Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Mozilla wil de ontwikkeling van web-apps voor virtual reality stimuleren en voegt daarom ondersteuning voor vr-brillen toe aan testversies van de Firefox-browser. Het gaat om een eerste stap die output van stereoscopische 3d op basis van de Oculus Rift Developer Kit toevoegt.

Mozilla stelt nog veel meer stappen in het vooruitzicht en hoopt dat ontwikkelaars gaan experimenteren met de testversies van Firefox, om vr-interactiviteit toe te voegen aan sites en content. "Kunnen we het web niet zo uitbreiden dat het ook de meeslepende elementen van een volledig driedimensionaal virtueel universum omvat?", vraagt Vladimir Vukićević, grafisch specialist bij Mozilla zich af, met een verwijzing naar de Metaverse van Neal Stephensons boek Snow Crash.

In eerste instantie wordt alleen de Oculus Rift ondersteund, maar gaandeweg moeten alternatieven worden toegevoegd aan Firefox, waaronder Googles Cardbox-experiment en vergelijkbare initiatieven op basis van smartphones, belooft Vukićević. Het gaat voorlopig om basale ondersteuning met alleen stereoscopische 3d-output op basis van webgl-, html- en 3D Video-rendering, en de mogelijkheid om input van de oriëntatie- en positiesensoren van de Oculus Rift te ontvangen. Mozilla zegt het project in de komende weken en maanden te gaan uitbreiden.

Oculus Rift

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

En dit zijn de dingen die zorgen voor onnnodige code. Ik heb liever dat ze dit toevoegen met een plugin of iets in die trant.
Daar kan ik me wel in vinden. En nog zoiets dergelijks is de ingebouwde PDF reader, die was eerst ook gewoon als plugin. Daarom gebruik ik nu Palemoon, waar overbodige features worden verwijderd.
Een plugin voor virtual reality en een ingebouwde PDF reader zijn grote verschillen. De PDF reader zal door 95% van de gebruikers gebruikt worden, en dat is een reden om het te implementeren. Je wilt je gebruikers geen extra last geven.
Je wilt je gebruikers geen extra last geven.
Dan kun je beter de PDF reader als plugin meeleveren en de gebruikers de mogelijkheid geven deze uit te schakelen, zoals Google met de pdf plugin van Chrome doet.
Het meeleveren als een plugin is niet nodig; gewoon een optie toevoegen om de reader uit te schakelen. En dat zit er ook in! Je kunt bij preferences gewoon een andere PDF reader als default instellen. En als je van de PDF reader compleet afwilt dan kun je deze via about:config volledig uitschakelen. Veel plezier ;)
De extra last komt er in deze van dat een gebruiker dan zelf een plugin moet gaan installeren of de adobe reader moet gaan installeren terwijl dankzij de ingebouwde PDF reader het nu standaard werkt zonder dat je moeite moet doen en je bijkomend ook geen last meer hebt van het slechte imago op gebied van beveiliging met de adobe reader.
Wat Zer0 bedoelt is, denk ik, dat je beter de ingebouwde PDF reader mee kunt leveren als een plugin/add-on, als zijnde een 'standaard meegeleverde plugin/add-on'. Op die manier zit deze PDF reader er wťl standaard in, maar kun je hem ook uitschakelen als je hem niet wilt gebruiken.

Dat zou me ook de betere aanpak lijken voor deze VR-functionaliteit; de vraag is alleen of dat wel helemaal mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door marcovo op 27 juni 2014 13:33]

Mozilla heeft voor de PDF reader PDF.js ontwikkeld, dit is niet in de browser geprogrammeerd maar is een PDF render gemaakt in JavaScript. Dus die "onnidige" code gaat hier niet op.

https://github.com/mozilla/pdf.js

[Reactie gewijzigd door cornedor op 27 juni 2014 13:30]

Een plugin zou inderdaad een betere oplossing zijn in de toekomst lijkt me. Vooral gezien het aandeel van VR-bezitters en VR-gebruikers in een webbrowser toch relatief beperkt zal zijn (op de hele populatie van Firefox-gebruikers).
Maar kan men dit zomaar als plugin toevoegen? Men spreekt hier over integratie met o.a. webgl en html5. VR is ook een manier van anders gaan weergeven en zou dus ook moeten ingrijpen op o.a. je ui. Gegeven de vereisten om dit project te doen slagen moet je je dus ook afvragen of er genoeg van Firefox beschikbaar is via de APIs om het met een plugin te doen.
Ik denk dat je hier gelijk hebt. Lijkt me dan dat het ook vooral gaat om de input vanuit het apparaat die nu beschikbaar komt, iets wat niet al te veel code zou moeten opleveren.
sterker nog. Ik zou graag een plugin per VR device wensen.
En Rift heeft een kijkhoek die veel groter is dan een Sony. Het daarbij behorende rekenwerk om correcties voor distortie is compleet ander. Zie dit filmpje waarin dat wordt uitgelegd:
[Oculus Rift] Ervaringen & Discussie en zoek dan naar de post van rickiii op zaterdag 07 juni 2014 12:12.
Mee eens.
Laten ze anders alleen standaard Side-BySide 3D ondersteunen zodat het op alle 3D technologie werkt (ook 3D TV, monitors etc), en de rest via plugins.

