Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties

Nederlanders hebben afgelopen jaar gemiddeld minder uitgegeven aan een mobiel abonnement of prepaid. Dat valt op te maken uit marktcijfers. Waar een jaar geleden een Nederlander gemiddeld 17,85 euro uitgaf, is dat dit jaar gedaald naar 17,02 euro.

GeldHet bedrag dat een Nederlander gemiddeld uitgeeft kan berekend worden door de totale omzet van de mobiele providers te delen door het totaal aantal aansluitingen: daaronder vallen dus ook zakelijke abonnementen en machine-to-machine-aansluitingen, hoewel die laatste groep betrekkelijk klein is.

De daling kan worden veroorzaakt doordat Nederlanders steeds vaker kiezen voor een goedkopere provider en een sim-only-abonnement in plaats van een abonnement met toestel bij KPN, Vodafone of T-Mobile. De daling is met 5 procent aanzienlijk en uit zich in de omzet van de Nederlandse providers. Die gaat komende jaren verder dalen, schat Telecompaper in.

Eerder bleek al dat bij provider Vodafone klanten steeds goedkopere abonnementen nemen en dat prepaidgebruikers steeds minder uitgeven. Bij KPN is die trend ook al zichtbaar geweest. De daling is ook te wijten aan het feit dat mensen steeds minder bellen en sms'en en daardoor minder grote bundels daarvoor nodig hebben. De opbrengsten uit databundels kunnen dat niet compenseren.

Ondanks de dalende omzetten, in totaal verdienden de grote providers samen 1,36 miljard euro in drie maanden, maken Nederlandse providers allemaal wel winst. KPN boekte als geheel concern een winst van 87 miljoen euro, T-Mobile Nederland kwam uit op 116 miljoen euro. Vodafone Nederland heeft de winst niet per kwartaal berekend, maar kwam afgelopen jaar uit op 342 miljoen euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

De daling is met 5 procent aanzienlijk en uit zich in de omzet van de Nederlandse providers. Die gaat komende jaren verder dalen, schat Telecompaper in.
In dit artikel http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/forse-winstdaling-t-mobile-nederland lees ik toch iets anders, bij T-Mobile blijft de omzet namelijk gelijk. Dat zou betekenen dat het aantal klanten toeneemt.
De omzet over het derde kwartaal kwam uit op 412 miljoen euro. Dit is vergelijkbaar met dezelfde periode vorig jaar.
Nee hoor, de omzet daalde van 413 miljoen naar 412 miljoen euro. Een minimale daling en de kleinste daling van de drie providers, maar wel degelijk een daling dus :)
Dan praten we over een daling van 0,25%, dat is niet vergelijkbaar met die 5% in het artikel dus.
Dat staat er ook "In Nederland haalde T-Mobile 57.000 nieuwe abonnees binnen." ;)

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 22 november 2013 10:55]

De daling van 5% gaat over de gemiddelde prijs per abonnement dat een consument betaalt.. Niet over de omzet..

[Reactie gewijzigd door Eswip op 22 november 2013 10:57]

Ik merk ook aan mijzelf dat ik veel minder bel en veel doe via middelen als WhatsApp, Google Talk en e-mail.

[Reactie gewijzigd door Jeffrey v. Hees op 22 november 2013 10:17]

Ik zie het probleem in deze cijfers, waardoor ze (mogelijk) niet kloppen.

Consumenten zijn mogelijk slechts een klein deel en moeten mogelijk meer uitgeven omdat de abbonementen duurder zijn geworden. Al vlakt dat natuurlijk dit jaar af omdat dit al een jaar of 2 geleden in gang is gezet.

Maar bedrijven zullen vaak duurdere abbonementen hebben en daar zal ook flink gebruik van worden gemaakt. Nu zijn er behoorlijk wat bedrijven over de kop gegaan. Waardoor deze abbonementen niet meer lopen. (En het overigens zo goed als onmogelijk is om zo'n nummer over te nemen (bij de KPN) want die werken gewoon niet mee).

