet om zoiets mee te maken. Niemand verplicht je natuurlijk om dat te doen. Net zo als sommige mensen geen horror films durven te kijken of in een achtbaan durven. Voor de mensen die het wel durven is het juist wel heel vermakelijk.
Voor 10 euro wil ik dan wel een dag dwalen door het rijksmuseum!
Dat daargelaten. Samen met google glass opnames word dit de nieuwe manier om porno te kijken.

Niemand had de opmerking nog gemaakt en wees eerlijk schot voor open doel.
Mathijs van Nieuwkerk, daar noem je dan ook iemand. Een watje dat maar al te graag dingen doet voor kijkcijfers. De vraag is dan ook, zette hij dat ding heel snel weer af als dramatisering wat "mooie televisie" oplevert of omdat hij een weekdier is en het idd niet trok?

Als men niet meer rare dingen gaat doen om de VR-bril in slecht daglicht te zetten (i.e. gehamer op een deel vd bevolking die er niet tegen kan, "evil" bedrijven zoals Facebook die de boel overkopen) zie ik dit wel groot worden. Er zijn zo veel mogelijkheden wat je met de bril kan, meer dan alleen games in 3d weergeven en nog beter in je film kunnen zitten. Zoals je zelf al aangeeft virtuele tours, maar dan niet door bestaande dingen alleen, wat dacht je van reconstructies zoals de titanic en ontwerpers die de droomhuis/boot van een klant een rondleiding kan geven voordat deze ook daadwerkelijk bestaat (dit heb je al, maar niet in 3d).

Men raakt ook misselijk van de devkit 1 omdat de resolutie niet optimaal was, het ontwerp niet lekker op je hoofd zit en het gedoe met de lenzen ook niet optimaal was (daarom was het ook een prototype en niet de consumentenversie). Nu met headtracking en dergelijke moet je die misselijkheid bij een deel van de mensen weg kunnen nemen. Helaas zal er altijd een groepje blijven bestaan die nooit dit soort dingen kan verwerken. Zo heb ik een vriend die letterlijk over zijn nek gaat na nog geen uurtje een spel zoals Halo te spelen.
Nou was de reactie van van Nieuwkerk ook tikkeltje overdreven in mijn optiek.
Luke22, ik weet niet of je ooit een dergelijk apparaat zelf hebt getest? Ik denk persoonlijk niet dat dit (en daarmee bedoel ik 3d gaming headsets) simpelweg een gadget is die met de tijd weer zal verdwijnen. De ervaring voegt ontzettend veel toe aan het 'beleven van de game'. Mensen zijn altijd op zoek naar immersive gaming, ofwel de ultieme 'het voelt levensecht' ervaring. Een dergelijke headset voegt hier ontzettend veel aan toe.
Maar een Google Glass (en helemaal een smartwatch) en een Oculus zijn 2 totaal verschillende dingen. Ja, het zit op je hoofd, maar dat zit een pet ook, en dat is ook heel wat anders.

Een Oculus wordt juist ontwikkeld om je helemaal af te schermen van de buitenwereld en je helemaal op te laten gaan in een game o.i.d. Een Glass wordt ontwikkeld om "altijd" op je hoofd te hebben en op een subtiele manier extra info in normale gezichtsveld te geven.

Het is ook niet echt de bedoeling dat je bedoeling dat je buiten op straat rond gaat lopen met je Oculus op. Die gebruik je gewoon thuis op de bank. Wat betreft misselijkheid e.d. ben ik met je eens dat er nog wel stappen gemaakt moeten worden (maar die worden volgens mij ook wel gemaakt), maar de Oculus afschrijven omdat een smartwatch veel handiger is om je whatsapp te checken vind ik een beetje een non-argument.
je vergelijkt natuurlijk compleet verschillende use cases wat betreft smartwatch tov vr...
VR biedt gewoon die immersion experience dat je echt ergens in zit, dat mag een spel zijn, een film, of een educatief programma... Bijvoorbeeld de Guggenheim museum in New York bezoeken terwijl je er geen 1500 euro aan tickets hoeft te betalen, een rondje planeetstellen bekijken, een stapje de micro-wereld in...
Er zijn vele toepassingen te bedenken, en dat is het mooie : het is alleen een platform, het gebruik ervan zullen we met de tijd ontdekken ! Het is precies zoals de moderne smartphones : de iphone kwam uit met weinig vernieuwende toepassingen in de vorm van apps... Maar wel een zeer interessant platform vol met sensoren, en zie daar augmented reality ontstaan, barcode-lezers, locatie-gebaseerde diensten enz enz... Allemaal bedacht door ontwikkelaars...
Ik laat Nyarlathotep zijn reactie even achterwegen omdat ik niet het gevoel heb dat hij snapt wat ik bedoel met mijn vergelijkingen.

