Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties
Submitter: himlims_

Een team van vier Chinese ontwikkelaars heeft een Antvr-kit naar Kickstarter gebracht. De kit bestaat een virtual reality-bril en een multifunctionele controller. De bril werkt volgens de ontwikkelaars op meerdere platforms en met 'opensource'-hardware.

De ontwikkelaars hopen via Kickstarter genoeg geld binnen te halen om de productie van de combinatie van vr-bril met controller te kunnen starten. De kit zou compatibel zijn met pc, Xbox, PlayStation en Android, en ook zou er ondersteuning voor het afspelen van blu-ray-films zijn. De Oculus Rift werkt voorlopig alleen in combinatie met een pc en de Sony Morpheus lijkt slechts PlayStation-games te gaan ondersteunen.

De kit bestaat uit een vr-bril die beschikt over een 6''-beeldscherm die voor een gezichtsveld van 100 graden zorgt en die een resolutie van 1920x1080 pixels biedt. De bril toont elk oog echter een resolutie van 960x1080 pixels, waarbij een asferische lens voor een weergave in een 4:3-ratio in plaats van vierkant beeld voor de afzonderlijke ogen zorgt. De asferische lens zou verder voor scherper beeld met minder verstoring zorgen dan een sferische lens, waarover bijvoorbeeld de Oculus Rift beschikt.

Antvr

De kit bestaat daarnaast uit een controller die gebruikt kan worden als een geweer, joystick, racestuur of standaard controller. Voor dit laatste kan het handvat van het geweer verwijderd en opengeklapt worden. Hoewel de Antvr-ontwikkelaars van 'opensourcehardware' spreken, lijkt alleen de documentatie over de usb-module voor bluetooth-signalen volledig vrijgegeven te worden.

De ontwikkelaars hebben momenteel 200.000 dollar nodig om te kunnen beginnen met de productie van de Antvr-kit. Momenteel is de kit te krijgen bij ondersteuning met 300 dollar en de verwachting van de ontwikkelaars is dat de productie in september van start gaat. Het is nog niet bekend hoeveel de kit gaat kosten als hij daadwerkelijk in productie gaat.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

De DK2 van Oculus heeft een 5 inch scherm, geen 7 inch scherm. De DK1 heeft wel een 7 inch scherm.

Ik ben ook benieuwd naar de latency, dat is toch wel het belangrijkste aspect voor VR als kijk naar de presentaties van Oculus en Valve.
Maargoed, concurrentie is altijd goed.
Leuk om te zien dat ze goed over de controllers hebben nagedacht. Het ziet er zeer intu´tief uit en je sleept niet een tal van mogelijke controllers mee, je modificeert hem gewoon in de vorm die je nodig hebt.

Persoonlijk vind ik de manier hoe je batterijen verwisseld wel erg gaaf, ben erg benieuwd hoe dat in de praktijk bevalt. :)
Die chinezen.. alle innovatieve nieuwe ideeen die onze vrienden in Amerika bedenken weten ze binnen notime te klonen en flink onder de prijs van de concurentie in de markt zetten :+
De grap is dat ze langzamerhand daarin wel op een niveau komen dat het vaak op papier in ieder geval minstens even goeie producten zijn en soms in bepaalde opzichten beter. Ik heb niet de nodige hands-on ervaring om te kunnen zeggen dat het in de praktijk geduchte concurrentie is op kwaliteit, maar het lijken lang niet altijd de zwakke aftreksels meer waar ze zo lang de reputatie voor hebben gehad.

Ik vind dit, als het van de grond komt, misschien de aantrekkelijkste implementatie tot nu toe, met de veel bredere toepasbaarheid en completere set om er echt mee aan de slag te gaan.

