Netflix-interface moet eenvoudiger op basis van enkele aanbevelingen

Netflix moet op termijn een eenvoudigere interface krijgen dan de huidige, waarbij vrijwel eindeloos tussen beschikbare titels gebladerd kan worden. Een nieuwe omgeving moet slechts enkele titels tonen op basis van gepersonaliseerde aanbevelingen.

Neil Hunt, chief product officer bij de videodienst, schetste de plannen van Netflix voor een nieuwe interface tijdens een bijeenkomst in New York. Volgens Hunt wil Netflix in toekomstige updates van de interface nog meer nadruk leggen op aanbevelingen op basis van eerder kijkgedrag. Als mogelijke suggesties zou de Netflix-interface niet meer dan drie of vier titels moeten voorstellen, schrijft TechCrunch.

In de toekomstvisie van Hunt krijgen traditionele lineaire tv-kanalen het steeds moeilijker, mede omdat consumenten willen betalen om naar content zonder reclame te kunnen kijken. Adverteerders zouden hun bestaande reclamevormen moeten aanpassen om toch zichtbaar te worden.

Hunt ziet in het veranderende medialandschap ook meer artistieke vrijheden voor producenten van content. Zo zitten zij niet meer vast aan formats die 21 tot 42 minuten duren. Verder ziet de Netflix-topman internet als het geschiktste medium voor de verspreiding van 4k-content. Hij verwacht weinig van een 4k-standaard voor blu-ray, terwijl televisie- en productiebedrijven flinke kosten zouden moeten maken om de huidige infrastructuur geschikt te maken voor uhd-video.

Opvallend is dat Hunt ook toekomst ziet in het aanbieden van content met hogere framerates. Zo zijn de laatste twee Hobbit-titels van Peter Jackson met 48fps geschoten en zijn er filmmakers die nog hogere framerates willen gaan gebruiken. Wanneer dergelijke content op Netflix beschikbaar komt, is nog niet bekend.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

20-05-2014 • 09:53

81 Linkedin

Reacties (81)

81
81
74
5
0
5
Wijzig sortering
Anoniem: 86020
20 mei 2014 11:47
Ik zou graag een zoek optie terugzien. Je moet nu door de content bladeren, terwijl ik gewoon wil zoeken. Bijvoorbeeld op acteur, genre, duur, soort film. Dat kan nu niet. Vind ik erg vervelend.
Het zou leuk zijn als ze IMDB zouden integreren in netflix.
Heu? Jawel? Op de PS3 client iig kan ik zonder probleem zoeken op die manier.
Eens, die interface van Netflix is verschrikkelijk, maar enkel een stuk of 4 aanbevelingen? Hoe is dat slim? Ik krijg nu al aanbevelingen dat ik My Little Pony vast héel leuk vind :/
Beter maken ze gewoon een zoek+overzichtpagina van deze termen:
- Genre film
- Acteur(s)
- Regisseur(s)
- Beste/slechtste rating
- Thematiek van de film
Is 48 FPS wel te onderscheiden van mindere kwaliteiten? Ik bedoel, ik merk het al niet als mijn telefoon HD ready of Full HD is en ben daar denk ik verre van de enige in (tweakers niet meegerekend uiteraard :') )
Is 48 FPS wel te onderscheiden van mindere kwaliteiten? Ik bedoel, ik merk het al niet als mijn telefoon HD ready of Full HD is en ben daar denk ik verre van de enige in (tweakers niet meegerekend uiteraard :') )
Een refresh rate hoger dan 23,976 hz is zeker te onderscheiden. Al wil je een simpel voorbeeld: sluit je PC via HDMI aan op je TV en zet de refresh rate op 23,976 of 24 hz. Ga maar eens met je desktop werken (schermen/muiscursor verplaatsen, menu items kiezen...). Je merkt de haperingen een stuk meer dan op bijvoorbeeld 60 hz. XBMC/OpenELEC gebruikers: schakel de menu's eens tussen 23,976/24 hz en tussen 60 hz. Zie maar wat veel soepeler is.

