Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties

Bijna een miljoen van de 5,2 miljoen Vodafone-klanten hebben een smartphone met 4g-toegang en een 4g-abonnement. Dat heeft Vodafone bekendgemaakt bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers. Het bedrijf haalde meer geld binnen, maar verloor klanten.

Vodafone-logoVodafone heeft 960.000 4g-klanten. Volgens de provider hebben het aantal klanten met 4g en de landelijke 4g-dekking er in ieder geval wel voor gezorgd dat het dataverkeer in het afgelopen jaar bijna is verdubbeld. Gemiddeld gebruikten klanten in het vierde kwartaal van vorig jaar 379MB per maand, tegenover 201MB een jaar eerder. Bij dat gemiddelde gebruik zijn overigens ook klanten zonder internetverbinding meegeteld. In totaal verbruikten Vodafone-abonnees in het afgelopen kwartaal 5891 terabyte aan data. Klanten met 4g verbruiken 2,5 keer zoveel data als klanten die louter 3g hebben.

Van de Vodafone-klanten heeft inmiddels 63,1 procent een smartphone, terwijl 80,2 procent een data-abonnement heeft. Driekwart van de Vodafone-klanten heeft een abonnement. Hoewel het aantal abonnees steeg met 3,8 procent naar 3,9 miljoen, nam het aantal prepaidklanten met 15,6 procent af naar 1,3 miljoen, waardoor het totale aantal Vodafone-klanten ook licht daalde. Per saldo verloor Vodafone in een jaar tijd honderdduizend klanten, waarmee het aantal klanten neerkomt op 5,2 miljoen.

Per klant verdiende Vodafone in het afgelopen kwartaal 25,50 euro. Per abonnee verdiende Vodafone 33 euro, maar per prepaid-klant verdiende het bedrijf met vier euro fors minder. De omzet steeg met 2,2 procent naar 437,7 miljoen euro, al is dat cijfer nog niet gecontroleerd door een onafhankelijke accountant.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (111)

Toch vreemd dat 4G volgens Vodafone vrijwel 'automatisch' betekent dat je meer data stookt.
In principe is dat ook zo.
Voorbeelden:
YouTube: Automatisch(?) HD video of je kiest gewoon sneller voor HD.
Facebook: Filmpjes die sneller afspelen dus wacht je daar makkelijker op.

Ik denk dat heel veel mensen zich hier in vergissen en alleen denken dat 4G sneller internet betekent.

[Reactie gewijzigd door Ask! op 5 februari 2015 10:19]

Ik heb een 4G RED abonnement bij Vodafone, maar een 3G smartphone.

Het zo traag en op vele plekken geen bereik binnen de Randstad, dat ik mijn databundel nooit op maak. Vaak geef ik het ook gewoon op om m'n smartphone te gebruiken als ik continu GPRS zie staan, daar waar vrienden bij Simyo of T-Mobile uitstekend 3G en 4G bereik hebben.

Dit had ik nooit gedacht, maar het beïnvloed wel je dataverbruik. En Netflix past volgens mij de bitrate automatisch aanpast aan je snelheid. Daardoor gebruik je dan meer.
Even als tegengeluid. Kan best wel is over Vodafone klagen. Maar over het bereik zal je me niet horen. Eigenlijk altijd 3G/4G, laatst treinrit van Utrecht naar Groningen, ononderbroken Netflix in hoge kwaliteit. Thuis zet ik zelden de matige WiFi aan omdat het Vodafone netwerk betrouwbaarder is. Zelfs diep in de faculteitsgebouwen werkt het en maak ik nog wel is een hotspot als de WiFi daar weer is faalt.

De databerekening vanuit Vodafone is echter verschrikkelijk onbetrouwbaar... maar dat is een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door ormagon op 5 februari 2015 10:57]

Ach.. ik ben weggegaan bij Vodafone omdat ze geen 3G dekking konden bieden in de buurt van mijn huis. Niet alleen niet binnen, maar zelfs niet buiten op het dakterras of op het station in de buurt. En ik woon in de randstad. Nu KPN: geen centje pijn, alles werkt prima op de plaatsen die voor mij belangrijk zijn.

Wie precies de grotere dekking heeft weet ik niet. Wel weet ik dat KPN een betere dekking heeft op de plaatsen die er voor mij toe doen.
KPN is de enige provider die werkelijk vrijwel geheel Nederland dekt met 4G. Vodafone laat hele groten gaten vallen, zeker in de polder; bijv in Zeeland en Gelderland. Daar heb je met KPN gelukkig inderdaad geen last van.

T-mobile heeft enkel een sprankje bereik in de randstad en houdt t verder voor gezien.
Hier ook mindere ervaringen met Vodafone. Toen T-mobile, was nog erger en toen toch maar 's KPN geprobeerd. Nou, beste keuze van 't afgelopen jaar geweest.

