Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Vodafone-klanten hebben in het afgelopen boekjaar van Vodafone, dat in maart afliep, 12,1 petabyte - oftewel, 12,1 miljoen gigabyte - aan data verstookt. Een jaar eerder was dat nog 7 petabyte. Tegelijkertijd verloor de provider echter klanten.

Vodafone-logoHet totale verbruik van alle klanten kwam vorig jaar neer op 12,1 petabyte, wat betekent dat de gemiddelde klant met een data-abonnement 3,2GB verbruikte, wat neerkomt op 274 megabyte per maand. In totaal heeft Vodafone 5,3 miljoen klanten, waarvan 3,8 miljoen met een data-abonnement. Dat blijkt uit de voorlopige jaarcijfers die de provider heeft verstrekt.

Het aantal klanten van de provider nam in het afgelopen boekjaar, dat duurde van april 2013 tot maart van dit jaar, licht af: met 0,6 procent. Het aandeel klanten met een abonnement nam toe: 28,3 procent van de Vodafone-klanten heeft een prepaid-sim en 71,7 heeft een abonnement. Een jaar eerder had 32,2 procent van de klanten nog een prepaid-kaart.

Opmerkelijk is dat ook het aantal data-abonnementen afnam: 71,5 procent van de klanten van Vodafone heeft nu een data-abonnement, waar dat een jaar geleden nog een procentpunt meer was. Ook genereerde Vodafone minder omzet per klant: dat was in het afgelopen jaar 25,10 euro, terwijl dat een jaar eerder nog 26,70 euro was. De totale omzet daalde van 1,9 miljard euro naar 1,7 miljard euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Heb ook zo een 11GB bundel, met 4G. Kom zelf gemiddeld uit op ~6GB per maand.
Stream nog wel eens wat op mijn telefoon en tethering om 'in het veld' wat beeldmateriaal te uploaden. Dan wil het wel. Ben met die 11GB bundel nou ook niet echt geneigd om wifi aan te zetten als dat aanwezig is. ;-)
Met een beetje pech komt dat eind dit jaar te vervallen: nieuws: Vodafone beëindigt oude abonnementen met onbeperkt internet -update

Heb zelf ook 11GB (sim only), maar loopt in november af. vermoed dat ze wachten met een brief tot daarna...
De 11GB abonnementen hebben sowieso maar voor de contractduur die extra 10GB.
Dat klopt niet. Ik had vorig jaar een 1 jarig abo met 11GB afgesloten. Dit abo is in februari verlopen maar heb nog steeds 11GB. Ik verstook gemiddeld 8GB per maand waardoor deze 11GB een must is. Hierover contact gehad met VF. Daar tehoren gekregen dat de voorwaarden van het abo na verloop contractduur blijven doorlopen tot ik besluit te verlengen of opzeg.
Ah oke apart. Bij mij stond de extra 10 GB als BloX met een verloopdatum op het einde van het contract. Hoe staat het er bij jou bij?
enkel als 'staat aan' een verloopdatum zie ik niet.
Slim van ze om te wachten. Als mijn abo nu beëindigd zou worden dan zou ik namelijk ook gelijk met 4G naar KPN gaan omdat dat nauwelijks duurder is maar wel veel betere dekking heeft + tegenwoordig ook goede buitenlandbundels. Dus er zijn dan niet echt veel redenen om bij Vodafone te blijven.
idem hier, zeker i.c.m. glasvezel (pakket)
Na de abonnementsperiode kunnen zij, net als jij, per maand opzeggen. Ik vermoed dus ook dat ze wachten met een brief tot na de abonnementsperiode, anders moeten ze het abonnement afkopen. De abonnementen die tot nu toe zijn beëindigd hebben over het algemeen coulante aanbiedingen ontvangen.
Waar zou dit door komen?

