Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties
Submitter: Splinter Cell

De eerste blu-ray-spelers met ondersteuning voor 4k-content komen eind 2015 op de markt, zegt de Blu Ray Disc Assocation. Tegen die tijd moeten er ook schijfjes met 4k-videomateriaal uitkomen die gebruikers op de spelers kunnen afspelen. De standaard moet binnenkort al klaar zijn.

Met de stap naar 4k-content moeten ook een breder kleurenpalet en meer 'bit depth' per pixel beschikbaar komen, zegt de assocatie tegen Cnet. Daardoor moeten films er naast scherper ook mooier uitzien. De bitrate ligt rond 50 of 60Mbit/s, terwijl de piek rond 100Mbit/s kan liggen. Door die doorvoersnelheid en door betere compressie van de H.265/HEVC-standaard moeten films op schijfjes van 50GB passen; de bedoeling is echter dat de schijfjes verschijnen met capaciteiten van 66GB en 100GB.

De eerste blu-ray-spelers en de schijfjes met 4k-ondersteuning, die films op een resolutie van 3840x2160 pixels kunnen afspelen, moeten tegen het einde van 2015 uitkomen. Streaming-videodiensten beginnen langzaamaan ook 4k te ondersteunen, hoewel de hogere resolutie nog niet bij alle content beschikbaar is.

De blu-ray-apparatuur met 4k-ondersteuning is al even onderweg. De standaard moest volgens een eerdere planning tegen eind dit jaar klaar zijn, terwijl het al langer bekend was dat de schijfjes pas volgend jaar op zijn vroegst zouden verschijnen. Er zijn inmiddels al veel tv-modellen met uhd-resolutie, maar hoeveel mensen zo'n tv inmiddels in huis hebben is onbekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Dit kan zijn omdat ik die markt compleet niet begrijp, maar op het moment dat je een nieuwe beeldstandaard introduceert (4K) wil je toch ook een bijpassend videoformaat uitbrengen? Waarom dan wachten tot eind 2015, als 4K-tv's nu al voor de gewone consument betaalbaar worden (zag er ťťn van Philips voor 700 euro, 46")?

Als je nu dus een 4K-tv koopt, kan je pas over een kleine 1,5 jaar genieten van non-stream 4K? Wat is dan het nut van een 4K-tv nu? Kan je beter 1,5 jaar doorsparen en dan gelijk een 4K-speler + grotere tv voor hetzelfde bedrag als een kleinere tv nu kopen.
Kan je beter 1,5 jaar doorsparen en dan gelijk een 4K-speler + grotere tv voor hetzelfde bedrag als een kleinere tv nu kopen[
Grotere TV hangt toch echt af van wat je kwijt kan/wil.
Wij kunnen bijvoorbeeld niet meer kwijt dan 55 inch. En je hebt gelijk: we sparen nog even door. Maar niet om volgend jaar een 65 inch te kopen (want dan moeten we de muur naar de buren eruit halen en die zullen dat niet echt waarderen :+ ). Maar dus inderdaad wel omdat we (enerzijds) een OLED TV willen, en anderzijds een 4K: een combinatie die nu nog echt te duur uitvalt...
tja, bij de FullHD tv's heeft het ook een paar jaar geduurd voordat er bluray spelers op de markt waren..
En je zegt het precies goed, wat is nu het nut van een 4K tv? die is er ook helemaal niet... Tenzij misschien voor passieve 3D, want op een 4K tv zou het wel mogelijk moeten zijn om fullHD 3D te kunnen krijgen op passieve 3D..
Destijds had je wel de Xbox 360 met HD output. De PS3 was later, maar Sony probeerde wel gelijk Blu-ray te introduceren en te bewijzen.

De huidige consoles trekken geen 4K wat betreft gaming, en ook video output heeft eigenlijk HDMI 2.0 nodig voor 60fps. Sony hoeft geen nieuw formaat te pushen.

