Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 129 reacties

Mobiele providers hebben in het voorjaar hun gezamenlijke omzet met meer dan acht procent zien dalen, zo heeft onderzoeksbureau Telecompaper berekend. Dat komt vooral doordat meer mensen voor sim-only kiezen en ze minder vaak over hun bundel heen gaan dan voorheen.

Mensen kopen die sim-only-abonnementen bovendien bij goedkopere aanbieders en niet bij gevestigde merken, die duurdere sim-only's aanbieden, merkt Telecompaper op. Dat mensen minder over hun bundel heen gaan, komt vermoedelijk doordat de meeste bundels nu internetbundels zijn, en doordat providers klanten waarschuwen via een app en sms als ze meer data gebruiken dan in hun bundel zit.

KPN zag zijn aandeel in de totale omzet afnemen, een indicatie dat klanten wegliepen bij de provider of dat klanten goedkopere abonnementen hebben afgenomen. Vodafone en T-Mobile hadden juist een groter aandeel in de totale omzet, hoewel het voor de hand ligt dat ook zij in dit voorjaar minder geld verdienden.

Tweakers publiceerde maandag een achtergrondverhaal over de opkomst van losse smartphones ten koste van smartphones in combinatie met een abonnement. Dit is een van de ontwikkelingen die ten grondslag liggen aan de dalende omzet. De providers verdienden gezamenlijk in drie maanden 1,265 miljard euro, tegenover 1,377 miljard euro in hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De daling is al langer aan de gang; in de afgelopen kwartalen daalde de omzet telkens met meer dan 6,5 procent.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (129)

Abonnement met telefoon is voornamelijk handig als je niet meteen geld beschikbaar hebt voor een toestel, maar wel een kleiner bedrag per maand kunt ophoesten. Dan ben je uiteindelijk wel duurder uit, maar het is een soort van betalen in termijnen. Als je het geld al hebt, kun je beter een los toestel kopen met een sim-only. Het heeft er misschien mee te maken dat meer mensen geld gespaard hebben o.i.d.

[Reactie gewijzigd door JoepD op 25 augustus 2014 17:03]

Sorry hoor maar als je geen 500 euro bij mekaar gespaard krijgt dan is zo'n telefoon misschien helemaal niet zo'n goed idee voor je.
Toen ik 15 jaar was kon ik echt niet meteen een paar honderd euro neerleggen voor een toestel, maar wilde ik toch een mid/high-end telefoon. Dan is 'betalen in termijnen' echt geen verkeerde oplossing. :)
Dit is inderdaad voor mij ook de enige reden geweest dat ik vroeger nog een combi-abo nam. Nu (sinds een aantal jaartjes) koop ik een nieuw toestel simpelweg omdat ik er dan het geld voor heb en dus niet 'in termijnen' hoef te betalen.
Wat een onzin, dus als je een abonnement hebt van 45 euro per maand dan zou je geen telefoon kunnen kopen. :'( Als je gewoon goed oplet kun je altijd een prima abonnement scoren, veel sim-only gebruikers zijn wat kleinere gebruikers met kleine databundels. Ik bel enorm veel en wil niet vastzitten aan een limiet, daarnaast gebruik ook veel data. Voor 45 euro per maand bel ik onbeperkt en verstook ik 2GB (4G) met een gratis iPhone 5S. Doe ik zoiets bij een andere sim-only provider dan zit ik direct al rond de 30-35 euro en heb ik nog niet eens een telefoon. Het ligt gewoon puur aan je verbruik en wensen.
Even een snelle berekening bij Vodafone gedaan.

Red Essential, 1GB data, 300 min/sms, 2 jaar
Met iPhone 5S: 1296 euro totaal
Los toestel via pricewatch en sim-only: 1069 euro totaal.

Een verschil van 227 euro, vind ik niet niks! Maar dat is wat ze ervoor vragen als je niet in één keer wil of kan betalen. Sim-only is inderdaad vaak handig voor de kleine gebruiker, maar ze hebben ook flinke sim-only abonnementen die echt wel goedkoper zijn uiteindelijk.

