Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Samsung zou een samenwerkingsverband met Oculus zijn aangegaan voor de ontwikkeling van een virtual-reality-bril. Oculus helpt Samsung naar verluidt bij het ontwikkelen van de software en de gebruikersinterface. In ruil daarvoor mag Oculus oled-panelen afnemen bij Samsung.

Dat zegt Engadget, die over uitgebreide informatie beschikt omtrent het samenwerkingsverband. Samsung zou de ontwikkeltijd willen verkorten door Oculus de software voor zijn vr-bril te laten ontwikkelen. Oculus, dat onlangs werd overgenomen door Facebook, profiteert van de deal doordat het als eerste toegang krijgt tot een nieuwe generatie door Samsung ontwikkelde oled-schermpjes met een resolutie 'hoger dan full-hd'. Die wil Oculus gebruiken voor zijn eigen vr-bril, die het al geruime tijd ontwikkelt.

Specifiek krijgt Samsung een tijdlang exclusief toegang tot een sdk die de Oculus-vr-technologie compatibel maakt met mobiele besturingssystemen. Met de sdk wil Samsung ondersteuning voor smartphones inbouwen in zijn eigen vr-bril. Dat is nodig, omdat het apparaat min of meer wordt gebouwd als accessoire voor een smartphone, schrijft Engadget. Gebruikers moeten Samsungs vr-bril verbinden met een smartphone, waarna het beeld van de telefoon wordt doorgegeven.

Met de vr-bril van Samsung zou de gebruiker onder andere via de smartphone video's kunnen kijken, of het beeld door de smartphonecamera op de vr-bril zien. Virtual-reality-gaming zou ook mogelijk worden, maar Engadget beweert dat het apparaat niet primair is bedoeld om er spelletjes mee te spelen. Voor de bediening luistert de bril naar spraakcommando's en kunnen er fysieke knoppen worden gebruikt.

Volgens de bronnen van Engadget is de ontwikkeling van Samsungs vr-bril nog in een vroege fase. Daardoor is ook nog onduidelijk wanneer het apparaat op de markt komt en tegen welke prijs. Oculus en Samsung wilden niet ingaan op de informatie van Engadget.

Mockup Samsung vr-brilEen mockup van Samsungs vr-bril met smartphone-ondersteuning.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Zijn die ultra real full quad HD schermen in mobieltjes toch ergens goed voor :D
Inderdaad. Vaak zie je mensen (en deels terecht) hierover kritiek geven maar voor VR is deze pixelrace erg nuttig. Ook omdat door de hogere resolutie de gpu zwaarder wordt belast en fabrikanten dus sneller geneigd zijn om een betere gpu in hun smartphone stoppen.

En niet alleen voor VR, maar ook voor als we in de toekomst (hoop ik) laptop/desktop nog meer gaan vervangen door smartphones en het de gewoonte wordt om thuis je smartphone op je monitor/muis/toetsenbord aan te sluiten.

Kan niet wachten om over een paar jaar met een 4k VR bril in de trein te zitten aangesloten op mijn Note 8 :D
Als dit betekent dat de consumentenversie van de Oculus Rift eerder op de markt komt en een 1440p scherm heeft, vind ik alles prima.
Weet Iemand of deze schermen in dev kit 2 komen die in Augustes komen want dan krijg ik er eentje binnen?
De specificaties van DK2 zijn al maanden bekend. Dat is een 1080p OLED scherm dat op 75Hz draait. Deze wordt al een paar maanden geproduceerd en komt binnenkort dus uit. Hier gaan ze niet op het laatste moment nog wijzigingen aan doorvoeren. De schermen waar dit artikel over gaat komen hoogstwaarschijnlijk in de consumentenversie terecht.
Nee, de specificaties voor de devkit 2 zijn zoals ze in maart / april waren aangegeven..
En of jouw bril in augustus binnenkomt is natuurlijk nog maar de vraag, ze zeiden dat ze WAARSCHIJNLIJK in juli zouden gaan beginnen met het verschepen van de DK2..
Maargoed we kunnen natuurlijk alleen maar blijven hopen dat de specs van de DK2 bij werkelijke verscheping toch beter zullen zijn (ik heb er ook dezelfde dag dat men ze aankondigde 1tje bestelt)...
Vraag me wel af wat het met je ogen doet als je langere tijd zo dicht op een scherm zit. Is daar ook over nagedacht?
Wat is er mis met je ogen voor een langere tijd zo dicht op een scherm houden dan? Er wordt gewoon licht in je ogen geschenen, net als altijd overal gebeurt. De afstand verandert daar niets aan, vooral aangezien het feit dat door de lenzen het voor je ogen aanvoelt alsof je in de verte aan het kijken bent.
Dat komt nog uit de tijd dat kinderen niet dicht voor de beeldbuis mochten zitten, zelfde niveau als dat je van aftrekken doof wordt.

IK ZEI DAT JE VAN AFTREKKEN DOOF WORDT.

DOOF WORDT
geweldig die viewmaster-smartphone :)
voor de jonkies: http://en.wikipedia.org/wiki/View-Master
Ik kom uit '93, dus nog redelijk een jonkie, maar ik weet deze ook nog wel. Kon je prachtig door al die plaatjes heen klikken!
Virtual-reality-gaming zou ook mogelijk worden, maar Engadget beweert dat het apparaat niet primair is bedoeld om er spelletjes mee te spelen.
Auw. Een VR-bril waarvan gaming niet de primaire focus is?