En als je denkt dat 4G zo goed is van Vodafone, probeer dan voor de gein maar eens die van KPN. Echt een wereld van verschil.

Bovendien was ik ook absoluut niet te spreken over de support van Vodafone. Dat is me tot op heden bij KPN, ondanks de negatieve verhalen, eigenlijk enorm meegevallen. T-mobile is nog erger. Die zijn onduidelijk en zorgen voor verborgen kosten die ik nu en bij Voda niet had.

Maargoed, tot zover mijn persoonlijke ervaring met deze providers ;)

Bovendien kies ik principieel al niet meer voor Voda om die walgelijke radio reclame van ze. Zou verboden moeten worden om 't zo direct op de man te spelen.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 6 februari 2015 12:15]

Ik zit nu al 8 jaar bij Vodafone ook randstad altijd en ook andere plekken altijd 3G, tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar 4G wat ik nu 1,5 jaar heb.
Eens! Reden dat ik op werk en thuis op WiFi zit is om data te besparen, maar 4G is in mijn geval vooral betrouwbaarder dan WiFi.
Tijdens kerst, toen je onbeperkt data mocht gebruiken, ook in de trein in HD Netflix gekeken, geen enkel probleem!
Inderdaad daar heb je gelijk in. Maar ik vraag me af of het merendeel van de consumenten zich hiervan bewust is.
Maar 4G komt ook van andere masten af, dus is de kans aanwezig dat je met je 3G telefoon minder goed bereik hebt (en minder snelheid) dan dat je met een 4G telefoon had gehad.

Ik heb eigenlijk alleen problemen buiten woongebieden of in flatgebouwen met veel beton en andere verstoringen, verder erg vaak 4G
Precies, ik heb ook een Red abbo, maar geen G4 telefoon. Heb overal internet, maar zeker niet overal G3.

Dit hebben ze dan weer niet opgenomen in de cijfers.
Kan iemand mij uitleggen waarom Men en 4g abo neemt, terwijl ze en 3g mobile hebben. Je zit dan toch automatisch p het 3g netwerk. Kost dat 4g niet meer. ?
Was toendertijd voordeligst icm Red abbo en datalimiet. En ging er vanuit dat ik vrij snel weer nieuwe (4G) telefoon zou hebben.
Ik denk dat heel veel mensen zich hier in vergissen en alleen denken dat 4G sneller internet betekent
4G betekent toch ook veel sneller internet? Pingtijden zijn drastisch gedaald t.o.v. 3G. Dat was voor mij ook de reden om mijn auto te upgraden van 3G naar 4G. Zodat Spotify eindelijk fatsoenlijk kon worden gebruikt. Sinds 4G luister ik niet eens meer FM en sla ik DAB maar gewoon over. Spotify vereist nou eenmaal snel internet. Met hoge pingtijden is Spotify onbruikbaar, dus 3G is te traag voor Spotify.
Indirect verbruik je ook meer data blijkt.
Dat komt niet door 4G, maar door de manier hoe een app op 4G reageert, of hoe jij op 4G reageert.
Facebook: "Oh, ik kan mijn filmpje in mijn tijdlijn zo snel afspelen, ik doe dat meteen". Jij: "Ik hoef niet meer zo lang te wachten, ik kijk het filmpje even af". Zo gebruikt 4G indirect meer data omdat je toch niet meer zo lang hoeft te wachten.
Ik verdenk eerder dat het door facebook zelf komt... Ik moet na elke update de functie "videos automatisch afspelen" op wifi zetten, want die staat standaard aan..
That's what I meant with:
Dat komt niet door 4G, maar door de manier hoe een app op 4G reageert, of hoe jij op 4G reageert.
Heb je wel gelijk in hoor, maar ik wou die bug ook even aan het licht brengen (en of anderen daar ook last van hebben).
Geen last van, blijft bij mij altijd uit staan.
zou het niet grotendeels andersom zijn? Klanten die veel data (willen) gebruiken zoeken snel een 4g abonnement op om hun werk te versnellen? Ik denk dat dit van veel grotere invloed is op de statistieken dan die paar cases waar je automatisch meer data gebruikt.
Als een pagina consumeren langer duurt dan de volgende pagina laden zit je pas aan het echte "gewenste verbruik".

Voor de gemiddelde klant is tot nu toe waarschijnlijk de bandbreedte onderweg de bottleneck geweest. Daarbij spelen dan o.a.:
- Je moet wachten op pagina's, dat leidt tot minder consumptie
- Pagina's waren meer ingesteld op minder datagebruik dan nu
- Resoluties van devices en/of aanbod waren lager
- Adoptie van mobiele devices was lager (nu: meer mensen gebruiken meer apps op meer devices)
Landelijke dekking? Op papier zeker ... ik kom met mijn 3G abo nog op zo ontzettend veel plekken waar ik geen 3G haal. Of investeren ze niet meer in 3G en hebben ze wel overal 4G functionaliteit neergezet?
Ik woon niet in Nederland maar had waar ik woon vaak een gebrekkige 3G verbinding (als in: soms nog best veel "streepjes" maar in de praktijk lage snelheid). Sinds ik een 4G telefoon heb heb ik met dezelfde telco ineens aanzienlijk betere snelheden.