Daarnaast lijkt 4k ook een minder 'nodige' upgrade dan HD destijds.
kip en ei verhaal
iemand moet beginnen
Je kan op de meeste 4K tv's die nu worden verkocht al met Netflix 4K kijken. Al is het aanbod nog wel erg beperkt.
maarja, je hebt 4K en je hebt 4K, omdat de resolutie wordt gehaald wil nog niet zeggen dat de kwaliteit ook goed is, je mag blij zijn als de kwaliteit gelijk is aan een fatsoenlijk gemasterde 1080p bluray...
Onderdsteund een PS4 dit? En zo niet, kan dat met een firmware update gerealiseerd worden? Of is dit een andere techniek?
Moet je kijken naar HDMI protocol van de ps4 en xbox one

HDMI 1.4 output (Xbox One and PS4): HDMI 1.4 is the latest released version of the HDMI standard (version 2.0 won’t be released until later this year). HDMI 1.4 supports 3840◊2160 output at 24p (24 fps, progressive) or 30p.
http://www.extremetech.co...t-for-4k-video-and-gaming

Het kan uiteraard zijn dat ze mbv een software trick er 2.0 van maken of dat ze al een soort 2.0 pre erin hebben gestopt.
Volgens mij heeft HDMI 1.4 onvoldoende bandbreedte om 50 / 60 fps te bieden, daarvoor is de hardwarematige HDMI 2.0 standaard voor nodig. Nu zou dit voor films op Blueray nog mogelijk zijn, maar TV beelden (wat de Xbox One via zijn passthrough ondersteund) heeft echt 50 / 60 fps nodig. Hier meer informatie over de verschillen.

Dat wordt dus wachten tot de eerste refresh / lite / slim / whatever modellen van de PS4 en Xbox One die wel met een HDMI 2.0 uitgang zijn uitgerust. Maar aangezien de Blu Ray Disc Assocation nog tot eind 2015 nodig heeft, zou het me niet verbazen als we tegen die tijd HDMI 2.x nodig gaan hebben. Duurt vrij lang in ieder geval, zeker als je bedenkt dat maar 1 formaat gekozen hoeft te worden...
Dat wordt dus wachten tot de eerste refresh / lite / slim / whatever modellen van de PS4 en Xbox One die wel met een HDMI 2.0 uitgang zijn uitgerus
Om eerlijk te zijn zie ik het nut niet in van 4k op deze consoles. De huidige next gen consoles kunnen nog niet eens Full HD aan bij een boel next gen games, laat dus staan 4k.
Voor upscalen is HDMI 2.0 ook niet noodzakelijk, omdat een 4k TV precies 4 pixels weergeeft in 4k wat normaal 1 pixel is in Full HD (geen artefacts)

Zoals je al aangeeft is het voor films geen probleem, maar voor TV ook niet? De meeste TV-series zitten gewoon op 23,blabla FPS. Wat een groter probleem gaat worden is de hardewareonsteuning voor H265 decoding!

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 8 september 2014 11:05]

Het gaat om films en niet om games. Zowel de PS4 als One krijgen 4K ondersteuning voor films en foto's. Voor games zal er officieel geen ondersteuning zijn, maar bepaalde ontwikkelaars zullen wel kijken om in de toekomst bepaalde games die ondersteuning te geven. Denk hier bij aan indie ontwikkelaars!
Als je een 21:9 monitor aansluit met een resolutie van 2560 x 1080 op HDMI dan werkt die op 30Hz en niet op 60Hz.. Dus HDMI 1.4 is totaal niet toereikend voor 4K video..

[Reactie gewijzigd door maniak op 8 september 2014 12:56]

Hoe kan je die comment geven terwijl je net leest wat hierboven word gezegd. HDMI 1.x is niet toereikend. HDMI 2.x is dat wel.

Edit:
Bovendien kan HDMI 1.4 via een firmware upgrade voldoen aan de 2.0 specificaties. Of de omliggende hardware er gebruik van kan maken is een ander verhaal

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 8 september 2014 11:51]

Omdat ik niet volledig was in mijn comment.. het was ook bedoeld als toevoeging op de reactie...
Van wat ik er van weet, zowel de PS4 en X1 hebben een AMD UVD hardware IP die GEEN hardware matige H.265 doet. Idee van AMD is dat de GPU de nummer crunching doet zolang er geen update van de UVD is.