Om de conclusie te trekken moet je dus weten wat consumenten en wat bedrijven zijn. En de omzet van beide. Nu gooi je alles op één hoop. Maar is de verhouding tussen de twee misschien heel anders geworden, waardoor je een vertekend beeld (kan) krijgen.

Telco's doen graag zielig, maar als je ziet wat voor omzet en winsten bv KPN draait dan is dat toch nog vreemd. Ondanks dat KPN een "slecht" jaar heeft hebben ze het derde kwartaal 87 miljoen euro winst gemaakt. Ik vind dat nogal wat. Waar dit vooral zit in afboekingen want de operationele winst was 743 miljoen euro. dat is een marge van 37%. En dat zal bij de andere echt niet anders zijn.
"Ondanks dat KPN een "slecht" jaar heeft hebben ze het derde kwartaal 87 miljoen euro winst gemaakt. "
Dit is niet de winst zoals jij als persoon ervaart wat winst is. Ze spreken hier over EBITDA, dat is winst voor rentekosten,afschrijvingen en belastingen.

De werkelijke (netto) winst is fors lager en wellicht zelfs negatief.
Telco's doen graag zielig,
Zoals telco's graag 'zielig' doen, zo zijn er vele consumenten (zoals jij) die wel even denken te weten dat telco's onterecht 'zielig' doen..
Wat een gigantische ONZIN haal jij hier uit?
KPN had in het derde kwartaal een EBITDA van 743 miljoen en een PURE WINST van 87 miljoen (bron: http://www.afm.nl/registe...%202013%20persbericht.pdf)

Ze doen dus wel degelijk onterecht zielig. "Waaahhh 4G investeren is zo duur en kunnen we niet betalen" is dus dik geblaat want ze maken ondanks deze "grote, eenmalige" investering in de uitrol van 4G alsnog aardig winst.

Dat hun kwartaal omzet daalt is niet gek aangezien steeds minder mensen abos met telefoons nemen (terwijl bij de meeste abos traditioneel 1/2-2/3 van de prijs bestond uit de financiering van de telefoon). Te zeggen dat dit inhoudt dat het slechter gaan met de telcos is dus nog steeds een zwakke conclusie. Ja, ze hebben minder omzet maar dat hebben ze er zelf van gemaakt. Ze hebben ook behoorlijk minder kosten omdat ze die smartphones niet moeten inkopen.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 22 november 2013 12:34]

Nu haal je echt 2 dingen door elkaar. Investeringen zijn namelijk geen kosten. En ga er maar vanuit dat KPN de winst die ze behalen voor een deel zelf kunnen bepalen (als in, 100/200 miljoen erbij of eraf). KPN keert het liefst zo min mogelijk uit en betaald het liefst zo min mogelijk belasting.
Hoe bedoel je investeringen zijn geen kosten? Als ik een telekomnetwerk in nederland optuig en daar 5 miljard euro aan besteed dan is dat een investering maar het zijn absoluut wel kosten.
En KPN heeft bijvoorbeeld in 2012 helemaal geen dividend uitbetaald. (zie: https://www.kpn.com/corpo...information-per-share.htm) Dat kunnen zij volledig zelf bepalen.
En er wordt zeker gesjoemeld met winsten om zo min mogelijk belasting betalen maar als er ineens 10% van de omzet verdwijnt dan heeft de belastingdienst dat echt wel door. Dus zo groot zijn die marges zeker niet.
wat signalen kopen kost miljarden, geen miljoenen
aardig winst.
4% van de omzet aan winst is natuurlijk heel mager.
Gezonde bedrijven maken tussen de 10% en 20% winst.
Succesvolle ICT bedrijven rond de 30%
Dat is ook niet waar. Successvolle bedrijven investeren het grootste gedeelte van hun EBITDA terug. Bij KPN is dat ongeveer 400 miljoen in q3. Oftewel 20%.
Je kan echt niet zeggen dan KPN ongezond is.
Waar ik het over heb is geen gigantische onzin, het klopt dat de netto winst ¤ 87 mio was in Q3 2013 maar dat was niet alleen van KPN mobile maar van de hele KPN groep (zonder E-Plus). Maw in deze cijfers zijn alle activiteiten van KPN opgenomen. Als je alleen naar mobile communicatie tak van KPN zou kijken zou je zien dat het er een stuk minder florissant uit ziet.