Het is dus goed mogelijk dat 4G ergens betere dekking heeft dan 3G.
Vodafone activeert geen 3G op lage frequenties wat KPN en T-Mobile nu wel aan het doen zijn. KPN is er grotendeels al mee klaar landelijk zelfs.

Verder heb ik bijna overal in het land gewoon 4G. Als het wegvalt 9 van de 10 keer 4G. Soms haal ik m'n telefoon uit m'n broekzak en heb ik G of E, maar dat knippert vrijwel meteen terug naar 4G op dat moment.

Snelheden zijn overal ook prima, daar waar KPN er soms nog moeite mee heeft. Moet wel zeggen dat KPN ook op die plekken waar Vodafone nog terugvalt naar 3G of soms 2G, meestal wel gewoon 4G biedt. Dus qua dekking wel beter bezig.
Lijkt er wel op :/
Ik heb ook lang niet overal 3G dekking in de randstad (Haarlem/Amsterdam). HSDPA of soms zelfs Edge zie ik vaker dan 3G.
HSDPA is 3G+, dus je hebt wel vaak 3G verbinding...
H+? Is dat ook G3? Dacht dat je echt alleen G3 had als er G3 in je scherm staat!
If so, I stand corrected, thanks!
Om precies te zijn is dit de volgorde van snelheid:

G < E < 3G < H < H+

Waarbij G en E staan voor GPRS en EDGE en zeg maar 2G zijn en de rest 3G (derde generatie).

H+ is dus de snelste '3G' die je kan hebben ;)

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 5 februari 2015 11:29]

Zo slecht is vodafone dus niet eens. Weer wat geleerd, thanks!!
de letters en streepjes in het scherm zijn waardes die uitgelezen worden. Hoe die vertaald worden verschilt vaak per software. De grenswaardes en benamingen kunnen verschillen.

De letters in je scherm zeggen dus meer over hoe jouw software de signaalsoort en sterkte interpreteert dan over het daadwerkelijke signaal dat je hebt.

[Reactie gewijzigd door Noisia op 5 februari 2015 14:03]

Je let meer op een letter in je scherm dan de snelheid?
Als je, zoals ik, niet precies weet waar het voor staat, wel :Y)

Snelheid zelf merk ik niet zo erg, gebruikt de maximale bandbreedte niet. Maar aangezien ik er wel voor betaal, let ik er wel op. en nav de discussie wordt je nieuwsgieriger
H+ is HSUPA, weer een snellere variant van HSDPA. Het is allemaal echter nog steeds UMTS en dus 3G. (NIET G3)
Kak, bedoelde idd de "3G" in het scherm van mijn mobiel :P
thanks!

[Reactie gewijzigd door TepelStreeltje op 5 februari 2015 14:15]

HSUPA is de upstream-variant van HSDPA. Samen heet het gewoon HSPA.
Kom op zeg! HSDPA is de snelste variant van 3G.

Indien je 3G ziet staan surf je dus trager dan dat je H+ ziet staan.
zoals ik al in andere replies zei, als je niet weet waar alles voor staat....

Maar weet het nu, rustig aan maar ;)
Het komt bruter over dan dat ik het werkelijk bedoel. Mijn excuses ;-)

Maar, ik wist dit ook niet, totdat ik dit heb opgezocht enkele jaren geleden.
Altijd lachen deze artikelen. Ik heb waar de dekkinskaart 3G en 4G aangeeft zelf maximaal E. Getest met iPhone 4 en 5, Galaxy S 2, 3, 4, Blackberry Z10, LG G3, FairPhone. Dit ligt dus sowieso niet aan de toestellen, maar gewoon aan een slecht netwerk. En nog erger, aan valse informatie verstrekken. Ook nadat ik ze er op gewezen heb dat de dekkingskaart niet klopt blijven ze volharden dat er fatsoenlijk bereik is.

[Reactie gewijzigd door Slechdt op 5 februari 2015 12:36]

Ik ben het helemaal met je eens. Volgens de kaart zou ik ook 3G moeten hebben thuis. In de praktijk heb ik vaak helemaal geen signaal. Dus heeft Vodafone via mijn werkgever een repeater in huis geplaatst.

