Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Oculus VR, bekend van zijn vr-brillen, heeft de Carbon Design Group overgenomen. Carbon komt inclusief al zijn werknemers in handen van Oculus. Designers van Carbon verzorgden onder meer het design van producten als de Xbox 360-controller en de eerste versie van Kinect.

Oculus maakte de overname dinsdagavond Nederlandse tijd bekend op zijn blog. Volgens Oculus heeft het bedrijf het afgelopen jaar al samen met Carbon gewerkt aan meerdere onaangekondigde projecten. Naar verwachting zal de deal eind deze zomer zijn afgerond.

Peter Bristol, creative director bij Carbon Design, laat weten zeer enthousiast te zijn over de overname: ''Virtual reality voor consumenten bevindt zich nog in de ontwikkelingsfase en wij kunnen op het moment gaan definiëren hoe vr eruit moet zien, hoe het moet voelen en wat het moet kunnen. Het is een compleet open productcategorie'', aldus Bristol.

Wat Carbon precies gaat doen voor Oculus, is niet duidelijk. Wel zal het bedrijf uit de VS een 'belangrijk onderdeel' gaan worden in de ontwikkeling van aanstaande producten. Mogelijk zal het zijn kennis op het gebied van design rondom camera's gaan gebruiken, aangezien het laatst getoonde prototype van de Rift-bril zonder controller gebruikt kan worden. Oculus zelf werd in maart dit jaar overgenomen door Facebook. De sociale netwerksite legde 1,45 miljard euro neer voor het vr-bedrijf.

Update 15.31: Duidelijk gemaakt dat de Carbon Design Group verantwoordelijk is voor het design van de Xbox 360-controller en de eerste versie van Kinect, niet de technologie.

Xbox 360-controller Carbon Design

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Iedereen zit te leuteren over kinect en tracking technologie, maar Carbon Design Group is een zuiver design bureau.

Het team grotendeels achter de kinect v1 is Primesense. Het enige wat Carbon heeft gedaan inzake kinect is waarschijnlijk het design (omhulsel) van het ding. De titel slaat (alweer) als een tang op een varken.

We stellen technologie op proef ? Ze zouden zichzelf beter eens wat meer op de proef mogen stellen en wat meer feiten gaan checken. Het lijkt soms wel de (foute) technologieartikelen die ik lees in populaire kranten. Maar die journalisten hebben dan nog het argument dat het veelal geen techneuten zijn.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 25 juni 2014 11:39]

Hebben ze de introductie herschreven?
Oculus VR, bekend van zijn vr-brillen, heeft de Carbon Design Group overgenomen. Carbon komt inclusief al zijn werknemers in handen van Oculus. Designers van Carbon stonden onder meer aan de wieg van producten als de Xbox 360-controller en de eerste versie van Kinect.
25 juni 2014 13:21

Hieruit kan ik opmaken dat ze in de wieg stonden van de Xbox controller en 1ste versie Kinect.(Waren ze de enige? maakt het uit? Of ga je dan off topic?) Ook door de naam "Design Group"(What's in a name these days) zou je kunnen opmaken dat ze niets te maken zal hebben met de technologie door het woordje design. Maar het had wat explicieter moeten zijn?

[Reactie gewijzigd door AwesomeKid123 op 25 juni 2014 13:25]

Alleen het ontwerp van de Kinect. Techniek van de Kinect is toch echt inhouse ontwikkeld bij MS.
Kinect 1.0 camera tech is aangekocht (licentie) door MS van PrimeSense, de software is ontwikkeld door Rare. Kinect 2.0 is wel volledig inhouse ontwikkeld.

PrimeSense is later overgenomen door Apple.
Tech is wel aangekocht, maar veel van het ontwikkelen ging gewoon inhouse.
Daarbij was Microsoft Research al wel bezig met soort gelijke technieken. Begon al voor de tech aangekocht werd.

Eerste alinea laat het lijken alsof Carbon Design de Kinect ontwikkeld had.

[Reactie gewijzigd door batjes op 25 juni 2014 11:04]

Ik hoop dat ze hiermee goeie toepassingen kunnen bedenken of iets van een bundel met kinect voor motion tracking! :)
Hoe? De intellectuele rechten op de Kinect en de overige Xbox 360 accesoires blijven gewoon bij Microsoft.

Het enige wat het team meebrengt is een berg kennis gebaseerd op de SDK die Microsoft (wederom) uitbrengt. Op het moment dat Microsoft ziet dat Oculus een idee probeert te realiseren en daarvoor bepaalde wijzigingen in de SDK nodig heeft, heb je best kans dat Microsoft de wijzigingen weigert.

