Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

De onderzoekstak van het Amerikaanse leger Darpa heeft plannen om de Oculus Rift te gebruiken om structuren in netwerksystemen inzichtelijk te maken. Deze informatie moet hackers helpen bij het voeren van cyberoorlogen. Het gaat vooralsnog alleen om een test.

De plannen zijn door Darpa uiteengezet in een interview met Wired. Volgens Frank Pound, die namens Darpa de leiding heeft over 'Plan X', kan de virtual reality-bril Oculus Rift worden gebruikt om driedimensionale beelden te maken van netwerken. "Je kan naar links kijken, je kan naar rechts kijken, en zo verschillende subnets met informatie zien. Het is alsof je in het internet zwemt", aldus Pound. De beelden die met de Oculus Rift worden gemaakt zijn in een demonstratievideo uiteengezet.

Door netwerkstructuren inzichtelijk te maken moet het in een cyberoorlog voor Amerikaanse hackers gemakkelijker worden om beslissingen te nemen en moeten er minder fouten worden gemaakt. Darpa wil virtual reality een rol laten spelen in Plan X, een verzameling van praktische softwaretools die het Amerikaanse leger gebruikt om in te breken op computersystemen.

Volgens Darpa is het gebruik van de Oculus Rift vooral een proof of concept. Het is daarbij nog onduidelijk wanneer het Amerikaanse leger daadwerkelijk van virtual reality gebruik gaat maken bij hun hackpogingen. Wel stelt Darpa dat het serieuze plannen heeft om de Oculus Rift een plek te geven in zijn arsenaal van digitale wapens.

http://player.cnevids.com//embed/537e2f6d69702d0235000000/5176e89e68f9daff42000013
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Kijkt men niet een beetje te veel Sci-Fi en hopen uit nonsense-GUI's als inspiratie, daadwerkelijk iets bruikbaars te creŽren?

Jurassic Park OS anyone?

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 24 mei 2014 11:12]

Denk je dan echt dat het GUI dat we nu kennen de best mogelijke optie is?

Er zijn no veel meer mogelijke GUI's wanneer men gebruik maakt van de OR, want ipv een klein 2D scherm heb je een huge 3D scherm om je heen. Nu weet ik niet of het voor hacken beter is dat wat ze hebben, maar ze krijgen wel meer informatie mee en mensen zijn vaak ook veel meer visueel ingesteld, dus ik kan wel redelijk inzien dat het wel enig nut kan hebben.
We zien meestal dat navigatie eenvoudiger wordt wanneer je een stapje terug doet naar een overzichtssituatie. Navigatiesystemen maken vaak gebruik van een "birds eye view", of zoals landkaarten top-down. Door de gebruiker in een virtuele weergave van het netwerk te plaatsen zal hij slechts een deel van het netwerk zien en zo mogelijk belangrijke informatie missen. Bijvoorbeeld dat de sysadmin hem vanuit het subnet achter hem besluipt. ;)
Dat is natuurlijk niet hoe de interface i.c.m. de OR zou hoeven werken, maar het artikel hint er wel naar dat dat het idee is.
"Je kan naar links kijken, je kan naar rechts kijken, en zo verschillende subnets met informatie zien. Het is alsof je in het internet zwemt"
Laatste lijkt erop dat ook omhoog en omlaag gebruikt kunnen worden, dat vinden onze hersenen sowieso heel erg lastig.
Denk je dan echt dat het GUI dat we nu kennen de best mogelijke optie is?
Ik denk dat het er verdacht dichtbij zit.

Om even de vergelijking te zoeken met Steve Jobs, de computer als fiets voor je brein...

Je hebt ligfietsen, racefietsen, driewielers, maar het principe van fietsen in feite overal hetzelfde. De handelingen met de benen is de meest efficiente manier, tenzij je er een motorblok aanhangt natuurlijk, of heuvel afgaat.