De overgebleven gebruikers verbruiken dus meer met goedkopere abonnementen? Hebben ze een sneller netwerk en zijn de prijzen niet zo sterk gestegen tov de concurrenten of zelfs gedaald?
Aan de ene kant hoor ik dat Vodafone een beter netwerk heeft dan T-Mobile en daarom duurder. Aan de andere kant dat ze niet de juiste 4G frequenties inzetten voor goed bereik binnenshuis.

[Reactie gewijzigd door androids op 20 mei 2014 08:36]

Ik heb nog geen problemen binnenhuis gemerkt, ik had hier gewoon 4G en het werkte prima.
Zo zal het nog echt per locatie verschillen denk ik en telefoon, als je iphone heb ben je al de sjaak aangezien die op weinig 4G frequenties kan.
Ik heb nog geen problemen binnenhuis gemerkt, ik had hier gewoon 4G en het werkte prima.
Zo zal het nog echt per locatie verschillen denk ik en telefoon
Ja klopt. er zijn plekken waar de 4G verbinding gewoon prima binnen werkt, maar ook plekken waar het half of niet werkt. Zo heb ik thuis 1 bolletje 4G boven (1e verdieping) terwijl ik beneden gewoon nog met 3G zit. Terwijl ik op stage gewoon prima 4G binnen heb.
Ik hoop wel dat hier nog aan gewerkt gaat worden :)
als je iphone heb ben je al de sjaak aangezien die op weinig 4G frequenties kan.
iPhone 5s & 5c heeft Europese frequenties, in tegenstelling tot de iPhone 5.
Volgens mij alleen geen KPN 4g met een iPhone5, Voda en Tmobile wel.
Alleen voor KPN heb je een 5s/c nodig voor 4g, maar die werken natuurlijk ook op voda en tmobile

[Reactie gewijzigd door badnews.nl op 20 mei 2014 09:21]

Deze bieden ook niet overal 4G met de iPhone 5. Alleen waar zij de 1800mHz band gebruiken. En dit is eingelijk alleen in de grotere steden.
Probleem is alleen dat bijvoorbeeld de phonehouse wel iPhone 5's verkoopt met KPN 4G. Heeft een kennis van mij gehad. Die is natuurlijk laaiend, want ik had haar verteld dat ze daar eerst naar moest vragen en dat had ze ook gedaan. Het personeel is daar kennelijk nogal onbetrouwbaar.

Ze hebben mij ook geprobeerd wijs te maken dat je met een t-mobile onbeperkt abbo nog prima kan whatsappen op je iPad met 64Kbit net als de vertegenwoordiger van T-mobile.

Edit: @ hieronder:

Ik had verwacht dat jullie hem wel door zouden hebben. Je kan niet whatsappen op een iPad. Toen die vertegenwoordiger dat zei was Apple net bezig met de uitrol van iMessage dus dat dan weer wel, maar een tablet gebruik je niet voor instant messaging. Die heb je om Mails te sturen te internetten en een filmpje te streamen. Onbeperkt internet op een iPad is dus een groot drama dan.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 20 mei 2014 13:34]

Whatsappen lukt prima nog als je verbinding is terug geschroefd, zolang je geen foto's of filmpjes hoeft binnen te halen uiteraard.
Foto's zijn maar ~80 kByte op Whatsapp (als je stuurt resizet hij ze voor het sturen) dus dat valt ook nog mee dan :)
Tegenwoordig zijn alle abonnementen die KPN verkoopt met 4G, ook als je telefoon geen 4G aankan, heb je wel toegang tot dat netwerk. Abonnementen zonder 4G zijn er niet meer te krijgen bij KPN.
Snap ik, maar als je als klant de vraag stelt: "Heb ik met mijn iPhone 5 ook toegang tot het 4G netwerk ivm bepaalde frequenties?" en het antwoord is dan ja. Dan mag je verwachten dat het ook werkt. Dit is niet het geval geweest in deze situatie. Behoorlijk zuur als dan blijkt dat de verkoper er geen bal van snapt.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 20 mei 2014 15:07]

KPN heeft wel frequenties waarmee de iPhone overweg kan. Alleen moet je dan in de ArenA gaan wonen :P
Het is denk ik vooral een groep heavy users die voor zo'n gigantisch verbruik zorgen. De normale mens heeft een vrij lichte databundel en gebruikt veel wifi om het verbruik te drukken. Ik reis dagelijks met de trein en vang veel gesprekken op van mensen die zeggen dat ze met 1GB prima uitkomen. Ik heb zelf nog een oud iPhone abonnement van Vodafone met een 11GB limiet, maar mijn maandelijkse verbruik komt zelden boven de 2GB.

