Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Liever elke maand minder betalen

Hoe de 'gratis' smartphone te duur werd

25-08-2014 • 08:00

360

Multipage-opmaak

Een jarenlange traditie

Steeds meer mensen hebben het door; er is niets gratis aan de 'gratis' telefoons die providers beloven bij het afsluiten van een abonnement in Nederland. Het is een telefoon op afbetaling, waarbij mensen maandelijks een voor hen vaak onbekend bedrag betalen om de aanschafprijs van de telefoon te bekostigen.

De 'gratis' telefoons waren destijds, eind vorige eeuw en begin deze eeuw, een uitkomst voor zowel providers als mensen die mobiel wilden gaan bellen. Mobiele telefoons waren ook toen niet goedkoop en mensen overtuigen om zowel een abonnement te nemen als honderden euro's te spenderen aan een toestel om ermee te kunnen bellen, was een enorme opgave.

HTC One (M8) - vergelijking met andere smartphones

De 'gratis' telefoons maakten een enorm verschil. Veel mensen hadden het idee dat ze minder geld kwijt waren en snel gingen steeds meer mensen over tot de aanschaf van een telefoon met abonnement. Het systeem van subsidies op telefoons bij een abonnement bleef lang de populairste optie bij providers. Tot eind vorig jaar, toen Nederlanders ineens meer toestellen los kochten dan bij een abonnement.

Hoe komt dat en wat zijn de gevolgen voor Nederlandse mobiele gebruikers en providers? Tweakers dook in deze stille evolutie van de telecommarkt.

Waarom losse toestellen populairder worden

Hoeveel mensen kopen losse toestellen en hoeveel mensen gebruiken daardoor sim-only? Het is lastig om daarover openbare cijfers te vinden; providers laten weinig los, maar op basis van Retail Reports van GfK is een trend vast te stellen.

Deze cijfers zijn een benadering op basis van GfK's eigen Retail Reports. Soms ontbreken harde cijfers, maar de grafiek geeft de waarden in elk geval bij benadering en de trend in zijn geheel weer. In 2011 kochten Nederlanders nog driekwart van de telefoons in combinatie met een abonnement; anno 2014 is dat bijna gehalveerd. Het aantal verkochte losse toestellen verviervoudigde in diezelfde periode, van 11 procent toen tot naar schatting meer dan 40 procent nu.

Het gekke is dat de ontwikkeling van sim-only minder spectaculair is. Dat steeg ook wel, maar veel minder snel.

Bijna de helft van alle gekochte abonnementen en prepaidpakketten betreft inmiddels een sim-only-aansluiting, tegenover 35 procent een paar jaar geleden. Marktonderzoeksbureau Telecompaper verstrekte deze cijfers aan Tweakers. Het is duidelijk dat het aantal los verkochte toestellen en het aantal sim-only-abonnementen rond hetzelfde niveau zijn komen te liggen.

De voornaamste reden is geld. Providers verlaagden vanaf medio 2011 de korting op dure smartphones in combinatie met een abonnement, waardoor veel mensen ineens niet meer goedkoper uit waren met deze constructie. GfK constateerde dat ook toen al. "Tot nu toe (augustus 2011, red.) hebben providers de smartphone zwaar gesubsidieerd, wat heeft geresulteerd in een aanzienlijke verkoop van high-end modellen in vergelijking met andere landen. Het voornaamste doel hiervan was het stimuleren van het mobiele internetgebruik. Nu dit gerealiseerd is, worden providers geconfronteerd met dalende inkomsten uit gesprekken, als gevolg van een toegenomen applicatiegebruik. De providers hebben gereageerd met de aankondiging van hogere tarieven voor mobiel internet en lagere subsidies op smartphones. Naar verwachting zal dit de huidige groei van smartphones afremmen en leiden tot een hogere omzet van middensegmentmodellen."

De leaseconstructie heeft veel mensen bewust gemaakt van de kosten van het toestel

Het gevolg van een verlaging van die korting was dat steeds meer mensen goedkoper uit waren met een sim-only-abonnement en een los toestel, zoals tweaker Kiswum meer dan eens tot in detail heeft uitgerekend.

Bovendien maakten sommige providers duidelijk hoeveel je precies extra betaalt voor een telefoon bij het abonnement. KPN deed dat met zijn desastreuze 'leasen' van toestellen. Voor een vast bedrag per maand 'huurden' klanten toestellen, waarna KPN de telefoon na twee jaar terugwilde of de klant hem kon overnemen. De constructie bleek zo impopulair, dat KPN er binnen een paar jaar mee stopte.

Wat nu populair is geworden en wat bijvoorbeeld door Vodafone wordt toegepast, is dat klanten betalen voor een toestel uit een bepaalde klasse, vaak aangeduid met letters. Voor toestellen in een bepaalde klasse betaal je een bepaald bedrag bij per maand.

Waarin de leaseconstructie wel is geslaagd, is dat zij veel mensen bewust heeft gemaakt van de kosten van het toestel in het abonnement. De virtuele providers, veelal budgetmerken van de grote providers, maakten daardoor een grote opmars. De prijsverschillen met de gevestigde merken zijn veelal zo groot, dat inmiddels vier op de tien abonnementen bij een virtuele provider worden afgesloten en dat percentage stijgt nog steeds snel.

De lagere subsidies vormen waarschijnlijk maar een deel van het verhaal. Een ander deel is dat een fatsoenlijke smartphone steeds minder geld hoeft te kosten. Waar Nederlanders voorheen vanwege de hoge kortingen vooral gingen voor de duurste modellen op de markt, zijn nu ook goedkopere modellen in trek. Merken als Huawei en Motorola boekten in de afgelopen tijd verkoopsucces in Nederland met hun goedkopere toestellen en LG en Google bewezen dat je voor 350 euro een uitstekende telefoon kan kopen, in Nederland in de vorm van een Nexus 5.

Tim Poulus, onderzoeker van Telecompaper: "Als je dan zelf een toestel koopt, dan is een iPhone wel een flinke uitgave in één keer. Dus dat kan best bijdragen aan de populariteit van goedkopere smartphones. Verder: midrange- en zelfs low-end smartphones worden steeds beter, dus het kwaliteitsverschil met een iPhone wordt kleiner, terwijl het prijsverschil groot blijft."

Chinaphones

Een niche voor goedkope smartphones: geïmporteerde Chinese toestellen

Gevolgen

De gevolgen op lange termijn van de opkomst van sim-only zijn lastig te duiden, maar de gevolgen tot nu toe zijn wel makkelijk na te gaan. Als we kijken naar wat Nederlanders gemiddeld uitgeven aan een mobiel abonnement, is er een kleine aardverschuiving zichtbaar. Waar we drie jaar geleden gemiddeld 43,66 euro uitgaven, is dat nu gedaald tot iets onder de 31 euro, een daling van bijna 30 procent.

We hebben deze data verzameld door de in de kwartaalcijfers van de providers vermelde 'average revenue per unit', oftewel omzet per klant, te verzamelen. Providers splitsen deze arpu uit naar prepaid en postpaid, dus abonnementen. KPN doet dat overigens pas sinds 2011, dus de waarde uit 2010 is een benadering. Die laatste categorie bevat zowel abonnementen per toestel als sim-only.

Naast de steeds goedkopere abonnementen die mensen afnemen, is er een andere oorzaak voor de scherpe daling: het 'WhatsApp-effect'. "Dit komt vooral door de afname van sms en de algehele prijsdruk als gevolg van concurrentie", zegt Poulus. "Denk aan de opkomst, afgelopen jaren, van Tele2. Sim-only heeft hier waarschijnlijk niet eens zoveel mee te maken."

Wat je per maand betaalt, hangt nu vooral af van de databundel

Het gevolg van deze daling laat zich moeilijk overschatten. Bij een gelijk aantal klanten wordt er iedere maand gemiddeld meer dan 12,50 euro per persoon minder verdiend. Over de looptijd van een abonnement van twee jaar betalen we dus gemiddeld 300 euro minder aan een provider. Dat geld is uit te geven aan losse toestellen.

Providers Vodafone KPN T-MobileDe onrust was dan ook te zien bij de providers in de afgelopen jaren. Gemiddeld ongeveer eens in de negen maanden tot een jaar kwam er een nieuwe reeks abonnementen om 'af te stemmen op de wensen van onze klanten'. Dat is niet alleen marketing; wat mensen willen in een mobiel abonnement verandert inderdaad drastisch. Waar belminuten en sms'jes ooit het belangrijkste waren, is dat nu voor veel mensen data. Daarom is onbeperkt sms'en en soms onbeperkt bellen mogelijk, terwijl voor data limieten gelden. Wat je per maand betaalt, hangt nu vooral af van de databundel.

Het aandeel van sim-only-abonnementen en de rol van virtuele providers zullen alleen maar toenemen, maar het is voor bestaande providers ook een risico. Ze houden klanten vast dankzij aanbieders als Simyo (KPN), hollandsnieuwe (Vodafone) en Ben (T-Mobile), maar het levert ze veel minder op. De investeringen in het 4g-netwerk hebben veel gekost, dus ze zullen proberen om linksom of rechtsom meer geld te verdienen, bijvoorbeeld met het leveren van extra diensten. Dat doen ze al met bijvoorbeeld muziekdiensten, zoals Spotify bij KPN en Deezer bij T-Mobile. Ook kunnen ze diensten bundelen, als bij KPN Compleet, met mobiel bellen, vast bellen, vast internetten en tv.