Hetzelfde voor films. Een verdubbeling van het aantal frames per seconde geeft een soepeler beeld. Sommige mensen moeten hier eerst aan wennen omdat het onnatuurlijk lijkt. Dit komt o.a. omdat hoge FPS onbewust geassocieerd wordt met amateuropnames van videocamera's. ;)

Overigens moet de refresh rate van het apparaat exact gelijk zijn aan of een vermenigvuldiging zijn van de refresh rate van de film om beeld zonder haperingen zo vloeiend mogelijk te tonen. '48 hz' (eigenlijk 23,976 * 2 = 47,952 hz) is backwards compatible door op oudere TV's voor elke getoonde frame een opvolgende frame over te slaan. Hierdoor blijft het beeld zonder haperingen, hoewel het natuurlijk niet zo vloeiend is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 mei 2014 10:15]

Als het er maar niet uitziet als die beeldverbeteraars die ik op mijn Sony tv's heb. Zoals je aangeeft lijkt het beeld hierbij heel vloeiend te lopen maar ik kan er niet aan wennen en vind het een lelijk effect hebben.
Maar die beeldverbeteraars verzinnen er extra frames bij. Interpolatie is nooit zo goed als dat de informatie er echt is.
Heb laatst met nvidia shadow play 2 gameplay videos opgenomen. Eentje in 30 fps en eentje in 60 fps. Als je die met elkaar vergelijkt dan is er een wereld van verschil. De 60fps is werkelijk vloeiend bij snelle bewegingen. Het kijkt veel rustiger en vloeiender.

Tijdens voetbal kun jw het verschil goed merken. Iedereen op het veld loopt vloeiend en de bal rolt en vliegt ook vloeiend. Bij 30 fps lijkt het wel vloeiend te lopen... tot je 60 fps of meer hebt gezien :)

Dat 3d met 24 frames per oog wordt weergegeven verklaart ook waarom ik met actieve brille altijd zon barstende koppijn krijg en het beeld continu zie knipperen. Dit is namelijk veel te weinig... 3d zou minimaal op 120 fps moeten draaien met minimaal 60 fps per oog. En zelfs dit is niet het meest ideaal omdat ik pas tijdens het gamen vanaf 80 fps het beeld ervaar als vloeiend. (Per persoon verschillend)

Daarom gebruik ik liever passieve 3d. Misschien minder mooi. Maar het beeld flikkert tenminste niet
Het gaat hier niet om de hoeveelheid pixels, maar om het aantal beelden per seconden. En jip, dat is érg goed te merken! 48 FPS ziet er totaal anders uit dan 24 FPS, zoals 99% van de films zijn opgenomen.
Vele vinden het echter een achteruitgang: je ziet details met 48 FPS té goed waardoor je ook sneller ziet dat een film 'nep' is. Daarnaast verlies je een beetje het nostalgische van films, die horen tenslotte gewoon 24 FPS te zijn ;)

PS. Dit baseer ik op mijn eigen ervaringen met 48 FPS en de vele reviews en meningen die zijn geschreven aan de hand van The Hobbit.
Ik moet toegeven nu je het zegt, ik vond dat the hobbit 1 wel erg nep leek in vergelijking met the hobbit 2. De techniek is ondertussen misschien alweer verder. Thanks voor de uitleg.
Ze zijn beide in 48fps geschoten. Ik heb de eerste bewust in 24fps gekeken omdat ik last heb van het soap opera effect, deel 2 wel gezien in 48fps maar helaas hetzelfde effect als een TV die extra beeldjes bijbedenkt.
Ja maar het "nep"effect van de 48 fps vond ik dan minder bij de tweede film. De eerste vond ik het zeer jammer dat alles zo nep was vormgeven.
48 FPS is zeker wel te onderscheiden van 24 FPS. Je moet het zien om te geloven :) Alles beweegt veel vloeiender en natuurlijker.
Ze mogen de interface wel aanpassen inderdaad, is echt een draak om mee te werken.

De aanbevelingen mogen ze ook wel eens naar kijken, dit is ook niet in balans. Zelf kijk ik Actie/Horror/Thriller genre, mijn vriendin kijkt 1 keer tolders en tiaras of wat dan ook.

Mijn hele lijst voorgestelde films:
-Ru paul
-Todlers and Tiaras
-BH chiwawa
-enz.