De gedaalde omzet is volgens mij te wijten aan de kosten van mobiele abonnementen vandaag de dag. Deze zijn zo hoog dat ik vermoed dat mensen eerder een sim only abonnement nemen om de kosten binnen de perken te houden. Een gemiddeld RED abonnement kost namelijk 40-50 euro per maand met een toestel er bij.
Met 2GB/mnd zit je toch ver boven het gemiddelde. De 3,2 GB is namelijk per jaar, oftewel ongeveer 270MB/mnd.

Ik denk dat ik zelf ook in die orde van grootte zit. Thuis zit ik vrijwel altijd op wifi. Tijdens werktijd gebruik ik mijn telefoon nauwelijks. Het meeste gebruik ik nog in het buitenland (ik heb een oud Vodafone smart abo dat je ook 60 dagen/jaar in het buitenland mag gebruiken), omdat je daar vaak geen (of slecht) wifi hebt.
Ik zit eigenlijk nooit op wifi en update nu ook omdat ik 4Gb data heb alles via mobiele netwerk, ik heb eigenlijk 1Gb maar door actie 3GB er gratis bij als ik dit niet had gebruikte ik ook wifi.

Sowieso al dat gestream onderweg wil ik niet eens vind ik zonde van mijn data, ik zet wel wat muziek van de pc op de telefoon en luister dat verveeld het wissel ik wel weer.
Ook netflix onderweg enzo onderweg totaal niet nodig wil ik serie zien onderweg download ik hem wel, je ben zo afhankelijk van je bereik enzo ook nog eens als je wil streamen.

In buitenland zal ik het juist niet gebruiken eindelijk eens rust weg met die telefoon, ik ga zo jammer vinden als dat door gaat dat in buitenland geen extra kosten meer berekend mag worden.
Je vergeet de zakelijk klanten... wij hebben behoorlijk veel laptops en tablets met Vodafone simkaarten voor de mensen die buiten werken en die staan zo ongeveer 24/7 aan.
En valt 1 zakelijke klant onder die 3,8 miljoen klanten? Dan hebben wij al zo'n 2000 aansluitingen die onder 1 klantnummer vallen.
Uiteraard zakelijke klanten met laptop kunnen wel wat verstoken, ze hebben bij ons daar voor xs4all dongles.
We hebben hier voor mobiels vodafone nog maar gaan deze zomer over naar tmobile, ik kan wel gaan huilen :'( .

De mensen klagen nu al dat ze niet altijd bereik hebben enzo, laat staan straks hebben ze helemaal niks meer.
Klopt niks van: dat zou zeggen dat de meeste mensen een databundel tussen 200 en 300 mb hebben, overgrote meerderheid van de databonnementen is 500mb +
Niet iedereen verbruikt zijn bundel.
Tmobile verliest veel klanten, Vodafone verliest veel klanten. Is KPN de enige winnaar dan, dit jaar...? Of verliezen die ook klanten? :P
KPN heeft er heel veel verloren. Was een tijdje geleden al hier terug te lezen. Die verloren schrikbarend veel klanten.
ergo : iemand liegt er over zijn cijfers, of doet creatief boekhouden.

Wat is een klant verliezen, je kan het drastisch zien :
- klant zegt op, en stapt over = -1
als 100.000 klanten zo geteld worden, is het 100.000 klanten minder.
Zouden ze dan aan de voordeur 100.000 nieuwe klanten krijgen, zou het 0% toename zijn.