Vodafone ziet vooral dat de vraag naar toestellen bij abonnementen gebonden is aan nieuwe releases. "Als er een nieuw aansprekend toestel uitkomt, zoals een nieuwe iPhone, dan stijgt het aantal abonnementen met toestellen weer." Andere providers zijn er minder uitgesproken over, maar T-Mobile benadrukt wel dat het belangrijk is om de 'nieuwste mobiele toestellen' bij abonnementen te leveren. Het is de vraag of die focus in de toekomst meer mensen ertoe kan overhalen om weer een telefoon bij een abonnement te nemen.

Tot slot

Wie zegt er nu 'nee' tegen een gratis telefoon? Steeds meer mensen, zo blijkt, en dat heeft grote gevolgen. We sparen op een tweejarig abonnement gemiddeld 300 euro uit ten opzichte van drie jaar geleden, een fors bedrag,

Komen de tijden ooit terug dat je bij een schappelijk geprijsd abonnement een high-end telefoon 'kreeg' zonder bijbetaling? Die kans lijkt niet groot; het is niet meer nodig om mensen te verleiden om mobiel internet te nemen, want iedereen die het wil, heeft het onderhand al. Er zijn veel meer mensen die hun abonnement met mobiel internet verlengen dan dat er abonnees bijkomen.

Een van de meest logische gevolgen is dat mensen langer gaan doen met hun dure telefoon of vaker een toestel kopen dat iets goedkoper is. Hoe deze ontwikkelingen de prijzen en abonnementen die we betalen en kunnen afsluiten in de komende jaren zullen beïnvloeden, is onbekend.

Een ding is zeker; de providers dachten in 2011 weg te komen met een verlaging van de korting op smartphones en een verhoging van de prijzen van abonnementen. Sindsdien geven we gezamenlijk meer dan een miljard euro per jaar minder uit aan mobiele abonnementen, terwijl we steeds vaker zonder tussenkomst van providers onze telefoons kopen. Je kunt dus stellen dat de providers het deksel op de neus hebben gekregen.

Reacties (360)

360
341
270
15
0
15
Wijzig sortering
Niet alleen wat je betaald, maar ook wat je ervoor terugkrijgt zou in het grafiek moeten staan.

Waar je vroeger 40 euro per maand betaalde voor 500 bel/sms + 1GB data en een gratis toestel van 250 euro.

Betaal je nu 30 euro per maand voor 150 bel, onbeperkt sms en 500 mb data en een gratis toestel van 225 euro.

Klanten betalen dan minder per maand, maar ze krijgen er ook minder voor terug.


Wij zijn nog altijd erg duur in vergelijking met andere landen.

18 euro sim-only per maand voor:
2000 minuten
400 minuten binnen EU
1000 sms binnen EU
3GB Data
6 TV Zender op je mobiel

http://www.drei.at/portal...arife/telefonie/hallosim/

En voor 9 euro per maand kun je een dat sim-only kopen met 6GB data!

http://www.drei.at/portal/de/privat/tarife/internet/hui/

Probeer dat maar in Nederland te vinden.
Het is nog tot eind 2015 (15 december) wachten, en dan kan je evengoed dit abonnement nemen. Door de zgn ‘Connected Continent’ regelgeving mag men dan geen meerkost vragen als je in het buitenland bent, binnen de Europese Unie. Dan kun je net zo goed een buitenlands abonnement nemen.

[Reactie gewijzigd door MatthiasH op 24 juli 2024 21:57]

Wat als een provider dan als basistarieven de huidige roaming maximum neemt en daar dan een nationale data/bel/sms bundel bij doet?
Dan betaal je nog altijd dik voor in de EU wat te doen, alleen is het hetzelfde tarief als in eigen land.
Niemand is verplicht deze bundels te nemen natuurlijk.

Ik voorzie op korte termijn enkel voordelen. Op langere termijn is een andere vraag, maar dat hangt af hoe de marktwerking evalueert. Als binnen 10 jaar Europa nog maar 3 à 4 grote providers telt, krijgen we misschien een soortgelijke markt als de VS en China, waar een grotere provider echt niet beter/goedkoper betekend.
Mijn punt was dat de interessant abonnementen in het buitenland niet zozeer in dezelfde vorm naar Europa komen eind 2015, maar dat het abonnement in een soort basistarief per mb/sms/min gezet wordt met dan binnenlandse bundels om de prijs in eigen land hetzelfde te maken. Dan betaal je in de EU technische gezien evenveel als thuis, maar eigenlijk evenveel als nu het geval is.
Het is maar hoeveel providers het zo gaan spelen.
wat nu wel wegvalt in jouw vergelijking zijn de kosten die de providers hebben gemaakt voor de frequentie. Deze zijn in nederland relatief heel hoog geweest.
Ik geloof dat er voor de laatste veiling 4 miljard is betaald waar de verwachting rond de 400 miljoen waren.

[Reactie gewijzigd door hendrickbert op 24 juli 2024 21:57]

Oostenrijk heeft 8.5 miljoen inwoners en hebben 2 miljard betaald. Ofwel 235 euro per hoofd.
http://www.reuters.com/ar...ion-idUSL5N0IC1RM20131022


Nederland heeft 16.8 miljoen inwoners en hebben 3,8 miljard betaald. Ofwel 226 euro per hoofd.
nieuws: KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 kopen 4g-frequenties

Frequenties verklaren niet waarom de prijzen hier velen malen hoger zijn. Daarbij komt dat de kosten in Oostenrijk hoger zijn en het veel meer kost om een netwerk aan te leggen, dan onze platte en dichtbevolkte land.
Sowieso kunnen we nu nog helemaal weinig zeggen over de effecten van de veiling op de prijzen bij providers. Daar is het veel te vroeg voor, het geld moet nu nog terug gaan worden verdiend.
Het is een telefoon op afbetaling, waarbij mensen maandelijks een voor hen vaak onbekend bedrag betalen om de aanschafprijs van de telefoon te bekostigen.
Is dat werkelijk zo onbekend? Lijkt mij een eenvoudig aftreksommetje... maandelijke kosten abonnement&toestel - maandelijkse kosten sim-only = kosten per maand voor het toestel

Scratch that... ik zie nu dat de meeste providers tegenwoordig wel duidelijk een bedrag voor het toestel rekenen in het abonnement... de uitspraak is dus eigenlijk alleen gebaseerd op die provider die het niet doet (t-mobile)

Toch is het in mijn ervaring nog wel altijd zo dat als je goed oplet en voor een leuke aanbieding gaat, het is vaak nog altijd goedkoper is dan het kopen van een los toestel... of iig niet duurder. Mijn huidige HTC One (M7) gaat mij omgerekend €510,- euro kosten als ik de kosten van een vergelijkbare simonly aftrek... dat is bijna 50 euro goedkoper dan het toestel vorig jaar augustus nog los moest kosten toen ik het abonnement afsloot.

Dit is een leuk voorbeeld: http://www.typhone.nl/gsm...anbieding$$Identity:14804

Als je daar voor het Hi abonnement gaat met 300 tikken en 1,5GB data dan ben je 24x38 = €912,- kwijt. (+ nog wat leuke gratis extra's)

Ga je voor een los toestel wat op z'n goedkoopst nog €480,- kost maar veelal nog ruim boven de €500,-... daar tel ik dan een goedkope hollandse nieuwe sim only bij op met vrijwel dezelfde specs, €23,- pm... 480+24x23 = €1052,-

Oftewel een verschil van dik 100 euro in het voordeel van het toestel+abonnement... was ik ook voor Hi gegaan als provider dan was het verschil zelfs al bijna 200 euro. Dan moet je een hele leuke korting op sim only weten te vinden omdat verschil goed te maken. En zo zijn er nog tig voorbeelden waarin je absoluut goedkoper uit bent zolang je maar op de aanbiedingen let. Je bent pas echt goedkoper uit als je 2e hands een goed toestel op de kop weet te tikken of met minder genoegen neemt want de verschillen liggen wel anders bij de goedkopere toestellen... dan ben je juist meestal weer beter af om die los te kopen.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 24 juli 2024 21:57]

Je kunt bij een online verkooppunt als studentmobiel evengoed nog een mobiel met abonnement krijgen voor een relatief lage prijs(als je mobiel ook niet al te duur is)
Neem nu bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S4 in combinatie met een abonnement. Je kunt hier al voor €22,- per maand 100 bel/sms en 1GB en een "gratis" Samsung Galaxy S4. Als je dit dan gaat vergelijken met wat het als sim-only kost dan zie je dat je er wel een verschil is van €9,- per maand (sim only kost €13,-). maar als je dan gaat rekenen dan kom je uit op:

Samsung Galaxy S4+abonnement bundel
  • €22,-*24=€528
  • €528-€345=€183 (€345 is de goedkoopste prijs voor een losse Samsung Galaxy S4
  • €183,-/24=€7,63 (de uiteindelijk maandprijs wat je dus voor de sim only zou moeten betalen om hetzelfde uit te komen als met deze bundel)
Samsung Galaxy S4+sim only
  • €13,-*24=€312
  • €312+€345=€657,-
Je krijgt hem niet gratis, maar je ben wel goedkoper uit dan als je hem met een losse sim-only zou kopen
Kan mij nog herinneren dat er in den beginne, naast de 'gratis' telefoon er ook nog wel riante cashbacks werden gegeven.

Verder denk ik dat je gewoon moet uitrekenen wat een losse telefoon kost, daarbij het abonnement wat je wilt optellen over twee jaar. En dat vergelijken met een twee-jarig abonnement met de 'gratis' telefoon.

