IPhone 5 kan pas vanaf 1 juli op Nederlandse 4g-netwerken

De iPhone 5 kan pas vanaf 1 juli op Nederlandse 4g-netwerken, blijkt uit het convenant dat providers hebben gesloten voor het in gebruik nemen van nieuwe frequenties. De frequentie waarop de iPhone 5 4g kan ontvangen, wordt nu nog gebruikt voor gsm.

Nederlandse providers gaan de 1800MHz-band voor 4g gebruiken, maar dat kan nog niet direct, omdat alle providers die band nu nog gebruiken voor gsm. De providers mochten de band nog tot begin 2015 gebruiken voor gsm, maar ze zijn in een onlangs gepubliceerd convenant, waarover Telecompaper berichtte, overeengekomen dat ze de frequenties eerder aan elkaar overdragen; dat gebeurt nu voor 1 juli van dit jaar.

Providers mogen voor die tijd al 4g uitrollen op de 800MHz-band, waarop nu geen mobiel netwerk zit. KPN gaat daartoe over. Voor die frequentieband hebben gebruikers een nieuwe telefoon nodig; smartphones die vorig jaar uitkwamen, werken niet op die frequentie. Van de frequenties die in Nederland voor 4g gebruikt gaan worden, ondersteunt de iPhone 5 alleen de 1800MHz-band.

T-Mobile liet eerder deze week al doorschemeren dat het consumenten niet voor de zomer op zijn 4g-netwerk zal toelaten. Vodafone bevestigt dat de iPhone 5 ook op zijn 4g-netwerk zal functioneren, maar ook dat zal dus niet mogelijk zijn voor de zomer. Klanten zullen wel een duurder of nieuw abonnement moeten nemen om op 4g te kunnen. KPN zal pas later 4g op 1800MHz laten werken.

Met de keuze voor 800MHz, 1800MHz en de al eerder voor 4g geveilde 2600MHz kunnen toekomstige smartphones vermoedelijk in veel meer landen wereldwijd op 4g. Uit een rapport van de koepelorganisatie van leveranciers van netwerkapparatuur blijkt dat drie van de vier meestgebruikte frequenties voor 4g wereldwijd zijn. Ongeveer 40 procent van de netwerken werkt op 1800MHz en 33 procent op 2600MHz. De 800MHz-band is nog niet zo populair; slechts 8 procent van de netwerken gebruikt die.

KPN begint in februari met 4g; de overige providers moeten hun plannen nog bekendmaken. Naar verwachting hebben in elk geval drie van de vier providers voor eind 2014 een min of meer landelijke dekking met 4g. Van Tele2 is niet duidelijk hoe snel de uitrol zal gaan.

Gebruikte frequenties wereldwijd voor 4g (lte), januari 2013

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

18-01-2013 • 16:46

85

Reacties (85)

85
80
69
7
0
0
Wijzig sortering
Jammer dat het nog even duurt, als verwacht ik niet dat providers bestaande abonnementen over gaan zetten op 4G. Zit zelf bij Vodafone en daar duurt het geloof ik toch al langer dan bij anderen.
KPN heeft dat dus wel. Het gaat dan wel om de abonnementen die sinds augustus in zijn gegaan (Toestel Lease). Daar is de bundel van 2,5GB nu ook geschikt voor 4G, zelfde prijs. Bestaande abonnees kunnen dan gewoon bellen en dat omzetten naar 4G. Daarnaast komt er ook een 5GB bundel voor 10tje meer. De bundels van 250MB en 1GB hebben alleen 3G. Klanten die 4G willen moeten dus dan upgraden naar 2,5 of 5GB.