Tiger79, Vind ik een hele goeie ja die vergelijking met de Iphone, zo had ik het nog niet bekeken het is idd de eerste stap in augmented reality!
Uiteindelijk zijn het natuurlijk de mensen die op iets wat is uitgevonden weten toe te passen op leuke en handige manieren.
Nee, het is helemaal niet de eerste stap in augmented reality... het is virtual reality, niet augmented reality.
Augmented reality is bv google glass, waarbij je de wereld ziet met daar dingen overheen geprojecteerd (al is google glass niet echt er overheen geprojecteerd, maar close enough). Virtual reality is je compleet afschermen en alleen nog het virtuele zien.

Daarnaast denk ik dat VR op zich in ieder geval echt wel heel erg booming gaat worden. Of het dit model is wat keihard gaat doorbreken dat moeten we nog afwachten (al lijkt het er toch wel op dat ze het heel goed gaan doen), maar VR komt er wel degelijk en wordt groot. Er zijn inderdaad allemaal leuke toepassingen te bedenken zoals hierboven, maar als je alleen al naar gaming kijkt dan geloof maar dat dit groot wordt hoor. Misschien ben jij niet zo'n gamer, maar zeer veel mensen zijn dat wel en kunnen bijna niet wachten om hun games in deze nieuwe wereld te gaan beleven. Het is natuurlijk niet zo gericht op de casual gamer die even een potje bejeweled speelt in de lunchpauze, maar er zijn zat mensen die nu ook al volledig opgaan in de gamewereld, die gaan veelal het feit dat een VR bril je compleet afschermt alleen maar als positief zien.
Toch zie ik nog niet echt in waarom 'ik' als consument een Oculus zou willen hebben? Of die concurrent van Sony... Het is een leuke gadget maar ja... Ik weet nog niet of dit nou echt wat gaat worden...
Het is een Devoloper Kit. De consumentenversie laat nog wel een jaar op zich wachten. Er zijn al games in ontwikkeling, dus tegen die tijd heb je er zťker wat aan.
Dingen als een Google Glass zie ik nog wel gebeuren ja omdat dat steeds kleiner wordt en uiteindelijk heel klein en fijn wordt om op een bril te clicken. Maar met een Oculus scherm je je helemaal af van de buitenwereld en ik zie dat veel mensen helemaal gek worden met Oculus of Sony's concurrent op hun hoofd. (evenwicht en overgeven bijvoorbeeld)
Je vergelijkt hier appels met peren. De Google Glass is een totaal andere product, met een andere doelgroep en functie.
Of een Smart watch, dat is iets waar mensen veel gaan gebruiken als het beter ontwikkeld is en vooral veel goedkoper wordt. Want je hoeft dan simpel weg je telefoon niet constant uit je broekzak te pakken voor de meest onzinnige notificaties van je smartphone.
Dit is een vergelijking die helemŠŠl kant nog wal raakt.
Is natuurlijk mijn mening, maar ik denk dat Oculus een leuke gadget blijft en uiteindelijk langzaam verdwijnt.
Ehm... Een vernieuwend apparaat voor een lage prijs. Ik denk dat het een groot succes gaat worden, zeker als je kijkt naar het grote succes van de Developer Kit.
Veel mensen helemaal gek worden? Lijkt me nogal overdreven. Natuurlijk is er de kans op misselijkheid, en als je als eerste ervaring gelijk een paar uur een heftige game gaat spelen op je nieuwe Oculus rift ga je ook zeker misselijk worden. Maar ik vraag me af hoe groot het percentage is van mensen die alsnog misselijk worden als ze het gebruik van de OR goed opbouwen. Dus beginnen met een rustige game voor 10 minuten, en over de loop van een paar weken opbouwen.