Ook is het nog zo dat er velen zijn die niet even zomaar veel geld in één keer kunnen ophoesten voor een smartphone, en daarom zo n abonnement met 'gratis' telefoon nemen om gespreidt te kunen betalen.
Ik snap de ophef niet helemaal, net als veel mensen voor mij hebben gezegd heb ik een toestel bij mijn abonnement en nee ik zie het niet als een gratis toestel. Even een korte rekensom; ik betaal 45 euro permaand bij kpn voor mijn htc one (m7) en heb daarmee onbeperkt bellen/sms en 4GB data (ik gebruik 2,5gb)

45 * 24 maanden = 1080 euro over 2 jaar tijd, waarvaan het toestel op het moment van aanschaf 600 euro was? ik weet het niet meer precies, maar stel 600.

1080 - 600 = 480 euro voor 2 jaar lang onnbeperkt bellen en 4 gb datalimiet per maand. Dat is 20 euro per maand voor mijn gebruikskosten.

Dus ja niet voor iedereen is het voordeliger, maar ik ben al jaren kpn klant en krijg altijd korting op mijn abonnementen. Waarbij het ook loont om naar de winkels te gaan ipv het online af te sluiten. Het loont altijd om naar jouw specifieke situatie te kijken en voor jezelf een rekensom te maken. Kort door de bocht stellen dat prepaid en sim only meer loont is gewoon niet waar.
Een ding is zeker; de providers dachten in 2011 weg te komen met een verlaging van de korting op smartphones en een verhoging van de prijzen van abonnementen. Sindsdien geven we gezamenlijk meer dan een miljard euro per jaar minder uit aan mobiele abonnementen, terwijl we steeds vaker zonder tussenkomst van providers onze telefoons kopen. Je kunt dus stellen dat de providers het deksel op de neus hebben gekregen.
Flauw/onjuiste afsluiting.

Het is een jaar of 5-6 geleden misgegaan toen T-Mobile mobiel internet wilde pushen (o.a. specifiek bij vrouwen). Destijds was de marketing afdeling er heilig van overtuigd dat mensen via het mobiele internet niet onderling zouden bellen en berichten zoude sturen . Uit onderzoek bleek immers dat niemand dat deed (aldus marketing T-Mobile). Logisch want toen had nog vrijwel niemand zin hun "onbeperkt internet" voor 10 euro per maand extra. Als de campagne echter slaagt (en dat deed hij) dan wordt het een heel ander verhaal.

De trend (alhoewel als je de geschatte cijfers uit dit artikel weg laat er bar weinig over blijft) is natuurlijk direct gevolg van de inburgering van mobiel internet. Op het moment dat "iedereen" het heeft krijgt het een aanzuigende werking en wordt je haast gedwongen om ook met Whatsapp etc mee te gaan. Zelfs de "huismoeders" hebben nu Whatsapp om zo te communiceren het hun kinderen.

Kun je dan concluderen dat de providers de deksel op de neus kregen? Of wat het gewoon heel hard nodig dat er iets veranderde omdat de inkomsten terug liepen terwijl de kosten de pan uit rezen...

Vrijwel iedereen zal begrijpen dat het laatste het geval was. Immers mobiel internet nam omzet weg uit berichten (en bellen) terwijl die subsidies wel terugverdient moesten worden. Dan moet er iets gebeuren. Er zit dan vrijwel niets anders op dan de kosten verhogen om de dalende omzet af te dekken.

Daarnaast zijn de marktomstandigheden verandert. De consument moet snel van provider kunnen wisselen. In het verleden ging dat niet zo eenvoudig (rare contracten, tijd niet bereikbaar, het was slecht geregeld en eng). Dan kun je als provider later nog wat winst pakken. De klanten zijn nu lang niet zo loyaal meer dus die vlieger gaat gewoon niet meer op.

Daarbij komt ook nog dat als je eenmaal gebruikt maakt van Whatapp in plaats van sms je ook niet zo snel ineens 100 units over je bundel zit (a €0,35). Aan alle kanten is de telefoon subsidie dus eigenlijk niet meer te verantwoorden...

Terugkijkend zijn de providers niet beter geworden van mobiel internet. Er zijn gigantische investeringen gedaan terwijl de inkomsten tegenvallen. Daarnaast is het gouden verdienmodel van krappe bundels met hele dure "boete" tarieven ook steesd minder relevant aan het worden.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 24 juli 2024 21:57]

Het blijft simpelweg verbazingwekkend dat mensen 6+ jaar nodig hebben om door te krijgen dat sim only de betere optie is.
Het is al lang niet meer de voordeligste optie op een enkele aanbieding na.

Verder hoop ik niet dat simpelweg sim onlys duurder gaan worden.

Prividers verdiende dubbel aan telefoons leveren.
Niet alleen was het contract duurder dan los toestel+ sim only maar de provider kreeg deze telefoon ook nog eens voor BULK INKOOP prijs wat op een dure telefoon zeker 100 euro extra in het laatje bracht.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 24 juli 2024 21:57]

Het is verbazingwekkend enerzijds maar het is een kwestie van onbekend maakt onbemind.

Sinds de lease-constructies moeten de providers openheid geven in de prijzen m.b.t. wat je nu precies voor het toestel betaald waardoor het voor de doorsnee consument makkelijker vergelijken is. Dat Sim-only goedkoper was uiteindelijk was wel enigszins bekend maar het daadwerkelijke verschil was een stuk minder inzichtelijk.

Daar komt nog bij dat de grote providers lange tijd Sim-Only hebben genegeerd. Toen de MVNO's (virtuele operators) hier steeds meer op begonnen te sturen konden de grote providers ook niet achterblijven omdat er steeds meer mensen over gingen stappen naar Sim-only.

Heel de lease-constructie heeft deze verschuiving ook meer getriggered omdat het juist het grootste argument op een abo mét telefoon te nemen ontkrachtte, namelijk dat je een telefoon erbij krijgt die van jou is. Het logische gevolg is dan dat de consument naar andere opties gaat kijken om toch te krijgen wat ze willen.

Nu stappen de grote providers weer af van de lease constructie maar het is mosterd na de maaltijd, inmiddels is veel meer gemeen goed dat een los toestel goedkoper is.

En tja, het is een kwestie van tijd voor de Sim-Only abo's duurder worden maar de bewegingsruimte daar in is beperkt om een paar redenen:

- Er zullen altijd MVNO's zijn die goedkoop willen blijven met de sim-only tarieven waardoor de anderen daar in mee moeten.

- Als de providers het prijsniveau kunstmatig omhoog tillen zal de telecom waakhond ingrijpen omdat de providers dan niet kunnen verklaren waarom de prijzen hoger worden, de infrastructuur en kosten worden niet plots veel hoger waardoor je ook niet kan verantwoorden als provider dat je het prijsniveau richting abo's mét toestel gaat tillen. Het voordeel is dat Nederland redelijk rechtlijnig is ook m.b.t. netneutraliteit bijvoorbeeld waardoor de providers niet kunnen chargen voor Whatsapp etc.
Wat ook positief is is dat je geen verkapte lening meer hebt, dus geen BKR registratie voor een mobiele telefoon.
Die BKR registratie voor mobiele telefonie is er al lang niet meer.

Dit omdat een achterstand van 1 maand telefonie niet in verhouding zou staan met de gevolgen bij een BKR registratie.

https://www.bkr.nl/Veelgestelde-Vragen/TelecomGegevens/

http://www.geldenrecht.nl...eer-voor-telefoonrekening

[Reactie gewijzigd door Dograver op 24 juli 2024 21:57]

Ik ben er nooit ingetrapt altijd gewoon netjes mijn telefoon gelijk gekocht en dan gewoon opwarderen, dus dat is zon 10 euro per half jaar (wordt alleen maar gebeld) dus dat is 4x10 + 100 euro voor een smartphone = 5,8 per maand (2 jaar lang) zo goedkoop is nog niet het goedkoopste abbo, ik snap die dure abbonementen echt niet.. en ook niet waarom er geen abbonement is met onbeperkt internet.. (enigste wat ik wil, internet overal in nl onbeperkt om mijn laptop)

[Reactie gewijzigd door pascalboy op 24 juli 2024 21:57]

Jij trapte er niet in, maar jouw situatie is niet zoals die van iedereen.
de meesten die ik ken (en ikzelf ook) bellen/smsen relatief weinig en gebruiken rond de 200MB tot 500MB aan data per maand (wifi thuis en werk/school vangt de rest vaak op).

Ik ben begonnen met de Nokia N95 8GB, toen de N900, daarna de Samsung Galaxy S3.
Over een periode van 2 jaar betaalde ik ongeveer €800~€850 voor abonnement en toestel. Het toestel los kostte €600~€650, dus ik betaalde ongeveer €8 per maand aan abonnementskosten. Daar zat niet altijd data bij, maar was nooit duur ten opzichte van sim-only
Helemaal mee eens.

Ik mag eind sept verlengen dus heb afgelopen weekend eens flink uitgezocht wat nu eigenlijk echt het goedkoopste is. mijn conclusie was dat Hi van kpn bij uitstek de goedkoopste aanbieder is waarbij je 4G standaard krijgt bij alle abonnementen en ook veel meer data krijgt dan bij de concurrent.

Ook kwam ik er achter dat een sim only abonnement in heel veel gevallen met een high end toestel helemaal niet voordeliger is.

Als ik de samsung S5 los moet kopen dan ben ik rond de 500 euro kwijt voor alleen het toestel. dat betekend dat het toestel mij over 2 jaar verspreid 25 euro per maand kost. pak ik daar een 3 GB sim only abonnement bij dan betaal ik dus 25 euro voor sim only en 25 voor het toestel dus 50 euro per maand. Kies ik een 2GB abo met toestel bij hi dan betaal ik 45 euro per maand en is het toestel gratis. en zelfs al pak ik een 4 Gb abo dan betaal ik nog steeds maar 47,50.