Daardoor heb ik nu eigenlijk een wifi-phone! KPN was echt beter.
De dekkingskaart gaat natuurlijk uit van buiten. Bij jou thuis (als in binnen) geldt dan natuurlijk niet. Het verlies van signaal komt waarschijnlijk door de bouwmaterialen waarmee je huis gemaakt is. Daar kan VF niks aan doen.
Buiten of binnen maakt niet uit. Alleen als ik boven op het dak ga staan (vrije horizon) dan heb ik af en toe wel signaal. Ik neem aan dat Vodafone zijn netwerken niet heeft gemeten of uitgelegd op 8 meter hoogte!
Precies zals G-Bird zegt. Binnen, buiten, auto, anything, het werkt niet.
Hetzelfde hier. We zijn een half jaar geleden helaas overgestapt van KPN naar Vodafone. 3G is een drama en 4G heeft ook geen landelijke dekking. Ze zeggen het wel. Maar het is er niet.
Zou het rechtvaardig zijn om je abonnement op te mogen zeggen, als zo'n provider niet levert wat ze beloven: landelijk een uitstekende dekking op 3G en 4G?

Als ik wist dat het zo erg zou zijn, was ik nooit overgestapt op Vodafone. Liever dan een budget provider met betere dekking.
Ze hebben ons ook aangeboden om ons contract te ontbinden. Probleem is dat we met een groot aantal abonnementen zijn geporteerd. Dat was een hele tour en dat zit er nu waarschijnlijk weer aan te komen. Had liever dat Vodafone de problemen zou oplossen...... Scheelt mij een hoop werk.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Om hier on-topic te blijven: kan je me een persoonlijk bericht sturen? Het lukt me niet om jou via Tweakers een bericht te sturen.
Ik gebruik nauwelijks 3G op mijn toestel, heb niet eens een 4G abbonoment van vodafone. Heb goedkoop scherp XL abbonoment voor¤ 17. Had hiervoor T-Mobile maar heb daar helemaal geen bereik laat staan internet. Als je deur uitloop kreeg ik lading voicemail berichten. KPN heeft waarschijnlijk betere dekking op locaties waar ik moet zijn maar hun servicegerichtheid is om er van te huilen.
Kan het zijn dat je moebiel terugschaalt naar een mindere verbinding wanneer je hem niet gebruikt? Bij mij staat er bijna altijd "E" wanneer ik het scherm activeer, na een paar seconde staat er dan negen van de tien keer een "H"of "H+".

Is dit iets om energie te besparen?
Eventueel heeft het met ontvangst te maken. Edge (2G) heeft beter ontvangst dan 3G, als je hem uit je zak haalt krijgt hij mogelijk beter ontvangst en wisselt hij terug naar 3G.
2G is zuiniger dan 3G, maar ook minder veilig. Kan natuurlijk alsnog dat je toestel zoiets doet om energie te besparen. Als je het toesteltype vermeld is er misschien iemand die dit kan bevestigen.
Ik heb een HTC One (M7).

Als dat minder veilig is, kan je dan voorkomen dat je telefoon omschakeld naar 2G?
Je HTC heeft mogelijk Sleep-mode aan staan, dan zet hij de data-verbinding uit als het scherm een tijdje uit is. Dat kun je vinden bij settings->power->sleep-mode.
3G vast zetten is op sommige toestellen mogelijk, ik weet niet hoe je dit doet op de htc.
Standaard zal je toestel het snelste netwerk kiezen maar altijd terugvallen op 2G bij slecht bereik. Op de Nexus kun je 3G vast zetten, daarvoor deze code gebruiken: *#*#4636#*#* wie weet werkt dat ook op de HTC?
(Let wel op dat 3G meer stroom kost, dus je accu is sneller leeg. En overheden kunnen even makkelijk 3G meeluisteren als 2G)

4G schijnt ook zuiniger te zijn dan 3G, dus als die beschikbaar is zou ik die gebruiken.
Hartelijk dank voor je uitleg. Het klopt. Ik ga eens testen als ik de hele de sleepmodus uit heb. Ik heb nu aan het eind van de dag altijd nog tussen de 70 en 80% van de batterij over.Eens kijken hoe dat is zonder de "sleep modus"
Ik zag trouwens dat ik op de Sony Xperia Z het netwerk kan vastzetten op 2G/3G/LTE. Mogelijk kan dit ook bij jou toestel (betekend wel dat hij eerder gaat mekkeren als je geen ontvangst hebt).
Dit kun je doen bij Instellingen->Draadloos en netwerken->Mobiele netwerken->Mobiele providers.
Dat kan inderdaad. Ik heb je vorige tip ook even getest, dit scheelt aardig in de batterij, ik kom over 7 dagen gezien gemiddeld 10/15 procent lager uit aan het eind van de dag.