Hebben ze het aantal 'nieuwe' aansluitingen er niet bij gerekend, of zouden ze een verwachting gehad hebben -/- 100.000 ... +/+ 150.000 maar waren het er "maar" 25.000 ?

zolang je niet het hele rekenpatroon hebt, blijft het een uitspraak die je niet ( makkelijk ) kan nakijken.
Ik heb het nog ff opgezocht, maar KPN kreeg er juist 26.000 klanten bij dit jaar.
nieuws: KPN kampt met omzetdaling ondanks klantengroei en verdubbeling 4g-adoptie

Maar dan nog, met de klanten die Vodafone en T-Mobile volgens hun cijfers verloren zijn: die zijn er niet allemaal bij KPN bijgekomen. Dus of er zijn duizenden mensen die hun hele mobiel de deur uit hebben gedaan, of zoals FreshMaker zegt klopt er ergens iets niet aan de berekeningen.
Ik vraag me af of je voor het volledige plaatje ook naar de cijfers moet kijken van virtuele providers zoals hollandse nieuwe, ben, bliep etc. Worden die wel meegenomen in de aantallen/cijfers van de grote 3?

Ikzelf was van vodafone overgestapt naar bliep, was ik dan wel meegerekend als nieuwe klant van tmobile?

[Reactie gewijzigd door Gigapower op 21 mei 2014 09:16]

leuke data, maar wordt pas echt interresant wanneer ze de verhoudingen posten; hoeveel is netflix, youtube, streaming radio etc.
leuke data, maar wordt pas echt interresant wanneer ze de verhoudingen posten; hoeveel is netflix, youtube, streaming radio etc.
Er staat in ieder geval dat het neerkomt op gemiddeld 3,2 gb per klant (of dit dan alle klanten of alleen klanten met data-abbo zijn dat staat er dan weer niet bij), dat is < 300 mb per maand, wat dan op zich niet bijzonder veel is
Daar heb je gelijk in... Ik heb een abonnement van 5gb per maand en man... Ik voel me steeds gelimiteerd... (vorige maand was ik er ook in 2,5 week doorheen)

Ik snap niet hoe mensen een high end smartphone hebben, en dan zo weinig data verbruiken.
Omdat sommige mensen vooruit plannen, en niet de hele dag Spotify / Youtub / livestreaming gebruiken.

Ik heb offline playlists in Spotify, die alleen via WIFI gesynchroniseerd worden, en sporadisch YT / Liveleak opstaan voor een paar minuten.

Let wel, er is niets mis mee, iedereen gebruikt, of verbruikt anders
Het ligt er maar helemaal aan wat je doet met je smartphone. Ik gebruik "maar" ongeveer 150 Mbyte/maand (beetje surfen,whatsapp, gmail, wordfeud etc).

De rest doe ik zoveel mogelijk via WiFi, dus spreek voor jezelf aub ;) .

Ik heb zelf een Galaxy SIII, een mid-end smartphone weliswaar met een goedkoop sim-only abonnementje (Simyo), maar voor mij mooi zat. Ik hoop er nog een jaar of 2 - 3 mee te kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door Bass45 op 20 mei 2014 09:46]

Hoe krijg je zoveel data op vraag ik me juist af. Maar goed, bijna overal waar ik heen ga heb ik wel wifi en dus geen 3g nodig. En anders zit ik in de auto en moet ik rijden, dus verbruik ik ook amper data.
It's called WiFi...
Tsja, maar 4g is veelal sneller!
dat hoeft dus niet zo te zijn wifi is bij mij toch echt sneller dan een 4g verbinding 90/9 (ziggo kabel alles in 1 plus)

ja upload is ietsje trager maar ik upload vrijwel niet met me telefoon...

en zo hebben heel wat vrienden van mij en famillie leden ook dit soort internet pakketten met wifi

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 20 mei 2014 10:21]