In de ogen van veel mensen is een sim only goedkoper. maar als je gaat terug rekenen ben je bij hi en ook andere nog altijd voordeliger uit om te kiezen voor een abo met toestel. Ik snap daarom ook niet goed dit artikel. want deze staat lijn recht tegenover mijn bevindingen.

Enige wanneer je echt goedkoper uit bent met een sim only is als je langer dan 2 jaar gaat doen met je toestel of wanneer je je oude toestel gaat gebruiken in combi met een sim only of wanneer je een of ander scharminkel koopt voor een paar euro.

edit**
Neem je de note 3 dan kun je zelfs nog goedkoper uit zijn. een abonnement met dit toestel kost 37 euro per maand voor 2GB zonder bel minuten. hierbij is het toestel 19 euro.

[Reactie gewijzigd door sygys op 24 juli 2024 21:57]

Mij valt hetzelfde op. Als ik de Vodafone sim-only abo's bekijk (ben al 13 jaar klant daar)', dan kost een RED super abo € 39,- per maand. Hetzelfde abo, maar dan incl. de Samsung Galaxy S5 kost € 55,- per maand. Over 24 maanden is dat een verschil van € 384,- en daar koop je los geen S5 voor.
Als ik reken, krijg ik dit:
Galaxy S5 (€479).
Gedeeld door 24 = €20 per maand.
Daarbij is het handig om te weten wat jullie daadwerkelijk verbruiken. Kijk eens naar wat je daadwerkelijk per maand verstookt. Ik internet niet weinig, ik verstook nooit meer dan 500MB, meestal zit ik onder de 200MB per maand.
Ik vraag me af hoe je het voor elkaar krijgt zoveel te verstoken.
Natuurlijk kun je makkelijk meer verbruiken (streaming diensten), maar waarom zou je?
Ik krijg bijna iedere maand het 75% waarschuwingsbericht van mijn 2 GB per maand bij Hi. daarna doe ik wat rustiger aan en kom ik meestal niet boven de 2GB uit. Als ik mijn wifi erbij pak dan verstook ik zo'n 15 GB per maand aan data op mijn telefoon.

Met meer GB per maand zou ik meer gebruik maken van diensten die ik nu bewust niet gebruik omdat mijn data bundel zo klein is. Bijvoorbeeld een serie van netflix kost al snel 200 - 400 mb per aflevering. met 8GB per maand aan data heb ik een hoop meer vrijheid en ben ik niet afhankelijk van mijn wifi verbinding. Ik gebruik daarnaast ook veel spotify die bij mijn "oude" abonnement nog wel van mijn data bundel af gaat. ik download dus meestal playlists naar mijn telefoon via wifi. dit hoeft met 8GB ook niet meer.

Als je alleen af en toe op nu.nl kijkt en een paar berichtjes verstuurd met whatsapp dan zul je inderdaad niet meer dan 200 mb gebruiken. maar apps als netflix youtube spotify maps e.d. zijn behoorlijke data vreters.

Maar even terug ontopic. die 20 euro per maand voor de S5 in combi met een gemiddeld sim only bij hi kom ik op 45 euro per maand uit. hier heb ik ook een abo met 6GB data en een gratis S5 voor bij Hi.

Ik vraag me dus af hoe de artikel schrijver aan zijn mening komt? en op welke berekeningen hij zijn feiten dan baseert. Want ik heb afghelopen dagen wat berekeningen gedaan bij zowat alle telecom bedrijven en ik kom altijd op het zelfde uit.... hi is het goedkoopste met de hoeveelheid data die je krijgt en ook bel minuten zijn erg goedkoop bij hi. en bij hi is het nog altijd interessanter om een toestel bij je abo te pakken dan een sim only.

Uiteraard als het je niet uit maakt wat voor toestel je krijgt kun je voor 130 euro ook een lumia 630 halen.... dan ben je wel goedkoper uit. Maar ja ik wil dat eerlijk gezegd niet.

Dat de lease nooit iets is geworden is ook wel logisch. heb nu mijn note 2 met lease. ik betaal er 2 jaar lang 27 euro per maand aan dan betaal ik in totaal 650 euro, dat is precies wat het toestel gekost heeft. vervolgens krijg ik nu een rekening van 100 euro gepresenteerd als ik het ding wil houden. dat werd mij niet verteld toen ik mijn abo afsloot. de verkoper zei mij toen... oh dat bedrag zal na 2 jaar nog een paar tientjes zijn.

Mijn abo is nu 1,5 jaar oud en bij hi kun je nu 6 maanden vtv verlengen. ik betaal dus eigenlijk als ik nu een sim only pak 6 maanden minder lease van mijn toestel want bij verlenging gaat het nieuwe contract gelijk in. die 6 maanden lease a 27 euro worden gewoon bij het overname bedrag opgeteld. waardoor het totaal niet interessant is om mijn note 2 over te nemen omdat ik dan omgerekend net zo duur uit ben als een goedkoper abo met nieuw toestel. en wil geen 2 jarig sim only abo hebben... ik denk namelijk niet dat mijn note 2 het 4 jaar vol gaat houden

[Reactie gewijzigd door sygys op 24 juli 2024 21:57]

Bijvoorbeeld een serie van netflix kost al snel 200 - 400 mb per aflevering.
Download ze thuis, zet ze op je telefoon...
ik download dus meestal playlists naar mijn telefoon via wifi. dit hoeft met 8GB ook niet meer.
Download muziek thuis, zet ze op de telefoon...
Ik vraag me dus af hoe de artikel schrijver aan zijn mening komt? en op welke berekeningen hij zijn feiten dan baseert.
Bijna niemand/niet iedereen gebruikt zo exorbitant veel. De mensen die ik ken, gebruiken allemaal minder dan 500MB/maand. Degenen die meer gebruiken, doen dingen die ze ook op een andere manier zouden kunnen doen, maar dit weten/willen ze niet.
Dat de lease nooit iets is geworden is ook wel logisch.
Ik begreep deze constructie ook nooit. Duur en geen voordeel. Ik kon ook niet voorstellen dat iemand dat zou doen.
500 Euro verdeeld over 2 jaar: naar mijn idee geen 25 euro, maar 21 euro per maand (20.83 euro per maand om precies te zijn)

Oftewel, 21 euro toestel kosten + 25 euro abbonement zou dan uitkomen op 46 euro per maand. Nog altijd 1,5 euro voordeliger dan jouw 47,50 met toestel abbo.

Bovendien vergelijk je (jouw eigen woorden) een 3 GB prijs van sim only met 2 GB abbo met toestel...

correctie: zie nu dat je 47,50 prijs een 4 GB abbo + toestel betreft. Echter na snel te kijken op vergelijkingssite losabonnement.nl zie ik dat je bijvoorbeeld ook een t-mobile sim only abonnement kan afsluiten voor 25,50 euro per maand, met 5 GB. Dat zou dan in totaal op 46,50 euro per maand uitkomen, 1 euro per maand voordeliger.

[Reactie gewijzigd door Hose op 24 juli 2024 21:57]

ja maar ik hoop dat je mijn punt snapt... de 100den euros voordeel bij een sim only zijn behoorlijk mank. en voor 24 euro in 2 jaar verschil is het niet echt de moeite om nu meteen 500 euro af te moeten tikken voor een toestel. als je gaat tellen dat je 1,5% rente per jaar krijgt over je spaar geld dan zou je alweer 15 euro daarvan terug verdienen door het geld op een spaar rekening te zetten.

Maar goed wellicht is die vergelijkingssite van jou goedkoper met het aanbieden van abonnementen. Ik bestel ze echter liever bij de provider zelf, ik heb het niet zo op die hill billies die op internet allemaal mooie aanbiedingen doen. je krijgt namelijk sommige acties niet die providers wel bieden. zo zat ik laatst te kijken op zo'n site en zag dat de hi abo's even duur waren. maar het duurste abo bij hi zat op die site geen gratis spotify bij. Je moet dus behoorlijk uit kijken wat die sites precies bieden. anders ben je zo maar weer 10 euro duurder uit als je graag spotify wil en deze dus nog apart moet afsluiten.

Dat ik bij Hi sim only en abo met toestel vergelijk met verschillende GB's is omdat hi heel slim niet dezelfde bundels aanbiedt voor simonly en abo met toestel. zo kun je het dus nooit fatsoenlijk vergelijking.

Het 8GB pakket met toestel S5 zonder belminuten kost 52 euro. hier zit spotify bij in wat ik altijd heb gehad, dus voor mij betaal ik voor mijn abo eigenlijk 42 euro per maand. Als ik een sim only bij t mobile afsluit moet ik die nog apart erbij nemen. dan zit ik bij tmobile sim only dus met 5GB op 25,50 voor abo 10 euro spotify en nog 21 euro voor het toestel er maand. dat kost me dan 56,50 en dan moet ik ook nog het toestel meteen betalen.

Hoe dan ook, mijn mening is dat dit artikel en waarschijnlijk dus ook heel veel mensen, maar half uitrekenen of een sim only wel echt zoveel goedkoper is. Je krijgt vaak minder en moet het toestel in een keer handje contantje betalen.