Als je die vergelijking door trekt, stel ik dat de muis en toetsenbord op moment van schrijven de meest efficiente manieren van input zijn. Typen gaat nog altijd veel sneller dan schrijven, dus tenzij je iets hebt wat jouw input zou kunnen interpreteren (dat motorblok) is dit de snelste manier.. Muis zelfde verhaal: Je kunt in een reflex de mouse bedienen als je voldoende oefening hebt. Voor sommige gamers zal dit een soort extra ledemaat zijn inmiddels... En tenzij je iets hebt wat jouw blikken of intenties van de muis kan interpreteren en "voorspellen" is dit nog steeds de meest efficiente manier. Zelfs mn arm optillen, vinger uitsteken en de touchscreen aanraken verbruikt meer energie en gaat langzamer. Dus deze manier van input zal niet snel verdwijnen.

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 24 mei 2014 12:35]

Dit gaat niet erg over de input, maar meer om de output te stroomlijnen volgens mij.

Zo'n game-achtige omgeving heeft natuurlijk niets te maken met diepgaand analyseren van netwerken e.d. , dat gebeurd waarschijnlijk op de achtergrond. Deze GUI is meer om het overzihct te bewaren op de takedown van netwerken e.d.

[Reactie gewijzigd door TStick op 24 mei 2014 14:11]

" Nu weet ik niet of het voor hacken beter is dat wat ze hebben, maar ze krijgen wel meer informatie mee en mensen zijn vaak ook veel meer visueel ingesteld, dus ik kan wel redelijk inzien dat het wel enig nut kan hebben. "

Meh, het is denk ik nuttiger voor als je niet aan het hacken bent.
Bij hacken heb je al je visuale systemen nodig om een eigen interne kaart en representatie van de omgeving te maken. Dan lijkt mij overdreven veel visuele input juist lastiger.
Dit is ideaal voor een navigator die voor de hacker als filter dient voor al die informatie. Ook voor het vooraf analiseren van doelen ofzo lijkt het me handig. Maar echt heel veel beter dan een plat scherm is het ook weer niet. Uiteindelijk spelen wij ook 3D spelletjes zonder oculus en dat gaat redelijk goed.
Het grote voordeel is dat je meer bruikbare schermruimte hebt en dat stereoscopische diepte nog een rol kan spelen.
Maar uiteindelijk zitten hackers vooral achter een text terminal om hun werk te doen.
Jurassic Park OS anyone?
Alleen was het OS in Jurassic Park geen Hollywood creatie, maar een IRIX systeem met de fsn file manager van SGI.

https://web.archive.org/w...reeware/3d_navigator.html
@Milky, Caps:

HA! Echt waar? :) Dat wist ik dus helemaal niet he?
Jurassic Park OS anyone?
Je bedoelt zeker de "This is Unix!" scene. Dat was geen mockup, er was echt een Unix-applicatie die er zo uit zag (al kon je er geen deuren mee openen).
Hah, doet me denken aan zo'n andere film. Geen idee meer welke het was, maar zie je ze op OSX bezig in de terminal, "I shall hack this blabla" zie je staan "Starting bittorrent".
Dus hollywood zat al die tijd goed met hun interpertatie van hacken. Ze voorspelde de toekomst met dit soort afbeeldingen van een computernetwerk. :D
Precies ook mijn gedachte.. alleen wat was er eerder? Kip of ei?

zouden zij het hebben voorspeld? Of hebben mensen nu bedacht dat dat gebaseerd op de jaren '80 films, als 'proof of concept', wel interessant onderzoek zou zijn? ;)
Of deze tools werden geÔnspireerd op deze films, een soort van self fulfilling prophecy ;-)
Dacht ik ook gelijk aan.
Precies ook mijn gedachte.. alleen wat was er eerder? Kip of ei?

zouden zij het hebben voorspeld? Of hebben mensen nu bedacht dat dat gebaseerd op de jaren '80 films, als 'proof of concept', wel interessant onderzoek zou zijn? ;)
Star trek heeft voor aantal ideeŽn gezorgd die sommige echt letterlijk zijn na gaan maken voor de echte wereld. Bestaat onder andere een 1.5 uur durende docu over, maar zijn er nog meer.

How William Shatner Changed the World

Ik denk dus dat ze de film nadoen, zoals andere ook deden, maar dat hoeft geen slecht idee te zijn natuurlijk zoals het verleden al heeft laten zien, niks nieuws dus dat ze films gebruiken voor inspiratie.
Self fulfilling prophecy -that's what it is

Zie je ook met de tablets (startrek), de smartwatch (knightrider), autonomate auto's (ook knightrider) - noem maar op..