[Reactie gewijzigd door JoepD op 25 augustus 2014 16:58]

Zoals ik zeg, goed opletten. Ik betaal 45 per maand voor onbeperkt bellen + 2GB data. Dat is 20 euro per maand met goede dekking en 4G ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 25 augustus 2014 16:59]

Iets beter opletten 37,50 per maand KPN onbeperkt bellen smsen 5GB data!
Zonder niks, nu heb ik een iPhone 5S voor niks.
Maar goed (voor de providers) dat omzet en winst niet gelijk zijn.
De marges op toestellen stellen niet zoveel voor in vergelijking met de marge op een minuutje bellen, een sms of een MBtje
Eigenlijk zegt dit artikel niet zo veel. Ok, de omzet daalt. Door sim-only.

Maar wat juist interessant is, staat er niet tussen. Bij sim-only hebben providers ook minder kosten (geen telefoons aanschaffen). Dr interessantere vraag is dan ook: wat doet de winst?
KPN zag zijn aandeel in de totale omzet afnemen, een indicatie dat klanten wegliepen bij de provider of dat klanten goedkopere abonnementen hebben afgenomen
KPN, alleen KPN? Of alles op kpn netwerk? Inkomsten uit de Hi's van deze wereld wel of niet meegenomen? Zelfde geld ook voor vodafone en T-mobile.

Betreffende omzetdaling: Of zijn gebruikers bij kpn (en dochterondernemingen) al eerder overgestapt op sim-only? Iets met toestel lease... Hint..
En sowieso als al gebruikers overstappen, waar naar toe? Van kpn naar hi, is gewoon wat boekhoudkundig rekenen.

Vragen, vragen, vragen..
Mobiele telecom is zo langzamerhand een commodity geworden.Een aantal jaren geleden waren dekking en bereik nog belangrijke redenen om voor een bepaalde provider te kiezen. Volgens mij is dat totaal geen issue meer, althans niet voor mij. Als eind 2015 de roamingkosten niet meer in rekening mogen worden gebracht zullen de omzetten nog wel verder dalen.
Een aantal jaren geleden waren dekking en bereik nog belangrijke redenen om voor een bepaalde provider te kiezen. Volgens mij is dat totaal geen issue meer, althans niet voor mij.
Die twee dingen waren voor mij dit jaar exact de reden om over te stappen van provider. (T-mobile naar KPN.)
Maar inderdaad, deze keer wel sim-only. Ik bel nauwelijks, gebruik eigenlijk alleen data, dus een goedkope Lumia 625 gekocht voor het tetheren van mijn tablet. En als die kapot is koop ik een ander goedkoop toestelletje, zonder abonnement.
Ik ben ook overgestapt naar een Sim-Only provider. Als een mobiele telefoon nog prima werkt, zie ik het nut niet om een duur abonnement te gebruiken. Wel heb ik gekozen voor een abonnement die maandelijks opzegbaar is. Mocht ik alsnog een nieuw toestel willen, kan ik dat eventueel alsnog via een nieuw abonnement regelen.

Ook heb je tegenwoordig op de meeste plekken wel Wifi, dus 3G gebruik ik ook niet veel meer. Met de Wifispots die verschillende providers nu aanbieden, is 3G ook bijna niet meer nodig in Nederland.
Ik heb ook sim only en een goedkope Nexus gekocht.

Ik ben alleen bang dat providers er iets gaan doen, door de simonly dalijk een stuk duurder te maken. Dan hebben ze meer marges en hoeven ze niet eens een telefoon mee te geven.
Mmmmmz... Er is natuurlijk een limiet waarop mensen gaan wijgeren om nog gebruik te maken van mobiele diensten. Helaas sluipt de prijs verhoging er altijd heel langzaam in, en teveel Nederlanders zullen het waarschijnlijk gewoon weer voor lief nemen. Maar ik begin zo langzaam een beetje te denken van, laat dan maar, ik kan die euros wel ergens anders voor gebruiken, ik zoek wel een wifi punt en anders maar even niet.