Interessant: voor degenen die thuis ook KPN hebben kunnen zich dus aanmelden voor KPN Compleet, naast andere voordelen krijg je dan ook een verdubbeling van je mobiele bundels. Dus iemand die dan een bundel van 2,5GB heeft krijgt zonder extra kosten 5GB mét 4G.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 24 juli 2024 16:21]

Voor zover ik heb begrepen en heb gezien, is het helemaal geen kwestie van een belletje geven en je wordt omgezet. Je moet echt een apart abonnement afsluiten voor 4G. Wellicht dat er upgrades plaats kunnen vinden hier en daar, akkoord akkoord; maar niet same price swap over.
Excuus, je hebt helemaal gelijk. Dit geldt vooralsnog alleen bij nieuwe abo's. Bestaande kunnen nog niet zomaar omzetten. KPN geeft wel aan dat er een oplossing komt om bestaande abonnees om te kunnen laten zetten. Dit komt echter later pas.
Geld dat KPN compleet ook als je een mobiel abonnement bij Hi hebt? Is immers een dochterbedrijf van KPN.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 juli 2024 16:21]

Ik denk het niet. Niet voor niks zit jij al naar de goedkopere provider (Hi) ipv naar de duurdere (KPN)

Bij de 'premium' providers (T-mob, KPN, Vodafone) betaal je min of meer ook voor dit soort diensten.
Bij de prijsknaller-providers moet je het vooral hebben van weinig poespas en voordeeltjes, in ruil voor een lage(re) prijs.

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 24 juli 2024 16:21]

Ik sluit mij aan bij zoals hier boven vernoemd, die 1800 band heeft toch een veel minder bereik? Gaan de providers nou echt puur op de 1800 band zitten omdat de Iphone dat ondersteund? Gekker moet het niet worden.

Naar mijn mening kan je beter gewoon overal goed bereik hebben en iets inleveren op snelheid, scheelt ook weer een berg aan accuduur, dat constant switchen tussen verbindingstypen is een aanslag op de accu!
Het is zo dat hoe hoger je band is, hoe zwakker het bereik de muren en gebouwen dus penetreerd. Maar dat hangt voornamelijk af van de kwaliteit van de apparatuur die het netwerk gebruikt. Weer eens als voorbeeld: Proximus. In Belgie lopen alle 3G verbindingen over het 2100Mhz en toch is Proximus het enige netwerk waar je in grote steden echt zelfs in een kelder 3G hebt. Ook hebben ze een heel stabiel netwerk, doordat ze gewoonweg veel meer zendmasten en ook betere zendmasten hebben dan de andere netwerken.

Als je naar snelheid kijkt dan zijn zowel Base als Mobistar theoretish sneller, want beiden hebben een H+ netwerk, welke bij Mobistar vooral actief is en bij Base bij sommige buisness klanten dan. Maar in beide gevallen zijn de verbindingen vaak heel onstabiel door de brakke apparatuur of het terkortkomen aan zendmasten op sommige plaatsen. Waar je tijdens een speedtest op dezelfde server bij Proximus bijna altijd binnen de foutmarge zal zitten, verschilt het resultaat enorm bij bijvoorbeeld Mobistar. Zo haal ik op school soms 13.8Mbit, en de volgende dag op dezelfde plek en hetzelfde uur maar 2 Mbit op H+. (Telenet/Mobistar dus).

En de LTE chips worden steeds zuiniger en fabrikanten gaan nu eindelijk ook steeds meer concurreren op het gebied van grotere accu's ipv grotere schermen. Ik bedoel, groter dan de Galaxy Note 2 kunnen ze echt niet meer worden. Voor mij persoonlijk heb ik liever iets van de 4.3,4.5 of 4.7 inch met een 1080p resolutie. Alhoewel het scherm in de One X op 720p nog steeds 1 van de beste schermen is die ik heb gezien (vergeleken met mijn S3 is het echt van een ander niveau, de S3 kan hier echt niet mee concurreren).
Tuurlijk gaan de providers dat niet doen. In het grafiekje zie je dat 1800 MHz veel wordt ondersteund door fabrikanten van zendapparatuur en mobieltjes. Dan is 1800MHz een logische keuze om indoor het aantal gebruikers te verhogen. Een mobiele provider zou gek zijn om op één paard te wedden.
En op het netwerk van KPN werkt hij al helemaal niet, omdat zij de 800 band hebben gekocht. Stelletje prutsers.
Dat zijn juist geen prutsers, maar het was een goede zet. Verschillende frequenties hebben verschillende eigenschappen. 800 Mhz is juist geweldig voor dekking binnen gebouwen.. Omdat het signaal beter door gebouwen heen dringt. Naast 1800 en 2600, die goed zijn om brede dekking te geven aan gebruikers die wel goede ontvangst hebben (bijv. buiten of bij het raam zitten), kan 800 een hoop helpen in moeilijke gevallen. KPN heeft volgens mij ook 2600 Mhz frequenties gekocht, maar het heeft inderdaad zin om op 800 te beginnen omdat die de beste allround dekking geeft.