Wat mensen bedenken kan gemaakt worden alleen in veel gevallen is het te kostbaar of zijn de middelen er simpelweg niet voor.
In principe zijn deze prophecies de interpretatie van een vaak zeer fantasierijk figuur (nl. de sf boekenschrijver) die niet voor niets populair wordt, dat komt gewoon omdat de ideeen erg goed zijn/erg veel indruk maken.
Het zijn basically gewoon goede ideeen die ten tijden van schrijven nog niet uitvoerbaar waren.
Ander SF beschrijft custom-made draagbare computers in niet-heel-erg-kleine boxes die wel liefkozend door de bezitter geshaped en geschilderd zijn, die SF verwachte blijkbaar niet dat miniaturization de grote stappen gemaakt heeft die het gedaan heeft (en nog zal gaan doen) deze ideeen waren dan weer wat minder goed, en zullen dus nooit uitkomen.

[Reactie gewijzigd door Artimunor op 24 mei 2014 16:49]

In de boeken van wiliam gibson werden dit soort dingen al uitgebreid beschreven. Eindeloze vlaktes van nodes en verbindingen.
haha inderdaad, weet nog hoe ik mij vroeger mateloos geirriteerd heb aan hoe dat (grafisch) hacking in de Hollywood films eruit zag.

Maar het is natuurlijk wel zo, dat er tegenwoordig zoveel informatie op je af komt, dat het visuele aspect een steeds grotere rol gaat spelen.
Nu enkel nog lasergeweren om door firewalls heen te schieten en een bestuurbare draak voor de administrator. :)
Wanneer je netwerken in 3d in kaart brengt, wordt het wel een stuk makkelijker voor mensen om er in te kunnen 'navigeren'. Dat is wel praktisch, of ik dat de amerikaanse overheid wil laten doen weet ik zo net nog niet.
Ik weet niet of dat zo handig is.,
Ik zou liever een schematische voorstelling zien van een netwerk waarbij de voor mij interesante zaken uitgelicht worden.
Je merkt op dat het op lawnmower man lijkt en dat is gelijk het probleem. De visuals in die film zijn bedaht om vooral mooi te zijn maar of het praktisch is?
Dat is waar, maar ik denk wel dat je als mens beter in een "realistische" omgeving bezig kan zijn dan in een abstracte qua efficiŽntie. Nog niet met de huidige techniek, maar mensen zijn gewoon beter in dingen echt zien, dan dingen in je hoofd proberen te visualiseren. De software die je dan moet schrjven om alles te visualiseren, is een lastiger punt. Als je eenmaal software alles kan laten analyseren en visualiseren hoef je ook geen mens meer te hebben om de zwakke plek te vinden...
Onderzoeker Peter Sloot "criminal international networks" heeft dit al eens voor
de politie heeft uitgezocht, maar Ivo Opstelten doet daar helemaal niets mee!
Want je kunt de echte (politieke) daders natuurlijk gemakkelijk traceren en aanpakken.
Je zou alle dubieuze rechters en politici gewoon kunnen controleren op hun connecties met belanghebbende instanties en stichtingen, en dan begrijp je eindelijk hoe het in elkaar steekt.

http://www.youtube.com/watch?v=ZbFGrq9mWmU
Het is overigens niet de eerste keer dat de Science-Fiction niet ver af zit van technologie die in ontwikkeling is/ontwikkeld wordt.

Overigens denk ik dat je, als je die keuze hebt, dit liever uit laat voeren door een overheid (welke dit is laten we dan even buiten beschouwing) dan een terroristische/criminele organisatie. Aangezien er op de overheid nog een beetje controle/toezicht is.
Toch denk ik dat deze tool voor veel andere doeleinden gebruikt kan worden voor alleen cyberoorlog, denk bijvoorbeeld aan de snelle(re) troubleshooting die uitgevoerd kan worden met een dergelijk overzicht. Alleen daarom al hoop ik dat ze deze tool uitbrengen.. Maar dat zal waarschijnlijk niet omdat je voordeel t.a.v. "vijandige" landen dan om zeep geholpen is.
"Je kan naar links kijken, je kan naar rechts kijken, en zo verschillende subnets met informatie zien. Het is alsof je in het internet zwemt", aldus Pound.