Ik reis regelmatig naar Singapore, maar ook wel naar andere plaatsen en het valt dan pas op hoe belachelijk veel wij betalen voor mobiele diensten. In Singapore heb ik een prepaid simkaart van een provider genaamd M1, die bied 1GB data op 4G/LTE voor 7 dagen voor S$7, dat is omgerekend ongeveer ¤4. Een maand prepaid kost dus ongeveer ¤20 waarbij je 4GB op 4G (150/50Mbit 8)7 ook al haal je dat niet door dat het zo dichtbevolkt is daar) kan verstoken, bellen kost ongeveer 10 euro cent per minuut tijdens de dag en 4 cent tijdens de avond. En ze hebben voor ieders wat wil wel een bundel beschikbaar en je krijgt vaak extra minuten en data als korting na het opwaaderen. 't Zal vast nog wel goedkoper kunnen daar maar ik ben tevreden over M1, en ik ga niet iedere keer een nieuwe simkaart kopen. Er is daar trouwens ook een uitgebreid wifi netwerk (Wireless@SG) waar burgers maar ook touristen (na registratie) gratis gebruik van kunnen maken. Deze hotpots zijn vaak beschikbaar in shopping malls, koffie ketens, grotere metro stations en vele andere openbare plekken. :) Ik heb echt een sterk gevoel dat de nederlandse prijzen kunstmatig hoog gehouden worden... :|
Een goedkope Nexus? Waar? Ik heb een Moto G van ¤200, en ik heb nog nooit meer dan ¤250 voor een telefoon betaald. Ik vind de Nexus 5 duur, en de iPhone (om maar eens wat te noemen) simpelweg belachelijk.

Edit: ik bedoelde dus de Nexus 5 maar was het cijfertje vergeten.

[Reactie gewijzigd door Peetz0r op 25 augustus 2014 23:54]

Wat is duur is de vraag? Ik wil best de volle mep betalen voor een telefoon dat enorm stabiel is en geen mankementen heeft. De hardware en de software van de iPhone werken zo nauw met elkaar dat ik de komende 2/3 jaar geen nieuwe telefoon hoef te kopen omdat de telefoon het dan nog steeds prima doet. Van een telefoon van 250 euro mag je eigenlijk niet verwachten dat je 2 jaar lang support zal krijgen.
Met support bedoel ik software updates, grote kans dat de hardware van deze telefoon de updates niet stabiel kunt laten draaien.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 25 augustus 2014 23:45]

De pluspunten die je nu noemt bij de iPhone gelden ook voor de meeste Android-toestellen, in het bijzonder de Nexus reeks en de Google Play edities.

Support (updates) na de release van het toestel is een van de onderscheidende punten van deze toestellen tov andere Android-toestellen. Maar ook als je niet de allernieuwste versie van Android draait is de software en hardware prima op elkaar afgestemd. Daarvoor is het helemaal niet noodzakelijk dat beide van dezelfde maken komen.

Mijn eerste Android toestel, een HTC Wildfire, heb ik 2,5 jaar lang met veel plezier gebruikt (todat ik em een keer face-down op een betonnen vloer deponeerde). Hij kreeg, nadat ik heb een jaar had, een update naar een nieuwe release van Android, en later heb ik (tweakert die ik ben) allerlei custom roms erop gedraaid en zelf met de hand het sacherm vervangen. Het toestel werkt nu, 4 jaar na aanschaf, nog steeds. Het toestel dat ik met Android 2.1 toch kan 4.0 (en misschien inmiddels nog wel nieuwere versies) gewoon draaien. Gezien de extreem lage specs is het niet geweldig, maar het werkt. Ik kan me herinneren dat iPhones van dezelfde leeftijd (3GS) echt geen iOS 7 kunnen draaien, en met iOS 6 serieuze performance issues zouden hebben. En dat voor een toestel dat het drievoudige kost...

Verder zou ik willen toevoegen dat de meerprijs van een iPhone tov een midrange Android toestel zo gigantisch hoog is, dat al zou de software echt heel veel beter zijn, en de support echt heel veel langer doorgaan, dat ik het toch niet de moeite waard vind. Ik betaal liever eens in de 2 jaar ¤200, dan eens in de 4 jaar ¤600 (ja, ik doe echt gemiddeld 2 jaar met toestellen van gemiddeld ¤200, en ik ben altijd tevreden geweest)

[Reactie gewijzigd door Peetz0r op 26 augustus 2014 00:04]

De iPhone 3GS komt uit de zomer van 2009 en kreeg tot en met september 2013 "gewoon" officiële software-updates. Dat is langer dan jouw Wildfire onofficieel meegaat.