Ik denk dat veel mensen, net als met de iphone hype toen, gewoon achter elkaar aan lopen. ze horen "ik heb nu sim only en heb er een los toestel bij gekocht dat is veel goedkoper" en rennen direct naar de winkel om het ook te gaan halen. Vervolgens bevestigd een artikel als deze (waarvan ze in mijn ogen wel even wat beter research en berekeningen hadden mogen laten zien) dat het goedkoper zou zijn. Maar goed je zegt het zelf al, het scheelt een euro per maand. met rente erbij geteld zelfs maar 9 euro in 2 jaar. Als het echt zoveel goedkoper was dan hadden er niet eens meer abo's met toestellen geweest. Providers zorgen er wel voor dat ze er per saldo niet op achteruit gaan. Ik denk zelfs dat providers meer verdienen op simonly. ze hoeven namelijk geen 500 euro voor een toestel voor te schieten. Dit is voor hun niet meer dan een financiering.
Inderdaad het is gewoon keer kijken wat je wilt/nodig hebt.

Daarnaast als je nog KPN compleet hebt wordt je abo verdubbeld dus zou je lagere abo kunnen nemen en indien 1 in huis houden KPN heeft en de rest hi/KPN krijgt elk toegevoegd nr ook nog 10 euro korting.

Slim is dan de goedkoopste KPN abo in huishouden aan te melden als familievoordeel en dus korting op de duurste te pakken?
Ja dat hoorde ik laatst ook ja. helaas zit ik bij telfort met mijn thuis internet. anders kun je ook nog 10 euro korting krijgen op alles en worden belminuten en mb's verdubbelt.
Let op: er moet tenminste één KPN mobiel abo zijn. Pas bij elk extra abo krijg je korting, voor KPN abo's inderdaad 10 euro, maar voor Hi maar 5.
Je moet het dus altijd naast elkaar houden ene r is niet één stelregel.

Maar een valkuil is wel bij één provider kijken of het abo met toestel niet voordeliger is. Het kan zomaar dat als je bij een andere provider kijkt abo + los toestel alsnog goedkoper is.
Klopt ook! Maar zoals het hier in het artikel staat krijg je bijna spijt dat je het zelf niet hebt. In mijn ogen is een simonly alleen echt interessant als of nog een goed toestel hebt, of als je een goedkoop toestel koopt.

Anders wegen in mijn ogen de nadelen zwaarder dan de voordelen.
500 euro : 24 maanden is geen 25 euro per maand maar slechts 20.63 euro
Het was toch makkelijk zelf uit te rekenen.
Bij elk abbo heb ik gewoon gekeken wat het totaal te betalen bedrag is. En vaak was dat inclusief telefoon net iets goedkoper dan met een losse telefoon.

Tja je betaald je telefoon op afkoop. Maar je hoeft niet de 600 euro in een keer op te hoesten. Dus ik snap het wel. Maar van de andere kant zijn de telefoons niet duurder bij de providers. Dus ik snap de afname alleen maar als mensen ook langer met telefoons doen.

Als je in een "Crisis" zit kan je toch niet zo makkelijk ineens 600 euro ophoesten voor een high end telefoon. Hoewel blijkbaar veel mensen dat toch doen.
Meestal kwam ik uit op een hogere cashflow met een "gratis" telefoon dan er 1 los kopen plus een sim-only abbo.

In de tijd van de iPhone 3GS had Vodafone een speciaal iphone abonnement (sim only) met ongelimiteerde data... Een toestel in Belgie halen was toen 200 euro goedkoper dan in nederland een abonnement van 24 maanden waar een gratis telefoon bij zat.

Daarna altijd 2dehands een vorige generatie iphone gekocht met een sim only (6 europ/m + 10 euro voor onbeperkt data blox).

Ik heb onderhand al een 5 jaar geen nieuw abonnement hoeven afsluiten. Wat ik had was een fractie van de abonnementen in de markt en een telefoon telkens 2dehands gekocht.
Klopt is helemaal waar, maar mensen kijken ook tegenwoordig nooit verder dan hun neus lang is. (Verwacht het wel van jullie tweakers ;) ) Daarom heb ik berekent dat dit goedkoper was voor mij, maar veel mensen trappen nog in die dure abbo's terwijl ze niet zo veel nodig hebben, dat zie ik hier ook gebeuren, iemand heeft hier onbeperkt belen en smsen, en 1gb internet. nou volgens mij hadden ze genoeg aan 100 minuten..
is dit trol pm me dan effe wat ik verkeerd doe -_-

[Reactie gewijzigd door pascalboy op 24 juli 2024 21:57]

Wat je 'verkeerd doet' is denken voor andere mensen. Hoe kun jij nou weten of andere mensen genoeg hebben aan 100 minuten. Ik betaal 50 euro rond voor 4GB aan data, onbeperkt bellen en onbeperkt SMS. Hier zit geen telefoon bij (SIM-only). Ik vind dit het persoonlijk wel waard omdat ik elke maand een geheel andere hoeveelheid bel. Dus ik heb geen fluctuerende kosten, maar een stabiel maandelijks bedrag.
Ik heb het ook niet over iedereen, ik heb het over een groep mensen die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn. er zijn daar zat mensen van, onder andere die ik ken.

[Reactie gewijzigd door pascalboy op 24 juli 2024 21:57]

Jouw verhaal rammelt aan alle kanten.

Je bent developer en wilt niet meer dan 5 euro per maand uitgeven?

Hoe gierig ben je dan? Of werk je gratis?
ik heb nooit gezegt nier meer dan, ik zeg dat ik dat nu betaal, en ja ik werk gratis omdat ik nog student ben en leer door dingen te maken.
Ik denk dat maar weinig mensen betaald krijgen voor uren die ze niet werken. (=Betalen voor ongebruikt beltegoed).
Je moet je als consument gewoon realiseren dat die providers alleen maar aan zichzelf denken en niet leuk en aardig gaan doen voor hun klanten.

Simpel voorbeeld: Mijn abonnement liep af in de periode dat de BTW van 19 naar 21 procent is gegaan. Ik had alles uitgerekend; High end toestel en gewoon simpel op een rij gezet wat de abonnementen me over de gehele looptijd kosten en wat het toestel kost + sim only kost over twee jaar. Prijzen waren bij een aantal abonnementen grofweg gelijk (minder dan 5 euro verschil over de gehele looptijd) maar ik mocht bij een "duur" abonnement veel meer bellen/smsen en kreeg 10GB datalimiet block er gratis bij.

Ik naar de winkel.... toestel moest besteld worden en ik hoefde pas bij levering van toestel een abonnement te kiezen. Kreeg meteen een lijst mee met abonnementen en het bericht erbij dat "Vodafone de prijzen niet zou verhogen met het hogere BTW tarief". Ik kijk op de lijst met abonnementen... waren alle prijzen al verhoogd. En dat is nu precies hoe smerig die providers zijn, niet mee gaan met de BTW verhoging... nee ze verhogen de prijzen een week eerder zodat ze een mooi verhaaltje hebben richting de klanten.
Dat prijzen elk jaar worden verhoogd om inflatie te corrigeren vind ik prima, er zijn genoeg bedrijven die rond de jaarwisseling die correctie toepassen. Maar de BTW verhoging is per 1 oktober 2012 ingegaan, de enige reden om rond die tijd de prijs te verhogen is om die BTW verhoging door te belasten naar de klanten.

Ook daar is niets mis mee, maar ga dan niet die verhoging een week eerder doorvoeren en tegen je klanten verkondigen dat je "niet mee doet aan de BTW verhoging".
Voor bestaande abonementen is tijdens de looptijd de prijs waarschijnlijk ook niet omhoog gegaan. Daar heeft de provider dus zelf het hogere BTW tarief geincasseerd. In dat opzicht doen ze dus niet mee aan de btw verhoging. (die overigens natuurlijk wel betaald wordt aan de overheid, maar zakt dus je abo prijs voor BTW, en is na BTW het bedrag gelijk).

voor nieuwe abo's geld dat natuurlijk niet.
Precies en nu gaat het de kant op dat de providers minder gaan verdienen. Mooi toch?
Prijsverhogingen zijn idd niks mis mee natuurlijk, het is vervelend, maar niet meer dan normaal binnen onze marktwerking. Misleidende reclame is echter een ander verhaal! Ze proberen zieltjes en goodwill te winnen door te verkondigen dat ze niet meegaan in de BTW verhogingen en dat je dus een voordeel als klant zou hebben, dit is dus gewoon misleiding en een illusie.

Maarja, zijn we anders gewend van de telecommaffia? Misleiding, geklaag en bedrog is al jaren bekend toch? ;)

Ik vind het opermerkelijk dat je het "gezeur" vind aan de kant van de consument, waarmee je dus instemt met het kartelgedrag van de telecom bedrijven. Dat terwijl we al jaren worden uitgeknepen met belachelijke woekerprijzen die totaal niet in verband staan met de werkelijke kosten ( SMS anyone? )

[Reactie gewijzigd door quintox op 24 juli 2024 21:57]

De klant betaald altijd alles.
Volgens de wet zijn consumentenprijzen altijd inclusief btw. Dus de ex-prijs donderd niet. Behalve zakelijk.
Dat betekend dus dat bij een btw verhoging de prijs verhoogd moet worden om de leverancier het zelfde te laten ontvangen. Duidelijk genoeg?

[Reactie gewijzigd door onetime op 24 juli 2024 21:57]

Welke wet heb je het precies over? Dit is echt onzin wat je zegt. Je mag als bedrijf echt wel zelf weten wat voor overeenkomst je sluit met klanten hoor.
Dat is iets heel anders dan waar ik het over heb.
Ik ben er nooit ingetrapt altijd gewoon netjes mijn telefoon gelijk gekocht
Ik ben er gelukkig wel eens ingetrapt. Nouja, ingetrapt. Het is gewoon een kwestie van rekenen en het goedkoopste abbo opzoeken. Gewoon eerst de telefoon uitzoeken die je wilt hebben en dan vergelijken maar.