Kan me voorstellen dat een combinatie van 6 CPU cores en een GPU toch wel een eind moet komen met H.265, hoewel het wel veel complexer is dan H.264.
De bitrates die genoemd worden zijn in ieder geval significant hoger dan wat je met reguliere Blu-ray hebt. Die bitrates wekken trouwens wel de indruk dat er vrij gangbare compressiemethoden gebruikt worden: het is een beetje wat je mag verwachten als je naar een 4k-datastroom gaat.

M.b.t. de schijven zie ik minder een probleem: er bestaan al BD-schijven met een capaciteit van 100GB. Maar het is nog niet gezegd dat Sony daar in de ontwerpfase van de PS4 al rekening mee gehouden heeft. Sowieso is er momenteel nog geen standaard dus dat is lastig. Niet onmogelijk maar wel lastig.
De bitrates die genoemd worden zijn in ieder geval significant hoger dan wat je met reguliere Blu-ray hebt.
Volgens mij is het juist andersom; een reguliere BD is al maximaal 50Mbit. De piek, in het artikel, voor 4K ligt op 100Mbit. Bij lineair schalen van de resolutie/specs, is die 100Mbit dus 2x zo laag als de maximale waarden voor FullHD nu.

Ik vind het ook wel erg toevallig dat de maximale piek op 100Mbit komt te liggen; alsof ze ervanuit gaan dat er "dus" gestreamed gaat worden over Cat5 100Mbit netwerken.
Vergeet alleen niet dat er nu HEVC wordt gebruikt ipv H.264. Wat weer 2x zo efficient zou moeten zijn.
alsof ze ervanuit gaan dat er "dus" gestreamed gaat worden over Cat5 100Mbit netwerken.
Kan ik me iets bij voorstellen: om tegen bedrijven te zeggen dat ze hun netwerk maar even moeten vervangen als ze 4k willen zou een enorme drempel opwerpen: voor een pand loopt dat al heel snel in de tienduizenden euro's per verdieping.

Maar ik denk dat AlphaBlack_NL gelijk heeft, en het meer met de codec te maken heeft. :)
Ja, de PS4 (en hoogstwaarschijnlijk de xbox-one) ondersteund dit. Bij de release was al aangegeven dat de PS4 4K films gewoon ondersteund..
De PS4 en Xbox One hebben beide alleen HDMI 1.4 output. Deze ondersteunen dus alleen 4k op 24p of 30p. Dus films op 48p of 60p, worden niet zo maar ondersteund.

Extremetech heeft er een artikel over geschreven:
http://www.extremetech.co...t-for-4k-video-and-gaming
achja, zelf hoef ik geen films op 49p of 60p te zien, HFR vind ik echt verschrikkelijk, het is alsof je dan naar een realitysoap zit te kijken.. nee dankje, hoop dan ook dat ze dit jaar wel een gewone IMAX 3D release van The Hobbit 3 doen ipv alleen maar HFR..

Maar het is ook nog helemaal niet duidelijk of Sony niet gewoon middels een softwareupdate er voor kan zorgen dat de HDMI poort wel 2.0 compatible is.
Maar het is ook goed mogelijk dat een latere release wel echte hardware HDMI 2.0 heeft, ook bij de PS3 hebben ze later een andere HDMI chip er in gezet waardoor nieuwere systemen bepaalde zaken extra hebben die oudere niet hebben (zoals die LINK-muk)..
Helemaal mee eens, ben blij dat ik dus niet de enige ben die dat vind.
Goeie vraag, zelfde vraag voor de xbox one .
Het nut van een 4k TV van 46" bij meer dan twee meter kijkafstand is er al uberhaupt niet...
Vindt deze reacties altijd zo leuk, kan mij nog herinneren toen de eerste TFT's op de markt kwamen dat deze nooit de CRT beeldbuis kunnen evenaren en dat tekenaars altijd beeldbuizen zouden blijven gebruiken.