Gezien de overname moet je meer denken dat Oculus gewoon een stel bollebozen in dienst wil nemen die grote ervaring hebben met tracking-devices en dat ze mogelijk met een eigen soort Kinect gaan komen als supplement voor de Rift.
Carbon Design Group is een team van Industrial Designers en Electrical/Mechanical Engineers dus dat lijkt me sterk. Die gaan zich niet bezig houden met de programming

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 25 juni 2014 11:54]

Ik denk dat microsoft zou juichen als oculus rift wat probeert te realiseren op de xbox one. Aangezien ze de R&D niet hoeven te betalen en alsnog virtual reality hebben op de xbox one net zoals sony.
Ten eerste is de eerste Kinect gebaseerd op technologie van PrimeSense (nu eigendom van Apple) en liggen de intellectuele rechten op de technologie dus niet bij Microsoft. Alleen het design van de buitenkant en misschien de PCB's zal gedaan zijn door Carbon Design en daarvan blijven de rechten natuurlijk bij Microsoft.

Ik denk dat Oculus meer ziet in Carbon Design voor het industirele design en eventuele expertize op het gebied van Design for Manufacturing (oftwel iets zo ontwerpen dat het zo goedkoop en eenvoudig mogelijk te produceren is).
Ik denk dat Oculus meer ziet in Carbon Design voor het industirele design en eventuele expertize op het gebied van Design for Manufacturing (oftwel iets zo ontwerpen dat het zo goedkoop en eenvoudig mogelijk te produceren is).
Daarnaast hebben ze ook de expertise om het ontwerp zo te maken, dat het lekker in gebruik is. Kijk de xbox-360 controller, die pakt zeer fijn in de hand. Tegenwoordig zit de VR bril van Oculus nog altijd zeer ongemakkelijk, ivm de ski bril band achter je hoofd. Zeker bij langdurig gebruik is dit zeer oncomfortabel.

Ben benieuwd wat eruit gaat komen.
Heb je nog altijd geen haptic feedback spijtig genoeg en zal motion sickness er nog altijd zijn vrees ik.
Haptic feedback... Op je hoofd? 8)7
Met kinect heb je niet alleen je hoofd dat gezien kan worden. Maar waarom niet op je hoofd? :)

[Reactie gewijzigd door V0gelz op 25 juni 2014 11:28]

Dat plaatje is zo toepasselijk. Want volgens mij krijg je alleen maar hoofdpijn van haptic feedback op je hoofd. Motion sickness was er al maar met haptic feedback zal dat alleen maar erger worden.
Vooral die smiley doet het hem.
Laat je vrienden gewoon zorgen voor de haptic feedback door met een hamer op je hoofd te timmeren op het juiste moment.
Motion sickness hoeft er helemaal niet altijd te zijn, tenzij jij zelf al ziek wordt als je met je hoofd rondkijkt..
Uit de tweakers preview van Sony's Project Morpheus bleek dat die VR bril veel comfortabeler is en je kan ook nog eens je eigen bril ophouden. Ik verwacht dat Carbon de Rift gaat redesignen zodat deze ook met brillen gebruikt kan worden en comfortabeler wordt.
De rift heeft verstelbare lenzen, wat een bril overbodig maakt.

Ik vindt het juist een groot voordeel dat de rift niet zo'n belachelijk groot ding is. Bovendien oogt de Morpheus heel breekbaar, net als vele van de headsets die ik gehad heb. Zo'n plastic tuig rond je hoofd zie ik niet als voordeel ook al komt het, het comfort ten goede.
Niet overbodig maar bruikbaar
Most people can use the Rift while wearing glasses, however it also depends on the shape and size of the glasses. To accommodate as many glasses as possible, the Rift Development Kit comes with 3 removable sets of lenses. Each pair has a different depth that place the lenses closer or farther from the users face. In addition, the screen itself can be moved closer and farther away.
Naar mijn weten was hun intentie de rift geschikt te maken voor lenzen op sterkte.
en deze zullen dan zeker niet afgesteld kunnen worden als bij een normale bril. en de rift voor veel bril dragers niet bruikbaar zal zijn
en deze zullen dan zeker niet afgesteld kunnen worden als bij een normale bril. en de rift voor veel bril dragers niet bruikbaar zal zijn
Je kan altijd lenzen op maat laten maken die op sterkte zijn en in je Rift passen.

Met een 'normale' sferische afwijking (dus bijziend of verziend) kun je redelijk wat corrigeren door er een andere sterkte lens in te stoppen en fijn af te stellen met de afstand. Maar als iemand een grote cilinderafwijking heeft of bijvoorbeeld een prisma draagt, dan wordt dat wat lastiger.
Maar als iemand een grote cilinderafwijking heeft of bijvoorbeeld een prisma draagt, dan wordt dat wat lastiger.
Lijkt mij een ideale toepassing van 3D printing!