Overigens vermoed ik dat we inmiddels trouwens bijna een punt bereikt hebben dat er sprake is van simultane ontwikkelingspaden, waarbij meer het doel/basis-idee 'gekloond' wordt dan het product zelf, gezien de investeringen in R&D die de laatste jaren in China gemaakt worden, zowel bij bedrijven en start-ups als bij universiteiten en overheidsinitiatieven. Daar zit verder geen waarde-oordeel in, overigens - al ben ik heel benieuwd waar dat toe gaat leiden op de langere termijn.
totdat ze het ook aan facebook verkopen, of twitter misschien wel.
oculus rift leek ook zo mooi en open toen het op kickstarter kwam.
Zo ging het ook met Japanners. Eerst slechte kwaliteit kopieen, dan betere en gelijkwaardig kwaliteit kopieen en vervolgens slaan ze ook zelf aan het ontwerpen en innoveren. Je zou het kopieeren als een leerschool kunnen zien, waarbij je vervolgens gelijkwaardig of zelfs beter dan de meester wordt. Als je ziet hoe snel het in China met de markt voor mobieltjes is gegaan, van waardeloze prul samsung en apple kopieen nog 2 jaar geleden, naar goede stabiele telefoons met qua design een eigen gezicht zoals bv de Oppo met swivel camera. Dan kunnen we nog veel spectaculairs uit China verwachten.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 16 mei 2014 14:26]

Het aloude Translatio, imitatio en aemulatio principe. ;)

Toch nog iets geleerd bij literatuur vroeger op school :+
Productie kosten zijn ook veel lager in China en de kwaliteit is soms nog geweldig ook.
De amerikaanse producten worden volgens mij ook gewoon daar gemaakt hoor...
Weet ik (zie Made in China tekst), ik heb het over de gekloonde producten.
Alleen jammer dat chinese producten die onder hun eigen sturing gefabriceerd zijn, vaak alleen goed ogen op papier. De toepasbaarheid in de praktijk laad meestal veel te wensen over.
Jij bent zeker nog nooit in China geweest, of hebt nog nooit doorgehad dat je een Chinees product in je handen hebt gehad? Er zijn zat Chinese fabrikanten & producten die de westerse zijn voorbijgestreefd.

En als Chinezen iets zijn dan is het wel praktisch.
Beiden zijn onjuiste aannames. Kennelijk heb ik een andere ervaring dan jij, maar dat is voor mij geen reden om wat jou betreft aannames te doen.

Ter verduidelijking ik heb bij een r&d gewerkt van een groot bedrijf met wereldwijde afzet. Ik heb spoelen in bulk leveringen gezien met doorgetrokken stalen kern, accu's die nog geen maand meegaan, etc. Daarnaast heb ik regelmatig eindproducten gehad met de nieuwse componenten en specs om u tegen te zeggen, die uiteindelijk zeer onder de maat werken. Dat is zijn nu eenmaal mijn ervaringen. China was is soms erg handig voor eind productie, maar de sturing en kennis is nog lang niet op niveau.
Dus jij projecteerd jouw ervaringen op alle Chinese producten?

Dan vertrouw ik toch meer op de ervaringen van mensen zoals Hugo Barra die blijkbaar wel wat ziet in Xiaomi, of Warren Buffett die behoorlijk investeerd in China, of Daimler / Mercedes die vertrouwd op Chinese R&D op het gebied van accu's voor elektrische auto's (iets waar China en in het specifiek BYD voorloopt op de rest).
En mijn eigen ervaringen woonend in 1 van de hoofdsteden wat betreft technologie, Shenzhen (en Dongguan op 30min wat 1 van de grootste productiecentra's is)

Niet alle Chinese producten zijn kopieen of slechte kwaliteit. Dat stereotype is oud en achterhaald.

Bezoek eens Shenzhen University campus en zie bedrijven als ZTE, Xiaomi, of kom naar een maker's faire in Net Valley en je ziet dat er genoeg talent hier rondloopt.
Projectie? lol. Ik generaliseer inderdaad op basis van mijn ervaring 'en' die van bedrijven/mensen waar ik mee te maken hebt. Waarom kijk je daar van op? Negeer jij altijd je eigen ervaringen? Wat zei einstein nog maar over keer op keer het zelfde doen?