Techniek blijft nou eenmaal verbeteren en stil blijven staan zal de mens niet verder helpen.

Ook zijn mensen onderling (vaak) competitief ingesteld, de buurman heeft een 42" Full HD 3D LED tv, dus de andere buurman wilt een 46" 4K 3D tv.

Betreft de kijkafstand, geheel subjectief per persoon verschillend, beeld is daadwerkelijk voller, scherpen en kleurrijker. Ook kan er meer "beeld" in 4K, dus in plaats van een uitsnede, zie je de hele scene en dus een betere belevenis.
Wat betreft kijk afstand zijn er al genoeg discussies gevoerd, het blijft een feit dat je binnen een bepaal afstand je het verschil in resolutie niet meer kan onderscheiden, voor dat vollere rijkere beeld zal je toch echt dichter met je neus erop moeten zitten.
http://www.hdtvnieuws.nl/...-tv-kijkafstand-20130718/
Ook kan er meer "beeld" in 4K, dus in plaats van een uitsnede, zie je de hele scene en dus een betere belevenis.
Tegen dat de stijl van filmen veranderd om enkel nog wide-shots te schieten denk ik dat menig regisseurs zich eerst in hun graf moeten omdraaien. Een film krijgt net zijn diepgang door het afwisselen van wide-medium-close shots. Hierdoor kan de regisseur je echt meenemen en accenten leggen in het verhaal. Met enkel wide-shots denk ik niet dat er een betere belevenis is, maar eerder een oppervlakkige film.

Waar het misschien wel een groter nut heeft is in games, om dat daar kijkhoek en scenegrote bvb belangerijk is om een vijand (/opponent) te spotten.
Fysieke media zijn EXIT. Laat ze direct komen met een fatsoenlijke streaming dienst.
Een 4K film streamen in behoorlijke kwaliteit is nog ver weg. Gemiddeld 50GB in anderhalf uur is lang niet overal haalbaar, en bandbreedte is nog steeds niet goedkoop.
Ik denk dat je dan diep in de buidel moet tasten en het op prijs nog niet kan concurreren met een fysiek medium.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Nyarlathotep op 8 september 2014 10:53]

100mbit glasvezel verbinding kan dit prima aan, is tegenwoordig op heel veel plekken leverbaar en ook nog goed te betalen.
Zelfs 500mbit begint er flink aan te komen en is redelijk betaalbaar.

Verwacht dat met een jaar 100mbit de standaard is en 500mbit ook redelijk normaal wordt.
Dan moet het dus makkelijk kunnen.

Fysieke media is gewoon niet meer van nu.
Zeker fysieke media van 12cm in doorsnede niet wat nog weer in een veel groter hoesje moet.
Misschien dat het leveren op USB stick/SD kaart oid nog wat kan worden.
Het gaat dan ook om de beschikbare bandbreedte, en niet om de aansluiting.
Stel dat Ziggo, UPC of welke aanbieder dan ook 4K streaming in alle huiskamers brengt... En al die klanten gaan 4K streamen op hoge kwaliteit... Dat moet wel mis gaan :)
de vraag is of dergelijke bandbreedte ooit goedkoop gaat worden...

velen denken blijkbaar dat dat wel los zal lopen, maar als "2K on demand" (dus nog geen 4K) gemeengoed zou worden, dan zal je zien dat ook het netwerk in Nederland dat totaal niet aankan (laat staan in meer landelijke landen zoals Franktijk)
de nodige investeringen daarvoor zijn enorm en dan komt de vraag: hebben we er dat voor over? ik kan je nu al zeggen dat het antwoord nee is
vele mensen vinden namelijk de winst van een BD al niet de moeite boven een DVD
niet iedereen wil een 50" televisie
enz.
Wel eens op een willekeurige plek in Frankrijk geprobeert een film te streamen?
4k content streamen is in Nederland redelijk te doen, maar dat betekend niet dat de rest van Europa ook geen Fysieke media meer zal gebruiken.