edit:
http://www.kpn.com/corpor...wartaalcijfers-2013-1.htm
Via bovenstaande link kan je zien dat het EBITDA van de mobile tak van KPN slechts ¤ 375 mio was (ipv de ¤ 743 mio van KPN totaal)

Ik hoop dat je nu begrijpt dat bedrijven die zo goed als volledig actief zijn op de mobile markt (Vodafone en T-Mobile) het echt moeilijk hebben. Zeker nu deze twee samen bijna 2 miljard euro hebben moeten neerleggen voor slechts het mogen gebruiken van spectrum. (daarnaast moeten ze honderden miljoenen investeren in hun netwerken met 4G).

Geloof mij nou maar dat het vanuit een investeerders oogpunt niet meer erg aantrekkelijk is te investeren in een telco. Te weinig rendement op de investeringen.

[Reactie gewijzigd door procyon op 26 november 2013 11:22]

Jij had het erover dat 87 miljoen EBITDA was en dat is dus gewoon plat gezegd onzin.

Bovendien: Natuurlijk is EBITDA van alleen de mobile sector een stuk lager maar dan moet je het ook vergelijken met de omzet van de mobile sector. Daar staat echter nergens een breakdown op uitsluitend mobile dus ik vermoed dat je als je "mobile tak" zegt je doelt op "Mobile International"+"Consumer Mobile"(in Nederland) en dan is de EBITDA inderdaad noch "slechts" 376 miljoen. Dat is echter nog steeds relatief gezien bijna 28% van de omzet die deze divisies hebben gedraait dus ook daar gaat het helemaal zo slecht niet met KPN. En ze verwachten op jaarbasis zelfs meer dan 30% dus ik volg jou redenering dat het slecht gaat met KPN Mobile (en dus ook slecht moet gaan met all andere mobiele aanbieders, wat trouwens echt een groteske generalisatie is die met grote kans totaal niet klopt) niet.
Telco's doen gewoon prijsafspraken en de consument is dat zat.
Dat heeft niks met zielig doen te maken.

Het probleem is er wordt niks tegen gedaan wat deze indirecte prijsafspraken weer ongedaan maakt. Een ander vergelijkbaar probleem is dat elke maand je bundel vervalt, in feite is dat diefstal in een modern jasje.

Voor een mobieltje betaalde je vroeger iets van 10 gulden en nu bijna 40 euro per maand en dan heb ik nog geen eens landelijke dekking maar wel vaak wegvallende.
[...]


Dit is niet de winst zoals jij als persoon ervaart wat winst is. Ze spreken hier over EBITDA, dat is winst voor rentekosten,afschrijvingen en belastingen.

De werkelijke (netto) winst is fors lager en wellicht zelfs negatief.


[...]

Zoals telco's graag 'zielig' doen, zo zijn er vele consumenten (zoals jij) die wel even denken te weten dat telco's onterecht 'zielig' doen..
Winst = omzet - alle kosten
Winst is dus netto, omzet is bruto.