Lever met Oculus een tooltje mee waarin je de specs in kunt geven van de lenzen die je nodig hebt (als het goed is heb je die meegekregen toen je je bril kocht), reken dat om naar een 3D-model en schrijf een file weg die zo naar een 3D-printer gestuurd kan worden. Resultaat: een persoonlijke set lenzen (inclusief "houder") die precies klopt en die je makkelijk en snel erin kunt klikken.
Laat een lens printen die 100% doorzichtig is met een 3D printer nu net een beetje lastig worden...
De rift is alleen echt nog puur een ontwikkelingsmodel, waar de morpheus al meer richting eindproduct gaat. Er is al gezegd dat de uiteindelijke consumentenmodel heel anders er uit gaat zien.. Dus de Development Kit 2 is ook bij lange na niet hoe de consumentenversie er uit komt te zien of aan gaat voelen... Zelf zou ik het helemaal niet erg vinden als ze een model nemen die richting de oude uit '95 forte VFX-1, die zit erg comfortabel en de flipup vizor is zeer handig..
Waar Oculus nog goed aandacht aan zal moeten gaan besteden is geluid, dat is waar ze bij de morpheus al een enorme voorsprong hebben...
Het zal hun (waarschijnlijk) vooral om de kinect technologie te doen zijn om de omgeving te scannen zodat ze simulation sickness zoveel mogelijk kunnen vermijden.

[Reactie gewijzigd door graverobber2 op 25 juni 2014 10:56]

De kinect technologie is niet in handen van het team wat overgenomen is. Zij waren alleen verantwoordelijk voor design/component layout. Ze hebben niets te doen met de camera en software technologie.
Dat valt dan toch niet uit de laatste paragraaf af te leiden.
Dat is tegenwoordig typisch Tweakers: hoogstaaltje journalistiek aka snel posten wat ze op andere blogs op websites gelezen hebben zonder ook maar goed te doorgronden waar het verhaal over gaat.
Ik denk dat ze de kinect technologie willen gaan toepassen om de positionering van de bril beter te bepalen net zo als sony de playstation camera gebruikt bij project morpheus.
Carbon is verantwoordelijk voor het ontwerp van het uiterlijk. De techniek komt van een ander bedrijf.
De DK2 heeft al zn eigen camera, en ze willen eigenlijk met de consumentenversie naar iets waarbij helemaal geen externe camera nodig is, dus geen kinect achtig iets)..
Design bureau jongens. Heeft niets te maken met de technologie.

Ze zullen hooguit de rift en eventuele accesoires (re)designen.
Nee hoor ze hebben ook Mechanical en Electrical Engineers in dienst

Zie bijvoorbeeld:
http://www.carbondesign.com/projects/360-game-controller
Contribution Mechanical Engineering

http://www.carbondesign.com/projects/xbox-transforming-d-pad
Contributions
Industrial Design
Mechanical Engineering
User Interaction

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 25 juni 2014 12:00]

Ze doen zelfs volledige wetenschappelijk design, is niet zomaar een design housje dat alleen optisch design doet maar een volledig van concept naar productie design..

en Industrial Design betekent dat je bijna alles van een product ontwerp, inclusief het productie proces... (iets wat ocules "facebook" gewoon nog niet volledig heeft)
Dat hoef je mij echt niet uit te leggen (weet heel goed wat Industrial Design is). Het gaat erom dat de core technologie niet daar ontwikkeld is. Dat wordt of bij andere partijen gedaan of inhouse door Microsoft.
Dus het ontwerpteam van de controller gaat nu de consumenten versie ontwerpen van de Oculus? Ben benieuwd naar het uiterlijk. De xbox 360 controllers zijn momenteel in ieder geval mn favoriete. Liggen heerlijk in de hand.

Heb die van de PS4 en Xbox One nog niet vast mogen houden, kan ze daar dus nog niet mee vergelijken.
...weet niet of je daar echt trots op moet zijn; wanneer je zien hoeveel budget dat team heeft gekregen voor xbone-controller, en hoe laag de innovatie en vernieuwing ligt ....
Zat het R&D budget niet rond 100miljoen ofzo? was aso hoog
//edit; linkje: http://www.computerandvid...-the-xbox-one-controller/
//edit2: xbone-controller is niet xbox-360 controller - my bad

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 25 juni 2014 10:55]

'team achter Xbox 360-controller'
Dit gaat over het team wat de XBOX360 controller en de eerste Kinect heeft gemaakt. Voor zover ik het begrijp niet over het team dat de xbone controller heeft gemaakt.
Nee, het gaat over een bedrijf dat Microsoft geholpen heeft met het realiseren van de X360 controller; en dan niet zozeer het 'design' van het product maar meer met het industriŽle ontwerp, dus het ontwerpen/implementeren van de juiste componenten zodat het productieproces zo vlot mogelijk verliep en er een goede prijs/kwaliteitverhouding ontstond.
Ik ben zelf erg positief over mijn 360 en mijn One controller en de Kinect bevalt mij ook erg goed maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Ik mis volle handen xbox original controller. Daar kon je tenminste nog is iemand mee doodgooien. Nu moet je heel erg je best doen met die kleine controller om iemand te raken op 500 meter afstand.
tja, aan de andere kant, if it ain't broke, don't fix it..... Ofwel als de 360 controller al goed was, dan valt er nog weinig echt aan te verbeteren/innoveren....