Ik heb exact het zelfde pakket (en in mijn andere huis zelfs glasvezel van 100/100).. maar het lukt niet vaak om op mijn telefoon consistent die snelheid te krijgen. Daarbij is de wifi dekking van het ziggo kastje erbarmelijk waardoor ik een 2e router moest neerzetten. En deze haalt maximaal 15mbps.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Coffee op 20 mei 2014 10:27]

mijn linksys e2000 router is aangesloten op een Ubee modem van ziggo die niet over wifi beschikt en al mijn kabels zijn Cat5E.
het bedraad netwerk kan dus in feiten 1Gbit aan en wifi kan 300Mbit aan

het ligt dus niet perse aan het wifi gedeelte er zijn meerdere factoren waarmee je te maken hebt zoals de dikte van de muren en de kwaliteit/stabiliteit van de omliggende hardware

een degelijk wifi netwerk is er een met meerdere accespoints

en dan heb je het nog niet eens over dure premium producten.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 20 mei 2014 10:47]

4G is nu sneller, maar hoe meer mensen 4G krijgen, hoe meer verbindingen per accesspoint, hoe langzamer het gaat worden (mits het aantal masten niet verdubbeld)
En ik dacht met mijn gebruik de leidingen schoon te houden, maar die 850MB gemiddeld is dus onder de maat....
Grappig om te lezen dat NU het gemiddelde wel 3+ GB is per klant, terwijl het ( bij de FUP-abo's ) nog 'maar' 250MB was, en de FUP's worden uitgefaseerd.
Ja ik weet dat de tijd is doorgelopen, en het gebruik is aangepast.

Er staat in het bericht 'alle vodafone' klanten, zouden ze daar ook hun glasvezel-gebruikers bij betrekken ?
Het gaat om dataverbruik per jaar, niet per maand. Die 250MB was per maand en is dus bijna voldoende (dat is 3GB per jaar) om aan het gemiddelde te voldoen. Jou 850MB is waarschijnlijk ook per maand en dus ruim meer dan gemiddeld, jij zit dan in totaal op iets meer dan 10GB per jaar.

Dit moet wel exclusief glasvezel zijn, want als je maar 3GB per jaar download met je glasvezel verbinding had je ook wel genoeg gehad aan een simpele ADSL lijn.
Let wel dat die berekening van 3,2GB per jaar is. Terwijl ik veronderstel dat jij over 850MB per maand praat.
Het gaat hier niet over 3,3 GB per maand maar per jaar. Dit komt dus neer op 285 MB per maand.
Die 3 GB is per jaar hè!
Jouw 850 MB is waarschijnlijk per maand.
Je begrijpt dat die 3GB+ gemiddeld per jaar is he en niet per maand ;). Per maand verbruikt een gemiddelde Vodafone klant dus ongeveer 300MB.

En als je de tekst leest kan je concluderen dat dit over mobiel internet gaat. En 3,8 miljoen ervan heeft een data-abo = betaalt per maand voor internet, dus geen prepaid. Gaat dus ook niet over glasvezel....

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 20 mei 2014 08:57]

Ik ben een "grootverbruiker" met mijn 2.8gb per maand, maar ook ik haal de 4gb datalimiet die ik heb vrijwel nooit. Zelfs als mijn thuisverbinding er een dagje uitligt is het enige wat ik niet moet doen in principe grote bestanden downloaden....

Hoogste verbruik totnutoe was 3.7gb, toen heeft mijn internet er 1 dag uitgelegen ivm onderhoud en toen dat voorbij was bleek het modem(router) kaputt. Dus toen nog 3 dagen moeten wachten op een nieuwe...

En ik was niet de enige die toen op mijn hotspot zat.
Lol @ de vijf reacties hierboven ;)
Mijn idee ook ....
Men zit er werkelijk bovenop ....
Of de koffie is te sterk, of iedereen heeft een nieuwe favoriet op zijn NSFWlijstje .... :|

en ja, sorry, ik had totaal OVER het maandgemiddelde heen gelezen .... pffff ....
12,1 petabye is 12.687.769,6 gigabytes (volgens Google, ongetwijfeld dat Sietse1990 gelijk heeft). Er zijn in totaal 3,8 miljoen klanten met een databundel, oftewel: 3,3 GB per databundel-gebruiker.