Qua software support is de iPhone ongeëvenaard. Zelfs de slechtst ondersteunde iPhones hebben nog altijd minstens 2,5 jaar software-updates gehad.
270¤ heb ik voor de Nexus betaald. Vind ik een mooie prijs voor een top telefoon. Ik zou geen mindere hardware willen.
¤270 is zeker een nette prijs. Was dat een Nexus 4 of 5 of een andere? Nieuw of tweedehands?
Mag ik vragen hoe de Moto G bevalt? Ik ben dringend op zoek naar een 4G telefoon en ben van plan de 4G versie van de Moto G te kopen.
Voor een review van de Moto G kun je beter hier bij de reviews op Tweakers kijken (evt. ook bij de versie zonder 4G) en daarnaast, voor de zekerheid, YouTube of Google natuurlijk.
Ik meoet zegge dat hij uitstekend bevalt maar kijk maar even bij de gebruikersrevieuws van de moto g (op 4G + sd na zelfde
Kijk eens op minideal o.i.d. Daar staan best knappe 4g telefoontjes hoor voor een knappe prijs...
Bedankt voor de reacties.
Ik ben op minideal.net nog een interessante optie gevonden: http://www.minideal.net/o...g-ram-16gb-rom-13-0m.html
Ik heb nog nooit een Lenovo phone gehad maar de specs zien er prima uit en hij werkt op 2600mhz 4g. Ik zit op het netwerk van KPN dus dit zou moeten werken toch?
Die gaat prima werken hier hoor. :)
dan gaat dat hem worden denk ik, dank u allen!

Hmm, wel jammer dat ik er geen reviews over kan vinden..

@dickydick666 Heb jij (of iemand anders hier) persoonlijk ervaring met minideal.net? Ik heb even gegoogled of deze site betrouwbaar is maar daar kwam ik niet veel positief commentaar tegen.

[Reactie gewijzigd door TheFearNL op 27 augustus 2014 13:19]

Stuur je wel een persoonlijk berichtje
Ik ben er niet zo bang voor dat ze (zonder legitieme reden = hogere kosten) duurder worden. Er zijn heel wat providers, als er maar een enkeling goedkoop blijft dan zullen velen daar op over stappen. En ik heb er alle vertrouwen in dat er "altijd" kleinere prijsvechters zijn. SIM-only abo's en kortetermijnabonnementen zorgen voor makkelijk overstappen. Dan moet de rest wel mee.

Concurrentie FTW :)
ik ben toevallig een maand geleden overgestapt, ben wel bij Vodafone gebleven, vooral vanwege de geode dekking die ik met hun heb.

Ik heb nou een sim-only voor 14 euro per maand, is 300 belminuten/sms en 500MB data.....14 euro per maand.
is misschien duurder dan de kleine sim onlies, maar ik kom van 50 euries per maand, dus voor mij al hele flinke besparing
Ik had ook een sim-only van Vodafone, maar ik ga straks over naar Hi. Abbonnement van 17.50 per maand en heb dan:
  • 100min (gebruik ik toch nauwelijks)
  • Onbeperkt SMS (mooi meegenomen, maar gebruik ik ook nauwelijks)
  • 1.5GB data
  • 4G met landelijke dekking
Ik dacht eerst dat Hi juist één van de duurdere was, maar als je per se 4g wil zoals ik dan is Hi superscherp geprijsd. Dit kon Vodafone mij niet bieden.

[Reactie gewijzigd door ulTimaS op 25 augustus 2014 18:39]

Hoe zit het eigenlijk met de internetsnelheid bij Hi, en met Internet in het buitenland?
Ik heb nog geen idee, donderdag stap ik pas over :P. Maar je kan altijd even kijken op het Hi ervaringen topic
Ik bedoelde eigenlijk meer wat de geadverteerde snelheid is: sommige virtuele providers bieden alleen hele lage snelheden aan. Maar misschien is dat alleen bij AH Mobiel en zo. Wat betreft buitenland bedoelde ik of je wel in net zo veel landen kunt roamen als met KPN zelf: bij sommige virtuele aanbieders kun je maar in weinig (of geen) landen in het buitenland bellen/Internetten. Maar ik neem aan dat dat dan wel goed zit bij Hi. Veel plezier ermee!
Waar kun je dat Hi abonnement vinden voor die prijs? Ik zie hem alleen maar voor 20,- staan. Als ik dan naar een vergelijker voor sim only abonnementen met 4G ga kijken lijkt T-mobile een betere deal te hebben. Daar krijg je 2GB data voor 1 euro meer. Bij T-mobile is de internetsnelheid wel 30Mbit/s in plaats van de 50Mbit/s bij Hi.