Bijna 4 jaar geleden was ik met mijn Desire HD toch echt goedkoper uit met een abbo "Met gratis telefoon". Eigenlijk is dat verkeerd, ik betaalde namelijk de telefoon en had "gratis bellen en internet". De kosten van mijn abbo waren namelijk nagenoeg gelijk aan de nieuwprijs van het toestel op dat moment in de Pricewatch. Ik kreeg echter belminuten en FUP data er gratis bij. Ideaal dus, kwestie van stopzetten van het abbo na 2 jaar.
Klopt, maar er zijn er genoeg die dat vergeten en betalen dan opeens 25 euro extra er maand zonder dat ze het door hebben (of enig benul hebben dat ze er wat aan kunnen doen zonder hun telefoonnummer te verliezen). Het was soms voordeliger, maar die tijd is al een tijdje voorbij. Pas nog gekeken voor een iPhone 5S, toen ik die prijzen zag maar snel een 4s van marktplaats gehaald.

[Reactie gewijzigd door mjl op 24 juli 2024 21:57]

tja "vergeten en extra betalen zonder het doorhebben". Toen ik nog eens in een telecomwinkel werkte klaagde mensen steen en been daarover. Mijn reactie was altijd hetzelfde: Meneer/Mevrouw, U heeft de afgelopen 2 jaar flinke korting gehad. U weet dat uw abonnement 2 jaar doorloopt toch? Waarom bent u dan niet voordat het afgelopen is eens langsgekomen, u heeft als klant natuurlijk ook wel zelf verantwoordelijkheid.

Dat laatste willen mensen nog wel eens vergeten. Zo'n klant wil op z'n wenken bediend worden, maar er vaak weinig voor doen. hetzelfde geld voor de rekensommen met 'gratis' telefoons. Als je nou eerst vantevoren gaat bepalen waar je een telefoon voor nodig hebt, vervolgens wat je telefoongebruik is. Dan kan je daarna met verschillende rekensommen aan de slag om te kijken wat voor jou over 2 jaar gezien het voordeligst is. Kennelijk ziet men dat nu dus ook in grote schaal in. Zelf heb ik een toestel van vorig jaar gekocht, omdat die ontzettend voldoet aan mijn verwachte gebruik de komende 2 jaar. en omdat het een "oud" toestel is was de prijs ook niet zo hoog:)
Alleen omdat de klant ook verantwoordelijk is betekent nog niet dat het verhogen van de abonnement kosten na twee jaar om de onoplettende te pakken geen smiechtenstreek is.
Eh ja, leuk verhaal.
Normaal gezien bellen mensen en zitten ze op het internet. Daarom zijn er zulke abbo's. Ik bel namelijk wel, en en zit wel op het internet. Twee jaar lang heb ik dezelfde telefoon, maar een telefoon die ik graag wil. Uiteindelijk betaal ik dan misschien zo'n 40 euro p/m, maar daarvoor kan ik gewoon alles en iedereen bellen zonder problemen. Verder kan ik altijd op het internet, zonder limitaties of wat dan ook.

Ik zie hier al weer wat verhaaltjes van "oh waarom abbo X, dat hoeft toch niet". Nee, misschien niet voor jou. Heel fijn, ik wil het wel.
Voor iedereen is het anders, voor mensen die amper bellen zijn er nog steeds prepaid, al wordt dat ook steeds duurder..

[Reactie gewijzigd door pascalboy op 24 juli 2024 21:57]

Ik wil het liefst een auto met koepel dak, probleem is dat er gewoon geen een auto is die bij mij past, maar daar letten de auto dealers niet op.... :+

In telecom land zijn er zo veel verschillende abbo's en combinaties mogelijk, maar het is voor providers onmogelijk (en economisch on aantrekkelijk) om 100% van de klanten met een persoonlijk op maat abbonnement te bedienen.

Helaas zit jij dan bij de 0,01% die te stug zijn om minimale concessies te doen.

[Reactie gewijzigd door Fealine op 24 juli 2024 21:57]

hahaha nice.... helaas, daar gaat mijn punt :D
Voor iedereen is het anders, voor mensen die amper bellen zijn er nog steeds prepaid, al wordt dat ook steeds duurder goedkoper.. Kijk naar de virtuele providers als simyo enzo.. 10 cent per minuut is niet veel. En als dat toch duur wordt, ga dan naar een goedkoop abonnementje kijken.
Ik denk dat je het niet wilt snappen aangezien je zelf nooit belt, alleen de gemiddelde persoon die belt wel eens en dan is een (duur?) abbonnement prima te 'snappen'.

Zelf heb ik een abbo van 10 euro per maand en dat is prima voor mijn bel gedrag en verre van een 'duur' abbonnement.

Het is maar hoe je tegen dingen aan kijkt, en dat is voor iedereen persoonlijk en anders.
Klopt dat is helemaal waar, maar ik blijf het belachelijk vinden dat er geen echte onbeperkte abbonementen zijn! er is er maar 1, voor alleen onbeperkt internet maar dan wordt je gewoon afgeknepen naar een maar kb. echt triest dat dat gewoon nog niet wordt aangeboden.. ik heb allene internet nodig verder helemaal niks, ik bel tegenwoordig met mensen via skype gewoon.

wtf is hier troll aan?

[Reactie gewijzigd door pascalboy op 24 juli 2024 21:57]

Je zet wel een beetje tegenstrijdig verhaal neer. Eerst bel je zelf helemaal niet voor maar 5,80 euro per maand. En nu wil je onbeperkt internet om te kunnen skypen.

Maar goed, dat terzijde; heb je wel eens naar Robin Mobile gekeken? Daar kan je onbeperkt internetten tot 8GB, daarna ga je terug in snelheid naar 2MBps, wat nog prima te doen is. Pas na 12GB word je terug gezet naar 800kbps. Maar voor iemand die toch nooit zelf belt lijkt mij 12GB wel meer dan genoeg ;)

https://www.robinmobile.nl/gebruik
Daar kan je onbeperkt internetten tot 8GB, daarna ga je terug in snelheid naar 2MBps, wat nog prima te doen is. Pas na 12GB word je terug gezet naar 800kbps.
Wat is daar onbeperkt aan, je noemt zelf limieten, dat is toch niet onbeperkt?
[...]
Wat is daar onbeperkt aan, je noemt zelf limieten, dat is toch niet onbeperkt?
onbeperkt in de zin van: je komt niet plotseling extra kosten tegen als je buiten je bundel gaat, en het is ook niet beperkt in de zin van: je hebt geen internet meer. Boven een bepaalde FUP grens, wordt je snelheid afgeknepen, maar je hebt nog steeds een prima functionerende internet verbinding. In dat opzicht onbeperkt.
LOL...lees het nu eens zelf na: "onbeperkt in de zin van: je komt niet plotseling...verbinding. In dat opzicht onbeperkt".

Ik weet dat jij simpelweg aangeeft dat providers deze definite van onbeperkt bedoelen, maar het is gewoon te gek voor woorden dat het gros van de mensen (en ook veel tweakers, gezien het woord onbeperkt hier veel gebruikt wordt) zich op deze manier laat beet pakken.

Al was de limiet 25GB per maand waarna de snelheid verlaagd werd, het is géén onbeperkte databundel. Ongelooflijk dat hier nog geen rechtszaken tegen zijn gekomen...
Er zijn geen rechtzaken omdat er de volledige waarheid staat, en het juridisch correct omschreven is. Het onbeperkt, omdat men niet je verbinding uitzet. Geen enkele provider gaat je onbeperkt mobiel internet aanbieden. Daarvoor is het te duur.
Sorry al het onduidelijk was, de berekening was voor mobiel, internet is voor mijn laptop en dit is wel onbeperkt ja, ty. Alleen is het met nummer en ik wil zonder, ik wil niet extra betalen voor telefoon en sms.
Ook voor alleen internet op je laptop zijn er genoeg mogelijkheden, het lijkt mij dat je nog helemaal geen onderzoek hebt gedaan naar de mogelijkheden.

http://www.metjelaptoponl...ernet-abonnement/Vodafone
Wat is er dan beperkt aan? 8GB in je bundel en daarbuiten betaal je 8 cent per MB. Je wordt nergens afgeknepen. Zolang je portomonee het toe laat kun je oneindig blijven downloaden.

Wellicht moet je eens naar andere alternatieven kijken, wifi schijnt wel heel populair te zijn tegenwoordig ;)
Precies mijn gedachte. Bellen en SMSsen krijg je steeds vaker onbeperkt (waar "onbeperkt" gek genoeg gelijk staat aan 2500 bij T-Mobile) bij je abonnement zonder dat je daar een fortuin aan kwijt bent. Bij T-Mobile betaalde ik daar € 27 voor, i.c.m. 250 MB data.

Op de meeste plekken heb ik de beschikking over WIFI (vrienden / kennissen / familie / openbare hotspots), dus zag ik - vanwege de belachelijk hoge kosten van een mobiele bundel - geen enkele reden om hier iets aan te gaan veranderen.

Vanaf 18 september stap ik over op Ziggo Mobiel. Daar krijg ik, net als bij T-Mobile, onbeperkt bellen. Dit keer wel echt onbeperkt SMS (dus geen "onbeperkt" als in 2500 SMS) en 1000 MB data (dus 4x zo veel) voor € 25 per maand; wat € 2 goedkoper (of "minder duur") dan mijn huidige abonnement. Daarbij kan ik per maand opzeggen waardoor ik nergens aan vast zit als het niet bevalt.