Verder ontopic: een hoop data, maar dat is natuurlijk ook niet zo gek... Per gebruiker vind ik het nog wel meevallen, al komt dat waarschijnlijk omdat er er ook een zeer grote groep tussen zit die alleen Whatsapp't en mailt met zijn of haar databundel.

[Reactie gewijzigd door FabianNL op 20 mei 2014 09:09]

Ik zit vér boven het gemiddelde, gemiddeld 7 GB per maand met m'n prive telefoon (voornamelijk Spotify streaming), en nog eens zo'n 5 GB met de zakelijke telefoon (tethering onderweg). Daar moeten een hoop "whatsapp only" klanten tegenover staan :+ .

[Reactie gewijzigd door RatedR op 20 mei 2014 09:04]

ik gebruik ca 50 mb per maand omdat ik bijna nergens ontvangst heb!
Bram-mie
Ik ben een redelijke power user. Ik denk dat er makkelijk 100GB per maand over mijn mobiel heen gaat (torrents), maar dit is allemaal Wifi. Databundel van 300 MB is bij mij meestal wel toereikend omdat ik vrijwel overal Wifi heb:
- thuis
- Op werk
- Bij klanten
- In straat en stad via UPC Wifispots
Uh, wordt het dan geen tijd dat je ergens een desktop neerzet waarop je je torrents draait, en dat je deze remote kunt starten? Torrents draaien op je mobiel vind ik toch wel een beetje lomp..
Waarom?

Android => Linux
Gsm => Arm

Dat het zo klein is en een touchscreen heeft wil niet zeggen dat het niet de capaciteiten heeft. Een moderne server van tegenwoordig kan tegenwoordig onder een bureau en hoeft niet meer worden verstopt in een kast of kelder.
Ik kijk de films en series ook op mijn mobiel. Remote download starten is dan dubbel op, omdat ik het dan alsnog naar mijn mobiel moet halen. Daarnaast kan ik het mijn mijn mobiel naar mijn TV streamen indien nodig. Scheelt toch weer een PC booten.
Gewoon omdat het kan!

Maar de aantallen zijn bizar hoog. @ 3G heb ik toch redelijk veel moeite gehad om 1,5 GB te komen, vooral bij VF, connectie lag er vaak uit, even refresh en dan lade pagina. Met 4G jaag je de MB's er hard door.
Gewoon omdat het kan!
Nee, het is pas stoer als je het ook via 3G / 4G laat doen dan.
Torrents downloaden op je mobile, maar via wifi, maar wel reageren in een mobiel data topic ?
Ik denk zelfs dat hij niet eens bij VF aangesloten is :)

vroeger noemde je zoiets een troll ....
Het grootste deel van het dataverbruik is juist e-mailen. Dus mensen die alleen maar e-mailen en whatsappen kunnen alsnog veel gebruiken. Ook bij Whatsapp worden vaak grote filmpjes en foto's doorgestuurd hetgeen veel data kan opslokken.

Tuurlijk zijn er ook mensen zonder leven die meer data verbruiken met het streamen van filmpjes en muziek..
"Tuurlijk zijn er ook mensen zonder leven die meer data verbruiken met het streamen van filmpjes en muziek.."

Dat is niet waar. Streamen van muziek onderweg past juist in deze tijd. Een mp3 collectie op je telefoon is natuurlijk leuk, maar je wilt graag nieuwe/onbekende tracks horen die binnen je genre passen en voor sommige genre verleggen. Daarbij kom je al gauw bij de (internet)radiostations, Soundcloud van je favo artiest en muziekbibliotheken (Spotify, Deezer enz.). Onderweg naar mijn werk luister ik graag naar muziek en dan gebruik ik een van de bovenstaande. Sommige content vind je niet eens in de winkel (mixtapes).
Ik gebruik ook Spotify, dankzij de offline sync functie en externe playlists 'ontdek' ik regelmatig nieuwe muziek
Throwback Thursday en Vibenation zijn geweldig
Ik heb idd geen VF. Mijn punt is vooral dat ik mijn mijn mobiele dataverbruik (3G) juist daalt door de toename in wifi.
I rest my case ....