Deze tip laat ik even links liggen voor nu, toch bedankt, ik houd het in mijn achterhoofd.
Vaak komt het doordat je je telefoon in je broekzak hebt zitten en hij daar minder goede ontvangst heeft. Het oude 2G-signaal is op veel plekken nog altijd het sterkst :)
Ik red het prima met 500MB per maand. Gebruik er gemiddeld iets minder dan de helft van. Eigenlijk alleen maar om te navigeren en whatsapp buiten de deur te sturen/ontvangen :-)
Je past je gebruik aan.
Wanneer je onbeperkt data heb zal je ook meer on the road youtubben muziek streamen etc.
Dat geloof ik ook wel. Maar ik heb de behoefte niet aan meer data. Ik kies liever voor zo laag mogelijke maandlasten. Kan het af met een abo van 10,50 in de maand :-) Het is maar net wat je prettig vindt natuurlijk :-)
Eens. Tot een paar maanden terug had ik 1GB, dan kwam ik meestal daar net niet aan. Toen een actie van Vodafone icm Netflix, waardoor je 1 GB extra kreeg, ds nu 2GB, en daar kom ik nu dus ook bijna aan.
Ik heb ook maar een laag abo'tje. Ik heb 200MB en als ik kijk naar mijn laatste 5 maanden:
191MB (Uitschieter)
161MB
105MB
164MB
141MB

Ik vind het als student zijnde wel lekker om een lage maandlast te hebben voor mijn mobiel. Ik vraag me vaak af hoe je 2GB op kan krijgen, het antwoord staat vaak genoeg genoemd hier..
Idem hier.
Video's bekijken op een klein schermpje, terwijl ik een thuisbioscoop heb :X
Bijna een miljoen van de 5,2 miljoen Vodafone-klanten hebben een smartphone met 4g-toegang en een 4g-abonnement.
Dat is te merken ja, het ooit zo razendsnelle 4G doet bij mij tijdens kantooruren een "schamele" 3-4 Mbps up/down (centrum Eindhoven). Dat was een jaar geleden wel anders (constant >20 Mbps op zelfde locatie). Het meest frappante is nog wel dat HSDPA mij vaak hogere bandbreedte biedt nu.
tja, dat is voor het grootste deel te danken een de manier van implementatie die Vodafone en KPN hebben gekozen.

KPN en Vodafone hebben gekozen om 4G (LTE) uit te rollen op de 800MHz band, dat heeft veel voordelen, zoals bijvoorbeeld het grote bereik wat je met een mast kan halen. en het signaal gaat relatief goed door obstakels heen. nadelen zijn: minder capaciteit en minder snel.

T-Mobile heeft gekozen voor implementatie van 4G LTE op 1800MHz (in de toekomst gaan ze ook 4G uitrollen op 900MHz, maar dat even los hiervan). dit heeft als voordeel dat er veel meer capaciteit beschikbaar is en dat de theoretische snelheden veel hoger kunnen zijn. het grote nadeel aan de 1800MHz band is dat er heel veel zendmasten moeten worden geplaatst om een goede dekking te krijgen omdat die frequentie veel minder goed door objecten heen gaat. omdat er veel meer masten nodig zijn duurt de implementatie ook veel langer dan bij Vodafone en KPN

tja... zoals ze zeggen ieder voordeel heeft zijn nadeeel he :)
Doe mij maar eerst 800MHz en daarna 1800MHz i.p.v. andersom. Bij mijn vorige werk had ik T-mobile en daarmee effectief geen 4G (zelfs vaak geen 3G) en dus geen snelheid. Nu heb ik Vodafone en ik merk over de hele linie een grote verbetering. Meer bereik, meer snelheid.

M.i. betaal je in een abonnement voor de diensten die er nu zijn, niet die er theoretisch binnenkort gaan komen.
tja ik denk dat de gebruikservaring heel persoonlijk is op dat gebied. ik heb zelf al een aantal jaar privé T-mobile, en ik heb nergens problemen mee qua bereik. ik woon zelf net buiten heb 4G dekkingsgebied maar zolang ik enigszins in de "bewoonde" wereld blijf heb ik echt overal 3G+ , en dat is voor de meeste toepassing echt snel zat.

en wat jij zegt dat ze beter eerst 800MHz konden uitrollen en dan 1800MHz, daarin deel ik je mening niet. KPN en Vodafone moeten nu in een relatief korte tijd 2 keer zend apparatuur vervangen, en hoe je dat nu went of keert er is maar 1 iemand die dat betaald.

maarja, je moet gewoon een provider kiezen waar jij je goed bij voelt en die naar jouw idee de beste dekking / prijs verhouding hebben.
Vodafone vervangt nu ook direct al apparatuur voor LTE1800 hoor, doen ze alleen niet overal (T-Mobile wel). In rustige dorpskernen geen LTE1800, maar in steden wel. Helaas duurt het bij Vodafone wel wat langer dan bij KPN, maar die zijn dan ook nu pas bezig met LTE1800.