Het probleem wat je nu ziet met UMTS, 3G, is dat het alleen op 2100 Mhz zit. Daardoor moet je terug naar 900 Mhz GSM bij slechte ontvangst en omdat dat zo'n tragere techniek is, zit je gelijk met een lagere bandbreedte. Door LTE ook op 800 Mhz aan te bieden hef je dat probleem op en heb je overal snelle data.

800 Mhz gaat binnen Europa steeds meer gebruikt worden door de door de EU verplichte afschaffing van analoge TV, en ik kan me niet voorstellen dat een volgende generatie iPhone het niet gaat hebben.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 16:21]

En op het netwerk van KPN werkt hij al helemaal niet, omdat zij de 800 band hebben gekocht. Stelletje prutsers.
Beetje overdreven om Apple uit te maken voor prutsers. Op het moment dat ze de iPhone 5 uitbrachten bestonden er nog helemaal geen LTE-netwerken op de 800Mhz-band. Er zullen ongetwijfeld modellen worden uitgebracht die, net als andere LTE-toestellen, ook die band ondersteunen. En rond juli zitten we alweer dichtbij de tijd dat er nieuwe iPhone-modellen kunnen worden aangekondigd.
Ik word er niet helemaal wijs uit. Mijn Galaxy S3 ondersteund de 1800 MHz band. Wil dat nou zeggen dat ik daarmee straks bij T-Mobile op het 4G netwerk kan ?

Vind het allemaal maar verwarrend...
Ik vind het ook bizar dat de titel suggereert dat de providers nu een convenant hebben getekend om op 1 juli op te houden met 1800MHz gsm aan te bieden om de iPhone 5 op 4G toe te laten 8)7 Deze zin maakt het niet duidelijker:
Van de frequenties die in Nederland voor 4g gebruikt gaan worden, ondersteunt de iPhone 5 alleen de 1800MHz-band.
Afhankelijk van hoe je de klemtoon legt, kun je hier lezen dat de iPhone 5 alleen op 1800MHz werkt (en andere frequenties die niet in NL worden aangeboden) of dat alleen de iPhone 5 op 1800Mhz werkt. Ik snap de focus op de iPhone 5 dus niet zo. Daar gaat het hier niet om, het gaat erom dat de 1800MHz-band niet bruikbaar zou zijn als er nog gsm over zou lopen tot 2015...
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Grrrrrene18 januari 2013 17:02
Afhankelijk van hoe je de klemtoon legt, kun je hier lezen dat de iPhone 5 alleen op 1800MHz werkt (en andere frequenties die niet in NL worden aangeboden) of dat alleen de iPhone 5 op 1800Mhz werkt. Ik snap de focus op de iPhone 5 dus niet zo. Daar gaat het hier niet om, het gaat erom dat de 1800MHz-band niet bruikbaar zou zijn als er nog gsm over zou lopen tot 2015
Dat eerste klopt.

Over dat tweede: het is voor overige toestellen niet zo belangrijk. Er zijn geen andere lte-toestellen in Nederland uitgebracht en de toestellen die er komen, ondersteunen allemaal 800/1800/2600MHz. Er is maar een toestel dat dus last heeft van de latere omschakeling naar 4g op 1800MHz en dat is de iPhone 5.

Ik kan er een heel 'telecom insider'-verhaal van maken over hoe de transitie naar 1800MHz gaat, maar niemand heeft daar iets aan als ik niet uitleg wat het betekent. En dat is dit: de iPhone 5, en alleen de iPhone 5, kan daardoor later op 4g.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 24 juli 2024 16:21]

Er zijn geen andere lte-toestellen in Nederland uitgebracht
En de Galaxy s3, note en lumia 920 dan?
En de Galaxy s3, note en lumia 920 dan?
Die hier verkochte Galaxy S3 (GT-I9300) en Galaxy Note 1 (N7000) hebben geen LTE!