Een groot deel van je voorbeelden vallen trouwens niet onder de sturing van chinese bedrijven, maar worden daar enkel gefabriceerd. Dat was nu precies mijn punt, het gaat juist mis bij eigen sturing. Om jou gerust te stellen... ik zie best dat er verbetering is qua chinese producten, vooral die van de grote merken die al wat langer zaken doen in europa, echter vindt ik het gemiddeld nog steeds onder de maat. Zonet even wat reviews hier op tweakers bekeken van enkele chinese producten van grotere merken, maar die zijn over het algemeen bedroevend slecht, na enkele weken/maanden gebruik zijn er meestal diverse problemen met accu's, schermen, etc.
Neen, de kritieke onderdelen, voornamelijk voor defensie worden allemaal in de USA gemaakt. Consumenten producten hebben wel al veel Chinese onderdelen.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 16 mei 2014 17:15]

China wordt de nieuwe economische macht straks omdat nu al veel uit China komt. De kwaliteit wordt ook steeds beter doordat ze betere opleidingen krijgen in binnen-en buitenland waardoor de kwaliteit erg omhoog gaat. Ook hebben ze nu meer toegang tot hogere kwaliteit onderdelen.
Je vergeet alleen dat de Oculus Rift DK2 ook in lage lonen landen werkelijk gemaakt worden..
Ik zou het nou niet echt een kloon noemen. Een "aangepaste (verbeterde?) versie" klinkt beter.
En andere bedrijven werken ook aan VR kits.

Smartwatches zijn ook ergens begonen en worden nu door bijna alle techbedrijven ontwikkeld.
Ook kloons?
Tja, aangezien er strenge import regels zijn hebben ze vaak ook geen keus dan een eigen variant te maken :P
Dat komt omdat die Aziaten, gelijk de schouders eronder zetten en flink aan de slag gaan, om het project te laten slagen, en gaan wanneer het project af is, pas relaxen, Maar de Amerikanen, blazen eerst hoog de loftrompet over zichzelf, in een flitsende showbizz presentatie, over wat ze allemaal van plan zijn, en beginnen al te relaxen nog voordat er uberhaubt iets behoorlijks van het project is uitgevoerd. Gewoon een kwestie van cultuurverschil/mentaliteit tussen die Amerikanen en de Chinezen.
en daar ben ik ze als consument dankbaar voor
als publisher/investor zou ik ze waarschijnlijk wat willen aandoen

ik houd niet van monopolisten

[Reactie gewijzigd door 500749 op 16 mei 2014 14:08]

Sorry, maar deze 'VR' is alleen VR in de zin dat 't motion sensors heeft en een stereoscopische display heeft.. alleen vrees ik dat dit het qua immersion compleet NIET gaat halen bij de Oculus Rift, hoe kansloos dat ***project ook is geworden nu 't van f***book is..
Wat heeft de Rift dan dat het beter maakt? Kan je wat je hier zegt nader verklaren?

Als ik puur naar de geposte specificaties kijk, komt deze Chinese variant namelijk beter uit de bus.
Total Immersion door de groothoekslens
... en ze hebben er niets bij staan wat latency betreft.. lekker nuttig, die vergelijkingstabel...

[Reactie gewijzigd door cappie op 16 mei 2014 14:11]

Alleen de dingen die je op papier beter kunt doen dan de concurrent worden bij dit soort vergelijkingen vergeleken ;)
Het is open source, dus je kan zelf gaan optimaliseren ;)
Oh echt, wist niet dat dat met hardware kon, gewoon eigenschappen aanpassen omdat de source open is. ;)

[Reactie gewijzigd door drdelta op 16 mei 2014 16:31]

We hebben Oculus rift, Antvr-kit en Project Morpheus van Sony.
Het meeste vertrouwen heb ik in de vr bril van Sony. Zij hebben ervaring in het maken van consoles en games. De ervaring en technische kennis is een voorsprong die je niet zo makkelijk als startup kan inhalen.

review vr bril Sony
http://www.youtube.com/watch?v=ra1uEu4zQh0
Mwa, Sony heeft het al vele malen eerder geprobeerd en het is nog nooit een succes geworden.