Wat ik met al die mobiele data moet weet ik niet, maar zo lang de maandlasten lager zijn vind ik het prima. Mijn huidige smartphone (Oppo Find 7) heb ik net als mijn vorige (Samsung Galaxy S3) gewoon los online gekocht, omdat ik anders twee jaar aan een peperuduur wurgcontract vast zit bij een provider. No thanks ...

Ik ben altijd heel erg zuinig op mijn toestellen zodat ik er bij verkoop een goede prijs voor krijg. Aangezien ik nog bijna € 200 voor de S3 heb terug gekregen hoefde ik maar € 275 te investeren (grofweg de prijs van een mid-range toestel) om de high-end Find 7 te kopen. Zo heb je toch het neusje van de zalm, kunt maandelijks je mobiele contract opzeggen (bij bijvoorbeeld Ziggo en Robin Mobile) en hoeft geen fortuin uit te geven aan een onnodig duur abonnement en je volgende smartphone.

Lijkt mij een WIN-WIN situatie. Moet gewoon zuinig zijn op je spullen, niet te lang wachten met de verkoop van je smartphone aangezien die in waarde verliezen en het een beetje handig aanpakken. Wees geen dief van je eigen portemonnee.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 juli 2024 21:57]

Ach, ik heb voor een tientje meer per maand een 5S bij m'n abonnement "gekregen". 1000 Mb, 300 belminuten en 1000 sms.

Kostte die 5S me ook maar 240 euro na 24 maanden :)
Je hebt je in de maling laten nemen. Een 5S (ik neem aan dat je een iPhone bedoelt) is meer waard. Alhoewel, daar verschillen de meningen over, maar hij kost iig aanzienlijk meer. Dat betaal jij als klant linksom of rechtsom.

Was dat "tientje meer" echt ten opzichte van een scherp geprijsd sim only abonnement? Ook als je bij andere providers ging vergelijken? Ik weet het antwoord al...

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 24 juli 2024 21:57]

Moet je wel even kijken waar ik op reageer natuurlijk ;)

Hij betaald 25 per maand voor onbeperkt bellen, 1000 MB en onbeperkt SMS. Ik betaal een tientje meer en "kreeg" er een iPhone bij.

Je kan ook zeggen dat ik 5,83 euro betaal voor mijn 1000MB, 300 minuten en onbeperkt smsen.
700 / 24 = 29,17 euro per maand voor de telefoon
35 - 29,17 = 5,83 euro per maand voor het abonnement

Lijkt me sterk dat er ergens een nog goedkopere sim only is te vinden.
Grappig van die Win-Win situatie heb ik onlangs ook gebruik gemaakt. Ik heb een iPhone 4S die dus bijna 3 jaar oud was verkocht voor 200 euro en toen een Oneplus voor 300 gekocht, Dus voor 100 euro een nieuwe highend telefoon, ik ben nu nog opzoek naar beste simonly voor mijn situatie.
Hoezo voor 100 Euro een nieuwe highend telefoon?
Jij/jullie rekenen fout, in "jullie voordeel"

Jouw nieuwe High End Telefoon heeft 100 Euro PLUS een iPhone 4S gekost!
Normaal zou ik dus voor 700 euro een nieuwe moeten kopen en nu voor 300. Dus dat is 400 euro voordeel op het aanschaffen van een high end telefoon. Dit komt natuurlijk door de keuze van mijn telefoon en niet door het abonnement wat ik al 3 jaar heb. Daarbij had ik vooraf ook gerekend en kwam ik 50 euro goedkoper uit na 2 jaar. Ik heb het dus uiteindelijk 3 jaar gebruikt dus vanaf dat moment heb ik meer voordeel gekregen op het hebben van een sim-only, maar dat laat ik nog even buiten beschouwing.
Discussie gaat een beetje over een nieuwe (high end) telefoon bij een nieuw abo.
Je hebt dus al een telefoon, een high end van 2 of 3 jaar oud.
Dan heb je dus als je de oude verkoopt en er 100 bijlegt een nieuwe high end.
Vroeger kreeg je een nieuwe en belandde de oude in een la om niets meer mee te doen.
Nu kost het je dus 100 om een nieuwe te kopen, zonder iets in de la te laten wegroesten, en heb je geen abo van 2 jaar .

Per saldo kost het je drie jaar later maar 100 euro.(en bespaar je nog eens (300-100=) 200 euro omdat je niet via je abo een nieuwe "gratis" telefoon neemt.

Overigens dreigde ik op te stappen bij T mobile omdat ik geen voordeel kreeg bij het verlengen van mijn abo en kreeg vervolgens toch gratis een nieuwe high-end telefoon. Wat ik dan weer normaal vind bij een abo van 50 euro voor "onbeperkt" bellen, sms en internet, met 2GB supersnelle datalimiet. Extraatje is wel gratis muziek, zowel online als alles offline te downloaden.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 24 juli 2024 21:57]

Ik zou even bij de Pricewatch kijken. Bij Ziggo betaal ik € 25 omdat ik bereids klant ben. Je krijgt dan € 10 korting, anders was ik € 35 kwijt geweest.

Als je echt onbeperkt wilt kun je Robin Mobile pakken. Daar heb je onbeperkt bellen / SMS / data (800 Kbit, zonder afknijpen van de snelheid of extra kosten) voor € 29,95 per maand. Je kunt maandelijks opzeggen, dus kunt het altijd proberen.

Om een beetje te chatten / internetbankieren / emailen e.d. is 800Kbit voldoende. Omdat er geen limiet aan zit kun je onbeperkt muziek streamen. Op hoge kwaliteit is dat rond de 320 Kbit / sec (MP3) dus snel genoeg :-)

Succes !
Sim only; kijk eens bij simyo...elke maand te wijzigen en leuke prijzen. Heb ABO voor 13€/maand :D
Het klopt wat je allemaal zegt. Naar mijn mening zijn de providers volledig de plank mis gaan slaan op het moment van de mobiele data.

4 jaar geleden nam ik een i300 abbo van T-mobile met een iPhone 4 voor €30,- pm. Leek mij een goede deal. Vanaf dit moment zijn de verstuurde smsjes gigantisch gekelderd en waren de providers haastig op zoek naar mogelijkheden om de financiële gaten te dichten.

Opeens waren vergelijkbare abbos met mijn i300 ineens 59,95 pm of je moest voor toestellease gaan. Naar mijn mening zijn consumenten vanaf dit moment gaan kijken naar andere goedkopere alternatieven.
Je zegt het zelf al. je wil niet aan een wurg contract zitten maar een nieuw toestel kost je gewoonweg 500 euro. als je dat deelt door 24 ben je 25 euro per maand kwijt. dus dan kost je abonnement opeens 25 +25 voor de telefoon. bij hi kost een abo met samsung s5 smartphone nu 47,50 en daar heb je dan 6 GB aan data bij, 1000 sms en 100 belminuten.

Dus die wurg contracten waar jij het over hebt zitten meer tussen je oren dan dat ze echt wurg contracten zijn.

En dan heb ik de inruil nog niet eens meegerekend. want tegenwoordig kun je bij hi je toestel ook gewoon weer behouden en zelf door verkopen.

Ik wilde zelf ook sim only maar twijfel nu of dit wel een verstandige keuze is. voor 50 euro per maand hab ik bij hi 8GB data 1000 sms altijd een gratis toestel welke ik ook kies en gratis spotify. als ik dat los af moet sluiten betaal ik 10 euro. hierdoor is dat abonnement voor mij maar 40 euro per maand. en met 8GB bel ik mensen wel via facebook Messenger of Skype. die data krijg je toch nooit op met normaal gebruik.
Ach ik betaal €7,50 per maand, dan heb ik 210 minuten bellen, 210 sms'jes en 210MB internet.

3 uur en 30 minuten per maand om te bellen is meer dan genoeg, en ook 210MB internet, aangezien ik bij (bijna) iedereen de Wifi gebruik, dus ik zou niet weten wat ik moet met meer MB internet , ik vind het zonde om €25,- of meer per maand uitgegeven voor een telefoonabonnement, dat is €300,- of meer per jaar, dat vind ik een hoop geld, ik vind €90,- per jaar meer dan genoeg.

Zit trouwens bij T-Mobile.

Ik snap toch niet dat mensen €40 of €50 per maand (€450 a €600 per jaar) willen betalen voor hun abonnement, waar je ook nog is 2 jaar aan vast zit, en dus €900 a €1200 is, en blijkbaar hebben ze niet veel begrepen van de review van Tweakers 8)7

En ik heb de OnePlus One 64GB 6 weken terug gekocht voor €361,- omdat ik niet wou wachten op een invite, nu kan ik hem zonder invite voor €330,- kopen.

En verkocht mijn oude telefoon Huawei Honor 2 U9508 voor €100, dus hij koste me maar uiteindelijk €261,- :)

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 24 juli 2024 21:57]

Dus als ik mijn fiets verkoop voor 700 euro, kost een splinternieuwe iPhone me helemaal niks?