De Note 2 en Lumia 920 ondersteunen LTE op 800 en 1800Mhz
en de lumia 820
De Lumia 820 ondersteunt LTE op 700 en 2100Mhz, maw niet geschikt voor LTE in NL

[Reactie gewijzigd door Carbon op 24 juli 2024 16:21]

Anoniem: 414003 @Carbon18 januari 2013 17:56
Volgens de specificatie pagina op http://www.nokia.com/nl-n...n/lumia820/specificaties/ worden er meerdere lte frequenties ondersteunt nl:
LTE 800
LTE 900
LTE 1800
LTE 2100
LTE 2600
LTE 800 zegt eigenlijk nog niets, er zijn meerdere 800 MHz frequenties. Nokia had beter de E-UTRA banden kunnen noemen zoals Apple doet hij de iPhone 5.

In Nederland is band 20 de 800 MHz waarop LTE gezet gaat worden.
Hoe kom je aan die info? in de NL handleiding van de 820 staat het volgende:
Operating band1: GSM 850, GSM 900, GSM 1800, GSM 1900, WCDMA Band V (850), WCDMA Band VIII (900), WCDMA Band II (1900), WCDMA Band I (2100), LTE 800, LTE 900, LTE 1800, LTE 2100, LTE 2600
de Note 2 (N7100) ondersteund geen LTE. Zijn broertje de N7105 is de LTE variant. De N7100 wordt standaard verkocht in NL.
Anoniem: 256169 @Carbon19 januari 2013 21:29
Kijk eens in de handleiding deze toestellen, ze ondersteunen wel degelijk allemaal al 800 Mhz LTE. Volgens mij ben je dus niet goed geinformeerd. O, en check die tv-spot van kpn met de Lumia
en de lumia 820
Misschien is het handig om de wel werkende toestellen er bij te vermelden?
Dat vindt ik ook wel interessant om te weten zodra 4g beschikbaar is
Volgens mij komt er een speciale versie voor de Galaxy S3. Ik las dat alleen de iPhone 5 momenteel gebruikt kan worden op 1800 MHz netwerken in Nederland.

https://www.triple-it.nl/news/4g-rollout-in-the-netherlands
KPN adverteert inderdaad al met de LTE-variant van de S3 (de GT-I9305). Maar tegen de tijd dat het juli is zou de S4 al verkrijgbaar moeten zijn. Er zijn hardnekkige geruchten dat deze in februari tijdens de Mobile World Congress in Barcelona aangekondigd gaat worden. Van dat model mag je verwachten dat ie LTE gaat ondersteunen.
Met de komst van de S4 is de S3 natuurlijk alsnog heel erg interessant he. Het is dan nog steeds een heel goed toestel. Met de komst van de S4 zal de S3 misschien nog wel aantrekkelijker worden. Goedkoper én 4G!
KPN krijgt een Galaxy S3 met LTE. Die zullen vanaf nu verkocht worden. Wel goed opletten in verband met oude voorraad ;)
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Titan_Fox18 januari 2013 16:54
Nee, de Galaxy S III zoals hij tot nu toe is verkocht heeft geen 4g (er komt wel een aparte 4g-versie van de S III); hij ondersteunt gsm op 1800Mhz, wat nu nog gebruikt wordt.
@arnoudwokke : Bedankt voor de info. Ik heb de S3 een maand of 3 geleden gekocht via de pricewatch. Daar staat dat het toestel LTE ondersteund.

Is er een manier om te ontdekken of mijn S3 nou wel geschikt is voor 4G of niet ? Misschien aan hand van het serienummer ?
Is er een manier om te ontdekken of mijn S3 nou wel geschikt is voor 4G of niet ? Misschien aan hand van het serienummer ?
Typenummer!

De GT-I9300 heeft geen LTE, de GT-I9305 wel
Dan kloppen de specificaties in de pricewatch niet. Daar staat duidelijk LTE vermeldt.
Best wel balen ... Tsja, dan zit er niks anders op dan de S4 te halen in de zomer.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 juli 2024 16:21]

Altijd in de gebruiksaanwijzing kijken, deze zijn online te download. Daar staat vaak wel de juiste info in.
Ja.