Zo hebben ze de "HMZ-T1" en de "Glasstron". Beide eerdere prototypes. Daarnaast hebben ze maar een kleine support met hun Project Morpheus (Alleen PS4) en heeft hij minder mogelijkheden/specs vergeleken met de Occulist Rift (oa kleinere POV, LCD tegenover OLED)

De enigste waar ik nog een beetje vertrouwen in heb is de Oculis. Lijkt tot nu toe de enigste head mounted display device te zijn die alles goed doet. Goede kwaliteit, nette aanschafprijs, goede ondersteuning, goede lenzen etc etc.
Kijk ook eens naar kwaliteit en support van games door ontwikkelaars. Sony kan de vr bril compatible maken met ps4 games. Ik denk dat Sony eerder hoogstaande games kan uitbrengen dan de concurrentie.
http://en.wikipedia.org/w..._with_Oculus_Rift_support

Toch al een aardige lijst voor een product dat nog niet op de consumenten markt is verschenen, lijst is tevens nog niet compleet maar bevat al 170 spellen.
Waarvan er 55 'officieel' ondersteund zijn, 2 via een mod. De rest is "Confirmed", "Planned", "In Kickstarter" etc. maar nog niet met ons. Natuurlijk is de lijst niet up-to-date, en natuurlijk is het mooi dat games VR ondersteuning krijgen, maar niet alle games in de lijst hebben nu dus al VR/Oculus ondersteuning ;)
Beide eerdere prototypes.
Niks prototypes, gewoon producten die op de markt zijn. Sony had echter een heel andere (beperkte) doelgroep met deze producten.
Ja, net zoals de tablets destijds van Microsoft in 2001, 2002?

Dat zijn producten om te kijken hoe de markt erop reageerd, en dan zijn het in mijn ogen meer richting prototypes dan echt volwaardige producten. In de volksmond: 'nÚt niet', zeg maar.
Als ik het goed begrijp sturen ze dus alleen de beelden door naar de bril maar voor de rest niets?

Atlhans, vraag me anders af hoe ze dit plug & play met gesloten systemen zoals de Playstation en Xbox etc willen maken zonder driver support.
Lijkt mij inderdaad ook dat ze gewoon een HDMI 3D signaal ontvangen waar verder niets aan gedaan is. Daardoor werkt het wel op 'elk' systeem ( zo lang het maar HDMI 3D uit kan sturen ), maar daarmee heb je nog niet het mooie blikveld van de oculus (dat ze hier juist als 'distortion' af willen doen), headtracking, etc. Beetje vaag verhaal zonder de techniek erachter te beschrijven.
Precies wat ik hoopte, concurrentie op de VR markt, hierdoor gaan de prijzen omlaag en blijven we niet met een lame product zitten.
Alleen moeten ze dan weer niet allemaal andere API's gebruiken zodat game A alleen met bril A werkt, B met bril B etc.
Ik heb het idee dat deze 4 Chinezen die praktijken juist willen aanvallen door zowel de hardware als de software open te houden. Dat icm met minstens gelijkwaardige kwaliteit en een scherpe prijs kan een Android en een Playstation tot inferieure en onnodig beperkte produkten degraderen.
Truukjes tegen de concurrentie zoals met die API's / abstractielagen, of stiekem een closed source onderdeeltje erin bouwen houden de prijs misschien hoog maar veranderen niets aan het produkt wat wijst op een valse markt die alleen kan blijven bestaan als er geen concurrenten van buiten "de club" gaan meedoen of door bescherming vanuit de overheid.

[Reactie gewijzigd door blorf op 16 mei 2014 16:10]

Ik vraag me af of die head tracking zo ver gaat zoals bij oculus rift, in de video zie je het hoofd van de man flink heen en weer gaan bij die race game maar het scherm blijft recht staan.
In het wervingsfilmpje zie je vanaf 1:34 wat het beeld is dat je ziet bij bewegen van je hoofd bij head tracking. Volgens mij wordt gewoon de richting getoond waar de drager naar kijkt.
Toch wel goed dat Facebook aan de Rift mee doet. Denk niet dat ze het anders zouden halen met Sony en nu de Chinese erbij.
Ze zijn nog steeds relatief goedkoop en bieden de beste kwaliteit / support aan wat ik tot nu toe heb gezien. Gaat nog steeds de goede kant op als je het mij vraagt ;)
De bril is comfortabel als ik dit filmpje mag geloven maar op 2:15 doet hij de bril op en als ik zijn oren zo zie is dit alles behalve comfortabel. Ik hoop dat hij wel een iets andere head mount krijgt maar afgezien van die flaw lijkt het me een prima OR alternatief.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True