En zielig doen? Je leest duidelijk niet alle berichten die de afgelopen jaren voorbij zijn gekomen. En je kijk ook vast niet naar buitenland, landen die voorheen altijd duurder waren zijn nu allemaal ineens goedkoper of je krijgt beduiden meer voor hetzelfde geld. Dat er wat verschuiving plaatsvind dat is normaal, maar dat zo goed als alle landen ineens ons voorbij gaan is er iets goed mis, en heb je rede om erover te klagen, sterker nog we zouden massaal in actie moeten komen, maar we kunnen geen kant op want alle grote spelers maken zich er schuldig aan, daarom kon het ook zo fout gaan met de marktwerking. Uiteraard icm met toezichthouders die liggen te slapen en daarna niet eens gelijk gaan ingrijpen maar eerst jaren onderzoek gaan doen, veel te traag en ouderwets. En daarna krijgen ze mogelijk een boete van paar miljoen, maar ondertussen hebben ze tientallen miljoen extra winst gemaakt paar jaar lang.

Ik vind dat ze alle geld moeten terug storten, doen we ook bij criminelen die moeten ook al her geld wat ze verdient hebben afstaan. Anders houd het nooit op, zolang het loont gaan ze ermee door, is het niet het ene bedrijf dan wel het andere bedrijf, komen er nooit vanaf met het beleid wat we nu uitvoeren en op het tempo waarop.

Edit/
Winstbelasting gaat er nog wel vanaf denk ik? Maar met leuke constructie hoeft dat niet meer te zijn dan 1% of zo. :(

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 22 november 2013 16:30]

Om de conclusie te trekken moet je dus weten wat consumenten en wat bedrijven zijn. En de omzet van beide. Nu gooi je alles op één hoop. Maar is de verhouding tussen de twee misschien heel anders geworden, waardoor je een vertekend beeld (kan) krijgen.
Ik denk dat het prima berekend is en dat je geen onderscheid hoeft te maken tussen beiden. Het gaat namelijk om de Nederlanders in het algemeen. Bedrijven betalen andere tarieven dan consumenten, maar dat is in dit geheel niet de issue. Telco's zien de omzet dalen.
Oerigens zijn er steeds meer bedrijven die BYOD constructies hebben. Een telefoon van de zaak is lang niet voor elke werkende nederlander beschikbaar.
Besides, ik denk dat de consumenten juist een heel groot deel uitmaken van abo's.
Ik lees het woord "Nederlanders" als burgers. Niets als "bedrijf" of Iedereen ook met een tweede telefoon.
Denk je dat iedereen die bij een bedrijf werkt een tweede telefoon heeft? Overigens, zijn deze medewerkers geen Nederlanders/burgers? Of alleen buiten werktijd om wel? Telt een medewerker dan niet mee in 2 statistieken, terwijl die medewerker misschien alleen maar een eigen abonnement heeft?
De cijfers zijn prima berekend, nogmaals.

[Reactie gewijzigd door Poops_McGhee op 22 november 2013 17:00]

Ik zeg niet dat er helemaal niks van klopt.

Ik geef een aantal redenen waarom deze cijfers zo (kunnen) zijn. Een van die rede kan zijn omdat er minder bedrijfsmatig gebeld wordt. En dat daarom de relatief goedkope "burger" abbonementen toenemen in de statistiek.

Waar de kop (voor mij) suggereerd dat het hier om gaat.
Ik zeg niet dat er helemaal niks van klopt.

En dat daarom de relatief goedkope "burger" abbonementen toenemen in de statistiek.

Waar de kop (voor mij) suggereerd dat het hier om gaat.
Nee, niet echt....
(En het overigens zo goed als onmogelijk is om zo'n nummer over te nemen (bij de KPN) want die werken gewoon niet mee).
Sorry, ik heb hier hele andere ervaringen, wij nemen vaak mensen aan die hun numer meenemen bij binnenkomst, en ook weer bij het verlaten van het bedrijf. In de afgelopen 6 jaar dat ik het beheer bij ons bedrijf uitvoer heb ik daar geen enkel probleem mee gehad. Laatste vertrekker was 1 maand geleden.
Ik vind het verhaal van de winkel inderdaad nog altijd vreemd