Ook rolt Vodafone op de 2600 MHz ook LTE uit in bijvoorbeeld bushokjes (in groot deel van Amsterdam is dit al live, dus extra capaciteit op veel drukke plekken in het land).
klopt helemaal.

het komt naar mijn idee gewoon op het volgende neer:

zoals bij zoveel problemen bestaat DE oplossing niet. voor iedere vorm van implementatie kan je argumenten bedenken die juist voor of tegen die vorm pleiten.

ik denk dat het goed is dat er verschillende vormen worden gehanteerd, zo valt er tenminste wat te kiezen voor de consument, en dat is nooit verkeerd natuurlijk. alleen is het natuurlijk jammer dat het een redelijk technisch verhaal is en dat het in een gemiddelde telecom winkel erop neer komt: die wel en die niet.
Dat wisselt toch echt per locatie, zie https://www.vodafone.nl/s...kking/dekkingskaart.shtml en http://www.gsmhelpdesk.nl...nden-lte-frequentiebanden. Vodafone gebruikt ook 1800 en 2600 mhz, afhankelijk van de locatie.

Volgens mij is het idee in de drukkere gebieden meer de hoge frequenties toe te passen.
klopt, beide partijen zijn nu begonnen aan het uitrollen van 4G (LTE) op de 1800 en 2600 band, maar ze zijn daar nog lang niet zo ver in als T-mobile. maar daarin tegen hebben hun wel al een landelijke dekking t.o.v. T-mobile
Alleen jammer dat T-Mobile alleen 4G dekking heeft in de randstad volgens http://www.4gdekking.nl/
KPN heeft nog steeds het beste bereik, op kleine afstand gevolgd door Vodafone.
Volgens diezelfde site zenden KPN en Vodafone op meerdere frequenties uit trouwens:

KPN: 800 MHz, 1800 MHz en 2600 MHz.
Vodafone: 800, 1800 en 2600 MHz
T-Mobile: 900 MhZ, 1800, 2600 MHz
Tele2: 800 Mhz en 2600 MHz
jouw informatie klopt zeker! zoals ik in mijn reactie op @pietje63 aangaf zijn zowel KPN als Vodafone begonnen met de uitrol van 4G op die 1800 en 2600MHz frequentie. maar dat is eigenlijk alleen nog maar op een paar plekken in de randstad.

het T-mobile dekkingsgebied is nog beperkt tot de randstad en een paar grote steden (Breda, Eindhoven, Maastricht Groningen enz) maar ze hebben beloofd dat het rond Q4 bijna heel Nederland zijn bedekken.

het duurt inderdaad even, maar als goed gaat heb je bij T-mobile rond 2016 het snelste en "beste" internet van Nederland. al zullen grote gebouwen altijd een issue blijven vrees ik, maar daarom gaan de ook 4G op de 900MHz band uitrollen.

MAAR, dit is nog allemaal toekomst muziek, als je nu 4G wilt en je woont niet in de randstad of je komt er vaak buiten zou ik t-mobile links laten liggen en voor een van de andere 2 gaan.
Vraag me af hoe het gemiddelde van 379MB wordt berekend.
Zitten hier alleen abonnees bij, of zien ze Hybride Prepaid ook als klant.
Vind het gemiddelde van nog geen 400MB erg laag als je kijk naar de abbonementsvormen, Red geeft de keuze uit 1, 2 of 6GB. Dat duidt erop dat veel mensen eigenlijk beter kunnen kiezen voor een concurrent of andere abonnementsvorm. Voor een abonnement met minder MB's kun je beter naar een dochteronderneming gaan.

[Reactie gewijzigd door Purehz op 5 februari 2015 10:23]

Joe, lees mijn artikel even.
Bij dat gemiddelde gebruik zijn overigens ook klanten zonder internetabonnement meegeteld.
Is dus gewoon dataverbruik gedeeld door aantal klanten.
Ja, maar dan is het nog steeds onduidelijk.. gaat het om de 5 miljoen klanten totaal, dus ook prepaid en de hele reutemeteut. of de 3,9 miljoen met abonnement.
Verder staat vermeld dat 63% een smartphone heeft maar 80% een databundel heeft. Is het dan uberhaupt mogelijk om ook maar op enige manier data te verstoken met je toestel, uitgezonderd de abboos met tablet/dongle.
Ja, maar dan is het nog steeds onduidelijk.. gaat het om de 5 miljoen klanten totaal, dus ook prepaid en de hele reutemeteut. of de 3,9 miljoen met abonnement.
Verder staat vermeld dat 63% een smartphone heeft maar 80% een databundel heeft. Is het dan uberhaupt mogelijk om ook maar op enige manier data te verstoken met je toestel, uitgezonderd de abboos met tablet/dongle.
Het gaat om alle klanten, ook prepaid. Iets verduidelijkt:
. Bij dat gemiddelde gebruik zijn overigens ook klanten zonder internetverbinding meegeteld
Zo te zien is het inderdaad het totale dataverbruik per maand gedeeld door alle 5,2miljoen klanten. Als ik die 5891 TB deel door 5,2 miljoen en dan door 3 kom ik op een gemiddeld verbruik van 377 MB per klant per maand.
Het rekenwonder! mijn held;)

Nee zonder gekheid.. ik had het natuurlijk ook kunnen uitrekenen, maar mijn verstand zei dat ze wel heel idioot zijn om t gemiddelde verbruik van internetdata te berekenen over een populatie die geen eens de mogelijkheid heeft om data te verbruiken. het gaat hier om 1 op de 5. Lijkt me toch een beetje rare gang van zaken en vertekende uitkomsten?
Dat vraag ik me ook af. Heb zelf zo'n 11GB F&F abo, en ik gebruik derhalve nooit Wifi, altijd 4G.
Haal dan ook met gemak in de maand tussen de 8-10GB aan traffic (koppel mijn tablet er 'in het veld') nog wel eens aan.