Kun je mij laten zien waar je dat 4G abonnement kunt nemen? Anders ga ik denk ik toch voor T-mobile.
Dit was een webonly actie die blijkbaar niet meer bestaat :? (Ik heb de abbo vorige maand afgesloten). Je kreeg iig 2,50 euro korting per maand als je online besteld.

[Reactie gewijzigd door ulTimaS op 26 augustus 2014 13:38]

Hollandsnieuwe gebruikt ook het Vodafone netwerk en ben erg tevreden met hen als provider. Beltegoed drie maanden 'houdbaar', buiten je bundel dezelfde tarieven als binnen je bundel en betaalde diensten (ook internet in het buitenland!) vanuit je normale bundel!
Ja werkt echt ideaal. Je hebt in principe gewoon prepaid tegoed wat iedere maand wordt aangevuld :)
Als je buiten je bundel dezelfde tarieven hebt als binnen je bundel, hoeveel nut heeft een bundel dan? Weet je zeker dat dat klopt? Ook voor mobiel internet?

Ik lees op de website het volgende: "Alle gesprekken worden naar boven afgerond op hele minuten. Mobiel internet wordt per sessie naar boven afgerond op 100KB.".

Dat klinkt ook alles behalve voordelig. Ik weet niet wat men onder een internet sessie verstaat, maar als ik WhatsApp berichtje verstuur wil ik liever niet dat hij wordt afgerond op 100KB. Dan ben je wel heel snel door je bundel heen.

[Reactie gewijzigd door 3raser op 26 augustus 2014 10:18]

Logisch. Als je een abonnement neemt met een toestel ben je uit eindelijk duur uit.
Omdat het ook nog eens crisis doen sommige mensen langer met hun telefoon en nemen ze een sim-only abonnement.

Sim-only is gewoon goedkoop en net zo goed.

[Reactie gewijzigd door Wist geen Naam op 25 augustus 2014 16:25]

Altijd super duur? Ik kreeg een iPhone 5S gratis bij een Vodafone abonnement van 45 per maand, daarmee kan ik onbeperkt bellen/sms-en + 2GB (4G) data. Succes met je sim-only zou ik zeggen.
45 euro per maand voor 2 jaar is toch lekker 1080 euro.

Daarvan kun je ook een los toestel kopen a 560 + 12x 21 euro.

Heel veel mensen hebben geen 2GB data nodig, of onbeperkt bellen en SMSen.

Ik bel misschien 15 minuten per maand, en voor de rest gebruik ik misschien 250MB data.
Voor mij is alles dus schofterig duur, en kan ik veel beter een sim-only pakken van een tientje.
Inderdaad. Ik heb prepay omdat ik weinig bel. En data gebruik ik ook nauwelijks, bijna overal wifi. 3G data is nog steeds veel te duur.
Voor jou en mij inderdaad, is het veel te duur, je ziet ook aan de abonnementen dat ze op een andere doelgroep gericht zijn. Veel social media en linkjes naar Youtube filmpjes en je hebt in een weekje tijd die 2GB er makkelijk doorheen.

Mensen worden echter ook steeds slimmer, en ze maken het zichzelf ook moeilijker (de providers) als je er over na denkt. Alle modems tegenwoordig, zijn voorzien van WiFi en mensen weten ook beter hoe dit in te stellen, dus waarom nog langer thuis je bundel verbranden, als je ook gewoon over WiFi kan.

Gevolg is, dat mensen inderdaad minder snel over hun bundels gaan. Maar ook dingen als WhatsApp werkt mee aan het terug dringen aan kosten, waarom zou je mensen nog bellen als je voor een paar bytes iets kan vragen en beantwoorden? Ook een stuk gemakkelijker, je "stoort" mensen er minder mee.

Probleem is denk ik, dat mobiele telefonie anders veranderd is, dan de providers verwacht hadden. Een jaar of 5 terug, werden internet bundels nog voor 5-10 euro als optioneel verkocht, als aanvulling op je belminuten, en waren veelal onbeperkt, dit omdat bijna niemand er nog gebruik van maakte. De Smartphone maakte een geweldige opkomst, iedereen had zo'n goedkope bundel, die toen ineens totaal niet meer rendabel was voor de providers. Nu moeten ze de schade inlopen, terwijl ze wel moeten blijven investeren (4G en wat erna nog moge komen).