* Geen Vodafone gebruiker, dus per definite geen invloed op data verkeer
* dataverkeer wat gedaan word, gaat via Wifi

Dus de totale nut van zijn post was uitlokken van reactie's dmv nutteloze opmerking

http://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)
Ik zit vér boven het gemiddelde, gemiddeld 7 GB per maand met m'n prive telefoon (voornamelijk Spotify streaming), en nog eens zo'n 5 GB met de zakelijke telefoon (tethering onderweg). Daar moeten een hoop "whatsapp only" klanten tegenover staan :+ .
:z 10GB met gemak (week of 3 max ) , waar ik 11 heb.
Maar dat is voor ieder anders.

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 20 mei 2014 13:06]

offtopic:
12,1 Petabyte is 12.100.000 Gigabyte. Rekenen is alsnog met 1.000 getallen. Een kilo suiker is ook geen 1.024 gram. Een Pebibyte is inderdaad wel uit machten van 2 opgebouwd en is dus wat je reeds gezegd hebt ;-)


Een kleine 300MB is inderdaad niet zo heel erg veel per gebruiker. Een paar filmpjes kijken op YouTube en je zit er al aan. Dus ik denk dat de verhoudingen tussen applicaties hier niet heel erg interessant zijn. WhatsApp en HTTP verkeer zal denk ik voor de meeste de grootste data verstoker zijn. De gebruiker die het gemiddelde omhoog haalt zal inderdaad netflix gebruiken, maar dit moet ook makkelijk gaan met die Red bundles van ze.
"teveel betalen", "boeven", "leugens", "rattenstreken"

Pff, wordt eens volwassen, de klant is helemaal vrij om te kiezen wat er afgenomen wordt en waar je je contractueel aan gaan binden en daarmee ook de geldende voorwaarden (zoals data gebruik afronden, eerste minuut altijd betalen etc etc).

Als je als klant zelf geen idee hebt wat je gebruikt (door bijvoorbeeld één door de provider gratis ter beschikking gestelde app te gebruiken) dan interesseert het je kennelijk niets. Achteraf huilen is daarmee ook echt een zwaktebod.

Daarbij, als het echt boeven waren en we allemaal "teveel" betalen dan zou dat blijken uit de buitenproportionele winstcijfers van de telecomproviders..

Leuke opdracht voor jou:

Ga eens na per provixder wat de vrije operationele kasstroom is (soort nettowinst) en relateer dat eens aan het aantal klanten en deel dat door 12.

Nu zie je de netto winst per klant per maand. relateer dat aan de ARPU (gemiddelde rekening per maand ex BTW) en trek dan je conclusie of het echt boeven en oplichters zijn...
Ik heb 5 jaar gewerkt in de winkel van Libertel / Vodafone. Het beeld dat je schets was destijds echt niet aan de orde. Over individuele winkels kan ik niet spreken maar van hoger hand, en tijdens trainingen lag de nadruk altijd op het geven van een goed advies voor de klant. Je werd ook niet afgerekend op de omvang van de abonnementen, wel de aantallen.

Wat mij destijds altijd opviel was dat de klant het advies van het beste abonnement in de wind sloeg en vaak voor het abonnement ging met het gratis toestel. 240 minuten terwijl ze er maar 100 nodig hadden was geen uitzondering.

Nu waren de verschillen ook wel groot, dus daarmee kan Vodafone de klant iets wat sturen. Daar zijn ze ook een commercieel bedrijf voor. Uiteindelijk is het de klant die bewust de keuze maakt.