Verbruikt de rest dan zo enorm weinig? Of ben ik een uitzondering?
Zou het gemiddelde verbruik van hoge data bundel abo's wel eens willen zien. ;)
Ik denk niet echt dat we uitzondering zijn, verbruik per maand 6GB.
Voordat er reacties komen, waarom ik niet op wifi schakel;)
Woon buitenaf en mijn 4g is minstens 10x sneller.

Denk dat er echt mensen zijn die 1GB data aangeraden wordt, óm maar die nieuwe telefoon te krijgen. Zo zie ik bij mijn moeder een verbruik van nog geen 100mb per maand, enkel wat whatsappjes en een enkele internetpagina.

en om op je laatste zin in te haken, ben ook erg benieuwd na het verbruik bij de 6 en 11GB bundels!
Ik denk niet echt dat we uitzondering zijn, verbruik per maand 6GB.
'wij' zijn wel degelijk de uitzondering.
Voor heel veel mensen zijn de 1GB abo's nog van toepassing, en die zijn alleen erbij genomen voor een beetje WA en Facebook.
Streaming is ( onderweg ) voor veel gebruikers nog eng, want kost data = duur -> kan misschien niet de hele maand meer WA gebruiken.

Veel abo's blijven derhalve steken op zo'n 100 / 150MB per maand, en de hoog-verbruikers ( 4+ GB ) vullen het gemiddelde niet genoeg aan om het hoger te laten uitvallen.
Verder is inderdaad niet duidelijk welke abonnementen er meegerekend worden, elk VF nummer, of daadwerkelijk alleen de data-gebruikers
Ik heb op werk en thuis gewoon WiFi aan. 4G is wel snel, maar mijn WiFi is nog altijd een stuk sneller. Ik heb zelf een 1GB abonnement, maar onder 'normale' omstandigheden is mijn dataverbruik amper 100 - 200MB om die reden. Dus het ligt eraan wat je doet. Ik gebruik mijn telefoon incidenteel als hotspot en als je verder geen treinreis van 2 uur hebt en dan de hele reis gaat streamen, dan heb je al heel snel genoeg aan een paar honderd MB.
Ik ook.
Zolang ze nog steeds zulke idiote prijzen voor 4G gebruiken, gebruik ik het nauwelijks.
Waarom niet gewoon bijv. een 20GB bundel voor 20 euro en elke GB erbij 2 euro ? En dan ook niet dat je je bundel perse in een maand moet opmaken. Als ik benzine tank, kak ik er 3 dagen, een maand of een jaar mee doen. Benzine bederft niet, 4G databundel dan wel ??
Dan wordt het pas echt concurrerend tov. ADSL/kabel/glasvezel.
Waarom heb je dan een 1GB bundel en niet 200 of 500mb? Dat is dan het eerste wat ik me afvraag.. In jouw geval zal wifi sneller zijn, maar voor een heel aantal mensen zal dit ook niet gelden. dan is het niet gek dat die een paar GB verstoken.

een simpel ritje met de bus en even internetradio aanzetten, Hotspotje voor een aantal vrienden of geen Wifi op je werk tikt ook behoorlijk aan:)
Abonnement van de zaak ;)

Ik zal het nog even nuanceren: wifi gebruiken is ook meer een gewoonte. Toen ik 3G had en er nog echte onbeperkt abonnementen waren nam ik niet eens de moeite om WiFi aan te zetten om dat het goed genoeg was voor de meeste dingen. Ik geef meteen toen, ik heb T-Mobile en geen Vodafone, maar de provider maakt even niet zo uit. Op mijn werk had ik voorheen niet zo'n goed ontvangst en door de limieten ben ik WiFi gaan gebruiken.