Gaming == VR, VR == Gaming. Een modern spel creert een virtuele realiteit. Een VR bril geeft toegang tot een dergelijke realiteit. Een monitor ook, maar in veel beperktere mate.

Anders gezegd, hoeveel ga je hebben aan een VR bril om in een reguliere desktop applicatie te werken? En hoeveel applicaties zijn er waarin een 3D wereld wordt gegenereerd en die geen spellen zijn?

Ik hou het bij Oculus Rift.

EDIT: Voor Oculus zelf wel heel goed nieuws dit trouwens. De paneeltjes van Samsung zijn heel goed en van de bril van Samsung zullen ze weinig te vrezen hebben qua concurrentie.

[Reactie gewijzigd door OddesE op 31 mei 2014 20:08]

We zullen zien wat de concurrentie van Samsung zal doen.
Betere OLED schermen maken?
In my honest opinion staat Oculus nog altijd in de startblokken.
Je vergelijking met google glass slaat eigenlijk helemaal nergens op... Glass is bedoeld als augmented reality device, om informatie toe te voegen aan wat je normaal al om je heen ziet. Dit apparaat zou zo te zien meer bedoeld zijn om je juist helemaal af te schermen om bv een film te kijken.
Wat betreft of het een succes wordt... Tja, Samsung is een beetje een loose cannon naar mijn idee. Het kan goed uitpakken of het kan helemaal niks worden. Aangezien de deal Oculus echter ook helpt aan betere displays kan ik het alleen maar toejuichen :)
Je vergelijking met google glass slaat eigenlijk helemaal nergens op...
In het artikel staat: "Engadget beweert dat het apparaat niet primair is bedoeld om er spelletjes mee te spelen". Al het andere behalve film lijkt me onhandiger op zo'n bril, dan bijv. een Google Glass. En het apparaat zal vast niet alleen maar film kunnen, want dan is het wel heel beperkt!

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 30 mei 2014 18:06]

Film is ideaal. Ipv naar klein micro sherpje te kijken heb je met VR brill de effect van een zeer groot scherm. Waar je oog lens op enkele meters tot oneindig staat.
Het apparaat kan waarschijnlijk alles weergeven wat je anders op je telefoon zou bekijken, maar dan op een virtueel groot scherm voor neus. Je kunt er inderdaad niet mee rond lopen nee, maar wat doe je nou helemaal met je telefoon terwijl je rond loopt buiten even snel kijken hoe laat het is of wat dat berichtje is dat net binnen komt?
Toegegeven het zal ook niet mijn eerste keus zijn waarschijnlijk, ik ga wel voor een rift... maar als je bv regelmatig in het vliegtuig zit of zelfs gewoon de trein dan zou een bril als deze wel erg fijn kunnen zijn. Een glass is gewoon een compleet ander apparaat. Als jij niet inziet waarom je dit apparaat boven een glass zou willen dan is dit apparaat blijkbaar niet voor jou, maar dat betekent niet dat het voor andere mensen geen goede optie zou kunnen zijn.
Zelf zie ik niks in een glass... totaal geen behoefte aan zo'n lelijke bril met een klein schermpje in de hoek van mijn visie. Dat betekent echter niet dat ik niet in zie dat andere mensen dit helemaal geweldig kunnen vinden.
Ik ben geen Samsung fan, maar ik vind dat ze dit dan weer slim hebben gedaan. De reden dat veel Samsung functionaliteit niet goed uit de verf komt is meestal direct resultaat van brakke software.

Nu laten ze Oculus de software maken en aangezien ze bij Oculus wl ervaring hebben en begrijpen hoe dit werkt, lijkt me dit een prima beslissing van de Koreanen. Misschien zien ze eindelijk in waar ze niet goed in zijn en focussen ze zich op de ontwikkeling van hardware, waar ze wel verstand van hebben.
De displays van Samsung zijn inderdaad wel erg goed! Over de design / plastic van de Samsung (itt HTC bijv) kan je dan weer twisten.
Augmented reality is dan ook heel wat anders dan Virtual reality |:(

Verder heb je wel enigszins gelijk ja. Hardware is altijd prima maar van software maken ze vaak echt een zooitje. Slecht design en vaak niet echt heel gebruiksvriendelijk, staat in schril contrast tot Apple.

Aan de andere kant maken ze wel erg goede hardware imo. Zeker hun SSD's zijn echt toppie, dus die VR bril kan qua hardware nog best goed komen.
Verder heb je wel enigszins gelijk ja. Hardware is altijd prima maar van software maken ze vaak echt een zooitje. Slecht design en vaak niet echt heel gebruiksvriendelijk, staat in schril contrast tot Apple.

Aan de andere kant maken ze wel erg goede hardware imo. Zeker hun SSD's zijn echt toppie, dus die VR bril kan qua hardware nog best goed komen.
Klopt al het goede van Samsung gebruikt Apple voor hun devices de rest is het rotzooi, want Samsung kan goede hardware maken maar software en een volledig design lukt ze niet.
onzin, google en apple zijn niet veel beter hoor.. En waarom hadden ze nooit moeten verkopen aan Facebook? alles wijst er nog steeds op dat Oculus redelijk zelfstandig blijft binnen de facebook groep, en juist door de financieele injectie van Facebook kunnen ze nu meteen een consumenten versie op de markt gooien welke ze origineel pas voor de 2e versie of zelfs 3e versie hadden geplanned..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True