[Reactie gewijzigd door CathodioN op 8 september 2014 10:06]

Laat staan in de VS, toch een van de grootste entertainment markten. Daar komt dial-up internet nog veel vaker voor, en is de breedband penetratie ook niet zo groot als hier. Ook zijn er daar bijvoorbeeld ook nog hele gebieden waar je geen mobiel bereik hebt. Nog los van het feit dat het online-content landschap behoorlijk versnipperd is. Hier in Nederland zit je al met Netflix, HBO Go, Videoland voor de fims, uitzending gemist, en een paar smaken voor de diverse commerciŽle tv stations. Enkele daarvan doen mondjesmaat 4K, maar er zit verre van een centraal gecoŲrdineerd plan achter.
Dan kan je alsnog de "te streamen content":
- pre-loaden (download van een paar uur)
- ergens in een "winkel" gaan kopiŽren (servertje daar met 1000 films op)
- laten toezenden op een USB key of ander medium

Afhankelijk van de dag en het uur zal je zo nog steeds "sneller" kunnen beginnen met kijken dan ergens een Blu-Ray vandaan te toveren..
fatsoenlijke 4K streaming kun je de komende jaren wel vergeten, tja, de resolutie ansich zal niet zo moeilijk te halen zijn, maar je wilt dan wel ook een fatsoenlijk beeld hebben.. Nu wordt al niet eens fatsoenlijke 1080p gehaald (ofwel de kwaliteit van een fatsoenlijk gemasterde bluray disc).
Mwah... als ik een 1,8 GB HD film kijk ziet dat er haarscherp uit. Voor een film van 1,5 uur betekent dit ongeveer 330 KB/s aan streaming. Voer het 5 keer op en je blijft nog onder de 2 MB/s. Dat gaat hier prima werken :).
uhh.. yeah right, ik vraag me dan af op wat voor schermpje je dat kijkt, waarschijnlijk op een 5" ofzo.. Ga het eens op een 40" of groter kijken, of vergelijk het eens met de originele bluray en je zult zien dat er een heel HEEL groot verschil is.. in 1.8GB kun je geen fatsoenlijke 1080p, hell, zelfs geen fatsoenlijke 720p kwijt, in iedergeval niet van 1.5 uur of meer... En nee, dan heb ik niet over dat je dan bv MPEG-2 gebruikt als codec, maar gewoon met bv een H264.. IMHO kun je zelfs in 1.8GB amper een fatsoenlijke dvd master in kwijt, maar dat gaat nog net..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 8 september 2014 22:00]

Ik ga dat eens proberen. Heb me er namelijk al eens over verbaasd hoe goed een goede dvd er nog uitziet op een Full HD scherm.
Nah. Wij als tweakers in Nederland hebben vrijwel allemaal prima internet, maar voor heel veel mensen (vooral in Amerika) is dat wel anders.
Niet specifiek de US, maar vrijwel de gehele wereld.
Idd, ik ben zoals velen wel klaar met de stapels DVD en BD doosjes in de kast. Denk niet dat een nieuw formaat de dalende trend in de verkoop van fysieke schijfjes gaat keren.
Welnee. Ik prefereer nog steeds schijfjes boven streamen (zeker met Netnix) hoewel ik genoeg download en met een mediaspeler kijk.

Punt is meer dat ze belachelijk duur zijn en ik al 300 schijven in huis heb die ik (zeker voor de huidige prijzen) echt niet ga vervangen terwijl ik volgens de industrie-eigen logica ik al betaald heb voor het kijkrecht.
Deze standaard duurt komt veel te laat. Ze kunnen beter de 8K standaard gaan ontwikkelen:

http://nl.hardware.info/n...evisies-van-samsung-en-lg

Ik vind dit geldklopperij, de manier waarop die nieuwe standaarden gaan. 4K is er net en 8K staat al aan de horizon. Zitten we straks allemaal net met een 4K televisie, worden we 8K opgedrongen. Want wie wil niet een muurvideo zien met haarscherp beeld?
Net zoals OLED er al bijna aankwam toen LED er was zeker?
Ik snap niet dat je +2 krijgt voor deze ontzettende misvatting.