Bedrijf X gaat failliet, contract loopt nog 1 jaar (ofzo) maar om het nummer mee te nemen moest er een bedrag van dat jaar betaald worden als boete. Terwijl ze dus een nieuwe klant die wel betaald hadden kunnen krijgen. IPV een failliet bedrijf.
Boete is over het algemeen alleen als je je nummer mee wil nemen en overstappen naar een andere provider. Vaak zit in het contract een financiering van een mobiele telefoon, de looptijd van het contract moet wel uitgediend worden (of op een andere maniet moet er voor het toestel betaald worden door afkopen).
Het bericht gooit niet alleen consumenten en bedrijven door elkaar, maar ook de verschillende diensten. Zo wordt de winst van KPN (mobiel, vaste net, TV, internet etc.) vergeleken met T-mobile, die in Nederland voornamelijk mobiel doet. Dit geeft natuurlijk een raar beeld.

Als je overigens naar de cijfers kijkt, dan is het ongelofelijk dat het grote KPN met al haar diensten niet in staat is om meer winst te maken dan T-mobile. Dat alleen is al reden genoeg om eens afscheid te nemen van Eelko Blok.
Heb je dit zelf bedacht of komt dit van een analist? Dat valt op te maken uit marktcijfers. Waar een jaar geleden een Nederlander gemiddeld 17,85 euro uitgaf, is dat dit jaar gedaald naar 17,02 euro.

Zo eenvoudig kun je dit echt niet stellen, providers vergaren ongetwijfeld meer inkomsten dan alleen van abonnementen en je hebt ook prepaid in de titel staan terwijl ik in het hele artikel niets terug kan vinden in verhoudingen om je claim te onderbouwen.. Ook heb je mix abonnementen, neem je deze ook mee (triple play e.d.)? Mijn punt, je hebt een rapport van 20 pagina's nodig om deze berekening uit te voeren en te onderbouwen, dat gaat niet in 2 regels.
mee eens,
alleen wordt hier niet de hele berekening weergegeven, slechts een heel platte conclusie.
Eens. Een spend decline zal niemand ontkennen, maar deze berekening is te kort door de bocht.
Ik zit nu nog bij Vodafone maar dat gaat volgend jaar veranderen. Momenteel betaal 34,50 per maand terwijl ik met een simonly makkelijk kan halveren. Waarom zou ik dat niet doen?
Je zou het niet kunnen doen omdat je een nieuwe telefoon wil.. Ik neem aan dat bij die 34,50 ook de prijs van je toestel in zit. Als je contract is afgelopen (en dus je telefoon is afbetaald) en je wil niet perse een nieuwe telefoon, dan is sim only idd een stuk goedkoper.
Los een nieuwe telefoon kopen is veel goedkoper dan "in-het-abbonnement" gefinancierde toestel...daarbij heb je het voordeel dat een los toestel geen provider bloated OS heeft en dus eerder updates naar binnen kan trekken.
Dat hangt heel erg van de telefoon en provider af. Ik heb het zelf vaak genoeg uitgerekend. In sommige gevallen ben je goedkoper uit met een abonnement incl toestel en in andere gevallen is een los toestel met sim only weer goedkoper. Echter zijn deze verschillen vaak minimaal.

En verder heeft mijn iPhone geen bloated OS en altijd snel updates ;)
Tegenwoordig is dat zeker het geval, daar heb je gelijk in. Dit komt door de veel hogere marges die men in de abonnementen berekent. Je betaald gewoon teveel hoe je het ook wend of keert, zolang je een dienst af neemt bij die drie telecom bedrijven.

De enige manier om echt te besparen is een veel lager abonnement nemen dan je eigenlijk zou willen, en het tekort aan bandbreedte waar je tegenaan loopt aanvullen met bandbreedte van andere diensten, zoals je internet verbinding thuis.

In je telefoon kun je instellen welke applicaties bandbreedte mogen gebruiken van je mobiele internet verbinding en welke enkel van wifi.

Stel overal waar je vaak komt wifi in waar mogelijk is, en alle apps waarvoor het niet nodig is via 3g data binnen te trekken zet je dat uit. Dat scheelt je al gauw 1 a 2GB aan data verkeer.