Ben wel erg benieuwd hoeveel meer we gaan betalen voor '4g'. Om eerlijk te zijn voor het surfen alleen vind ik het al snel genoeg gaan. Tweakers laadt in een seconde, binnen, buiten, in de trein etc. 5 euro vind ik meer dan genoeg.

[Reactie gewijzigd door Streskip op 24 juli 2024 16:21]

Hangt af welk S3 toestel je hebt I9300 (zonder LTE) of i9305 (met LTE).
de i9305 is niet te krijgen in nederland tog? of ben ik ergens verdwaald.
De i9305 is de Americaanse versie van de GS3 tog? dus het is niet te gebruiken in nederland?
De i9305 is de internationale versie (geschikt voor NL) daarnaast zijn er nog de i9305N en i9305T
Anoniem: 59483 18 januari 2013 16:54
Betekend dit dat KPN het volledige GSM netwerk gaat voortzetten op de 900 MHz band?
Dat was ook meteen mijn vraag.

Momenteel hebben zowel KPN als Vodafone hun GSM op zowel 900 als 1800. T Mobile enkel op 1800. Als nu 1800 gebruikt gaat worden, zou dat betekenen dat T Mobile geen GSM meer aanbiedt.

Aangezien we er zeker van kunnen zijn dat dat zo blijft, vermoed ik dat men,
- of een deel van de 1800MHz voor GSM zal blijven gebruiken
- of T Mobile nu ook 900MHz zal gaan gebruiken voor GSM.

Maar ik niet of T Mobile eigenlijk wel een licentie voor de 900MHz band heeft en optie 2 dus kan.

En los daarvan zoals ik het begrijp mag het eerste enkel tot 2015. Zou daarna 2G volledig uitgefaseerd worden door T Mobile? Dat zou een dappere stap zijn.

Hoe dan ook voor 2G gebruikers zal de dekking in Nederland minder worden.
T-Mobile had (voor de veiling) ook 900 MHz frequenties hoor, zie hier.

En straks (na de veiling) heeft T-Mobile ook 900 Mhz, zie hier.

De frequenties zijn technologieneutraal, dat betekent dat de providers zelf mogen beslissen welke techniek ze op de banden zetten. Uiteraard doen ze dat zoals ze denken dat de markt gaat ontwikkelen en naar wat men tot de beschikking heeft.

Ze kunnen overigens ook 2 technologieën op 1 band zetten alleen moeten ze dan een stukje frequentie open laten zodat ze elkaar niet gaan verstoren. En frequentie is schaars dus of ze dat gaan doen weten we pas van de zomer.
Bedankt voor de correctie.

Omdat ik zeker wist dat T Mobile initieel geen 900MHz in gebruik had, ben ik ever verder gaan zoeken.

En inderdaad, T Mobile heeft sinds 2007 ook 900MHz in gebruik. Daarvoor enkel 1800MHz. T Mobile heeft deze frequenties namelijk later overgekocht van KPN. Dit waren de oude Telfort licenties.

Het mysterie is dan waarschijnlijk opgelost.

Zelf verwacht ik dat GSM vanaf deze zomer dus enkel nog 900MHz zal zijn, al zal sharing ook mogelijk zijn in theorie. Omdat men de frequenties echter uitruilt lijkt me dat onwaarschijnlijk. Temeer daar in 2015 men het dan weer uit de lucht moet halen.
Maar buiten de randstad/buiten de LTE uitrolgebieden zou het wellicht kunnen helpen als overbrugging. Zeker indien men daar nog geen goede 3G dekking zou hebben. Afwachten dus inderdaad.