OLED is een techniek waarbij de pixels zelf het licht opwekken, net zoals bij plasma. Geroemd om het hoge contrast (en kleurweergave).

Led is een techniek op licht op te wekken, voor heen werd dat door CCFL (koud kathode lampen) gedaan. Het opgewekte licht wordt tegen gehouden/doorgelaten door de kristallen van een LCD paneel. (luiqid crystal display)
Anderzijds moet je je wel bedenken of 8K nut heeft in een huiskamer. 4K kan wel nuttig zijn op schermen groter als grofweg 40-50", voor 8K zal dit al eerder naar de 60-70" gaan en dat is me toch iets te groot in de woonkamer.

Tenzij je een grote home-cinema (letterlijk dan) hebt, is 8K volgens mij toch wat overkill.
denk idd dat 8k voor beamers vooral handig is.

ik heb een full hd beamer en zit op 3.5m van een 100inch scherm is perfect voor de filmbeleving maar dan heeft 8k nut
4K is al heel lang in ontwikkeling, net zoals 8K dat ook al lang is..
Alleen moet je natuurlijk wel de bandbreedte en computingpower hebben om dat te kunnen weergeven.. Een highend PC heeft nu al moeite om 4K games fatsoenlijk weer te geven (met de graphics zoals men nu verwacht), dus 8K kun je al helemaal vergeten.
Beklaag je je nu omdat er steeds weer nieuwe technieken worden ontwikkeld? Dat lijkt me een vrij onontkoombare zekerheid: er zullen altijd nieuwe, betere technieken worden ontwikkeld die oudere vervangen.

Ik vind 8k voor thuisgebruik trouwens zot. En 4k voor thuisgebruik niet veel minder zot: bij een gangbaar formaat tv heb je er weinig tot niets aan.
Meer pixels heeft enkel nut tot dat het menselijk oog de pixels niet meer kan onderscheiden.
Dus lijkt me sterk of 8k zijn intrede zal doen in de toekomst. Toch zeker bij de mid range grotes (42-50")
In de Media Markt in Amsterdam Arena zag ik laatst toch al een plekje met 4K bluray films (stond ook zo op de verpakking). Maar blijkbaar is dat dus nog geen standaard?
Dat zijn blu-ray's die gemastered zijn in 4K en vervolgens weer gedownscaled zijn naar FullHD.
Laten we zeggen dat het voor 99% een hoop marketing blabla is en de beeldverbeteringen ten opzichte van een "normale" blu-ray nihil zijn...
Die mastered-in-4K uitgaven zijn inderdaad gedownscaled naar FullHD, echter wel met de kanttekening dat deze films in op de disc gezet zijn met een betere kleurcodering die o.a. banding tegengaat, verbeterde kleurgradiŽnten (dus ook beter schaduwdetail). Om hiervan te profiteren moet de HDMI aansluiting van zowel bluray-speler als de TV ondersteuning hebben voor het xvYCC-kleurprofiel. Dit kleurprofiel is optioneel sinds de introductie van HDMI 1.3.

Er is dus wel sprake van een kwaliteitsverbetering, niet op resolutie maar wel op kleurweergave.
Klopt, dat was de 1% waar ik het over had. Die kleuren zou je dan moeten kunnen zien met bepaalde sony tv's (die ten tijde van dat mastered in 4K verhaal, de enige waren die het konden weergeven)

In de praktijk viel de verbetering qua beeldkwaliteit behoorlijk mee...
Wat mogelijk op de verpakking stond was "mastered in 4k". Zie o.a. http://www.highdefdigest....ad_to_Ultra_HD/11781"
ik vraag me af hoeveel echte full HD content er nu geproduceerd wordt door bv de nederlandse omroepen ipv een upscaling ?