En je hebt gelijk dat een gemiddelde consument niet echt een Oculus zou willen hebben. Denk dat het zeker in het begin een niche product blijft. Maar dat het zou verdwijnen lijkt me echt onzin, tenzij het heel erg fout gaat en er een hele grote shitstorm ontstaat over de eerste officiele consumenten producten. Virtual reality in 2014 is zoveel beter dan in 1994. Lol.

Er zijn genoeg markten die de gemiddelde consument niet echt aanspreken en toch blijven bestaan. Want ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde geek hier niet erg opgewonden van wordt. Denk je eens in wat de mogelijkheden zijn van Virtual reality. Porno, wat je nooit moet onderschatten (betamax vs vhs anyone?), games, met vrienden/familie in een virtuele bioscoop zitten en film kijken terwijl je elkaar ziet en met elkaar kunt praten. Lijkt me sterk dat zoiets gaat verdwijnen. In het ergste geval zal het wellicht een kleine niche markt worden.
Ik zie juist vele mogelijkheden, afgezien van gaming lijkt het me in de 3D/CAD-industrie toch wel een toegevoegde waarde om "echt" in 3D te kunnen kijken naar een ontwerp wat je gemaakt hebt. Om over de ervaring van films waar je midden in zit nog maar te zwijgen.

Ten aanzien van smartwatches, de meeste notificaties vragen mij om een reactie, dus dan moet ik alsnog mijn phone/tablet/input device pakken tenzij je als James Bond in je mouw wilt gaan praten. Nog afgezien van de hoeveelheid tekst die er op het display past, ik lees toch liever alinea's ipv losse zinnen of woorden.
Dat is een nette resolutie! Ik ben benieuwd naar de consumentenversie; daar zal ik er zeker 1tje van halen.
De resolutie in het artikel klopt helaas niet. De DK2 heeft een OLED scherm van 1920x1080 pixels, wat wordt opgesplitst tot 960x1080 per oog. Te zien op de specs pagina.
Heel vreemd dat Tweakers.net zo'n fout maakt..

Ik zou verwachten van een redacteur op Tweakers.net die over de Oculus Rift schrijft dat ie weet dat het een 1080P scherm is zonder het op te zoeken.. Dat hoort bij je algemene kennis als je over dit soort dingen schrijft.
Offtopic:
Als je klikt op het profiel van Taco Blauw (schrijver van dit artikel) kun je zien dat hij een stagair is. Geef hem een kans:)

bron: http://tweakers.net/plan/crew/508

Ontopic:

350 dollar is niet veel geld om er zelf een beetje mee te prutsen, ik had verwacht dat de prijzen veel hoger lagen. Ik ben benieuwd wanneer ze dit als een volwassen product op de markt kunnen zetten.
Zie pascalboy hgierboven, inclusief btw en verzenden is het $500. En dan vraag ik me af of hij niet nog extra word aangeslagen aan de deur hier met tenminste administratiekosten voor de douane.
Nee daar zitten Douane kosten al in. De vorige DK moest ik inderdaad nog even bij betalen bij de Douane. Dat heeft Oculus nu blijkbaar bij het afrekenen voor je gedaan.
Het publiek om T.net is niet bepaald het makkelijkste :) geef die jongen een kans.
De resolutie klopt wel.

zie: "In totaal" instinkertje
Inmiddels is het artikel aangepast. In eerste instantie stond er een resolutie van 1920x2160, vandaar mijn opmerking :)
Die "aanpassingen" worden dan best wel irritant. Zeker als het inhoudelijk is.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 2 juli 2014 23:53]

Aaaw :(
Ik was al verbaast, want had niet eerder gehoord van de plannen voor de resolutie.
Ik dacht al. Een 4k scherm?? Lekker slordig weer.
dik, hoe lang zou het duren voordat er een op "vraag en aanbod" staat???