[Reactie gewijzigd door Armin op 22 juli 2024 15:54]

Anoniem: 414003 18 januari 2013 17:21
Daarnaast zal Apple nog even goedkeuring moeten geven voor het gebruik van de netwerken op de iPhone. Dus of het direct zal gaan werken is maar de vraag
Welk belang zou Apple hebben om dat niet te doen?
Ik ga er vanuit dat het in de tussentijd geregeld zal worden.
Geen idee, het is me überhaupt al een raadsel waarom Apple zelf in de hand wil houden welk netwerk gebruikt kan worden. Zoals hier al in een aantal reacties is aangegeven werkt 4G bij Proximus 'nog' niet of niet volledig. Wanneer Apple zou besluiten dat bijvoorbeeld Tele2 niet wordt goedgekeurd sta je als iPhone gebruiker mooi te kijken.
Kwaliteitsbewaking, zouden meer fabrikanten moeten doen. Als een provider stunt met 4G verbinding maar (behalve een daadwerkelijk 4G signaal) de rest van het netwerk erg brak heeft uitgevoerd met bijvoorbeeld veel te weinig backhaul capaciteit heb je er nog niets aan. Dan staat er leuk '4G' in je display maar is het nog steeds ontzettend traag. Apple zal criteria hebben (en misschien wel auditrapporten willen zien) waaraan voldaan moet worden door de providers voordat Apple het erkent.

Er zijn maar weinig fabrikanten die zoveel markmacht hebben dat ze kwaliteitseisen aan een netwerk kunnen stellen. Apple, Samsung en misschien nog Nokia. Verder zullen de fabrikanten al blij zijn dat ze toestellen kunnen verkopen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 24 juli 2024 16:21]

Daarnaast zal Apple nog even goedkeuring moeten geven voor het gebruik van de netwerken op de iPhone. Dus of het direct zal gaan werken is maar de vraag
Je hebt gelijk dat dit een vertragende factor kan zijn. Maar als de providers het allemaal goed plannen, dan zal die vertraging minimaal zijn. Juist dat plannen is de grote uitdaging. Immers, de providers zouden bijtijds op de hoogte moeten zijn van Apple's eisen.

Er is maar één verliezer bij vertraging: de providers.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 415735 op 24 juli 2024 16:21]

Klopt, als Apple geen update uitbrengt voor de iPhone werkt hij evengoed niet op die frequenties. Zo is het momenteel in België het geval met Proximus. Al zijn er vermoedens dat het bij de volgende IOS update wel zal werken, echte betrouwbare bevestigingen zijn hier nog niet rond.
Ik zie dus dat alleen de iPhone 5 in de titel wordt genoemd. Dit geldt dus ook voor de Samsung s3' s die tot op heden zijn verkocht in nl. Deze gaan ook niet werken op 800. Lijkt mij ook relevant om dit te benoemen in het artikel of de titel, niet alleen de iPhone 5.
het zal alleen de s3 zijn met de LTE versie anders heb je alsnog een nieuwe foon nodig
Ja, maar zoals je aan de verschillende reacties kunt zien is hierover nogal wat onduidelijkheid. Mensen interesseerde het niet of zo een i9300 of een 9305 kochten, nu wel. Met al die serienummers en versies maakt Samsung het niet echt duidelijk voor een consument.
Zeker omdat er in een ander artikel hier wordt genoemd dat de s3 wel werkt. Daarin wordt niets gezegd over een speciale versie( niet in het artikel, wel in de reacties)
je hebt dus de 9305 nodig. .. die ondersteunt zowel e 800 als 1800 lte
Hier in Nederland lijkt het me toch wel vrij duidelijk: enkel de i9300 is te koop dus er valt niets te kiezen.
de huidige s3 kan niet op 4g
De S3's die tot nu toe verkocht zijn in Nederland ondersteunen natuurlijk sowieso geen 4G. De iPhone 5's wel.
Anoniem: 394888 18 januari 2013 17:01
Buiten de zakelijke gebruikers, ben ik bang dat de gemiddelde consument niet veel geld zal willen verspillen aan 4G abonnementen tot de prijzen zakken en gelijk lopen met die van 3G of enkele euro's duurder zal zijn. Veel consumenten klagen dat de abonnementsprijzen fors zijn gestegen tegenover 2 jaar terug toen ze een abonnement afsloten. Of dit zo is of niet laat ik terzijde, maar een psychologische prijsstijging is wel merkbaar bij de consument. Een trend is ook dat veel meer consumenten kiezen voor een sim-only abonnement en het toestel los aanschaffen. Dat de iPhone 5 pas in juli te gebruiken zal zijn op 4G zal de merendeel van de gebruikers niet veel uitmaken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 394888 op 24 juli 2024 16:21]