Hiermee is mijn dataverbruik gedaald tot 200MB over 3G.

Op kort termijn zal bellen nog uitsluitend via virtuele providers lopen die beschikbaar zijn op elk apparaat over elke mogelijke verbinding. In Amerika zijn ze al zover. Dat betekend dat je bij je telecom provider alleen nog maar bandbreedte inkoopt. Die telecom bedrijven proberen ons te pushen veel te veel geld te betalen voor ons dataverkeer, om zo krampachtig hun positie in de markt vast te houden.

Door de stappen te volgen die ik hierboven beschreven heb, kun je de telecom providers dwingen mee te veranderen met de rest van deze wereld. Doen ze dat niet, is er geen droog brood meer aan te verdienen voor hen.
Ik heb de afgelopen 2 jaare geen enkel abbotje gezien waar je goedkoper uit ben om je telefoon MET abbo te nemen.
misschien is dit alleen het geval als je een grootverbruiker ben en 500 min en sms en 2gb wil maar mer 500 mb en 100 min ben je altijd goedkoper uit om hem los te halen.
Ik zit al anderhalf jaar voor ¤14,50 per maand bij Simyo met een Galaxy S2. Prima prijs, prima netwerk. Een nieuw toestel heb ik ook niet nodig dus aan die belachelijk "voor maar 45 euro per maand" kom ik lang niet :Y)
Bijna hetzelfde hier. een 15 nogwat abbo bij Simyo met 1500MB data. en zelfs dat maak ik lang niet altijd 'op'.

En ik heb gewoon zelf een simpel toestel gehaald. Ik heb echt niet het laatste grootste toestel nodig. Dus mijn Lumia 520 voldoet prima
Wat een gouden tip Tk55! Thanks for this!
Was op dit moment écht opzoek naar een grotere bel bundel en vindt het absurd wat ik als vaste (jarenlange) T-Mobile klant moet betalen voor een beetje extra!
Hier 250 sms/minuten en 1GB voor ¤16,94 per maand bij Simyo, lekker goedkoop en een prima netwerk!
Ook een fijn abonnement is bij hollandsnieuwe. 8 euro voor 275 "punten" waar punten voor MB/SMS/minuut staan. Ik krijg het niet op en heb nooit extra kosten. Omdat het als geld wordt gezien, vallen ook 0900 nummers etc hier onder.

Vooral omdat ik praktisch nooit sms, op het werk en thuis op WiFi zit.

[Reactie gewijzigd door maartenverbaan op 22 november 2013 13:23]

Als ik geen bedrijfsabo zou hebben, deed ik dat ook.

Wel een tip: let even op als je naar het buitenland gaat, je moet bij sommige goedkope providers in NL regelen dat je in het buitenland kunt bellen.
Voel ik me nog even fucked met mn 45 euro per maand voor een Galaxy S2 bij Vodafone :X Mag ook nog tot mei.

Maar goed, dik 1,5 jaar geleden leek dat nog niet eens erg gek. De S3 was er nog niet..

[Reactie gewijzigd door marhalm op 22 november 2013 20:40]

Ik heb zelf wel gemerkt dat het kopen van een los toestel in combinatie met een sim-only abonnement vaak goedkoper is dan een bundel van de provider. Vooral als je geen hele hoge eisen stelt aan je mobiele telefoon kun je veel goedkoper uit zijn. Daarnaast is het gebruik van wifi natuurlijk enorm kostenbesparend. De providers verdienen momenteel massaal aan datalimieten. Door veel van wifi gebruik te maken kun je dus af met een kleine bundel.
Bovendien heb ik het idee dat de levensduur van telefoons ook langer is geworden. Vroeger begon het bij mij na een jaartje toch al aardig te kriebelen met al dat nieuws op de markt. Met m'n vorige telefoon was ik na 2 jaar nog steeds sterk aan't twijfelen of ik hem zou vervangen omdat hij nog goed meekwam. (Galaxy S2)

Met een sim-only abo kun je zelf kiezen wanneer te toe bent aan een nieuwe.