is er nu al ondersteuning voor het kijken van 3D films??
Maar moet ik nu voor de oculus gaan of Project Morpheus voor mijn ps4? :P
Simpel toch? Voor je PS4 neem je een Project Morpheus VR bril, voor de PC kun je een Oculus Rift gebruiken.
Oculus werkt toch helemaal niet op de PS4? Toch alleen op de PC.
niet standaard, behalve als developers er zelf ondersteuning voor hebben toegevoegd.. Unity engine en UnrealEngine ondersteunen de Oculus Rift, dus in principe zou het gewoon moeten draaien met een PS3/xboxone..
Ik neem aan dat die Oculus ook zelf zijn drivers nodig heeft? En deze zullen niet aanwezig zijn.
Moeilijk te zeggen als van beide producten nog geen consumenten versie is, maar ik denk Morpheus.
Als je bekijkt wat voor mensen en bedrijven OR de laatste tijd erbij heeft betrokken (zie eerste paar berichten hier: http://www.oculusvr.com/blog/) zet ik mijn geld voorlopig toch nog op de OR.
Mogelijk wordt Sony op den duur even goed/beter, maar op korte termijn (komende jaar of twee jaar) verwacht ik dat de oculus beter presteert en dat je er meer mee kan door het open karakter.
Dat het door facebook is overgenomen heeft volgens mij de komende tijd nog niet zo veel invloed. Misschien wel nooit... naar mijn idee wordt op de overname te overdreven gereageerd door velen.
Dit kan dus alleen op een pc werken. De huidige consoles zijn bij lange niet sterk genoeg om deze resolutie en refresh rate te halen. Sony's vr bril zal dus al bij de introdutie ver achter lopen en niet dezelfde beleving kunnen geven, tenzij ze met een technische oplossing komen in de vorm van een hardware uitbreiding, maar dan liggen de kosten weer veel hoger.
De moderne consoles zijn prima in staat om games te renderen met 120fps (of 75) op 4K resolutie, alleen moet er ergens anders op bespaard worden. Moderne games zijn gewoon meer gefocust op fancyness dan hoge resoluties.

Zodra een game meer gespeeld zal worden op een VR bril dan op een scherm (unlikely voorlopig) zullen game dev's vanzelf de prioriteiten bijschuiven.
Euh ik weet niet onder welke steen jij geleefd heb, maar het is al zeer uitzonderlijk als een next gen console 1080p /60fps haalt..
Ik leef niet onder een steen. Dat consoles het nu niet halen, komt niet door de consoles. Er zit geen rare videochip in die maximaal 30fps kan renderen. Er zijn geen bandwidth issues die magisch max 30~40 frames per seconden kan doorvoeren naar de HDMI poort. Gamedevs kiezen grafische pracht boven framerates en resoluties, omdat grafische pracht beter verkoopt dan hoge resoluties en framerates.

Je hebt een beperkte set aan rekenkracht beschikbaar. De moderne consoles hebben veel rekenkracht, maar niet onbeperkt. De game ontwikkelaar staat dan voor een keuze: 60fps + 1080p met "medium" graphics, of 30fs + 720p met "ultra" graphics.

Van een next-gen console heb je hoge verwachtingen. Je verwacht dat de beeldkwaliteit significant verschilt van de voorgaande consoles. Textures zijn al dusdanig scherp dat "scherpere" textures weinig zin heeft. Models zijn al gauw haarzuiver. Wat over blijft, zijn fancy lichteffecten. Dat zijn nou juist de zwaarste berekeningen die relatief moeilijk te herkennen zijn.

Stel, je hebt 3x zoveel FLOPs als de voorgaande consoles, die al hun games op 720p 30fps draaide, wat doe je dan? Besteed je 100% extra rekenkracht door enkel een upgrade van 720p naar 1080p door te voeren? (note: 1080p is meer dan 2x zoveel pixels tegenover 720p) Besteed je de andere 100% aan een hogere framerate? Dan zit je wel met 1080p/60fps (ruwweg), maar zijn de games niet significant mooier.

Als je screenshots en reviews kijkt; Game A koos voor 60fps en 1080p zonder verdere grafische upgrades, Game B koos voor 30fps en 720p met betere lichteffecten en schaduwen, dan ziet Game B er veel beter uit dan Game A. Ook de gemiddelde "gamer" zal Game B veel "mooier" vinden dan Game A.

Het gevolg is dat geen enkele game op 60fps+1080p draait. Dat betekend niet dat de consoles het niet kunnen; zelfs de PS3 had games met 60fps+1080p, maar daarbij moest je inleveren op fancyness. Zo is dat ook met de nieuwe generatie aan consoles.