Deze gaan er ook niet meer uit. Ik vind ze namelijk niet overeenkomen met films al The Rock e.d.
Daarom bied Netflix ook profielen aan.
Die gebruik ik nu dus ook, het zou alleen fijn zijn als dit na toch een behoorlijke tijd en behoorlijk wat films eens wordt bijgewerkt.
Ik gebruik (nog) geen netflix, maar is er niet een "not interrested" knop?
Het is nu eigenlijk wachten totdat ze "Max" gaan introduceren in Nederland.
in de US versie van Netflix heb je een soort siri achtig ding, dat Max heet en probeert jou te adviseren wat je moet kijken.
Daar zit ook een soort rating game bij, waarbij hij een aantal films voorschoteld en je kunt zeggen of je ze leuk vind ( op basis van x aantal sterren) of de film je niet interreseerd.

Bij mijn vriendin staan er nauwelijks meer Thriller/actie films of series, omdat ze heeft aangegeven dat ze dit niks vind.
In mijn profiel zie je die dus weer wel, maar vind je geen drama films/series.

edit: Linkje naar filmpje hoe Max er uit ziet: klik

[Reactie gewijzigd door Meekoh op 20 mei 2014 10:16]

Via de NL versie van Netflix is dit ook mogelijk. Althans, ik heb het zelf zo ingesteld. Heb wel nergens de term Max voorbij zien komen, dat dan weer niet.
Ik merk dat Netflix ook een soort "Netflix bubble" heeft (a la "Google bubble"). Op een gegeven moment bestaan al je aanbevelingen uit films/series van min of meer hetzelfde genre en type. Als ik dan schakel naar een ander profiel zie ik ineens een compleet andere "wereld" aan content, waar zeker dingen bij zitten die ik interessant vindt, maar waar ik nooit "tegenaan" loop omdat die buiten mijn "recommendation bubble" liggen.
Dit is exact waarom ik de cookies van Youtube geblokkeerd heb in mijn browser: op een gegeven moment krijg je alleen maar de dingen voorgesteld die je al eerder hebt gekeken en al kent, waarmee zo'n heel recommendations-systeem een beetje loos wordt. Een van de grote nadelen, vind ik, vooral als je een wat bredere smaak hebt dan zo'n systeem 'zich kan voorstellen'.
Klopt, ik heb hetzelfde. Ik heb bijvoorbeeld aangevinkt dat ik weinig naar actie en films en series met veel bloed enz. kijk, maar ondertussen kijk ik ook naar Breaking Bad en dat soort series.

Het is dus ook wel erg moeilijk om voor mij geschikte series uit te zoeken. xD

Ook zou ik het wel fijn vinden als ze erbij zouden vermelden welke series een nog al open einde hebben, zoals Terra Nova, die nooit is afgemaakt vanwege financiële kwesties. Ik kwam er pas laat achter dat de serie op een gegeven moment stopt, dus er zit een open einde aan.
Ja dat zijn de standaard voorkeuren.
Max gaat iets verder ;)
Nee. Je kan hem hooguit opstarten, afkappen en disliken.

Drie of vier suggesties vind ik wel wat weinig. We hebben twee profielen, maar in de praktijk gebruikt mijn vrouw die van haar nooit. Dus ik krijg nu aanbevelingen voor dragqueen series, kinderfilms en ga zo maar door.
Er is op de website een knop met 'niet geïnteresseerd'. Op de Android en Xbox 360 apps niet.

Thuis hebben we vier profielen, maar ik heb het gevoel dat het hoofdprofiel ook beïnvloed wordt door het kijkgedrag van de andere profielen. Zekerheid heb ik daar niet over en het is niet heel storend.

Ik zou het prettig vinden als ik zelf kan bepalen hoeveel titels er tegelijkertijd worden getoond. Ik vind veel tegelijk prettig, maar mijn vriendin weer niet. Misschien iets met zoomen zoals veel foto programma's werken.

Ik hoop dat het zoeken naar gerelateerde titels blijft, daarmee kan je een "recommendation bubble" omzeilen.
Als je de browser versie van netflix gebruikt dan kun je al gewoon zoomen (ctrl+scrollwheel of ctrl met + en -).