Aan de gemiddelde consument is niet bijzonder veel te verdienen, de early adopters en showbinken die het nieuwste van het nieuwste willen hebben daar is goed aan te verdienen bij de introductie van nieuwe producten/diensten.
Ik denk dat je dat verkeerd ziet, de gemiddelde consument maakt meestal niet alle belminuten/sms/databundel op, dus daar wordt dik aan het abbo verdient...
In Nederland is dit het geval, maar hier in België vraagt Belgacom geen meerprijs voor de abbo's die 4G capabel zijn. In tegendeel, ze hebben van al hun abbonementen de datalimieten verlaagd (dus hoger volume bedoel ik) en ook hebben ze de belbundels aangepast.

Ok, momenteel kun je enkel 4G hebben op een onbeperkt abbo van 75 eur, of een prepaid kaart van 20EUR. Maar dat laatste vind ik helemaal niet mis. 20EUR voor 2GB data op het beste 3G netwerk, het snelste 4G netwerk als je toestel het al ondersteund, 2000 sms'en en 80 belminuten (wat ze waarschijnelijk zullen verhogen na een paar maanden). Behalve Telenet King, is er maar 1 concurrent en dat is Mobile Vikings. Mobistar verliest enorm veel klanten door de rare praktijken (zoals pas na 48h je bundel te krijgen bij het herladen, slecht netwerk, slechte klantendienst, oneerlijke facturatie, geen duidelijke formules/te veel formules...).

Als je echter gaat vergelijken op kwaliteit, dan staat Proximus echt ENORM voor en is het logish dat je vanuit een kwalitatief aspect voor hen gaat kiezen. Zo ken ik een bedrijf dat van Mobistar naar Proximus is afgestapt (300+ werknemers) gewoonweg omdat ze hun mails soms niet tijdig konden beantwoorden door het brakke netwerk.

4G is dus allesinds in België wel degelijk interessant voor de gewone consument. Zeker wanneer dat er binnen enkele maanden meer GSM's vrij te koop zijn met ondersteuning voor 4G LTE.
Ik moet zeggen dat ik me niet geweldig hier in verdiept heb, maar 800MHz is toch veel gunstiger i.v.m. bereik? 1800MHz zou theoretisch wat sneller moeten kunnen zijn, maar liever overal bereik dan snelheid eigenlijk.

In Amerika was volgens mij ook 800MHz nog niet ingevoerd omdat de FCC dat tegenhield met eventuele storingen. Maar die blokkade is opgeheven.
Eens en juist 4G zou door die band een beter bereik geven. En juist daardoor interessanter zijn als 3G. En laat dat voor het gross veel belangrijker zijn als nog meer snelheid als 3G.
Anoniem: 256169 @MathijsR18 januari 2013 17:28
Volgens mij was dat inderdaad de reden dat je vroeger ook met vodafone en kpn wel kon bellen in een lift en meer bereik had dan met andere providers?
Dus als ze LTE op 1800mhz doen die de GSM netwerk gebruikt, betekent dat dan dat GSM geen 1800mhz erdoor kan gebruiken??
Dat weten we nog niet, pas als het gerealiseerd is weten we wat ze precies gedaan hebben. Netwerkaanbieders kunnen ook hun 1800 MHz blok verdelen en zowel 2G als 4G erop zetten. Nadeel hier aan is dat ze een stukje frequentie er tussen open moeten laten om storingen te voorkomen. En frequentie is schaars dus of ze dat zullen doen moet we afwachten.
Ja, LTE vervangt GSM, vandaar dat de convenant is vereist. Maar ik vermoed dat je met je vraag ergens anders op doelt. Dus vandaar deze quote van wikipedia
... The LTE standard only supports packet switching with its all-IP network. Voice calls in GSM, UMTS and CDMA2000 are circuit switched, so with the adoption of LTE, carriers will have to re-engineer their voice call network...
Oplossingen zijn oa VoLTE, CSFB, SVLTE en OTT (bron: wikipedia).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 415735 op 24 juli 2024 16:21]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.