Zodra je echter te maken gaat krijgen met VR brillen, is een hoge resolutie en goede framerate wel echt van belang. Dan komen de high-FPS en high-res games uit met verminderde graphics... maar who cares? Je hebt een compleet nieuwe ervaring. De mindere kwaliteit schaduwen en lichteffecten ben je al snel vergeten.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 2 juli 2014 15:24]

Je kunt prima een spel maken wat met 120fps draait, zo ongeveer elk spel van de vorige generatie.
Sony's vr bril verschilt alleen met het scherm, zie specs. Dus een LCD in plaatst van een OLED scherm van de Oculus Rift. Ik kom ook nog wat verschillen tegen over het zichtveld, 90 graden voor de Morpheus ten op zichte van 110 graden van Oculus Rift. Alleen lees ik af en toe verschillende berichten over het zichtveld van de Oculus Rift, 90 graden horizontaal en 110 graden diagonaal. Maar komt alsnog dicht tegen een "volledige" beleving van 95 graden.

Neemt niet weg dat ze elkaar dus niet zoveel verschillen. Ieder doet het op ze eigen manier. Het is goed voor de concurentie en opkomst van VR. Dus om nou gelijk Sony de grond in te boren met dat ze ver achter lopen en geen beleving kunnen geven gaat mij wat te ver. Tenzij jij ze alle twee al getest hebt. :Y)
Ik ben een pc gamer in hart en nieren, maar ben toch niet akkoord met wat je hier zegt over de Sony VR bril. De Oculus Rift DK2 heeft een scherm met resolutie van 1920x1080, dat is dezelfde resolutie die de huidige consoles ook weergeven, niet in alle games maar wel in sommige en ook aan 60fps. Er zal waarschijnlijk wat fanciness teruggeschroefd moeten worden om dan 75Hz te halen, maar het is niet zoals 4K proberen weergeven op een console, de stap is relatief klein.

Voor mij moeten games er ook niet fotorealistisch uit zien, de games die voor mij de mooiste graphics hebben, zijn meestal niet degene met de mooiste effectjes maar die met de meeste sfeer en daar heb je soms verbazend weinig voor nodig.

De meeste VR concepten die ik tot nu toe gezien heb, gebruiken ook vrij eenvoudige graphics. Dat ze eerst maar de concepten goed uitdenken en experimenteren voor er geprobeerd wordt om meer fanciness toe te voegen.
Ik word echt een beetje moe van dit soort beweringen. Als er 1 partij is die een VR bril kan optimaliseren voor de PS4 dan is het Sony zelf wel. Eerst eens afwachten op vergelijkingen tussen de uiteindelijke consumentenproducten, of zelf beide op hebben gehad. Misschien zijn de verschillen helemaal niet zo groot.
Je kan optimaliseren wat je wil, maar feit is dat er nu al een performance gat zit tussen een game-pc en de laatste generatie consoles. Een gat wat in de toekomst alleen maar groter zal worden. De consoles beginnen al te zweten om op 900p de 30fps aan te tikken. Om de 75fps te halen op 1080p zullen de games grafisch gezien terug gedraaid moeten worden. Sony heeft hier geen optimalisatie, maar wonderen nodig om de grafische standaard van vandaag op een vergelijkbare manier in een VR headset te krijgen.
MAW: het zal vast op een console gaan werken, maar verwacht geen graphics die we gewend zijn van de laatste generatie consoles.
Ben ik niet met je eens. Als je ziet wat Rockstar nog uit de PS3 wist te persen met GTA V, dan ben ik erg heilig van overtuigd dat er nog veel te winnen is met optimalisatie.
Inderdaad, was ook mijn zorg. De gemiddelde game van 2013/2014 zal dus nooit 1080p 75fps gaan draaien, en het is dus te hopen de VR bril toch nog een goede ervaring kan leveren met vrij matige hardware. Het laatste wat de VR enthousiastelingen willen is imagoschade voor virtual reality. Erger dan Virtualboy zal het moeilijk worden, dat is dan een pluspuntje :D
begint de goede kant op te gaan. Kan niet wachten tot hij voor de consument te koop gaat zijn. Deze komt zeker in huis.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True