Bovendien maakt dit de browser gevoelig voor lekken waarbij VR-input zonder toestemming van de gebruiker door sites misbruikt wordt, zonder dat je het (makkelijk) apart uit kan zetten.
Ik ben al niet happy met de 'automatische' spraakherkenning die alle websites potentieel me zouden kunnen laten afluisteren, die in de laatste paar (mobile?) Firefox versies zit.
de markt/doelgrope is (momenteel) zeer beperkt, waarom belast je 'alle' gebruikers dan met additionle en overbodige features?
Welke last precies? Een paar MB extra downloaden? Verwacht je dat dit soort toevoegingen ontwikkelingen aan de rest van Fx te zwaar vertragen?
Een paar extra MB per feature. Er komen steeds meer features bij. Stel je voor dat alle programma's features van een paar extra MB gaan toevoegen die een paar mensen maar gebruiken.

Als je een dongle gebruikt of gewoon een datalimiet hebt kan je bij elke update van Firefox weer die paar extra MB downloaden, terwijl de vr support zelf niet een update heeft gehad. Of als je een kleine HDD/SSD hebt is je schijf ook snel vol.

D.m.v. een plugin hoef je niet bij elke Firefox update weer dezelfde extra data te downloaden, en kan de vr support onafhankelijk van Firefox geŁpdatet worden. Ook kunnen mensen dan zelf kiezen of ze vr support willen installeren of niet.

[Reactie gewijzigd door Naxiz op 27 juni 2014 11:10]

...

D.m.v. een plugin hoef je niet bij elke Firefox update weer dezelfde extra data te downloaden, en kan de vr support onafhankelijk van Firefox geŁpdatet worden. Ook kunnen mensen dan zelf kiezen of ze vr support willen installeren of niet.
Waarom niet gewoon een build systeem, selecteer zelf welke features je wilt dat is toch helemaal in de aard van het web gebeuren?
het is overbodig; niet mandatory of essentieel voor standaard functionaliteit, daarlangs betekend nieuwe features, weer kans op nieuwe exploids en bugs. ik pas!
Het zal de ontwikkeling van Firefox niet vertragen, maar het zal wel weer een onnodige belasting hebben op de starttijd en het geheugengebruik van de browser. Ik wil een lichtgewicht browser die ik kan uitbreiden met opties die ik wil hebben. En VR ondersteuning daar zit momenteel 99,9% van de Firefox gebruikers niet op te wachten.
Ach er zit wel meer 'troep' in die browsers die maar door enkele gebruikers gebruikt worden. Dat JIJ toevallig die opties niet gebruikt wil nog niet zeggen dat het dan ook maar geschrapt moet worden.. Waar leg je bv de grens van het aantal gebruikers? Jij vindt 100.000 een ander misschien 100...
Om als browsermaker te laten zien dat je modern en hip bent?
Ik begrijp alle commotie niet het gaat hier om test versies. Tenzij jullie allemaal testversies gebruiken en updaten van firefox valt er niets te klagen over extra code, wat een onzin zeg.
Want een testversie wordt geen releaseversie? Ik kan me voorstellen dat Firefox dit gewoon inbouwt in de releaseversie van Firefox nadat het goed getest is i.p.v. het als een plugin aan te bieden. Waarschijnlijk is het moeilijker om vr support als plugin te maken vanwege beperkingen in het plugin systeem (beveiliging etc).

[Reactie gewijzigd door Naxiz op 27 juni 2014 11:22]

Er zijn zoveel experimentele features in testversies. De meesten ervan komen nooit in de reguliere versies. In ieder geval duurt het voor elk van dit soort features vaak heel erg lang voordat het ooit in de reguliere versie komt. Maak je er maar geen zorgen om. Download er voor de grap eens een: http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/nightly/
In 2009 waren dit soort features nog 1 april grappen: http://www.google.com/intl/en/landing/chrome/cadie/
FireFox begint steeds meer op IE van een paar jaar geleden te lijken. Toen had je voor elke website een aparte IE werkbalk die de browser super sloom maakte.


Een browser moet 1 ding doen: browsen. De rest doen we wel met plugins.
Inderdaad, prima idee om ondersteuning te bieden via de alfa of beta versies van Firefox.
Wellicht een idee om in de normale release dit als plug-in aan te bieden zodat mensen die er geen behoefte aan hebben dan deze ook niet geÔnstalleerd krijgen en ze zelf verantwoordelijk maakt.

Btw maakt het voor mij persoonlijk niet uit of een Webbrowser installer nou 25mb of 50mb is, downloaden en gebruiken doe je toch, zolang de performance van de browser maar niet in het geding komt.
"Het gaat voorlopig om basale ondersteuning met alleen stereoscopische 3d-output op basis van webgl-, html- en 3D Video-rendering, en de mogelijkheid om input van de oriŽntatie- en positiesensoren van de Oculus Rift te ontvangen. Mozilla zegt het project in de komende weken en maanden te gaan uitbreiden."

Is dit voor de Cardbox vr niet te ondervangen met de kainy app voor smartphones?
https://play.google.com/s...id=com.kainy.client&hl=nl
Als ze nog niet eens gewone filmpjes (H.264) zonder plugin kunnen vertonen, hoe kun je dan VR filmpjes vertonen ? In een eigen formaat ?
Ga jij de licentiegelden betalen voor h.264 ondersteuning in Firefox (dat ging een jaar of 2 terug nog uitkomen op 4 miljoen per jaar). h.264 is geen gratis te gebruiken standaard. Daarom dat Mozilla kiest voor webm ondersteuning.
Echt snel was FF al niet, nog meer load....
Ben benieuwd hoe die 3D web UI er dan uit ziet :)
Een virtuele muur waarop de website staat? Een virtuele huiskamer met een krant waar de sites op staan? Wie weet...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True