Maar mensen worden ook steeds slimmer, en proberen zo providers weer voor te blijven, waarom zou je ook over 2 jaar tijd 1000+ euro betalen, terwijl je voor 300 euro een meer dan voldoende toestel hebt (ik heb een Nexus 5 bijv.) en met een goedkope bundel goed uit de voeten kunt?

Providers lopen gewoon weer hopeloos achter de feiten aan.
Maar je zit wel vast een contract van bepaalde duur.
Ik verkoop de telefoon na een jaar, en haal los een nieuwe iPhone op.
Hoe is dat toestel dan goedkoper bij je 2-jarig abbo dan los kopen?
¤45,= alsof het niets is.....
Ik hou nog over van mijn ¤6,75 abbo. Is in 2 jaar toch ruim ¤900,= minder te betalen en daar kan je best wel een toestelletje van kopen (3x oneplus :-) Ja, ik bel meestal met vast toestel, sms amper en heb meestal WIFI.
Altijd super duur? Ik kreeg een iPhone 5S gratis bij een Vodafone abonnement van 45 per maand, daarmee kan ik onbeperkt bellen/sms-en + 2GB (4G) data. Succes met je sim-only zou ik zeggen.
Het abonnement met dezelfde telefoon kost nou 59¤ per maand

2 GB data - Onbeperkt bellen - Onbeperkt sms'en
Apple iPhone 5s 16GB
Red
Looptijd 2 jaar
Maandelijkse kosten
Kosten telefoon ¤ 20,00
Kosten abonnement ¤ 39,00
De prijs is dan wel exclusief btw?!
Dan nog, onbeperkt SMS is een wassen neus, gezien whatsapp en iMessage hier al een doodsteek aan hebben gegeven. Onbeperkt bellen, meh, ik redt het met 200 belminuten per maand en dan hou ik zelfs vaak 160 tot 170 minuten over. En data, mwah hobbel van hotspot naar hotspot en als ik meer dan 200MB verstook van de 500MB bundel dan is het een uitzondering.

Betaal nu maar 12 euro p/m voor 12 maanden toestel los gekocht. iPhone 5S 32GB. Netto kom ik onderaan de streep iets goedkoper uit maar goed, heb nu wel een contract van 1 jaar.
En wat heeft dat er mee te maken? je mag immers niet bellen/smsen/whatsappen/mailen in de auto wat je dan kan doen is muziek streamen en laat dat nou net iets zijn wat ik niet doe in de auto.

Ik kom ook verder dan de hotspot bij mij in de straat dus dat maakt geen klap uit met mijn vergelijking.

Chapeau voor deze: Mensen die autorijden en een rijbewijs hebben automatisch geen behoefte meer aan hotspots dus moeten die wel een abbo met een toestel nemen........
Ik luister inderdaad muziek in de auto, ik haal mails binnen in de auto en als ik even ergens sta ga ik even op internet. Dat jij het niet nodig bent hoeft natuurlijk nog niks te zeggen over het feit dat een abonnement + telefoon altijd duurder is, want dat is het simpelweg niet.
Ik heb toch ook niet gezegd dat het altijd duurder is, ik heb alleen mijn persoonlijke situatie doorberekend en ik met een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen vind 45 euro per maand per abbo redelijk wat knaken zeker omdat het dan in basis alleen maar zo is dat ik het toestel 'gratis' krijg.