Wat een kromme argumentatie..
Dus eigenlijk wil je gewoon heel veel voor heel weinig? Als je toch bezig bent, waarom ga je niet klagen dat er geen nieuwe Ferrari's van onder de 200 euro beschikbaar zijn? Ik denk dat de providers een reden hebben om niet het abonnement aan te bieden dat je zoekt; daar gaan ze failliet van. Zelfs in het artikel waar je op reageert wordt het al gezegd: MB's zijn de nieuwe belminuten.
Ja de providers gaan langzaam failliet! Kijk maar naar die lage miljarden winst die ze dit jaar maken!
Vorig jaar heeft t-mobile iets minder als 500 miljoen winst gemaakt. Tuurlijk is het nu ineens miljarden geworden. En er is een reden dat de onbeperkt abo's er uit zijn gehaald....
Blokkade, school? Internet op de HvA en UvA werkt als een tiet. Daar kijken ze echt niet op of om van jouw 150GB
Nova college, had vorig jaar alles geblokeert maar dan ook alles, alleen de browser werkte nog half... met een vpn kon ik er zelfs nieteens door.
Je verhaal klinkt mij bekend in de oren. Ik heb om nagenoeg diezelfde reden (weinig tot niet bellen, weinig tot niet sms'en, maar wel veel internetten) besloten om mijn oude abonnement te behouden. Ik gebruik sinds 2010 een Hi Eindeloos Xtra Snel abonnement (welke door Hi zelf omhooggesteld is naar 14,4Mb/s), puur om onbeperkt te kunnen blijven internetten, zonder de "terugval in snelheid". Ik betaal maandelijks wel wat meer (18,75 euro), omdat het ooit een abonnement+mobiel was. Door dit oude abonnement te behouden kon ik uiteindelijk de HTC One M7 halen en over een jaar, of misschien twee jaar, haal ik weer een ander toestel van het maandelijks bespaarde bedrag.

Thuis zit ik op het WiFi netwerk en bij vrienden evenzo. Tevens breng ik vaak mijn wireless nano router (20 euro) met me mee om op een locatie met enkel wired connectie voor wat WiFi te zorgen. Verder mis ik buiten de deur nooit enige snelheid. Ik ben immers 3g en HSDPA al vele jaren gewend. Een beetje een gevalletje: wat men niet kent, mist men niet.
Het ligt er maar helemaal aan wat je belgedrag en voorkeur voor toestellen is, dus even simpelweg stellen dat een abonnement te duur is klopt niet.
Zelf gebruik ik al jaren een spreadsheet waar ik alles in zet, dus ook losse toestellen en de belkosten en dan zie je netjes wat je aan het eind van het abbo/sim-only aan kosten hebt gehad (inclusief belkosten in-/buiten bundel). Totnutoe was voor mij de combinatie van een bepaalde high-end telefoon met een 2 jarig abonnement goedkoper dan een los toestel met sim-only.
Mijn belgedrag is niet representatief voor de gemiddelde gebruiker denk ik ;)

Eind dit jaar moet ik weer een keuze maken en dan zal het waarschijnlijk een sim-only worden van 1 jaar aangezien ik net een veel goedkoper los toestel heb gekocht.
Heb een abbonement van Vodafone gekozen met 1GB waar je nog eens 10GB gratis bijkreeg per maand (was een of andere actie toen). Dus nu heb ik 11GB internet per maand. Alleen jammer dat ik het niet kan verlengen na 2 jaar. ;(
Hier is mijn abbonement: http://i.imgur.com/ftnws3H.png

[Reactie gewijzigd door -Dream op 24 juli 2024 21:57]

Ik ben er ook nooit ingetrapt. Vind t ook maar een wat doelloos artikel overigens. Er zijn toch wel meer boeiende zaken te verzinnen om in te duiken. Het artikel laat al zien dat mensen er al van bewust zijn geraakt, dus wat is t doel nu precies?

Bij elk nieuw contract kun je toch vrij eenvoudig uitrekenen wat t onder de streep kost? 1+1=2
Daarbij koos ik ook altijd t liefst voor een 1 jarig contract mits de prijsverschillen niet te groot werden. Moet zeggen dat t de laatste jaren qua sim only ook gewoon weer duur is geworden en 2 jaar contracten aanzienlijk voordeel opleveren. Dat geeft al aan wat de trend is.

Is t niet veel boeiender waarom wij hier in nl de hoogste prijzen betalen van heel Europa (wereld?) en hoe ze die prijzen schijnbaar (kunstmatig?) zo hoog kunnen houden?
kan wel :-)

https://www.simyo.nl/sim-only#alles-over-sim-only

100 belminuten per maand voor 4 euro per maand, voorheen was het 3 euro per maand.

ingetrapt?
Ik heb mij altijd mateloos geërgerd aan mensen die hun telefoon 'gratis' hadden gekregen bij hun abonnement. Vaak lukte het me niet eens om ze uit te leggen dat ze er wel voor betalen. Gelukkig is de consument wat oplettender geworden.
Overigens is Sim-Only echt niet in alle gevallen goedkoper dan een all inclusive abonnement.
"Ik mag volgende maand weer een nieuw toestel uitzoeken" gaan mijn haren ook van overeind staan. De OPTA zou een soort van 'financiële bijsluiter' moeten verplichten waarin staat wat je toestel kost over de minimale loopduur van je contract.

Het echte verdienmodel zit volgens mij na het verlopen van je contract. Dan betaal je nog steeds flink bij per maand zonder dat je een nieuwe telefoon 'krijgt'.
"Ik mag volgende maand weer een nieuw toestel uitzoeken" gaan mijn haren ook van overeind staan.
Dan zeg ik altijd "Dat mag je nu ook want ze liggen in de winkel". "Ja maar dan moet ik betalen" hoor je dan. Mensen trappen er steeds in. En maar zeggen 'het is crisis' maar toch de duurste smartphones met een abo uitkiezen. Jonge grietjes met een iPhone 5 waar ze het van betalen weet ik niet.
Naast dat het onnodig duur is vind ik het ook nog verspilling van grondstoffen en energie om een prima toestel van 2 jaar oud te vervangen terwijl er in veel gevallen nauwelijks meerwaarde aan een nieuw toestel zit. Want Full HD tov 1280x720 op dat schermformaat of nog meer pixels op die luciferkop kleine camerasensor vind ik geen echte vernieuwing.
Daar ben ik ook slachtoffer van geweest.
Wanneer je dus minder dan een maand van tevoren aangeeft dat je het abonnement wilt laten stoppen dan betaal je gewoon rustig 45 euro per maand door...
Doe mij maar gewoon mijn sim-only, veel duidelijker.
Scheer niet alles over 1 kam.

Ik heb nu al 2 x een toestel geheel gratis gekregen, eerst een Note 2 en nu een S4.

Kwestie van de juiste aanbieding afwachten bij de juiste winkel, echter moet ik wel zeggen dat de aanbiedingen heel zeldzaam zijn.
Je leest mijn bericht niet goed.
Ik geef duidelijk aan dat in sommige gevallen een all inclusive abonnement voordeliger is.
Bovendien is jouw telefoon bij zo'n abonnement ook niet gratis ;)
Geloof me mijn telefoon is gratis.

Zoals ik al zei de aanbiedingen zijn zeer zeldzaam, ik heb in 2 jaar tijd maar 2x zo een aanbieding gezien.

Ik weet dat het moeilijk te geloven is maar het is nou eenmaal zo, daarom zeg ik ook het zijn zeldzame aanbiedingen en bij specifieke winkels.
Nope, jouw telefoon is ook niet gratis (tenzij je hem gestolen hebt). De winstmarge op twee of zelfs drie jaar sim only is gewoon niet genoeg om een flagship van te betalen.
Ik stomd op het punt om een 4GB sim only abonnement bij Vodafone af te sluiten en toen kwam een aanbieding langs die hetzelfde bood maar dan met een S4.

En voor dezelfde prijs als de sim only van Vodafone.

Dus het is hartstikke gratis.

En zoals ik al zei het is een zeldzame aanbieding, je zal me gewoon moeten geloven.

Als het een gewone abonnement was had je gelijk maar dat is het niet, het is een aanbieding.
Ja, kijk, zo'n abonnement heb ik ook -- de sim only was dezelfde prijs als met een telefoon (wel low end). Echter dan is die telefoon nog steeds niet gratis -- het is niet zo dat je de korting krijgt alleen op de telefoon en niets op het abonnement.
Niet gratis? Via Surf gewonnen (mijn iPhone 5 ;))
Precies dat had ik ook, ik heb gewoon gekeken wat een sim only abonnement kost en de telefoon los. Toen gekeken naar de acties (2 jaar lang 10 euro korting) met een Note 3 en daarbij in totaal goedkoper dan een sim only met een losse telefoon. Dus sim only is alleen goedkoper als je toevallig een actie tegenkomt.
Als je je gsm los koopt doe je er waarschijnlijk langer mee omdat hij toch nog voldoet. Je gam bij je abbonement krojgen zorgt er voor dat je effectief om de twee jaar een nieuwe gsm koopt, daar zit het grote prijsverschil. Zelfs al is de combo goedkoper dan los, kom je er niet als je je gsm langer gebruikt. Laten we eerlijk zijn, die Note 3 is zo krachtig dat ie wel drie vier jaar mee kan voor hij ech als verouderd kan gezien worden.
Ja, maar daarna kan je alsnog je abonnement omzetten in een sim only abonnement of je telefoon verkopen als je je abonnement verlengd met een nieuw toestel.
2 jarig all in abo KPN, Familie voordeel ,100min bellen / 100SMS / 1,5GB (x2 =3GB door familie voordeel) met S4 mini. Los toestel was toen 240. ABO zonder toestel was 17,50 met was 22,50. Door t familie voordeel dat 10 euro is als je een toestel er hebt en 5 euro sim only was het nu minder duur om een toestel er bij te nemen.

Hiervoor altijd een nokia van 3 tientjes gehad met een simonly van 4,375 euro.
Ik ook. Ik sprak laatst nog een amerikaanse over haar "gratis" telefoon. Nadat ik het al 2x uitgelegd had, zei ze letterlijk "well, as long as it's not coming out of my pockets". Zucht...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.