Klinkt een beetje Matrix achtig, wel apart dat een 'game-tool' nu wordt gebruikt voor hacking en programmering, wat zouden ze er nog meer mee kunnen doen?
Ja, lekker handig., kan je de range van een subnet niet goed lezen, moet je er eerst heen zwemmen,.,.., :/
3d is helemaal niet zo handig omdat informaie kan overlappen. Ik denk dat de meeste hackers hun 3D wereld zouden volplempen met console windows....
Dit bericht van Tweakers in combinatie met jouw comment deed mij meteen denken aan de PS3. Waarbij er bedrijven waren die de PS3 in grote clusters aan elkaar koppelden voor de rekenkracht van de speciale CPU's en niet voor gamen werd gebruikt (waar ze oorspronkelijk voor bedoeld waren).

Zo is dit concept van 3d voor iets anders gebruiken niet heel raar. Zo is er een UnrealEngine 2.5 "game" voor architecten en die prima gebruikt kan worden icm de nvidia shutterglases van een paar jaar geleden. Volgensmij had Crytek ook een idee om zoiets te doen.
ipv met een 2d video of fotos van een prerendered gebouw kon je er toen ineens doorheen lopen.
1984 (!), William Gibson, "Neuromancer", Cyberspace visualisatie & hacking, eindelijk werkelijkheid :D.

Blijft een ge-wel-dig boek, ondanks de tech-foutjes (--> modems :+ )
Wat is er mis met modems?
Elk digitaal stukje telecomunicat bevat een modem. Je hebt bijvoorbeeld een modem nodig voor adsl en kabelinternet en voor je mobiele telefoon/internetverbinding.
In de boeken van gibson zou een modem prima dienst kunnen doen om bijvoorbeeld neurale signalen te kunnen moduleren en demoduleren.
Ik denk dat deze kritiek voortkomt uit het niet begrijpen van digitale communicatie. Veel mensen dachten dat modems alleen die stomme dingen waren die je op je analoge telefoon aansluit. Maar in werkelijkheid zitten ze overal waar een signaal op een drager wordt gecodeert. Modems zullen er altijd zijn.
Hoe werden de 'modems' uit die boeken ook alweer genoemd, Ono Sendai ofzoiets?

Iig, sci-fi going real ...
Het amerikaanse leger heeft ook nog een project lopen met de Oculus rift,
BlueShark (aka E2C2).

Blijkbaar zien ze een hoop in dit stukje hardware..
Ben benieuwd of dit de toekomst word van warefare 2.0

http://gizmodo.com/i-wore...wed-me-the-fut-1526723869

typo

[Reactie gewijzigd door The_mark op 24 mei 2014 11:16]

Op veel plekken gebruikte ze al VR headsets, maar betaalde er dan duizenden (als niet tienduizenden) euro's voor, wat het dus een vrij oninteresant topic maakte voor consumenten. Maar nu ze zeggen de OR te gaan gebruiken is het veel interessanter om dat te vermelden. Daarnaast denk ik voornamelijk dat ze projecten doen met de OR momenteel omdat dat juist in de media komt, want ze kunnen makkelijk VR headsets kopen die bv een veel hogere resolutie en minder lag hebben.
Moet toch denken aan de "lawnmower man".
Het idee is niet nieuw, het visuel zichtbaar maken van netwerken en andere digitale stromen, helpt enorm bij het maken van verbanden. Het beestje waar dit voor ontwikkelt wordt een heeft hersencapaciteit om zaken visual zeer goed te kunnen verwerken, in tegenstelling tot cijfertjes.
Grappig hoe iedereen aan SciFi films denkt.
Het doet juist mij denken aan Intelligence US, een nieuwe serie welke dit jaar is uitgebracht. http://www.imdb.com/title/tt2693776/

Alleen is hier het verschil dat de chip al in de hersenen is geimplanteerd.
"TV Series - 42 min - Action | Sci-Fi"

Jij denkt dus niet aan films maar aan TV series? okay..
IDID
(Ik doe iets dubbel)

[Reactie gewijzigd door malaria op 24 mei 2014 22:33]

Darpa heeft een goed gevoel voor humor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True