Als je kijkt dat er simpelweg nog te weinig gekeken wordt naar andere aspecten bij het uitzenden van programma's

laat films maar minimaal in 5.1 surround uitgezonden worden , in Full HD en doe dit ook eens bij streaming diensten , zorg voor een goede bandbreedte ipv afknijpen. Anders krijgen we weer van dat halfbakken gedoe qua ervaring.
Een mooi voorbeeld hiervan in BelgiŽ is het weerbericht op de nationale omroep. Na een nieuwsuitzending in HD valt de ge-upscale-de versie van 'Het Weer' echt wel op.
Ik ben er nog niet uit of het de opname zelf is, of gebrek aan HD green-key materiaal. Het ziet er in ieder geval niet scherp uit.
Sta je mooi 2 jaar te wachten met je 4K tv vooraleer er wat content komt, na het 3D debacle kunnen we dit wel missen.
En ze willen al spoedig 8K schermen op de markt gooien, nou dat koop ik dus niet op deze manier.
Dus eerst genoeg content en dan pas beginnen met de consument plat te gooien met toestellen waarvan je de capaciteiten niet kan benutten.
3d moet je ook niet op kleine tvs kijken. ik kijk 3d films ook nooit op mijn 50inch tv. Ik kijk 3d op mijn 100inch scherm met fhd beamer op 3.5m afstand en dan voegt het zeker wel wat toe.


Mooier nog. heb je een eerste generatie 4k tv met hdmi 1.4 kan je niks boven 30fps afspelen. dus niet pc gamen. geen series straks etc alleen maar 24fps films
Ik ben benieuwd hoeveel eerste generatie uhd tv kopers met hdmi 1.4 aansluiting erachter gaan komen dat ze dan alleen maar films op /24 kunnen kijken en geen 50/60fps films.

Merk dat bijna niemand weet dat je daar namelijk hdmi 2.0 voor nodig hebt. iets wat veel eerste generatie 4k tvs nog miste.

Je hebt ook eigenwijze mensen die net als een vriend van me zeggen dat het niet waar is en hij het wel straks kan maar goed hahaha
Ik ben benieuwd hoeveel eerste generatie uhd tv kopers met hdmi 1.4 aansluiting erachter gaan komen dat ze dan alleen maar films op /24 kunnen kijken en geen 50/60fps films.
Als filmliefhebber zou ik een film met niets anders dan 24 fps willen bekijken dus zou mij het persoonlijk weinig deren. Vrijwel alle films die ooit zijn opgenomen zijn trouwens o.b.v. 24p opgenomen.
dat weet ik dat doe ik ook al jaren, maar games en series niet...
Eind 2015? Is dat niet een beetje laat om nog aantrekkelijk te zijn als manier om aan content te komen in 4K? Ik ben het eens met eerdere opmerkingen, fysieke media hebben het het meer en meer gehad in onze wereld. Ik denk ook dat als binnen nu en eind 2015 er een fabrikant is die een streaming box goed in de markt weet te zetten, dat het bij ons zo maar eens gedaan kan zijn met fysieke media. Het is niet voor niets dat winkels volgens het oude concept het steeds lastiger krijgen of overde kop gaan.

Straks zijn er denk ik nog twee smaken op de markt: specialistische winkels met collector's item-grade spullen en rariteiten (vaak gecombineerd met een ander bedrijfsmodel, bijv. een stripboekwinkel) en de online streaming diensten die het grootste deel van de markt zullen bedienen.

Behalve in landen waar 4K streaming netwerktechnisch problematischer is, maar dat wordt ook in redelijk tempo steeds minder. Dus ja, ik vind het wel rijkelijk laat om nog met fysieke 4K media aan te komen als er al bijna een jaar 4K tv's geleverd gaan worden.
Ik denk dat er nog steeds een markt voor is maar die zal vooral in het Midden-oosten, Azie en afrika gevonden moeten worden. In europa is die markt idd niet meer relevant. Maar daarbuiten is die markt nog erg groot. De infrastructuur die dit soort contentstreaming aan kan is buiten de grote steden misschien nog erg dun gezaaid buiten de westerse wereld
AziŽ en Afrika hebben een betere internetconnectie (en mobiele netwerken enzovoort) dan hier in Europa hoor.
Raar, maar waar...

Water hebben ze daar met moeite, maar iedereen heeft vlot internet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True