Overigens heb ik nogal mijn twijfels bij een versimpeling van de interface, ik heb nu al het idee dat het naar mijn smaak te simpel is. Ik zou juist een uitbreiding willen zien van vooral de social mogelijkheden, bv door het toe kunnen voegen van vrienden (zonder integratie met facebook) en die vrienden het toe te staan om te kijken wat ik in mijn lijst heb. Ook zou een integratie met IMDB zeer welkom zijn.
Mij lijkt een nog kortere recommendation lijst helemaal niet handig. Ik wil gewoon lekker door een lijst kunnen scrollem om zo een serie te zoeken die ik wil kijken. Je kunt een lijst wel basseren op dingen die je eerder gezien hebt, maar ik zie daar niet helemaal het nut van in. Ik wil juist vanalles zien.

Ik vind persoonlijk dat het veel storender is dat alles nu door elkaar staat. Zo staan films en series vaak door elkaar. Ook zou ik graag de zoek functie veel uitgebreider willen zien op android en Windows 8. Het is leuk dat de browser wel veel functies heeft... maar dat ze die dan ook inbouwen in de apps...
Profielen werken niet op mobile of bepaalde andere apparaten.
Profielen werken prima mobiel, althans in iOS. Over Android durf ik niets te zeggen, maar het lijkt dat dit in Android dan ook werkt.
Laatste keer dat ik het probeerde (zo'n 2 maanden geleden) werkten profielen niet op Android.
Anoniem: 387522
@Wolfos20 mei 2014 17:06
Het is op Android nu makkelijk in te stellen. Ik weet niet of het op kleinere schermen ook kan, maar hier op 5" geen probleem.
Profielen werkt hier ook prima (android, PS3 en in de browser), al sinds de launch werkt het prima, meteen voor de kinderen een appart profiel gemaakt en nooit problemen mee gehad..

[Reactie gewijzigd door burgt op 20 mei 2014 20:51]

Inderdaad, maar het artikel suggereert dat je profiel straks alleen nog maar suggesties op kijkvoorkeuren gaat geven. En om voor ieder gezinslid een apart profiel aan te maken, gaat me wat te ver.

Wanneer men het eenvoudig wil maken kan men wat mij betreft volstaan met een indeling per filmcategorie, een lijst met nieuw aanbod en een goede zoekfunctie.
Wat ver? Ik vind dat juist het slimst. Ik woon nog bij mijn ouders en terwijl mijn broertje en ik dezelfde smaak hebben in content heeft de rest totaal verschillende interesses. Ook verschillend van elkaar.
Ieder zijn ding, maar ik vind niet dat je die richting op geforceerd moet worden. Sommige mensen hechten nog wat waarde aan privacy.

Je bent voor gebruik van internet ook niet verplicht een faceboek account te hebben, hoewel het soms wat leuke extra's kan opleveren.

[Reactie gewijzigd door Flozem op 20 mei 2014 13:59]

Profielen zijn niet bruikbaar als ik netflix via mijn smarttv kijk.
Anoniem: 126717
@Dennis01320 mei 2014 13:27
Ik doe niet anders? Heb je wel profielen aangemaakt? Op mijn Panasonic werkt het prima.
misschien mis ik iets, maar ik heb een LG en Samsung smart tv en daarop zie ik geen mogelijkheid om profielen te switchen.
op de ps3, pc ipad, etc, gaat het wel
Anoniem: 126717
@Dennis01321 mei 2014 15:56
Dan is hun app vermoedelijk niet zo bijster. Op mijn Panasonic krijg ik de vraag welk profiel ik wil gebruiken voordat ik het hoofdscherm krijg.
De lijst met aanbevolen films en series is vaak erg slecht. Ben ik trouwens de enige die helemaal niet zit te wachten op gepersonaliseerde aanbevelingen? Ik heb liever een neutrale lijst per genre dan dat ik de meest waardeloze aanbevelingen krijg.
De lijst met aanbevolen films en series is vaak erg slecht. Ben ik trouwens de enige die helemaal niet zit te wachten op gepersonaliseerde aanbevelingen? Ik heb liever een neutrale lijst per genre dan dat ik de meest waardeloze aanbevelingen krijg.
Je bent zeker niet de enige, ik kan me ook totaal niet voorstellen dat iemand zit te wachten op aanbevelingen van een stuk software. Ik beslis zelf wel wat ik wil zien. Dit is typisch weer zo'n versimpeling van de interface om de gemiddelde leek het makkelijker te laten gebruiken.

Als het gewoon netjes op categorie en toevoeg datum gesorteerd kan worden en reeds bekeken content genegeerd word dan is er niet heel veel nodig.