Op dit moment is 4G-ontvangst prima en zou ik met 1GB het waarschijnlijk gewoon makkelijk redden zonder WiFi. Maar ja, ik ben nu gewend om WiFi altijd aan te hebben staan. Bij vrienden overigens vraag ik niet bij iedereen meteen om WiFi, dat is dus totaal niet nodig, tenzij de ontvangst heel slecht is.
tja, ik heb een 4G abo van voda (smart 500)

Maar ik trek dat gemiddelde niet echt omhoog, ik denk dat ik zo'n 300MB per maand gebruik...

zit toch bijna altijd op goeie wifi
Sinds ik een 4G smartphone heb gebruik ik aanmerkelijk meer data, en ga ik makkelijk over 1GB heen terwijl dat met 3G zelden tot nooit gebeurde. Mijn conclusie is dat door de toegenomen snelheid je sneller "consumeert" waardoor je meer data verstookt.
Ik hoop wel dat Vodafone iets aan de prijzen gaat doen. Betaal nu ¤ 6.50 extra voor 400MB wat ietsje goedkoper is dan ¤ 2 per 100MB buiten je bundel. Beperkt internet buiten je bundel (gratis) is een lachertje: 64Kbps...
Beperkt internet is niet snel maar wel handig, je hebt geen buiten bundel kosten maar je kan wel nog bv. je whatsapp gebruiken. Volgens mij is dit vergelijkbaar met wat T-Mobile aanbied.
Gemiddeld gebruikten klanten in het vierde kwartaal van vorig jaar 379MB per maand, tegenover 201MB een jaar eerder.
Na 3 weken ben ik al door mijn 1 Gb heen. En dan heb ik niet een 4g. Vaak werkt 3g zo veel beter en sneller dan WiFi. Met als nadeel dat ik vrij snel door mijn 1 Gb heen ben. Gelukkig kan ik buiten mijn bundel niet verder internetten :)

Ik heb het idee dat ik uniek ben, vooral door rond te vragen en met deze gemiddelden. De meeste van mijn vrienden hebben een 500 Mb abonnement en redden het daar prima mee. Ik ga mijn abonnement opwaarderen naar 2 Gb.
Ik red het net met 1GB in de maand maar denk dat ik wel overstap naar KPN met die nieuwe bundels(5GB en 200min/sms voor 25¤) of Vodafone moet ook wat aan de prijzen gaan doen.
Wordt het niet eens tijd voor onbeperkt data? Dan kunnen al die WiFi uitrollen van de baan. Volgens mij kost dat namelijk ook een vermogen.

Als je ziet hoe traag de WiFi in de trein is, niet normaal. Dan hadden ze beter deze investering niet kunnen doen en 3g/4g door ontwikkelen zodat er een onbeperkt bundel ontstaat.
Als je ziet hoe traag de WiFi in de trein is, niet normaal. Dan hadden ze beter deze investering niet kunnen doen en 3g/4g door ontwikkelen zodat er een onbeperkt bundel ontstaat.
Is wifi in de trein niet gewoon stiekem met z'n allen op een paar T-mobile (3G of minder) verbindinkjes? Ik gebruik het niet meer, er komt geen pakketje door in de praktijk (Deventer-Amsterdam v.v.).
Ja is op 3g, snelheid in lege trein is ~20mbit. Teminste laatste keer dat ik de kans kreeg dit te testen is ook 1-2 jaar geleden.
Ik meende te lezen dat elk treinstel zijn eigen verbinding had, maar alsnog deel je rustig met 100+ man zo'n schamele 20mbit verbinding. Zodra er ook maar meer dan 5 mensen per coupe zitten is het eigenlijk alleen nog maar bruikbaar voor WA.
Tja, als je al je apps, automatisch updates laat uitvoeren, via je databundel abonnement, tja dan verspil je een hoop mb, en al die mb, van al die up-te-daten apps. worden, nog voordat je mobiel het internet op bent gegaan, al gauw een hele Gb. Schakel de automatische updates van je apps, uit. En download die updates via je Wifi router thuis, dan hou je vanzelf meer databundel over. O-)
Goeie tip, maar updates van apps installeer ik al handmatig :) Toch bedankt :)
Nu nog 4G voor de uitgeknepen contracten van bedrijven. Ik denk niet dat ze gratis upgraden naar 4G voor bestaande zakelijke contracten (5000+ afname) (zou ik ook niet doen, eerst maar weer onderhandelen)

[Reactie gewijzigd door Ruvetuve op 5 februari 2015 10:21]

Dat heeft ook weinig zin zonder uitbreiding van de data-bundel. Bij ons is 4G nog een aparte optie, maar ik vind het wel fijn.
Wij hebben onbeperkt data verbruik (FUP, maar bij 6GB per maand hoor je niks). Logisch dat ze dan geen 4G standaard enablen.
Op de FUP-abonnementen kun je het per abo bijbestellen voor 5 euro per maand ex BTW ;)
Hier een groot-zakelijk contract en gewoon 4G. Vraag me niet naar de details.
Ik ben al blij als ik hier maar enig signaal heb met Vodafone, helemaal waardeloos. Nu thuis wel een femtocel om te kunnen bellen en internetten op mijn mobiel, maar dan gaat het dus gewoon allemaal via mijn eigen internet verbinding, dus betaal je dubbel, internet thuis en ook data bij vodafone :-(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True