Dus maakt het in basis voor mij het abbo van 45 euro p/m per definitie ongeschikt omdat ik dan dingen koop die ik niet gebruik (data/sms/belminuten)
Inderdaad dan snappen wij elkaar, ik reageerde op dit:
Logisch. Als je een abonnement neemt met een toestel ben je uit eindelijk duur uit.
Iets wat dus niet altijd waar is.
Dit is niet altijd zo. In mijn geval heb ik een abonnement genomen die 38 euro per maand was. Hierbij heb ik een Samsung Galaxy S IV gekregen die toen net uit was. Met mijn eisen (minimaal 1 GB data) zou ik toen minimaal 15 euro per maand betalen voor sim-only. Het toestel was toen 650 euro. (38-15)*24=552 euro. Dat is dus een verschil van 108 euro (in mijn voordeel).
Mijn probleem is bij de meeste (alle?) virtuele providers je telefoon constant op roaming staat. Dus dat je niet weet wanneer je echt aan het roamen in het buitenland bent.
Ik heb dit echt nooit gehad. Ik heb zelf Ziggo en het staat uit en ik heb nog steeds internet. Vriend heeft tele2 heb het ook bij hem uitgezet en hij heeft nog steeds internet.
Bij de Ah Mobiel staat deze altijd op roaming, deze werkt volgens mij via Telfort.
Dat ligt aan het toestel wat je gebruikt. Je toestel moet national roaming ondersteunen, dan kan het internationaal roamen gewoon uitgezet worden.
Volgens mij geldt dit alleen bij Telfort.
Op mijn Moto X had ik dit inderdaad wel bij telfort. Nu overgestapt op ziggo en geen roaming symbool meer.
Dan staat je Sim Toolbox optie niet goed volgens mij.
Met mijn BB Z10 en Hollandsnieuwe zie ik wel het verschil tussen Nederland en het buitenland.
mijn dure abonnement van 45 euro per maand is gelukkig bijna afgelopen van vodafone.
Ik heb al gekeken en waarschijnlijk ga ik over 2 maanden overstappen naar Telfort 150 belminuten, 500mb data kost per maand 12 euro!! dat scheelt per maand gewoon 33 euro! oke de abbo die ik nu heb is met 1gb en 300 belminuten, maar ik gebruik het niet. ik bel zelden en thuis+op mijn werk beschik ik over wifi, dus 500mb is meer dan zat.

nu is er zelfs een actie bij Telfort: geen aansluitkosten!! maar helaas verloopt mijn vodafone pas begin october :/

ps: als iemand een betere sim-only weet, laat het mij aub hieronder weten :)

[Reactie gewijzigd door Mooyal op 25 augustus 2014 16:29]

je kunt zelf voor 275 min/sms + 500 Mb al voor 11,50 klaar zijn ! (hollandsnieuwe)
ik heb youphone gevonden voor 10 euro per maand, 250minuten/sms en 500mb.
Deze is voor mij beter, want het is KPN netwerk (hollandsnieuwe is vodafone)
dekking bij mij is KPN beter.

Is Youphone goed? iemand ervaring mee?

[Reactie gewijzigd door Mooyal op 25 augustus 2014 16:45]

Ligt eraan, ik heb op bepaalde plaatsen (zelfs hartje rotterdam) waar mensen met KPN geen/slecht bereik hebben, en voda phone wel werkt.
vodafone is in 's-Hertogenbosch slechter dan kpn, mijn vrouw heeft telfort (oftewel KPN) en die heeft beter bereik dan mij. maar in principe Youphone is ook KPN, dat zie ik zo goed toch?
Simyo: honderd bel/sms, 500 mb voor 11 euro. En elke maand aanpasbaar omhoog en omlaag
Maar..... Hij stijgt wel weer ligt ten opzichte van vorig kwartaal.
Maar dat was vorige jaar ook al zo (Q2 2013 was hoger dan Q1 2013). Misschien komt dat doordat meer mensen in die periode op vakantie gaan en daar extra kosten maken? Persoonlijk zou ik dat in Q3 verwachten, maar ik kan niet verklaren waarom die dan lager uitvalt dan Q2.
Q2 2013 was ook hoger dan Q1 2013, dus wellicht is dat een gebruikelijke trend.
Misschien omdat ik toen het idee had dat ik aan 2GB misschien genoeg had en dat heb ik dus weer mooi teruggedraaid, of nu na 10 of 15 dagen langzaam internet krijg maakt mij niet veel uit.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 25 augustus 2014 16:20]

Met steeds grotere kwetsbaardere schermen is de zekerheid, dat je telefoon het tot einde van het contract volhoudt kleiner.
En als je een goed toestel hebt dan kan je beter sim-only nemen anders betaal blijf je betalen voor een toestel dat al afbetaalt is.
Ook dat, plus dat ik in de (gelukkige) positie verkeer dat ik, mocht m'n toestel stuk gaan, waarschijnlijk spaargeld over heb om een nieuw toestel te kopen.