Is zeg hier niet mee dat Vodafone nooit iets verkeerd doet.
Het is toch logisch dat een verkoper zoveel mogelijk probeert te verkopen. Dat is zijn werk. Net als dat het de taak is van een consument om na te denken en niet zomaar op de woorden van een verkoper af te gaan. Doe je dat wel dan heb ik echt geen medelijden met zo'n klant. Iemand die zo onvoorbereid z'n handtekening onder honderden (of misschien nog wel meer) euro's zet verdient niet beter.
Als jij zo volwassen bent waarom ga je dan met de verkoper mee en heb je niet de ballen om te nemen wat je wilt.
Tuurlijk proberen hun jou de grote dingen te verkopen omdat er een provisie aan hangt.
Wanneer jij even voor jezelf nagaat wat je wilt en dat gewoon zegt is er niks aan de hand.

Jij bent al volwassen en beslist dat allemaal zelf?
mooie stelling maar jij laat blijkbaar de verkoper voor jou beslissen dus hoe volwassen ben je eigenlijk?

Jij laat je makkelijk ompraten en dingen aansmeren en dat is jouw fout.
Een volwassen persoon geeft dat toe en gaat niet over de andere persoon/instantie zeggen dat het boeven zijn.
mensen moeten eens een keer hun gezonde verstand gebruiken. Ik vind het erg laag om je vinger naar vodafone te wijzen terwijl de keuze voor een bundel bij de KLANT ligt en niet bij vodafone ;)
op basis van 12 maanden
Is dit niet in strijd met de privacy wet? Dan passen ze namelijk Deep Packet Inspection toe in al je pakketjes die je ontvangt en verstuurd.
lijkt me niet... uit het nieuwsbericht maak ik alleen op dat ze zien hoeveel er voorbij komt.

DPI is wel nodig inderdaad om te kunnen opsplitsen per applicatie als dat is wat je bedoelde;)
Die info hebben ze als het goed is niet. Ik heb een tijdje geleden geinformeerd naar mijn dataverbuik (in het buitenland) omdat deze onverklarend hoog was, maar dit konden (mogen) ze niet geven (inzien).
dat zou niks uit moeten maken immers word ieder pakketje het zelfde behandeld volgens netneutraliteit
ja maar wat zullen ze dan wel niet bij kpn verbruiken met robin mobile op hun net werk :p
(zit zelf al aan de 16 gb per maand)
ik heb ook zo`n 11GB bundel, en tja die komt nooit op eigenlijk.. echter vliegen de MBs er wel door met Youtube.. :-) en soms ook tethering als ik ergens ben waar nog een prehistorisch trage DSL lijn ligt :)
helaas heb ik nog geen 4G.. anders ging het nog wel harder :D
Verbaasd me niks, Vodafone heeft ook gewoon een prima werkend netwerk.
Haal altijd min 80% van de beloofde snelheid via 3G en ben (als ik niet oplet) zo door mijn databundel heen :9

't is dat data tegenwoordig zoveel kost, anders maakte ik veel minder gebruik van al die gratis (onveilige) hotspots. Ter vergelijking:
APRIL
WiFi 11,2 GB
Mobiel Internet 2,2GB

En dat met een prepaid sim...
Liefst zou ik zien dat ze een onbeperkt-vorm zouden introduceren(zoals van Bliep, 365Kbit maar dan niet over het slechte T-Mobilenetwerk). Meer dan genoeg voor de meeste toepassingen zoals video, streaming audio, skype etc. Ik denk dat veel mensen die behoefte hebben, waarom luisteren ze echter niet naar ons? :(

Waarschijnlijk zal ik ook overstappen naar een andere provider, want alle prepaidtarieven worden stelselmatig verhoogd. 31ct/belmin is ook niet meer van deze tijd!
Heb zelf een Vodafone bundel van 4Gb, merk zelf dat ik daardoor nooit meer op de wifi zit. En vind dat eigenlijk wel makkelijk. De 3G is zelfs in de trein snel genoeg om overal Spotify te streamen in Extreme Quality. Gebruik iedere maand tussen de 3,5 a 4Gb aan data dus een groot deel van de klanten zit of heel vaak op de wifi en gebruikt de data enkel voor whatsapp.
Betekend niet dat iedereen aan die limiet komt ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True