[Reactie gewijzigd door El Psycho op 22 november 2013 10:38]

Wat verstaat iemand onder geen hoge eisen. Hoge eisen is in mijn optiek niet gelijk aan hoge prijs. Je hebt veel goede toestellen voor nog geen ¤400,- waar je makkelijk 2 jaar mee vooruit kunt. Als je die naar 0 afschrijft is dat 8,33 per maand.
En voor nog geen ¤20,- heb je heel mooie sim-only abbo's. De totaalprijs is bij lange niet de prijs die providers vragen.

Wat ik ook steeds vreemder vind is dat providers in hun omzet de prijs van de fysieke telefoon meerekenen. Het zijn geen hardware-boeren. Ben benieuwd in hoeverre dat een onderdeel uitmaakt van de totale omzet, maar net zo belangrijk, zijn de providers daar steeds meer marge op gaan maken. Niet zo lang geleden kreeg je ze 'gratis'.
Er bestaat een grote categorie mensen die geen paar honderd euro kan uitgeven voor een toestel. Die betalen liever per maand.
Ik heb voor 50 euro per maand een 1 jarig tele2 abonnement, kreeg mijn HTC One voor 70 euro er bij.

Nieuwprijs van de HTC One was toen 600+ dus netto gezien heeft het abonnement mij maar 70 euro gekost. :)
Nadeel is dat over twee jaar als je nu wel of niet verlengt je nog steeds die 50 euro per maand betaalt. En als je wel verlengt zit je nog steeds aan die 50 euro per maand vast.

Met Sim Only en een los toestel betaal je zodra je periode verlopen is, normaliter 2 jaar, dus niet meer voor je toestel en ben je goedkoper uit.
je kan ook als je het abonnement afsluit meteen een brief sturen met dat je het abonnement wil opzeggen vanaf ... (vul hier de datum in dat de 1/2 jaar afgelopen zijn)
Als prepaid Vodafone gebruiker ben ik gestopt met draadloos internet toen ze het aantal mb's 2x zo duur gingen maken. De prijzen die gevraagd worden lijken haast wel oplichterij, geen wonder dat mensen terughoudend zijn.
Grappig dat er minder gebeld wordt, ik herken dat bij mezelf totaal niet. Natuurlijk gebruik ik ook data voor mail en imessage, maar ik gebruik m'n telefoon ook veel voor m'n werk en dan bel ik er nagenoeg alleen maar mee.
Dat is het grote verschil tussen zakelijk en prive gebruik, prive stuur je eerder een berichtje als je iets wil weten, zakelijk bel je eerder.

Echter, met al die onbeperkt belen abo's (Vodafone Red, KPN Onbeperkt e.d.) zijn zakelijk voor ons de kosten echt omlaag gegaan, betaalden we eerst rond de 80 Euro per aansluiting is dat nu 45 Euro, plus de data abonnementen zijn vervangen door een SIM die bij het onbeperkt abonnement zit, of we gebruiken de hotspot functie van het toestel. Wel een heel verschil in kosten.
Volgens mij heeft dat ook te maken met het feit dat er steeds meer online aanbieders zijn die lagere tarieven kunnen hanteren ivm lagere bedrijfskosten.. Althans, de meeste online aanbieders zoals:(belsimpel.nl enzo..) kom je vaak goedkoper mee uit dan de bekende A-merken..

Zie onderandere dit artikel:
http://www.twinklemagazin..._lage_kosten,_hoge_marge/

Het artikel dateert dan wel uit 2009, waarschijnlijk is dat om het feit dat mensen er toen nog minder vertrouwen in hadden om in zee te gaan met telecom aanbieders die zich alleen online profileren. Dit weet ik natuurlijk niet zeker :)

[Reactie gewijzigd door Dr.Root op 22 november 2013 10:31]