Zeker als je op een gegeven moment alles wat je wil zien al eens bekeken hebt dan is het alleen relevant om te weten wanneer er vergelijkbare nieuwe content is toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 40104 op 20 mei 2014 11:59]

Nee, je bent niet de enige. Ik kies ook liever zelf, mits er een goede zoek en blader functie is en alles keurig gecategoriseerd. Het grootste gebrek vind ik het ontbreken van een "nieuw bij Netflix" categorie. Daarnaast werkt de Android interface niet lekker met muis/trackball bediening van mijn draadloze toetsenbord. Het is te doen, maar het kan beter. Wat mij betreft gooien ze de hele interface overhoop.
Het zou inderdaad fijn zijn om ervoor te kunnen kiezen om een gekeken film te negeren, zodat deze niet meegenomen word in je kijkgedrag.

ik heb eens de stomme fout gemaakt om een kinderprogramma aan te klikken omdat ik t vroeger altijd keek.. gewoon eens voor de nostalgie :)
nu staat er bob de bouwer en my little pony tussen tussen die hard en 300 als aanbevolen films... :|

[Reactie gewijzigd door parkeermeter op 20 mei 2014 10:12]

Laat ze eerst maar de nieuwe interface (aangekondigd in 2013) doorvoeren naar de huidige televisies. Mijn Smart Samsung 5 series van 2013 heeft nog steeds de oude (trage) legacy interface.
Same here voor mijn Panasonic DMP-BDT500 Blu-rayspeler. Ik ben bang dat die apps door Samsung danwel Panasonic gebouwd worden en niet geüpdatet worden.
Zou goed kunnen. Hoewel versienummers van de Netflix app wel overeen komen bij de verschillende apparaten. Erg jammer, de rest van de televisie interface ziet er strak uit... moet me bijna schamen om een film op te zetten zodra er familie / vrienden over de vloer komen 8)7
Als ze eerst de videospeler (in de browser) zelf eens verbeteren. Hoe vaak ik wel niet even zo'n 5 seconden terug wil (wat met VLC geen enkel probleem is) om even iets te herhalen.

Maar tegenwoordig kom je dan automatisch in de 'scene selectie', met stappen van 30 seconden, waarbij het automatisch gepauseerd wordt.

Online zijn er lijsten met hotkeys te vinden. Maar volgens mij zijn die voor een oudere Netflix versie.
Enne? Ik kan prima met pijltjes links en rechts 10 seconden terug of vooruit springen. Vervolgens spatie om op de juiste positie weer verder te spelen, 1 a 2 seconden bufferen en gaan met die banaan. Werkt uitstekend.
Eigenlijk kijk ik hier helemaal niet zo naar uit, het is namelijk zo dat ik soms tussendoor eens een kinderserie kijk, zoals Turbo Fast. Vervolgens geef ik die expres geen rating, maar toch heeft het invloed op mijn aanbevelingen, die nu vol staan met tekenfilms en middeleeuwen/martial arts terwijl ik dat amper kijk.
Daarom gebruik je meerdere profielen.
Wat niet kan omdat we met 5 mensen het 12 euro per maand abonnement hebben (en je kunt maximaal 5 profielen maken.)
Ik snap ook niet waarom de interface van Apple TV niet gebruikt wordt op de andere apparaten. Het werkt veel intuïtiever sneller en overzichtelijker. Als ik Netflix op de xbox/ps4/ipad bekijk dan is het rampzalig..
Maar de xbox/ps4/ipad hebben daarentegen dan wel weer 5.1-geluid..... |:(
Ik vind het vooral inderdaad een heel groot voordeel van Netflix voor toekomstige content dat series niet meer vast zitten op 21 minuten of 42 minuten. Zo kan je bijvoorbeeld een keer een aflevering iets meer vertellen dan normaal en ga je gewoon naar de 33 minuten of de 58 minuten. Ideaal voor een serie zoals orange is the new black en house of cards en meer Netflix orginals.
Nog meer bubble-effect dus. De series waar ik het meest van genoten heb lagen ver buiten hetgeen ik normaal naar kijk en kwam ik volledig per toeval tegen. Als je enkel te zien krijgt wat voor de hand ligt, mis je zoveel waardevolle dingen.

Liever wat minder aanbevelingen.

[Reactie gewijzigd door Silmarunya op 20 mei 2014 09:59]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee